eitaa logo
اهل قلم
138 دنبال‌کننده
168 عکس
5 ویدیو
0 فایل
محفلی برای خواندن نوشتار نویسندگان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی که دل در گرو اهل بیت علیه السلام و معارف دین و انقلاب و نظام دارند.. اهل قلم هیچگونه مسئولیتی در قبال نوشته های منتشر شده در این کانال ندارد..! ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Jr14710
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Felestin-Bakalam New.mp3
زمان: حجم: 14.24M
یوم الانتقام 🇮🇷 با نوای حاج ابوذر روحی مرحبا لشکر حزب‌الله مرحبا جیش رسول‌الله @razaviac
عملیات وعدۀ صادق، در انتظار «تبیین» و «تکمیل» ✍️ حجت الاسلام محمدحسین ۱. حدود یک‌دهه است که رهبر معظم انقلاب، در مناسبت‌های مختلف و به بهانه‌های گوناگون، از ورود جامعۀ بین الملل به یک «پیچ مهم تاریخی» خبر می‌دهند، از شکل‌گیری نظمی نوین در جهان سخن می‌گویند و بر ضرورت آمادگی ایران اسلامی برای عبور موفق از آن پیچ و نقش‌آفرینی در این نظم تأکید می‌کنند؛ خبر، سخن و تأکیدی که تحلیل تفصیلی آن، یکی از مهم‌ترین نیازهای معرفتی امروز ماست. ۲. بدون‌شک افول بلوک تمدنی غرب با سردمداری «آمریکا»، به‌موازات قدرت‌یافتن «ایران» در قلب محور مقاومت، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های «نظم نوین جهانی» است؛ شاخصه‌ای که می‌توان «عملیات وعدۀ صادق» را مهم‌ترین دلیل صدق آن دانست؛ چنان‌که بعد از این عملیات، دیگر نه فقط تحلیلگران فهیم و رصدپیشگان هوشیار، بلکه حتی بخش قابل‌توجهی از افکار عمومی نیز وجوه شفافی از «ایران قوی» را با همۀ وجود لمس کردند. ۳. هرچند اجمالا می‌بینیم و می‌دانیم که ایران اسلامی با موفقیت در «عملیات وعدۀ صادق» توانست از موازنۀ قدرت در منطقه تعریف متفاوتی ارائه داده و به همۀ بازیگران بین المللی معادلۀ جدیدی را تحمیل کند، اما حقیقت آن است که جز با فاصله‌گرفتن از این نقطۀ عطف تاریخی در محور زمان، نمی‌توان عظمت و اهمیت واقعی آن را دریافت. به بیان دیگر، این آیندگان هستند که می‌توانند درک درستی از واقعیت این عملیات پیدا کرده و به نقش آن در شکل‌گیری «هندسۀ جدید جهان» پی ببرند. ۴. اگر بخواهیم کمی به واقعیت «عملیات وعدۀ صادق» نزدیک شویم، باید اولا عقبۀ آن در گام اول انقلاب را ببینیم و ثانیا فهم شفافی از آثار و ثمرات آن در گام دوم داشته باشیم. این عملیات، نه یک اتفاق ناخواسته، اقدام انفعالی، واکنش ناگهانی یا حرکت کور، بلکه نتیجۀ طبیعی موفقیت رهبر معظم انقلاب در به ثمر رساندن پروژۀ «ایران قوی» است؛ پروژه‌ای که بدون‌شک جایگاه کشور در «نظم جدید جهانی» را تضمین کرده و حرکت انقلاب برای رسیدن به «تمدن نوین اسلامی» را شتاب خواهد داد. آری؛ بعد از عملیات وعدۀ صادق، دیگر اثبات این‌که «نزدیک قله‌ایم» سخت نیست. ۵. مهم‌ترین سؤالی که بعد از «عملیات وعدۀ صادق» باید به آن پاسخ داد این است که: وظیفۀ ما در این مقطع تاریخی چیست؟ در پاسخ به این سؤال به دو مورد می‌توان اشاره کرد: الف. تبیین عملیات: واقعیت آن است که ما نه تنها در روایت موفقیت‌های خود، خلق «پیوست رسانه‌ای» برای آن‌ها و ایجاد ارزش افزودۀ ملی از این طریق ضعیفیم، بلکه حتی نمی‌توانیم جلوی وارونه‌سازی آن‌ها توسط دشمن را هم بگیریم؛ و این همان نقیصه‌ای است که جز با ورود جدی به عرصۀ «جهاد تبیین» و استفادۀ هوشمندانه از ابزار «هنر» ـ همان‌که تأثیرش از موشک و پهپاد بیشتر است ـ جبران نخواهد شد. ب. تکمیل عملیات: جمهوری اسلامی با «عملیات وعدۀ صادق»، هیمنۀ سخت‌افزاری آمریکا و اسرائیل را شکست و به موفقیتی بزرگ دست یافت. اما تا نتواند «هیمنۀ نرم‌افزاری دشمن» را هم بشکند، نه به هدف اصلی خود ـ یعنی تبدیل‌شدن به یک قطب تمدنی ـ دست خواهد یافت و نه می‌تواند انتقام حقیقی شهدایی مثل حاج قاسم عزیز را بگیرد. آری؛ دانشمندان متعهد ایران اسلامی در عرصۀ «علوم فنی»، با راهبری نیروهای نظامی و امنیتی کشور، کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده‌اند. حال مبادا که دانشمندان عرصۀ «علوم انسانی» در حوزه و دانشگاه، با غفلت از اسلامی‌سازی این علوم و با ناتوانی در حل چالش‌های فرهنگی کشور ـ مثل چالش تحمیلی «حجاب» ـ از این قافلۀ نورانی عقب افتاده و در زمینه‌سازی برای «طلوع خورشید ولایت عظمی ارواحنا فداه» دچار کوتاهی شوند. @ahalieghalam
📝📝مفاسد اقتصادی، هرحکومتی را به پرتگاه سقوط می کشاند ✍حجت‌الاسلام‌غلامرضا ‏ تربقان 💢صدای خاوران _ یکی از معضلات جامعه ما فساد اقتصادی و مالی است .فساد اقتصادی پدیده ای بزرگ ،تاریخی واثر گذار در طول جامعه بشری است و حکومت های زیادی به دلیل این فساد ساقط شده اند. 🔸فساد اقتصادی که به طور خلاصه به شکل اختلاس و رشوه و رانت وکلاهبرداری صورت می گیرد.یکی از موانع بزرگ بر سر راه پیشرفت و توسعه کشور است. زیرا علاوه بر به یغما رفتن سرمایه های کشور و مردم ،رشد اقتصادی را کُند و انگیزه سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی کاهش می دهد و موجب بیکاری میلیون ها نفر می شود.این همه فساد اقتصادی و اختلاس در کشوری که حکومت آن اسلامی است و مردم آن معتقد به خدا و قرآن و ائمه هستند و هزاران شهید تقدیم نموده ،زیبنده نیست. در کشوری که داعیه اخلاق و دین دارد و مدعی استقرار نظامی مبتنی بر ارزش های الهی و آسمانی است. نباید چنین مفاسدی بروز کند. برای هر ایرانی جای سوال است که چرا چنین سوء استفاده های مالی بزرگ و کم سابقه در تاریخ کشورمان به وقوع پیوسته است در حالی که در بسیاری از کشورهای غربی که ما از آن ها به خاطر بی دینی و رواج بی بند وباری و... انتقاد می کنیم، چنین اختلاس و درزدی هایی حتی به خواب مدیران دولتی آن ها هم نمی آید. خود جای سوال دارد؟ 🔸از آنجا که بهترین درمان در جلوگیری از فساد، اقدامات پیش گیرانه برای برون رفت از این مشکل است سیره قولی وعملی و رفتاری أئمه اطهار به خصوص امیرالمومنین علی"علیه السلام"بهترین راه حل ها برای جلوگیری از فساد اقتصادی درحکومت ارائه داده است. یکی از علل اقبال مردم به حکومت حضرت علی (علیه السلام) به ستوه آمدن مردم از فساد موجود در دستگاه خلافت وانحرافات آن بود. انحراف وفساد در حکومت و زمامداران و کارگزاران حکومتی در زمان عثمان خلیفه سوم به اوج خود رسید و بیت المال مسلمین در انحصار عده ای از بستگان خلیفه مانند مروان حکم و... قرار گرفت که مفاسد اقتصادی فراوانی در پی داشت که بیت المال را ملک شخصی خود می دانستند و آن را حیف ومیل نمودند ،این عمل شد که مردم ناراضی شوند و بر علیه خلیفه سوم شورش نمایند. هنگامی که حضرت علی (علیه السلام) به حکومت رسید با انبوهی از مفاسد و انحرافات در نظام اداری و حکومتی مواجه بود. حضرت مبارزه با این مفاسد را از همان روزهای نخست حکومت آغاز کرد و در دومین روز حکومت خود با صراحت گفت: آنچه از بیت المال مسلمین به ناحق به دیگران بخشیده اند و غارت نمودند. همه را به بیت المال بر می گردانم ولو مهریه ی زنان شده باشد. چرا که حقوق گذشته را چیزی از میان نمی برد. 🔰عـوامـــل بـازدارنــده فـســـاد 🔹ایمان و باور های دینی. حضرت علی "علیه السلام" در حکمی که مالک اشتر را به عنوان زمامدار و حاکم کشور مصر معرفی می کند . نخست او را به تقوا و ترس از خداوند و ایثار و فداکاری در راه اطاعت خدا توصیه می کند. 🔹گزینش افراد صالح و توانا و لایق یکی از راهکاری های مبارزه با فساد است. در دیدگاه حضرت علی "علیه السلام" گزینش مدیران نظام اسلامی باید بر اساس شایستگی ها باشد نه بر اساس وابستگی ها. صلاحیت اخلاقی ،اصالت خانوادگی، تخصص و توانایی کار گزاران باید در گزینش مورد توجه قرار گیرد. 🔹برکناری کارگزاران فاسد.یکی دیگر از راههای مبارزه با فساد است. حضرت علی "علیه السلام" همین که به حکومت رسیدند مبارزه با فساد و انحرافات موجود،در دستگاه حکومتی و پالایش مناصب حکومتی از افراد فاسد را در اولویت کار خود قرار داد. زیرا وجود افراد نالایق و فاسد به هیچ وجه به مصلحت حکومت اسلامی نیست.لذا فورا دستور عزل معاویه بن ابی سفیان را از حکومت شام صادر نمود. 🔹نظارت عمومی بر عملکرد مدیران‌ دراین زمینه حضرت علی "علیه السلام" افرادی را به عنوان بازرس و مامور ویژه می فرستادند له نقاط مختلف تا در مورد عملکرد و رفتار کارگزاران آن حضرت تحقیق و تفحص کنند و به ایشان اطلاع دهند. 🔹کنترل و نظارت اجتماعی ،دراسلام بحث امر به معروف و نهی از منکر و نقد عملکرد حکام و مدیران و انتقاد سازنده و سالم و موثر و نظارت و پیگیری امور از سوی مردم به عنوان یک وظیفه شرعی و تکلیف الهی همواره مورد تاکید قرار گرفته که در جلوگیری از فساد نقش مهمی دارد. لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=48851 @ahalieghalam
عیب مِی جمله بگفتی هنرش نیز بگو ▪️ چندجمله‌ای در قدردانی از سعید آقاخانی ✍️ حجت الاسلام محمدحسین دعائی چند روز پیش، سری پنجم از سریال تلویزیونی «نون‌خ» تمام شد؛ یک سریال طنز به کارگردانی «سعید آقاخانی». شاید در نگاه اول، به این نتیجه برسیم که سخن‌گفتن از امثال این سریال، کار امثال ما نیست. اما نه؛ هست! وقتی امثال ما در مقابل تولیدات سخیف یا مسموم فرهنگی، به‌درستی موضع گرفته و زبان به انتقاد باز می‌کنند، وظیفه دارند که اگر نقطۀ روشنی در این عرصه دیدند هم از آن تجلیل کرده و زبان به تشکر بگشایند؛ چراکه لإن شکرتم لأزیدنکم. «نون‌خ» علی‌رغم بعضی ضعف‌ها، نقاط قوت فراوانی دارد: ▪️ نجیب و مؤدب است؛ یعنی در عین ورود به حوزۀ طنز، از خط‌قرمزها عبور نکرده و رده‌بندی سنی ندارد. ▪️ به خانواده و ارزش‌های خانوادگی وفادار است. ▪️ تصویری ملموس و عامه‌پسند از نگاه توحیدی، خدامحوری و توکل را به مخاطب ارائه می‌دهد. ▪️ در پی ترویج فضائل اخلاقی است؛ مواردی مثل: ساده‌زیستی، قناعت، پاکدستی، صداقت، صبر، حسن خلق و تعاون. ▪️ خوبی‌ها و بدی‌ها را کنار هم نشانده و بیننده را به مقایسه و تطبیق وامی‌دارد. ▪️ به سبک زندگی بومی اصالت داده و در دام خودباختگی فرهنگی نمی‌افتد. ▪️ بخش‌هایی از دنیای پیچیدۀ مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی را با زبانی ساده تبیین می‌کند. ▪️ واقعیت‌های تلخ و شیرین موجود در مسیر زندگی ـ که در هم تنیده و باید با هم دیده شوند ـ را به تصویر می‌کشد. ▪️ عدالت رسانه‌ای را محقق کرده و دوربین را از مرکز به حاشیه برده است. ▪️ مشکلات و محرومیت‌های مردمِ دور از مرکز را نشان داده و می‌کوشد تا از این طریق به رفع آن‌ها کمک کند. ▪️ همچنین در عین اشاره به ضعف‌ها، از پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف هم سخن می‌گوید. آری؛ کارنامۀ «سعید آقاخانی» در سریال «نون‌خ» نشان داد که: ▪️ می‌توان بدون لودگی و هنجارشکنی خنداند؛ ▪️ می‌توان در عین تداوم، به ورطۀ تکرار نیفتاد؛ ▪️ می‌توان بین شهرت و شرافت جمع کرد؛ ▪️ می‌توان در ضمن انتقاد، به مخاطب امید داد؛ ▪️ و می‌توان بدون لج‌بازی با رسانۀ ملی یا تاخت‌وتاز و ریخت‌وپاش در شبکۀ نمایش خانگی، برای مردم کار کرد و محبوب شد. و به همین خاطر است که با صدای بلند باید گفت: آقای آقاخانی! متشکریم ... @ahalieghalam
یا امام رضا(ع).. دلم امشب به رواق و به زیارت باشد به امید کرم و اذن و شفاعت باشد رضا جان به جوادت همه داریم قَسَم که تن و جانِ رئیسی به سلامت باشد @sangar7
دیدم این مشهد چرا هی‌ بی‌قراری می‌کند ؛ جای باران؛ سیل در این شهر جاری می‌کند ‌دیر فهمیدم که او اندر فراق خادمش؛ عزم خود را جزم و دارد گریه زاری می‌کند. @sangar7
تولیت آستان قدس رضوی بود اما فارغ از نام و عنوانش هرجا که لازم می‌دید حضور داشت... برفی روبی صحن بعثت حرم مطهر امام رضا عليه السلام در زمستان ۱۳۹۵ یکی از آن موارد است.. @sangar7
مالک صفت جوان ترین.. ✍ دکتر رئیس مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا(ع) سبزوار دکتر مالک رحمتی صفت جوانترین را هم در قائم مقامی آستان قدس رضوی، هم سازمان خصوصی سازی و هم استانداری یدک می کشید. بعضی از همکاران که از نزدیک با ایشان حشر و نشر داشتند بر بازبودن فکر و ایده پرداز بودن ایشان تأکید داشتند. جوانی متولد 61 که بعد از حضور در بنیاد کوثر سر از آستان قدس رضوی در آورد و بنیاد بهره وری موقوفات را که به نوعی موتور محرکه آستان است را بر عهده گرفت و بعد به نفر دوم آستان تبدیل شد. آستان قدس رضوی به قول بعضی به اندازه شش وزارتخانه نیرو و شرح وظایف دارد و ما در این چند سال از نزدیک نحوه اداره کردن این هموطن و همکار آذری زبانمان را می دیدیدم. انتقال ایشان به سازمان خصوصی سازی و بعد استانداری آذربایجان شرقی را در عین درک موضوع با حسرت دنبال کردیم و در دل گفتیم کاش در کسوت خادمی امام رئوف می دیدم ایشان را و بعد حسرت مان با سقوط هلی کوپتر حامل چند نفر از عزیزترین مسئولان کشوری و منطقه ای بیشتر شد. دنیا دار گذر است و برای هر انسانی زمانی معین برای رسیدن به دوست. روزی این عزیزان نیز همین بود که در روز میلاد امام رئوف رخت از این جهان بربندند و حسرتی که ماند بر دل بینندگان. @ahalieghalam
ثمرۀ «رأی» به «عهد» ▪️ چندجمله‌ای در رثای «رئیسی عزیز» ✍ حجت‌الاسلام مخمد حسین من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدّلوا تبدیلا. یک. همین چند روز پیش بود که در کنگرۀ جهانی مولایش حضرت رضا علیه السلام گفت «رأی» مهم است، اما این «عهد» است که ما را به «حکمرانی توحیدی» می‌رساند. او این را گفت و با بیانی رسا توضیح داد؛ ولی خیلی‌ها نفهمیدند منظورش چیست؛ و ای کاش حالا که پیکر سوخته‌اش از دل جنگل‌های مه‌آلود منطقه‌ای دورافتاده و صعب العبور برگشته فهمیده باشند. البته بعضی‌ها هم بودند که خودشان را به نفهمیدن زدند؛ همان‌هایی که به قول رهبر مهربان و قدرشناس انقلاب، ناسپاسی‌ها و طعنه‌هایشان او را آزرد، اما از تلاش برای پیشرفت کشور باز نداشت. آه که اگر موسم همدلی و وحدت نبود، خیلی حرف‌ها داشتیم با خیلی‌ها. دو. «بالابردن ترازها»؛ این هنر اختصاصی مردان خداست؛ مردانی از جنسِ «اخلاص» و «ایثار». به‌راستی اگر «رئیسی عزیز» با مجاهدت و شهادت خود تراز مدیریت و ریاست در جمهوری اسلامی را بالا نبرد، پس چه کرد؟ آیا وقتی مردم طعم خدمت رئیس‌جمهور مغتنمی مثل رئیسی را چشیده‌اند و فرار او از دیده‌شدن را دیده‌اند، دیگر به آنان‌که جز نام و نان سودایی ندارند مجال خودنمایی خواهند داد؟ به لطف خدا هرگز! ما از این پس کسی را انتخاب می‌کنیم که گزینۀ خداست؛ به کسی «رأی» می‌دهیم که اهلِ «عهد» است؛ کسی‌که هم رأی می‌گیرد، هم دل می‌برد؛ کسی‌که مثل «آل‌هاشم» در خط خونین آل‌هاشم است؛ کسی‌که به لباس سبز پاسداری افتخار می‌کند؛ کسی‌که سنگینی مداد علماء و دماء شهداء را با هم دارد؛ کسی‌که صندلی ریاست برای او سکوی رسیدن به سعادت است؛ و چه سعادتی بالاتر از «شهادت». سه. ما به «حکمت الهی» باور داریم. ما عجول نیستم. ما دیگر آموخته‌ایم که «العاقبة للمتقین». ما خیلی خوب می‌فهمیم که تاریخ به نفع حقیقت در جریان است. ما باور داریم که با وجود همۀ فشارها و سختی‌ها نزدیک قله‌ایم. ما دیگر از هلهلۀ هرزه‌ها هول نمی‌شویم. ما دیگر از طعنۀ وطن‌فروش‌ها نمی‌ترسیم. ما دیگر از هتاکی تن‌فروش‌ها باکی نداریم. آن‌چه امروز رخ می‌دهد سرگذشت ماست. ما به این دست‌افشانی‌ها، پای‌کوبی‌ها و می‌گساری‌ها عادت داریم. ما خوانده‌ایم و شنیده‌ایم که سر مطهر یحیی به زنی بدکاره پیشکش شد، وحشی جگر حمزه ـ شیر خدا ـ را به‌پاس کینۀ هند درید و ابن‌ملجم فرق علی ـ امیر خیبرشکن ـ را به طمع قطام شکافت. آری؛ جهان خواهد دید که شهادت رئیسی چگونه کتاب انقلاب را ورق می‌زند، به حرکت کشور سرعت می‌دهد و پیوند هرچه بیشتر «جمهور» با «جمهوری اسلامی» را باعث می‌شود. بگذارید این‌گونه بگویم: «خون» بر «رسانه» پیروز است؛ همان خونی که غبار شبهه را از دل‌های اسیر مجاز خواهد زدود؛ و آن روز است که معلوم می‌شود «اکثریت» از آنِ کیست. چهار. ما به‌شدت دلشکسته‌ایم؛ اما ناامید و افسرده نه. چراکه به صدق وعدۀ خدا ایمان داریم. ما این نهیب حکیمانه و شاعرانۀ خواجۀ شیراز را به گوش جان شنیده‌ایم که: هان مَشو نومید چون واقف نِه‌ای از سرّ غیب باشد اندر پرده بازی‌های پنهان غم مخور ای دل اَر سیل فنا بنیاد هستی برکَند چون تو را نوح است کشتیبان ز طوفان غم مخور «رئیسی عزیز» رفت؛ اما «خامنه‌ای عزیز» هست؛ همان‌که دست در دست کشتیبان اصلی ـ امام زمان ارواحنا فداه ـ مثل کوه ایستاده و همه به او تکیه داده‌ایم؛ همان خلف صالحِ خمینی کبیر ـ روح الله موسوی ـ که امروز «انّ معی ربیِ» کلیم الله را از زبان او می‌شنویم و با دم عیسوی‌اش دم‌به‌دم زنده می‌شویم. آری؛ سر خمّ مِی سلامت، شکند اگر سبویی. پنج. به‌قول صائب تبریزی: درین بساط به جز شربت شهادت نیست مِیی که تلخیِ مرگ از گلو تواند شست و این شعر لبریز از شور و شعور، در حقیقت شرح این فرمایش شیرین و شیوای پیشوای شهادت‌طلبان و امیر مؤمنان است که: من لم یُقتل مات و ان افضل الموت القتل. خدایا! در طول حیات خود که کاری برای تو نکردیم؛ زندگی‌مان که به درد دینت نخورد؛ بیا و مرگمان را برای خودت و در راه خودت قرار بده. ما که قرار هست بمیریم؛ بگذار فدای تو شویم؛ فدای حسین تو که همه‌چیزش را فدای تو کرد. حسین‌جان! ما هم روسیاهیم؛ ما هم بوی خوشی نداریم؛ سیاهی و بدبوییِ گناه همۀ وجودمان را فراگرفته؛ اما: گرچه سیه‌رو شدم غلام تو هستم خواجه مگر بندۀ سیاه ندارد آری؛ غلامتان به من آموخت در میانۀ خون که روسیاهی ما نیز راه حل دارد پس: ارزقنا الشهادة فی سبیلک یا مولای ...
بوئیدن گل نیاز نیست..! ✍ دیگر نیاز به بو کشیدن یاس و نرگس و لاله، گل محمدی نیست... تو در قطعه ای از بهشت ساکن شده ای آنجا که بوی خوش یاس نبی و گل نرگس فاطمه مهدی(عج) آید.. اکنون که لاله های شهید به استقبال تو آمده تا همراهشان محضر جدت نبیِ به بوی محمدی مشعوف شوی از استشمام بوی علی که دنبال تحقق عدالتش بودی سرمست شو! گلهای این دنیا نمادی از افضلِ خلق الله بودند تا قدری از غم دوریمان کاسته شود حالا که رفتی..! بوئیدن گل نیاز نیست! @ahalieghalam