💠 معیار وطن بودن چیست؟ 💠
✍🏼 آیت الله خامنه ای: به طور کلی کسى که به جايى غير از وطن اصلى خود رفته و قصد زندگى دائمى هر چند براى بخشى از سال در آنجا نموده و با اين قصد، مدّتى که عرفاً آن محل را وطن او بدانند، در آن مکان زندگى کرده، آنجا وطن او محسوب مىشود و بعد از صدق وطن نماز او تمام و روزه صحیح است. ↙ و نيز اگر بدون قصد آن قدر بماند که عرف، آنجا را وطن او بداند، حکم وطن، مترتّب مىشود. ↙ همچنين اگر کسى بنا دارد به مدّت مثلاً هشت سال بطور دائم در جايى صرفاً به قصد زندگى بماند، آنجا نيز وطن او محسوب مىشود.
✍🏼 آیت الله مکارم شیرازی: در یکی از این سه حالت، آن جا در حكم وطن او است، نماز و روزه کامل است و نيازى به قصد ده روز ندارد:
1⃣-داشتن قصد سکونت طولانی مدت مانند یکسال و بیشتر،
2⃣ - ماندن هفته اى حداقل سه روز در مدت زمان حداقل دو سال،
3⃣ -ماندن حداقل چهار ماه در سال (هرچند بصورت پراکنده) در مدت زمان سه سال و بیشتر.
◀ در سفر اول چنانچه کمتر از ده روز مي ماند بنا براحتياط مستحب دو سه روز اول را شکسته هم ضميمه کند.
✍🏼 آیت الله سیستانی:
1⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز کامل در آنجا بمانيد و این امر برای یک سال و نیم یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
2⃣- اگر در ماه حد اقل 15 روز کامل در آنجا بمانيد و این امر برای سه سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
3⃣- اگر در ماه حد اقل 7 روز کامل در آنجا بمانيد و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
4⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز و هر روز 12 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای سه سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
5⃣- اگر در ماه حد اقل 15 روز و هر روز 12 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای پنج سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
6⃣- اگر در ماه حد اقل 20 روز و هر روز 8 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
7⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز و هر روز 6 ساعت در آنجا بمانيد و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
8⃣- اگر هر سال يک چهارم آن را در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
📚 استفتاء از سایت مراجع عظام
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🖊حکم رنگ مو و خودکار روی اعضای وضو🖊
💭سوال: آیا وجود رنگ مو و خودکار بر روی اعضای وضو اشکالی ندارد؟
پاسخ:
✅رنگ مو، رنگ پوست میوه و رنگ خودکار اگر جرم و جسمیت ندارد یا جرم خیلی ضعیفی دارد که مانع از رسیدن آب به پوست نمی شود، برای وضو اشکال ندارد و مانع محسوب نمی شود.
📚 منبع:
العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، افعال الوضو، با استفاده از م 18؛ امام، استفتائات، ج1، وضو، س 41 و 42؛ بهجت، سبحانی، سیستانی، صافی و مکارم، احکام جوانان، م 73 و 77 و استفتا؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 140 و 141؛ مکارم، استفتائات جدید،ج2، س 55.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 157.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 شرايط وجوب امر به معروف و نهی از منكر
١. علم به معروف و منکر.
💠 امر و نهی كننده بايد معروف و منكر را بشناسد؛ در غير اين صورت موظف نيست که امر به معروف و نهی از منكر كند.
اگر عامل از روی اجتهاد یا تقلید، عملی را حرام یا واجب نمی داند، امر و نهی او واجب نبوده بلکه جایز نیست؛ هر چند نزد آمر (طبق اجتهاد یا تقلید) عمل عامل، ترک واجب یا انجام حرام محسوب شود.
٢. احتمال تأثیر.
💠 اگر آمر یا ناهی احتمال دهد که امر و نهی او (هر چند در آینده ) اثر و نتيجه دارد، واجب است امر و نهی کند؛ هر چند گمان قوی بر عدم تأثیر داشته باشد.
🔶 اگر امر به معروف و نهی از منکر توسط آمر به تنهایی، احتمال اثر ندارد ولی با هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران احتمال اثر وجود دارد، هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران برای انجام این واجب مهم، لازم است.
٣. اصرار بر گناه.
💠 شخص گناهكار بر استمرار گناه، اصرار داشته باشد و اگر معلوم باشد یا حتی احتمال داده شود که بدون امر و نهی از خطا دست بر می دارد (يعنی معروف را بهجا می آورد و منكر را ترك می كند)، امر و نهی او واجب نيست.
٤. نداشتن مفسده.
💠 امر و نهی، مفسده نداشته باشد؛ بنابر این اگر احتمال عقلایی داده شود که در اثر امر و نهی به آمر و ناهی يا به مسلمان ديگر، مفسدهای از قبيل ضرر جانی، آبرويی یا مالی برسد یا به حرج می افتند، امر و نهی واجب نيست، بلکه در مواردی جایز نیست.
البته اگر معروف يا منكر از امورى باشد كه برای شارع مقدس اهميت زياد دارد (مثل حفظ جان گروهی از مردم یا حفظ اسلام و مانند اینها)، بايد اهميت لحاظ شود؛ یعنی صرف ضرر و حرج در این گونه موارد، مانع وجوب امر و نهی نیست؛ بنابر این اگر ـ مثلا ـ اقامۀ حجت های الهی برای دفع گمراهی و ضلالت، متوقف بر بذل جان یک نفر یا بیشتر باشد، وجوب امر به معروف و نهی از منکر، ساقط نمی شود.
