eitaa logo
حکمش چیه؟
99.8هزار دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
2.2هزار ویدیو
152 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا لباس نجس در حال جنابت و قبل از غسل با دست و یا ماشین لباسشویی پاک می شود؟ پرسش شخصی که در خواب جنب شده برای نماز ابتدا لباس نجسش را با دست یا ماشین لباسشویی می شوید و بعد غسل می دهد و نمازش را می خواند حال سؤال اینجاست که آیا لباس هایی که با بدن نجس شسته شده پاک شده یا نه؟ آیا با این لباس ها می شود نماز خواند؟ خوبیت داره؟ پاسخ شستن لباس با ماشین لباسشویی: اگر چیز نجس را - بعد از برطرف کردن عین نجاست - یک بار در آب کر یا جاری فرو برند که آب به تمام آن برسد پاک می شود، ولی در لباس و مانند آن احتیاط واجب این است که طوری فشار دهند که آب داخل آن خارج شود. حال اگر لباسی که عین نجاست داشته باشد داخل ماشین لباسشویی گذاشته شود و آب ماشین در زمان آب کشی متصل به کر باشد، اگر با اولین شستن، عین نجاست پاک شود، قطعاً با سه بار شستن بعد از آن با آب کر، لباس پاک می شود، و همین طور است اگر با دفعات دوم و سوم عین نجاست بر طرف شود؛ زیرا بعد از برطرف کردن عین نجاست یک بار شستن با آب کر کافی است. پس، اگر لباس های خود را با ماشین لباسشویی با شرایط بالا بشوید، پاک می شود؛ هر چند با بدن جنب و قبل از غسل این کار را انجام داده باشد. شستن لباس با دست: شستن لباس نجس با دست، یا با آب کر و یا با آب جاری و یا با آب قلیل انجام می گیرد، که هریک حکم خاصی دارد: 1. آب کر و جاری: اگر چیز نجس را (بعد از برطرف کردن عین نجاست) یک مرتبه در آب کر یا جارى فرو برند که آب به تمام جاهاى نجس آن برسد پاک مى‏شود. و احتیاط واجب آن است که فرش و لباس و مانند اینها را طورى فشار یا حرکت دهند که آب داخل آن خارج شود. 2. آب قلیل: آب قلیل آبى است که از زمین نجوشد و از کر کمتر باشد. اگر چیزى به غیر بول (مثل منی) نجس شود، چنان چه بعد از برطرف کردن عین نجاست، یک مرتبه آب روى آن بریزند و از آن جدا شود، پاک مى‏گردد و نیز اگر در دفعه اوّلى که آب روى آن مى‏ریزند نجاست آن برطرف شود (و بعد از برطرف شدن نجاست هم آب روى آن بیاید) پاک مى‏شود ولى در هر صورت لباس و مانند آن را باید فشار دهند تا غساله آن بیرون آید. این مسأله درباره هر سه قسم از آبها یعنی آب کر و جاری و قلیل می باشد. شستن لباس در حال جنابت: از آن جایی که جنابت یک حالت باطنی بوده، می توان با حالت جنابت، لباس نجس را شست. و آن لباس با رعایت شرایط بالا پاک می شود. اما در هنگام شستن لباس نجس، اگر نجاستی در دست بود، باید مواظبت کرد تا به لباس پاک سرایت نکند وگرنه آن لباس پاک نمی شود. نتیجه: بنابراین، لباس هایی را که در حال جنابت با دست یا ماشین لباسشویی با شرایط بالا، شسته است، پاک شده و می توان بعد از غسل جنابت با این لباس های پاک نماز خواند. ⚜ @Ahkaam
در ماشین های لباسشویی اتوماتیک که چهار بار لباس را آ ب می کشد، لباس تا چه حد باید نجس باشد تا با این شرایط پاک شود؟ و منظور از عین نجاست روی لباس چیست؟ پاسخ ابتدا نظر شما را به چند مسئله جلب می کنم: 1. آب کر (مانند آب لوله کشی) با چهار شرط، د.چیز نجس را پاک می کن اول: آن که مطلق باشد پس آب مضاف مانند گلاب و عرقِ بید، چیز نجس را پاک نمى‏کند. دوم: پاک باشد. سوم: وقتی چیز نجس را می شویند، آب مضاف نشود و بو یا رنگ یا مزه نجاست هم نگیرد. چهارم: بعد از آب کشیدنِ چیز نجس، عین نجاست در آن نباشد. 2. اگر چیز نجس را - بعد از برطرف کردن عین نجاست - یک بار در آب کر یا جاری فرو برند که آب به تمام آن برسد پاک می شود، ولی در لباس و مانند آن احتیاط واجب این است که طوری فشار دهند که آب داخل آن خارج شود. حال اگر لباسی که عین نجاست داشته باشد داخل ماشین لباسشویی گذاشته شود و آب ماشین در زمان آب کشی متصل به کر باشد، اگر با اولین شستن، عین نجاست پاک شود، قطعاً با سه بار شستن بعد از آن با آب کر، لباس پاک می شود، و همین طور است اگر با دفعات دوم و سوم عین نجاست بر طرف شود؛ زیرا بعد از برطرف کردن عین نجاست یک بار شستن با آب کر کافی است. منظور از عین نجاست، چیزی است که اصالتاً نجس باشد؛ مانند خون، مدفوع، منی، (نه این که به واسطه برخورد با چیزی نجس شده است). اما استفتائات این بخش: دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): اگر بعد از زوال عین نجاست، آب متصل به لوله در داخل ماشین لباسشوئى به لباسها و همه قسمت‏هاى داخل ‏ماشین برسد و از آن جدا و خارج شود، محکوم به طهارت است.‏ دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): ایشان در پاسخ به این سؤال که آیا لباس به وسیله ماشین لباسشویى اتوماتیکى که خود چند بار لباس را مى‏شوید و آب آن را مى‏کشد پاک مى‏شود؟، فرموده اند: "(لباس های داخل ماشین لباسشویى ) پاک است، خواه در حال شستن لباس ها، اتّصال با آب لوله کشى داشته باشد یا بعد از قطع شدن شروع به شستشو کند. ⚜ @Ahkaam
آیا لباس نجس با خشکشویی پاک میشود؟ پاسخ از نظر اسلام لباس نجس بعد از بر طرف شدن عین نجاست از آن فقط با آب مطلق (آبی که مضاف نباشد) پاک می گردد. در توضیح المسائل آمده است: "آب با چهار شرط، چیز نجس را پاک مى‏کند: اول: آن که مطلق باشد، پس آب مضاف مانند گلاب و عرقِ بیدمشک، چیز نجس را پاک نمى‏کند. دوم: آن که پاک باشد. سوم: آن که وقتى چیز نجس را مى‏شویند، آب مضاف نشود و بو یا رنگ یا مزه نجاست هم نگیرد. چهارم: آن که بعد از آب کشیدن چیز نجس، عین نجاست در آن نباشد." یقینا اگر بعد از بر طرف شدن عین نجاست، آب کر به همه جای لباس نجس برسد و در اثر چرخیدن خشک کن، غساله ی آن خارج شود، لباس پاک می گردد. بنا بر این پاک شدن لباس نجس با خشکشویی بستگی دارد به این که از چه مایعی به عنوان شوینده استفاده می شود . اگر مایع شوینده آن آب با شرایط مذکور باشد لباس نجسی که با خشکشویی شسته شده پاک می شود . ⚜ @Ahkaam ⚜
