📜 #استفتائات_موسسه
#️⃣ #احکام_حقوق
👈 پرسیده شده از: دفتر آیت الله العظمی خامنهای؛
❓پرسش: سلام
در فروشگاهی مشغول به کار بودم که مالک آن تصمیم به اخراج من گرفت، ولی باقی پول مرا پرداخت نکرد. آیا جایز است بجای باقی حق الزحمهام، از مغازه و یا دارایی این شخص بردارم؟
#آموزش_احکام
#نهضت_احکام_آموزی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓#پرسش_های_احکام
❓پرسش: آیا با آب مضاف مثل آب هندوانه🍉 و... می توان وضو یا غسل انجام داد؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
✅ پاسخ: خیر، وضو و غسل با آب مضاف باطل است.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📝 فتوای: همه مراجع تقلید
📗 منبع: احکام مطهرات نجاسات تخلّی، انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)، صفحه ٣۴
#احکام_طهارت
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#رفتن_از_وطن
❓کسی که از وطنش رفته و شهر دیگهای زندگی میکنه؛ وقتی به شهر خودش برگشت، نمازش شکسته است یا کامل؟
📚 همه مراجع (بهجز مکارم): اگه انسان از وطنش رفته باشه و تصمیم بگیره که دیگه تا آخر عمر برای زندگی به وطنش برنگرده یا بهخاطر شرایط زندگی اطمینان داره که دیگه برنمیگرده؛ اونجا دیگه وطنش نیست.
پس اگه برای مسافرت به این شهر بیاد و زیر ده روز بمونه، نمازش شکسته و روزهش باطله.
👈 اما اگه چنین تصمیم و اطمینانی نداره، همچنان اونجا وطنشه و هر وقت بیاد، نماز و روزهش کامل و درسته.
📚 آیتالله مکارم: اگه کسی قصد داره تا پنج سال دیگه به وطنش برنگرده یا پنج ساله که از وطنش رفته و در این مدت، هر سال کمتر از نود روز به اونجا رفتوآمد داشته، دیگه اونجا وطنش نیست.
اگه برای مسافرت به این شهر بیاد و زیر ده روز بمونه، نمازش شکسته و روزهش باطله.
👈 اما اگه حداقل نود روز در سال به وطن برمیگرده (هرچند بهصورت پراکنده)، همچنان اونجا وطنشه و هر وقت بیاد، نماز و روزهش کامل و درسته.
📣نکته: اگه جایی دیگه وطنتون نیست، میتونین قصد موندن ده روزه کنین تا نماز و روزهتون کامل بشه.😇
🔺 توضیحالمسائل ۱۶مرجع، م۱۳۳۴؛ أجوبةالاستفتائات، س۶۹۷؛ مکارم، جزوه «بخشی از احکام نماز و روزه مسافر»، نکته 5؛ جزوه «پیک احکام دفتر معظمله»، مرداد ۱۳۸۹.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📜 #مسئله | #احکام_نگاه
🔖فتوای آیات عظام(خامنهای،سیستانی و مکارم): نگاه بانوان به قسمت هایی از بدن نامحرم که به طور متعارف نمیپوشانند اشکالی ندارد، مثل نگاه به سروگردن و قسمتی از دست و مچ پا؛ البته نباید به گونه باشد که با قصد لذت یا ترس از آلودگی و افتادن به گناه وجود داشته باشد.
#آموزش_احکام
#نهضت_احکام_آموزی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱
#احکـ📚ـام روزه⚜
ترتیب در قضای روزه 🤔
┘◄ مساله :
✍ اگر کسی از چند ماه رمضان روزة قضا داشته باشد، قضای هر کدام را اول بگیرد، صحیح است، ولی اگر وقت قضای آخرین ماه رمضان تنگ باشد، مانند اینکه پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد، در این صورت احتیاط واجب آن است که قضای رمضان آخر را بگیرد.
✍ اگر قضای چند ماه رمضان واجب باشد و در نیت معین نکند قضای کدام یک را می گیرد، قضای سال اول حساب می شود.
🔺 رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ مسأله ۹۱۹، ۹۲۱
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#اعمال_ماه_شعبان
🔻پیامبر اکرم (ص):
✅ ماه شعبان را برای این "شعبان" میگویند که ارزاق مومنان در آن تقسیم و منشعب میشود.😍
✅ این ماه ماهی است که خوبی در آن ۷۰ برابر محاسبه شده ، و بدی بخشیده میشود.😇
✅ گناهان آمرزیده شده، و خوبیها پذیرفته میشود.🤩
✅ خداوند به روزه داران و عبادت کنندگانش نظر لطف میکند و به سبب آنها به فرشتگان مباهات و افتخار میکند.🙃
📚 امالی صدوق ، ص۲۳.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حلول ماه شعبانمون مبارک😍👏❤️
⚜️ @Ahkaam ⚜️
احکام آنتن ماهواره .mp3
2.55M
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: «#احکام_آنتن_ماهواره»
❓آیا خرید و نگهداری و استفاده از دستگاه گیرنده برنامههای تلویزیونی از ماهواره جایز است؟ و اگر دستگاه گیرنده مجانی به دست انسان برسد چه حکمی دارد؟
✅ دستگاه آنتن ماهوارهاى از اين جهت که صرفاً وسيلهاى براى دريافت برنامههاى تلويزيونى است که هم برنامههاى حلال دارد و هم برنامههاى حرام، حکم آلات مشترک را دارد؛ لذا خريد و فروش و نگهدارى آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفادههاى حلال جايز است؛ ولى چون اين وسيله براى کسى که آن را در اختيار دارد، زمينه دريافت برنامههاى حرام را کاملاً فراهم مىکند و گاهى نگهدارى آن مفاسد ديگرى را نيز در بر دارد، خريد و نگهدارى آن جايز نيست مگر براى کسى که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمىکند و بر تهيه و نگهدارى آن در خانهاش مفسدهاى هم مترتّب نمىشود؛ لکن اگر قانونى در اين مورد وجود داشته باشد بايد مراعات گردد.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓#پرسش_های_احکام
❓پرسش: با توجه به رواج بیلیارد در سطح جامعه و تمایل بعضی از مراکز آموزش عالی به استفاده از آن، لطفاً نظر مراجع عظام تقلید را در این خصوص بیان کنید؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
✅ پاسخ: بیلیارد اگر همراه با برد و باخت بوده و یا موجب ترتب مفسده اخلاقی یا اجتماعی و یا مستلزم محرمی از محرمات الهی باشد، جایز نیست.
آیت الله سیستانی: اگر در نظر عرف محل، وسیله ی قمار شناخته شود، با برد و باخت حرام است و بنابر احتیاط واجب، بدون برد و باخت هم جایز نیست.
نتیجه: معیار اصلی در حرمت بازی این است که در نگاه و عرف محل، بعنوان وسیله قمار و برد و باخت شناخته شود.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📝 فتوای آیات عظام: امام(ره)، خامنه ای، سیستانی، مکارم
📗 منبع: فقه همراه، ص٢٢٧
#احکام_فرهنگی_اجتماعی
⚜️ @Ahkaam ⚜️