eitaa logo
حکمش چیه؟
98.6هزار دنبال‌کننده
13هزار عکس
2.5هزار ویدیو
156 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
چگونه از حریم و همسر در فضای مجازی مراقبت کنیم؟ 4⃣ چشم‌تان را درویش کنید 🔸فضای مجازی بی‌ در و پیکره و بعضی افرادش بی‌بند و بار. پس مراقب نگاهتون باشید و به هر چیزی آلوده‌اش نکنید. 🔸شاید این آلودگی در حد کلیک روی عکس پروفایل یک نامحرم و تماشای اون باشه یا ورود به صفحه‌‌اش و دید زدن تمام عکس‌هاش! 🔸دینمون ما رو به نگه‌داشتن نگاه توصیه می‌کنه تا به هر طرفی کشیده نشیم و نسبت به همسرمون وفادار بمونیم. 💌 رهبرانقلاب فرمودند «اینکه اسلام آن قدر گفته است که چشم‌تان را ببندید، به نامحرم نگاه نکنید... به زن یک جور گفته و به مرد یک جور دیگر گفته، برای این است که وقتی چشم به یک طرفی رفت، آن وقت بخشی از سهم آن کسی که همسر شماست، آن طرف خواهد رفت. حالا چه شما مرد باشید و چه زن باشید، فرقی نمی‌کند. یک قسمتی می‌رود آنجا. وقتی اینجا کم گذاشتی، محبت ضعیف خواهد شد. محبت که ضعیف شد، بنای خانوادگی متزلزل می‌شود» ۱۳۷۵/۰۲/۱۷ @Ahkaam
من فردی هستم با شغل آزاد طوری که به طور تمام وقت با چسب‌های قطره‌ای کار می‌کنم و به خاطر حساسیت کاری که دارم بایستی بدون دستکش از چسب قطره‌ای استفاده کنم. با این حال دائماً چسب قطره‌ای به انگشتانم می‌چسبد و طبق خاصیتی که این چسب‌ها دارند به سختی می‌توان آنها را از انگشتان پاک نمود. با این وضعیت من هر بار برای وضو حدود ده دقیقه وقت صرف می‌کنم تا با انواع مواد شوینده این چسب‌ها را برطرف نمایم. آیا قاعده‌ای چون لاحرج یا نظیر آن شامل حال اینجانب می‌شود؟ لطفاً راهکاری ارائه نمایید. پاسخ ابتدا باید تلاش شود تا قبل از انجام چنین فعالیت‌هایی، وضو و غسل انجام شود، اما با این وجود اگر در ضمن کار نیاز به طهارت بوده و در جای وضو یا غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست، یا از دیدگاه عرف و عموم مردم، بسیار مشقت دارد باید به دستور جبیره عمل شود، یعنی اطراف آن را شسته و روی آن را دست بکشد. البته برخی از فقها، مورد سؤال را مشمول قاعده حرج ندانسته و می‌گویند، باید چسب را ولو با صرف وقت برطرف نمایید و بعد وضو بگیرید. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): ایجاد مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره‌اى مى‌شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و افراد مشتغل به کارهایى که موجب ایجاد مانع مى‌شود (مانند نقاشى، یا گچ‌کارى و امثال آن)، چنانچه نتوانند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کنند شستن روى همان مانع کفایت مى‌کند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر در جای وضو یا غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست، یا بسیار مشقت دارد باید به دستور جبیره عمل کند، یعنی اطراف آن را بشوید و روی آن را دست بکشد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اگر درجای وضو یا غسل چیزی چسبیده است که برداشتن آن ممکن نیست، یا به قدری مشقت دارد که نمی‌شود تحمل کرد باید به دستور جبیره عمل کند. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): در فرض سؤال باید چسب را ولو با صرف وقت برطرف نمایید و بعد وضو بگیرید. حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی (مد ظله العالی): برفرض سؤال چنانچه بر طرف کردن مانع موجب عسر و حرج است، می‌تواند اطراف آن را بشوید و روی آن را دست بکشد. ⚜ @Ahkaam
✅ حکم شنیدن آیه سجده از تلویزیون، ضبط صوت...👆 ⚜ @Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☝️ ... ✍نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 📥 سوال: اگر شخصی نذری کرده باشد به صورت شرعی، مثلا محرم هر سال یک گوسفند قربانی کند ولی بعد از چند سال توانایی خرید نداشته باشد، آیا باید قرض یا وام بگیرد یا تکلیفی ندارد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر صيغه مخصوص نذر را ـ كه در رساله‌هاى عمليه ذكر شده است ـ نخوانده‌ايد، عمل به آن لازم نيست. ✍ آیت الله مکارم : اگر توانايى ندارند، ساقط مى شود و اگر بتوانند وام یا قرض را به راحتى ادا كنند، وام یا قرض بگيرند. ✍ آیت الله فاضل: اگر در بعضی از سال ها قدرت مالی برانجام نذر نداشته باشد واجب بودن نذر در آن سال ساقط می شود و ادا کردن نذر واجب نیست و لازم نیست برای انجام نذر قرض یا وام بگیرد. ✍ آیت الله سیستانی: لازم نیست و اگر قدرت نداشته باشد نذر منحل می شود. ✍ آیت الله وحید:‌ هر سالی که قدرت و تمکن مالی ندارد در آن سال چیزی به عهده او نیست. 📚 استفتاء از سایت مراجع عظام @Ahkaam
1⃣ احکام : 🔻 احکامی که وظایف انسان رو در ابعاد مختلف زندگی مشخص می کنه و خودشون دسته هستن : ۱_ : عملی که انجام دادنِ آن واجب و لازم هست و ترک کردنِ آن عذاب داره . ۲_ : عملی ترک آن لازم و واجب هست و انجام دادنِ آن عذاب داره . ۳_ : عملی که انجام دادنِ آن خوب است و ثواب داره ولی ترک آن عذاب نداره . ۴_ : عملی که انجام دادن و ترک کردن آن مساویه . ۵_ : عملی که ترک آن از انجام دادنش بهتره ؛ ولی انجام دادنش هم عذاب نداره . ⚜ @Ahkaam
2⃣ احکام : 🔻 احکامی که خدا برای اعمال انسان وضع کرده است ، و این احکام غیر از احکام تکلیفیِ پنج گانه هستن . 👈 این احکام وضعیت و کیفیت اشیاء را در ارتباط با اعمال انسان مشخص می کنه . 👈 مانند : _ صحیح یا باطل بودن نماز یا روزه _ طهارت یا نجاست برخی اشیاء _ حرام بودن یا حلال بودن بعضی خوردنی ها _ و ... ⚜ @Ahkaam
3⃣ احکام و : 🔸 حکم ثابت هر چیزی را حکم اولی آن چیز می گویند . 👈 مانند واجب بودن وضو برای نماز یا حرام بودن خوردن گوشت مردار . 🔸 اما حکم هر چیزی در حالت و ضرورت را حکم ثانوی می گویند . 👈 مانند جایز بودن تیمم به جای وضو در حالت اضطرار و یا جایز بودن خوردن گوشت مردار در حالت ضرورت . ⚜ @Ahkaam
4⃣ احکام : 🔸حکمِ حاکم یا حکمِ حکومتی ؛ عبارت است از : 🔻 دستور به اجرای یک حکم شرعی ، و تعیین مصداق و یا موضوع و یا وقت و مکانِ اجرای حکم شرعی . 🔻 و نیز الزام بر انجام دادن یا ترک عملی به خاطر مصلحت از طرفِ حاکم اسلامی و ولی فقیه . 👈 مانند : _ حکم به اجرای حدود و تعزیرات _ حکم به دریافت زکات و خمس با شرایط ویژه و در وقت و مکان خاص _ و ... ⚜ @Ahkaam
5⃣ احتیاط : 🔻 احتیاط واجب ؛ حکمی است که رعایت احتیاط در آن است . 👈 هرگاه مرجع تقلید در مورد موضوعی فتوا نداده باشد و از همون ابتدا از عبارت در بیان حکم استفاده کنه ، مقلد می تونه در آن مسئله : ۱_ به همین نظر مرجع تقلید خود عمل کند . ۲_ یا به فتوای مرجع تقلیدی که بعد از ایشون اعلم است ، رجوع کند . 6⃣ احتیاط : 🔻 احتیاط مستحب ؛ حکمی است که رعایت احتیاط در آن است . 👈 هرگاه مرجع تقلید پس از فتوا دادن در مورد مسئله ای حکم احتیاطی هم بدهد ، است که مقلد به آن حکم عمل کند . 👈 اما الزام و اجباری در عمل کردن به آن نیست . البته نمی تونه در آن مسئله به مرجع تقلید دیگری رجوع کند . ⚜ @Ahkaam
7⃣ : 🔻 دانشی که از احکام شرعی حرف می زند و آنها را بیان می کند ؛ فقه نام دارد . 8⃣ : 🔻 عبارت است از درآوردن احکام شرعی از منابع آن توسط شخص مجتهد . 9⃣ : 🔻 به کسی که توانایی عملی او در حدی است که می تواند احکام شرعی (فقه) را از منابع آن در بیاورد ؛ فقیه یا مجتهد می گویند . 🔟 : 🔻 به مجتهدی که مردم در احکام دینی به او مراجعه می کنند و براساس نظر عملی و فقهی او عمل می کنند ، مرجع تقلید گفته می شود . ⚜ @Ahkaam
1⃣1⃣ : 🔻 عمل به احتیاط به این معنی است که ؛ شخص طوری عمل کند که یقین داشته باشد به وظیفه اش عمل کرده است . 👈 مثلا در جایی که نمی داند وظیفه اش نماز تمام است یا نماز شکسته ، اگر بخواهد به احتیاط عمل کند باید نماز را هم‌ تمام بخواند و هم شکسته بخواند . 2⃣1⃣ : 🔻 تقلید به معنی پیروی و دنباله روی از شخص دیگری است . 👈 و در فقه به معنی عمل کردن بر اساس نظر فقیه است و به کسی که در احکام دینی از مرجع تقلید پیروی می کند گفته می شود . 3⃣1⃣ : 🔻 کسی که نسبت به احکام شرعی تکلیف دارد و باید بر اساس آنها عمل کند و اگر تخلف کند ، بازخواست می شود . 👈 شرایط تکلیف عبارت است از عقل و بلوغ و قدرت ؛ بنابرین انسان دیوانه (که عقل ندارد) و انسان غیر بالغ (کودک ، که به سن بلوغ نرسیده ) و افراد ناتوان (که قدرت انجام‌ عبادات و تکالیف رو ندارند) مکلف نیستند و تکلیفی ندارند . ⚜ @Ahkaam