.
,🔸سه نگرانی درباره رزمایش
رهبرانقلاب برای این روزهای کرونا زده فرمودند: رزمایش همدلی. شکل گیری لشکر خوبان کمک می کند صدمه دیدگان معیشتی از این آلودگی منحوس و شوم کمتر رنج ببینند.
اما در این رابطه چند نگرانی وجود دارد که فعالان فرهنگی و مسوولین نسبت بدان باید توجه ویژه داشته باشند.
🔸یکم و مهمترین.
این رزمایش اجتماعی است و مردمی. بنابراین اگرچه کمک های حکومتی مفید و ضروری است ولی نباید جای مردم را تنگ کند. اتفاقا باید به نحوی باشد که مردم ترغیب شوند درین رزم مهربانی و نمایش مودت با انگیزه تر شرکت کنند.
🔸دوم و حساس ترین.
رزمایش برای همه مردم است. باید تلاش کنیم همه آحاد جامعه درگیر شوند. انقلابی و غیرانقلابی. هرکس وطندوست است و قلبش برای مردم می تپد، باید فعال شود. نباید تبلیغات به نحوی باشد که بخشی از جامعه احساس کنند این جا، جای آنها نیست. این رزم ملی بزم حضور رنگین کمانی مردم است.
🔸سوم و کاربردی ترین.
رزمایش امروز تنها متوقف به فهرست های سنتی نشود. بانک اطلاعاتی گذشته در حوزه های امدادی کفاف روزهای کرونایی را نمی دهد. نیازمند امروز صورتش با سیلی سرخ است و در فهرست خیریه ها و بهزیستی کمتر دیده می شوند. تا دوماه پیش روی پای خودش بوده است و امروز از کسب و کار افتاده است. خلاصه بانک مان را ارتقا و بروز رسانی کنیم.
✍محسن مهدیان
_______________
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
10.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 یامینپور: صداوسیما به سلبریتیها باج میدهد
🔹دیشب خبرگزاری فارس با #وحید_یامین_پور مصاحبهای داشت درباره پایتخت. اما یامینپور به پایتخت بسنده نکرد و از روند کلی صداوسیما و وادادگیاش گفت. از دستمزدهای کلان سلبریتیها. از پرداخت پنجاه میلیون به یک مهمان برای گفتن چند جمله سفارشی در شب یلدا. از دستمزد شبی هشتاد میلیون رضا گلزار در شبکه سه. و وقتی خبرنگار فارس سعی کرد با تشر ساکتش کند با صراحت گفت از این دستمزدها مطلع است. از باج دادن به سلبریتیها گفت. از این که وقتی با قلدری صداوسیما را تحریم میکنند، دستمزدشان بالاتر میرود. گفت صداوسیما اگر مثل مهجورها و سفیهان عمل میکند باید برایش قیم گذاشت. گفت پیش نویس قانون اداره و نظارت صداوسیما گم شده و سازمان هیچ قانونی در نحوه ادارهاش ندارد.
سخنان یامین پور که خود بخشی از صداوسیما است به شدت شجاعانه بود. یامینپور میداند سخنانش شاید به قیمت ممنوع التصویر شدن یا لغو برنامه جدیدش که قرار بود به زودی کلید بخورد تمام شود. با اینحال با قربانی کردن منافع شخصی و مصلحتهای شغل، پرچم مطالبه شفافیت مالی صداوسیما را بلند کرد. اصلاح صداوسیما، این مهمترین پدافند فرهنگی دولت ملت ایرانی، امروز جهادی ملی است.
✍#علی_علیزاده
___________
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[ عقیل ]
🔴 برخورد با امثال علی علیزاده چگونه باشد؟
✍️ #داود_مدرسی_یان
🔹افراد و جریانات ایرانی در خارج از کشور وجود دارند که گاهی از دستاوردهای نظام و انقلاب دفاع می کنند و علیه دشمنان ایران می شورند و گاه هم زبان به انتقاد از نظام و سران نظام و سیاست های نظام باز می کنند.
🔸علی علیزاده و امید دانا به عنوان دو شخصیت رسانه ای در خارج از کشور را می توان مصداق این جریان دانست. بارها شده از نقاط قوت و دستاوردهای جمهوری اسلامی دفاع کرده و بارها نیز نظام و سران نظام و سیاست های نظام را مورد انتقاد قرار داده اند.
✅ ما چه مواجهه ای با این جریان و اشخاص باید داشته باشیم؟ و چگونه با آنها تعامل کنیم؟
🔹یک دسته با توجه به گذشته برخی از این افراد که مثلاً از جریان اصلاحات حمایت کرده اند و یا به استناد صحبت های آنها در برخی جلسات در اروپا در نقد سیاست های نظام، برچسب نفوذی را به پیشانی آنها می زنند.
🔸در حالیکه هزاران نفر در ایران و خارج از ایران اینگونه فکر می کنند و مسائل را اینگونه تحلیل می کنند عده ای از ما براحتی برچسب نفوذی را به پیشانی آنها می چسبانیم. می گوئیم فلانی نفوذی است چون در فلان جلسه گفته «ما برای زنده کردن چپ سوسیالیستی و مفهوم برابری در ایران باید اقدام کنیم».
✅ این دوستان ما یک قدم پا را فراتر گذاشته اند و وحید یامین پور را چون در یک نشست رسانه ای، علیزاده را دعوت کرده هم نفوذی می دانند! بعد برای توجیه این بهتان می گویند نفوذ که شاخ و دم ندارد!
🔹 این نگاه، نگاهی ناقصی است. تمام ادله این طیف مبنی بر نفوذی بودن امثال علیزاده، انتقادات وی به نظام و رهبری و حضور وی در برخی جلسات نقد جمهوری اسلامی است. این برچسب زنی راه تبیین و تحلیل شخصیت این افراد را می بندد.
🔸 مهم ترین رکن سواد رسانه و روش تحلیل سیاسی، استناد به «داده متقن و مستند» برای تحلیل است. بی آنکه داده متقن وجود داشته باشد که علیزاده مأمور یک سرویس اطلاعاتی است او را نفوذی می خوانند. ما نفوذی بودن یا نبودن امثال علیزاده را نه تأیید می کنیم نه رد؛ اما استدلال های طیفی که او را نفوذی می نامند بسیار بی پایه است. نمی شود به مجرد اینکه کسی به نظام و رهبران نظام انتقاد کرد(تند یا کند) او را نفوذی بدانیم!
✅ متأسفانه برخی از ما براحتی برچسب نفوذ را به افراد می زنند در حالی که تقوا و اخلاق سیاسی به ما می آموزد حتی انسان نباید به دشمن خود تهمت بزند چه برسد به مخالف فکری؛ چه برسد به دگراندیشی!
🔹 بله؛ اینکه ما این مدل و طرز فکر و استدلال شان را قبول نداریم و رد می کنیم اشکالی ندارد. اینکه علیزاده در برخی مطالب خود بگونه ای اظهار کند که رهبری می تواند با حکم حکومتی مملکت را گلستان کند یا برخی مشکلات را با یک دستور حل کند بدون توجه به تقسیم وظایف و اختیارات در قانون اساسی، مشخص است این استدلال غلط است.
🔸 اما اینکه بدون سند متقن و یا اثبات در دادگاه صالحه، وی یا هر فرد دیگری را با برچسب نفوذی بنوازیم جدا از اینکه ظلم کرده ایم راه تبیین و تحلیل و آزاداندیشی را نیز بسته ایم! مگر آزاداندیشی برای چه زمانی، کَی و کجاست؟
✅ بطور مثال در ماجرای انتقاد علیزاده از رضا رشیدپور و ماجرای دستمزدهای نجومی برخی مجریان از صداوسیما، عده ای سخت برآشفته که ای وای اینها بناست صداوسیما را از اعتبار ساقط کنند! در حالیکه این نقد علیزاده وارد است و جزو انتقادات بجا از صداوسیماست. دستمزد نجومی به مجری چون رشیدپور که دستیار اصلی وی در این برنامه ها به اسم اردوان رحیمی (یکی از افراد ضدانقلاب واضح) حضور دارد، قابل نقد است.
🔹چگونه است وقتی علیزاده، علیه منابع مالی منو تو افشاگری می کند خوب است اما وقتی از شفافیت دستمزد نجومی برخی مجریان صداوسیما انتقاد می کند، نفوذی است؟
💢 به نظر می رسد بهترین نوع مواجهه با این اشخاص و هر شخص دیگری این است که نه آنها را بگونه ای مطرح کنیم که در عرش اعلایند نه هم آنان را با برچسب نفوذی و غیره چنان بنوازیم که همان ذره دفاع از جمهوری اسلامی را هم دیگر انجام ندهند! از حرف ها و اقدامات خوب افراد دفاع کنیم و به اقدامات آنان انتقاد! مواجهه ای منصفانه و منطقی نه احساسی و خلاف واقع.
___________
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
[ عقیل ]
🔴 فرق ما با آنها
✍️ #کمیل_خجسته
🔹 ملت ایران چیزی دارد که خیلی از ملتها از آن محرومند. به همین دلیل هم هست که در مقابل کرونا رفتارشان با آنها فرق دارد.
🔸 تفاوت در اینست که ایرانیها اسوه دارند و آنها اسطوره. یعنی چه؟ به متن زندگیمان برگردیم. وقتی دردی را متحمل میشویم. مثلا عزیزی را از دست میدهیم، خود را تسلی میدهیم که این درد بدتر از رنج آن مادر پهلوشکسته نیست که شبانه و در غربت دفن شد. یا بدتر از فقدان پسری با لب تشنه و بدن اِرباًاربا یش و صبری بالاتر از صبر زینب نیست که همهی این رنجها را با هم دید و محکم ایستاد تا هدفش را محقق کند.
✅ یا در زمان گذشت از خود، ایثار آن برادر تشنه را بهخاطر میآوریم که در دریای آب، مشکها را به آب زد تا به خیمه آب برساند یا به یادمان میآید تن شریف حسینبنعلی را که بهخاطر سعادت مردم، جسم مطهرش را به زیر سم اسبان سپرد و چه ایثاری بالاتر از ایثار این دو برادر.
🔹 رزمندهی ما یاد ابوالفضل علمدار میافتد و ماسک را از صورتش برمیدارد و به دیگری میدهد.
🔸 جوان ما خودش را کنار سپاه حسین میبیند وقتی مدافع حرم میشود و مگر خونش رنگینتر از زهیر است در دفاع از زینب در مقابل داعش.
✅ اسوه، چون واقعی است اسوه میآفریند. از دل جنگ تحمیلی، همت و باکری و باقری قهرمان میشوند و از دل مدافعان حرم، حججی و حاج قاسم و... اسوه خلق میشوند.
پزشک و پرستار و مردم و... ما هم آن سابقه را پشت سرشان دارند که در میدان مبارزه با کرونا خوش میدرخشند.
🔹 فرق اسوه و اسطوره در همینجاست. اسطورهها، با قواعد دنیا عمل نمیکنند. سوپرمنشان، شگفتانگیزانشان، بتمن و اسپایدرمنشان و... چنان هستند که فقط آنها هستند. نه جاذبه زمین، نه پیوستگی مولکولی و.... هیچ چیز عالم طبیعت بر آنها عمل نمیکند. به همین خاطر وهم هستند، واقعی نیستند. نمیشود تکرارشان کرد و از آنها الگوبرداری کرد.
💢 ملت ایران یک سال ۶۱ هجری قمری واقعی دارد که کل یوم را عاشورا میبیند و همهی سرزمینها را کربلا. اما آنها چه؟! آنها محرومند. نه زمان واقعی، نه مکان واقعی و نه قهرمان واقعی.
این یکی از رمزهای غلبهی ملت ایران بر چالشهایش است.
_______
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
🔴 درباره امام جمعه ایرانشهر
#علی_مهدیان
🔹 بر خلاف همه اظهار نظرهایی که درباره رفتار امام جمعه ایرانشهر با کارگران بیان شده، من میخواهم زاویه دیگری را طرح و بحث کنم.
🔸 حدود دوازده سیزده سال پیش، در خیابان های قم دنبال خانه ای اجاره ای بودم. برای ما طلبه ها خیلی سخت است دنبال خانه اجاره ای گشتن. آنهم با خانواده، بدون ماشین و وسیله، تازه اگر هم پیدا کردیم میترسیم که صاحبخانه سر سال میخواهد چه کند. ما پول زیادی به عنوان شهریه نمیگیریم. با این پول باید درس خواند و زندگی گذراند و کرایه خانه داد. سخت است خصوصا در ابتدای طلبگی.
✅ آن شب مشاور املاکی گفت زیر زمینی را میخواهم معرفی کنم. این را ببینی میپسندی. زیر زمین را دیدم اما صاحب خانه بیشتر از خانه به دلم نشست. حاج آقایی سید که آرام و متین و با محبت برخورد میکرد. گفتم حاج آقا پول رهن خانه ام آماده نیست. گفت ایرادی ندارد بیایید و بنشینید. نگران نباشید مهمان مایید ان شاء الله از اینجا هم به خانه خودتان سفر کنید.
🔹 آن صاحب خانه همین سید ابطحی بود. امام جمعه ای که رفتارش با کارگران ایرانشهری حاشیه ساز شد. بر خلاف دیگر خانه های اجاره ای چند سالی آنجا ماندیم هم مهربان بودند و هم منصف. بعد هم ندیدمش تا امروز.
🔸 صاحبخانه ما کم حرف بود. تعاملش با دیگران کم بود احساس میکردم کمی خجالتی است وقتی متوجه شدم که او امام جمعه شده تعجب کردم. خیلی تعجب کردم. چون فکر نمیکردم اهل کر و فر باشد یا اهل تعامل و رفاقت با مردم. اصلا نمیدانم انتخاب او درست بود یا نه.
✅ اما یقین دارم او در دلش از سر محبت و لطف و کرامت با کارگران برخورد کرده چون اخلاقش را میشناسم. ولی از طرفی یقین دارم ما طلبه ها مهارت ارتباط با مردم را تمرین نکرده ایم. ما طلبه ها مهارت حضور مقابل رسانه ها را نیز تمرین نکرده ایم. تواضع هم از جنس روحیه و اخلاق است هم یک آداب و رفتار اجتماعی است. این دومی را باید آموخت و تمرین کرد. و الا اینطور بهانه هایی را به دست دشمن نانجیب خواهیم داد.
💢 سید ابطحی بزرگوار را احترام میکنم و این استعفای او را نیز دلیل بزرگواریش میبینم. اما رفقا! در قضاوتهایمان درباره آدمها خیلی عجول و گاهی بی تقواییم. مراقب باشیم با چند دقیقه فیلم دیگران را راحت قضاوت نکنیم.
__________
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
🔴 رکب دولت
چرا روحانی به جای وزیر جهاد کشاورزی به وزیر اطلاعات دستور داد پیگیر موضوع معدوم کردن جوجهها شود؟
__________
♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز
https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65