eitaa logo
حکمش چیه؟
99.9هزار دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
2.2هزار ویدیو
152 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌹گاهی در هنگام وضو گرفتن، زمانی که پاها را مسح می کشیم احساس می شود که کف دست، آن خیسی و تر بودن لازم را بر روی محل مسح پا انتقال نداده است. آیا می شود دراین مواقع دوباره پاها را مسح کشید؟ 🌴🌴پاسخ پاسخ مراجع عظام تقلید به پرسشی در همین موضوع، این چنین است: س: چنانچه در وضو یک بار پا را مسح کنیم ولى آب خوب آن را فرا نگرفت وظیفه چیست؟ ج: محل را خشک کنید و دوباره ]با ترىِ آب وضوى که در دست مانده[ مسح کنید، یا چنانچه قسمتى را که خشک مانده از سر یکى از انگشتان پا تا برآمدگى روى پا مسح کنید بى‌اشکال است. ⚜ @Ahkaam
1. اگر در وسط وضو شک یا یقین پیدا کنیم که قسمتی از وضو را اشتباه انجام داده ایم، می توانیم وضو را قطع کرده و دوباره انجام دهیم؟ 2. اگر کسی در تمام وقت نماز نمی تواند از باد معده جلوگیری کند و این شخص مثلا نماز مغرب را می خواند و سپس در وسط نماز عشا حدثی پیش می آید، آیا قطع کردن نماز و دوباره وضو گرفتن و خواندن نماز، وظیفه او است؟ 3. اگر شخصی در وضو دو بار بر روی صورت آب بریزد به طوری که در هر بار آب کاملاً صورت را بپوشاند و سپس یک بار هم برای اطمینان دست بکشد، چند بار حساب می شود؟ پاسخ 1. اگر در بین وضو شک کند که عضوی از اعضای وضو را شسته یا مسح کرده است؟ باید برگشته و آن جزء را انجام دهد، سپس به ترتیب وضو را تمام کند. در زیر فتوای برخی از فقها بیان می شود: حضرت امام خمینی و آیات عظام فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی: «اگر در اثنا وضو شک کند، باید برگردد و مشکوک را بیاورد(انجام دهد)، پس از آن به ترتیب وضو را تمام کند». حضرات آیات گلپایگانی، صافی، بهجت: «اگر بعد از وضو یا در بین آن یقین کند که بعضى جاها را نشسته یا مسح نکرده است، چنانچه رطوبت جاهایى که پیش از آن است خشک شده باشد باید دوباره وضو بگیرد و اگر خشک نشده باید جایى را که فراموش کرده و آنچه بعد از آن است بشوید یا مسح کند و اگر در بین وضو در شستن یا مسح کردن جایى شکّ کند، باید به همین دستور عمل کند». 2. پاسخ مراجع تقلید به پرسش فوق، به این شرح می باشد: چنانچه در بین نماز چند مرتبه غائط یا باد معده از او خارج مى‏شود، اگر نتواند هیچ مقدار از نماز را با وضو بخواند، مى‏تواند چند نماز را با یک وضو بخواند، مگر اختیاراً بول یا غائط کند یا چیز دیگرى که وضو را باطل مى‏کند پیش آید. اما اگر بتواند مقدارى از نماز را با وضو بخواند، اگر بخواهد بعد از هر دفعه وضو بگیرد سخت نیست، باید ظرف آبى پهلوى خود بگذارد و هر وقت غائط از او خارج شد وضو بگیرد و بقیه نماز را بخواند ، اما اگر وضو گرفتن بعد از هر دفعه براى او سخت است، باید براى هر نماز یک وضو بگیرد. 3. پاسخ مراجع به پرسش سوم چنین است: «منظور از سه بار یا دو بار شستن این است که عضو مورد نظر یک بار کاملا شسته شود، سپس بار دوّم را شروع کند و کامل بشوید و امّا ریختن آب بر عضوى دو بار یا بیشتر تا زمانى که از شستن کامل آن فارغ نشده است، اشکال ندارد». ⚜ @Ahkaam