اگر غسل جنابت بر ما واجب باشد اما پیش از غسل کردن در حمام لباسی را زیر دوش، آب بکشیم ، آیا ممکن است در حین آبکشی ترشحات آب از بدن ما به لباس مورد نظر بپاشد و آن را هم نجس کند؟در صورت مثبت بودن پاسخ اگر بعد از آبکشی ، لباس را به قسمت خشک کن ماشین لباسشویی نیمه اتوماتیک دوقلو منتقل کنیم و از مجرایی که در بالای خشک کن تعبیه شده است با شلنگ آب بگیریم تا از ماشین، تخلیه شود بدین ترتیب می توان از پاک شدن تمامی لباسها اطمینان حاصل کرد؟ پاسخ اگر یقین ندارید که ترشحات نجس به لباس های پاک رسیده، آن لباس ها، پاک می باشند؛ امکان و احتمال سرایت ترشحات نجس، موجب نجس شدن اشیای پاک نمی شود . و در صورتی که یقین به نجس شدن آنها دارید اگر عین نجاست در لباسها نباشد، با اتصال شیلنگ آب لوله کشی به خشک کن ماشین لباسشویی و رساندن آب به همه جا و روشن نمودن خشک کن (که لباس ها فشرده و آب موجود در آنها خارج می شود)، لباس ها پاک می شوند؛البته در مواردی که نیاز به شستن دو مرتبه است مانند این که به بول نجس شده باشد باید شیلنک آب را پس از خارج شدن مقداری از آب اولی قطع نموده و مجددا باز نمایید تا دو بار شسته شود. ⚜ @Ahkaam ⚜
اگر لباس ها را با ماشینهای لباسشویی نیمه اتوماتیک دوقلو بشوییم و پس از اتمام شستشو، مستقیما از قسمت شستشو به قسمت خشک کن منتقل کنیم و از مجرایی که در بالای خشک کن تعبیه شده است با شلنگ آب بگیریم تا از ماشین، تخلیه شود ، اگر در لباسهای شسته شده لباس نجسی بوده باشد آیا بدین ترتیب می توان از پاک شدن تمامی لباسها اطمینان حاصل کرد ؟ پاسخ یقینا اگر بعد از بر طرف شدن عین نجاست، آب کر به همه جای لباس نجس برسد و در اثر چرخیدن خشک کن، غساله ی آن خارج شود، لباس پاک می گردد. در ذیل توجه شما را به پاسخ دفاتر مراجع جلب می کنیم: دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): اگر بعد از زوال عین نجاست، آب متصل به لوله در داخل ماشین لباسشوئى به لباسها و همه قسمت‏هاى داخل ‏ماشین برسد و از آن جدا و خارج شود، محکوم به طهارت است.‏ دفتر حضرت آیة الله العظمی فاضل لنکرانی(مدظله العالی): بلی پس از آنکه غساله ی آن در اثر چرخیدن خشک کن خارج شد پاک می‌گردد. دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): در صورتی که شلنگ آب را به آن بسته باشد و آب تمام آن را فرا گرفته باشد و آب اضافی بیرون رود پاک است. هم چنین ایشان در پاسخ به این سؤال که آیا لباس به وسیله ماشین لباسشویى اتوماتیکى که خود چند بار لباس را مى‏شوید و آب آن را مى‏کشد پاک مى‏شود؟، فرموده اند: "(لباس های داخل ماشین لباسشویى ) پاک است، خواه در حال شستن لباس ها، اتّصال با آب لوله کشى داشته باشد یا بعد از قطع شدن شروع به شستشو کند." ⚜ @Ahkaam ⚜
آیا در هنگام شست و شو جهت طهارت، لازم است بسم ا... بگوییم، یا شست و شوی تنها کفایت می کند؟ پاسخ شروع هر کاری با نام خدا مستحب است و در آموزه های دینی به آن سفارش شده است: "إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) حَدَّثَنِی عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَّهُ قَالَ کُلُّ أَمْرٍ ذِی بَالٍ لَا یُذْکَرُ بِسْمِ اللَّهِ فِیهِ فَهُوَ أَبْتَرُ"؛ پیامبر (ص) از خدای متعال نقل می کند، هر کار مهمی با نام خدا شروع نشود، ابتر و ناتمام است. اما این بدان معنا نیست که بسم الله شرط در طهارت باشد، و بدون نام خدا آن چیز شسته شده پاک نشود. بنابراین، شست و شوی تنها کفایت می کند. ⚜ @Ahkaam ⚜
❓آیا خواندن نماز در خانه شخصى که خمس نمى دهد، اشکال دارد؟ 🌳اگر یقین ندارد که به خانه او خمس تعلق گرفته، اشکال ندارد. 🌳آیات عظام سیستانى و تبریزى: خیر، اشکال ندارد. 🌳آیت الله وحید خراسانی: اگر شک داشته باشید که به این خانه خمس تعلق گرفته یا نه، بنابر احتیاط واجب خواندن نماز در آنجا جایز نیست. ⚜ @Ahkaam
❓شک بعد از محل در نماز را با مثال توضیح دهید؟ 🍃همه مراجع: شک بعد از محل، مانند آن است که در حال خواندن سوره، شک کند حمد را خوانده یا نه؛ در رکوع شک کند سوره را خوانده یا نه؛ بعد از سلام شک کند تشهد را خوانده یا نه و... در این موارد نباید به شک خود اعتنا کند؛ بلکه باید نماز را ادامه دهد و نماز صحیح است. ⚜ @Ahkaam
❓شک بعد از محل در نماز را با مثال توضیح دهید؟ 🍃همه مراجع: شک بعد از محل، مانند آن است که در حال خواندن سوره، شک کند حمد را خوانده یا نه؛ در رکوع شک کند سوره را خوانده یا نه؛ بعد از سلام شک کند تشهد را خوانده یا نه و... در این موارد نباید به شک خود اعتنا کند؛ بلکه باید نماز را ادامه دهد و نماز صحیح است. @ahkaam
❓نماز خواندن با چشم بسته چه حکمی دارد؟ 🍃بستن چشم ها در حال نماز کراهت دارد ولی موجب باطل شدن نماز نمی شود و در صورتى که موجب حضور قلب و خشوع در نماز گردد، اشکال ندارد. ⚜ @Ahkaam
☑️سوال از کنار باغ که رد میشیم امکان داره بدون اجازه صاحبش میوه بخوریم وبا خود به خونه نبریم فقط اونجا بخوریم چه حکمی داره؟ایت الله شبیری ✅پاسخ اگر باغ حصار و دیوار داشته باشد یا به قصد خوردن از میوه آن رفته باشید یا بدانید صاحبش راضی نیست نمی توانید از میوه آن استفاده کنید و اگر استفاده کردید ضامن هستید. اما اگر بدون قصد خوردن از باغ به طور اتفاقی از آنجا عبور کنید و باغ دیوار و حصار نداشته باشد و از عدم رضایت مالکش مطمئن نباشید میتوانید بدون اینکه خسارتی وارد کنید مقداری بخورید و نمی توانید با خود چیزی ببرید. ⚜ @Ahkaam
پرسش: در صورتى که شوهر از دنیا برود و مالى نداشته باشد، آیا زن مى تواند مهریه خود را از پدر یا مادر شوهرش مطالبه کند؟ همه مراجع: خیر، زن حق ندارد مهریه خود را از خانواده شوهرش بگیرد؛ چون مهریه دینى است که بر ذمه شوهر قرار گرفته است.[۱] تبصره. اگر کسى غیر از شوهر، مهریه را بر عهده گرفته باشد، او ضامن است و زن باید از وى مطالبه کند. [۱]. دفتر: همه مراجع. نکته :اگه شوهر ارث باقي گذاشته زن می تواند سهم الارث و مهریه خود را طلب کند در واقع اول باید بدهی های میت را از ارث کم کنند. ⚜ @Ahkaam
اگر چیزی که به بول نجس شده را زیر آب لوله کشی که متصل به کر است بگیریم و بدون اینکه آب را قطع و وصل کنیم عین نجاست برطرف شود و بعد از آن نیز آب روی متنجس بریزد آیا پاک می شود؟یا حتماً باید بعد از برطرف شدن نجاست آب را جدا کنیم و دوباره بریزیم؟ پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): "اگر بعد از برطرف کردن عین نجاست، یک بار آن را در آب کر یا جاری فرو ببرند یا زیر شیری که به کر متصل است بگیرند بطوری که آب به همه‌ی جاهایی که نجس شده برسد، پاک می‌شود و در فرش و لباس و امثال آن بنابر احتیاط باید آن را پس از فرو بردن در آب فشار و یا تکان بدهند." دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): "اگر دو بار شسته شود پاک است." دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): "براى تطهیر چیزى که با بول(یا غیر آن) نجس شده با آب قلیل و آب کر و جارى و آب لوله کشى یک مرتبه کفایت مى کند." ⚜ @Ahkaam
وسایل الکترونیکی، مانند موبایل اگر نجس شود چگونه پاک می شوند؟ پاسخ در این زمینه، تذکر نکاتی لازم به نظر می رسد: الف. ضرورتی برای پاک نگه داشتن وسایل همراه از جمله موبایل وجود ندارد، نهایتاً باید مواظب باشید برای این که نمازتان اشکال پیدا نکند، این نجاست به جای دیگر بدن یا لباستان سرایت نکند و در حالت طبیعی که این وسائل، خشک می باشند، نجاست هم سرایت نخواهد یافت. ب. در پاک شدن اشیاء فرقی بین موبایل و مانند آن وجود ندارد. ⚜ @Ahkaam ⚜
آیا فشردن لباس نجس در ظرفی که به آب کر متصل است، لازم است؟ پاسخ اگر چیز نجس را - بعد از برطرف کردن عین نجاست – یک مرتبه در آب کر یا جارى فرو برند [و یا یا آب لوله‌کشی بشویند] که آب به تمام جاهاى نجس آن برسد پاک مى‏شود و درباره لزوم فشاردادن در فرش و لباس و مانند اینها، مراجع تقلید نظرات مختلفی دارند: 1. عده‌ای می‌گویند: در فرش و لباس، باید طورى آن‌را فشار یا حرکت داد که آب داخل آن خارج شود. 2. گروهی از فقها فشار دادن آن‌را بنابر احتیاط واجب، لازم دانسته‌اند. 3. گروهی نیز، این فشار دادن را لازم ندانسته‌اند. ⚜ @Ahkaam
آیا طراحی چهره (جهت یادگیری هنر و بدون قصد لذت) خانم‌ها، توسط مردان، اشکال شرعی دارد؟ پاسخ این کار به خودی خود حرام نیست، ولی اگر در آن، بیم افتادن به گناه باشد، جایز نیست. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): مجرد آنچه ذکر شده اشکال ندارد مگر آنکه مفسده‌اى بر آن مترتب شود. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): این کار غالباً موجب مفسده است و جایز نیست اما طراحی بر چهره همجنس مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر بیم افتادن به گناه باشد جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورتی که موجب مفسده باشد جایز نیست. ⚜ @Ahkaam ⚜
گفتن صلوات هنگام شنیدن نام پیامبر اسلام (ص) در حال تخلّی و در توالت، چه حکمی دارد؟ پاسخ صلوات بر پیغمبر و اهل بیت ایشان بعد از نماز یا در حال نماز و هم چنین در سایر حالات از مستحبات موّکد است. هر وقت(حتی در نماز) نام مبارک حضرت رسول (ص) خواه محمد باشد یا احمد و هم چنین لقب و کنیه آن جناب را مانند مصطفی و ابوالقاسم شنیده شود، مستحب است که صلوات فرستاده شود. یکی از مکروهات تخلّی، سخن گفتن در حال تخلّى است، ولى ذکر خدا مکروه نیست. در روایات، ذکرهایی در حال تخلّی وارد شده که در این باره به کتاب هایی مانند مفاتیح الجنان مراجعه نمایید. به هر حال، صلوات، چون از مصادیق ذکر خدا بوده، گفتن آن در هنگام شنیدن نام، لقب و کنیه پیامبر اکرم (ص) در حال تخلّی و در توالت مکروه نیست. ناگفته نماند که نباید طوری صلوات فرستاده شود که عرف آن را بی احترامی به پیامبر (ص) حساب کنند. ⚜ @Ahkaam ⚜
آیا کسی که زانو درد دارد و در نشستن با مشکل مواجه است، می تواند در دستشویی، ایستاده ادرار کند؟ آیا بعد از ادرار و استبرا برای پاک کردن خود می تواند از دستمال کاغذی استفاده کند، یا حتماً باید با آب بشوید؟ پاسخ با توجه به سؤال پاسخ را در دو بخش ارائه می کنیم. الف. براساس دیدگاه فقهای شیعه ادرار کردن در حال ایستاده، مکروه است نه حرام، امّا توصیه می شود هم به لحاظ پزشکی و هم به لحاظ رعایت کراهت شرعی، از صندلی های مخصوص و توالت های فرنگی برای این امر استفاده نمایید. ب . مخرج بول با غیر آب پاک نمى‏شود، و اگر با آب قلیل بشویند واجب است دو بار بشویند، امّا با شیلنگ هاى متّصل به آب لوله کشى که در حکم جارى است، یک مرتبه کافى است. ام ّا مخرج مدفوع را می توان با غیر آب (دستمال کاغدی و پارچه و....) پاک کرد. ⚜ @Ahkaam ⚜
❓پرسش آیا دست کشیدن و خشک بودن بدن، در غسل ترتیبی لازم است؟ 📄پاسخ در غسل لازم است آب به پوست بدن برسد، پس اگر بدون دست مالیدن، آب به تمام بدن برسد نیازی به دست مالیدن نیست.  خیس بودن در غسل اشکالی ندارد ولی باید آب به نیت غسل بر روی اعضای غسل ریخته شود یعنی بعد از استحمام آب را روی سر و گردن به نیت غسل بریزید بعد طرف راست بدن آن‌هم به نیت غسل و بعد طرف چپ بدن به نیت غسل آب ریخته شود و شسته شود. ⚜ @Ahkaam
سلام و عرض ادب اگر كسى ناخن بكارد، براى وضو و غسلش چه بايد بكند؟ مقلد مقام معظم هستم. ج) در صورت كاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممكن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امكان برطرف‌کردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين كار كند و وضو و غسل‌هاى بعدى را بايد به‌صورت جبيره انجام دهد(يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌هاي بعد ـ باشد و برطرف نكند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود. ⚜ @Ahkaam
حکم نماز اول وقت با تیمم 💢-اگر انسان عذری دارد که اگر بخواهد در اول وقت نماز بخواند ناچاراست باتیمم نماز بخواند، 🔰اگربداند عذر او تا آخر وقت برطرف می شود: 🔹نمی تواند در اول وقت باتیمم بخواند بلکه باید صبرکند و پس از فراهم شدن شرایط باوضو یا غسل نمازبخواند 🔰اگر بداند که او تا آخر وقت باقی است: می تواند در اول وقت باتیمم نماز بخواند 🔰اگراحتمال دهد که عذر او از بین می رود: بنابر باید صبرکند تا عذرش برطرف شود و چنانچه عذر او برطرف نشد، در آخر وقت با نماز بخواند. ⚜ @Ahkaam
در سه صورت، مخرج غائط فقط با آب پاک مى‏شود: اول: آن که با غائط، نجاست دیگرى مثل خون بیرون آمده باشد. دوم: آن که نجاستى از خارج به مخرج غائط رسیده باشد. سوم: آن که اطراف مخرج بیشتر از مقدار معمول آلوده شده باشد. و در غیر این سه صورت مى‏شود مخرج را با آب شست و یا با پارچه و سنگ و مانند اینها پاک کرد، اگر چه شستن با آب بهتر است‏. پس اصل در تطهیر مخرج، اطمینان از پاک شدن آن از غائط است و دست کشیدن محل غائط واجب نیست اگر چه برای اطمینان از تطهیر محل غائط اشکال ندارد. پس اگر مخرج غائط را با آب بشویند، باید چیزى از غائط در آن نماند، ولى باقى ماندن رنگ و بوى آن مانعى ندارد، و اگر در دفعه اول طورى شسته شود که ذره‏اى از غائط در آن نماند، دوباره شستن لازم نیست. ⚜ @Ahkaam ⚜
مخرج بول با غیر آب پاک نمى‏شود، و مردها اگر بعد از برطرف شدن بول یک مرتبه بشویند کافى است، ولى زنها و هم چنین کسانى که بولشان از غیر مجراى طبیعى مى‏آید، احتیاط واجب آن است که دو مرتبه بشویند. یکی از مستحبات بعد از بول، استبراء است که جهت اطمینان از خروج بول انجام می شود و طریقۀ آن به این شرح است: که بعد از قطع شدن بول، اگر مخرج غائط نجس شده، اول آن را تطهیر کنند، بعد سه دفعه با انگشت میانه دست چپ از مخرج غائط تا بیخ آلت بکشند و بعد شست را روى آلت و انگشت پهلوى شست را زیر آن بگذارند و سه مرتبه تا ختنه‏گاه بکشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهند. ⚜ @Ahkaam
آب قلیلى که براى بر طرف کردن عین نجاست روى چیز نجس ریخته شود و از آن جدا گردد، نجس است‏. ...ولى آبى که با آن مخرج بول و غائط را مى‏شویند با پنج شرط پاک است؛ اول: آن که بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد. دوم: نجاستى از خارج به آن نرسیده باشد. سوم: نجاست دیگرى مثل خون، با بول یا غائط بیرون نیامده باشد. چهارم: ذرّه‏هاى غائط در آب پیدا نباشد. پنجم: بیشتر از مقدار معمول، نجاست به اطراف مخرج نرسیده باشد. ولى پاک بودن این آب به آن معنى است که اگر به بدن و لباس ترشّح کند لازم نیست آن را آب بکشند، امّا سایر استفاده‏هاى آب پاک را از آن نمى‏توان کرد. البته تحقیق دربارۀ این که مقداری از این آب به لباس ریخته است یا نه؟ لازم نیست و تا یقین نکنید که آب نجس به لباس یا بدن شما برخورد کرده است،حکم نجاست ندارد. پس سعی کنید دچار وسواس نشوید که باعث آسیب های زیادی خواهید شد.شما می توانید برخی از آثار مخرب وسواس و حکم آن را در سؤالات زیر ببینید. ⚜ @Ahkaam
طهارت گرفتن با دست راست کراهت دارد و در روایات این حکم بیان شده است، اما این کراهت، مطلق نیست و در مواقع ضرورت برطرف می‌شود. «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) نَهَى رَسُولُ اللَّهِ (ص) أَنْ یَسْتَنْجِیَ الرَّجُلُ بِیَمِینِهِ»؛ امام صادق(ع) می‌فرماید: رسول خدا(ص) از طهارت گرفتن با دست راست نهی کرده است. «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: الِاسْتِنْجَاءُ بِالْیَمِینِ مِنَ الْجَفَاءِ»؛ امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل می کند طهارت گرفتن با دست راست جفا است. «قَالَ وَ قَدْ رُوِیَ أَنَّهُ لَا بَأْسَ إِذَا کَانَتِ الْیَسَارُ مُعْتَلَّةً»؛ اگر دست چپ مشکل داشته باشد، طهارت با دست راست اشکال ندارد. ⚜ @Ahkaam