eitaa logo
حکمش چیه؟
97.7هزار دنبال‌کننده
13.1هزار عکس
2.6هزار ویدیو
158 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓متن پیام: سلام وقت شما بخیر من ۱۴سالمه نمازم رو سریع میخونم میگم نماز رو با چه سرعتی بخونی باطل میشه ؟ ✅پاسخ در نماز باید قرائت حمد و سوره و اذکار به عربی صحیح خوانده شود و حد رکوع و سجده مراعات شود، با وجود اینها اگر به قدری تند خوانده شود که از حالت و صورت نماز خارج شود، نماز صحیح نیست. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓پرسش: استفاده از آلات موسیقی مانند اُرگ و یا سایر آلات موسیقی در مراسم عزاداری، چه حکمی دارد؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✅ پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله سیستانی: تا جایی که ممکن است موسیقی از مراسمات دینی و عزاداری دور شود و در کنار مداحی و عزاداری و مراسم اهل بیت علیهم السلام موسیقی قرار نگیرد. اما در صورتی که موسیقی به نوعی باشد که موجب بی حرمتی به مراسم اهل بیت علیهم السلام باشد، ترک آن قطعاً واجب است. آیت‌الله مکارم: موسيقی در مسجد و حسينيه به‌طورکلی جايز نيست و در غير آن استفاده از طبل و سنج درصورتی‌که آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد نزنند و به‌گونه‌ای نباشد که باعث ايذاء ديگران گردد؛ جايز است ولی استفاده از ساير آلات موسيقی ازجمله دف جايز نيست. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚 منابع: سایت مؤسسه جامعه الاحکام، استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب، استفتائات سایت آیت‌الله مکارم ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام: با سلام بنده یه چرخ خیاطی ساده دارم که برای انجام کارهای خودم خریدم ولی تصمیم گرفتم خیاطی باز کنم یه دکان هم کرایه کردم سردوز کار هم پدرم برایم خریداری کرده ایا به وسایل کار و دکان خمس تعلق میگیرد یا نه؟ ✅پاسخ ابزار کار اگر در زندگى شخصى مورد نياز و در شأن شخص باشد، خمس ندارد و چنانچه سرمايه كسب باشد و در اين راه استفاده شود، خمس دارد. دستگاه سردوز را اگر پدرتان متقبل شدند، باید ببینید مرجعتان هدیه را متعلق خمس میدانند یا خیر، طبق آن عمل کنید. 📚منبع و مطالعه بیشتر ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام: سلام وقت بخیر ، میشه طریقه خواندن نماز جماعت بفرمایید ؟ بطور کامل و دقیق ✅ پاسخ موقع نیت اگر نمازصبح باشد چنین نیت کند: (( دو رکعت نماز صبح اقتداء می کنم به امام جماعت قربة الی الله)). و اگر نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا باشد، نیت کند که سه رکعت نماز مغرب یا چهار رکعت نماز ظهر یا عصر یا عشا را اقتداء می کنم به امام جماعت قربة الی الله و لازم نیست که این نیت را با زبان بگوید، بلکه اگر قصدش همین باشد و با همین قصد تکبیرة الاحرام بگوید و اقتدا کند، صحیح است. و هم چنین در رکعت اول و دوم نماز اگر رکعت اول و دوم نماز امام هم باشد، ماموم (یعنی کسی که به جماعت اقتدا نموده است) نباید حمد و سوره را بخواند که توضیح داده می شود. نماز جماعت از نظر شرایط و احکام به طور خلاصه چنین است: الف: شرایط نماز جماعت . در نماز جماعت، شرايط زير بايد مراعات شود: ۱. مأموم از امام جلوتر نايستد، و احتياط واجب آن است‏ كمى عقب‏تر بايستد. ۲. جايگاه امام جماعت از جايگاه مأمومين، بالاتر نباشد. (مقدار كم و سراشيبى مختصر مانعى ندارد). ۳. فاصله امام و مأموم و فاصله صف‏ها، زياد نباشد، ۴. بين امام و مأموم و همچنين بين صف‏ها، چيزى مانند ديوار يا پرده مانع نباشد، ولى نصب پرده و مانند آن بين صفِ مردها و زن ها اشكال ندارد. ب: پيوستن به نماز جماعت (اقتدا كردن) در هر ركعت، تنها در بين قرائت و در ركوع مى‏توان به «امام» اقتدا كرد، پس اگر به ركوع امام جماعت نرسد، بايد در ركعت بعد اقتدا كند، و اگر بعد از اقتدا به ركوع امام جماعت هم برسد، نماز جماعت صحیح است و يك ركعت به حساب مى‏آيد. ج: حالت هاى مختلف براى پيوستن ( یعنی اقتداء) به نماز جماعت. اگر در رکعت اول امام اقتداء کند. ۱. در بين قرائت: مأموم حمد و سوره را نمى‏خواند و بقيّه‏ اعمال را با امام جماعت بجا مى‏آورد. ۲. در ركوع: ركوع و بقيّه اعمال را با امام جماعت بجا مى‏آورد. اگر در رکعت دوم امام اقتدا کند. ۱. در بين قرائت: مأموم حمد و سوره را نمى‏خواند و با امام، قنوت و ركوع و سجده را بجا مى‏آورد و آنگاه كه امام جماعت تشهّد مى‏خواند، بنا بر احتياط واجب بايد به صورت نيم‏خيز، بنشيند و اگر نماز دو ركعتى است بعد از سلام امام يك ركعت ديگر به تنهايى بخواند و نماز را تمام كند و اگر سه يا چهار ركعتى است، در ركعت دوم كه امام جماعت در ركعت سوم مى‏باشد، حمد و سوره را خودش آهسته بخواند و آنگاه كه امام جماعت ركعت سوم را تمام كرد، و براى ركعت چهارم برمى‏خيزد، مأموم بايد پس از دو سجده، تشهّد بخواند، و براى خواندن ركعت سوم برخيزد و در ركعت آخر نماز كه امام جماعت با تشهّد و سلام، نماز را به پايان مى‏برد او نيم‏خيز مى‏نشيند، سپس يك ركعت ديگر را خودش مى‏خواند. ۲. در ركوع: ركوع را با امام جماعت بجا مى‏آورد و بقيّه نماز را همانگونه كه گفته شد، انجام مى‏دهد. اگر در رکعت سوم امام اقتداء کند. ۱. در بين قرائت: زمانى كه مى‏داند اگر اقتدا كند، براى خواندنِ حمد و سوره و يا حمد تنها وقت دارد، مى‏تواند اقتدا كند و بايد حمد و سوره و اگر امام به ركوع رفت فقط حمد را بخواند، ولى اگر مى‏داند فرصت ندارد، بايد صبر كند تا امام جماعت به ركوع رود، سپس به او اقتدا كند. ۲. در ركوع: چنانچه در ركوع اقتدا كند، ركوع را با امام بجا مى‏آورد و حمد و سوره براى آن ركعت لازم نيست و بقيه نماز را همانگونه كه قبلًا بيان شد بجا مى‏آورد. اگر در رکعت چهارم اقتداء کند. ۱. در بين قرائت: حكم اقتدا در ركعت سوم را دارد، و آنگاه كه امام جماعت در ركعت آخر نماز براى تشهّد و سلام مى‏نشيند، مأموم بطور نيم‏خيز بنشيند تا تشهّد و سلام امام جماعت تمام شود و سپس برخيزد و بقيّه نماز را خودش بخواند. ۲. در ركوع: ركوع و سجده‏ها را با امام بجا مى‏آورد، (اكنون ركعت چهارم امام و ركعت اوّل مأموم است) و بقيّه نماز را همانگونه كه در مسئله قبل گذشت، انجام مى‏دهد. احكام نماز جماعت‏ اگر امام جماعت يكى از نمازهاى يوميّه را مى‏خواند، هر كدام از نمازهاى يوميّه را مى‏توان به او اقتدا كرد، بنا بر اين اگر امام، نماز عصر را مى‏خواند، مأموم مى‏تواند، نماز ظهر را به او اقتدا كند، و اگر مأموم پس از آن‏كه نماز ظهر را خواند، جماعت برپا شود مى‏تواند، نماز عصر را به ظهر امام اقتدا كند. مأموم مى‏تواند نماز قضاى خود را به نماز اداى امام، اقتدا كند، هرچند قضاى ديگر نمازهاى يوميّه باشد، مثلًا امام جماعت نماز ظهر را مى‏خواند و او قضاى نماز صبح را. مأموم نبايد تكبيرةالإحرام را پيش از امام بگويد. مأموم، بايد غير از حمد و سوره همه چيز نماز را خودش بخواند، ولى اگر ركعت اوّل يا دوم او، همراه ركعت‏ سوم يا چهارم امام باشد، بايد حمد و سوره را نيز خودش بخواند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام: سلام بنده در نقطه aبدنیا آمدم وتاحدود سی سالگی زندگی کردم درحال حاضر درنقطه bساکن هستم واز محل تولد اعراض نکرده ام .