eitaa logo
کانال احکام شرعی
1.9هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
324 ویدیو
6 فایل
💠 کانال دوم ما: @Namaztchtore 🔴 جهت ۱.پیشنهاد ۲.پاسخگویی #مسائل_شرعی_و_ازدواج ۳. #انجام_ختم_استیجاری_قرآن ۴.و...،به آیدی زیر مراجعه بفرمایید.👇👇👇 @fatematozahrastmadaram 🔵 ادمین تبادل و تبلیغ:👇👇 @fadaypedar79 ♥ از صبر و همراهی شما متشکریم.
مشاهده در ایتا
دانلود
💋 💖 هر چه محبت مرد بر زن بيشتر گردد، بر فضيلت ايمانش افزوده مى شود.👌 کانال 🌺 @ahkaamcanonical
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*┄┅═✧❁﷽❁✧═┅* 1⃣👈 آیا آرزوی مرگ کردن گناه است و آیا خداوند این آرزو را برآورده می کند؟ من گرفتاری های زیادی در زندگی دارم که می خواهم اگر اشکالی نداشته باشد در دعاهای خود آرزوی مرگ بکنم. ♦️*"پاسخ حجت الاسلام عالی"*♦️ *✍در عین حال که در روایات و آیات قرآن است که مومن باید مشتاق لقای الهی باشد، اما آرزوی مرگ نداریم. در وسائل الشیعه جلد دو از رسول خدا نقل شده که یک شخصی در نزد ایشان از مشکلات دنیا شکایت کرده وآرزوی مرگ می کرد. پیامبر به ایشان فرمود: آرزوی مرگ نکن. اگر آدم خوبی باشی با بودن در دنیا خوبی های تو بیشتر می شود. اگر آدم گناه کاری هم باشی می توانی فرصت پیدا کرده و گناهان خود را جبران کنی. تنها سرمایه، عمر تو است. چرا درخواست می کنی که این فرصت از تو گرفته شود. این یک فرصت است. درست است که سختی هایی دارد اما با همین سختی ها است که شما مراتب را طی می کنید. جای توشه جمع کردن و یا جبران بدی همینجا است. این تنها فرصت است و فرصت دیگری هم نیست. زمانی می رسد که ما محتاج گفتن یک لااله الا الله باشیم. محتاج فرصت یک استغفرالله بشویم اما به ما نمی دهند. شاگرد برادر مرحوم علامه طباطبایی با افلاطون ارتباط برقرار کرده بود. افلاطون به او گفته بود ما محتاج یک لااله الا الله هستیم. خوش بحال شما قدر آن را بدانید. شخصی به نام شعیب نزد امام صادق (ع) آمد و گفت ما کلامی را از ابوذر شنیدیم به این مفهوم که ایشان گفته من سه چیز را دوست دارم که مردم آنها را دوست ندارند. مرگ، فقر و بلا. امام صادق (ع) فرمود مقصود ابوذر آن چیزی نیست که تو فهمیده ای. مقصود او این است که مرگ در طاعت خدا را بیشتراز زندگی در معصیت دوست دارم. بلای در طاعت خدا را بیشتر از سلامتی در معصیت دوست دارم. وفقر در طاعت خدا را بیشتر از ثروت در معصیت دوست دارم. بنابراین نه اینکه بیشتر دوست دارم که آرزوی مرگ بکنم. پیامبر اکرم (ص) فرمود که سعادت مرد طول عمر است. طول عمر در طاعت خدا است. لذا ما هیچ جایی درخواست مرگ نداریم. فقط در روایات است که در دو جا درخواست مرگ شده است. یک – درخواست شهادت است. چون این مرگ یک نوع جهش است. شما می خواهید در دنیا بمانید که کار کنید. بالاترین کار شهادت است. پیامبر (ص) فرمود: بالای هر خوبی یک خوبی است تا جایی که فرد در راه خدا به شهادت برسد. بالاتراز آن دیگر خوبی نیست. حضرت زهرا (س) در دعای خود داشتند که خدایا وفات من را زودتر برسان. چون وفات ایشان شهادت در راه خدا بود. دومین مرگ نیز در مورد کسی است که عمر و زندگی او مرتع و چراگاه شیطان باشد. یعنی هیچ خیری نداشته و فقط شیطان از او استفاده کند. برای معاویه، صدام و امثال یزید هر روز زودتر از این دنیا بروند به نفع آنها است. در دعای مکارم الاخلاق امام سجاد (ع) فرمود که خدایا به من طول عمر بده تا زمانی که در راه تو باشم. اما زمانی که عمر من مرتع و چراگاه شیطان شد که او از من استفاده کند من را قبض روح کن* *✅"الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّه المعصومین ِعَلَیْهِمُ السَّلاَمُ" کانال 🌺 @ahkaamcanonical
