eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
798 دنبال‌کننده
302 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰صيد ماهى با ديناميت و برق‏ ❓پرسش: در بعضى از مناطق با اتصال برق به آب يا انداختن ديناميت در آب ماهى صيد مى‏كنند، آيا اين روش صيد جايز است؟ ✅ پاسخ: چنان چه ماهى در آب بميرد حرام است. (1) ❓پرسش: نظر به اينكه عده‏اى با استفاده از نارنجك و يا ديگر مواد منفجره اقدام به صيد ماهى مى‏نمايند به طورى كه در اثر موج انفجار ايجاد شده ماهى‏ها روى سطح آب قرار مى‏گيرند، سپس آنها را از روى آب جمع مى‏كنند، آيا چنين ماهى‏هايى حلال هستند؟ ✅ پاسخ: اگر ماهيها زنده يا نيمه جان از دريا گرفته شوند حلال هستند. (2) -------------- 1. . استفتائات بهجت، ج 4، ص 375، س 5873 2. . استفتائات جديد، مكارم، س 991 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص66 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 خرچنگ‏ ❓پرسش: خريد و فروش و استفاده از گوشت چه صورت دارد؟ ✅ پاسخ: همه مراجع: است. (1) 🔰 شاه ميگو ❓پرسش: در درياى جنوب نوعى خرچنگ دراز به نام شاه ميگو زندگى مى‏كند كه شباهت زيادى به ميگو دارد، آيا حلال است يا حرام؟ ✅ پاسخ: حكم در اينجا تابع صدق موضوع در نظر عرف است. اگر به آن خرچنگ گفته مى‏شود، حرام است و اگر صدق ميگو بر آن كند حلال است. (2) ❓پرسش: آيا حليت ميگو شامل اقسام آن مى‏شود؟ حتى شاه ميگو؟ ✅ پاسخ: فرق ميان انواع آن نيست. (3) ----------------- 1. مسائل جديد، محسن محمودى، ج 3، ص 146؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 318، س 2028 2. استفتائات جديد مكارم، ج 1، س 984 3. استفتائات جديد مكارم، س 986 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص67 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 آبزيان حلال و حرام آیت الله 🖌 مسأله ۱۳۳۰. دوزيستان و حيوانات دريازي به جز «ماهي‌هاي دار» [۱] و «» [۲]، حرام گوشت مي‌باشند. 🔻 📌 بنابراين، اقسام مختلف ، (لابستر)، [۳] تمساح، لاک پشت، قورباغه، وزغ، اسفنج دريايي، صدف، حلزون دريايي، ستاره دريايي، عروس دريايي، شقايق دريايي، توتياي دريايي، هيدر، هشت پا و ساير نرم تنان دريايي حرام گوشت هستند. 🔸 ماهي‌هاي بدون پولک يا ماهي‌هايي که داراي (پولک‌هاي ميکروسکپي که با چشم معمولي و غير مسلح قابل مشاهده نيست) [۴] هستند، گوشت مي‌باشند. 🔻 بنابراين، خوردن مارماهي [۵]، بادکنک ماهي [۶]، گربه ماهي [۷]، ماهي يال اسبي، لب لوله ماهي، ني ماهي، ماهي مرکب، شيشه ماهي، ميگو ماهي، خارپشت ماهي لب منقاري، خورشيد ماهي اقيانوسي و مانند آنها که بدون پولک هستند، حرام است. 🔸 همچنين، خوردن ماهي (سفره ماهي)، [۸] رامک ماهي، [۹] ماهي، [۱۰] گربه کوسه ماهي، [۱۱] سپر ماهي، [۱۲] سوس ماهي، شبه سوس خالدار که داراي هستند، [۱۳] حرام مي‌باشد. 📌 کليه دريايي مانند نهنگ، وال، دلفين، خوک دريايي، گراز دريايي، شير دريايي گوشت هستند، حتي حيواناتي که حيوانات خشکزي حلال گوشت مي‌باشند مثل اسب آبي و گاو آبي، حرام گوشت محسوب مي‌شوند. [۱۴] ---------- [۱]: به پولک، «فلس» نيز گفته مي‌شود. [۲]: «ميگو» که در زبان عربي «إربيان» يا «روبيان» و به انگليسي «Shrimp» ناميده مي‌شود. [۳]: «شاه ميگو» که در زبان عربي «أم الروبيان» و به انگليسي (Lobster» ناميده مي‌شود، عرفا از خانواده خرچنگ‌ها است و خوردن آن حرام مي‌باشد. بنابراين، خوردن انواع مختلف خرچنگ پهن (گرد)، خرچنگ دراز دريايي (شاه ميگوي آب شور) و خرچنگ دراز آب شيرين (شاه ميگوي آب شيرين) حرام مي‌باشد. [۴]: شبه پولک‌ها يا پولک‌هاي ميکروسکپي (Placiod scales) که بدن بسياري از ماهيان غضروفي مانند کوسه ماهي ها، سفره ماهي‌ها را پوشانده، عرفا پولک محسوب نمي شوند. [۵]: مارماهي زرد، مارماهي پوزه کند، مارماهي تيزدندان. [۶]: بادکنک ماهي صاف، بادکنک ماهي زيتوني، بادکنک ماهي قهوه اي. [۷]: اسبله، گربه ماهي خاکي، گربه ماهي بزرگ. [۸]: پري دم پري، پوي پلنگي، پوي گزنده، پوي دوخار، پوي چهار گوش. [۹]: رامک خالدار، رامک خط کماني، رامک مخطط. [۱۰]: کوسه ماهي درنده، کوسه چاک لب، کوسه باله سياه، کوسه چانه سفيد، کوسه ببري، کوسه نوک تيز، کوسه دراز دم، کوسه سر چکشي، کوسه گورخري، کوسه قلاب دندان، کوسه اژه اي. [۱۱]: گربه کوسه لکه دار، گربه کوسه عربي. [۱۲]: سپر ماهي برقي ايراني، سپر ماهي دو پوزه. [۱۳]: همان طور که بيان شد شبه پولک‌ها يا پلاکوئيدها، عرفا «پولک و فلس» محسوب نمي شوند. [۱۴]: شايان ذکر است، پرندگان دريايي، حکم ساير پرندگان را دارند که احکام آن در بخش «پرندگان» ذکر مي‌گردد. 📚 توضیح المسایل جامع - جلد ۲، صفحه ۵۵۴ 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 فراورده‏هاى غير گوشتى‏ 🖌 مسأله: فراورده‏هاى كه از حيوان حلال گوشت زنده تهيه شده مانند شير، ماست، پنير، كشك، كره و خامه، همگى پاك و خوردن آن حلال است هرچند شخص كافر آن را تهيه كرده باشد و يا در بازار غير مسلمان به فروش برسد و يا از كشورهاى غير اسلامى وارد كرده باشند، 👈 مگر آنكه انسان كند كه با بدن كافر تماس پيدا كرده و نجس شده است. (1) 🖌 مسأله: غذاهاى غير گوشتى اعم از سبزيجات، حبوبات، ميوه‏ها و فراورده‏هاى لبنى، تخم‏مرغ و تخم ساير پرندگان حلال گوشت، بيسكوئيت، شيرينى، شكلات، ژلاتين، پاستيل و ساير خوردنى‏ها پاك و خوردن آن حلال است هرچند در كشورهاى غير اسلامى تهيه شده باشد. ❓پرسش: خوردن نوشابه‏هاى خارجى از نظر شرعى چه حكمى دارند؟ ✅ پاسخ: اگر يقين به نجاست آنها نداشته باشيد مانعى ندارد. (2) 🖌 مسأله: نان و ديگر پختنى‏ها كه غير مسلمان طبخ آن را انجام داده و ماده اوليه آن پاك بوده است و ما يقين به نجس شدن آن نداريم پاك مى‏باشد. (3) 🖌 مسأله: روغن اعم از حيوانى و غير آن كه يقين به نجس بودن يا نجس شدن آن نباشد پاك است. (4) 🖌 مسأله: نوشابه‏ها و ساير نوشيدنى‏هايى كه اصل آنها پاك و حلال است و معلوم نيست كه با بدن كافر تماس داشته است يا نه پاك است. (5) ------------------- 1. اجوبة المسائل، علوى گرگانى، ص 275 2. جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 319، س 2036 3. آموزش فقه، ص 101 4. همان 5. آموزش فقه، ص 101 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص67 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 خوردنى‏ها در حالات معنوى‏ 🔸1. خوردن و آشاميدن در حال حرام است و نماز را باطل مى‏كند. (1) 👈 اگر ذراتى از غذا و مانند آن در دهان باشد و موقع نماز فرو برد نماز را باطل نمى‏كند. 👈 اگر در بين نماز غذايى را كه لاى دندان‏ها مانده فرو ببرد نمازش باطل نمى‏شود و اگر قند و مانند آن در دهان مانده باشد و در حال نماز كم كم آب شود و فرو رود نمازش اشكال پيدا مى‏كند. برخى از مراجع همچون آيات عظام سيستانى، زنجانى و صافى فرموده‏اند نماز اشكال ندارد. (2) 👈 خوردن در حال اشكال ندارد ولى بهتر است از كارهايى كه حضور قلب را هنگام وضو از بين مى‏برد پرهيز شود. (3) 🔸2. خوردن و آشاميدن در حال واجب همچون روزه رمضان حرام است. 🔸3. خوردن گوشت شكار بر حرام است، چه خودش شكار كند يا غير خودش. (4) 👈 خوردن غذاى معطر، نعنا و ساير گياهان و سبزى‏هاى خوشبو بر مُحرِم حرام است. (5) ----------------- 1. . توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 629( دهم از مبطلات نماز خوردن و آشاميدن است) 2. . توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 629، م 1155 3. . عروة الوثقى، ج 1، مستحبات وضو، الرابع عشر 4. . مناسك حج، امام خمينى، ص 43 5. . جامع المسائل فاضل، ج 2، ص 225، س 559؛ فرهنگ فقه، ج 3، ص 523 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص72 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 اسراف در غذا خوردن‏ 🖌 اسراف در لغت به معناى تجاوز از حد و ميانه‏روى است. 👈 قرآن مى‏فرمايد: ... كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ‏ (1) بخوريد و بياشاميد ولى زياده‏روى نكنيد كه خداوند اسراف كاران را دوست ندارد. 📌 غذاى مورد بدن هر قدر كه باشد اسراف محسوب نمى‏شود. 💡امام صادق عليه السلام فرمود: ليس فيما اصلح البدن اسراف‏ (2) آنچه بدن بدان نياز دارد (تا بتواند وظايف خويش را به خوبى انجام دهد) اسراف نيست. 🖌مسأله: خوردن بيجا، پرخورى و زياده‏روى مكروه است. (3) 👈 برخى تصور مى‏كنند كه فقط دور ريختن اسراف است در حالى كه زياده‏روى در مصرف، هم اسراف محسوب مى‏شود و هم آسيب به خود. 👈 بايد به گونه‏اى غذا طبخ و توزيع شود كه غذا دور ريخته نشود و از طرفى هم شايسته است با توجه به اينكه ميل و اشتهاى افراد متفاوت است، آنها كه ميل كمترى به غذا دارند به اطلاع ميزبان برسانند تا از زياد آمدن و اسراف در غذا جلوگيرى شود. ------------------- 1. . اعراف/ 31 2. . سفينة البحار، ج 1، ص 616 3. . توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 607 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص72 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari