🌸🍃🌸🍃
✋هفت نکته درباره فدیه
1️⃣👈فدیه در لغت به معنی جبران و در اصطلاح به معنی کفاره ارزان قیمتی است ( 750 گرم گندم، برنج و هر آن چراکه طعام محسوب شود. )
2️⃣👈از نگاه تخصصی بین فدیه و کفاره اختلاف است. کفاره عقوبت ارتکاب محرمات است ولی فدیه جنبه
ای جبرانی دارد. کفاره می تواند مالی و یا غیر مالی باشد اما فدیه لزوماً غیر نقدی و طعام است .
✍️ در مورد میزان آن )که البته عرفی است( ممکن است بین » یک مد طعام « مقدار دقیق فدیه
آیات عظام اختلاف وجود داشته باشد. بیشتر دفاتر 750 گرم گندم، برنج و ... را ملا ک قرار می دهند
البته در مورد گوشت و ماکارونی اختلاف نظر وجود دارد .
3️⃣👈شامل کسانی هستند که باید در طول این 11 ماه بین ماه مبارک #رمضان قبل تا رمضان سال بعد، روزه های نگرفته سال قبل را قضا میکردند ولی قضا نکرده و تأخیر انداختند و در این صورت باید #کفاره_تأخیر قضای روزه خود را بپردازند که این افراد دودسته اند:
📌دسته اول علاوه بر فدیه باید قضا روزه را هم بگیرند
📌 و دسته دو م قضای روزه ندارند؛
4️⃣👈اما دسته اول چند گروه اند :
1 . فردی که چند روز در ماه مبارک رمضان مریض بوده و در بین سال )تا قبل از رمضان( خوب شده و چون سالم شده باید قضا میکرده ولی قضا نکرده و تنبلی کرده.
2 . گروه دوم مسافری است که سال گذشته چند روز از ماه مبارک رمضان را در مسافرت بوده و روزه نگرفته باید قضا میکرده و قضا نکرده.
3 . گروه سوم بانوانی هستند که چند روز از روزه سال گذشته خود را به دلیل عادت ماهیانه، نگرفتند و باید قضا میکردند ولی قضا نکردند و همینطور بانوان شیرده و بانوان بارداری که در طول این یازده ماه میتوانستند قضا کنند ولی قضا نکردند. در این صورت این خانمهای باردار و یا شیرده دو فدیه بر عهده آنهاست. یک فدیه مربوط به روزه نگرفتن و یک فدیه مربوط به تأخیر.
5️⃣👈حال سوال ا ینجا برا ی خانمها ی باردار ی ا شیرده، حکم فدیه و قضا ی سال های قبل ) ایام وضع حمل
و ایام شیردهی سال اول از دو سال شیر دهی( در فرض اینکه در تمام مدت سال امکان روزه گرفتن نباشد ، چگونه است؟
👈در پاسخ برخی از علماء تفض یل قائل شده اند بین خوف ضرر بر ای خود خانم شیرده و یا ضرر برا ی جنین یا نوزاد. در این فرض که خوف ضرر بر ای نوزاد باشد روزه ها ی این ا یا م )مثلاً دو سال( علاوه بر فد یه ، قضا هم دارد؛ اما در فرض ضرر بر ا ی آن خانم، حکم مریض سال را میابد. برخلاف برخی از مراجع تقلید )مثل سیستانی( که چنین تفضیلی را قائل نبوده و قضای تمام روزه ها را لازم می دانند. )آراء در این زمینه به شدت اختلافی است (
6️⃣👈دسته دو م:
1 . کسانی که مریض سال هستند و سال گذشته مریض بوده و الان هم بیماریاش ادامه پیداکرده بنابراین نه روزه دارد و نه قضای روز و فقط تکلیفش پرداختن هدیه 750 گرم است.
💠نکته پایانی اینکه در فدیه دقت شود که باید یک مد طعام به فقیر داده شود و نه پول آن. اگر هم زمانی پولی داده میشود الزاماً این پول صرف طعام برای فقیر شود و نه غیر آن. مثلاً میتوان اگر فقیر، شخص مطمئنی هست وی را برای صرف مبلغی پول برای تهیه طعام برای خودش وکیل گرفت.
