کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_اول_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب اول ماه رمضان ٩٨
🌀در مباحث آسیب های اجتماعی نمیشود نام برد قداست جلسه بهم میخورد. بطور کلی ادب قرآن، فقها و ائمه(ع) در اینست که از آسیب های اجتماعی نام نمیبرند.
شما در قرآن اسم هیچکدام از خصوصیات زن و مرد نیست، چون ادب قرآن نمیگذارد که هتاکی شود. مثلاً ما در قرآن اصلا زوجه نداریم، هر چه داریم زوج است، و منظور از زوج هر دو است.
✅لذا همه تلاشم در این شبها اینست که این مباحث را به گونه ای دیگر عرض کنم، مثلاً یکی از چیزهایی که اولین بحث ماست لذت ناپاک است. و همین لذت ناپاک دریایی از آسیب های اجتماعی است.
روانشناسی غرب بی ادبی را به بشر آموخت، ولی روانشناسی اسلامی کرامت را به بشر آموخت.
روح کرامت را در جوانان افکند.
♻️در حدیثی از امام علی (ع) آمده است که:
بسیاری از لذت های ناپاک و پست، آدمی را از سنت ها و روش ها و سیره های متعالی باز میدارد.
↩️اتفاقاً در مورد این حدیث دو آیه هم داریم که میشود به عنوان مدرک این حدیث آورد:
در سوره مبارکه مومنون آیات ۵ و ٧ آمده است که:
وَ الَّذينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ.
و آنان که دامن خود را حفظ میکنند.(۵)
فَمَنِ ابْتَغي وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ.
پس کسانى که راه دیگرى جز آنچه مقرّر شد طلب کنند، آنان از مرز الهى گذشته اند.(٧)
❌کسانی که به نفس خود ظلم میکنند یعنی عملاً دارند به خداوند هم ظلم میکنند.
🔷از امام صادق (ع) سوال کردند چرا استمناء حرام است؟
فرمودند: گناه بزرگی است خداوند در قرآن نهی کرده است، و کسی که این عمل را انجام میدهد مثل کسی است که با خودش ازدواج میکند. و اگر من بدانم که شخصی چنین کاری را انجام داده است با او سر یک سفره نمینشینم.
💠در قرآن سوره مبارکه مومنون آیه داریم که:
كَلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ.
چنین نیست، بلکه ظلمت ظلم و بد کاریهاشان بر دلهای تیره آنها غلبه کرده است (که قرآن را انکار میکنند).
این آیه را مرحوم علامه طباطبایی استنباط کردند و روایت نداریم، فرمودند آنهایی که لذت های ناپاک دارند با اینها رفیق نشوید، اینها دلهایشان زنگ زده است، به خاطر کار حرامی که انجام میدهند.
ایشان فرمودند در این آیه سه نکته وجود دارد:
1⃣◀️اشاره به این دارد که اعمال زشت، نقش و صورتی به نفس و روح انسان میدهد.
2⃣◀️این نقش و صورت مانع آن میشود که حق و حقیقت را درک کند.
3⃣◀️ نفس آدمی از وقتی که متولد میشود اگر همینگونه بماند و آثاری و نقشه ای در نفس آدمی ایجاد نشود قطعاً این نفس باصفا و پاک میماند و در همین دنیا به ملاقات خداوند میرود.
↩️این گناه است که باعث میشود انسان از دیدار خداوند در همین دنیا غافل شود.
🌐اسلام چشم چرانی را نهی کرد. از امام صادق در اینباره سوال کردند، ایشان جواب دادند:
به صورت زن نامحرم که نگاه کنید و چشم چرانی میکنید، درخت شهوت در دل شما به وجود میآید و قلب شما مزرعه ی شهوت میشود، و این باعث فتنه میشود.
❎امام علی (ع) فرمودند:
کسانی که به بهشت علاقه دارند، خواهش های نفسانی و شهوات را فراموش میکنند و از آنها چشم میپوشند.
از امام باقر (ع) نقل شده است که شخصی محضر ایشان رسید و گفت من اعمال عبادی مثل نماز و روزه زیاد ندارم ولی حلال میخورم و شهوت ناپاک را به هیچوجه اجازه نمیدهم در زندگی ام وارد شود، امام (ع) فرمود دو کار میکنید که اعظم از هر عبادت است. در کافی نقل شده هست.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
اگر کسی به زنی عاشق شد و منتها آن عشق را در دل نگه داشت، کتمان کرد و پاک ماند و از دنیا رفت، خداوند به خاطر اینکه این عشق را پنهان نگه داشت سایر گناهانش را نیز میبخشد.
🔚 دوستان عزیز من به این روایات ائمه (ع) عمل کنید. کسی که میخواهد به بهشت برود اجازه نمیدهد که سرگرم این ناپاکی ها شود.
_____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_دوم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب دوم ماه رمضان ٩٨
🌀یکی از ضررها وآسیبهای اجتماعی در فرهنگ قرآن و فقاهت مسمومیت روح و جان است.
این را ما معتقدیم؛ فقها معتقدند.
ما میگوییم اگر شهوت آزاد باشد؛ اگر نگاه به بدن آزاد باشد؛ چشم چرانی مجاز باشد؛ ارتباط محرم و نامحرم مانعی نداشته باشد؛ روح و جان بشر مسموم میشود.
✅برای رفع مسمومیت، تا الان فکری نشده است؛ این فرهنگ ما نیست این جهان بینی ماست؛ با فرهنگ فرق میکند.
یعنی این برخواسته از خداست؛ بیان خداست؛ بیان پیغمبر (ص) است؛ بیان اهل بیت (ع) است.
♻️شما میبینید که دعاهای ماه رمضان اول با یارب شروع میشود:
رب شهر رمضان: یعنی همین ماه رمضان مالک دارد.
ما میگوییم این جهان صاحب دارد؛ اگر حرف صاحب را گوش ندهیم گرفتار مسایلی میشویم.
❇️از اینجا میتوان فهمید که اعتقاد ما فرق میکند. ما معتقدیم روح و جان مسموم میشود؛ اصلاً بحث ما در عرفان نیست و کاری به این بحث نداریم ما بحثمان روانشناسی و جهان بینی است و سخن ما در این محور است.
🔷لذا من اینجا ۵ مرحله را وارد میشوم:
1⃣◀️کسانیکه روح و جانشان مسموم شده همیشه در لبه پرتگاه هستند. نه مقاومت میفهمند نه ایثار و نه شجاعت میفهمند.
🔷در سوره مبارکه توبه آیه ١٠٩ داریم که:
أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللّهِ وَرِضْوَانٍ خَيْرٌ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَىَ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِين.
آیا آنکه اساس خویش را بر پرهیزگاری از خدا و رضایت او نهاده بهتر است، یا آنکس که بنیان خویش را بر لب پرتگاهی فرو ریختنی قرار داده که با وی درآتش جهنم سقوط میکند؟ و خدا گروه ستمکاران را هدایت نمیکند.
2⃣◀️درخت شما، درخت فاسدی میشود (نسل فاسد).
در سوره مبارکه ابراهیم آیه ٢۶ داریم که:
وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَار.
و مَثَل کلمه کفر (و روح پلید) مانند درخت پلیدیس که ریشه اش به قلب زمین نرود بلکه بالای زمین افتد و زود خشک شود و هیچ ثبات و بقایی نخواهد یافت.
❇️شهوت، جنون و مسمومیت میآورد که الان متوجه آن نیستید، چون غرق در مسمومیت اید امّا یک مقدار که بگذرد متوجه خواهید شد.
🔷اگر روح و جان مسموم شود دو خطر در پی دارد:
1⃣⏪اینست که لبه پرتگاه هستید.
2⃣⏪اینست که نسل خبیثی به جا میگذارید.
🔔کسی که روزه نگیرد مقاومت نمیفهمد؛ روزه به انسان درس مقاومت میدهد؛ گرسنگی درس مقاومت میدهد.
3⃣◀️کسانیکه روح و جانشان مسموم شده از دیدگاه قرآن علف هرزه هستند.
🔹در سوره مبارکه زخرف آیه ۴١ آمده است که:
فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِكَ فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ.
پس اگر ما تو را به جوار خود بریم بعد از تو سخت از آنها انتقام میکشیم.
4⃣◀️خداوند فرموده است که چون شما موسس معصیت هستید و بنیاد معصیت و گناه را بنیاد کردید، از شما انتقام میگیرم.
❌خداوند فرمودند: فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ.
↩️علامه حسن زاده آملی در ذیل این آیه یک مثال قشنگی میزنند و میفرماید:
کسانیکه بندگی خداوند را میکنند؛ کسانی هستند که موسس زندگی سالم اند.
نگاه به تنه درخت کنید؛ این تنه درخت قوز قوز دارد؛ نجار این قوزها وگره ها را برمیدارد و صاف میکند و بعد از اینکه چوب را صاف کرد آن را میبرد.
خداوند میفرماید: کسانیکه دنبال زندگی سالم الهی اند؛ من برایشان نجار میشوم و اگر در زندگیشان گره ای برای فرزندشان یا خودشان ایجاد شود برمیدارم و صاف میکنم.
💠امام صادق (ع) فرمودند:
هر عبادتی که بر پایه تقوا نباشد گرد و غبار است.
🔚 از اميرالمؤمنين علی (ع) از علم سؤال شد، فرمودند، چهار كلمه است:
أَنْ تَعْبُدَ اللهَ بِقَدْرِ حاجَتِکَ إلَیْهِ، وَ أَنْ تَعْصِیَهُ بِقَدْرِ صَبْرِکَ عَلَى النَّارِ، وَ أَنْ تَعْمَلَ لِدُنْیاکَ بِقَدْرِ عُمُرِکَ فیها، وَ أَنْ تَعْمَلَ لآِخِرَتِکَ بِقَدْرِ بَقائِکَ فیها.
