🔰هفت چيز نسبت به ائمه معصومين عليهم السلام حرام است
🔹1. هر كارى كه به نحوى #هتك حرمت و بى احترامى به آنها محسوب شود. مانند مس نام معصومان عليهم السلام بدون وضو اگر هتك باشد ونماز خواندن جلوتر از قبر ائمهمعصومين عليهم السلام (1)
🔸2. #تماس جنب حائض و نفساء با نام معصومين عليهم السلام. (2)
🔹3. نسبت #دروغ دادن به معصومين عليهم السلام. (3)
🔸4. #سجده كردن در برابر حرم معصومين عليهم السلام مگر براى سجده شكر. (4)
🔹5. #نجس كردن حرم معصومين عليهم السلام. (5)
🔸6. #توقف جنب، حائض و نفساء در حرم معصومين عليهم السلام. (6)
🔹7. #غلو كردن و نسبت الوهيت دادن به آنان.
-----------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 494.
2. همان، م 319، ص 199.
3. همان، م 1596.
4. همان، م 109.
5. همان، م 904.
6. همان، ص 517؛ تحريرالوسيله، ج 1، القول فى احكام الجنب، ص 38
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص67
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰چهار نكته در رابطه با زيارت معصومين عليهم السلام
🔸1. يكى از مستحبات و يكى از حقوق معصومين عليهم السلام #زيارت قبور آنان است. (1)
🔹2. #غسل_زيارت براى هريك از مشاهد مشرفه مستحب است. (2)
🔸3. #نماز_زيارت براى ائمه معصومين عليهم السلام وارد شده است. (3)
🔹4. زيارت امين الله، جامعه كبيره، نماز جعفر طيار براى #همه ائمه عليهم السلام نقل شده است.
----------------
1. موسوعه زيارات معصومين، مؤسسه الهادى، ج 4، ص 320.
2. غاية القصوى، ج 1، ص 276.
3. مفاتيح نوين، ص 1056
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص68
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰دو نكته درباره حزن
🔸1. گرچه حزن به تنهايى پسنديده نيست، اما حزنى كه انسان را متوجه آخرت ومسئوليتهاى شرعىكند مطلوب است همچون موارد زير:
👈- شركت در مراسم تشييع جنازه. پيامبر اكرم (ص) فرمود: صَلِّ عَلَى الْجَنَائِزِ لَعَلَّ ذَلِكَ أَنْ يَحْزُنَك (1)
در نماز ميت شركت كن شايد محزون شوى. (2)
👈- حزن در غيبت و فراق امام زمان (عج)
👈- حزن در برابر خطاها و گناهان.
👈- حزن در عزاى اهل بيت عليهم السلام. امام صادق عليه السلام فرمود: نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِيح (3)
نفس آنكه اندوه ما دارد و براى ستم بر ما غمگين است ثواب تسبيح گفتن دارد.
🔸2. حزن نمودهايى دارد همچون: لباس مشكى پوشيدن، برپايى و شركت در مجالس عزا و ... .
-----------------
1. مجموعه ورام، ج 1، ص 288.
2. عروة الوثقى، ج 1، باب تشييع جنازه.
3. بحارالانوار ج 72، ص 83
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص69
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰احترام مقطعى و هميشگى
📌رعايت #ادب در مناسبتهاى عزاى معصومين عليهم السلام بسيار مناسب و زيباست.
اين آداب دو گونه است: 🔻
✅ 1. برخى #مقطعى است مانند بهتأخير انداختن مجالس عقد و عروسى، تعطيلى كسب و كار در روزهاى شهادت، حال حزن داشتن، لباس سياه بر تن كردن و ...
✅ 2. برخى از احترامها #هميشگى است و نمىتوان بعد از مناسبت، آنها را رعايت ننمود، مانند نماز، حجاب، استفاده نكردن از سى دىهاى مبتذل، نرفتن به مجالس گناه و ... .
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص72
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰اطاعتهاى واجب
🔸1. اطاعت خداوند و پيامبر و ائمه بر همه واجب است.(1)
🔸2. اطاعت از فقيه جامع الشرايط به عنوان نايب امام معصوم عليه السلام در قلمرو ولايت ثابت براى وى.
🔸3. اطاعت زن از شوهر در رابطه با حقوق مرد (تمكين، نظافت و ...)
🔸4. اطاعت از پدر و مادر در جايى كه نافرمانى فرزند موجب آزار آنان گردد. (2)
-----------------
1. . انفال/ 20؛ آل عمران/ 132.
2. . تحريرالوسيله، ج 2، ص 305؛ جواهر الكلام، ج 21، ص 23؛ عروة الوثقى، ج 2، ص 425
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 73
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰شباهت مشاهد مشرفه با مساجد
🔹مشاهد مشرفه معصومين عليهم السلام از جهات مختلف شبيه مساجد بوده و از شأن و منزلت بالايى برخوردارند. به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
🔸1. در فضيلت #نماز گزاردن در آن مكانها كه حرم معصومين عليهم السلام افضل است. (1)
🔸2. در حرمت #توقف ناپاك (حائض، جنب و ...) (2)
🔸3. در حرمت #نجس كردن. (3)
🔸4. در وجوب #تطهير فورى. (4)
----------------
1. فرهنگ فقه، ج 1، ص 85.