به منظور به هدر نرفتن آب، آیا روا است که در حین وضو چندین بار شیر آب را باز و بسته کنیم؟ از یک عالم اسلامی شنیدم که امام خمینی برای وضو چنین می کرد؛ چرا که وی نمی خواست آب اسراف شود. لطفا به تفصیل پاسخ دهید؟ پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اشکال ندارد و بطور کلی باز و بسته کردن شیر آب قبل از تکمیل شستن دست چپ اشکال ندارد ولى پس از آنکه وضو کامل شد و از شستن دست چپ فارغ شد اگر دست را به ‏چیز مرطوب (مثل شیر آب) بگذارد و آب خارج وضو با آب وضو مخلوط شود، مسح سر و پا با آب خارج وضو و یا با آب ‏مختلط صحیح نیست.‏ دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اشکالی ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): جلوگیری از اسراف و صرفه جویی در مصرف آب به همین مقدار هم مطلوب است و در وضو هم مانعی ندارد که چند مرتبه شیر را باز و بسته کنید. بلی پس از شستن کامل دست چپ، انگشتان را به آب خارج مخلوط نکنید که مسح با آن صحیح نیست. ⚜ @Ahkaam ⚜
آیا کشیدن مسح سر در وضو الزاماً باید از فرق سر به پایین باشد؟ به سمت خواب مو باشد یا از پایین به بالا یا کنار سر مسح کشیدن ایراد دارد؟ اگر مسح سر با دست چپ باشد چطور؟ پاسخ فتوای مراجع عظام تقلید، درباره اندازه مسح سر چنین است: [وقتی سر را به چپ، راست، عقب و جلو تقسیم کنیم] یک قسمت از چهار قسمت سر، که مقابل پیشانى است جاى مسح مى‏باشد و هر جاى این قسمت را به هر اندازه مسح کند کافى است. اگر چه احتیاط مستحبّ آن است که از درازا به اندازه درازاى یک انگشت و از پهنا به اندازه پهناى سه انگشت بسته، مسح نماید. بنابراین از جهت اندازه مسح سر، به هر مقدار که باشد کافی است. اما درباره بالا یا پایین کشیدن مسح سر، برخی از مراجع عظام تقلید بالا به پایین کشیدن مسح سر را لازم ندانسته و پایین به بالا را هم کافی می‌دانند و برخی دیگر،به احتیاط واجب، مسح از بالا به پایین را لازم دانسته‌اند. همچنین درباره به قسمت سوم سؤال، بیشتر فقها می‌گویند انجام مسح سر، بنابر احتیاط واجب، باید با دست راست باشد. ولی برخی آن را با دست چپ نیز صحیح می‌دانند. ⚜ @Ahkaam ⚜
در رساله آیت الله فاضل لنکرانی ذکر شده که مسح سر در وضو به هر میزان که باشد صحیح است بنابراین آیا می توان به اندازه یک بند انگشت هم این کار را انجام داد؟ پاسخ فتوای مراجع عظام تقلید در این باره چنین است: [وقتی سر را به چهار قسمتِ چپ، راست، عقب و جلو تقسیم کنیم] یک قسمت از چهار قسمت سر، که مقابل پیشانى است جاى مسح مى‏باشد و هر جاى این قسمت را به هر اندازه مسح کند کافى است .اگر چه احتیاط مستحبّ آن است که از درازا به اندازه درازاى یک انگشت و از پهنا به اندازه پهناى سه انگشت بسته، مسح نماید." بنابراین مسح به هر مقدار که باشد کافی است. ⚜ @Ahkaam ⚜
اگر در وضو صورت را با دست چپ بشویید چه حکمی دارد؟ پاسخ به نظر مراجع عظام تقلید شستن صورت با دست چپ اشکالی ندارد ⚜ @Ahkaam ⚜
آیا انسان می تواند با بدن خیس غسل یا وضو بگیرد، مثلا شاید انسان موقعی که دوش می‌گیرد جنب شود آیا می تواند در آن موقع با بدن خیس غسل کند یا خیر؟ پاسخ غسل کردن با بدن خیس هیچ اشکالی ندارد. و اگر انسان در حال استحمام و غسل کردن مجدداً جنب شود می تواند همانجا غسل نماید و نیازی به خشک کردن بدن نیست. همچنین وضو گرفتن با بدن خیس اشکالی ندارد ولی باید به هنگام مسح کشیدن حتماً محل مسح در سر و روی پاها خشک باشد. ⚜ @Ahkaam ⚜
🌹🌹در رساله خوانده ام که اگر بخشی از پوست جدا شود (ولی کاملآ نیفتد) باید در وضو آب را به زیر آن رساند؛ حال اگر شخص نداند یا بداند و فراموش کند و وضو بگیرد و نماز بخواند و بعد متوجه شود، باید نماز را دوباره بخواند؟ 🌴🌴پاسخ همانطور که نوشته اید در رساله های عملیه آمده است "اگر در صورت و دستها و جلوى سر و روى پاها به واسطه سوختن یا چیز دیگر، برآمدگى (تاول )پیدا شود ، شستن و مسح روى آن کافى است. و چنانچه سوراخ شود رساندن آب به زیر پوست لازم نیست، بلکه اگر پوست یک قسمت آن کنده شود، لازم نیست آب را به زیر قسمتى که کنده نشده برساند ولى چنانچه پوستى که کنده شده گاهى به بدن مى‏چسبد و گاهى بلند مى‏شود باید آن را قطع کند یا آب را به زیر آن برساند. بنا براین در جاهایی که لازم است آب به زیر قسمتى که کنده نشده برسد، اگر انسان فراموش کرد و آب را به زیر آن نرساند و نماز خواند، وضویش باطل و در نتیجه نمازش نیز باطل است. و باید به صورت صحیح وضو بگیرد و نماز را دوباره بخواند. ⚜ @Ahkaam
🌹🌹کیفیت نماز خواندن چگونه است؟ 🌴🌴بر هر فردی در شبانه‌روز پنج مرتبه نماز واجب است و ترتیب آن این‌گونه است: دو رکعت نماز صبح که وقت آن از طلوع فجر تا طلوع آفتاب است. نماز ظهر و عصر که هر کدام آنها چهار رکعت است؛ یعنی چهار رکعت نماز ظهر و چهار رکعت نماز عصر. البته این برای کسی است که مسافر نباشد. اما برای شخص مسافر نمازهای چهار رکعتی نصف می‌شود. وقت نماز ظهر و عصر از اول ظاهر تا قبل از غروب آفتاب است. نماز مغرب، نماز مغرب همیشه سه رکعت است؛ یعنی مثل نمازهای چهار رکعتی نیست که در مسافرت نصف شود. وقت خواندن آن حدود یک‌ربع بعد از غروب آفتاب است؛ یعنی هنگامی که حمرۀ مشرقیه از بین رفت. منظور از حمرۀ مشرقیه، سرخی‌ای است که در جهت مشرق زمین وجود دارد، و از بین رفتن آن سرخی هنگام نماز مغرب است. بنابراین، وقت نماز مغرب از این زمان تا به اندازه مقدار خواندن یک نماز چهار رکعتی عشاء مانده به نصف شب است. در این هنگام یعنی به اندازه یک نماز چهار رکعتی به نصف شب. وقت خواندن نماز عشاء است. پنجمین نمازی که بر انسان واجب است، نماز عشاء است و آن هم چهار رکعت است، در صورتی که انسان در وطن خود باشد و مسافر نباشد. اما اگر مسافر باشد و قصد اقامت ده روز نکرده باشد، نماز چهار رکعتی به دو رکعت کاهش می‌یابد. وقت خواندن نماز عشاء بعد از نماز مغرب تا نصف شب شرعی است. اگر برای انسان امکان نباشد که هر یک از این نمازهای پنج‌گانه را در وقت مخصوص خود به جا آورد. واجب است آن‌را در وقت دیگر بخواند. مثلاً اگر به هر دلیل نتوانست نماز صبح را در وقت خودش بخواند، آن‌را شب یا عصر می‌خواند. البته به نیت قضا. به عبارت روشن‌تر، این نماز بر عهده انسان است، در وقت دیگر. به این معنا که با گذشتن وقت، تکلیف از عهدۀ انسان خارج نمی‌شود. این مسئله نسبت به نمازهای پنج‌گانه یومیه است. تا این‌جا درباره اصل وجوب نماز و وقت خواندن آنها بحث شد. ادامه دارد... ⚜ @Ahkaam
🌹دو. قبل از این‌که نمازگزار به خواندن نماز مشغول شود، بر او واجب است که خود را یا به وسیله وضو یا به غسل و یا به وسیله تیمم پاک نماید. نحوه‌ی انجام وضو این‌گونه است: انسان باید هنگام گرفتن وضو قصد قربت کند. بعد از قصد قربت باید صورت خود را از پیشانی (حد فاصل ابتدای موی سر) تا پایین چانه با آب پاک و مباح (غیر غصبی) بشوید. سپس دست راست خویش را از سر مرفق (آرنج) تا سر انگشتان می‌شوید و بعد از آن دست چپ را هم مانند دست راست می‌شوید. بعد از شستن دست‌ها، با باقی مانده رطوبت آبی که در دستش مانده، قسمت جلوی سر که برابر پیشانی است، از وسط سر به طرف جلو مسح می‌نماید. مسح بر موی سر اشکالی ندارد،‌ مگر آن‌که موی سر خیلی بلند باشد،‌ به گونه‌ای که اگر شانه کند به صورت یا جای دیگر سرش می‌رسد، در این صورت باید با باز نمودن فرق سر پوست جلوی سر یا به بیخ موها را مسح کند. پس از مسح سر باید با رطوبت(تری) آب وضو که در کف دست باقی مانده روی پای راست از سر انگشت تا برآمدگی روی پا مسح نماید. بعد از آن روی پای چپ را با کف دست چپ مسح کند. گفتنی است که نمازگزار باید بدنش از نجاست‌های دیگر؛ مانند خون، بول (ادرار) و ... پاک باشد. هم‌چنین لباس‌های نمازگزار که با آن نماز می‌خواند هم باید پاک باشد. شخص نمازگزار بعد از رعایت این مقدمات آن‌گاه آماده خواندن نماز می‌شود. ⚜ @Ahkaam
🌹سه. چگونگی انجام نماز نماز صبح: مستحب است نمازگزار پیش از شروع نمازهای واجب یومیه اذان و اقامه بگوید، خواه نمازگزار مسافر باشد یا نه، نماز قضا باشد یا ادا. کیفیت اذان «اذان» هجده جمله است: چهار مرتبه «الله اکبر»، دو مرتبه «اشهدان لا اله الاّ الله»، دو مرتبه «اشهد ان محمداً رسول الله»، دو مرتبه «حی علی الصلاة» دو مرتبه «حی علی الفلاح»، دو مرتبه «حی علی خیر العمل»، دو مرتبه «الله اکبر» و دو مرتبه «لا اله الاّ الله». جمله «اشهد ان علیاً ولی الله» جزو اذان و اقامه نیست، ولی خوب است پس از «اشهد ان محمداً‌ رسول الله، به قصد قربت گفته شود.[2] کیفیت اقامه اقامه هفده جمله است؛ یعنی دو مرتبه «الله اکبر» از اول اذان و یک مرتبه «لا اله الاّ الله» از آخر آن کم می‌شود و بعد از گفتن «حی علی خیر العمل»، دو مرتبه «قد قامت الصلاة» اضافه می‌گردد. لازم به تذکر است که اذان و اقامه از واجبات نماز نیستند، بنابراین، اگر کسی بدون اذان و اقامه نماز را شروع کند اشکالی ندارد. البته برای کسی که آنها را بلد نیست یا از حفظ ندارد، می‌شود از روی نوشته نیز بخواند. ⚜ @Ahkaam
🌹چگونگی خواندن نماز صبح شخص نمازگزار، اولاً: باید رو به قبله بایستد و پس از آن نیت نماز کند به عنوان قصد قربت برای خدا. ثانیاً: بعد از نیت نماز، باید تکبیرة الاحرام بگوید؛ یعنی بگوید «الله اکبر». ثالثاً: بعد از تکبیرة الاحرام سورۀ فاتحه(حمد) و سوره‌ی توحید، یا عصر، یا کوثر یا هر سوره‌ی دیگر[3] را بخواند. اگر کسی سورۀ حمد و یا سورۀ توحید و ... را حفظ نباشد، می‌تواند آنها را بر روی کاغذ بنویسد، یا از روی قرآن بخواند. رابعاً: بعد از خواندن حمد و سوره، به رکوع می‌رود؛ یعنی به طرف جلو به اندازه‌ای خم می‌شود که کف دست‌هایش روی زانوهایش قرار گیرد و در این‌حال ذکر رکوع را «سبحان ربی العظیم و بحمده»، یا سه مرتبه «سبحان الله» بگوید. خامساً: بعد از گفتن ذکر رکوع، از رکوع برمی‌خیزد به صورتی که صاف بایستد، البته این در انسان‌هایی است که دارای جسم سالم هستند،‌ اما اگر کسی از جهت جسمی دارای نقص و مریضی است و نمی‌تواند برخیزد و به صورت صاف و مستقیم بایستد، به هر اندازه که می‌تواند، این کار را انجام می‌دهد. سادساً: نمازگزار پس از آن‌که از رکوع برخاست، به سجده می‌رود. سجده آن است که انسان پیشانی خود را بر چیزی که سجده بر آنها صحیح است؛ مانند خاک، سنگ و کاغذ بگذارد. بعد از آن کف دو دست و سر دو زانو و سر دو انگشت بزرگ پا را روی زمین قرار دهد. پس از آن‌که این هفت جای سجده بر زمین قرار گرفت، نمازگزار شروع می‌کند به ذکر سجده که همان «سبحان ربی الاعلی و بحمده»، یا سه مرتبه «سبحان الله»، یا سه مرتبه «الله اکبر» است. سپس می‌نشیند و برای بار دوم به سجده می‌رود و همان ذکر سجده اول را می‌گوید. سابعاً: بعد از انجام دو سجده برای رکعت دوم بر می‌خیزد و مثل رکعت اول حمد و سوره می‌خواند. البته در رکعت دوم بعد از اتمام سوره و پیش از رکوع مستحب است، نمازگزار دست‌هایش را در مقابل صورت به طرف آسمان بلند کند و ذکر و دعایی بخواند.(هر دعایی بخواند کافی است). اما بهتر است این دعا را بخواند: "لا اله الاّ الله الحلیم الکریم، لا اله الا الله العلیّ العظیم، سبحان الله ربّ السماوات السبع، و رب الارضیین السبع، و ما فیهن و ما بینهنّ ورب العرش العظیم، و الحمد لله رب العالمین". و بعد به رکوع و سپس به سجده می‌رود. ثامناً: بعد از تمام شدن دو سجده برای خواندن تشهد و سلام نماز می‌نشیند و می‌گوید: "اشهد الا اله الا الله، و اشهد ان محمداً رسول الله، اللهم صلی علی محمد وآل محمد، السلام علیک ایها النبی و رحمة الله و برکاته، السلام علینا و علی عباد الله الصالحین، السلام علیکم و رحمة الله و برکاته". به این ترتیب نماز صبح که دو رکعت است تمام می‌شود. ⚜ @Ahkaam
🌹نماز مغرب: نماز مغرب سه رکعت است. دو رکعت اولش مانند نماز صبح است، مگر این‌که بعد از تشهد و قبل از سلام نماز بر می‌خیزد و رکعت سوم را به جا می‌آورد. در رکعت سوم پس از برخاستن، مخیر است در حالی‌که ایستاده، یا فقط سوره حمد را بخواند و یا بگوید: "سبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اکبر" بهتر آن است که این ذکر را سه مرتبه بخواند. پس از آن به رکوع و سجده می‌رود و بعد از دو سجده مثل رکعت دوم ذکر تشهد را می‌خواند و بعد از آن سلام می‌دهد، مانند نماز صبح. به این نحو نماز مغرب نیز تمام می‌شود. نماز ظهر و عصر و عشا هر کدام چهار رکعت هستند، مثل نماز مغرب‌اند، اما بعد از رکعت سوم و بعد از انجام دو سجده و قبل از تشهد و سلام، نمازگزار از جایش بلند می‌شود و مثل رکعت سوم یک رکعت اضافه می‌کند و بعد از آن تشهد و سلام نماز را به جا می‌آورد. لازم به ذکر است: در قرائت حمد و سوره در نماز ظهر و عصر، اگر نمازگزار مرد است،‌ واجب است که حمد و سوره را به صورت آهسته بخواند،‌ اما در نماز صبح،‌ مغرب و عشا بر عکس نماز ظهر و عصر باید حمد و سوره را بلند بخواند. اما اگر نمازگزار زن است در نماز صبح و مغرب و عشا مخیر است بین این‌که حمد و سوره را آهسته یا بلند بخواند، ولی در ظهر و عصر واجب است که حمد و سوره را آهسته بخواند. این بیان خیلی خلاصه، فشرده و اعمال واجب نمازهای پنج‌گانه شبانه‌روز است که بر هر مسلمانی خواندن آن واجب است. اگر کسی بتواند نمازهایش را با جماعت بخواند بهتر است و ثوابش زیاد است. ⚜ @Ahkaam
در هنگام وضو برای شستن دست ها از آرنج تا نوک انگشتان آیا چنین است که باید دست ها را از آرنج بکشیم و ادامه بدهیم تا کف دست و نوک انگشتان یا آنکه اگر از بالا تا پشت دست و نوک انگشتان بکشیم کافی است؟ (من مقلد مقام معظم رهبرى هستم). پاسخ آنچه که در وضو لازم است، شستن دست راست و چپ از آرنج تا نوک انگشتان است که تمام اطراف آن باید شسته شود ولی مستحب است مردها از قسمت بیرونى آرنج شروع کنند و زنها از قسمت داخلى آن. ⚜ @Ahkaam ⚜
🌹آیا برای مسح پا، باید به تکیه گاهی تکیه داده شود یا می توان مسح را در هوا بدون تکیه گاه کشید؟ پاسخ در مسح سر و پا تکیه دادن به تکیه گاه یا تکیه ندادن شرط نشده است بلکه ملاک آن است که سر و پا ثابت نگه داشته شوند و دست روى آنها کشیده شود. و اگر گفته شده است که پا به تکیه گاهی تکیه داده شود برای آن است که ثابت بماند. حضرت إمام خمینی (ره) در این زمینه فرموده اند:" در مسح سر و روى پا باید دست را روى آنها بکشد و اگر دست را نگه دارد و سر یا پا را به آن بکشد وضو باطل است ولى اگر موقعى که دست را مى‏کشد سر یا پا مختصرى حرکت کند اشکال ندارد." ⚜ @Ahkaam
آیا در وضو مسح کردن از روی جوراب و کفش صحیح است؟ پاسخ مراجع تقلید در این‌باره می‌گویند: در وضو، مسح كردن از روى جوراب و كفش باطل است، ولى اگر به واسطۀ سرماى شديد يا ترس از دزد و درنده و مانند اينها، نتوان كفش يا جوراب را بيرون آورد، مسح كردن روی آنها، اشكال ندارد و وضو صحیح است. البته بیشتر مذاهب اهل سنت، مسح از روی کفش یا جوراب را، بجای شستن پاها (حتی در حال اختیار)، جایز شمرده‌اند. لذا فقهای شیعه، یکی از موارد جواز مسح به این شکل را در جایی می‌دانند که نیاز به تقیه باشد. ⚜ @Ahkaam ⚜
آیا با ریمل ضدآب می‌شود نماز خواند؟ پاسخ ریمل دارای جرم بوده و مانع رسیدن آب به اعضای وضو یا غسل است، پس جهت وضو یا غسل باید بر طرف شود. ⚜ @Ahkaam ⚜
آیا چرک و جرمی که زیر ناخن است، برای وضو اشکال دارد؟ پاسخ در وضو، اگر مانعی برای رسیدن آب به ظاهر اعضا باشد، باید بر طرف شود، اما زیر ناخن‌ها جزو ظاهر اعضا نیست و وجود جرم در زیر آن برای وضو اشکالی ندارد. لذا فقها در این‌باره می‌گویند: اگر زیر ناخن چرک [و جرم] باشد، وضو اشکال ندارد، ولى اگر ناخن را بگیرند [و چرک باقی بماند] باید براى وضو آن چرک را برطرف کنند و نیز اگر ناخن بیشتر از معمول بلند باشد، باید چرک زیر مقدارى را که از معمول بلندتر است برطرف نمایند. ⚜ @Ahkaam
حکم اکستنشن مژه(کاشت مژه مصنوعی) چیست؟ به این صورت که هر تار از مژه مصنوعی را با چسب مخصوص به یک تار از مژه انسان می‌‌چسبانند. و تا 6 ماه هم دوام داشته و با شستشو از بین نمی‌‌رود. پاسخ هر چند این عمل به خودی خود اشکالی ندارد، اما چنانچه مانع رسیدن آب به مژه‌ها -هر چند به نحو جزئی- شود، و برداشتن آن در هنگام وضو یا غسل ممکن نبوده و یا همراه با حرج و مشقت باشد، جایز نیست. در هر حال، کسی که چنین عملی انجام داده است، چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را بر طرف کند و یا بر طرف کردن آن مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیره‌اى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب، مانع را مسح نماید. البته، برخی[1] از فقها در این باره می‌گویند، اگر چسب، قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد مانع وضو و غسل نیست که شاید فرض نادر ی باشد. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر درآوردنش هنگام وضو و غسل برای او ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعى باطل است و اگر درآوردنش ممکن نباشد و یا همراه با حرج و مشقت باشد، ایجاد چنین مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره‌اى مى‌شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیره‌اى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که مانع رسیدن آب به بدن نباشد اشکالی ندارد و اگر مانع باشد تنها در صورت ضرورت جایز است، و در این صورت حکم جبیره دارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر مانع رسیدن آب به مژه‌ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه توسط نامحرم بوده و یا مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره‌ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید. ⚜ @Ahkaam
چگونه از حریم و همسر در فضای مجازی مراقبت کنیم؟ 4⃣ چشم‌تان را درویش کنید 🔸فضای مجازی بی‌ در و پیکره و بعضی افرادش بی‌بند و بار. پس مراقب نگاهتون باشید و به هر چیزی آلوده‌اش نکنید. 🔸شاید این آلودگی در حد کلیک روی عکس پروفایل یک نامحرم و تماشای اون باشه یا ورود به صفحه‌‌اش و دید زدن تمام عکس‌هاش! 🔸دینمون ما رو به نگه‌داشتن نگاه توصیه می‌کنه تا به هر طرفی کشیده نشیم و نسبت به همسرمون وفادار بمونیم. 💌 رهبرانقلاب فرمودند «اینکه اسلام آن قدر گفته است که چشم‌تان را ببندید، به نامحرم نگاه نکنید... به زن یک جور گفته و به مرد یک جور دیگر گفته، برای این است که وقتی چشم به یک طرفی رفت، آن وقت بخشی از سهم آن کسی که همسر شماست، آن طرف خواهد رفت. حالا چه شما مرد باشید و چه زن باشید، فرقی نمی‌کند. یک قسمتی می‌رود آنجا. وقتی اینجا کم گذاشتی، محبت ضعیف خواهد شد. محبت که ضعیف شد، بنای خانوادگی متزلزل می‌شود» ۱۳۷۵/۰۲/۱۷ @Ahkaam
من فردی هستم با شغل آزاد طوری که به طور تمام وقت با چسب‌های قطره‌ای کار می‌کنم و به خاطر حساسیت کاری که دارم بایستی بدون دستکش از چسب قطره‌ای استفاده کنم. با این حال دائماً چسب قطره‌ای به انگشتانم می‌چسبد و طبق خاصیتی که این چسب‌ها دارند به سختی می‌توان آنها را از انگشتان پاک نمود. با این وضعیت من هر بار برای وضو حدود ده دقیقه وقت صرف می‌کنم تا با انواع مواد شوینده این چسب‌ها را برطرف نمایم. آیا قاعده‌ای چون لاحرج یا نظیر آن شامل حال اینجانب می‌شود؟ لطفاً راهکاری ارائه نمایید. پاسخ ابتدا باید تلاش شود تا قبل از انجام چنین فعالیت‌هایی، وضو و غسل انجام شود، اما با این وجود اگر در ضمن کار نیاز به طهارت بوده و در جای وضو یا غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست، یا از دیدگاه عرف و عموم مردم، بسیار مشقت دارد باید به دستور جبیره عمل شود، یعنی اطراف آن را شسته و روی آن را دست بکشد. البته برخی از فقها، مورد سؤال را مشمول قاعده حرج ندانسته و می‌گویند، باید چسب را ولو با صرف وقت برطرف نمایید و بعد وضو بگیرید. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): ایجاد مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره‌اى مى‌شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و افراد مشتغل به کارهایى که موجب ایجاد مانع مى‌شود (مانند نقاشى، یا گچ‌کارى و امثال آن)، چنانچه نتوانند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کنند شستن روى همان مانع کفایت مى‌کند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر در جای وضو یا غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست، یا بسیار مشقت دارد باید به دستور جبیره عمل کند، یعنی اطراف آن را بشوید و روی آن را دست بکشد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اگر درجای وضو یا غسل چیزی چسبیده است که برداشتن آن ممکن نیست، یا به قدری مشقت دارد که نمی‌شود تحمل کرد باید به دستور جبیره عمل کند. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): در فرض سؤال باید چسب را ولو با صرف وقت برطرف نمایید و بعد وضو بگیرید. حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی (مد ظله العالی): برفرض سؤال چنانچه بر طرف کردن مانع موجب عسر و حرج است، می‌تواند اطراف آن را بشوید و روی آن را دست بکشد. ⚜ @Ahkaam
✅ حکم شنیدن آیه سجده از تلویزیون، ضبط صوت...👆 ⚜ @Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☝️ ... ✍نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 📥 سوال: اگر شخصی نذری کرده باشد به صورت شرعی، مثلا محرم هر سال یک گوسفند قربانی کند ولی بعد از چند سال توانایی خرید نداشته باشد، آیا باید قرض یا وام بگیرد یا تکلیفی ندارد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر صيغه مخصوص نذر را ـ كه در رساله‌هاى عمليه ذكر شده است ـ نخوانده‌ايد، عمل به آن لازم نيست. ✍ آیت الله مکارم : اگر توانايى ندارند، ساقط مى شود و اگر بتوانند وام یا قرض را به راحتى ادا كنند، وام یا قرض بگيرند. ✍ آیت الله فاضل: اگر در بعضی از سال ها قدرت مالی برانجام نذر نداشته باشد واجب بودن نذر در آن سال ساقط می شود و ادا کردن نذر واجب نیست و لازم نیست برای انجام نذر قرض یا وام بگیرد. ✍ آیت الله سیستانی: لازم نیست و اگر قدرت نداشته باشد نذر منحل می شود. ✍ آیت الله وحید:‌ هر سالی که قدرت و تمکن مالی ندارد در آن سال چیزی به عهده او نیست. 📚 استفتاء از سایت مراجع عظام @Ahkaam
1⃣ احکام : 🔻 احکامی که وظایف انسان رو در ابعاد مختلف زندگی مشخص می کنه و خودشون دسته هستن : ۱_ : عملی که انجام دادنِ آن واجب و لازم هست و ترک کردنِ آن عذاب داره . ۲_ : عملی ترک آن لازم و واجب هست و انجام دادنِ آن عذاب داره . ۳_ : عملی که انجام دادنِ آن خوب است و ثواب داره ولی ترک آن عذاب نداره . ۴_ : عملی که انجام دادن و ترک کردن آن مساویه . ۵_ : عملی که ترک آن از انجام دادنش بهتره ؛ ولی انجام دادنش هم عذاب نداره . ⚜ @Ahkaam