eitaa logo
احادیث وروایات
96 دنبال‌کننده
391 عکس
116 ویدیو
4 فایل
اللهم عجل لولیک الفرج
مشاهده در ایتا
دانلود
اى حرمت قبله حاجات ما یاد تو تسبیح و مناجات ما تاج شهیدان همه عالمى دست على ماه بنى هاشمى ماه کجا روى دل آراى تو سرو کجا قامت رعناى تو ماه و درخشنده تر از آفتاب مشرق تو جان و تن بوتراب همقدم قافله سالار عشق ساقى عشاق و علمدار عشق سرور و سالار سپاه حسین داده سر و دست به راه حسین عم امام و اخ و ابن امام حضرت عباس علیه السلام اى علم کفر نگون ساخته پرچم اسلام بر افراخته مکتب تو مکتب عشق و وفاست درس الفباى تو صدق و صفاست مکتب جانبازى و سر بازى است بى سرى آنگاه سر افرازى است شمع شده آب شده سوخته روح ادب را ادب آموخته آب فرات از ادب توست مات ! موج زند اشک به چشم فرات ! یاد حسین و لب عطشان او و آن لب خشکیده طفلان او تشنه برون آمدى از موج آب اى جگر آب برایت کباب ! ساقى کوثر، پدرت مرتضى است کار تو سقایى کرب و بلاست مشک پر از آب حیات به دوش طفل حقیقت ز کف آبنوش درگه والاى تو در نشاتین هست در رحمت و باب حسین هر که به دردى ، به غمى شد دچار گوید اگر یکصد و سى و سه بار اى علم افراخته در عالمین اکشف یا کاشف کرب الحسین از کرم و لطف جوابش دهى تشنه اگر آمده آبش دهى چون نهم ماه محرم رسید کار بدانجا که نباید کشید از عقب خیمه صدر جهان شاه فلک جاه ملک پاسبان شمر به آواز ترا زد صد گفت کجایید بنو اختن تا برهانند ز هنگامه ات داد نشان خط امان نامه ات رنگ پرید از رخ زیباى تو لرزه بیفتاد بر اعضاى تو من به امان باشم و، جان جهان از دم شمشیر و سنان بى امان ؟! دست تو نگرفت امان نامه را تا که شد از پیکر پاکت جدا مزد تو شد دست شه لافتى خط تو شد خط امان خدا چهار امامى که ترا دیده اند دست علم گیر تو بوسیده اند طفل بدى ، مادر والا گهر بردت تا ساحت قدس پدر چشم خداوند چو دست تو دید بوسه زد و اشک ز چشمش چکید با لب آغشته به زهر جفا بوسه به دست تو زده مجتبى دید چو در کرب و بلا شاه دین دست تو افتاده به روى زمین خم شد و بگذاشت سر دیده اش بوسه بزد با لب خشکیده اش حضرت سجاد هم آن دست پاک بوسه زد و کرد نهان زیر خاک مطلع شعبان همایون اثر بر ادب توست دلیلى دگر سوم این ماه ، چون نور امید شعشعه صبح حسینى دمید چارم این مه که پر از عطر بوست نوبت میلاد علمدار اوست شد به هم امیخته از مشرقین نور ابوالفضل و شعاع حسین اى به فداى سر و جان و تنت وین ادب آمدن و رفتنت وقت ولادت قدمى پشت سر وقت شهادت قدمى پیشتر! مدح تو این بس که شه ملک جان شاه شهیدان و امام زمان گفت به تو گوهر والا نژاد جان برادر به فداى تو باد! شه چو به قربان برادر رود کیست (ریاضى ) که فدایت شود؟! @ahadisemasoomin
✅شش نفر در تاریخ بسیار گریه کرده اند ۱-حضرت آدم برای قبولی توبه اش آنقدرگریه کرد که رد اشک بر گونه اش افتاد. ۲–حضرت یعقوب به اندازه ای برای یوسف خود گریه کرد که نور دیده اش را از دست داد. ۳- حضرت یوسف در فراق پدر آنقدر گریه کرد که زندانیان گفتند یاشب گریه کن یا روز. ۴-فاطمه زهرا در فراق پدر آنقدر گریه کرد که اهل مدینه گفتند ما را به تنگ آوردی با گریه هایت… یا شب گریه کن یا روز…😭😭😭😭😭 ۵_ امام سجاد چهل سال در مصیبت و عزای پدرش گریه کرد. هر گاه آب و خوراکی برایش میاوردند گریه میکردند ومی گفتند هرگاه قتلگاه فرزندان فاطمه را به یاد میاورم گریه گلویم را میفشارد.😭😭😭😭 ۶- اما یه نفر خیلی گریه کردوهنوزم گریه میکند ..😭😭😭😭😭 پیراهن خون الودجدبزرگوارش رابرسردر.خانه اش اویزان کرده وصبح وشام برجدبزرگوارش ندبه میکند ..بخونید زیارتی راکه صبح وشب پسرفاطمه سلام الله علیه چگونه ندبه برجدبزرگوار ش میکند😭😭😭 زیارت ناحیه مقدسه اقای من فدای چشم گریانت فدای قلب محزونت که هیچ مصیبتی مانند مصیبت جدشمانبود ..سوزوگداز غمش عالم رااتشی زده که هرگزسردنخواهدشد 😭😭😭😭😭😭😭 الهی به قلب محزون مهدی ع عجل لولیک الفرج الهی به خون بناحق ریخته حسین علیه السلام عجل لولیک الفرج السلام علی الحسین وعلی علی بن الحسین وعلی اولادالحسین وعلی اصحاب الحسین علیه السلام 🌟🌙🌟🌙🌟🌙🌟🌙🌟 @ahadisemasoomin
✔️ علیه السلام از عناصر خبیث که در قتل حضرت بن علی (اباالفضل) علیه السلام شرکت داشت. او از قبیله «طی» و از همین جهت طائی می گفتند. حکیم از سران و اشراف کوفه و از سپاهیان حرامزاده در کربلا بود. روز ، آن زمان که عباس بن علی علیه السلام، به سمت رود فرات رفت تا برای خیمه های امام علیه السلام آب بیاورد، حکیم همراه « ورقاء» در یکی از نخلستان های اطراف کمین کرد و بطور ناگهانی به حضرت اباالفضل حمله برد و حضرتش را قطع کردند. و چون سپاه دشمن، آن حضرت را احاطه کردند، به تنهایی با آنها آنقدر جنگید تا به شهادت رسید. به نقل برخی مورخین، حکیم بن طفیل در آخرین لحظه، از به فرق مبارکش زد و آنحضرت نقش بر زمین شد. عده ای نام آن خبیث را، « » گفته اند. بعد از شهادت حضرت عباس علیه السلام حکیم او را به برداشت. تمام مقاتل، او را از قاتلین حضرت ابالفضل العباس (علیه‌السلام ) می دانند. از کسانی که بر بدن مطهر ارباب تاختند وی بعد از شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام در روز عاشورا، به دستور عمربن سعد همراه با 10 نفر دیگر بر بدن آن حضرت اسب تاختند و استخوان های و پشت و پهلوی حضرتش را در هم (لعنت خداوند بر آنها)، وقتی به کوفه به حضور رفتند، اظهار خوش خدمتی کرده و گفتند ما بودیم که در بعدازظهر عاشورا بر پیکر حسین اسب تاختیم ولی عبیدالله به آنها جایزه اندکی داد. محدثین چون (ابوعمرو زاهد) گویند که چون نسب این ده نفر را بررسی کردیم، دیدیم که همگی و از بودند. کار او: ، سال 66 هـ.ق، که به کشته شدگان کربلا برخاست. عبدالله بن کامل شاکری را با عده ای مامور کرد تا حکیم بن طفیل را دستگیر کردند. او می گفت تیری بر حسین بن علی علیه السلام انداختم ولی به زیر جامه آنحضرت رفت و هیچ زیانی به او نرساند نزدیکان حکیم، نزد «عدی بن حاتم طائی» رفتند و از او خواستند تا ضامن شود و حکیم را آزاد کنند زیرا عدی، هم قبیله آنها بود. عدی این تقاضا را از «ابن کامل» کرد ولی او گفت: اختیار با من نیست، امر با مختار است. و شیعیان نگران بودند که مبادا امیر (مختار) شفاعت عدی بن حاتم را بپذیرد. لذا به ابن کامل اصرار می کردند که بگذار این خبیث را بکشیم و از این جهت او را برهنه کردند و گفتند تو بودی که فرزند علی علیه السلام را بعد از کشتن کردی و تو گفتی که بر حسین علیه السلام، انداختی و کارگر نشد، حال ما بر تو تیر می افکنیم تا کارگر شود و آنقدر بر بدن آن تیز زدند تا مانند شد و بر زمین افتاد و به هلاکت رسید. از آن طرف که عدی بن حاتم، نزد مختار رفت تا شفاعت او کند، مختار گفت آیا تو روا داری که کشندگان حسین علیه السلام را شفاعت کنی؟ عدی گفت: بر حکیم بن طفیل دروغ بسته اند. او از کشندگان نبود. مختار گفت: اگر یقین به این حرف کنم، او را رها می نمایم. اما: غافل از اینکه، گروه ابن کامل، حکیم را کشته بودند و خبر قتل او را برای مختار آوردند. حضرت مهدی الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، در زیارت شهدا از ، او را لعنت کرده است. آنجا که بر عموی خود حضرت اباالفضل العباس علیه السلام سلام و درود فرستاده و فرموده: سلام بر عباس فرزند امیرالمومنین علیه السلام، یاور برادر با جان خویش، آن که از دیروزش برای فردای خویش توشه برگرفته است. فدایی برادر، او که حافظ آب و به سوی برادر شتابان بود و از بدنش جدا شد. خداوند قاتلان او و طائی را لعنت کند.  📚منابع: 1- ابصار العین     2- نفس‌المهموم     3- موسوعه الامام الحسین به نقل از: حدائق الوردیه، مقاتل الطالبین، بحار الانوار مجلسی، و بلاذری در جمل من انساب الاشراف     4- زیارت ناحیه مقدسه     5- منتهی الامال ✨اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ✨ @ahadisemasoomin
▪️چرا پرچم گنبد مطهر امام حسین ( علیه السلام ) سرخ رنگ است ؟ در میان اعراب رسم بر این بوده کسی که خونش به ناحق و مظلومانه بر زمین ریخته می‌شد و انتقام آن به نحو شایسته‌ای گرفته نمی‌شد پرچم سرخی بر مزار او می‌گذاشتند. پرچم سرخ افراشته شده بر گنبد امام حسین علیه السلام نیز از همین باب می‌باشد. در زیارتی که امام صادق علیه السلام به «عَطِیه» آموخت آمده است: «شدت همبستگی و پیوند سیدالشهدا با خدا به نحوی است که شهادتش همچون ریخته شدن خونی از قبیله خدا می‌ماند که جز با انتقام‌گیری و خونخواهی اولیا خدا، تقاص نخواهد شد».[۱] از همین روی است که امام حسین علیه السلام را ثارالله یعنی خون خدا می‌نامند و خونخواهانش را لثارات می‌نامند. پس پرچم امام حسین علیه السلام هم به رنگ سرخ است تا نشان دهنده این موضوع باشد که منتقم خون آن بزرگوار خود خداوند تبارک وتعالی است و خون آن بزرگوار هرگز فراموش و پایمال نخواهد شد. از طرف دیگر این رنگ بیدار کننده همه عاشقان و دلباختگان آن حضرت می‌باشد که بدانند که امامشان چگونه و با چه مظلومیتی به شهادت رسیده و همچنان منتظر انتقام از خوت به ناحق ریخته شده حضرتش بوده و برای تعجیل در ظهور منتقمش زیاد دعا کنند. این پرچم زیبای امام حسین علیه السلام به رنگ سرخ است تا به جهانیان بفهماند که از روز تاسوعا که پرچم سرخ را بر فراز چادر حسین بن علی علیهما السلام برافراشتند تاکنون همچنان جنگ با کفار و قاتلین آن حضرت ادامه دارد و این امر تا ظهور امام زمان علیه السلام که منتقم خون آن بزرگوار است ادامه خواهد داشت. از این‌روست که در فرازی از دعای ندبه می‌خوانیم: «اَینَ الطّالِبُ بِدَمِ المَقتول بِکَربَلا»؛ (کجاست طلب کننده خون کشته کربلا؟) امام زمان ارواحنا فداه شخصاً طالب خون بناحق ریخته جد مظلومش حسین بن علی علیهما السلام است و تا قیام ایشان همچنان پرچم خونخواهی مظلوم کربلا به دست با کفایت آن بزرگوار است. امید است انشاء الله به همین زودی با ظهور منتقم ما نیز از انتقام گیرندگان حضرت سیدالشهدا علیه السلام باشیم. [۱]. بحار الانوار، ج۹۸، ص۱۴۸ و ۱۶۸ @ahadisemasoomin
♣️امام صادق (ع): امام زین العابدین (ع)بیست سال(به یاد عاشورا) گریست و هرگز طعامی پیش روی او نمی گذاشتند مگراینکه گریه میکرد (بحار الانوارج 46ص 108) @ahadisemasoomin
▪️فروش اموال و رفتن به زیارت سیّدالشّهدا علیه السلام.. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَال: لَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِي زِيَارَتِهِ مِنَ الْخَيْرِ وَ يَعْلَمُ ذَلِكَ النَّاسُ لَاقْتَتَلُوا عَلَى زِيَارَتِهِ بِالسُّيُوفِ وَ لَبَاعُوا أَمْوَالَهُمْ فِي إِتْيَانِهِ ... وَ لَا تَزْهَدُوا فِي إِتْيَانِهِ فَإِنَّ الْخَيْرَ فِي إِتْيَانِهِ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ يُحْصَى. (کامل الزیارات، ص87) حضرت صادق علیه السلام فرمود: اگر مردم به خير و بركتى كه در زيارت حسین بن علی علیه السلام است، آگاهی داشتند، جهت نایل شدن به این زیارت، قطعاً با شمشير می جنگیدند و اموال خود را فروخته و به زيارت آن جناب می رفتند. ... پس مبادا در رفتنِ به زيارت آن جناب بی رغبت باشيد، زیرا خيرى كه در زيارت آن حضرت است بيشتر از آن است كه بتوان به شمار آورد. @ahadisemasoomin
⚠️ عاقبت جسارت به سر مطهر حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام (عاقبت حرمله لعین) ➖▪️〰〰〰〰💦 👤 سبط بن جوزی حنفی پیرامون ماجرای ورود سرها به كوفه چنین می‌نگارد: عن القسم بن الأصبغ المجاشعی قال : أتی بالرؤوس إلى الكوفة إذا بفارس أحسن الناس وجها قد علق فی لبب فرسه رأس غلام أمرد كأنه القمر لیلة تمامه والفرس یمرح فإذا طأطأ رأسه لحق الرأس بالأرض فقلت له : رأس من هذا ؟ فقال : رأس العباس بن علی ، قلت : ومن أنت ؟ قال حرملة بن الكاهل الأسدی ، قال : فلبثت أیاما وإذا بحرملة وجهه أشد سوادا من القار فقلت له : لقد رأیتك یوم حملت الرأس وما فی العرب أنضر وجها منك وما أرى الیوم لا أقبح ولا أسود وجها منك ! فبكى وقال : والله منذ حملت الرأس وإلى الیوم ما تمر علی لیلة إلا واثنان یأخذان بضبعی ثم ینتهیان بی إلى نار تأجج فیدفعانی فیها وأنا أنكص فتسعفنی كما ترى ثم مات على أقبح حال. 🔵 قسم بن اصبغ می گوید : زمانی كه سرها [ی شهدای كربلا] را به كوفه آوردند، سواری دیدم كه بسیار زیبا بود و سر جوانی را كه همچون ماه شب چهارده زیبا بود، به گردن اسبش آویزان كرده بود ، اسب می تاخت و زمانی كه قدم بر می داشت ، سر به زمین می‌رسید، به آن سوار گفتم : این سر متعلق به كیست؟ گفت : عباس بن علی [علیهما السلام] ؛ گفتم تو كه هستی؟ گفت : حرملة بن كاهل اسدی. چند روزی در كوفه ماندم ، ناگهان حرمله را دیدم كه صورتش از قیر سیاه‌تر شده بود! به او گفتم روزی كه سر را حمل می‌كردی در عرب زیباتر از تو نبود و آنچه من امروز می بینم، صورتی زشت‌تر و سیاه‌تر از تو در عرب نیست! حرمله گریه كرد و گفت : به خدا قسم از آن روزی كه سر را حمل كردم تا به امروز شبی بر من نگذشته جز اینكه دو نفر [در خواب] می‌آیند و پاهای مرا می‌گیرند و به سمت آتشی می‌برند كه زبانه می‌كشد و مرا در آن آتش می اندازند و من روی بر می‌گردانم و یاری می‌طلبم و این گونه شده‌ام كه می بینی. قسم بن اصبغ می‌گوید: حرمله به بدترین حال به درك واصل شد. 🔴 عاصمی مكی از مورخین تاریخ اسلام در کتاب سمط النجوم العوالی فی أنباء الأوائل والتوالی ، ج 3 ، ص 572 چنین نقل می كند : أن شخصا منهم علق فی لبب فرسه رأس العباس بن علی فرئی بعد أیام ووجهه أشد سوادا من القار؛ 🔵شخصی از یزیدیان سر [مبارك] [حضرت] عباس بن علی [علیهما السلام] به گردن اسبش آویزان كرده بود و بعد از ایامی صورتش سیاه‌تر از قیر شده بود. 📗📔 تذكرة الخواص صص 281-282(سبط بن الجوزی الحنفی، یوسف بن قزغلی) 📗📔ینابیع المودة لذوی القربى - القندوزی - ج 3 ص 43  @ahadisemasoomin
سلام میدهم از بام خانه سمت حرم.. ببخش حسین، بضاعت نوکرت این است.... السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام @ahadisemasoomin
🌹🌹امام حسین علیه السلام: 💢 اگر دنيا باارزش شمرده شود منزل آخرت و دار ثواب الهي باارزشتر و والاتر است 💢 و اگر بدن و جسم انسانها براي مرگ آفريده شده به خدا سوگند كشته شدن انسان با شمشير (شهادت ) بهتر است 💢 و اگر رزق و روزي موجودات تقسيم شده و مقدر گرديده، زيباتر و نيكوتر آن است كه انسان در طلب رزق و روزي كمتر حرص داشته باشد. 💢 اگر جمع كردن اموال براي ترك كردن آن است چرا انسان آزاده نسبت به اين چيزي كه ترك كردني است بخل بورزد. 📚 بحارالانوار، ج 44 ، ص 374 @ahadisemasoomin
🔴رجز حبیب در روز عاشورا حبیب روز عاشورا رَجَزی که در حمله‌هایش می‌خواند چنین بود: اَنا حَبیبُ وَ اَبی مُظَهِّرفارِسُ هَیجا و حَرْبُ تُسَعِّراَنتُم اَعَدُّ عُدَّةٍ وَ اَکثَروَ نَحنُ اَوفی مِنکُم وَ اَصْبَروَ نَحنُ اَعلی حُجَّةٍ وَ اَظْهَرحَقّاً وَ اَتقی مِنکُم وَ اَعذَرمن حبیبم و پدرم مظهر است، جنگاور میدان کارزار و آتش شعله ور نبردم تعداد شما بیشتر و بالاتر است ولی ما در راه حق از شما وفادارتر و بردبارتریم. حجت مان برتر و آشکارتر است در حقیقت از شما باتقواتر و پذیرفته تریم.