🔵 جواب سلام تلفنی 👈 پاسخ: سلام واجب فوری است، چه سلام کننده، کودک ممیز باشد و چه بزرگ، چه در حال نماز باشد و چه در غیر نماز، چه نزدیک باشد یا از راه دور به وسیله تلفن و موبایل و چت صوتی. 🔴 پرسش: آیا پاسخ سلام در پیامک واجب است؟ 👈 پاسخ: خیر، واجب نیست. آیات عظام خامنه‌ای، مکارم و صافی: چنانچه قصد جدی برای سلام کردن داشته باشد، باید به آن سلام پاسخ گفت. 📚 منبع: اکبری، محمود، احکام موبایل و رسانه‌ها، 1جلد، فتیان - قم - ایران، چاپ: 1، 1394 ه.ش. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓ســـوال: تتو کردن ابرو و سایر اعضای بدن چه حکمی دارد و وظیفه‌ی افراد نسبت به وضو و غسل چیست؟ ✍پاسخ؛ *تتو کردن اگر برای بدن ضرر قابل توجهی داشته باشد یا تصاویر مستهجن یا مطالب باطلی را بر بدن تتو کنند جایز نیست؛ اما اگر برای بدن ضرری نداشته باشد و مطالبی که نوشته شده، مطالب یا نماهای حرامی نباشد و مفسده‌ی دیگری بر این کار مترتب نشود اصلش اشکالی ندارد؛ اگرچه مستحب و پسندیده هم نیست* *مطلب بعد در مورد زنانی که عمل تتوی ابرو انجام می دهند با توجه به اینکه ظاهرا تا سه روز نباید آب به اون قسمتی که تتو کرده اند برسد آنست که انجام این کار در زمانی که عذر شرعی دارند اشکال ندارد چون در آن ایام، نه وضو بر آنها واجب است نه غسل نه نماز* *ولی در زمانی که عذر شرعی ندارند چون می خواهند نماز بخوانند و بایستی وضو بگیرند و احیانا غسلی را انجام دهند انجام این کار طبق نظر اکثر مراجع جایز نیست چون اولا هیچ ضرورتی نیست برای انجام این کار{تتوی ابرو} و ثانیا عمدا ایجاد مانع کردند در اعضای وضو و غسل* *و ‌این مساله صحیح نیست که خانم ها تتوی ابرو انجام دهند و بعد هم وضو یا غسلشان را به صورت جبیره انجام دهند ،پس بنابراین خانمها از نظر شرعی مجوزی ندارند برای انجام این کار❌* *و مطلب آخر در این مورد آنستکه اگر کسی متوجه این مساله نبود و ابرویش را تتو کرد بایستی وضو و غسلش را در اون چند روز به صورت جبیره ای انجام دهد نه اینکه تیمم کند*❌ *یعنی اگر ابرویش به خاطر تتو زخم هست وخون هم آمده و نجس شده و امکان شستن هم نیست چون ممکن است عفونت کند باید با پلاستیک روی همان قسمت خاص بپوشاند و بعد هم هنگام وضو روی آن دست بکشد{وضوی جبیره ای}* *بنابراین اگر آن قسمتی که تتو شده به گونه ای نیست که آب برایش ضررداشته باشد باید به صورت معمول مانند ایام عادی وضو و غسلش را انجام دهد هر چند که تتوی ابرو خراب شود اما اگر آب واقعا برای آن ضرر جسمی داشته باشد باید تا برطرف شدن عذر وضو و غسلش را به صورت جبیره ای انجام دهد* ✅ *"نشر این پیام صدقه جاریه است"* ‌ کانال 🌺 @ahkaamcanonical
🔵 عمل به استخاره ❓ سؤال: آیا ، واجب است؟🧐 👈 جواب: واجب نیست، 👌 اما بهتر است خلاف آن عمل نشود.❌ کانال 🌺 @ahkaamcanonical
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ (ع) فرمودند: 🍃 از نشانه‌های (پرهیزگاران) این است که در کار دین نیرومندش بینی و پایدار. نرمخوی هشیار .. 🔹و در ایمان استوار .. 🔹و در طلب دانش حریص .. 🔹و با داشتن علم بردبار .. 🔹و در توانگری میانه رو بینی .. 🔹و در عبادت فروتن .. 🔹و به درویشی نکو حالی نمودن .. 🔹و در سختی شکیبایی کردن .. 🔹و جستجو کردن آنچه رواست .. 🔹و شادمان بودن به رفتن راه راست .. 🔹و دوری گزیدن از طمع که خوارکننده انسانهاست ... 📚 نهج البلاغه خطبه ۱۹۳ کانال 🌺 @ahkaamcanonical
🔴 منکرات استفاده از موبایل 👈 موبایل، ضمن این که استفاده‌های فراوانی دارد، ولی مجموعه‌ای از منکرات و حرام‌ها را نیز دارد. و در اکثر جرائم، به نحو مستقیم و غیرمستقیم استفاده از موبایل مطرح است. 👈👈 به چند نمونه از منکرات موبایل اشاره می‌شود: 1. ارتباط نامشروع با نامحرمان. 2. مزاحمت و اذیت دیگران. 3. استفاده از موسیقی‌ها و آهنگ‌های حرام. 4. بلوتوث و SMM تصاویر و متن‌های حرام. 5. گفتگوهای حرام همچون سخن چینی، غیبت، ناسزا و ... یا گوش دادن به غیبتی که دیگران از طریق تلفن و موبایل می‌کنند و به طور کلی تمام گناهانی که مربوط به زبان است، همچون دروغ، تهمت، فحش و ... در مکالمات تلفنی نیز مطرح است. «1» 6. تجسس در اطلاعات موبایل دیگران. 7. عکس‌برداری از زنان نامحرم که پوشش و حجاب مناسب ندارند و نیز عکس‌برداری از مجالس خصوصی، اماکن و اسناد ممنوعه و ... 8. جوک‌های مستهجن و ضد اخلاقی. 9. ایجاد اختلاف و فتنه از راه دور و نزدیک. 10. پخش شایعه به وسیله تلفن و موبایل. 📚 (1). تحریرالوسیله، ج 4، ص 485، م 7. ♦️احکام موبایل و رسانه‌ها، ص: 14 کانال 🌺 @ahkaamcanonical
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓ســـوال : 1⃣👈آیا تغییر نذر جایز است؟{مثلا نذر کردیم که فلان کار را انجام دهیم و آلان بخواهیم نذرمان را تغییر بدهیم به یک کار دیگر آیا مجازیم؟} ✍ *بستگی دارد که آیا صیغه‌ی نذر خوانده یا نه؟اگر صیغه‌ی نذر خوانده که بایستی دقیقا بر طبق همان چیزی که نذر کرده عمل کند و تغییر آن-جز در شرایط خاص و موارد خاص- جایز نیست ولی اگر صیغه‌ی نذر را نخوانده بله می توان تغییر داد-بنابراین اگر کسی صیغه‌ی نذر را نخوانده باشد اگر عمدا به نذرش هم عمل نکند هیچ اشکالی ندارد، نه گناهی مرتکب شده نه کفاره ای دارد.* ✅ *صیغۀ نذر این چنین است «لِلِّه عَلَّیّ ها کِذا»* *و منظور از -ها کذا- آن است که: «آنچه را که مى‌خواهد نذر کند بعد از «للّه علیّ» بگوید» مثلاً بگوید: «اَن شفى اللّه مریضى فلِلّه عَلَّى صوم یوم»یعنى اگر خداوند مریض مرا شفا بدهد یک روز، روزه بر گردن و عهده‌ی من باشد.* *یا بگوید لِله علیَّ اَن اَصوم ثلاثهَ ایّام:برای خدابر عهده‌ی من است که اگر فلان مشکلم حل شود یا حاجتم برآبرده شود مثلا سه روز روزه بگیرم یا فلان کار خیر را انجام دهم"* ✅ *گفتنی است؛ لازم نیست صیغه‌ی نذر به عربى خوانده شود، بلکه به فارسی هم خوانده شود کفایت می‌کند* *پس اگر بگوید «چنانچه مریضی من یا فرزندم خوب شود، براى خدا بر عهده‌ی من است که فلان کار خیر را انجام دهم یا مثلا یک روز روزه بگیرم یا فلان کار خیر را انجام دهم نذرش صحیح است البته باید «براى خدا» به زبان گفته شود و قصد آن در دل کافى نیست* *آیت الله مکارم علاوه بر صیغه ای که در بالا اشاره شد صیغه‌ی دیگری را موجب واجب شدن نذر میدانند و آن صیغه،، این است{مثلا بگوید من "نذر می کنم" در صورت بر آبرده شدن حاجتم مثلا فلان کار را انجام دهم* *ایشان نظرشان بر این است که کلمه‌ی"نذر "به خودی خود قید "لله" را در بر دارد و عرفا زمانی که کسی می گوید من نذر می کنم فلان کار را انجام بدهم خودش یک نوع نیت قربت را در بر دارد و لذا واجب است که به آن عمل شود و در صورت تخلّف باید کفاره دهد* *نیز ایشان می فرمایند لفظ "ای خدا" هم برای انعقاد صیغه‌ی نذر کافیست مثلا بگوید (ای خدا من نماز شب می خوانم یا مثلا بگوید ای خدا اگر مشکلم حل شود فلان کار را انجام می دهم و....‌‌)* *ولی سایر مراجع این نظر را ندارند و میفرمایند باید عبارت* *(برای خدا بر عهده‌ی من است) را بگویی تا نذرت شرعی بشه و گفتن لفظ "نذر می کنم‌ و "ای خدا" برای انعقاد صیغه‌ی نذر کافی نیست و صیغه‌ی نذر به حساب نمی آید*❌ ✅ *"نشر این پیام صدقه جاریه است"* کانال 🌺 @ahkaamcanonical