در نقطه cهم قصد زندگی دارم که بین دو نقطه b وcدر حرکت باشم . آیا نماز در نقطه cکامل است؟وانسان چند وطن می تواند داشته باشد؟سپاس ✅ پاسخ طبق فرمایش آیت اللّه خامنه‌ای: برای اینکه مکانی وطن انسان محسوب شود لازم است که آنجا را برای اقامت (به طور دائم و یا بدون تعیین مدت) انتخاب نموده و در آنجا زندگی نماید؛ البته اگر قصد داشته باشد مدت مشخصی مثلاً ده سال یا پانزده سال در جائی زندگی کند صدق عرفی وطن در این صورت معلوم نیست مگر آنکه بخواهد مدت خیلی طولانی مثلاً چهل، پنجاه سال در آنجا بماند که در آن صورت آن مکان وطن او محسوب می شود. غیر از وطن اصلی(جایی که در آن بدنیا آمده و رشد و نمو نموده) داشتن دو وطن اتخاذی اشکال ندارد ولی اگر خواست سه وطن اتخاذ کند که در هر یک در طول سال چهار ماه زندگی کند منوط به صدق عرفی وطن است وگرنه وطن سوم اشکال دارد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 امام حسین(ع): پروردگارا! آن كه تو را نيافت، چه يافت و آن كه تو را يافت، چه از دست داد؟ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
شهادت حضرت امام سجاد علیه السلام تسلیت باد 【توسل به امام سجاد علیه‌السلام】 یا اَبَا الْحَسَنِ یا عَلِىَّ بْنَ الْحُسَیْنِ یا زَیْنَ الْعابِدینَ یَابْنَ رَسُولِ اللهِ یا حُجَّةَ اللهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَ مَوْلانا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِکَ اِلَى اللهِ وَ قَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَاللهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَالله ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠آیا دیدن زنان غیرمسلمان در تلویزیون که پوشش مناسب و کافی ندارند جایز است؟ 🌼اگر به قصد لذت و یا ترس از وقوع در مفسده نباشد اشکال ندارد. 📚امام خامنه‌ای/احکام روابط/سوال ۷۳ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱ 📚ــام نمــ📿ــاز / مسجــ🕌ــد 💢 نماز در مساجد مختلف 😇 ┘◄ مساله : ✍ بسیاری از نمازگزاران، عادت دارند نمازهای یومیه خود را در مسجدی خاص و محلی ثابت، بجا می‌آورند؛ درحالی‌که مستحب است انسان نمازش را در مکان‌های مختلف و مساجد متعددی بخواند که در قیامت همه آن اماکن و مساجد به نفع او شهادت دهند.١ ١: العروةالوثقی، ج۱، ص۵۹۶، م۶. 📚احکام مسجد ص۵٢ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم نگاه به فیلم‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شوند: 💐 بنابر احتیاط واجب نباید به تصویر زن نامحرم که بطور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شود نگاه کرد ولی در پخش غیر مستقیم تلویزیونی اگر ریبه و خوف افتادن به گناه نباشد، نگاه کردن اشکال ندارد. 📚امام خامنه‌ای/احکام روابط/مسئله ۷۰ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: سالروز (ع) موضوع: ❓افرادی برای برنج و گوشت کرده‌اند، اگر برنج بیشتر از گوشت باشد آیا می‌توان مقدار اضافی برنج را فروخت و گوشت یا وسایل مورد نیاز دیگر را تهیّه کرد؟ و باید در همان جهتی که کننده یا هدیه ‌کننده گفته و نیت کرده، مصرف شود؛ البته اگر نذر کننده نذر نخوانده باشد، می‌توان با اجازه او، جنس اهدایی را تعویض یا در محل دیگر مصرف کرد. ❓آیا می‌شود با پرداخت کفاره، نذری که کرده‌ایم را منحل کنیم؟ ✅ عمل به نذر واجب است، و تخلّف از آن جایز نیست؛ و با پرداخت کفاره‌ی نذر منحلّ نمی‌شود؛ اما در صورت تخلّف، دادن کفاره، واجب است. 📚منبع: khamenei.ir ⚜️ @Ahkaam ⚜️