نوشتهها
صوت منتشر شده ار رعنا رحیم پور مجری بی بی سی هنگام حرف زدن با مادرش که از هدف و پشت پرده ایران اینتر
🎙 فایل صوتی لو رفته از خبرنگار BBC: ایران «تکّه پاره» و «تجزیه شده» هدف است، نه دموکراسی!
🔻شب گذشته یک فایل صوتی از صحبتهای «رعنا رحیمپور» خبرنگار بی بی سی منتشر شد که در آن وی به نحو بیپردهای از هدف تکه تکه و تجزیه شدن ایران خبر میدهد و تاکید میکند که هدف پشت پرده آشوب طلبیها نه دموکراسی، بلکه تجزیه است!
🔻او مشخصاً خبر میدهد که در رسانه سعودی ایران اینترنشنال ابلاغ شده که فقط با رهبران احزاب {تجزیه طلب} گفتوگو و به آنها تریبون داده شود!
🔻رعنا رحیمپور اصالت این فایل صوتی را در صفحه اینستاگرامش تایید کرده امّا علیرغم اشاره صریح به پشت پرده شوم آشوب طلبیها توسط اینترنشنال و دیگر پایگاههای آشوبطلب گفته که به خبرنگاران این رسانههای ضدایرانی احترام میگذارد!
🔻این فایل لو رفته یکی از صریحترین اذعانها از ناحیه خود خبرنگاران رسانههای ضد ایرانی درباره عقبه آشوبها و رسانههایی نظیر بیبیسی و اینترنشنال است.
ایرانستان نمیخواهیم
@FarhikhteganOnline2
🔵 اینترنشنال سازمان تروریستی معرفی شد و عوامل آن تحت تعقیب
وزیر اطلاعات مطرح کرد:
انگلیس هزینه اقداماتش برای ناامنسازی ایران را خواهد داد/ شبکه اینترنشنال از سوی ایران به عنوان سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل و مرتبطین با آن تحت تعقیب خواهند بود
حجتالاسلام خطیب:
بیشک بزرگترین «عملیات تأثیر» روی کشوری در جهان برای بیثباتسازی و اغتشاش، از طریق عملیات ترکیبی، همانی بود که در حول اغتشاشات و در دوره پسا اغتشاشات از سوی آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی و سعودی صورت گرفت.
در حوادث اخیر، دست رژیم صهیونیستی در اجرا آشکارتر بود؛ در تبلیغات دست انگلیس و در هزینهکردن دست رژیم سعودی واضحتر بود؛ کل حمایت مالی نمایش منحط برلین در حوزه تبلیغات، فضاسازی، اجاره تجهیزات برای تصویربرداری و ارائه تسهیلات برای حضور خبرنگاران و غذاهای توزیع شده و... با هزینه سعودی صورت گرفت.
🔻ما هرگز مثل انگلیس، پشتیبان اقدامات تروریستی و ناامنسازی سایر کشورها نخواهیم بود ولی تعهدی برای ممانعت از بروز ناامنی در این کشورها هم نخواهیم داشت، لذا کشور انگلیس هزینه اقدامات خود را برای ناامن ساختن کشور بزرگ ایران خواهد پرداخت.
🔻شبکه اینترنشنال از سوی دستگاه امنیتی ایران بهعنوان سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل آن تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت و منبعد، هر نوع ارتباط با این سازمان تروریستی بهعنوان ورود به حوزه تروریستی و تهدید امنیت ملی تلقی خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیم ملی واترپلو در دیدار با هند از خواندن سرود ملی امتناع کردند
نوشتهها
#جنگ_شناختی @zananegiii
این دست کنشهای تیمهای ملی رو در راستای جنگ شناختی ببینید👆
سماعون کذب و آکلون سحت
تحلیلی مبتنی بر آیات قرآن کریم پیرامون میل به دروغ شنیدن و انتشار و مصرف دروغها (بخش اول)
نویسنده: سیدمیثم میرتاجالدینی
«دروغگو دشمن خداست»؛ جملهای پرتکرار و کلیشهای در فرهنگ عمومی ما که البته وجدانهای سلیم و منابع دینی هم آن را به نوعی تایید میکنند. اما قصهی دروغ به همین اندازه ختم نمیشود چرا که دروغ به عنوان یک گناه اجتماعی، اطراف وسیعی دارد از جمله شنونده دروغ. ما تا به حال در مذمت دروغگویی بسیار حکایت و روایت شنیدهایم اما توجه چندانی به وضعیت دروغشنیدن نکردهایم. لذا اکنون باید پرسید منابع دینی ما درباره دروغ شنیدن چه گفتهاند؟ یادداشت پیشرو مبتنی بر عباراتی از قرآن کریم این موضوع را تحلیل کرده است.
خداوند متعال در آیه 41 و 42 سوره مائده با تعبیر «سَمَّاعُونَ لِلْكَذِب» بر وجود خصلتی در منافقان و یهودیان اشاره میکند که حاکی از نوعی مذمت این خصلت است. در توضیح این مذمت مرحوم علامه طباطبایی اینگونه مینویسد: سماع كذبند يعنى بسيار دروغ را مىشنوند و با علم به اينكه دروغ است آن را مىپذيرند چون اگر علم به دروغ بودن آن نداشته باشند صرف شنيدن دروغ صفت مذموم شمرده نمىشود. (ترجمه المیزان، ج5، ص556) با این توضیح، علامه طباطبایی در واقع معتقد است صرف دروغ شنیدن مذموم نیست چون انسان عاملیتی در رقم خوردن این گناه ندارد. اما دروغ شنیدنی که با علم به دروغ بودن و پذیرفتن همراه شود، مذموم و ناپسند است.
حال اگر بخواهیم فراتر از سخن مرحوم علامه طباطبایی، موضوع را از جنبه تربیتی و روانشناختی واکاوی کنیم نتایج مهمی را دربرخواهد داشت که برای وضعیت این روزها که رسانههای ریز و درشت از مخاطبان خود سمّاع کذب میسازند پیامهای درسآموزی دارد. برای نیل به این مقصود بایستی به این سوال پاسخ داد که آیا وجود خصلتها و ویژگیهایی در ما زمینهساز آن است که دیگران به ما دروغ بگویند و جز دروغ نگویند؟ آیا اینکه دیگران بساط دروغ خودشان را جلوی ما پهن میکنند نشانهای است بر اینکه در ما میل به دروغ شنیدن وجود دارد؟
برای فهم بهتر سوال و سپس یافتن پاسخ، بهتر آن است که مواردی را مطرح کنیم که در صورت وجود آن ویژگیها، دروغ گفتنها موجه شده و حتی دروغ شنیدن دوست داشتنی جلوه میکند. پس باید پرسید: ما اگر چگونه باشیم، دروغ زیاد میشنوم؟
1- سادهلوحی یکی از ویژگیهایی است که زمینه را برای دروغ شنیدن و سپس پذیرفتن و سواری دادن به دروغگویان فراهم میکند. لذا مومن کیاست دارد و با سادهلوحی اجازه سواستفاده به اهل باطل نمیدهد.
2- کینه توزی نسبت به دیگران چنان وضعیتی را ایجاد میکند که ما را از مدار حق خارج میسازد. در این وضعیت ما دنبال تخریب کسی هستیم که از او کینه داریم. درنتیجه اگر کسی علیه آن فرد مورد کینهی ما دروغی را منتشر کند، این دروغ برای ما شنیدنی و دوستداشتنی است.
3- عقده داشتن از کسی یا چیزی نیز مانند همان کینه و حقد عمل میکند. به طوری که ما برای عقدهگشایی به هرچیزی چنگ میزنیم ولو دروغ باشد. در این شرایط دروغهای دیگران اگر عقدههای ما را بگشاید و نفس ما را ارضا نماید، از آنها استقبال میکنیم. نقل است که اوایل انقلاب برخی شعاری دروغین را سر میدادند بدین مضمون که: «شاه زنازاده است، خمینی آزاده است». شهید بهشتی در برابر این شعار موضع سختی گرفت و گفت رضاخان ازدواج کرده بود و شاه زنازاده نبوده و سپس این شعار را حرام اعلام کرد با آنکه وی با رژیم پهلوی مبارزه کرده بود.
4- بیظرفیتی نسبت به پذیرش اشتباه باعث آن میشود که ما از شنیدن واقعیتها هراسناک باشیم. درنتیجه در صورتی که کاری را خراب کرده باشیم، دوست داریم آن خرابی دیده نشود و هرکس که با دروغهایش بتواند توجیهی بتراشد، دروغهایش را با جان و دل میپذیریم.
به این لیست میتوان دهها مورد دیگر نیز اضافه کرد اما هدف آن بود که بدانیم چگونه وجود خصلتها و ویژگیهایی در ما میتواند مجوزی به دیگران برای دروغ گفتن بدهد. اینگونه ما بر صندلی شنونده دروغ مینشینیم و در جرگه سماع للکذب قرار میگیریم که در عین آگاهی بر دروغ بودن چیزی آن را میپذیریم و قاعدتا این سنخ از دروغ شنیدن حاکی از وجود ویژگیهایی ناپسند در ماست و از این رو در رده سایر گناهان اجتماعی قرار گرفته و مذموم قلمداد میشود.
هدایت شده از مفشوی یک انسان چندمنظوره
سماعون کذب و آکلون سحت
تحلیلی مبتنی بر آیات قرآن کریم پیرامون میل به دروغ شنیدن و انتشار و مصرف دروغها (بخش دوم)
جالبتر آنکه خصلت «سَمَّاعُونَ لِلْكَذِب»، با عبارت مهم دیگری از قرآن تکمیل میشود: «أَكَّالُونَ لِلسُّحْت». مرحوم علامه طباطبایی با بهرهگیری از شأن نزول آیه میفرماید: بخشی از خاخامهای یهود برای تغییر یکی از احکام دین خود، رشوه گرفته بودند و حقیقتی از دین را تحریف کردند. بخشی از مردم هم که این تغییر به نفعشان بود، این دروغ و تحریف را با جان و دل پذیرفتند. گروه اول بابت آن پول با «أَكَّالُونَ لِلسُّحْت» معرفی شدند و گروه دوم بابت میل به شنیدن آن دروغ، «سَمَّاعُونَ لِلْكَذِب» قلمداد گشتند.
با همین تفسیر مرحوم علامه میشود شرایطی را متصور شد که در آن گروهی برای تحریف حقایق و تقلیب واقعیتها و تغییر ارزشها و دگرگونی هنجارها پول میگیرند که خوردن مال حرام و «اکل سحت» است و گروهی دیگر به سبب آنکه دروغها برای آنها نفع دارد، شنونده و پذیرنده آن دروغها هستند. شاید مصداقهای مهم این تعابیر، بوقچیها و رسانههایی باشند که برای دروغ گفتن پول میگیرند و افرادی هم به دلایل متعدد، آغوش خود را برای آن دروغها باز میکنند.
البته میشود باز این تفسیر فراتر رفت و گمانههایی را مطرح نمود. کتاب مفردات الفاظ قرآن، واژه «سحت» را اینگونه معنا میکند: «پوست یا پوستهای که کنده شود.» اگر «اکل» را با توجه به سیاق آیه معنا کنیم فراتر از خوردن متعارف میتواند به معنای تغذیه کردن و مصرف نمودن باشد که شامل هرنوع خوراک فکری و روحی میشود.
هرچیزی یک سطحی دارد و یک عمقی، یک پوستهای دارد و یک هستهای، یک پوستی دارد و یک مغزی. «أَكَّالُونَ لِلسُّحْت» یعنی مصرفکنندگان سطح، جوندگان پوستههای جدا شده و مزه کنندگان پوستهای برکنده. به یک معنا کسانی که شنیدن دروغها را دوست دارند و از آن منفعت میبرند، فریبخوردگانیاند که حتی به عمق و هسته و مغز باطل هم نمیرسند و صرفا بازنشر دهنده و مصرف کنندهی دروغهای دیگرانند. اینها در میدان بطالت و شیطنت هم عامل نیستند و صرفا از تفالههای دیگران تغذیه میکنند. چه خواری از این بالاتر که قرآن در ادامه همین بحث فرمود: لَهُمْ فِي الدُّنْيا خِزْي.. برای آنها در همین دنیا خواری است.
نکته مهم دیگر آنکه آیا چون به این افراد دروغ بسیار گفته شده به این وضعیت درآمدهاند؟ یعنی دروغ شنیدن و تغذیه کردن از استفراغهای اهل باطل علت است؟ یا این وضعیت خود معلول علتی دیگر است؟ چنانچه از فحوای کلام علامه طباطبایی و همچنین شأن نزول آیه برمیآید، پیروی از هوای نفس علتی است که میل به دروغ شنیدن و مصرف پوستههای برکنده از باطل را ایجاب میکند.
این روزها که شرایط ویژه کشور عرصه را برای تاخت و تاز بسیاری از رسانهها مهیا ساخته، بسیاری از ما شنونده دروغهای متعدد بودیم. اما نکته مهم آنکه برخی به دلیل وجود ویژگیهایی باطنی، مانند کینه و عقده از حکومت یا هیئت حاکمه مستقر، درعین آگاهی از دروغ بودن بسیاری از سناریوهای رسانهای، آن دروغها را دوست داشتند و میپذیرفتند. درنتیجه اگر در برابر پمپاژ دروغهای جبهه باطل ما به پمپاژ راستی و صداقت روی آوریم، بر جماعتی که هوای نفس خود را پیروی میکنند اثری نخواهد گذاشت.
#سید_میثم
@Masihane