هدایت شده از آفتاب حسن
بسم الله الرّحمن الرّحیم
مجلس اوّل _ ایمان متعهّدانه
در سوره ی مبارکه ی حجرات، گفت و گوی بین اعراب بادیه نشین و پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل میشود که خودِ خداوند هم در این گفت و گو وارد میشود. بادیه نشینان به خدمت پیامبر (ص) عرض کردند که ما ایمان آوردیم. خداوند بلافاصله به پیامبر خود امر میکند که ای پیامبر به آنان بگو که شما ایمان نیاورده اید بلکه بگویید ما اسلام آورده ایم و هنوز ایمان، واردِ قلب شما نشده است.
" قالت الاعراب آمنّا قل لم تؤمنوا ولکن قولوا أسلمنا و لمّا یدخلِ الإیمانُ فی قُلوبِکُم ... " (۱۴ حجرات)
معرفت ایمان، ادّعا کردنی نیست،پُز دادنی نیست، تعارف بردار نیست، حقیقتی ست که با حرف و ادّعا شکل نمیگیرد بلکه در قلب وارد میشود و با جان آدمی گره میخورد. واضح است که اگر معرفتی در جان بنشیند، در فکر و کلام و عمل انسان و جامعه خود را نشان میدهد.
نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست/
کلاه داری و آیین سروری داند/
جنس ایمان، جنس حرف و ادّعا نیست. هویّت ایمان، هم اعتقاد است و هم عمل . فلذا در ادامه ی آیه صحبت از اطاعت از خدا و پیامبر مطرح میشود و در آیه ی بعد، نشانه ی مؤمن واقعی را جهادِ با جان و مال معرّفی میکند.
ایمان اگر واقعی باشد به دنبالش عمل صالح می آید، به دنبالش تقوا می آید، به دنبالش توکّل و اعتماد بر خداوند می آید و خلاصه اینکه به دنبالش همه چیز می آید. ولی نعمت ما حضرت علیّ بن موسی الرّضا (ع) _طبق نقل_ فرمودند:
"الایمان عقد بالقلب و لفظ باللسان و عمل بالجوارح"
غرض اینکه، ایمان فقط به حرف نیست بلکه حقیقتی ست که به دنبال خود آثاری دارد. ریشه ی همه ی آثار و تجلیّاتِ ایمان برمیگردد به این معنی که ایمان، تعهّدآفرین است. ایمان، مسئولیّت آفرین است.اوّلین و مهمترین ثمره و میوه ی نهال ایمان تعهّد است. این تعهّد است که مؤمن را به جهاد در راه خدا میکشاند و او را به عمل صالح رهنمایی میکند و موجب پرهیز از گناه و منکرات میشود. یکی از برجستگی های فرهنگ دینی، حسّ مسئولیّت پذیری است که اگر در فرد و یا در جامعه ای، این معنی جا بیفتد، بقیّه ی امور سامان می یابد.
استاد شهید آیت الله مطهرّی (ره) در یکی از یادداشت ها، نکته ی قابل توجّه و تامّلی دارد. ایشان میفرمایند:
" فلسفه ی بعثت پیامبران این است که بشر را متوجّه مسئولیّت هایش بکنند. دین نیامده که به بشر تأمین بدهد و از او رفع مسئولیّت نماید بلکه برعکس آمده است که مقام مسئول او را به خودش ارائه دهد. دین منهای مسئولیّت، دین منهای دین است."
روشن است که هرچیزی رو از خودش کسر کنند، چیزی باقی نمیماند. خب اگر تعهّد و مسئولیّت که خودش تمام دین است رو از دین کسر کنند، هیچ از دین باقی نمیماند نه آنکه دین میماند ولی ضعیف. نه، هیچ از دین باقی نمیماند.
#منبر_کوتاه_مکتوب
#مسئولیت_پذیری_اجتماعی
#محرم_الحرام_۱۴۴۲
eitaa.com/aftabhosn
هدایت شده از آفتاب حسن
بسم الله الرّحمن الرّحیم
مجلس دوم _ تعهّد همگانی
تعهّد یعنی خود را موظّف و مکلّف بدانیم و بی خیال و بی تفاوت نباشیم. خود را مسئول بدانیم و پاسخگو. انسان به اقتضای نعمت عقل و اختیار، نسبت به خود و خدای خود و نسبت به دیگران، تکالیفی بر عهده دارد که درباره ی آنها سؤال و بازخواست میشود. بازخواست کننده هم سایر موجودات، بقیّه ی انسانها، وجدان شخصی و در رأس همه خداوند است که صاحب اصلی همه ی حقوق است.
وجود این حس در انسان، او را به عمل و پرهیز میکشاند؛ عمل به کارهای نیک و صالح و شایسته و پرهیز از گناه و اعمال ناشایست. اساساً نشانه ی بلوغ شخصیّتی و فکری انسان،همین حسّ تعهّد و مسئولیّت پذیری ست و تقویت و رشد آن ضامن سعادت ابدی انسان است.
نکته ی قابل توجّه این است که انسان همچنان که نسبت به خود احساس تکلیف میکند و مسئول است، نسبت به دیگران و سایر اعضاء جامعه هم باید احساس تکلیف کند و بالتّبَع پاسخگو باشد و این همان است که ما از آن به #مسئولیت_اجتماعی تعبیر میکنیم. اینکه هر کس مسئله ی جامعه و مشکل دیگران را مسأله و مشکل خود بداند و برای رفع آن اقدام نمایدو در صورت کوتاهی، خود را مواخذه کند.
نکته ی دیگر آنکه این تعهّد و مسئولیّت، استثناء پذیر نیست. نمیشود در جامعه، کسی یا کسانی را بیابیم که مسئولیّت نداشته باشند. بلکه همه مسئولند و #همه_مسئولیم . حتّی گل سرسبد خلقت، وجود نازنین پیامبر خاتم (ص) نیز خود را مسئول میدانند؛ " انّی مسئول و انّکم مسئولون " . پیامبری و رسالت انبیاء، خود یک مسئولیّت است. بلکه پیامبر خاتم (ص) چون مسئولیّت پذیر است ، پیامبر است و چون از همه مسئول تر است ، اشرف انبیاست. در چند آیه ی قرآن کریم به این مسئولیّت پذیریِ پیامبر در امر هدایت مردم تحت عنوان حرص شدید رسول الله (ص) برای ایمان آوردن مردم اشاره شده است تا جاییکه خداوند در سوره ی شعراء میفرماید: " گویی میخواهی جان خود را تباه سازی که ایشان ایمان نمی آورند. " (۳ شعراء)
غرض اینکه مسئولیّت، استثناء پذیر نیست. نمیشود گفت همه مسئولند الّا فلانی. انسان از آن جهت که انسان است و متنعّم به نعمت عقل و اختیار، متعهّد است و مسئول.
بله مسئولیّت ها متنوّع و متفاوتند. مسئولیّت ها شدّت و ضعف دارند. عدّه ای مسئولیّتشان سنگین تر از دیگران است. در فرهنگ دینی به طور مشخّض، مسئولیّت عالمان، حاکمان و توانگران برجسته است. بعضی از مسئولیّت ها در شرایط خاص، جلوه ی بیشتری پیدا میکنند؛ مثلا به هنگامه ی نبرد، مسئولیّت نظامیان برجسته میشود و یا در شرایط کنونی و فراگیری بیماری، مسئولیّت پزشکان و پرستاران سنگین تر است به طوریکه مقام معظّم رهبری در خصوص اهتمام ویژه ی پرستاران و پزشکان در شرایط سخت فعلی، تعبیر جهاد را بکار بردند.
همه اینها درست است ولی نافی #مسئولیت_همگانی نیست و خلاصه اینکه در فرهنگ دینی همگان مسئولند.
#منبر_کوتاه_مکتوب
#مسئولیت_پذیری_اجتماعی
#محرم_الحرام_۱۴۴۲
eitaa.com/aftabhosn
هدایت شده از آفتاب حسن
بسم الله الرّحمن الرّحیم
مجلس سوم _ شعاع مسئولیّت
در جلسه ی قبل به یک نکته ی اساسی در بحث رسیدیم و آن اینکه مسئولیّت، ویژه ی افراد خاصّی نیست بلکه همگانی ست و استثناء بردار هم نیست. به فرموده ی پیامبر گرامی اسلام (ص) _طبق نقل _ ؛ " کلّکم راع و کلّکم مسئولٌ عن رعیّته" یعنی همه ی شما مراقب زیردستانتان باشید چراکه نسبت به آنها مسئولید. تأکید روی واژه ی کلّ است.
بعد از تبیین همگانی بودن مسئولیّت و تعهّد میرسیم به یک معرفت دیگر که عبارتست از گستردگی قلمرو و شعاع مسئولیّت. به تعبیر دیگر دایره ی تعهّدات، محدود و منحصر به یک یا چند مورد نیست بلکه طیف وسیعی از تعهّدات را شامل میشود.
به طور مثال، انسان که نسبت به خانواده ی خود مسئول است، همین مسئولیّتِ نسبت به خانواده، خودش به تنهایی شامل چندین تعهّد و وظیفه میشود؛ مسئولیّت نسبت به تأمین امنیّت و آرامش در خانواده، مسئولیّت تلاش برای کسب روزی حلال، مسئولیّت تربیت و پرورش فرزندان و ...
تازه این مورد با تمام تفصیلش میشود مسئولیّت ما نسبت به خانواده.به بعضی از مسئولیّت های دیگر هم اشاره کنیم تا مفهوم گستردگیِ تعهّد بیشتر روشن شود؛
_ مسئولیّت انسان نسبت به خود و به طور مشخّص تهذیب نفس و سلوک اخلاقی و به عبارت دیگر مسئولیّت مهمّ خودسازی
_ مسئولیّت انسان نسبت به سایرین از همسایه ها تا ارحام و اقربا و ...
_ مسئولیّت انسان نسبت به سلامت و امنیّت اخلاقی جامعه که به طور مشخّص تحت عنوان "امر به معروف و نهی از منکر" تعریف میشود.
_ مسئولیّت انسان نسبت به حفظ دین و ارزشها و اقامه ی شعائر دینی
_ مسئولیّت انسان نسبت به سایر موجودات و حتّی حیوانات که در روایتی از امیرالمؤمنین (ع) میخوانیم؛ " اتّقوا الله فی عباده و بلاده فانّکم مسئولون حتّی عن البقاع و البهائم " . فرمود: تقوا پیشه کنید که شما حتّی نسبت به خانه ها و حیوانات هم مسئولید.
_ و .....
تصدیق میفرمایید که چقدر گستره و جغرافیای مسئولیّت وسیع است. در حقیقت در آیات و روایات هرجا سخن از حقوق میشود، مسئولیّت هم طرح میشود به طور مثال وقتی صحبت از حقّ فرزندان میشود ، حقّ فرزند در حقیقت همان مسئولیّت والدین است و حقوق فراوان دیگری که در متون دینی این حقوق بسیارند و بعضاً به تفصیل و با جزئیات بیان شده اند.
گستردگی و تنوّع مسئولیّت ها، خود نکته ی مهمّی است. نمیشود کسی بگوید من فقط نسبت به خود مسئولم و به دیگران کاری ندارم و یا دیگری به قدری نسبت به جامعه احساس مسئولیّت کند که از خود و خانواده اش غافل شود.
حالا بعد از توجّه به بعض مفاهیم و معارف مرتبط، خوب است به بعض مصادیق مسئولیّت هم توجّهی پیدا کنیم تا بهتر و شفّاف تر با این معرفت مهم و کلیدی ارتباط برقرار کنیم. در جلسات بعد به اجمال به بعض از مصادیق مسئولیّت پذیری اجتماعی در حوزه ی خانواده و اجتماع اشاره میکنیم.
#منبر_کوتاه_مکتوب
#مسئولیت_پذیری_اجتماعی
#محرم_الحرام_۱۴۴۲
eitaa.com/aftabhosn
هدایت شده از آفتاب حسن
بسم الله الرّحمن الرّحیم
مجلس چهارم _ مسئولیّت خانواده
مطالب لازم و مهمّی در باب مسئولیّت پذیری اجتماعی گفتیم و شنیدیم ولی لازم است در کنار بررسی مفاهیم و کلیّات به بعض مصادیقِ تعهّد هم بپردازیم تا بهتر با بحث ارتباط برقرار کنیم. یکی از جلوه ها و نمودهای واضح و روشن برای مسئولیّت پذیری اجتماعی، تشکیل خانواده و پذیرش مسئولیّت های مرتبط با آن است.
اوّلا توجّه پیدا کنیم به مسئولبّت تشکیل خانواده که از مسائل امروز ماست. متاسّفانه _طبق آمار_ سنّ ازدواج بالا رفته که علل مختلف و متنوّعی دارد. مشکلات اقتصادی به همراه گران شدن امر ازدواج به دلایل تشریفات زاید، اشتغال و مسکن جوانان و ... همه و همه دست به دست هم دادند تا سنّ ازدواج بالا و بالا رفت. آنقدر بالا که دست نیافتنی شد. در میان همه ی عواملِ این پدیده ی نامبارک ، یک عامل دیگر هم قابل توجّه است؛ #مسئولیت_گریزی. باید در کنار عوامل مختلف دیگر، در این عامل یعنی مسئولیّت گریزی هم تامّل کرد که خود، ریشه در عوامل فرهنگی و تربیتی دارد.جوانِ امروز به دلیل سبک زندگیِ ناصحیح ، از مسئولیّت تشکیل خانواده فرار میکند و بدین ترتیب سنّت پیامبر (ص) بر زمین میماند. مشابه این مسئولیّت گریزی را در بعض خانمها هم میبینیم به طوریکه از مسئولیّتِ مادری طفره میروند. هم دیر ازدواج میکنند، هم دیر فرزنددار میشوند و طبیعتا تحمّل مسئولیّتِ چند فرزند را ندارند و میشود آنچه که اکنون میبینیم. یکی از بزرگترین تهدیدهای ایران اسلامی، همین سیر نزولی جمعیّت و پیر شدنِ عن قریب تنها پایگاه شیعه در جهان است. خوب است خانمها به این مساله از این زاویه نگاه کنند که اگر به درستی توجّه شود، سایر عذرها به کنار میروند.
