eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
798 دنبال‌کننده
303 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 عزادارى بانوان‏ ❓پرسش: آيا جايز است زنان با حفظ حجاب و پوشيدن لباس خاصى كه بدن آنان را بپوشاند در دسته‏هاى سينه زنى و زنجيرزنى شركت كنند؟ ✅ پاسخ: شركت زنان در دسته‏هاى سينه‏زنى و زنجيرزنى شايسته نيست. (1) ❓پرسش: در مجالس زنانه، زنان مداحى و سخنرانى مى‏كنند و صداى آنها به گوش مردان رهگذر مى‏رسد آيا اين عمل جايز است؟ ✅ پاسخ: شنيدن صداى ايشان اگر در معرض ريبه و لذّت نباشد حرام نيست. (2) ❓پرسش: سينه زدن زنان با حفظ حجاب چه صورتى دارد؟ ✅ پاسخ: اشكال ندارد. (3) ❓پرسش: آرايش براى خانمها در ماه محرم و صفر يا شهادت و وفات معصومين عليهم السلام چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: حرام نيست ولى سزاوار است در ايّام شهادت رعايت احترام را بنمايند. (4) ❓پرسش: مرسوم است كه خانمها در دو ماه عزادارى سرور و سالار شهيدان ماه محرم و صفر، صورت خود را اصلاح نمى‏كنند، آيا اين كار شرعاً ايراد دارد؟ ✅ پاسخ: اين كار اشكالى ندارد اصلاح كردن هم مانعى ندارد. البته سزاوار است در روزهاى عزا از اين كار پرهيز شود. (5) ❓پرسش: آيا خواندن زن در مجالس عزادارى با علم او به اينكه مردان نامحرم صداى او را مى‏شوند. جايز است؟ ✅ پاسخ: اگر مفسده داشته باشد بايد از آن اجتناب شود. (6) ❓پرسش: آيا برپا كردن مجلس عزادارى و يا جشن و مهمانى گرفتن بدون اذن شوهر و بى رضايت او جايز است؟ ✅ پاسخ: بدون اذن شوهر جايز نيست مگر احراز رضايت شود. (7) ❓پرسش: حركت زنان با وضع نامناسب به دنبال هيأت‏هاى عزادارى كه موجب بروز گناهان و آلودگى‏هايى مى‏شود، چه صورتى دارد؟ براى عزادارى بانوان چه روشى را توصيه مى‏فرماييد؟ ✅ پاسخ: عزادارى خامس آل عبا عليه السلام و ساير معصومين عليهم السلام از بهترين زمينه‏هاى قرب به خداست و مردان و زنان بايد طورى رفتار كنند كه آميخته با خلاف شرع نشود. (8) --------------- 1. اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 369؛ س 1454. 2. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 2182، ص 625؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، س 1681؛ اجوبة الاستفتائات، خامنه‏اى، س 1145. 3. استفتائات بهجت، ج 4، س 6388. 4. احكام بانوان، مكارم، ص 246، س 894 و 895. 5. همان، ص 246. 6. اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 132، س 373. 7. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 625، س 2118؛ هزار و يك مسأله، نورى همدانى، ج 2، ص 180. 8. استفتائات مكارم، ج 3، س 504. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 21 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 تذكراتى پيرامون عزادارى‏ 🔻1. بر سر در هيئت‏هايتان پرچم خلوص بزنيد تظاهر و ريا را به دستجات و هيئتها و حسينيه‏ها راه ندهيد. 🔻2. قداست عزادارى را با ساز و آواز و موسيقى نشكنيد. 🔻3. نهضت امام حسين عليه السلام براى مبارزه با منكر بود منكرات را از زندگى‏هايتان دور كنيد، با چشمى كه بر امام حسين گريسته‏ايد به نامحرم‏ نگاه نكنيد، با دستى كه بر سينه زده‏ايد خلاف نكنيد، با زبانى كه يا حسين گفته‏ايد غيبت نكنيد دروغ نگوييد، پايى را كه به مجالس عزا گشوده‏ايد به مجالس حرام نگشائيد. 🔻4. ارتباط خود را از اين مجالس قطع نكنيد. 🔻5. پايه دين بر نماز استوار است و در نهضت عاشورا نماز جايگاه مهمّى دارد. در انجام فريضه نماز كوتاهى نكنيد. عزادارى مستحب است مبادا براى شركت در عزادارى نماز واجب قضا شود. 🔻6. احسان و خيرات مستحب است مبادا احسانتان آلوده به اسراف و تبذير شود. 🔻7. شركت دادن فرزندان در عزاى امام حسين عليه السلام، بسيار مناسب است امّا رها كردن و نظارت نداشتن بر حركات و رفت و آمدهاى آنان در ايام و شبهاى عزا خطر آفرين است. 🔻8. شنيدن و ديدن عزادارى از راديو و تلويزيون مفيد است امّا حضور در مجالس حسينى نقش ديگرى داشته و سفارش شده است. 🔻9. كمك كردن به مجلس عزادارى امام حسين مستحب است اما اداء حقوق مردم و خمس آل محمد واجب است. 🔻10. بايد عزادارى‏ها از هرگونه رقابت منفى و حسّ برترى‏جويى به دور باشند. و يكديگر را تخريب نكنند. 🔻11. مهمترين حكمت مجالس عزادارى امام حسين عليه السلام آشنايى با مكتب و آرمان اوست بايد بگونه‏اى برنامه‏هاى عزادارى تنظيم شود كه عزاداران بتوانند با ارزشهاى عاشورايى انس پيدا كنند. 🔻12. تماشاى عزادارى، عزادارى محسوب نمى‏شود، بنابراين افرادى كه در پياده روها و حاشيه خيابانها توقف مى‏كنند مناسب است به جمع دسته‏هاى عزادارى بپيوندند تا جزء عزادارن محسوب شوند. 🔻13. مناسب است افراد كامل و با تجربه در هيئت‏هاى عزادارى جوانان شركت كنند تا مشوّق آنان باشند و نيز آداب صحيح عزادارى را به آنان بياموزند. 🔻14. ادب را در مجالس امام حسين رعايت نمائيد. 🔻15. به نظافت و بهداشت مجالس امام حسين بيشتر توجه نمائيد. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 21 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام علامت‏ 🖌 مقصود از علامت آهن بزرگى است كه در جلوى هيئت‏ها و دسته‏هاى عزادارى حسينى به عنوان نوعى شعار حمل مى‏شود و بالاى آن صفحه‏هاى فنر قابل انعطافى وجود دارد كه مزيّن به پر و جواهرات و مجسّمه و غير آنهاست. (1) 🖌 علامت از ابزار و وسايل عزادارى امام حسين عليه السلام است كه در هيئت‏ها و دسته‏هاى مذهبى به كار گرفته مى‏شود. 🖌 اين ابزار پس از ارتباط ايران با اروپايى‏ها در عصر قاجار از آيين‏هاى مذهبى مسيحيّت اقتباس شده است. اين ابزار نماد و مظهرى است كه گاهى عزاداران را از محتوا و اصل عزادارى و اقامه شعائر دين باز مى‏دارند. (2) ❓پرسش: بسيارى از تكايا در ايام عزاداريهاى مذهبى، اقدام به حمل «علاماتى» مى‏كنند كه به قيمت گزافى خريده شده و حمل آن نيز موجب اشكال است اين وسائل از نظر شرعى چه حكمى دارند؟ ✅ پاسخ: اشكال ندارد. (3) ❓پرسش: حكم علمهايى كه در مراسم عزادارى امام حسين عليه السلام از آنها استفاده مى‏شود و بعضى داراى نقش و نگارهايى نيز هستند چيست؟ ✅ پاسخ: استفاده از آنها جايز است. (4) ❓پرسش: آيا جايز است پارچه‏هايى را كه در ايام محرم بر روى علم مى‏بندند به فروش برسانند و پول آن را در عزادارى و تعمير حسينيه مصرف كنند؟ ✅ پاسخ: اگر در مراسم عزادارى محل حاجت نباشد و زايد بر متعارف باشد مى‏توانند بفروشند و به مصارف عزادارى و احتياجات حسينيه‏ها برسانند. (5) ❓پرسش: استفاده از علم در مراسم عزادارى سيدالشهداء يا قرار دادن آن در مجلس عزا يا حمل آن در دسته عزادارى چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: فى نفسه اشكال ندارد ولى نبايد اين امور جزء دين شمرده شوند. (6) --------------- 1. اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 128. 2. فرهنگ عاشورا، جواد محدثى. 3. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 28، س 72؛ جامع المسائل فاضل، ج 1 س 207؛ استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 579. 4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 623. س 2173. 5. همان، س 2179. 6. اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 128، س 358. احكام مناسبت ها، ص: 23 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 احكام تعزيه و شبيه خوانى‏ 🖌 مسأله: و شبيه خوانى اگر مشتمل بر حرام نباشد و موجب مذهب نشود اشكال ندارد ولى بهتر است به جاى آن، مجالس ‏خوانى برپا كنند. (1) 🖌 مسأله: اگر تعزيه و شبيه خوانى موجب حرمت به ساحت مقدس بزرگان دين شود بايد اجتناب شود. (2) ❓پرسش: آيا تعزيه و شبيه خوانى در مراسم عزادارى جايز است؟ ✅ پاسخ: اگر مشتمل بر حرام نباشد و موجب وهن مذهب نشود مانعى ندارد. (3) 👈 اگر تعزيه خوانى مشتمل بر استعمال آلات نباشد و و نخوانند و مرد زن را نپوشد اشكال ندارد. (4) ❓پرسش: آيا تشبّه به اهل بيت عليهم السلام در نمايش و تعزيه و غير آن جايز است؟ ✅ پاسخ: در صورتى كه مستلزم اهانت نباشد مانعى ندارد. (5) ❓پرسش: شبيه‏سازى در نمايش‏ها، همچون تعزيه كه فردى نقش يكى از ائمه عليهم السلام را بازى مى‏كند چه صورت دارد؟ ✅ پاسخ: با مراعات احترام آنان جايز است. (6) -------------- 1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 28، س 71 و ج 3، س 44، س 47، س 33؛ جامع المسائل صافى، ج 1، ص 599؛ اجوبة الاستفتائات، س 1440. 2. اجوبة المسائل، علوى گرگانى، ص 365. 3. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 2165. 4. مجمع المسائل گلپايگانى، ج 1، ص 559، س 77. 5. جامع المسائل فاضل، ج 1 س 2166؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 132. 6. احكام خانواده، عبدالرحيم، موگهى، طبق فتواى امام، ص 336. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 25 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 احكام استفاده از لباس سياه‏ 🖌 رنگ سياه از جهات گوناگون، آثار و خواص مختلف دارد و به اعتبار هريك از اين خواص، فرد يا گروهى مخصوص براى منظور ويژه خويش از آن بهره مى‏گيرند. 1⃣ رنگ سياه از جهتى رنگ است، يعنى رنگ تيره سبب استتار و اختفا مى‏گردد و گاه براى چنين امرى به كار گرفته مى‏شود. 2⃣ رنگ سياه از جهت ديگر، رنگ و تشخص است و از اين رو، لباس رسمى شخصيت‏ها نوعاً سياه يا سرمه‏اى سير است، و در نقل‏هاى تاريخى موارد فراوانى را مى‏توان يافت كه براى نشان دادن هيبت و تشخص فرد، گروه، حكومت يا مسأله‏اى از اين رنگ استفاده مى‏شده است. 3⃣ يكى ديگر از خواص و آثار رنگ سياه، آن است كه اين رنگ به صورت طبيعى، رنگى ‏آور و دلگير و مناسب عزا و ماتم است. از همين رو، بسيارى از مردم جهان، از اين رنگ به عنوان اظهار غم و اندوه از مرگ دوستان و عزيزان خود سود مى‏جويند. 👈 اما بايد توجه داشت كه انتخاب رنگ سياه در ايام سوگوارى (علاوه بر نكته فوق) علتى نيز دارد و آن عبارت است از اين حقيقت كه: كسى كه در ماتم عزيزان خويش، جامه سياه مى‏پوشد و در و ديوار را سياهپوش مى‏كند، با اين عمل مى‏خواهد بگويد و بفهماند كه: «تو مايه روشنى چشم من و در حكم فروغ ديدگان من بودى و دفن پيكر تو در دل خاك بسان افول ماه و خورشيد در چاه مغرب، حيات و زندگى را در چشمم تيره و تار ساخته و زمين و زمان را در سياهى و ظلمت فرو برده است.» (1) ⬅️ چنان كه حضرت زهرا عليها السلام در روز هشتم رحلت حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم بر سر قبر آن حضرت رفت و فرياد برآورد: يا ابتاه انقطعت بك الدنيا بانوارها و زوت زهرتها و كانت بِبَهجتك زاهرة فقد اسودَّ نهارها، فصار يحكى حنادسها رَطبها و يابسها ... و الأسى لازمنا ... . (2) اى پدر! تو رفتى و با رفتن تو، دنيا روشنى‏هاى خويش را از ما برگرفت و نعمت و خوشى‏اش را از ما دريغ كرد. جهان، به حسن و جمال تو، روشن و درخشان بود (ولى اكنون با رفتن تو) روز روشن آن سياه گشته و تر و خشكش حكايت از شبهاى بس تاريك دارد ... و حزن و اندوه، همواره ملازم ماست ... ✅ بنابراين، سياه‏پوشى به دليل رمز و رازى كه در اين رنگ نهفته است، به عنوان يك رسم طبيعى و سنت منطقى نشان و اندوه دارد و پيروان اهل‏بيت عليهم السلام در ايام عزادارى، لباس سياه بر تن مى‏كنند؛ زيرا لباس سياه، نشانه و به ساحت آنان، اعلام از سرور آزادگان، در جبهه حق و باطل و اظهار شدن آفاق حيات معنوى است. 🖌 وقتى كه امام حسين عليه السلام و يارانش به شهادت رسيدند. بنى هاشم لباس سياه پوشيدند. (3) 🔻حاجى نورى در جلد سوم مستدرك رواياتى نقل كرده مبنى بر عدم كراهت لباس سياه در عزاى امام حسين عليه السلام. 🔻آيت الله العظمى مرعشى نجفى‏ در وصيتنامه خود فرموده‏اند: سفارش مى‏كنم لباس سياهى را كه در ماه محرم و صفر مى‏پوشيدم جهت حزن و اندوه در مصيبت‏هاى آل رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم با من دفن شود. (4) 🔻علامه ممقانى: پوشيدن لباس سياه در عزاى اهل بيت عليهم السلام كراهت ندارد بلكه پوشيدن لباس سياه در عزاى مؤمن (شيعه دوازده امامى) هم به خاطر احترام او كراهت ندارد. (5) ❓پرسش: آيا پوشيدن لباس سياه در عزادارى امام حسين عليه السلام جايز است و آيا رجحان دارد؟ ✅ پاسخ: پوشيدن لباس سياه در عزاى امام حسين عليه السلام و ديگر ائمه عليهم السلام چون از مصاديق است، واجد رجحان شرعى مى‏باشد و بزرگانى چون مرحوم آيت اللَّه بروجردى در روز عاشورا از سياه استفاده مى‏كردند. (6) ✅ آيت اللَّه صافى و نورى همدانى: پوشيدن لباس سياه به عنوان اعلان حزن و اندوه در مصيبت امام حسين عليه السلام و ائمه عليهم السلام رجحان دارد. (7) ❓پرسش: آيا نماز خواندن با لباس سياه بر عزاداران امام حسين عليه السلام مكروه است؟ ✅ پاسخ: چون لباس سياه علامت عزاداران سيدالشهداء است و عزادارى آن حضرت كمال رجحان را دارد لذا نماز خواندن با آن نيز مكروه نمى‏باشد. (8) ------------- 1. پرسشهاى دانشجويى، ويژه محرم، ص 179. 2. بحارالانوار، ج 43، ص 174- 180. 3. وسائل الشيعه، ج 2، ص 890؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 620. 4. سياه‏پوشى در سوگ ائمه نور، ص 220. 5. همان. 6. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 621، س 2170؛ سياه پوشى در سوگ ائمه ص 215؛ هزار و يك مسأله نورى، ج 2، ص 180 س 602. 7. جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 130، س 159؛ و هزار و يك مسئله نورى، ج 2، ص 180، س 602؛ جامع المسائل، فاضل، ج 2، ص 620، س 2171. 8. جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 130، س 159؛ جامعه المسائل فاضل، ج 2، ص 620، س 2171. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 26 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 احكام ياد امام حسين عليه السلام‏ 🖌 ياد امام حسين عليه السلام در همه مناسبتها مطرح است؛ يكى از اعمال مستحبى‏ ، عيد ، عيد ، ، حضرت على عليه السلام، شبهاى ، زيارت و ياد امام حسين عليه السلام است. 🖌 از جمله مواردى كه ياد كردن حضرت سيدالشهدا عليه السلام سفارش شده است هنگام نوشيدن است، مستحب است بعد از آشاميدن آب امام حسين عليه السلام و اهل بيت ايشان عليهم السلام را ياد كند و قاتلان آن حضرت را نمايد. (1) --------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 2638. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 37 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام نام امام حسين عليه السلام‏ 🖌 نام امام حسين عليه السلام مانند نام پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و ساير امامان عليهم السلام از اسامى است كه احترام به آن لازم است و هرگونه بى احترامى به آن حرام است‏. (1) 👈 مانند: 🔸الف: سوزاندن ورقه‏اى كه نام ايشان بر آن نوشته شده است. 🔸ب: انداختن آن درجايى كه بى احترامى به آن باشد. مانند زباله دان. 🔸ج: نوشتن آن با چيزى يا بر چيزى كه بى احترامى به آن باشد. (2) 📌مسأله: دست زدن به نام امام حسين عليه السلام يا رساندن جائى از بدن به آن بدون طهارت حرام است پس كسى كه وضو ندارد يا غسل جنابت، حيض، نفاس بر او واجب شده است نمى‏تواند به اين نام مبارك دست بزند. (3) 📌مسأله: شخص بى‏وضو نبايد بدن خود را به نامهاى انبياء و ائمه برساند. (4) ❓پرسش: مسّ نامهايى چون عبدالحسين، غلام حسين، قربان على، رضوى چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: مس اسامى مذكور اشكال ندارد مگر (رضوى) (5) كه اگر مقصود امام رضا عليه السلام باشد و مس موجت هتك باشد حرام است. ---------------- 1. همان، م 140. 2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 1، ص 115، س 311 و 312. 3. تحرير الوسيله، ج 1، ص 32؛ توضيح المسائل مراجع، م 319. 4. رساله منتخب ارسائل، محمد كاظم يزدى، ص 146. 5. هزار و يك مسئله، نورى همدانى، ص 16، ج 2، س 40. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 38 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا