آیا شخص جنب و حائض می تواند قرآن تلاوت نماید؟
پاسخ : خواندن آیاتی که سجده واجب دارد بر چنین اشخاصی حرام است ولی قرائت آیات دیگر جایز است. هر چند خواندن بیش از هفت آیه کراهت دارد (یعنی ثواب آن کمتر از ایام دیگر است) و بهتراست آیات سوره ی سجده دار را تلاوت ننماید.
خواندن قرآن برای فرد جنب یا زن حائض حرام نیست، بلکه خواندن بیشتر از هفت آیه از سورههایى که سجده واجب ندارد، بر جنب مکروه است.
همچنین خواندن قرآن براى زن حائض مکروه است.
زن حائض اگر از دبر با شوهر خود نزدیکی داشته باشد جنب میشود، اما میتواند غسل جنابت را انجام دهد، تا از حالت جنابت خارج شود، ولی چون هنوز حائض است خواندن قرآن براى او مکروه است،
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تطهیر با ماشین لباسشویی
💬با چه شرایطی لباس #نجس در ماشین لباسشویی #پاک می شود؟
💠 #استاد_ابراهیمی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#روزه_با_شیر_خشک
❓ خانمی که با شیرخشک یا گرفتن دایه میتونه بچه رو سیر کنه، حتماً باید روزه بگیره؟
👈 الف) دایه
📚 آیات عظام سیستانی، مکارم، وحید و نوری: اگه کسی پیدا بشه که بچه رو شیر بده یا بتونیم هزینه کنیم و برای بچه دایه بگیریم، مادر باید روزههاش رو بگیره (سیستانی و نوری: بنابر احتیاط واجب).
📚 آیات عظام رهبری و شبیری: نه. لازم نیست برای روزهگرفتن این کارها رو بکنین. اگر روزهگرفتن برای خودتون یا بچه ضرر داره، نگیرین.
👈 ب) شیرخشک
📚 آیتالله سیستانی، وحید و مکارم: اگه برای بچه ضرر نداره، حتی شده مادر به بچه شیرخشک بده و روزه رو بگیره (سیستانی: بنابر احتیاط واجب).
📚 آیات عظام رهبری، شبیری و نوری: نه. لازم نیست برای روزهگرفتن این کارها رو بکنین. اگر روزهگرفتن برای خودتون یا بچه ضرر داره، نگیرین.
🔺 رهبری، الإستفتائات، م۷۴۵ و س۷۴۷؛ همان، رساله نماز و روزه، م۹۵۳ و۹۵۴؛ سیستانی، رساله جامع، ص۵۷۹؛ مکارم، رساله، م۱۴۵۳ تا ۱۴۵۵؛ نوری، رساله، م۱۷۲۵ و ۱۷۲۶؛ وحید: دفتر؛ احکام بانوان، س۱۳۵ و ۱۳۶؛ استفتائات جامعةالزهرا، احکام روزه، آستان قدس رضوی.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
چند نکته درباره اذان و اقامه
✅۱.برنمازگزار مستحب است قبل از نمازهای یومیه،ابتدا اذان و بعد از آن اقامه بگوید.
✅۲.اذان و اقامه باید در وقت نماز گفته شود و اگر قبل از وقت بگوید باطل است.
✅۳.اقامه باید بعد از اذان گفته شود و اگر قبل از اذان بگوید،صحیح نیست.
✅۴.بین جمله های اذان و اقامه نباید زیاد فاصله شود و اگر بین آنها بیشتر از معمول فاصله بیندازد، باید دوباره آن را از سر بگیرد.
✅۵.اگر برای نماز جماعتی اذان و اقامه گفته باشند،کسی که با آن جماعت نماز می خواند ،نباید برای نماز خود اذان و اقامه بگوید.
✅۶.مستحب است کسی را که برای گفتن اذان انتخاب می کنند ،عادل،وقت شناس و صدایش بلند باشد.
✅۷.مستحب است در روزی که بچه به دنیا می آید ،در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویند.
✅۸.هیچ یک از نمازهای واجب و مستحب به جز نمازهای یومیه و قضای آنها، اذان و اقامه ندارند.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری:
روز جهانی قدس، روز فریاد و مقاومت امت اسلامی بر سر آمریکا و صهیونیزم در مقابل سیاست های تفرقه انگیز است
⚜️ @Ahkaam ⚜️
IMG_20230414_044219_950.mp3
1.65M
🔰 «#گلبرگ_احکام»
مناسبت: «#ماه_مبارک_رمضان»
موضوع: «#احکام_روزه»
✅ طبق نظر مراجع عظام تقلید، «اماله کردن با چیزهای روان»: یعنی وارد کردن مایع به بدن از راه مخرج؛ و همچنین «قی کردن عمدی» (استفراغ نمودن) روزه را باطل مینماید، چنانچه در رساله عمليه مراجع آمده:
⬅️ «اماله کردن با چیز روان» اگر چه از روی ناچاری و برای معالجه باشد، روزه را باطل میکند؛ ولی استعمال شیافهایی که برای معالجه است، اشکال ندارد؛
⬅️ هرگاه روزه دار عمداً «قی» كند، اگر چه به واسطهی مریضی (و مسمومیت) و مانند آن ناچار باشد، روزهاش باطل میشود؛ ولی اگر سهواً يا بیاختيار «قی» كند، اشكال ندارد؛ (ولی نبايد آن را عمداً فرو ببرد).
📚 رساله عمليه مراجع عظام تقلید (محشی)
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#کدوم_آیه؟
❓ مسئله: چرا در سوره فصلت از قرآنهای عثمان طه، علامت آیهای رو که باید بعدش سجده واجب کرد، بعد از آیه ۳۸ گذاشته؛ ولی در رسالهها نوشته بعد از آیه ۳۷ باید سجده کرد؟
👈 پاسخ:
📚 در تفسير نمونه دراینباره اومده:
«در اينكه آيا سجده بعد از آيه ۳۷ (جمله «إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُون») واجب است يا بعد از اتمام آيه ۳۸ (جمله «وَ هُمْ لا يَسْأَمُون»)، در ميان فقهاى اهلسنت گفتوگوست. گروهى مانند شافعى و مالک، اولى را پذيرفتهاند؛ بعضى هم مانند ابوحنيفه و احمد حنبل، دومی را ترجيح دادهاند.
اما به عقيده علماى اماميه (شیعه)، براساس رواياتى كه از اهلبيت(علیهمالسلام) وارد شده، محل سجده همان جمله «تعبدون» در انتهای آيه ۳۷ است».
🔺 تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الإسلامية، 1374ش، ج20، ص291.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#آرایش_برای_روزه_دار
❓ آرایشکردن در زمان روزهداری اشکالی داره؟
📚 همه مراجع: خودش هیچ اشکالی نداره؛ ولی اگه رعایت محرم و نامحرم نشه، گناه داره و ثواب روزه رو کم میکنه یا ازبین میبره.
👈 البته در مورد سرمهکشیدن، علما گفتن که اگه مزه یا طعم اون به حلق برسه، کراهت داره.
⭕️ نکته: استفاده از عطر، شامپو، كرم و رژلب هم در ماه مبارک رمضان اشکال نداره؛ مگر اینکه رژ لب وارد دهن و خورده بشه.
🔺 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی؛ العروةالوثقى، احكامالمفطرات، فصل۴ و ۵.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
هدایت شده از قاصدک
🔹اصلا میدونی #مزاج چیه؟
🔸اصلا بلدی چطوری مزاج خودت و خانوادت👩👩👧👧 رو تشخیص بدی؟
▪️میدونی #سردی و #خرداد گرمی چیه؟ و علت برای چیه؟
همش اینجاست👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2558525802C35f8b3cefb
🔹 #بلغم ، #سودا ، #صفری و #دموی چیه؟ کدومش خوبه کدومش بد؟
راهکار و پیشگیری بیماری ها رو بلدی؟
🟢اگر دنبال زندگی سالم و سنتی و طبیعی هستی بهت پیشنهاد میکنم کانال #طب_سنتی رو دنبال کن
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2558525802C35f8b3cefb
📚 رعایت مصلحت وقف
💠 سؤال: مسجد، تعدادی مغازه را اجاره داده و بعضی از مستأجران که چند سال است از مغازه استفاده میکنند، اجاره چند سال را نداده اند و میگویند توان پرداخت اجاره متعارف را ندارند و درخواست تخفیف کردهاند؛ آیا ما به عنوان هیئت امناء مسجد میتوانیم اجاره را ببخشیم یا تخفیف دهیم؟
✅ جواب: متولی شرعی موقوفه باید بر اساس مصلحت موقوفه عمل کند از این رو نمیتواند مستأجر را از پرداخت اجاره، معاف کند یا با وجود مستأجری که توان و آمادگی پرداخت اجاره متعارف را دارد، به شخص دیگری با تخفیف، اجاره بدهد.
#احکام_وقف #مصلحت_وقف
(دفتر مقام معظم رهبری )
(فقه واحکام امام خامنهای)
(مدظله العالی)
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✍
اگر در ماه مبارک رمضان شخص جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند، فقط قضای روزه بر او واجب است یا کفاره هم بر او واجب می شود؟
در ماه مبارک رمضان کسی که جنب است و روزه هم بر او واجب است، اگر عمدا تا اذان صبح غسل نکند، می تواند در آخرین لحظات باقی مانده تا اذان صبح تیمم بدل از غسل کرده و روزه بگیرد و روزه اش نیز صحیح است، اگر چه به خاطر این که عمدا غسل را ترک کرده مرتکب گناه شده است. اما اگر عمدا، غسل نکند و تیمم هم نکند، روزه اش باطل و علاوه بر قضا کفاره هم بر او واجب است.[1]
[1]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 908، م 1619، " اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند، یا اگر وظیفه او تیمم است عمداً تیمم ننماید، روزهاش باطل است؛ اجوبة الاستفتااءت، ج 1، ص 133.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢حد ترخص 💢
حد ترخص يعنى از وطنش (يا جايى كه قصد كرده ده روز در آنجا بماند ) به قدرى دور شود (3) كه ديوار شهر را نبيند و صداى اذان آن را نشنود ولى بايد در هوا، غبار يا چيز ديگرى نباشد كه از ديدن ديوار و شنيدن اذان جلوگيرى كند و لازم نيست به قدرى دور شود كه منارهها و گنبدها را نبيند (4)، يا ديوارها هيچ پيدا نباشد، بلكه همين قدر كه ديوارها كاملًا معلوم نباشد كافى است (5).
(3) اراكى: كه اهل آنجا او را نبينند و اذان آنجا را نشنود. [پايان مسأله]
زنجانى: كه صداى اذان بلند آخر آنجا را نشنود و نيز اهل آن محل او را نبينند. [پايان مسأله]
(4) گلپايگانى، صافى: بلى، اگر به قدرى دور شده كه ديوار خانههاى شهر كاملًا معلوم نيست ولى شبح آنها نمايان است، احتياط لازم آن است كه نماز نخواند تا وقتى كه شبح پنهان شود يا هم شكسته بخواند و هم تمام.
فاضل: يا ديوارها پيدا نباشد بلكه همين قدر كه ديوار كاملًا تشخيص داده نشود كافى است، و كسى كه از جايى كه قصد كرده ده روز در آنجا بماند به قصد هشت فرسخ خارج شود، تا به حدّ ترخّص نرسيده بنا بر احتياط واجب بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند.
(5) نورى: و كسى كه از جايى كه قصد كرده ده روز در آنجا بماند به قصد هشت فرسخ خارج شود، تا حد ترخص نرسيده بنا بر احتياط واجب بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند.
خوئى، تبريزى: شرط هشتم: آن كه به «حد ترخص» برسد و امّا در غير وطن، اعتبارى به حدّ ترخص نيست و همين كه از محلّ اقامت خارج شود، نمازش قصر است.
سيستانى: شرط هشتم: آن كه اگر از وطن حركت مىكند به «حدّ ترخّص» برسد و امّا در غير وطن، حدّ ترخّص اثرى ندارد و همين كه از محلّ اقامت خارج شود، نمازش قصر است. حدّ ترخّص جايى است كه اهل شهر حتى آنها كه در خارج شهر و توابع آن هستند مسافر را نتواند ببيند و نشانه آن اين است كه او اهل شهر را نتواند ببيند.
مكارم: شرط هشتم: به «حدّ ترخّص» برسد. «حدّ ترخّص» يعنى از وطن يا محلّ اقامتش به اندازهاى دور شود كه صداى اذان شهر را نشنود و مردم شهر او را نبينند، امّا ديدن و نديدن ديوارهاى شهر اثرى ندارد، ولى بايد در هوا گرد و غبار يا مه يا چيز ديگرى كه مانع ديدن است يا سر و صدايى كه مانع شنيدن است وجود نداشته باشد و اگر يكى از اين دو علامت حاصل شود كافى است، به شرط اين كه يقين به نبودن ديگرى نداشته باشد، و الّا احتياط، جمع ميان نماز شكسته و تمام است.
رهبري:
احوط، رعايت هر دو علامت است، هرچند بعيد نيست که شنيده نشدن اذان برای تعيين حدّ ترخّص کافی باشد.
معيار، شنيدن اذان آخر شهر از طرفی است که مسافر از آن خارج و يا داخل آن میشود.
تعيين آخر شهر موکول به نظر عرف است. اگر در نظر عرف کارخانهها و شهرکهای پراکنده اطراف شهر جزو شهر نباشد، مسافت را از آخر خانههای شهر بايد حساب نمود.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
IMG_20230412_043111_960.mp3
2.42M
🔰 «#گلبرگ_احکام»
مناسبت: «#ماه_مبارک_رمضان»
موضوع: «#احکام_روزه»
✅ رساندن غبار غلیظ به حلق روزه را باطل میکند، چه غبار چیزی باشد که خوردن آن حلال است، مثل آرد؛ و یا غبار چیزی باشد که خوردن آن حرام است، مثل خاک؛
✅ اگر به واسطۀ باد غبار غلیظی پیدا شود و انسان با این که متوجه است، مواظبت نکند و به حلق برسد، روزهاش باطل میشود.
✅ احتیاط واجب آن است که روزهدار دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را به حلق نرساند؛
✅ اگر مواظبت نکند و غبار یا دود و مانند اینها داخل حلق شود، چنانچه یقین داشته که به حلق نمیرسد، روزهاش صحیح است؛
✅ اگر فراموش کند که روزه است و مواظبت نکند، یا بیاختیار غبار و مانند آن به حلق او برسد، روزهاش باطل نمیشود؛
⬅️ تذکر: در رابطه با «بخار غلیظ»، نظر مراجع عظام تقلید متفاوت است و برخی آن را از مبطلات روزه میدانند؛ و برخی دیگر باطل کننده نمیدانند، مگر این که در دهان به صورت آب در آید و فرو دهد که حتماً روزه را باطل مینماید؛
📚 براساس نظر مشهور مراجع عظام تقلید
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#روزه_برای_مریض_اعصاب
❓به نظر دکترها، افرادى كه داروهاى اعصاب مصرف مىكنن، نبايد گرسنه بمونن. دراينصورت، تكليف روزه اینجور افراد چيه؟
📚 همه مراجع: حالا که روزه براشون ضرر داره، نبايد بگيرن.
⭕️ نکته: اینکه روزه برای کسی ضرر داره یا نه، مسئلهایه که خود انسان باید تشخیص بده. حالا یا خودش تجربه کرده و میدونه؛ یا براساس نظر دکتر به این تشخیص رسیده؛ یا از تجربه مریضهای دیگه به نتیجه رسیده یا...
🔺توضيحالمسائل، امام، م۱۷۴۳؛ تبريزى، م۱۷۵۲؛ فاضل، م۱۸۱۳؛ نورى، م۱۷۳۹؛ صافى، م۱۷۵۲؛ سيستانى، م۱۷۱۲؛ تبريزى، استفتائات، س۶۵۳.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 فراموش کردن قنوت
💬 سؤال:
اگر نمازگزار، قنوت را فراموش کند آیا جبران آن ممکن است؟
✅ پاسخ:
🔹 میتواند بعد از سر برداشتن از رکوع، قنوت را انجام دهد سپس به سجده برود اما اگر در مراحل بعدی (مثلاً پیش از سجده) به یاد آورد، پس از سلامِ نماز، قنوت را انجام دهد؛ همچنین پس از نماز، هر موقع به یادآورد میتواند قنوت را انجام دهد.
🔸نکته: قنوت در نماز واجب نیست و مستحب است و جبران قنوت برای درک فضیلت و ثواب قنوت میباشد.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢خواندن آيات سجده دار براى زن حائض و جُنب چه حكمى دارد؟💢
آيات عظام امام، بهجت، فاضل، نورى: افزون بر آيات سجده دار، بايد از خواندن كل اين چهار سوره نيز اجتناب شود.
آيات عظام تبريزى، خامنهاى، سيستانى، صافى و مكارم: خواندن آياتى كه سجده واجب دارند براى زن در ايام عادت، حرام است. اين آيات در سورههاى«الم تنزيل، حم سجده، النجم و علق» قرار دارند و خواندن آيات و سورههاى ديگر قرآن تا هفت آيه اشكال ندارد ولى بيشتر از آن كراهت دارد (يعنى از ثواب كمترى برخوردار است) نه اينكه ترك تلاوت قرآن بهتر باشد.
آيةاللَّه وحيد: افزون بر آيات سجدهدار، بنا بر احتياط واجب بايد از خواندن كل اين چهار سوره نيز اجتناب شود.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#زکات_فطره_دانشجوها
❓آیا دانشجوها یا افراد دیگهای كه دور از خانواده و در خوابگاه زندگی میکنن هم، باید زکات فطره بدن؟
📚 همه مراجع: بستگی داره؛ اگه مخارجشون رو پدر و مادر مىدن و نونخور اونها حساب میشن، زکاتشون بهعهده اونهاست؛ اما اگه مستقل هستن و مخارجشون رو خودشون تأمین میکنن، زکاتشون رو هم باید خودشون بدن.
⭕️ نکته: زکات فطره یکی از زکاتهای واجبه که هر کسی در عید فطر برای خودش و کسانی که نونخورش هستن، باید پرداخت کنه.💯
🔺العروةالوثقى، ج۲، زكاتالفطره، فصل۲، م۲؛ مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات شرعی.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
هدایت شده از قاصدک
اگر دنبال راهکارهای ساده هستی تا بدن سالم داشته باشی کانال #ترفند_های_سلامتی رو باید دنبال کرده باشی
میدونی چرا بعضیا هرچی میخورن چاق نمیشن ولی بعضیا آب هم میخورن چاق میشن؟
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2554200426C4d3ed4364a
میدونی نود درصد آدم ها طرز صحیح نفس کشیدن رو بلد نیستن؟
هیچ میدونی با چندتا راهکار ساده میتونی از سرطان جلوگیری کنی؟
آیا میدونستی میشه با راهکارهای سلامتی بسیاری از بیماری ها را پیشگیری کرد؟
وکلی چیزای دیگه که نمیدونی بعد از عضویت در این کانال یاد میگیری
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2554200426C4d3ed4364a
📣 اعلام میزان کفاره و فطریه از سوی مراجع تقلید
آیت الله جوادی آملی:
🔸فطریه برای هر نفر برمبنای قوت غالب منطقه ،سه کیلو گندم ،برنج و مانند آنها و یا معادل قیمت اینها به قیمت روز پرداخت گردد.
🔸کفاره غیرعمد، به ازای هر روز ۱۲ هزار تومان و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۷۲۰ هزار تومان تعیین شده است.
آیت الله سیستانی:
🔸میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم بدل از آرد ۶۰ هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی ۳۶۰ هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، ۱۰۵ هزار تومان تعیین شده است.
آیت الله مکارم شیرازی:
🔸زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۶۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۲۴۰ هزار تومان اعلام شده است.
🔸کفاره روزه غیر عمد مبلغ دوازده هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۷۲۰ هزار تومان است.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#اختلاف_دکترها
❓اگه دکترها در مورد روزهگرفتن یا نگرفتن مریضی اختلافنظر داشته باشن، وظيفه اون مریض چیه؟
📚 همه مراجع: اینکه روزه برای کسی ضرر داره یا نه، مسئلهایه که خود انسان باید تشخیص بده. لازم هم نیست که یقین صددرصد به ضرر داشته باشه. همین که اطمینان داره یا احتمال بالا و منطقی میده، کافیه.
🚫 این تشخیص هم از راههای مختلفی بهدست میآد:
👈 یا خودش تجربه کرده و میدونه؛
👈 یا براساس نظر دکتر به این تشخیص رسیده؛
👈 یا از تجربه مریضهای دیگه به نتیجه رسیده؛
👈 یا... .
💢 بنابراین توی موردی که دکترها اختلاف دارن، باید ببینه خودش به چه نتیجهای میرسه.
اما به هر حال، تا وقتی که «ترس و نگرانی از ضرر» در اون ایجاد نشده، روزه بهش واجبه.
🔺 امام، استفتائات، بخش روزه، س۴۱؛ خامنهاى، اجوبةالإستفتائات، س۷۵۴؛ نورى، استفتائات، ج۱، س۲۰۷؛ مکارم، استفتائات، ج۳، س۳۰۰؛ صافى، ۲۴۰ سؤال پیرامون روزه، س216؛ توضیحالمسائل، امام، م۱۷۴۳؛ تبریزى، م۱۷۵۲؛ فاضل، م۱۸۱۳؛ نورى، م۱۷۳۹؛ صافى، م۱۷۵۲؛ سیستانى، م۱۷۱۲؛ احکام روزه، سيد مجتبی حسينی.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
IMG_20230414_145047_286.mp3
1.95M
🔰 «#گلبرگ_احکام»
مناسبت: «#ماه_مبارک_رمضان»
موضوع: «#احکام_روزه»
✅ اگر روزه دار سهواً يكى از كارهايى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد، و به خيال اين كه روزهاش باطل شده عمداً دوباره يكى از کارهای باطل کننده را به جا آورد، روزۀ او باطل مىشود؛
✅ اگر چيزى به زور در گلوى روزهدار بريزند، (يا سر او را به زور در آب فرو برند) روزۀ او باطل نمىشود؛ ولى اگر مجبورش كنند كه روزۀ خود را باطل كند مثلاً به او بگويند: اگر غذا نخورى ضرر مالى يا جانى به تو مىزنيم و خودش براى جلوگيرى از ضرر چيزى بخورد، روزۀ او باطل مىشود؛ (و باید قضای آن را به جا آورد).
⬅️ روزه دار نبايد جايى برود كه مىداند چيزى در گلويش مىريزند يا مجبورش مىكنند كه خودش روزۀ خود را باطل كند...
📚 رساله عمليه مراجع عظام تقلید (محشی)
⚜️ @Ahkaam ⚜️