eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
803 دنبال‌کننده
307 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
🖌 مسأله: در صورتى كه به جاى غسل، ميت را بايد تيمم دهند، اگر ميت برخى از اعضاى تيمم را ندارد، بايد اعضاى موجود را تيمم دهند. (1) ❓پرسش: چنانچه تطهير بدن ميت مشكل باشد و پس از تطهير مجدداً از بدن ميت خون خارج مى‏شود وظيفه چيست؟ ✅ پاسخ: حتى الامكان خون و نجاست را بايد از بدن ميت زايل و تطهير نمود، بلى، چنانچه مستلزم مشقت يا موجب هتك ميت شود لازم نيست و مى‏توان بدون تطهير دفن نمود. (2) 👈 آية الله مكارم: تطهير لازم نيست. (3) ❓پرسش: چنانچه خون بدن ميت بند نيايد وظيفه چيست؟ ✅ پاسخ: اگر صبر كردن مستلزم هتك ميت مى‏شود به هر وسيله ممكن از خروج خون جلوگيرى كنيد و غسل دهيد يا با آب سدر وكافور متصل به آب لوله و كر غسل دهيد و اگر ممكن نشد تيمم دهيد. (4) ---------------- 1. عروة الوثقى، ج 1، ص 368. 2. مسائل جديد، محسن محمودى، ج 4، ص 188. 3. استفتائات جديد مكارم، ج 4، س 136. 4. همان، س 137؛ مسائل جديد، محسن محمودى، ج 4، ص 189 .. 📚 احكام حوادث طبيعى، ص: 39 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 سگ‏هاى زنده ياب‏ ❓پرسش: تكليف امداد گران با سگ‏هاى زنده ياب كه نجس هستند و در حوادث از آن‏ها زياد استفاده مى‏شود چيست؟ ✅ پاسخ: استفاده از آن حيوانات اشكال ندارد و در موارد لزوم رعايت احكام طهارت و نجاست لازم است. (1) ❓پرسش: با توجه به اينكه اخيراً از سگ‏هاى تربيت شده براى تجسس مفقودين در حوادث استفاده مى‏شود حكم شرعى نفس سگ و برخورد حيوان با نجاتگران چيست؟ ✅ پاسخ: اگر با رطوبت نباشد اشكال ندارد و اگر با رطوبت برخورد كرد و نجس شد آب بكشند كافى است. (2) ❓پرسش: حكم شرعى پرورش سگ‏هاى زنده ياب به منظور جستجو و تفحص در مورد افرادى كه در مكان‏هاى برفگير و بهمن و يا زير آوار زلزله مدفون شده‏اند، چيست؟ ✅ پاسخ: پرورش اين گونه سگ‏ها كه براى اهداف مفيدى پرورش مى‏يابند، اشكالى ندارد. ولى با توجه به اين كه سگ نجس است، بايد مراقب بود. (3) 📌 مسأله: برخورد كردن لباس با سگ در صورتى‏كه هر دو خشك باشند موجب نجاست لباس نمى‏شود. (4) 📌 مسأله: خريد و فروش سگ، جز سگ شكارى جايز نيست. (5) 👈 برخى از فقها سگ خانه، ، و مزرعه را نيز به سگ شكار ملحق كرده‏اند. (6) ----------------- 1. امداد الهى، جواد عليرضايى، ص 34. 2. همان. 3. استفتائات جديد مكارم، ج 4، س 1444. 4. فرهنگ فقه، ج 4، ص 509 . 5. فرهنگ فقه، ج 4، ص 509. 6. همان. 📚 احكام حوادث طبيعى ؛ ص81 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام محتضر 🖌 مسلمانى را كه در حال است، يعنى در حال جان دادن مى‏باشد، بايد به پشت بخوابانند به طورى كه كف به طرف قبله باشد. و اگر خواباندن او كاملا به اين طور ممكن نيست، بنابر احتياط واجب تا اندازه‏اى‏كه ممكن است، بايد به اين دستور عمل كنند. 👈 و چنانچه خواباندن او به هيچ صورتى ممكن نباشد به قصد احتياط او را رو به قبله‏ بنشانند. 👈 و اگر آن هم نشود، باز به قصد احتياط او را به پهلوى راست يا به پهلوى چپ، رو به قبله بخوابانند. (1) 🖌 رو به قبله كردن محتضر بر هر مسلمان واجب است، و اجازه گرفتن از ولى او لازم نيست. (2) 🖌 مستحب است شهادتين و اقرار به دوازده امام عليهم السلام و ساير عقايد حقه، به كسى كه در حال جان دادن است، تلقين شود. 👈 و نيز مستحب است چيزهايى را كه گفته شد، تا وقت مرگ تكرار كنند. (3) --------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 533. 2. همان، م 535. 3. همان، م 536. 📚 احكام حوادث طبيعى ؛ ص96 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰امدادرسانى در حوادث‏ 🖌 چنانچه نجات انسان محترم جلوگيرى از اتلاف مال محترم، بر اعانت شخص معينى متوقف باشد، بر او واجب است اعانت كند، حتى اگر مشغول نماز باشد، واجب است نماز را قطع كند و اگر كوتاهى كند، كار گناهى انجام داده است. (1) ❓پرسش: آيا وجوب امداد رسانى به مصدومين و آسيب ديدگان، اختصاص به اقدام و تلاش براى نجات جان آنها دارد يا كمك‏هاى مالى و نگهدارى از اموال آسيب ديدگان را نيز شامل مى‏شود؟ ✅ پاسخ: براى حفظ جان و مال محترم مسلمان، امدادرسانى به مصدومين واجب است و حفظ جان، مقدم بر حفظ مال است. (2) ❓پرسش: آيا اهمال و مسامحه در امداد كه منجر به نقص عضو يا موت مصدوم گردد، موجب ضمان و ديه مى‏باشد؟ ✅ پاسخ: كوتاهى در امدادرسانى به‏مصدوم حرام است و ضمان خسارت برابر تعهد متقابل است. (3) ❓پرسش: در مقام تزاحم امداد، ترجيح با چه مصدومينى مى‏باشد و معيارهاى ترجيح چيست؟ ✅ پاسخ: اسلام بر كفر، عدل بر فسق و علم بر جهل، سبب ترجيح در موارد تزاحم هستند. (4) ---------------- 1. فرهنگ فقه، ج 1، ص 558 . 2. استفتائات آيةالله جوادى آملى، ص 212. 3. همان. 4. همان، ص 214 📚 احكام حوادث طبيعى ؛ ص63 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش: اگر نجات تعداد زيادى از مسلمين متوقف بر مرگ تعداد ديگرى باشد مثل اين كه براى نجات جان بيست نفر كه در طبقه سوم ساختمان قرار دارند، بايد بخشى از طبقه دوم را تخريب كرد كه اين كار موجب مرگ چند نفر مى‏شود كه در طبقه اول گرفتار شده‏اند. وظيفه چيست؟ ✅ پاسخ: كشتن مسلمانى براى نجات افراد بيشتر ازمسلمانان حرام است. (1) ❓پرسش: آيا چشم پوشى از حيات بعضى از مصدومين يا عدم امدادرسانى به آنان كه به منظور از بين بردن بيمارى‏هاى مهلك و مسرى و پيشگيرى از تلف شدن جمع زيادى از مردم آن منطقه صورت مى‏گيرد، جايز است يا نه؟ و بر عهده چه كسى مى‏باشد؟ ✅ پاسخ: در صورت علم يا اطمينان به سرايت بيمارى مهلك، ترك امداد مصدومان جايز است و ديه بر مأمور امدادرسانى نيست. (2) ❓پرسش: در صورتى كه امدادگر احتمال قوى بدهد در حين نجات مصدوم، به بيمارى سختى مبتلا يا مصدوم مى‏شود و يا كشته مى‏گردد، آيا اقدام به امداد و نجات در چنين امورى واجب است؟ ✅ پاسخ: در چنين مواردى اقدام به نجات واجب نيست. (3) ----------------- 1. استفتائات آيةالله جوادى آملى، ص 215. 2. همان. 3. جزوه استفتائات، دفتر آية الله مكارم، س 136. 📚 احكام حوادث طبيعى، ص: 64 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
قتل از روی ترحم () 🖌 مسأله ۷۵۱. اگر از بیماری غیرقابل تحمل رنج می‌برد یا جسمی یا روحی در فشار است یا درد شدید بوده یا در واحتضار یا در حال قرار دارد، جهت رهایی و نجات وی از وضعیت فعلی و راحت کردن او توان از روی ترحم اقدام به قتل وی، هرچند به صورت آسان و بدون درد نمود. [۱] 📌 این کار حرام است و از محسوب می‌شود، 👈هرچند با درخواست خود بیمار صورت گیرد؛ مثلا از پزشک یا پرستار بخواهد که به زندگی وی خاتمه دهد و عمل مذکور- حسب مورد - موجب یا میگردد. ❗️شایان ذکر است، در حکم مذکور فرقی بین روش‌های آن نیست؛ مانند داروی کشنده، دادن داروی با دوز بالا که موجب کاهش هوشیاری و تسریع در مرگ می‌شود، توقف روند درمان بیمار با سرم و تغذیه وریدی، دستگاه اکسیژن، جلوگیری از دیالیز ---------- [۱]: این عمل در پزشکی «اتانازی» نامیده می‌شود که به معنای قتل از روی ترځم، کشتن بدون درد، کشتن مشفقانه، مرگ راحت و آرام بخش می‌باشد. 📚 توضیح المسایل جامع مطابق با فتاوی حضرت ایت الله العظمی ج ۴، ص ۳۱۷
❓پرسش: در صورتى كه امر بين نماز آيات و نجات جان مصدومين يا نماز و دفن اموات داير گردد، شرعاً كدام يك بر ديگرى مقدم است؟ ✅ پاسخ: نجات جان مصدومين مقدم است ولى در همان حال اگر نماز قضا مى‏شود نمازش را بخواند. (1) ❓پرسش: آيا جايز است هنگام اضطرار براى خواندن نماز، از آب منزل حادثه ديدگان براى وضو يا غسل استفاده كرد؟ ✅ پاسخ: اگر رضايت آنان معلوم نيست جايز نيست و در صورت عدم دسترسى به آب، وظيفه تيمّم است. (2) ❓پرسش: هر گاه لباس امدادگر در محلّ حادثه كاملًا خونى باشد و امكان تطهير آن نيز وجود نداشته باشد آيا مى‏تواند از لباس‏هايى كه در منزل زلزله زدگان وجود دارد بى اذن استفاده كند؟ ✅ پاسخ: جايز نيست. (3) ❓پرسش: اگر به واسطه پاشيدن خون بيمار در دو جاى بدن يا لباس لكّه خون هر كدام به اندازه حدوداً يك درهم باشد آيا نماز خواندن اشكال دارد؟ ✅ پاسخ: اگر مجموعاً بيش از سكه است نماز صحيح نيست. ---------------- 1. امداد الهى، جواد عليرضايى، ص 210 . 2. امداد الهى، جواد عليرضايى، ص 242. 3. همان، ص 220 📚 احكام حوادث طبيعى، ص: 65 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari