هدایت شده از عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
🗞 بیایید تکلیف احساس تکلیفمان را روشن کنیم
📌 " این روزها تب احساس تکلیف بر سر دست یافتن به صندلی ریاست جمهوری بالا گرفته تا جایی که داغی این حس تکلیف به جامعهی زنان نیز کشیده شده و چهار زن را به وادی این رقابت کشانده است. بحث بر سر ریاست جمهوری زنان در جمهوری اسلامی یک بحث سابقهدار است."
🔹سخنگوی شورای نگهبان به یک بانوی خبرنگار که پرسید «با توجه به ثبت نام یک خانم با عنوان نامزد ریاست جمهوری و طبق تعریف شورای نگهبان از یک رجل سیاسی آیا میتوانیم این انتظار را داشته باشیم که تأیید صلاحیت یک خانم برای اولین بار رقم بخورد؟» اینگونه پاسخ داد: «مبنای ما مصوبه مربوط به اصل 115 قانون اساسی است و مسئله جنسیت در قانون وجود ندارد و ثبت نام مانعی ندارد. بقیهش به تشخیص اعضای شورا» پاسخی زیرکانه به خبرنگاری که تلاش میکرد به موضوعی که بر سر مبنای آن اختلاف نظر فقهی وجود دارد وجههای ژورنالیستی بخشد. ما هم اینکه «رجل سیاسی» معنایی عام دارد یا خاص را همچون سخنگوی محترم به اهلش واگذار میکنیم. اما فارغ از دعواهای جنسیتی که حالا بیشتر پایش به صحنهی انتخابات باز شده و کشاکش بر سر تصاحب مناصب سیاسی را به جدلهای جنسیتی بدل کرده است، میخواهم این پرسش را مطرح کنم که چه بر سر زنان و مردان سیاستورز ما آمده که رسالت خود را اینگونه بیمهابا در رسیدن به مناصب قدرت دیدهاند و هر یک منصب ریاست جمهوری را در خود متعین یافتهاند؟
🔸وقتی به حالت رهبر انقلاب در زمانی که مجلس خبرگان به اتفاق، رأی به رهبری ایشان داد و تلاشهای ایشان برای امتناع از پذیرش این بار سنگین مسوولیت فکر میکنم، اینهمه اشتیاق برای زیر بار مسوولیت رفتنی چنین خطیر برایم غیرقابل درک میشود. مردانی که با علم به رد صلاحیت یا عدم اقبال عمومی به آنها یا حتی عدم توانایی ادارهی کشور در صورت تایید صلاحیت اقدام به ثبت نام در این انتخابات کردهاند چقدر به هزینههای بیت المال، وقت و انرژی فکر میکنند که قرار است برای بررسی صلاحیت آنها و بعد از تأیید صلاحیت صرف تبلیغات و معرفی آنها شود، آن هم برای هیچ. آیا این مردان نمیدانند که هزینهی هر یک از صندلیهای خدمت چندین هزار شهید بوده، شهدایی که دغدغهشان نسبت به بیتالمال آنها را وا میداشت تا با پای برهنه از میدان مین عبور کنند که مبادا پوتینشان که بیتالمال است آسیب ببیند تا کمتر به مملکت هزینه تحمیل شود. شهدایی که نه تنها از خودکار بیتالمال برای مصرف شخصی استفاده نمیکردند، بلکه در میدان جنگ از روشن کردن کولر ماشین پرهیز داشتند تا مبادا سوخت بیشتر مصرف شود. شهدایی که شیعیان راستین امیرالمومنین علیه السلام بودند که شمع بیتالمال را هنگام صحبت در مورد مسائل غیر حکومتی خاموش میکرد.
🔹اما روی سخنم با شما بانوانی است که با رویکردی جنسیتی اقدام به ثبت نام کردهاید. شما چقدر به سنگینی این بار تکلیف فکر کردهاید؟ چقدر شانهتان توانایی کشیدن مسوولیتی چنین سنگین را دارد؟ زنان و مردان سیاس ایران زمین امیدوارم روزی برسد که همهی ما به چنان بلوغ سیاسی و فکری رسیده باشیم که تا یقین نکردهایم تکلیفی در ما متعین شده است، اینگونه احساس تکلیف نکنیم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
خدمات دولت #شهید_رئیسی یک روز هم تعطیل نشده خدمت ادامه دارد...
سه اتفاق بزرگ و تاریخی در سیستان و بلوچستان
یادم میاد در زمان حیات آقای رییسی یک عده که ادعای عدالت طلبی دارند و حتی دغدغهی مردم محروم سیستان رو، دائم در پیجهاشون از وضعیت بیآبی سیستان روایت میکردند و القاء میکردند که جمهوری اسلامی با حکومت یزید هیچ فرقی ندارد و امروز که دستاوردهای دولت انقلابی شهید رییسی در حال بهرهبرداری است زبان به کام گرفتهاند.
#دلم_برای_رییسی_سوخت.
@aghletarif
🔰زن عنصر اصلی تشکیل خانواده
در واقع خانواده را هم زن به وجود میآورد و اداره میکند؛ این را بدانید آن عنصر اصلی تشکیل خانواده زن است نه مرد. زن را به چشم آن عنصر اصلی تشکیل خانواده در نظر بگیرید که خانواده اگرچه از مرد و زن تشکیل میشود و هر دو در تشکیل خانواده و موجودیت آن مؤثرند اما آسایش فضای خانواده آرامش و سکونتی که در فضای خانه است به برکت زن و طبیعت زنانه است. با این چشم به زن نگاه کنند تا معلوم شود که او چگونه کمال پیدا میکند و حقوقش در چیست بدون مرد ممکن است خانوادهای باشد. یعنی اگر فرض کنیم در خانوادهای مرد خانواده حضور نداشته باشد
یا از دنیا رفته باشد زن خانواده اگر عاقل و با تدبیر و خانهدار باشد خانواده را حفظ میکند؛ اما اگر زن از خانوادهای گرفته شد مرد نمیتواند خانواده را حفظ کند،بنابراین خانواده را زن حفظ میکند.
در حقوق شخصی و فردی بین زن و مرد تفاوتی وجود ندارد در چند مسألهی اختصاصی شخصی امتیازاتی به زن داده شده است در چند مسأله امتیازاتی به مرد داده شده؛ آن هم بر اساس اقتضای طبیعت زن و مرد این اسلام است. متینترین، منطقیترین، عملیترین قوانین و حدود و مرزهایی که ممکن است انسان در زمینهی مسألهی جنسیت فرض کند باید دنبال این راه رفت یکی از اساسیترینش تشکیل خانواده است یکی از اساسیترینش اهتمام به حفظ محیط خانواده و انس خانوادگی است که این به عهدهی کدبانوی خانه است.
زن را به چشم یک انسان والا نگاه کنید تا معلوم شود که تکامل و حق او و آزادی او چیست. زن را به عنوان موجودی که میتواند مایهای برای صلاح جامعه با پرورش انسانهای والا شود نگاه کنید تا معلوم شود که حق زن چیست و آزادی او چگونه است.
برگرفته از کتاب «مطالبات رهبری از بانوان» ص ۵۰ و ۵۱
@aghletarif
🖼 #سخن_نگاشت | روایتهای حضرت آیتالله خامنهای از همسرشان
🔸#خط_رهبری در این مجموعه سخننگاشت روایتهای رهبر معظم انقلاب از همسر مکرمهشان را مرور میکند. نکات جالبی از #سبک_زندگی ایشان در این سخنان حضرت آیتالله خامنهای آمده که خواندنی و درسآموز است.
@rahbari_plus
نوشتهها
این تعاریف و توصیفات رهبر انقلاب از همسرشون رو بخونید و به این نکته هم توجه کنید که همسر ایشون از یک خانوادهی متمول بودند اما اصلا درگیر زخارف دنیا نبودند و همین باعث بزرگی روح ایشون شده، هر چه نسبت به دنیا و مافیها بی توجهتر، روح انسان بزرگتر. از اونجایی که زن در خانه محور اصلی رو داره این خیلی مهمه که روح زن چه وسعتی داشته باشه.
هویت یک خانه با هویت زن گره خورده است. او تعیین میکند، خانه پایگاه تجملات فردی باشد یا کانون تجمعات اجتماعی.
هدایت شده از نوشتهها
🔰ماریه زنانه پای انقلاب حسین ایستاد
«کتیبه و پرچم و سیاهی و کیسههای برنج و دیگ و اجاق گاز برای مراسم محرم و فاطمیه، یک طرف تمیز و مرتب چیده شده بودند. سمت دیگر، بستههای ارزاق و لباس برای خانوادههایی که یکماه را تاماه بعد، چشم به راه کمک سر میکردند. یک طرف هم ویلچر و تخت و تشک بیمارستانی و دهها وسیله ضروری و رفاهی برای خانوادههایی که بیمار داشتند و امکانات مالی نه». این توصیف خانه اشرفسادات، مادر شهید معماریان در مقدمه کتاب «تنها گریه کن» است. این توصیفات را کنار روایت «المراه سیده بیتها» بگذارید. هویت یک خانه با هویت زن گره خورده است. او تعیین میکند، خانه پایگاه تجملات فردی باشد یا کانون تجمعات اجتماعی.
در تاریخ زنی هست به نام «ماریه العبدیه»، حدس میزنم نامش را نشنیده باشید. ماریه یا سعدیه، بانویی از عبدالقیس ساکن بصره بود. او در کربلا حضور نداشت اما همیشه حضور نداشتن بهمعنای نبودن نیست. ماریه خیلی قبلتر همسر و فرزندش را در جنگ جمل در حمایت از امیرالمومنین(ع) از دست داده بود. این نسبت میتوانست برای او تبصرهای باشد تا با خود بگوید من سهمام را در دفاع از ولایت پرداختهام و باقی عمر را کنج عافیت گزیند، اما او به جای «توجیه المسائل» اهل «توضیحالمسائل» بود. در زمانهی اختناق که کوچکترین تحرک در حمایت از اهلبیت از نظر دور نمیماند و نفس کشیدن هم احتیاط میخواست، خانه ماریه پایگاه تجمع شیعه و مرکز شکلگیری حرکتهای شیعیان و هسته اصلی مذاکرات آنها در شهر بصره محسوب میشد.
یاران امام حسین(ع) در خانه او جمع میشدند، حدیث میگفتند و میشنیدند و سیاست را تحلیل میکردند. مباحث علمی و عقیدتی را مطرح و به بحث میگذاشتند.
خانهای کوچک مرکز نشر معارفی عظیم و محل تربیت مردانی بزرگ شده بود. هنگامی که پیام امام حسین(ع) به بزرگان بصره ابلاغ شد، بیت ماریه نخستین پایگاه مخابره دقیق پیام بود. «یزید بن ثبیط بصری» به همراه دو پسرش «عبدالله» و «عبیدالله» در همین خانه پیام امام را دریافت و تصمیم گرفت به کاروان حسین(ع) در مکه بپیوندد. «ادهم بن امیه» از اصحاب و راویان حدیث رسولالله(ص) و کسی که در آغازین حملات سپاهیان یزید در پشتیبانی از ولایت هدف اصابت تیر خصم قرار گرفت و به شهادت رسید، در اجتماع شیعیان در خانه ماریه حضور داشت و از آنجا به کاروان عاشورا پیوسته بود. ماریه، اینگونه زنانه پای انقلاب حسین(ع) ایستاد.
✍️مریم اردویی
@aghletarif