2. توضيح المسائل مراجع، م 355.
3. همان، م 904.
4. فرهنگ فقه، ج 1، ص 85 ..
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 74
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰چند نكته درباره تسليت
🔸1. تسليت به مصيبت ديدگان اعم از بزرگ و كوچك و زن و مرد، همچنين تسليت صاحبان عزا بهيكديگر پس ازدفن ميّت #مستحب است. (1)
🔸2. ابراز همدردى با مصيبتديدگان بر حسب شأنشان، متفاوت است، به عنوان مثال نسبت به كودك يتيم، دست كشيدن بر سر او مستحب است.
👈البته در حصول ثواب تسليت، صرف حضور نزد صاحب عزا و ديدار با او كفايت مىكند، (2) هرچند ابراز همدردى با گفتن كلمات تسلى بخش افضل است.
👈لكن برپايى مجلسسوگوارى و اطعام مردم از سوى صاحب عزا، استحباب ندارد؛ هرچند جايز است. به خصوص زمانىكه بر اثر ترك آن آبروى صاحب عزا به خطر بيفتد.
🔸3. در استحباب تسلى دادن به مصيبت ديدگان، فرقى بين زن و مرد #نيست.
🔸4. تسليتدادن مستحب است، خواه پيش از #دفن و خواه بعد از دفن. (3)
🔸5. فرستادن غذا براى بستگان ميت در مدتى كه به قصد عزادارى نشستهاند، مستحب است. (4)
🔸6. غذا خوردن نزد مصيبت زدگان #مكروه است. (5)
🔸7. صاحب عزا تا #سه روز مناسب است براى عزا بنشيند. (6)
🔸8. به صبر و فراموشى واداشتن صاحبانعزا از مستحبات مؤكد است.
--------------------------
1. فرهنگ فقه، ج 2، ص 476.
2. تحريرالوسيله، چهار جلدى، ج 1، ص 168
3. تحريرالوسيله، ج 1، ص 86؛ عروة الوثقى، ج 1، ص 325.
4. مرآت الكمال، ج 3، ص 545؛ تحريرالوسيله، ج 1، ص 86؛ عروة الوثقى، ج 1، ص 325.
5. عروة الوثقى، ج 1، ص 325.
6. تحريرالوسيله، ج 1، ص 171 ..
📚احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 78
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
◼️حضرت امام حسن عسکری (سلام الله علیه) فرمودند:
« أكْثِرُوا ذِكْرَ اللّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرآنِ وَالصَّلاةَ عَلَى النبىِّ (صلی الله عليه وآله)، فَإنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّه (صلی الله عليه وآله) عَشْرُ حَسَناتٍ»
زياد ياد خدا و ياد مرگ باشيد و بسیار قرآن بخوانيد و بر پيامبر اكرم (صلی الله عليه وآله) فراوان درود فرستيد كه درود بر رسول خدا (صلی الله عليه وآله) ده حسنه به شمار مىآید.
📚بحارالانوار 78: 372 ح 12
🏴 سالروز شهادت جانسوز حضرت أبو محمد امام حسن عسکری علیهالسلام را محضر فرزند گرامیشان حضرت خاتم الأوصیا امام زمان (عجلالله فرجه الشریف) و همه شیعیان و محبین آن حضرت تسلیت میگوییم.🏴
🔰هفت نكته درباره بدعت
🔸1. بدعت در دين يعنى انجام دادن عملى كه در كتاب و سنت پايه و اساسى ندارد. چنين عملى به نيت انجام عمل دينى، بدعت و حرام است. (1)
👈 مانند: نماز خواندن به فارسى، خواندن نماز مستحبى به جماعت، خواندن نماز تراويح، دست بسته نماز خواندن، آمين گفتن، مستحب دانستن روزه روز عاشورا و ... .
🔹2. مقابله با بدعت گزاران با اظهار علم بر عالمان دين واجب است. (2)
🔸3. بيزارى جستن از بدعت گزاران و بر حذر داشتن مردم از نزديك شدن و ارتباط با بدعت گذاران واجب است. (3)
🔹4. اهانت و بى احترامى به بدعت گذار و كافر حربى و متجاهر به فسق، جايز، بلكه پسنديده است. (4)
🔸5. كتب در بر دارنده بدعت، از كتابهاى ضاله است كه هر گونه كسب با آن مانند فروختن، اجاره يا عاريه دادن و جز آنها، حرام و از بين بردن آن واجب است. (5)
🔹6. هرعملى جديدى را نمىتوان بدعت ناميد. زيرا:
👈 برخى از اعمال ريشه دينى دارند و ما از آنها اطلاع نداريم.
👈 برخى از اعمال به صورت مطلوبيت كلى مطرح هستند، مانند مصافحه بعد از نماز.
👈 برخى از اعمال نيز صرف يك سنت محلى بدون انتساب به دين مطرح است مانند شكل و نوع عزادارى، نوع شادى و ... .
🔸7. براى شناسايى و مقابله با بدعت، بهترين راهكار مدرك خواهى و مراجعه به علماى دين است.
--------------
1. جامع الشتات فارسى، ج 1، ص 176.
2. امام صادق( ع) فرمود: « إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فَعَلَى الْعَالِمِ أَنْ يُظْهِرَ عِلْمَه؛ هر گاه بدعت در ميان مردم پيدا شد عالم بايد علم خود را آشكار كند» بحارالانوار، ج 48، ص 252.
3. فرهنگ فقه، ج 2، ص 76.
4. فرهنگ فقه، ج 1، ص 726
5. جواهر الكلام، ج 22، ص 56
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج2 ؛ ص138
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰اقسام نذر
🖌 نذر بر دو قسم است: مطلق و مشروط 🔻
✅ 1. نذر #مطلق آن است كه هيچ قيد و شرطى ندارد، مثل اين كه كسى بگويد: «من براى خدا نذر مىكنم(۱) كه نماز شب بخوانم».
✅ 2. نذر مشروط آن است كه در برابر نذر خود از خداوند چيزى بخواهد، مثلًا بگويد: «اگر از اين بيمارى رهايى يابم، فلان كار خير را انجام مىدهم» و يا نذر كند: «اگر مرتكب فلان كار زشت شدم فلان كار خير را براى خدا انجام دهم».
____________
۱. مراد اين است که میگوید برای خدا به گردن من است.
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 140
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 سه نكته درباره نذر
🔸1. يكى از واجبات قرآنى كه درباره اهلبيت نيز مطرح شده است، مسأله نذر و وفاى به نذر است.
قرآن در مورد اهل بيت عليهم السلام مىفرمايد: يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً (1)
آنها به نذر خود وفا مىكنند، و از روزى كه شرّ و عذابش گسترده است مىترسند.
🔹2. نذر آن است كه انسان ملتزم شود كار خيرى را براى خدا به جا آورد و يا كارى كه نكردن آن بهتر است براى خدا ترك كند. (2)
🔸3. با شرايطى عمل به نذر واجب مىشود.
👈 اين شرايط عبارتند از:
📍الف) صيغه خوانده شود و لازم نيست انسان آن را به عربى بخواند، پس اگر بگويد چنانچه مريض من خوب شود براى خدا بر من است كه هزار تومان به فقير بدهم، نذر او صحيح است. (3)
📍ب) كارى را كه نذر مىكند، انجام آن برايش مقدور باشد. (4)
📍ج) نذركننده بايد مكلف، عاقل بوده و با اختيار و قصد خود نذر كند. (5)
📍د) متعلق نذر او رجحان داشته باشد، يعنى انجام دادنش بهتر باشد. (6)
-------------------
1. انسان/ 7.
2. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2640 .
3. توضيح المسائل مراجع، م 2641.
4. همان، م 2647.
5. همان، م 2642.
6. همان، م 2648 و 2649؛ جامع المسائل فاضل، ج 2، س 1319
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 141
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰چند نكته درباره نذر
🔸1. اگر انسان نذر كند كارى انجام دهد، بايد #همانطورى كه نذر كرده عمل كند و اگر به گونهاى ديگر انجام دهد، صحيح نمىباشد.
🔹2. اگر نذركننده صيغه نذر را بر زبان نياورده باشد، مىتواند نذر خود را #عوض كند. (1)
🔸3. اگر انسان نذر كرده و #نتواند به نذر خود عمل كند، كفاره ندارد ولى اگر بدون عذر به نذر خود عمل نكند، كفّاره واجب مىشود يعنى بايد به شصت فقير طعام دهد يا دو ماه پى در پى روزه بگيرد. (2)
🔹4. اگر نذركننده، مقدار نذر را معين نكرده يا فراموش نموده، مىتواند به #حداقل آن اكتفا كند. (3)
🔸5. #مناسب است كه نذر مطلق باشد و مقيد به زمان و مكان خاصى نباشد تا شخص بتواند به راحتى در انجام آن تصميم بگيرد.
🔹6. كسى كه نذر كند عملى را ترك كند، اگر از روى #فراموشى يا #ناچارى آن عمل را انجام دهد، كفّاره بر او واجب نيست. (4)
------------------
1. استفتائات امام، ج 2، ص 464، س 20.
2. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2654؛ استفتائات جديد مكارم، ج 3، س 809.
3. همان، م 2652؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1327 ..
4. توضيح المسائل مراجع، م 2656.
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه)، ج2، ص: 143
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari