eitaa logo
[ عقیل ]
490 دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
7.9هزار ویدیو
17 فایل
تحلیل عقلانی و دعوت به خردورزی نیاز اصلی یک جامعه رو به رشد. . . . استفاده از تمام مطالب کانال حتی بدون ذکر منبع مجاز است. (اگر کانال رو مفید می دونید معرفی کنید، اگر معرفی هم نکردید فدای سرتون. انتشار بدون ذکر منبع مجاز است)
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️آیا توافق با چین ناقض شعار نه شرقی نه غربی نیست؟ 🔸️جریان معارض انقلاب اسلامی طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب همواره تلاش داشته اصل «نه شرقی، نه غربی» جمهوری اسلامی را به «انزواگرایی» و «عدم ارتباط با شرق و غرب عالم» تعبیر کند. در صورتی که هرگز چنین معنایی مراد این اصل نبوده و امامین انقلاب اسلامی این مفهوم را به روشنی تبیین فرموده‌اند. در دوره‌ای که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، جهان به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود و عمده کشورها یا زیر سلطه بلوک غرب به رهبری آمریکا قرار داشتند یا زیر سلطه بلوک شرق به رهبری شوروی. جمهوری اسلامی با «شعار نه شرقی، نه غربی» قرار گرفتن زیر سلطه هر دو قطب را نفی کرد. مراد از نفی سلطه البته نفی رابطه نبود و جمهوری اسلامی با کشورهای حاضر در هر دو بلوک، روابط دیپلماتیک برقرار کرد. «نه شرقی، نه غربی» به این معنی بود که ایران مجذوب این دو بلوک سلطه‌گر نشود، تحت تاثیر آنها و مطیع و منقاد آنان نباشد. این دو بلوک برای خود سیاست‌، فرهنگ و نقشه راه کلانی داشتند که جمهوری اسلامی تصمیم گرفت در مسیر خواسته‌های آنان قرار نگیرد. سال 1991 با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بلوک شرق از بین رفت، نظام سلطه تک قطبی شد و بلوک غرب با قدرت بیشتر در صدد هضم کشورها در نظم مطلوب خود برآمد. این سیاست در پروژه‌‌هایی نظیر گسترش ناتو به شرق یا روی کار آوردن نظام‌های سیاسی لیبرال دموکرات از آمریکای لاتین تا اروپای شرقی و آسیا متجلی شد. 🔸️لذا آنچه باید با قدرت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی تدوام یابد، «نه» به سلطه غربی در عین برقراری روابطی خارج از نظام ارباب-رعیتی با کشورهای غربی است. اما اینک «بلوک شرق»ی که یک نقشه کلان برای سلطه بر جهان و تحمیل سیاست و فرهنگ خود بر دیگر کشورها داشته باشد، وجود خارجی ندارد و بر این اساس، وقتی ما از «نگاه به شرق» سخن می‌گوئیم، مراد «شرق جغرافیایی» است. یعنی به دلیل تصلب ایدئولوژیک و نگاه سلطه‌جویانه‌ای که بر کشورهای غربی حاکم است، نمی‌توان انتظار انتفاع متقابل و بازی «برد-برد» از رابطه با آنها داشت. اما تقویت روابط با کشورهایی که درنیم‌کره شرقی (مشخصا در آسیا) و خارج از بلوک غرب ایدئولوژیک قرار دارند- از جمله چین- به دلایل متعدد از جمله داشتن تمدن و فرهنگ ریشه‌دار، مشترکات فراوان با ایران، قرار گرفتن بیش از 60 درصد جمعیت جهان در این منطقه، قرابت جغرافیایی با ما، نداشتن سیاست خارجی سلطه‌جویانه، و معارض نبودن با انقلاب و جمهوری اسلامی، به مراتب برای تامین منافع کشور مفیدتر است. 🖊برشی از مقاله "چارچوبی برای توافق راهبردی با چین" ✍سید یاسر جبراییلی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
⚡️‏بزدل‌ها همیشه از نبرد مردانه و رو در رو گریزانند؛ یا از پشت خنجر می‌زنند و می‌گریزند، یا لات کوچه خلوتند و بی‌دفاع را خفت می‌کنند. ‎ @syjebraily @aghiil
⚡️‏از زمان سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران ایر توسط ناو "یو اس اس وینسنس"، عشاق آمریکا در ایران تلاش زیادی کرده‌اند که این جنایت را یک خطای دید ناشی از بی‌احتیاطی طرف ایرانی جا بزنند. ▫️باشد که دیدگانی که به عشق کور شده، امروز شفا یابد. ‎ @aghiil @syjebraily
نفیسه کوهنورد خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در توییتر به انگلیسی نوشته: «اول باید [مقامات ایران] توضیح بدهند چرا اجازه دادند یک هواپیمای تجاری از کوریدور پروازی استفاده کند که میدانستند ممکن است مساله دار باشد» ‏کار کوهنورد دقیقا مصداق سرزنش کردن قربانی به جای تعرض کننده و متجاوز است. کوهنورد نمی‌پرسد چرا دو جت جنگی باید اصلا به هواپیمایی مسافری نزدیک شوند. کوهنورد ایرانیان را برای پرواز در منطقه‌ای که پنج هزار سال در آن زندگی و با مردمش هم‌زیستی کرده‌اند مقصر و مجرم میداند اما نمی‌پرسد چرا آمریکا نه هزار و چهارصد کیلومتر دورتر از مرزهایش در کشور مستقل سوریه برخلاف قوانین بین‌المللی پایگاه نظامی غیرقانونی دارد. ‏این یعنی ذهن خوگرفته به بردگی مقابل امپریالیسم. یعنی ذهن استعمارزده و نوکر صفت. و این تازه نفیسه کوهنورد است که به نسبت متوسط خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی خصومت و نفرت کمتری از ایران دارد. وای بر ما که هفتاد سال بعد از مبارزات استقلال خواهانه‌مان علیه استعمار انگلیس، به خاطر فساد و ناکارآمدی عمیق صداوسیما، اجازه دادیم بی‌بی‌سی فارسی، این استعماری‌ترین رسانه تاریخ ایران، تا این حد در ذهن ایرانیان نفوذ کند ✍علی علیزاده ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
▪️اگه نقشه‌مون گرفت و پدافند سوری اشتباه کرد و رو به جای جنگنده ساقط کرد، بگو توش زن و بچه و نخبه بودند که داشتن از طریق بیروت میرفتن کانادا و آمریکا. اگه نقشه‌مون نگرفت بگو تو هواپیما یه مشت سپاهی و تروریست بودن که داشتن اسلحه میبردن برای حزب‌الله! 💬 محمد وحیدی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
6.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش جنجالی مهدی خزعلی، فعال سیاسی اصلاح طلب و زندانی سابق سیاسی به شعار "نه غزه نه لبنان" روی آنتن زنده بی بی سی و واکنش به دخالت دیگر کشور ها در تصمیم های ایران و پاسخ صریح به کسانی که میگن مردم از آزادی اومدن انقلاب کردند! ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
حافظ و سعدی و فردوسی مقابل ترامپ و بیوطنی نئولیبرالیسم 🔹 یازده اسفند ۹۶، الجزیره: کره جنوبی آموزش زبان انگلیسی برای سالهای اول و دوم مقطع ابتدایی را ممنوع کرد. این ممنوعیت براساس حکم دادگاه قانون اساسی کره در سال نود و چهار صادر شده که زبان انگلیسی را مانعی برای یادگیری زبان کره‌ای و باعث پاک شدن ریشه‌های کره‌ای دانسته بود.* 🔸 برمیگردیم به ۱۳ اردیبهشت ۹۵. آقای خامنه‌ای گفت: «این اصرار بر ترویج زبان انگلیسی در کشور ما یک کار ناسالم است. بله، زبان خارجی را باید بلد بود امّا زبان خارجی که فقط انگلیسی نیست...امروز کسانی که به اسپانیولی حرف میزنند کمتر از کسانی نیستند که به انگلیسی حرف میزنند... چرا فرانسه یا آلمانی تعلیم داده نمیشود؟ زبانهای کشورهای پیشرفته‌ی شرقی هم زبان بیگانه است، اینها هم زبان علم است. آقا جان! در کشورهای دیگر به این مسئله توجّه میکنند و جلوی نفوذ و دخالت و توسعه‌ی زبان بیگانه را میگیرند؛ ما حالا از پاپ کاتولیک‌تر شده‌ایم! آمده‌ایم میدان را باز کرده‌ایم و علاوه بر اینکه این زبان را کرده‌ایم زبانِ خارجیِ انحصاریِ مدارسمان، مدام داریم می‌آوریمش [در مقاطع] پایین؛ در دبستانها و در مهدِکودک‌ها! چرا؟ ما که میخواهیم زبان فارسی را ترویج کنیم، باید یک عالَم خرج کنیم و زحمت بکشیم. [وقتی‌] کرسی زبان [فارسی] را در یک‌جا تعطیل میکنند، باید تماسهای دیپلماتیک بگیریم که چرا کرسی زبان فارسی را تعطیل کردید. نمیگذارند، اجازه‌ی دانشجو گرفتن نمیدهند، امتیاز نمیدهند، برای اینکه زبان فارسی را یک‌جا میخواهیم ترویج کنیم؛ آن‌وقت ما بیاییم زبان آنها را خودمان با پول خودمان، با خرج خودمان، با مشکلات خودمان ترویج کنیم. این عقلائی است؟ من نمیفهمم!" 🔹بی‌بی‌سی و رادیوفردا** بلافاصله این حرفها را تلاش برای انزواطلبی و ستیز با معاصر شدن نسل جوان تفسیر کردند و رادیو فرانسه*** در حالیکه رهبری به صراحت از لزوم آموزش زبان بیگانه گفت بود تیتر زد: «سخنان تند خامنه‌ای علیه زبان انگلیسی: "زبان و فرهنگ بیگانه" را ترویج نکنید.» 🔸 در نهایت ۱۵ اردیبهشت ۹۵ آقای روحانی در قطب مقابل ایستاد و امری که قاعدتا باید فراجناحی و مورد توافق کل نظام و حتی ملی‌گرایان یا مدافعان منافع ملی خارج از نظام میبود را تبدیل به نزاعی سیاسی کرد و گفت: «مردم خودشان باید بخواهند ...و [دانش آموز] باید بتواند انتخاب کند چند زبان می‌خواهد بیاموزد. وقتی در یک مدرسه‌ای ۹۸ درصد دانش آموزان یک زبان را انتخاب کردند ... ما که نمی‌توانیم برای آن دو درصد معلم دیگری را به کار بگیریم. امروز شما ببینید در شبه قاره هند به خاطر اینکه این جمعیت عظیم به زبان انگلیسی تقریبا مسلط هستند شما ببینید که در آی تی [علوم انفورماتیک] چه کارهایی انجام داده‌اند و چه شغل بزرگی را این شبه قاره به دست آورده است، ما باید زبانی را یاد دهیم که در کنارش علم، راحت‌تر به دست آید و شغل بیشتر برای نسل جوان آینده به وجود بیاورد و ارتباط اقتصادی ما را با دنیا تسهیل کند.» 🔹 ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در سنین پایین در کره جنوبی، یعنی حتی این کشور که از پایان جنگ کره در سال ۱۳۳۲، رسما یکی از اقمار آمریکا بوده نگران حل شدن در هاضمه فرهنگی کدخداست. یعنی حتی سئول هم که وابستگی کامل نظامی-سیاسی به واشنگتن دارد دلواپس بی‌ملیت شدن و بی‌هویت شدن بیشتر نسل جوانش است. 🔸 حالا شاید بدون سروصدای بلند جنگ رسانه‌ای و از خلال خبر ممنوعیت زبان انگلیسی در کره جنوبی که قبله آمال بسیاری از غربزدگان ایرانی است بتوان تفاوت نگاه آقای روحانی و آقای خامنه‌ای را بازبینی کرد. تفاوتی که شکلی دیگر از همان نزاع سی ساله میان پارادایم ادغام-گرایی و پارادایم مقاومت ملی است. 🔹 ایستادن مقابل انحصار انگلیسی، دفاع حداقلی از فارسی است نه جهان-هراسی و انزواطلبی. دفاع حداقلی از زبانی است که اگرچه قدمتی هزار ساله و نفوذی از شبه قاره هند تا شمال آفریقا دارد‌، اما اکنون مقابل طوفان جهانی شدن در خطر و نیازمند سیاستهای حمایتی است. حمایت از فارسی، حمایت از یکی از مهمترین عوامل هویت فرهنگی-ملی هشتاد میلیون ایرانی مقابل هژمونی و سلطه‌ی فرهنگ آمریکایی است که تسلیم مقابلش، مقدمه تسلیم اقتصادی و نظامی خواهد بود. و حمایت از فارسی و فرهنگ ملی، نیروی جوان تحصیل کرده‌ ایران را وفادار به منافع و تاریخ این کشور و مردمش نگه میدارد و نه متعهد به منافع شرکتهای چندملیتی؛ و مانع بیوطنی و گم شدن هویتی در راهروهای شرکتها و دانشگاه‌های غربی میشود. حافظ و سعدی بخشی از دیوار دفاعی ما هستند و مانع تبدیل سرمایه انسانی این کشور به سربازان نادانسته نئولیبرالیسم آمریکایی میشوند. (تاریخ انتشار اسفند ۹۶) ✍علی علیزاده ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
"امام باقر (ع) به شخصی فرمودند: «اگر اراده کردی که بفهمی بهشتی و یا جهنمی هستی، به قلبت مراجعه کن، اگر دیدی اهل طاعت را دوست داری، اهل بهشت و اگر اهل گناه را دوست داری، اهل جهنم هستی و انسان در قیامت با کسی که او را دوست دارد، محشور می‌شود»، در دوره آخرالزمان قلب مؤمن آب می‌شود؛ زیرا گناه را می‌بیند و استطاعات تغییر وضع را ندارد. 🔺ملاک بهشتی یا جهنمی بودن ⭕️ آیت‌الله مجتهدی
16.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️ آقای حاج علی‌اکبری به دنبال اجرای سیاست‌های چه کسی است؟ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در گفتگوی ویژه خبری در خصوص ترییون جریان انقلابی در نماز جمعه (خصوصا آقای رحیم پور ازغدی) تعبیر ساختارشکنی را بکار برد! در حالی که امام خامنه ای در تاریخ ۲۰ تیر ماه ۱۳۹۴ در دیدار با دانشجویان سراسر کشور بر حضور امثال استاد رحیم‌پور ازغدی در تریبون نماز جمعه تاکید داشتند. سوال اساسی این جاست که آقای حاج علی اکبری قرار است سیاست‌های چه کسی را در این جایگاه پیگیری کند؟ کدام بخش از سخنان رحیم پور ازغدی ساختارشکنانه است؟ کدام ساختار با حضور امثال رحیم پور ازغدی شکسته می‌شود؟ چه کسانی از حضور چنین چهره‌هایی در نماز جمعه هراس دارند؟ کدام قاعده زیر سئوال می رود اگر صدای انقلاب از تریبون انقلاب به گوش برسد؟ دلیل تفاوت دیدگاه رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با امام خامنه‌ای چیست؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
. ظریف چرا باید مصدق می شد؟! ♦️روزنامه شرق، از قول رئیس گروهک نهضت آزادی تیتر زده؛ "به ظریف گفتیم در راه مصدق قدم بردار". 🔹تبدیل ظریف به مصدق، سناریویی بود که پس از شروع مذاکرات هسته ای، از سوی نشریات زنجیره ای غربگرا دنبال شد و این در حالی بود که مشی مصدق، سزاوار عبرت گرفتن بود و نه تجربه مجدد. ♦️در ادامه همین رویکرد اشتباه بود که معاون وزیر خارجه گفت "امضای جان کری تضمین است" و تیتر شرق در بحبوحه هشدار های صاحب نظران شد. 🔹رویکرد مصدق، اعتماد به آمریکا بود. او در واشنگتن با "دین آچسن" وزیر خارجه و "هری ترومن" رئیس جمهور ملاقات و مذاکره کرد. اما آمریکایی ها در پشت پرده، در تدارک عملیات آژاکس (کودتای 28 مرداد 32) با همراهی انگلیس بودند. ♦️فعالان و دلسوزان نهضت ملی کردن نفت، بارها درباره اعتماد به دشمن هشدار دادند، مصدق بی اعتنایی کرد. تا کار به کودتا و بازگشت دیکتاتوری پهلوی برای 25 سال دیگر انجامید 🔹متاسفانه در ماجرای برجام و خسارت آهای آن، وقتی که کار از کار گذاشت و آمریکایی ها نقشه خود را پیش بردند، آقای ظریف در سخنانی تلخ گفت "اعتراف می کنم اعتمادم به جان کری اشتباه بود". ✍محمد ایمانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️عقیل؛ تحلیل عقلانی اندیشمندان ایران امروز https://eitaa.com/joinchat/2058616844Cfee24efb65
@aghiil بعد از تعریف و تمجیدهای همکاران این مدیرکل محترم این مطلب را در گروه فعالان حوزه دین در پاسخ به این مطالبه ی زیبای این مسئول ارزشی نشر دادم. 👇👇👇👇