عمق فهم فرهنگی تمدنی در بخشی از جمهوری اسلامی به روایت تصویر
وقتی سالها تغییر در عمیق ترین لایه های فرهنگ، سبک زندگی و اقتصاد رو به سمت غرق شدن محض در فرهنگ و اقتصاد سرمایه داری لیبرال ضد اسلامی رو نمی بینه، نمی فهمه و هیچ کاری براش نمی کنه، اما به اسم چند کالایی که فروشندگان خورد نه خود دیجی کالا روی بعضی محصولاتشون گذاشتن اینطوری رگ گردنی میشه!
از فروش و ترویج کالاهای ضد اخلاقی جنسی، سبک پوشش کارمندان و فضای اختلاطی کاری، موضع گیریها بر ضد حاکمیت جمهوری اسلامی در فتنه ززآ، ترویج سبک زندگی سرتاپا غربی و تبرج به صورت ارزش در دیجی استایل، هجوم به فرهنگ و زبان پارسی (از اسمها تا رویدادها، آنباکس و ...)، مسابقه بر مصرف گرایی و تبرج، از بین بردن خرده بازارها و روابط انسانی بین کاسب مشتری، آسیب به محیط زیست با مصرف انبوه کاغذ و کارتن بسته بندی، ترویج مصرف غیر ضروری، تبلیغ منحرف ترین محتواها در قالب بلاگ دیجی (نظیر معرفی فیلم های تماما غیر اخلاقی آمریکایی به عنوان آثار ماندگار سینمای نوجوانان و ... )
حالا ببینید خود دادستانی راسا برای چه موضوعی شکایت کرده
این مصدری یعنی تحجر، ترکیبی از تزویر، حماقت و خشکه مقدس بازی. شیعهی انگلیسی
بخدا که این شکایتها چندین بار بیشتر وهن مذهبه تا اسم مذهبی گذاشتن روی طرح یک لیوان
خبر:
🔹در پی انتشار تصاویر توهینآمیز به مقدسات از برخی محصولات ارائه شده در سایت دیجی کالا دادستانی تهران علیه این شرکت اعلام جرم کرد.
🔹در همین رابطه پروندهۀ قضایی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد.
محسن آقایی
https://eitaa.com/joinchat/3260219638C2be0324dcb
بی بدن
مرثیه ای جانکاه بر سر یک قبر خالی
در محاورات روزمره ما مثلی هست که می گوید این قبری که برایش گریه میکنی مرده ندارد، کنایه از اینکه کار بیهوده و بی حاصل نکن و زحماتت را هدر نده. اتفاقی که در فیلم بی بدن رخ داده است.
پیکر آنچیزی که شایستهی عزاداری است در فیلم گم شده و ما بر سر قبر اشتباهی اشک میریزیم.
🖋محسن آقایی
لینک یادداشت کامل نقد فیلم سینمایی بی بدن 👇
https://eitaa.com/aghaeimohsen/295
بی بدن
مرثیه ای جانکاه بر سر یک قبر خالی
در محاورات روزمره ما مثلی هست که می گوید این قبری که برایش گریه میکنی مرده ندارد، کنایه از اینکه کار بیهوده و بی حاصل نکن و زحماتت را هدرنده. اتفاقی که در مورد بی بدن رخ داده است.
به جز بازی های تراش نخورده که در اکثرنقش ها کمی آزاردهنده است به طور کلی فیلم با تکیه بر فیلم نامه و سیل جریان حوادث نسبتا سریع آن در بستر یک تراژدی تمام عیار و خوش ضرباهنگ بیننده را تا آخرین قاب میخکوب می کند و در مجموع با فیلمی کاملا موجه و استاندارد مواجهیم که پر حرفی ندارد و اجزایش به اندازه ی ادعایش به خوبی کارمی کند.
گذشته از فرم، فیلم به روشنی دست به یک جراحی اجتماعی زده و این اصل ادعا و مطلب آن است، حالا میخواهم بگویم چرا بی بدن مصداق بارز گریه بر سر قبری خالیست و از ساخت آن اصلا خرسند نیستم.
فیلم ساز ما را با سیاه ترین روزهای یک خانواده ی کاملا متوسط شهری هم مسیر می کند، همان خانواده ای که اکثر ماها فکرمیکنیم خانواده امروزی ایرانی یعنی این و به نوعی خانواده دختر مقتول همان ایران است، از لحظات دلهره آور مواجهه با جنازه ها برای پیدا کردن بچه ی گم شده تا مویه کردن برای جهیزیه ی خرده خرده جمع شده ی عروسی، که حالا نه فقط لباس عروس، که کفن و سنگ قبر هم ندارد. لحظه به لحظه با تمام توان قلب تمام ایران در زمختی موقعیت های جان فرسای فیلم خشمگین، مبهوت و منقلب رنده میشود تا در نهایت بفهمیم مادر دختر رضایت می دهد یا نه.
قصه آنجایی تلخ تر میشود که به قدری ارجاعات به واقعیت زیاد است که در حین فیلم احساس میکنی تمام آنچه می بینی و می شنوی بازسازی عین به عین ماجرای دلخراش پرونده قتل غزاله شکوری است که هیچ وقت جسدش پیدا نشد و سال 1400 همه در فضای مجازی دنبال لغو اعدام متهم قتل یعنی آرمان دوست پسر غزاله بودند.
مشکل اینجاست که در تصویرسازی از موضوعی با این همه عمق میدان، آنچه لنز فیلم ساز روی آن فوکوس کشیده قصاص است. قصاصی که در فیلم نه تعصب دینی است، نه به تعبیر قران حیات است، نه انتقام است نه اصلاح جامعه است و نه حتی مجازات مجرمی مستحق. صرفا پول سیاه نجسی است که بر سر نخواستنش دعوا است و با آن تنها حیثیت و آبروی بی قیمت شده ای را میشود خرید.
خب مگر چه اشکالی دارد؟ همان اشکالی که شما بیایی درحادثه ای مثل پلاسکو به جای جدی کردن اقدامات ایمنی و پررنگ کردن اهمیت آن در ذهن بیننده برای جلوگیری از وقوع و تکرار حادثه تمام تمرکز قصه را بر نحوه پیدا کردن اجساد بی جان بگذاری و بیننده را با ذهن و قلبی مشوش و شکسته راهی خانه کنی بی آنکه کوچکترین توجهی به عامل اصلی فاجعه که در نزدیکی بسیاری از مخاطبان فیلم است کرده باشی.
دو ساعت تمام بیننده را در باتلاقی از لجن یک تراژدی اجتماعی بیندازی تا درنهایت بیرون از سالن فیلم، دوست دختر پسری با یک دیگر در مورد درست بودن یا نبودن تصمیم مادر مقتول صحبت کنند، بدون کوچکترین توجهی به روابط احیانا سمی که همه ی این مصیبت ها را به بار آورده و آنها هم در میانهی آن هستند!
در حالی که این فیلم و این اتفاق می توانست برای جامعه غرب زده متوسط شهری و علاقمند به فرهنگ لیبرال یک نقطه عبرت بزرگ باشد تا خطرات مهلک آنچه را حق مسلم خود و زندگی طبیعی روز مره می داند در بستراتفاقی واقعی گوشزد کند که مگر قاتل آن دختر و کارگردان سیاهی متراکم بعد از قتل او چیزی جز همان فرهنگ ولنگاری و بی توجهی به حرمت های خدا و رها کردن بچه در دل جامعه ی گناه آلوده ایست که داشتن دوست پسر با اطلاع مادر و مخفی کردن از پدر و سفر مجردی دخترانه به کویر را مباح و حتی مستحب جلوه می دهد؟
خیلی جای تاسف دارد که چنین سوژه ای که می توانست سندی بر حقیقت سیاه سبک زندگی حیازدایی شده مدرن در بستر روابط خارج از شرع باشد را دست بگیریم و به جای تلنگر به هزاران و میلیون ها دختر و پسر جوانی که در متن چنین سبک زندگی پر اشکالی هستند، در نهایت همه کاسه کوزه ها را بر سر حکم قصاص بشکنیم تا دست در دست هم دختر و پسری نا محرم بعد از تماشای فیلم به بخشش و آبرو و قصاص فکر کنند نه روابط خطرناک دلفریب خودشان.
از این گذشته در اندک تمرکز نویسنده بر دلایل اجتماعی زمینهای از اشتباهات مرگ بار مادر مثل وساطت برای دوستی دخترش با آن پسر و مخفی کاری از پدر تسامح شده و کاسه کوزهها نهایتا بر سر پدری خورد شده که باید بپذیریم، دلیل همراهی دخترش با فرهنگ مسلط و همه گیر دوستی با جنس مخالف آن هم در سایه تاییدات مادر، عدم پیگیری و وقت گذراندن اوست.
انگار بدیهی گرفته ایم که دختر در اوج نیازهای عاطفی جنسی دوران نوجوانی، همینکه با یک جنس مخالفی به اسم پدر وقت بگذراند همه چیزش تنظیم می شود و حالا که پدر وقت نگذاشته پس مقصر ردیف اول اوست.
🖋محسن آقایی
https://eitaa.com/joinchat/3260219638C2be0324dcb
🇵🇸ابنسبیل|محسن آقایی
بی بدن مرثیه ای جانکاه بر سر یک قبر خالی در محاورات روزمره ما مثلی هست که می گوید این قبری که برایش
با این همه بعضی معتقدند از آن جایی که فیلم در مذمت و نابودی قصاص اهتمام تام نکرده مثل سایر فیلم های ضد ایرانی فقر و فلاکتی جشنواره خارجی پسند و در زاویهی خانواده مقتول و خواهان قصاص وارد مسئله شده قابل تقدیر است.
بخصوص و از همه مهمتر اینکه در فیلم سیستم قضایی، بازپرس و افراد نماینده حاکمیت چهرهی مثبتی دارند. چیزی که هرگز در فیلم های مشابه ندیدهایم و این جدا شایسته تقدیر است.
2.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اولین باره میام راهپیمایی
همیشه فکر میکردم فیلمها و عکسهای راهپیمایی ۲۲ بهمن فوتوشاپه
هیچی جز خوشحالی الان ندارم که بگم
امیدوارم رهبرمون همیشه پاینده باشه
https://eitaa.com/women92
بماند به یادگار سهم ما از خاطره ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
در کنار پاک بان های افغانستانی عزیز که نمی دونم آیا حسی داشتن به مراسم یا نه، ولی من کنارشون وایسادم که به خودم یادآوری کنم، پاک بان بودن جشن اونجاییه که باید باشم.
پاینده مانی و جاودان
جمهوری اسلامی ایران
@aghaeimohsen
6.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اینم قشنگ بود،
با صدای کم گوش کنید ...
این متن از کانال مهدی صالح هست
از اهالی غزه که فعلا ساکن ایرانه
از روز اول جنگ کانال ایتاش رو دنبال می کنم
مرتب میگفت کمکها رو در سایت رهبری بریزین
اما جهت تسریع در توزیع کمکها تازگی وارد میدون شده
اینم متن خودش:
بیش از یک میلیارد مسلمان روی این کره زمین هرشب با شکم سیر باخیال راحت میخوابن، نمیتونن یه لقمه نون بدن به مردمی که روزی در میون یک وعده به زور گیر میارن.
تازه این همه زحمت و صبر بر گشنگی و تشنگی و کشتن به خاطر همون دینی که این یک ميليارد آدم بهش اعتقاد دارن.
حیفخیلی راغب نبودم، خودم در مسأله جمع آوری مبالغ مادی برای ارسال به مردم غزه ورود کنم، اما از این طرف تعداد زیادی از دوستان مطالبه میکنن، از اون طرف دارم میبینم روند ارسال سازمانهای مختلف یا طولانی مدت است، یا برای جای محدود مانند جنوب ارسال میشه .
برای اینجانب راهی برای ارسال مبالغ مادی به مردم شمال غزه باز شده است.
اگر دوستان مایل هستن، مبالغی ارسال کنن، لطفا به این ش کارت
6104338676264019
يا اين ش شبا
IR300120010000005446873086
بنام مهدی صالح، واريز بفرمایین، حتما بعد از واریزی قبض رو ارسال کنن تا در کانال جمع آوری کمکهای مردمی منتشر بشن.
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
https://iPorse.ir/6240028
@SalehGaza