پس از تشکیل اصل خانواده و تحقّق این کلمه ی طیّبه، نوبت میرسد به مسئولیّت های متنوّع در درون خانواده از جمله مسئولیّت همسری، مسئولیّت مادری، مسئولیّت پدری،مسئولیّت فرزندان نسبت به پدر و مادر و ... که پرداختن به هرکدام بحث مفصّلی میطلبد که در مجال مختصر این مجالس نیست ولی به عنوان نمونه به یک نمونه اشاره میشود؛
یکی از مسئولیّت ها و بلکه مهمترین مسئولیّت پدر و مادر ، تربیت فرزندان است.نقطه ی آغاز تربیت ، کانون خانواده است. تربیت دینی فرزندان که خود، مسئولیّت دینیِ والدین است، ابعاد و گستره ی وسیعی دارد؛ پدر و مادر وظیفه دارند فرزندان خود را صبور بار بیاورند، اهل تامّل و تفکّر بار بیاورند، شجاع بار بیاورند، به او قرآن بیاموزند و نماز یاد دهند و فرزندان را به بسیاری دیگر از گوهرهای انسانی و والا بیارایند و از جمله فرزندان خود _این امانت های الهی_ را مسئولیّت شناس و مسئولیّت پذیر و متعهّد بار بیارند. اگر بعضا بیماریِ مسئولیّت ناپذیری و یا مسئولیّت گریزی را در جامعه مشاهده میکنیم و از درد آن رنج میبریم، این همه، ناشی از کوتاهی والدین در کانون خانواده است. تربیت مسئولانه ی فرزندان بر طبق معرفتِ مسئولیّت، مهارتی ست که آموزش میخواهد ولی توجّه کنیم که برخورد مسئولانه ی پدر و مادر و ارائه ی الگوی عینیِ مسئولیّت پذیری در پیش چشمان فرزندان ، بخش عمده ای از مسیر تربیت است.
#منبر_کوتاه_مکتوب
#مسئولیت_پذیری_اجتماعی
#محرم_الحرام_۱۴۴۲
eitaa.com/aftabhosn
خنجر آب دیده را رنگ عوض نمیکند/
چهرهی انقلاب را جنگ عوض نمیکند/
بگوی با منافقین به کوری دو چشمتان/
پیرو خط رهبری رنگ عوض نمیکند/
📚 "ای چشمها بگریید" ، مرحوم ژولیده
۱۶ شهریور؛ سالروز شهادت مظلومانه #شهید_سید_مرتضی_حسنی
#شهید_ترور
#منافقین_کوردل
هدیهای نثار روحش کنیم 👇👇
https://fatehe-online.ir/157315
🌷🇮🇷🌷🇮🇷🌷🇮🇷
eitaa.com/aftabhosn
إنّا للّه و إنّا إلیه راجعون
درگذشت حجّةالإسلام والمسلمین حاج حبیب اللّه یزدان پناه ره
تشييع؛فردا (دوشنبه)ساعت١٠ صبح
از تخته پل به طرف نياك
eitaa.com/aftabhosn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تذکر دلسوزانه #علامه_حسن_زاده_آملی به خانمی که در جلسه و در حضور نامحرم گفت صلوات بفرستید.
eitaa.com/aftabhosn
بوده در لالایی امّ البنین این زمزمه/
جان عبّاسم به قربان حسین فاطمه/
eitaa.com/aftabhosn
آقای مجید حسینی.mp3
2.33M
سلسله جلسات هم اندیشی تولید کنندگان محتوای تبلیغی
نشست سوم با موضوع:
"هماندیشی برای تعیین فرآیند برگزاری سلسله نشستهای تولیدکنندگان محتوای تبلیغی و فرآیند تولید محتوا"
بیانات حجتالاسلام سید مجید حسینی
۲۵/بهمن/۱٤٠٠
eitaa.com/aftabhosn
نشست تخصصی منشور روحانیت.pdf
599.4K
گزارش مختصری از نشست تخصصی «بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی(ره) با تاکید بر نفوذ»
با حضور حجج الاسلام : #طائب ، #عزت زمانی
پنجم اسفندماه 1400
📚بسته فرهنگی
(سامانه انتشار محتوای تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب)
🌐 bastefarhangi.ir
🆔 @bastefarhangi
📞۰۹۰۲۴۱۰۹۸۰۶
Eitaa.ir/aftabhosn