خداوند را به اندازه ای که به او نیازمندید، عبادت کنید. او را به اندازه ای که طاقت تحمل آتش را دارید، معصیت کنید. برای دنیایت به اندازه ای که در آن عمر دارید، کار کنید و برای آخرتت به اندازهای که در آن باقی میمانید، عمل کنید.
_______
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شرح_نهج_البلاغه ٩٨/٠١/٢٣ ___ 🌐@ahadi_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نهج البلاغه ٩٨/٠١/٢٣
🌀دوستان عزیز من ماه شعبان و ماه رجب حالات خاصی دارد و وقتی وصل میشود به ماه رمضان یک تحولی در انسان و خانواده انسان ایجاد میشود، معمولاً ماها دوست داریم پاک بمانیم، خوب زندگی کنیم، آرامش معین داشته باشیم، بچه هایمان را خوب تربیت کنیم.
✅امسال ماه رمضان موضوع بحثمان را این قرار میدهیم فقهاء و عرفاء چگونه بچه هایشان را تربیت میکنند و آنچه شیوه اهل بیت (ع) است را بیان میکنیم. میخواهیم آسیب های اجتماعی را از نگاه عرفان بگوییم.
♻️امشب میخواهیم بگوییم اولین هنر عارف، اولین هنر سالک الی الله، اولین قدم اینست که خاطرات ذهنی را پاک کند.
اگر خاطرات ذهنی پاک نشود بقیه اش اَدا میشود.
جوانان اگر میخواهید خاطرات ذهنی خود را پاک کنید از الان باید شروع کنید.
نمیگویم زن حلال نیست نمیگویم نسبت به هم حرامید، نه اینها را شب های ماه رمضان بحث میکنم، امّا همین حلالی که هست اگر در ذهنش شایبه خانمی دیگر بیاید و یا اینکه خانمی شایبه مرد دیگری در ذهنش بیاید ولو اینکه رکعات زیادی نماز بخوانید معتکف بشوید طبق روایات همه را باطل کردید و حبط کردید، حبط همین است.
❇️بزرگترین عارف که در این زمینه کار کرد، امام سجاد (ع) است.
علت اینکه امام سجاد (ع) که یک شخصیت دانشمند علمی است، چرا گریه را انتخاب کرد چیست؟
چرا بسیاری از علما اشک را انتخاب کردند؟
ما خودمان از زمان جنگ تا الان اشک بر اهل بیت (ع) را محور پیروزی هایمان قرار دادیم.
↩️میگویند علت اینست که مدینه الرسول که باید مهد پرورش فقهاء و علماء و دانشمندان اسلامی باشد، یزید بن معاویه، بنی امیه و عبدالله بن زبیر و امثال اینها آنجا را جشنواره رقص و موسیقی کردند.
رقص و موسیقی چون شهوت جنسی را تحریک میکند انسان بیشتر گرایش دارد.
💠امام (ع) میداند در اینجا هر چقدر با منطق و استدلال صحبت کند رقاص ها را نمیتواند به راه راست بیاورد، مگر با رقاص ها میشود با منطق صحبت کرد، امام (ع) دید بهترین کار اینست که شبهه اذهان راه بیاندازد، و مرجعیت را تطهیر کند. آنچنان کلمات عرفانیش دقیق بود که همه را محو آن کلمات کردند.
🌐یکی از برکات کلمات عرفانی ایشان این بود که وقتی میخواستند به حج بروند، هزار نفر در مکتب عرفانی ایشان در مسیر حج شاگردی میکردند.
و همه میفهمیدند بهترین حج، مجلس و عبادت این مجلس است.
بعضی ها نقل کردند که ایشان آمدند در مسجد شجره و حال همه ما را عوض کردند.
و همه حاجیانی که در مسجد شجره مُحرم شده بودند ایستاده بودند تماشا میکردند، میگفتند کیست این آقا؟ گفتند این علی بن الحسین (ع) است و همه گفتند (الله اکبر ولد طیب ولد طاهر)
تا سکوت همه را فراگرفت، ایشان دستهایشان را بالا بردند و هم چنان گریه میکردند.
یکی از شاگردان گفت آقا گریه کردن بس نیست، فرمودند: من با خودم گرفتاری پیدا کردم میترسم بگویم لبیک، و خداوند جواب دهند: لا لبیک.
با این بیان بیشتر حاجیان با ناله افتادند به سجده که، الهم لبیک لا تقول لا لبیک لا نجیبنا لا لبیک، ما از سفر های زیادی آمدیم، توقع زیادی داریم، خدایا به ما لا لبیک نگویید.
🔚 اولین قدم عرفان را اینجا اجرا کرد، این راه باعث شد افرادی که پر از شهوت جنسی شده بودند گوش هایشان پر از آوازه های زنان و مردان ترانه خوان عرب شده بود تنزیه بشود، تخلیه بشود و تبدیل به تنقیه بشود.
ادامه دارد..........
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا