اگر بدن انسان نجس باشد و به واسطه عرق کردن و یا رطوبت دیگر، رطوبت از دو عدد لباس زیر و رو رد شده و به مبل یا چیز دیگری سرایت کند، آیا مبل نجس میشود و یا حکم دو واسطه دارد و نجس نیست؟
پاسخ
اگر عرق یا رطوبت دیگر، آنقدر زیاد باشد که از لباسها عبور کرده و به مبل برسد، آن مبل نجس میشود و لباسها حکم واسطه را نخواهد داشت؛ در هرحال، چنانچه یقین به سرایت نجاست حاصل نگردد نباید به شک خود اعتنا کرد.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
در فرض سؤال حکم دو واسطه را ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در صورتی که یقین به سرایت نجاست حاصل نگردد نباید به شک خود اعتنا کرد و تا دو واسطه باعث انتقال نجاست میشود، نه بیشتر، یعنی اگر دست نجس مثلاً به دست دیگری بخورد آن هم نجس میشود، و اگر آن به شیء سوم اصابت کند آن نیز نجس میشود، ولی اگر شیء سوم به چهارمی بخورد نجس نخواهد شد. به تعبیر دیگر، متنجس اول و دوم سبب سرایت نجاست میشود، ولی متنجس سوم سبب سرایت نجاست نمیشود، هر چند خود آن نجس است.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
چنانچه یقین به سرایت نجاست داشته باشد نجس میشود و در صورت شک محکوم به طهارت است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه یقین به سرایت نباشد نجس نمیشود.
⚜ @Ahkaam ⚜
اگر دو ظرف باشد که یکی نجس و دیگری پاک است و شبهه محصوره است حکم حالات ذیل چیست: الف: اگر دست خود را در یکی از این دو ظرف قرار دهیم؟ ب: اگر دست را در هر دو ظرف قرار دهیم. ج: اگر یک دست را در یک ظرف و دیگری را در ظرف دیگر قرار دهیم؟
پاسخ
هرگاه دو ظرف داشته باشند، يكى پاک و ديگرى نجس، اما ندانیم کدامشان نجس یا پاک است، اگر يكى از آن دو، با شیء پاکی تماس پیدا كند، آن را نجس نمىكند. ولی اگر این شیء پاک با هر دو ظرف تماس داشته باشد، حكم به نجاست آن مىشود.
بر این اساس پاسخ شما به ترتیب پرسشتان عبارت است از:
الف: پاک است.
ب: نجس است.
ج: احکام نجس به هیچ کدام از دستها به تنهایی بار نخواهد شد. به عنوان نمونه، اگر یک دست را به چیز مرطوبی زده و دست دیگر را به شیء مرطوب دیگری، هیچکدام از آن چیزها متنجس نمیشوند، امّا اگر به نحوی رفتار شود که یقین به نجاست پیدا کنیم باید اجتناب شود؛ مثلاً هر دو دست را که خیس هم بود به لباسمان زدیم، مطمئناً بخشی از این لباس، متنجس خواهد شد و یا مثلاً بخواهیم نماز بخوانیم چون یقین پیدا میکنیم که حتماً یکی از اعضایمان نجس است نماز باطل است.
البته چنانچه از آن ظروف برای غسل و وضو استفاده شود، مسئله متفاوت است. به این بیان که هرگاه دو ظرف، آب داشته باشند، يكى پاک و ديگرى نجس، اما ندانیم کدامشان نجس یا پاک است، استعمال هيچ يک در غسل و در وضو جايز نيست، و هرگاه متمكّن از آب ديگر نباشد، به جهت نماز، تيمّم مىكند.
⚜ @Ahkaam ⚜
آیا چیزی که بر اثر ملاقات با نجس، متنجس شده است،مثل عین نجاست است؟ و آیا این مسئله میان فقهاء مورد اتفاق است.
پاسخ اجمالی
به آن چه نجاستش بالذات (ذات شی نجس باشد) است، یعنی تا ذات شی موجود باشد،نجاست هم باقی است(مانند خوک و سگ و خون) نجس گفته می شود و به چیزی که بالذات طاهر و پاک است ولی به عرض، نجس شده است(مانند دستی که به خون آلوده می شود)، متنجس می گویند. متنجس با عین نجس (از نظر احکام شرعی)، مشترکاتی با هم دارند همان طور که فرق هایی نیز وجود دارد. مثلاً در صورتى که دست راست به بول متنجس شود، آنگاه آن دست با رطوبت جدیدى با دست چپ ملاقات کند، این ملاقات موجب نجاست دست چپ خواهد بود و اگر دست چپ بعد از خشک شدن با لباس مرطوب مثلًا ملاقات کند، لباس نیز نجس مىشود، ولى اگر آن لباس با چیز دیگرى با رطوبت ملاقات کند حکم به نجاست آن چیز نمىشود.
پاسخ تفصیلی
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa11708
⚜ @Ahkaam ⚜
من وسواس به این دارم که اگر یک وقتی دستم به نام خداوند یا الله یا اسم پیامبران خورد نجس می شوند؟ لطفا مرا کمک کنید.
پاسخ
دست زدن و مسح اسما و صفات مخصوص خداوند بدون وضو حرام است، و احوط (احتیاط) الحاق نام هاى انبیای عظام و ائمه معصومین علیهم السلام به نام هاى خداوند متعال، در حکم مذکور است.
اما اگر دست شما نجس باشد نباید به این اسمای مبارک دست بزنید و در صورتی که دستتان نجس نباشد، موجب نجاست این اسما نمی شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
اگر در هنگام شستشوی مقعد در دستشویی آب به جاهای دیگر بریزد چه حکمی دارد و نیز دستها بعد از آن پاک است یا خیر ، توضیح دهید؟
پاسخ
خوشبختانه امروزه در اکثر سرویس های بهداشتی، آب لوله کشی وجود دارد که حکم آب کر را دارد. در صورتی که با این آب مخرج غائط (مقعد) را بشویند بعد از برطرف شدن عین نجاست، بدن و دست انسان و هر جایی که این آب برسد پاک می شود مگر جایی که در آن عین نجاست وجود داشته باشد. بنا براین در چنین دستشویی هایی تمام آب ها ورطوبت هایی که در هنگام شستشوی مقعد به کف دستشویی می ریزد اگر در آن عین نجاست وجود نداشته باشد پاک است. همچنین در صورتی که با آب قلیل (آب آفتابه) مخرج غائط (مقعد) را طوری بشویند، که ذره ای مدفوع نماند، ( باقى ماندن رنگ و بوى آن مانعى ندارد)، مخرج غائط پاک شده و دوباره شستن لازم نیست. این آب با پنج شرط پاک است: اول: آن که بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد. دوم: نجاستى از خارج به آن نرسیده باشد. سوم: نجاست دیگرى مثل خون، با بول یا غائط بیرون نیامده باشد. چهارم: ذرّههاى غائط در آب پیدا نباشد. پنجم: بیشتر از مقدار معمول، نجاست به اطراف مخرج نرسیده باشد. بنابراین اگر انسان علم به نجس بودن آبهایی که در کف دستشویی ریخته است نداشته باشد ، تمام آب ها و رطوبت های کف دستشویی پاک است.
هم چنین اگر جایى از بدن یا لباس را با آب قلیل، آب بکشند، اطراف آنجا که متّصل به آن است و معمولًا موقع آب کشیدن، آن جا نجس مىشود (در صورتى که آبى که براى پاک شدن محل نجس مىریزند به آن اطراف جارى شود) با پاک شدن جاى نجس پاک مىشود. و هم چنین است اگر چیز پاکى را پهلوى چیز نجس بگذارند و روى هر دو آب بریزند. پس اگر براى آب کشیدن یک انگشت نجس، روى همه انگشتها آب بریزند و آب نجس به همه آنها برسد، بعد از پاک شدن انگشت نجس، تمام انگشتها پاک مىشود.
در مسأله دیگری آمده است: کسى که چیزى را با دست خود آب مىکشد (اگر دست و آن چیز با هم آب کشیده شود بعد از پاک شدن آن چیز دست او هم پاک مىشود.
⚜ @Ahkaam ⚜
اگر شخصی دستش را به سگ بزند و همان دست را به لباس یا دست فرد دیگری بزند،لباس یا دست آن فرد نجس می شود؟ اگر از روی زمینی که سگ یا گربه راه رفته بنشینیم نجس می شویم؟
پاسخ
همان طور که می دانید سگ از حیوانات نجس است. در صورتی دست شخصی که با سگ تماس داشته است، نجس می شود که شرط سرایت نجاست، که وجود رطوبت در یکی از دو طرف است، موجود باشد. اما در صورتی که دو طرف خشک باشند و یا رطوبت بسیار ناچیز باشد که از یکی به دیگری منتقل نشود، نجاست سرایت نخواهد کرد. [1] اگر با این شرایط، دست شخص نجس شود و با دست مرطوب به فرد دیگری بزند و یا دست خشک باشد ولی آن فرد بدن یا لباسش خیس و یا مرطوب باشد،بدن آن فرد هم نجس می شود. در مورد سؤال دوم شما توجه داشته باشید وقتی بدن یا لباس شما نجس می شود که بدن یا لباستان مرطوب یا خیس باشد و یا محلی که سگ در آن جا بوده است خیس و مرطوب باشد. البته این حکم زمانی است که اگر شما از تماس گرفتن سگ به زمین با شرایط ذکر شده یقین داشته باشید، اما اگر شک داشته باشید اصل بر پاک بودن زمین است، ولی نشستن در محلی که گربه بوده است موجب نجاست بدن یا لباس نمی شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
🔶 طرح مشارکت در اطعام و جشن روز #عید_غدیر به مناسبت عید امامت و ولایت به مقدار تـوان در این امر پر خـیـر و بـرکـت سـهــیـم باشـیم. #هم_عهدیم
همه با هم در اطعام غدیر مشارکت می کنیم.
راههای پرداخت کمکهای نقدی
1️⃣ شماره کارت
💳 6037997950144171
2️⃣ پيپينگ
🏧 Payping.ir/@nikookaryimamkhomeini
📱09029924569
اینم کانال مرکز نیکوکاری امام خمینی(ره) هستش منتظرتون هستیم👇
eitaa.com/joinchat/2097545252Cf93f939a54
آستین مانتویی که پوشیده بودم نجس بود، باران شروع به باریدن کرد و مانتو خیس شد، یکی از دوستانم در حال حرف زدن مچ دستم را گرفت، آیا هر جا که دوستم دست زده است نجس می باشد؟
پاسخ
سلام و با تشکر از مکاتبه شما با این سایت. با مطالبی که گفتید به نظر ما در این امور، مقداری زیاده روی کرده و بی جهت خود را آزرده اید.درباره نجاسات ما وظیفه تحقیق نداریم و در صورتی که شک به نجاست داشته اید،نمی توان حکم به نجاست داد.
از آن جا که گفته اید در مانتوی شما عین نجاست نبوده است و متنجس به نجاست بوده است، سرایت نجاست از آن به دیگر اشیاء ضابطه خاصی دارد که برای شما استفتاءات مربوط را بیان می کنیم.
نظر حضرت آیة الله العظمی خامنه ای در خصوص این که شیء متنجس تا چند واسطه نجس است، چنین است: "چیزی که با عین نجس تماس یافته و نجس شده است، اگر باز با چیزی که پاک است تماس پیدا کند و یکی از آنها تر باشد، آن چیز پاک را نجس می کند، و باز این چیزی که بر اثر ملاقات با متنجس نجس شده است، اگر با چیز پاکی برخورد نماید، بنابر احتیاط واجب آن را نجس می کند، ولی این متنجس سوم هیچ چیزی را با ملاقات خود نجس نمی کند".
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله) برای روشن شدن واسطه سوم مثالی زده و فرموده اند: در صورتى که دست راست به بول متنجس شود، آنگاه آن دست با رطوبت جدیدى با دست چپ ملاقات کند، این ملاقات موجب نجاست دست چپ خواهد بود و اگر دست چپ بعد از خشک شدن با لباس مرطوب مثلًا ملاقات کند، لباس نیز نجس مىشود، ولى اگر آن لباس با چیز دیگرى با رطوبت ملاقات کند حکم به نجاست آن چیز نمىشود.
بنابراین؛شما برای این که حکم به نجاست دست دوستتان بدهید باید مطمئن شوید که نجاست مانتوی شما به دستتان رسیده و بوسیله باران شسته نشده است و بعد از آن دست دوستتان به همان جای نجاست برخورد کرده است. در همه این موارد اگر دست دو ستتان بر فرض هم به جای نجاست برخورد کرده است و نجس شده است، چون همان طور که گفتید در مانتوی شما عین نجاست نبوده است و با توجه به استفتاءات بالا، دست دوست شما واسطه سوم حساب شده و نجس است ولی دست دوست شما به هر جا که برخورد کند آن جا را نجس نمی کند.
البته اگر مقدار باران به اندازه ای بوده که جای نجس، کاملا خیس شده باشد، و بر فرض شما عین نجاستی هم در لباستان وجود نداشته، همان باران لباستان را پاک کرده و نجاستی باقی نمانده تا به دیگران منتقل شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
وقتی چیز نجسی را زیر آب می شوییم، آیا قطرات کوچک آب که بعضاً از محل شست و شو به اطراف می پاشد نجس است؟
پاسخ
اگر چیز نجس را زیر شیری که متصل به کُر است بشویند آبی که از آن چیز می ریزد اگر متصل به کر باشد و بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد پاک است
عده ای از مراجع تقلید می فرمایند: پاک است، مگر اینکه بو یا رنگ یا طعم نجاست به خود گیرد به شرط اینکه عین نجاست هم در آن نباشد
اما اگر چیز نجس را با آب قلیل بشویند، آبی که از آن خارج می شود نجس است و همچنین بنا بر اقوی باید از آب قلیلی هم که بعد از برطرف شدن عین نجاست برای آب کشیدن چیز نجس روی آن می ریزند و از آن جدا می شود، اجتناب کنند. ولی آبی که با آن مخرج بول و غائط را می شویند با پنج شرط پاک است
1. آن که بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد.
2. نجاستی از خارج به آن نرسیده باشد.
3. نجاست دیگری مثل خون، با بول یا غائط بیرون نیامده باشد.
4. ذره های غائط در آب پیدا نباشد.
5. بیشتر از مقدار معمول، نجاست به اطراف مخرج نرسیده باشد.
⚜ @Ahkaam ⚜
آیا خوابیدن در جای نجس بدن را نجس می کند، در حالی که مکان خوابیدن خشک باشد؟ و آیا پوشیدن لباس نجس بدن را نجس می کند؟
پاسخ
اگر چیز پاک به چیز نجس برسد و هر دو یا یکى از آنها به طورى تر باشد که ترى یکى به دیگرى برسد، چیز پاک نجس مىشود. و اگر ترى به قدرى کم باشد که به دیگرى نرسد، چیزى که پاک بوده نجس نمىشود. بنابراین، در صورتی که با خوابیدن در محل نجس رطوبت (آب، عرق بدن، شرجی بودن هوا و....) به حدی نباشد که تری از بدن به زمین یا از زمین به بدن برسد، بدن نجس نمی شود.
⚜ @Ahkaam ⚜
قسمتی از در توالت نجس شده و شسته نشده، آیا بر اثر شبنم یا عرق کردن، همه در نجس می شود؟
پاسخ
همه مراجع می فرمایند: اگر چیز پاک به چیز نجس برسد و هر دو یا یکی از آنها به طوری تر باشد که تری یکی به دیگری برسد، چیز پاک نجس می شود. و اگر تری به قدری کم باشد که به دیگری نرسد، چیزی که پاک بوده نجس نمی شود.
همچنین اگر چیز پاکی به چیز نجس برسد و انسان شک کند که هر دو یا یکی از آنها تر بوده یا نه، آن چیز پاک نجس نمی شود.
به هر حال، رطوبت ساریه موجب نجاست می شود؛ یعنی اگر رطوبت شبنم از جای نجس حرکت کند و به قسمت های دیگری (قسمت هایی که پایین تر از قسمت های نجس قرار دارند) برسد آن جا را نیز نجس می کند.
لازم به توضیح است که نجاست هر چیز از سه راه ثابت می شود: اوّل: آن که انسان یقین پیدا کند، پس گمان حتّى گمان قوى کافى نیست.
دوّم: آن که کسى که چیزى در اختیار او است (مانند صاحب خانه و فروشنده و خدمت کار) بگوید که آن چیز نجس است.
سوّم: دو نفر عادل و یا حتّى یک نفر (که از گفته اش اطمینان حاصل می شود) بگوید که آن چیز نجس است.
⚜ @Ahkaam ⚜
لطفاً درباره حکم فقهی طهارت و نجاست موارد ذیل مرا راهنمایی فرمایید؟
1. اگر نجاست خارجی به باطن انسان برسد ؟
2. اگر نجاست باطنی به باطن سرایت کند؟
اگر شی خارجی مثل دست به نجاست باطنی وآنهم در باطن ملاقات کند؟
3. اگر شی خارجی با نجاست خارجی اما در داخل باطن مثل دهان ملاقات کند؟
4. آیا اساس نجاسات باطنی مثل خون دماغ نجس هستند تا متنجس باشند؟
نظر آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) در این باره چیست؟
پاسخ
آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):
ج1و2) نجس نمىشود.
ج3) در صورتى که هنگام بیرون آمدن همراه با عین نجس باشد، نجس مىشود.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله العالی):
ملاقات در باطن موجب نجاست نیست ولی اگر دو عضو خارجی را که یکی نجس و دیگری پاک است مثلا داخل دهان کند و آنجا ملاقات کنند نجس می شود.
آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):
باطن نجس نمی شود مثلاً در صورتی که خون به داخل بدن انسان تزریق کنند.
ج2: همان جواب
ج3: تا زمانی که در باطن است نجس نیست ولى خارج که می شود و بر آن خون یا بول یا مدفوع باشد نجس است و باید تطهیر نمود.
⚜ @Ahkaam ⚜