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇
@Tebyangonabad
@a_fatemi24
@fatemi24
@fatemi5
🌸🍃🌸🍃
✋هفت نکته درباره سن تکلیف و بلو غ
1️⃣👈یکی از مسائلی که در مورد فرزندان و افرادی که در آستانه سن بلوغ هستند مطرح است چه در رابطه با نماز و روزه که باید والدین به آن توجه داشته باشند مسئله سن تکلیف و بلوغ فرزندان است.
👩🎨زمان مکلف شدن دختران معمولاً بلوغ سنی هست یعنی 9 سال تمام قمری که مطابق هست:
با 8 سال و 8 ماه حدود 18 روز 5
🌱البته در بعضی از شناسنامه ها سال قمری هم قید شده است در غیر این صورت 8 سال و 8 ماه و حدود ۱8 روز از تولد دختر که بگذرد مطابق نه سال قمری است بنابراین واجب است که نمازش را و روزهاش را همگی انجام دهد.
2️⃣👈🌴پسران دو نوع بلوغ دارند یکی بلوغ جنسی و دیگری بلوغ سنی برخی از پسران در سن 13 سالگی و 14 سالگی بالغ میشوند به این معنا که ممکن است برخی از نشانه های بلوغ جنسی در آنها ظاهر شود مثلاً محتلم شده
و غسل جنابت بر آنها واجب شود و یا روییدن موی خشن زیر شکم . از همان لحظه آنها مکلف اند که این بلوغ، بلوغ جنسی است هرچند ممکن است به 15 سال تمام نرسیده باشند.
3️⃣👈معمولاً در پسران آخرین نشانه بلوغ )که معمولاً سایر نشانه ها قبل از ظهور و بروز میکنند(، بلوغ سنی است یعنی اگر دیگر نشانه های دیگری وجود نداشت آنگاه 15 سال قمری تمام اگر بگذرد، فرد مکلف است.
4️⃣👈 15 سال قمری مطابق است با 14 سال و 6 ماه و تقریباً 15 روز در این صورت نماز و روزه در این سن لازم خواهد بود.
گاهی فردی سؤال میکند: که من نمیدانستم و جاهل به مسئله بودم و در سن 13 سالگی و یا 14 سالگی به سن بلوغ رسیده بودم فکر میکردم که حتماً باید 15 سالم تمام شود و روزههایم را نگرفتم و یا کامل نگرفته ام در این صورت چنین افرادی اولاً باید روزهها را قضا کند ولی در این صورت کفاره ندارد.
🌿والدین انشاءالله توجه کنند فرزندان را قبل از رسیدن به سن تکلیف را تشویق کنند و به نماز و روزه عادت کرده بر این امر پایدار باشند.
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇
@Tebyangonabad
@a_fatemi24
@fatemi24
@fatemi5
🌸🍃🌸🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
✋پنج نکته درباره مسافرت و مسئله #نماز و #روزه
🙌سلام همراهان گرامی
1️⃣👈رسول خدا صلی الله علیه و آله به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان در خطبه ای فرمودند: أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ ... هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ ... .
📌 اى مردم، همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روى آورده است؛ ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شدهاید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شدهاید. (وسائل الشیعة، ج10، ص: 313)
📌الحمد الله برای همه ما توفیقی حاصل شده که باز هم ماه میهمانی خداوند متعال را درک کرده ایم؛
یکی از مسائل پر سوال در ماه مبارک مسافرت و حکم نماز و روزه است لذا چند نکته درباره احکام نماز و روزه شخص مسافر که مورد نیاز است تقدیم می شود:
2️⃣👈 کسی که در ماه رمضان مسافر است و در سفر نماز های چهار رکعتی اش را باید دو رکعتی بخواند هیچ روزه ای نمی تواند بگیرد ولی نمازهایی که در #وطنش قضا شده است می تواند در مسافرت بخواند اما باید به صورت کامل بخواند. (1)
3️⃣👈اگر کسی بعد از اذان ظهر از وطن یا جایی که قصد ده روز کرده است #مسافرت کند روزه اش صحیح است ولی نمازش را چنانچه نخوانده باید در حال سفر شرعی شکسته بخواند. (2)
4️⃣👈گاهی اوقات هست که برخی افراد به صورت ضروری مثلا یک کار اداری و یا شخصی قبل از ظهر در شهر دیگری دارند و می خواهند طوری رفت و آمد کنند که روزه شان به #مشکل نخورد باید به چه کیفیتی عمل نمایند؟ پاسخ این است که اگر مثلا ساعت 8 صبح از وطن خارج شد و قبل از اینکه ظهر شود، باز به وطن خودش یا جایی برسد که می خواهد ده روز بماند چنانچه در حال مسافرت مبطلات روزه را انجام نداده مثلا چیزی نخورده باید نیت روزه کند و صحیح است. (3)
5️⃣👈البته در این روزها که متاسفانه باز آمار مبتلایان و #فوتی ها با این بیماری بیشتر شده است لازم است که بیشتر از گذشته نسبت به دستورالعملهای بهداشتی اعم از ترک سفرهای غیر ضروری، رعایت فاصله و همچنین ماسک اهتمام بورزیم که خداوند انشالله به حق این ماه عزیزش هر چه زودتر ما را از این ابتلا خارج کند.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع تقلید، م 1714)
(2) (رساله مراجع تقلید، م 1721)
(3) (رساله مراجع تقلید، م 1722)
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇
@Tebyangonabad
@a_fatemi24
@fatemi24
@fatemi5
هدایت شده از همیاری و همسان گزینی ازدواج
با سلام
🔰 #احکام _روزه
😊یازده دسته فعلا نمخاد روزه بگیرن
https://eitaa.com/fatemi5/2686
🔰شرح #دعای روز #هفتم
https://eitaa.com/fatemi5/2682
🔰 تفسیر روز هفتم سوره ابراهیم(آیه ۱۰و۱۱)👇
https://eitaa.com/fatemi52/209
🔹مسأله 532ـ بر هر مکلّفى واجب است قرائت نماز خود را یاد بگیرد; یعنى حمد و سوره و سایر ذکرهاى نماز را به طور صحیح بخواند;
👈 ولى اگر به علّت بیسوادى، یا علل دیگر، بعد از تلاش لازم نتوانست قرائت را به طور کامل بخواند، همان مقدار که مى تواند کافى است، و اگر مى تواند یاد بگیرد، امّا کوتاهى کند، #معصیت نموده است، ولى اگر وقت تنگ باشد، و فرصت براى یاد گرفتن نباشد، باید به همان مقدار که توانایى دارد نمازها و از جمله نماز طواف را بخواند، و نایب گرفتن لازم نیست.
🔹مسأله 533ـ اگر کسى نمى داند که قرائت نمازش درست نیست، و در نادانى خود #معذور باشد، نمازش صحیح است، و اعاده ندارد;
👈امّا اگر مقصّر بوده، لازم است پس از درست کردن قرائت، نمازش را اعاده کند; وگرنه معصیت کرده است.
🔹مسأله 534ـ همه نمازها را باید با قرائت صحیح انجام داد. زائران خانه خدا باید از فرصت استفاده کنند، و به هنگام اراده این سفر بزرگ روحانى، قرائت نماز خود را براى اهل علم بخوانند، و اگر ایرادى دارد برطرف نمایند، تا اعمال آنها از هر نظر خالى از اشکال باشد.
🔹مسأله 535ـ براى صحیح بودن قرائت، دقّتهاى علماى تجوید شرط نیست; همین اندازه که در عرف عرب بگویند کلمات را صحیح ادا مى کند کافى است.
🔹سؤال 536ـ شخصى که نمازش غلطهاى فراوانى دارد، و به احرام عمره مفرده محرم شده، و وارد مکّه مى شود، و (مثلا) هفت روز در مکّه توقّف مى کند. آیا واجب است تا آخر وقت در احرام بماند و نمازش را اصلاح نماید، سپس شروع به طواف و نماز کند، یا وظیفه دیگرى دارد؟
👈جواب: لازم است صبر کند، و نمازش را به مقدارى که مى تواند اصلاح کند.
سؤال 537ـ هرگاه شخصى مطمئن بوده که قرائت و اذکار نمازش را به طور صحیح انجام مى داده، و نماز طواف را بر همان اساس خوانده است، اکنون معلوم شده که اشتباهاتى در قرائت نماز دارد. چه باید بکند؟
جواب: اگر احتمال غلط بودن آن را نمى داده، نمازش صحیح بوده است، ولى براى نمازهاى روزانه آینده اشتباهاتش را اصلاح کن