▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅چند نکته درباره #کفاره
1️⃣👈 كفّاره افطار #عمدى، اگر به #شصت_فقير دسترسى دارد، نمىتواند به هر كدام از آنها بيشتر از يك #مدّ_طعام بدهد؛ ولى در كفّاره #مريض اين امر لازم نيست.
2️⃣👈 #کفاره را می توان در طول سال در چند نوبت وبه صورت #قسطی پرداخت کرد
3️⃣👈 در كفارهاى كه بايد #شصت_فقير را
اطعام 🍖 کرد، نمىتواند يك فقير را بيش از يك #بار سير نمايد يا به او بيش از يك #مدّ_طعام بپردازد.
4️⃣👈 اگر شخص #اطمينان داشته باشد که #فقير به وکالت از او طعام 🍔 خريده و سپس آن را به عنوان #کفّاره قبول مىکند، #اشکال ندارد.
👌 #تبصره:
یک #مُد که تقریباً «۷۵۰» #گرم است ، طعام⬅️ یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینهاست.
📗 #منبع:
۱. استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای. مسائل ۳۵۲ و ۳۳۸و ۳۷۳ و ۴۷۴
۲. سایت هدانا
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
@AhkameMazhabi
🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇
@Tebyangonabad
@a_fatemi24
@fatemi24
@fatemi5
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅ احکام #دندانپزشکى در روزه
1️⃣👈کارهاى #دندانپزشکى از قبيل کشيدن دندان، عصب کشى، بىحسى، پر کردن، اگر چيزى وارد #حلق نشود، روزه #صحيح است.
2️⃣👈 به واسطه #خون آمدن از دهان روزه باطل نمىشود، ولى واجب است که از رسيدن خون به #حلق جلوگيرى کند
3️⃣👈 بلعيدن خون #لثه و دندان جايز نيست و اگر در حال روزه #عمداً ببلعد حکم افطار به حرام را دارد و #شستن داخل دهان لازم نيست.
4️⃣👈اگر خون لثه در آب دهان #مستهلک شود، محکوم به #طهارت است و بلعيدن آن اشکال ندارد و مبطل روزه نيست، و همچنين در صورت #شک در همراه بودن #آب_دهان با خون، فرو بردن آن اشکال ندارد و به صحّت روزه ضرر نمىزند.
5️⃣👈 استفاده از وسيله #نگهدارنده متحرك براى دندانها در حال روزه #مبطل روزه نیست.
📗 #منابع:
۱. استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای س ۱۹۳ تا ۱۹۷
۲. سایت هدانا
@AhkameMazhabi
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇
@Tebyangonabad
@a_fatemi24
@fatemi24
@fatemi5
اعمال شب های قدر
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅ #روزه گرفتن با وجود #ضرر یا #احتمال آن
1️⃣👈 کسی که می داند روزه برای او #ضرر ندارد اگر چه دکتر 👨⚕️ بگوید ضرر دارد، باید #روزه بگیرد و کسی که یقین یا گمان دارد که روزه برایش ضرر دارد اگر چه دکتر بگوید ضرر ندارد، باید #روزه نگیرد و اگر روزه بگیرد #صحیح نیست مگر آن که به قصد #قربت بگیرد و بعد معلوم شود ضرر نداشته.
2️⃣👈 اگر انسان #احتمال بدهد که روزه برایش #ضرر دارد و از آن احتمال، ترس برای او پیدا شود چنانچه #احتمال او در نظر مردم به جا باشد، #نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد #صحیح نیست مگر آن که به قصد #قربت گرفته باشد و بعد معلوم شود #ضرر نداشته
3️⃣👈 کسی که عقیده اش این است که روزه برای او #ضرر ندارد، اگر روزه بگیرد و بعد از #مغرب بفهمد روزه برای او ضرر داشته باید #قضای آن را به جا آورد.
📗 #منابع:
۱. سایت هدانا
۲. اجوبه الاستفتائات مسائل ۱۷۴۳ تا ۱۷۴۵
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
https://eitaa.com/ahkam31
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
⛔️ #احکام زکات⛔️
❌ زکات #گندم و #جو و #خرما و #کشمش وقتی واجب میشود که به مقدار #نصاب برسند و نصاب آنها حدود 👈 ۸۴۷ 👉 کیلو گرم میشود.
✅ آیات عظام #خامنه ای و #سیستانی:
#مخارجی را که برای گندم و جو و خرما و انگور کرده است، نمیتواند از حاصل #کسر نموده و ملاحظه نصاب نماید، پس چنانچه یکی از آنها پیش از #ملاحظه_مخارج به مقدار نصاب برسد، باید زکات آن را بدهد.
✅آیت الله #مکارم:
ابتدا #مخارج را کسر کنند؛ اگر باقیمانده به اندازه نصاب بود #زکات را محاسبه کنند.
👈برای این که مقدار زکات #غلّات مشخص شود باید نوع آبیاری 🌊 محصولات را ملاحظه نمود، بنابراین :👇
1️⃣👈 مقدار زكات گندم و جو و خرما و انگور در صورتى كه از آب #باران 🌨 يا قنات و #نهر و #سدّ و يا رطوبت زمين مشروب شود، یک #دهم است.
2️⃣ 👈مقدار زكات گندم و جو و خرما و انگور در صورتى كه با آب #چاه هاى عميق و نيمه عميق و كم عمق، يا به وسيله #دلو و #دست و حيوان از چاه يا رودخانه 🌊 آب بكشد و آن را آبیاری سازد زكات آن یک #بيستم است.
3️⃣ اگر زراعتى با هر دو ✌️ نوع مذکور #آبيارى شود در حالی که زمین نیازی به آبیاری نوع دیگر نداشته یا اینکه آبیاری نوع دیگر به قدرى كم باشد كه به حساب نيايد یا اصلاً اين كار تاثيرى در #محصول نداشته باشد بايد مطابق آنكه #غالباً آبیاری شده زكات بدهد، ولى اگر از هر دو ✌️ به مقدار قابل توجهى #آبیاری شده است، مثلًا #نصف يا #ثلث مدّت با آب باران 🌨 و بقيّه با آب چاه مشروب شده، بايد زكات آن را نيمى به حساب یک #دهم و نيمى به حساب یک #بیستم بدهد.
📗 #منابع:
۱. اجوبه الاستفتائات س 1880
۲. توضیح المسائل سیستانی م 1897
۳. توضیح المسائل مکارم احکام زکات
@AhkameMazhabi
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇
@Tebyangonabad
@a_fatemi24
@fatemi24
@fatemi5
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
چهار نكته درباره حيوانات #حرام_گوشت🐒🐿
1️⃣👈#خوردن و #خوراندن گوشت حيوانات حرام گوشت حرام ⛔️ است.
2️⃣👈 #ادرار و #مدفوع حيوانات حرام گوشتى كه خون #جهنده دارند #نجس است.
3️⃣👈 تا حيوانات حرام گوشت #زنده هستند بدنشان پاك است به جز سگ و خوك كه نجس العين می باشند ولى با #مردنشان نجس مى شود.
4️⃣👈 در نماز 🤲 نبايد اجزاى 🐗حيوانات حرام گوشت🐈 بر بدن و لباس 👕 نمازگزار باشد.
📗 #منابع:
۱.توضيح المسائل مراجع ج ۱ ص ۷۵
۲.توضيح المسائل مراجع، ج ۲ ص ۵۰۱
۳.همان ج ۱ ص ۴۸۲ م ۸۲۴
@AhkameMazhabi
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇
@Tebyangonabad
@a_fatemi24
@fatemi24
@fatemi5
🌸🍃🌸🍃
✋هفت نکته درباره فدیه
1️⃣👈فدیه در لغت به معنی جبران و در اصطلاح به معنی کفاره ارزان قیمتی است ( 750 گرم گندم، برنج و هر آن چراکه طعام محسوب شود. )
2️⃣👈از نگاه تخصصی بین فدیه و کفاره اختلاف است. کفاره عقوبت ارتکاب محرمات است ولی فدیه جنبه
ای جبرانی دارد. کفاره می تواند مالی و یا غیر مالی باشد اما فدیه لزوماً غیر نقدی و طعام است .
✍️ در مورد میزان آن )که البته عرفی است( ممکن است بین » یک مد طعام « مقدار دقیق فدیه
آیات عظام اختلاف وجود داشته باشد. بیشتر دفاتر 750 گرم گندم، برنج و ... را ملا ک قرار می دهند
البته در مورد گوشت و ماکارونی اختلاف نظر وجود دارد .
3️⃣👈شامل کسانی هستند که باید در طول این 11 ماه بین ماه مبارک #رمضان قبل تا رمضان سال بعد، روزه های نگرفته سال قبل را قضا میکردند ولی قضا نکرده و تأخیر انداختند و در این صورت باید #کفاره_تأخیر قضای روزه خود را بپردازند که این افراد دودسته اند:
📌دسته اول علاوه بر فدیه باید قضا روزه را هم بگیرند
📌 و دسته دو م قضای روزه ندارند؛
4️⃣👈اما دسته اول چند گروه اند :
1 . فردی که چند روز در ماه مبارک رمضان مریض بوده و در بین سال )تا قبل از رمضان( خوب شده و چون سالم شده باید قضا میکرده ولی قضا نکرده و تنبلی کرده.
2 . گروه دوم مسافری است که سال گذشته چند روز از ماه مبارک رمضان را در مسافرت بوده و روزه نگرفته باید قضا میکرده و قضا نکرده.
3 . گروه سوم بانوانی هستند که چند روز از روزه سال گذشته خود را به دلیل عادت ماهیانه، نگرفتند و باید قضا میکردند ولی قضا نکردند و همینطور بانوان شیرده و بانوان بارداری که در طول این یازده ماه میتوانستند قضا کنند ولی قضا نکردند. در این صورت این خانمهای باردار و یا شیرده دو فدیه بر عهده آنهاست. یک فدیه مربوط به روزه نگرفتن و یک فدیه مربوط به تأخیر.
5️⃣👈حال سوال ا ینجا برا ی خانمها ی باردار ی ا شیرده، حکم فدیه و قضا ی سال های قبل ) ایام وضع حمل
و ایام شیردهی سال اول از دو سال شیر دهی( در فرض اینکه در تمام مدت سال امکان روزه گرفتن نباشد ، چگونه است؟
👈در پاسخ برخی از علماء تفض یل قائل شده اند بین خوف ضرر بر ای خود خانم شیرده و یا ضرر برا ی جنین یا نوزاد. در این فرض که خوف ضرر بر ای نوزاد باشد روزه ها ی این ا یا م )مثلاً دو سال( علاوه بر فد یه ، قضا هم دارد؛ اما در فرض ضرر بر ا ی آن خانم، حکم مریض سال را میابد. برخلاف برخی از مراجع تقلید )مثل سیستانی( که چنین تفضیلی را قائل نبوده و قضای تمام روزه ها را لازم می دانند. )آراء در این زمینه به شدت اختلافی است (
6️⃣👈دسته دو م:
1 . کسانی که مریض سال هستند و سال گذشته مریض بوده و الان هم بیماریاش ادامه پیداکرده بنابراین نه روزه دارد و نه قضای روز و فقط تکلیفش پرداختن هدیه 750 گرم است.
💠نکته پایانی اینکه در فدیه دقت شود که باید یک مد طعام به فقیر داده شود و نه پول آن. اگر هم زمانی پولی داده میشود الزاماً این پول صرف طعام برای فقیر شود و نه غیر آن. مثلاً میتوان اگر فقیر، شخص مطمئنی هست وی را برای صرف مبلغی پول برای تهیه طعام برای خودش وکیل گرفت.
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇
@Tebyangonabad
@a_fatemi24
@fatemi24
@fatemi5
🌸🍃🌸🍃
✋هفت نکته درباره سن تکلیف و بلو غ
1️⃣👈یکی از مسائلی که در مورد فرزندان و افرادی که در آستانه سن بلوغ هستند مطرح است چه در رابطه با نماز و روزه که باید والدین به آن توجه داشته باشند مسئله سن تکلیف و بلوغ فرزندان است.
👩🎨زمان مکلف شدن دختران معمولاً بلوغ سنی هست یعنی 9 سال تمام قمری که مطابق هست:
با 8 سال و 8 ماه حدود 18 روز 5
🌱البته در بعضی از شناسنامه ها سال قمری هم قید شده است در غیر این صورت 8 سال و 8 ماه و حدود ۱8 روز از تولد دختر که بگذرد مطابق نه سال قمری است بنابراین واجب است که نمازش را و روزهاش را همگی انجام دهد.
2️⃣👈🌴پسران دو نوع بلوغ دارند یکی بلوغ جنسی و دیگری بلوغ سنی برخی از پسران در سن 13 سالگی و 14 سالگی بالغ میشوند به این معنا که ممکن است برخی از نشانه های بلوغ جنسی در آنها ظاهر شود مثلاً محتلم شده
و غسل جنابت بر آنها واجب شود و یا روییدن موی خشن زیر شکم . از همان لحظه آنها مکلف اند که این بلوغ، بلوغ جنسی است هرچند ممکن است به 15 سال تمام نرسیده باشند.
3️⃣👈معمولاً در پسران آخرین نشانه بلوغ )که معمولاً سایر نشانه ها قبل از ظهور و بروز میکنند(، بلوغ سنی است یعنی اگر دیگر نشانه های دیگری وجود نداشت آنگاه 15 سال قمری تمام اگر بگذرد، فرد مکلف است.
4️⃣👈 15 سال قمری مطابق است با 14 سال و 6 ماه و تقریباً 15 روز در این صورت نماز و روزه در این سن لازم خواهد بود.
گاهی فردی سؤال میکند: که من نمیدانستم و جاهل به مسئله بودم و در سن 13 سالگی و یا 14 سالگی به سن بلوغ رسیده بودم فکر میکردم که حتماً باید 15 سالم تمام شود و روزههایم را نگرفتم و یا کامل نگرفته ام در این صورت چنین افرادی اولاً باید روزهها را قضا کند ولی در این صورت کفاره ندارد.
🌿والدین انشاءالله توجه کنند فرزندان را قبل از رسیدن به سن تکلیف را تشویق کنند و به نماز و روزه عادت کرده بر این امر پایدار باشند.
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇
@Tebyangonabad
@a_fatemi24
@fatemi24
@fatemi5
🌸🍃🌸🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
✋پنج نکته درباره مسافرت و مسئله #نماز و #روزه
🙌سلام همراهان گرامی
1️⃣👈رسول خدا صلی الله علیه و آله به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان در خطبه ای فرمودند: أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ ... هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ ... .
📌 اى مردم، همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روى آورده است؛ ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شدهاید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شدهاید. (وسائل الشیعة، ج10، ص: 313)
📌الحمد الله برای همه ما توفیقی حاصل شده که باز هم ماه میهمانی خداوند متعال را درک کرده ایم؛
یکی از مسائل پر سوال در ماه مبارک مسافرت و حکم نماز و روزه است لذا چند نکته درباره احکام نماز و روزه شخص مسافر که مورد نیاز است تقدیم می شود:
2️⃣👈 کسی که در ماه رمضان مسافر است و در سفر نماز های چهار رکعتی اش را باید دو رکعتی بخواند هیچ روزه ای نمی تواند بگیرد ولی نمازهایی که در #وطنش قضا شده است می تواند در مسافرت بخواند اما باید به صورت کامل بخواند. (1)
3️⃣👈اگر کسی بعد از اذان ظهر از وطن یا جایی که قصد ده روز کرده است #مسافرت کند روزه اش صحیح است ولی نمازش را چنانچه نخوانده باید در حال سفر شرعی شکسته بخواند. (2)
4️⃣👈گاهی اوقات هست که برخی افراد به صورت ضروری مثلا یک کار اداری و یا شخصی قبل از ظهر در شهر دیگری دارند و می خواهند طوری رفت و آمد کنند که روزه شان به #مشکل نخورد باید به چه کیفیتی عمل نمایند؟ پاسخ این است که اگر مثلا ساعت 8 صبح از وطن خارج شد و قبل از اینکه ظهر شود، باز به وطن خودش یا جایی برسد که می خواهد ده روز بماند چنانچه در حال مسافرت مبطلات روزه را انجام نداده مثلا چیزی نخورده باید نیت روزه کند و صحیح است. (3)
5️⃣👈البته در این روزها که متاسفانه باز آمار مبتلایان و #فوتی ها با این بیماری بیشتر شده است لازم است که بیشتر از گذشته نسبت به دستورالعملهای بهداشتی اعم از ترک سفرهای غیر ضروری، رعایت فاصله و همچنین ماسک اهتمام بورزیم که خداوند انشالله به حق این ماه عزیزش هر چه زودتر ما را از این ابتلا خارج کند.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع تقلید، م 1714)
(2) (رساله مراجع تقلید، م 1721)
(3) (رساله مراجع تقلید، م 1722)
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇
@Tebyangonabad
@a_fatemi24
@fatemi24
@fatemi5
هدایت شده از همیاری و همسان گزینی ازدواج
با سلام
🔰 #احکام _روزه
😊یازده دسته فعلا نمخاد روزه بگیرن
https://eitaa.com/fatemi5/2686
🔰شرح #دعای روز #هفتم
https://eitaa.com/fatemi5/2682
🔰 تفسیر روز هفتم سوره ابراهیم(آیه ۱۰و۱۱)👇
https://eitaa.com/fatemi52/209
🔹مسأله 532ـ بر هر مکلّفى واجب است قرائت نماز خود را یاد بگیرد; یعنى حمد و سوره و سایر ذکرهاى نماز را به طور صحیح بخواند;
👈 ولى اگر به علّت بیسوادى، یا علل دیگر، بعد از تلاش لازم نتوانست قرائت را به طور کامل بخواند، همان مقدار که مى تواند کافى است، و اگر مى تواند یاد بگیرد، امّا کوتاهى کند، #معصیت نموده است، ولى اگر وقت تنگ باشد، و فرصت براى یاد گرفتن نباشد، باید به همان مقدار که توانایى دارد نمازها و از جمله نماز طواف را بخواند، و نایب گرفتن لازم نیست.
🔹مسأله 533ـ اگر کسى نمى داند که قرائت نمازش درست نیست، و در نادانى خود #معذور باشد، نمازش صحیح است، و اعاده ندارد;
👈امّا اگر مقصّر بوده، لازم است پس از درست کردن قرائت، نمازش را اعاده کند; وگرنه معصیت کرده است.
🔹مسأله 534ـ همه نمازها را باید با قرائت صحیح انجام داد. زائران خانه خدا باید از فرصت استفاده کنند، و به هنگام اراده این سفر بزرگ روحانى، قرائت نماز خود را براى اهل علم بخوانند، و اگر ایرادى دارد برطرف نمایند، تا اعمال آنها از هر نظر خالى از اشکال باشد.
🔹مسأله 535ـ براى صحیح بودن قرائت، دقّتهاى علماى تجوید شرط نیست; همین اندازه که در عرف عرب بگویند کلمات را صحیح ادا مى کند کافى است.
🔹سؤال 536ـ شخصى که نمازش غلطهاى فراوانى دارد، و به احرام عمره مفرده محرم شده، و وارد مکّه مى شود، و (مثلا) هفت روز در مکّه توقّف مى کند. آیا واجب است تا آخر وقت در احرام بماند و نمازش را اصلاح نماید، سپس شروع به طواف و نماز کند، یا وظیفه دیگرى دارد؟
👈جواب: لازم است صبر کند، و نمازش را به مقدارى که مى تواند اصلاح کند.
سؤال 537ـ هرگاه شخصى مطمئن بوده که قرائت و اذکار نمازش را به طور صحیح انجام مى داده، و نماز طواف را بر همان اساس خوانده است، اکنون معلوم شده که اشتباهاتى در قرائت نماز دارد. چه باید بکند؟
جواب: اگر احتمال غلط بودن آن را نمى داده، نمازش صحیح بوده است، ولى براى نمازهاى روزانه آینده اشتباهاتش را اصلاح کن
هدایت شده از اخلاق و احکام دینی
#احکام_نماز_جمعه
🔺سؤال
اگر کسی بعد از نماز جمعه، نماز ظهر را احتیاطاً بخواند ولی امام جمعه آن را نخواند، آیا میتوان نماز عصر را به آن امام جمعه اقتدا کرد؟ در صورتی که اقتدا کرده باشد، باید آن نمازهایش را قضا کند؟
✅پاسخ
کسی که نماز جمعه را خوانده لزومی ندارد نماز ظهر را بخواند، ولى خواندن آن بعد از نماز جمعه از باب احتیاط، اشکال ندارد. در هر حال کسی که نماز ظهر را هم خوانده است، اگر در نماز عصر به امامی اقتدا کند که نماز ظهر را نخوانده، نمازش بر اساس نظر برخی فقها صحیح است، ولی برخی دیگر[1] معتقدند احتیاط آن است که به امامی که نماز ظهر را نخوانده اقتدا نکند.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
نماز جمعه مجزى از نماز ظهر است، ولى خواندن آن بعد از نماز جمعه از باب احتیاط اشکال ندارد و اقتدا در نماز عصر روز جمعه به غیر امام جمعه اشکال ندارد، ولى هرگاه بخواهد با مراعات احتیاط در خواندن نماز ظهر پس از خواندن نماز جمعه نماز عصر را به جماعت بخواند، احتیاط کامل این است که به کسى اقتدا نماید که نماز ظهر را احتیاطاً بعد از نماز جمعه خوانده است.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
1. اگر امام نماز ظهر را نخوانده باشد اقتداء به او رجاء اشکال ندارد ولی احتیاط آن است که بعداً نماز عصر را خودش هم به نحو فرادی بخواند.
2. چنانچه جاهل به مسئله بوده و در نمازش رکوع و یا سجود را به جهت تبعیت از امام زیاد نکرده باشد اعاده نماز لازم نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
اشکال ندارد و نماز جمعه کفایت از نماز ظهر می کند.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
مانعی ندارد هر چند احوط آن است که ظهرین را مجدداً اعاده کند.
[1]. آیات عظام خامنهای صافی گلپایگانی، نوری همدانی.
[2]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی)
منبع: اسلام کوئست
______
🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
کانال احکام "به روز" شرعی👇
@ahkam_sharei
هدایت شده از اخلاق و احکام دینی
#احکام_نماز_جمعه
☑️سئوال
در چه صورتی بعد از #نماز_جمعه، نماز ظهر هم باید خوانده شود؟
✅پاسخ
در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج)، در روزهای جمعه، انسان میتواند بهجاى #نماز ظهر نماز جمعه بخواند، ولى احتیاط مستحبّ[1] آن است که اگر نماز جمعه را خواند نماز ظهر را نیز بخواند و این احتیاط خیلى مطلوب است.[2]
-------------------------
[1]. آیات عظام گلپایگانی و صافی: (احتیاط واجب)؛ بنابراین، مقلدین ایشان باید نماز ظهر را پس از نماز جمعه بخوانند و برای اقتدای نماز عصر، باید یقین کنند، امام جمعه نیز نماز ظهر را (علاوه بر نماز جمعه) اقامه کرده است.
[2]. ر.ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنیهاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 406، م 733 ، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق.
______________
🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
کانال احکام "به روز" شرعی👇
@ahkam_sharei
هدایت شده از اخلاق و احکام دینی
#احکام_خمس
☑️سوال
چگونه میشود خمس مال خود را حساب کرد ؟ و به چه اموالی خمس تعلق میگیرد. ؟ آیت الله مکارم شیرازی
ـــــــــــــــــــــ
✅پاسخ
به درآمدی که تا سال خمسی باقی بماند خمس تعلق میگیرد، به وسایل مصرفی که تا سال خمسی باقی مانند خمس تعلق میگیرد. برای راهنمایی و اطلاع دقیق در این زمینه و تعیین سال خمسی به دفتر مرجع خود یا امام جمعه محل مراجعه نمائید تا جزئیات را برای شما توضیح دهند.
______________
🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
کانال احکام "به روز" شرعی👇
@ahkam_sharei
هدایت شده از اخلاق و احکام دینی
﷽ #احکام_نماز
❓پرسش
تا چه موقع در نماز میشه نیت نماز رو تغییر داد..؟ مثلا میخای نماز 4رکعتی بخونی عوض کنی به 2رکعتی یا هر حالت دیگه. #آیت_الله_خامنه_ای
📝پاسخ
- عدول در موارد زير واجب است:
۱. از نماز عصر به نماز ظهر، در صورتی که در بين نماز عصر متوجه شود که نماز ظهر را نخوانده است.
۲. از نماز عشا به نماز مغرب اگر در بين نماز عشا متوجه شود که نماز مغرب را نخوانده است و از محل عدول هم تجاوز نکرده باشد.
۳. اگر دو نماز قضايی که در ادای آن هاترتيب معتبر است، بر عهده او باشد و بر اثر فراموشی قبل از ادای نماز اول به خواندن نماز دوم مشغول شود.
- و عدول در موارد زير مستحبّ است:
۱. از نماز ادا به نماز قضای واجب، در صورتی که بر اثر آن وقت فضيلت ادا فوت نشود.
۲. از نماز واجب به مستحبّ برای درک ثواب نماز جماعت.
۳. از نماز واجب به نافله در ظهر روز جمعه برای کسی که قرائت سوره جمعه را فراموش کرده و به جای آن سوره ديگری را خوانده و به نصف رسيده و يا از آن گذشته است. البته در این مورد اگرچه عدول برای درک ثواب قرائت سوره جمعه موافق احتیاط استحبابی است لکن می تواند آن سوره را رها کند و سوره جمعه را بخواند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📿به روزترین کانال احکام در ایتا 👇
☑️ @ahkam_sharei
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
هدایت شده از اخلاق و احکام دینی
﷽ #احکام_نماز_جماعت
❓پرسش
کدام نمازها را می توان به جماعت اقامه کرد و کدام را نمی شود به جماعت خواند؟ #آیت_الله_خامنه_ای
📝پاسخ
نماز جمعه باید به جماعت برگزار شود و نمی توان آن را به طور فرادا به جا آورد.
- همچنین مستحب است نمازهای واجب (چه نماز ادا و چه قضا) به جماعت خوانده شود.
- مستحب است نماز آیات به جماعت خوانده شود.
*نکته:
نماز مستحب را نمی شود به جماعت خواند؛ مگر:
1. نماز «استسقاء» که برای آمدن باران می خوانند؛
2. نماز عید فطر و قربان.
- منبع: کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش مسجد، ص 313.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📿به روزترین کانال احکام در ایتا 👇
☑️ @ahkam_sharei
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
هدایت شده از اخلاق و احکام دینی
﷽ #احکام_نماز_جمعه
❓پرسش
آیا نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان واجب است؟ روایاتی که می گویند هرکس سه جمعه پشت سرهم نماز جمعه نرود منافق است آیا صحت دارد؟
📝پاسخ
اولا طبق نظر اکثر مراجع نماز جمعه واجب تخییری است یعنی انسان می تواند به جای آن نماز ظهر خواند.
ثانیاً: روایت مورد نظر این است:
"صَلَاةُ الْجُمُعَةِ فَرِیضَةٌ وَ الِاجْتِمَاعُ إِلَیْهَا فَرِیضَةٌ مَعَ الْإِمَامِ فَإِنْ تَرَکَ رَجُلٌ مِنْ غَیْرِ عِلَّةٍ ثَلَاثَ جُمَعٍ فَقَدْ تَرَکَ ثَلَاثَ فَرَائِضَ وَ لَا یَدَعُ ثَلَاثَ فَرَائِضَ مِنْ غَیْرِ عِلَّةٍ إِلَّا مُنَافِقٌ"؛[کلینی، کافی، ج ۷، ص ۲۹۷، موسسه آل البیت، قم، ۱٤٠۹ق]
- امام باقر (ع) فرموده است:
نماز جمعه واجب است و جمع شدن براى آن هم همراه امام عادل واجب است.
- اگر کسى بدون علت سه نماز جمعه را ترک کند، سه فریضه را ترک کرده است و هیچ کس جز منافق سه فریضه را ترک نمیکند.»
- این روایت ناظر به زمان امام معصوم است؛ یعنی زمانی که امام معصوم حضور دارد و نماز جمعه به امامت وی برگزار می شود که در این صورت، واجب عینی است.
و اگر کسی بدون عذر، در نماز جمعه حاضر نشود، مشمول این روایت قرار می گیرد و عنوان منافق بر او جاری می شود. اما این روایت به زمان غیبت نظر ندارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📿به روزترین کانال احکام در ایتا 👇
☑️ @ahkam_sharei
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...