[۳۱] شهادت 🕌مرقد حبیب بن مظاهر در حرم امام حسین(ع) حبیب بن مظاهر، با آن سن زیاد همچون یک قهرمان شمشیر می‌زد، و ۶۲ نفر از افراد دشمن را کشت. در این هنگام بدیل بن صریم عقفانی به او حمله کرد و با شمشیری  بر فرق او زد، دیگری با نیزه به او حمله کرد، تا اینکه حبیب از اسب بر زمین افتاد، محاسن او با خون سرش خضاب شد. سپس بدیل بن صریم سرش را از تن جدا کرد.[۳۲] امام حسین(ع) خود را به بالین او رساند و فرمود: «اَحْتَسِبُ نَفْسی و حماة اَصحابی» پاداش خود و یاران حامی خود را، از خدای تعالی انتظار می‌برم.[۳۳] در بعضی  مقاتل است که حضرت فرمود: ای حبیب، مردی با فضیلت بودی که در یک شب قرآن را ختم می‌کردی.[۳۴] حبیب بن مظاهر فرزندی به نام قاسم داشت. قاسم وقتی به بلوغ رسید بدیل بن صریم را کشت.[۳۵] 🔳مدفن قبیله بنی اسد هنگام دفن شهدای کربلا حبیب را، که از بزرگان و مورد احترام آنان بود، در ده متری قبر امام حسین(ع) به طور مستقل و جداگانه به خاک سپردند. بعدها این مرقد در داخل حرم امام حسین(ع) و در رواق جنوبی قرار گرفت.[۳۶] 📕منابع [۱۹]. مفید، الارشاد، ص۳۷۸ [۲۰]. محسن الامین، اعیان الشیعه، ج۴، ص۵۵۴ [۲۱]. سماوی، ابصارالعین فی انصارالحسین، ص۱۲۸ [۲۲]. الامین، اعیان الشیعه، ج۴، ص۵۵۴ [۲۳]. سماوی، ابصارالعین فی انصارالحسین، ص۱۳۰ [۲۴]. بلاذری، انساب الاشراف، ج۲، ص۴۸۴ [۲۵]. موسوعة کلمات الامام الحسین علیه‌السلام، ص۴۰۷ـ۴۰۸ [۲۶]. خوارزمی، مقتل الحسین ج۲ ص۷ [۲۷]. مفید، الارشاد، ص۴۵۰ [۲۸]. شیخ عباس قمی، نفس المهموم، ص۱۲۴ [۲۹]. احزاب، ۳۳ [۳۰]. سید بن طاووس، لهوف، ص۱۳۳ [۳۱]. سماوی، ابصارالعین فی انصارالحسین، ص۱۳۳ [۳۲]. شیخ عباس قمی، نفس المهموم، ص۱۲۴ [۳۳]. ابی مخنف، وقعه الطف، ص۲۶۵ [۳۴]. شیخ عباس قمی، نفس المهموم، ص۱۲۴ [۳۵]. سماوی، ابصارالعین فی انصارالحسین، ص۱۲۷ [۳۶]. قائدان، عتباب عالیات عراق، ص۱۲۲🌹 🌴🕌🍂🌴🕌🍂🌴🕌🍂🌴 @ahadisemasoomin
✔️زحر ( )بن قیس جعفی مشخصات فردی نام کامل ؛ زَحر(زجر) بن قَیس جُعفِی کوفی محل زندگی : کوفه نسب/قبیله بنی مذحج نقش در واقعه اقدامات گزارش واقعه کربلا به  بن لعنت الله علیهما نقش‌های برجسته ❌رئیس پاسبانان کوفه در واقعه کربلا ❌ حامل سرهای شهدا و اسیران کربلا از کوفه به شام ❌ شهادت علیه حجر بن عدی  ❌کارگزار عثمان  ❌همراهی مصعب در قتل مختار نسب زحر بن قیس بن مالک بن معاویة بن سعنة جعفی[۱]  از خاندان جعفی بن سعد[۲]  و قبیله بنی مذحج بود.[۳] نام وی در منابع زجر[۵]  و زفر[۶]  نیز ثبت شده است. جبله، جهم و فرات و جمال(حمال) فرزندان زحر بودند که فرات در شورش اشراف کوفه علیه   و جبله در دیر جماجم کشته شدند.[۷] در واقعه کربلا،  عبیدالله  او را رئیس  کوفه قرار داد.[۲۵]  تا کسی از اهالی کوفه به یاران امام نپیوندد.[۲۶]  پس از شهادت امام حسین(علیه‌السلام) و یارانش نیز از سوی ابن زیاد مسئول انتقال سرهای شهدا و اسراء به شام نزد یزید بن معاویه لعنت الله علیهما گردید.[۲۷]  چون زحر بن قیس بر یزید وارد شد، و گزارش واقعه کربلا را به یزید داد.[۲۸] ☑️پس از واقعه زحر بن قیس، پس از مرگ یزید بن معاویه، با  همراه شد و به همراه ابن مطیع کوشید تا از قیام  جلوگیری کند. ابن مطیع او را به همراه عده‌ای به سوی محله کنده فرستاد تا مانع پیشروی مختار و یارانش شود.[۲۹]  او در شورش اشراف کوفه علیه مختار، مسئول جنگ در محله کنده بود.[۳۰]  اما با شکست این شورش به به بن پیوست. او سپاه مصعب بن زبیر را در جنگ با مختار همراهی نمود و از سوی او مأمور تصرف محله مراد کوفه شد.[۳۱]  زحر در جنگ مصعب بن زبیر باعبدالملک بن  در کنار مصعب حضور داشت[۳۲]  اما عبدالملک با وعده امارت اصفهان او و بسیاری از سران سپاه مصعب را از سپاه مصعب جدا کرد.[۳۳]  زحر، از جمله کسانی بودند که عبدالملک در سال ۷۱ق، امارت اصفهان را به آنان داد.[۳۴] زحر بن قیس بعدها به خدمت  بن یوسف ثقفی درآمد و در شورش‌های  در عراق  و برخی دیگر از مناطق از جمله ایران، به دستور حجاج به فرماندهی سپاهی هزار و هشتصد نفره، به جنگ شبیب بن یزید شیبانی رفت اما شکست خورد. او در این جنگ شد، هنگامی که او را به کوفه انتقال دادند، حجاج بن یوسف او را مورد اکرام خود قرار داد.[۳۵]  برخی از منابع هم از حضور او در کنار مهلب بن ابی صفره در جنگ با خوارج حکایت دارند.[۳۶] 📚پانویس 1_↑ ابن حجر، الاصابه، ج۲، ص۵۲۰؛ ابن حزم، جمهرة انساب العرب، ص۴۰۹. 2_↑ ابن اعثم، الفتوح، ج۲، ص۵۰۲؛ وقعة الصفین، ص۱۹؛ جمهرة انساب العرب، ص۴۰۹. 3_↑ سمعانی، انساب ج۳، ص۲۹۱. 4_↑ طبری، تاریخ، ج۶، ص۱۹۷. 5_↑ ابن قتیبه، الامامه و السیاسیه، ج۱، ص۱۲۷؛ ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج۱۵، ص۱۲۹؛ ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۲۶، ج۶، ص۲۹۵؛ مقرم، مقتل الحسین، ص۲۰۵. 6_↑ ابن قتیبه، الامامه و السیاسیه، ج۱، ص۱۱۰؛ طبری، تاریخ، ج۴، ص۵۴۲؛ ابن جوزی، المنتظم، ج۵، ص۳۴۱. 7_↑ ابن حزم، جمهرة انساب العرب، ص۴۰۹؛ ابن حجر، الاصابه، ج۲، ص۵۲۰. 26_المقرم، مقتل الحسین، ص۲۰۵. 27_↑ بلاذری، انساب الاشراف، ج۳، ص۲۱۲؛ ابن اثیر، الکامل، ج۴، ص۸۳؛ دینوری، اخبارالطوال، ص۲۶۰؛ طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۵۹؛ مفید، الارشاد، ج۲، ص۱۱۸. 28_↑ ابن اثیر، الکامل، ج۴، ص۸۳-۸۴؛ طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۵۹؛ مفید، الارشاد، ج۲، ص۱۱۸؛ ابن جوزی، المنتظم، ج۵، ص۳۴۱. 29_↑ بلاذری، انساب الاشراف، ج۶، ۳۸۹؛ ابن اثیر، الکامل، ج۴، ص۲۱۷-۲۱۸؛ طبری، تاریخ، ج۶، ص۱۸. 30_↑ بلاذری، انساب الاشراف، ج۶، ص۴۳۹، ۳۹۸؛ طبری، تاریخ، ج۶، ص۴۵. 31_↑ بلاذری، انساب الاشراف، ج۶، ۴۳۹؛ طبری، تاریخ، ج۶، ص۱۰۵. 32_↑ ابن اثیر، الکامل، ج۴، ص۳۰۷. 33_↑ طبری، تاریخ، ج۶، ص۱۵۶. 34_↑ طبری، تاریخ، ج۶، ص۱۵۶. 35_↑ بلاذری، انساب الاشراف، ج۸، ص۲۳، ۲۹؛ طبری، تاریخ، ج۶، ص۲۴۳؛ ابن اثیر، الکامل، ج۴، ص۴۰۸. 36_↑ ابن اثیر، الکامل، ج۴، ص۳۶۶. ✨اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ✨ @ahadisemasoomin