⁉️ نكته:
امر به معروف و نهی از منكر در صورتی واجب است كه شرايط چهارگانه، موجود باشند؛ بنابراين اگر امر و نهي يكي از شرايط را نداشته باشد (مثلاً مفسده داشته باشد)، امر و نهی واجب نيست؛هر چند شرايط ديگر را دارا باشد.
#احكام_امر_به_معروف #شرايط_وجوب_امر_به_معروف
﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏
📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📥 سوال:
۱. #تصرف_پدر در #هدایایی که به مناسبت اعیاد و تولد برای کودک آورده میشود چه حکمی دارد؟
۲. آیا عرفا این #هدایا_متعلق به فرزند است یا اینکه چون اقوام به جهت کمک به هزینه های جاری زندگی معمولا بصورت نقد، هدیه می آورند متعلق به پدر است؟
۳. آیا می توان برای مصارف مهمی مانند خرید مسکن یا #هزینه_تحصیل اولاد از آن استفاده کرد؟
🔴📤 پاسخ مراجع تقلید:👇👇
✍ آیت الله خامنه ای:
در صورتی که برای فرزند آورده باشند، متعلق به فرزند است. و ولىّ مى تواند صرف فرزند نمايد. و اگر براى کمک به والدين باشد، تصرف در آن براى آنان مشکلى ندارد.
✍ آیت الله مکارم:
اگر تصريح خاصی از طرف اهداء کنندگان نسبت به نوع مصرف آن هدایا نشده باشد ظاهر اين است که وجه نقد و امثال آن در واقع کمک هزينه هايی است که پدر برای بچه انجام داده است و به او میرسد ولی اجناس غير نقدی و کادوهای متناسب با فرزند، متعلق به فرزند است و بايد در مصلحت فرزند استفاده و در آن تصرف شود.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
۱. تصرف ولی (پدر و جد پدری) در مال فرزند نابالغ در صورتی که برای فرزند مفسده نداشته باشد، اشکال ندارد.
۲. تابع نظر عرف است ظاهرا متعلق به پدر است.
۳. مانعی ندارد.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
۱ و ۳. فقط می تواند برایِ مصالحِ خودِ بچّه صرف نماید.
۲. بستگی دارد که دهنده به چه کسی هدیّه داده باشد.
📚 استفتاء از سایت مراجع عظام
⚜️ @Ahkaam ⚜️
─═ঊ 🦋🍃🔮🍃🦋ঊ═─
❇️ پاداش شاد کردن دیگران در قیامت
🔹 امام صادق علیهالسلام فرمودند:
✍ چون خداوند مؤمن را از قبرش درآورد تمثالى با او خارج شود که در جلوی او راه مىرود و هرگاه مؤمن یکى از صحنههاى ترسناک روز قیامت را ببیند آن تمثال به او گوید: نترس و غم به خود راه مده…
🔸 مؤمن به او گوید تو کیستى؟
تمثال گوید: من همان شادى و سُرورى هستم که در دنیا به برادر مؤمنت رساندى.
📚 اصول کافی جلد۲ صفحه۱۹۰ .
─═ঊ 🦋🍃🌺🍃🦋ঊ═─
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✍️ کفاره روزه زنان باردار
مقام معظم رهبری / تصویر دانلود شود☝️
ـــــــــــــــــــــــــــــ
*💢 حکم روزهی زنان باردار*
❓وظیفهی زن باردار در ماه رمضان در مورد روزه چیست؟
✅ زنان بارداري که روزه براي حمل آنها ضرر دارد روزه گرفتن بر آنها واجب نيست، ولى كفّاره براي هرروز (یک مد طعام 750 گرم) گندم یا جو یا مانند آن بايد بدهند و بعداً قضای آن را بهجا آورند، امّا اگر روزه براى خودش ضرر دارد روزه بر او واجب نيست كفّاره هم ندارد، ولى بعداً قضا میکند، البته درصورتیکه روزه برای خود او ضرر دارد اگر نتواند تا سال بعد بهجا آورد قضا ندارد.
✍️ ایت الله مکارم
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢خمس سهام عدالت نظر رهبری💢
۱) با توجه به اینکه واگذاری سهام عدالت به صورت اقساط (از محل سودِ حاصل از سهام)، بوده است آیا این سهام، متعلق خمس است؟ بر فرض وجوب، زمان تعلق چه زمانی است؟
۲) دولت برای برخی از اقشار ضعیف، قیمت سهام را با تخفیف محاسبه کرده و تفاوت قیمت را از محل منابع خود تأمین کرده است، آیا به مقداری که دولت تخفیف داده نیز خمس تعلق می گیرد؟
۳) حکم خمسِ سودهایی که قبل از آزادسازی (پس از سال ۹۵) حاصل شده و به افراد پرداخت شده یا نشده است، چیست؟
✅✅جواب:
۱) پس از آزاد شدن سهام عدالت، مقداری که قابل فروش است، در اولین سال خمسی، خمس آن به قیمتی که خریدار دارد، باید پرداخت شود.
۲) در این صورت نصف سهام، متعلق خمس است و نصف دیگر در حکم هبه است و خمس ندارد.
- در هر دو صورت قبل، کسانی که برای گذران زندگی نیاز به این سهام و سود حاصل از آن دارند به نحوی که با تخمیس آن، سود حاصل از مابقی، کفاف زندگی در حدّ شأن آنها را نمی دهد، پرداخت خمس اصل سهام، واجب نیست.
۳) سودهای مذکور جزء درآمد سالی است که قابل وصول بوده است، که اگر در آن سال دریافت نشده و سال خمسی بر آن گذشته است، باید پس از دریافت، بلافاصله خمس آن پرداخت شود و اگر دریافت شده، حکم درآمد بین سال را دارد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️