🖌 مسأله: در صورتى كه به جاى غسل، ميت را بايد تيمم دهند، اگر ميت برخى از اعضاى تيمم را ندارد، بايد اعضاى موجود را تيمم دهند. (1)
❓پرسش: چنانچه تطهير بدن ميت مشكل باشد و پس از تطهير مجدداً از بدن ميت خون خارج مىشود وظيفه چيست؟
✅ پاسخ: حتى الامكان خون و نجاست را بايد از بدن ميت زايل و تطهير نمود، بلى، چنانچه مستلزم مشقت يا موجب هتك ميت شود لازم نيست و مىتوان بدون تطهير دفن نمود. (2)
👈 آية الله مكارم: تطهير لازم نيست. (3)
❓پرسش: چنانچه خون بدن ميت بند نيايد وظيفه چيست؟
✅ پاسخ: اگر صبر كردن مستلزم هتك ميت مىشود به هر وسيله ممكن از خروج خون جلوگيرى كنيد و غسل دهيد يا با آب سدر وكافور متصل به آب لوله و كر غسل دهيد و اگر ممكن نشد تيمم دهيد. (4)
----------------
1. عروة الوثقى، ج 1، ص 368.
2. مسائل جديد، محسن محمودى، ج 4، ص 188.
3. استفتائات جديد مكارم، ج 4، س 136.
4. همان، س 137؛ مسائل جديد، محسن محمودى، ج 4، ص 189 ..
📚 احكام حوادث طبيعى، ص: 39
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 سگهاى زنده ياب
❓پرسش: تكليف امداد گران با سگهاى زنده ياب كه نجس هستند و در حوادث از آنها زياد استفاده مىشود چيست؟
✅ پاسخ: استفاده از آن حيوانات اشكال ندارد و در موارد لزوم رعايت احكام طهارت و نجاست لازم است. (1)
❓پرسش: با توجه به اينكه اخيراً از سگهاى تربيت شده براى تجسس مفقودين در حوادث استفاده مىشود حكم شرعى نفس سگ و برخورد حيوان با نجاتگران چيست؟
✅ پاسخ: اگر با رطوبت نباشد اشكال ندارد و اگر با رطوبت برخورد كرد و نجس شد آب بكشند كافى است. (2)
❓پرسش: حكم شرعى پرورش سگهاى زنده ياب به منظور جستجو و تفحص در مورد افرادى كه در مكانهاى برفگير و بهمن و يا زير آوار زلزله مدفون شدهاند، چيست؟
✅ پاسخ: پرورش اين گونه سگها كه براى اهداف مفيدى پرورش مىيابند، اشكالى ندارد. ولى با توجه به اين كه سگ نجس است، بايد مراقب بود. (3)
📌 مسأله: برخورد كردن لباس با سگ در صورتىكه هر دو خشك باشند موجب نجاست لباس نمىشود. (4)
📌 مسأله: خريد و فروش سگ، جز سگ شكارى جايز نيست. (5)
👈 برخى از فقها سگ #نگهبان خانه، #باغ، #گله و مزرعه را نيز به سگ شكار ملحق كردهاند. (6)
-----------------
1. امداد الهى، جواد عليرضايى، ص 34.
2. همان.
3. استفتائات جديد مكارم، ج 4، س 1444.
4. فرهنگ فقه، ج 4، ص 509 .
5. فرهنگ فقه، ج 4، ص 509.
6. همان.
📚 احكام حوادث طبيعى ؛ ص81
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام محتضر
🖌 مسلمانى را كه در حال #احتضار است، يعنى در حال جان دادن مىباشد، بايد به پشت بخوابانند به طورى كه كف #پاهايش به طرف قبله باشد.
و اگر خواباندن او كاملا به اين طور ممكن نيست، بنابر احتياط واجب تا اندازهاىكه ممكن است، بايد به اين دستور عمل كنند.
👈 و چنانچه خواباندن او به هيچ صورتى ممكن نباشد به قصد احتياط او را رو به قبله بنشانند.
👈 و اگر آن هم نشود، باز به قصد احتياط او را به پهلوى راست يا به پهلوى چپ، رو به قبله بخوابانند. (1)
🖌 رو به قبله كردن محتضر بر هر مسلمان واجب است، و اجازه گرفتن از ولى او لازم نيست. (2)
🖌 مستحب است شهادتين و اقرار به دوازده امام عليهم السلام و ساير عقايد حقه، به كسى كه در حال جان دادن است، تلقين شود.
👈 و نيز مستحب است چيزهايى را كه گفته شد، تا وقت مرگ تكرار كنند. (3)
---------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 533.
2. همان، م 535.
3. همان، م 536.
📚 احكام حوادث طبيعى ؛ ص96
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰امدادرسانى در حوادث
🖌 چنانچه نجات انسان محترم جلوگيرى از اتلاف مال محترم، بر اعانت شخص معينى متوقف باشد، بر او واجب است اعانت كند، حتى اگر مشغول نماز باشد، واجب است نماز را قطع كند و اگر كوتاهى كند، كار گناهى انجام داده است. (1)
❓پرسش: آيا وجوب امداد رسانى به مصدومين و آسيب ديدگان، اختصاص به اقدام و تلاش براى نجات جان آنها دارد يا كمكهاى مالى و نگهدارى از اموال آسيب ديدگان را نيز شامل مىشود؟
✅ پاسخ: براى حفظ جان و مال محترم مسلمان، امدادرسانى به مصدومين واجب است و حفظ جان، مقدم بر حفظ مال است. (2)
❓پرسش: آيا اهمال و مسامحه در امداد كه منجر به نقص عضو يا موت مصدوم گردد، موجب ضمان و ديه مىباشد؟
✅ پاسخ: كوتاهى در امدادرسانى بهمصدوم حرام است و ضمان خسارت برابر تعهد متقابل است. (3)
❓پرسش: در مقام تزاحم امداد، ترجيح با چه مصدومينى مىباشد و معيارهاى ترجيح چيست؟
✅ پاسخ: اسلام بر كفر، عدل بر فسق و علم بر جهل، سبب ترجيح در موارد تزاحم هستند. (4)
----------------
1. فرهنگ فقه، ج 1، ص 558 .
2. استفتائات آيةالله جوادى آملى، ص 212.
3. همان.
4. همان، ص 214
📚 احكام حوادث طبيعى ؛ ص63
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#استفتائات
❓پرسش: اگر نجات تعداد زيادى از مسلمين متوقف بر مرگ تعداد ديگرى باشد مثل اين كه براى نجات جان بيست نفر كه در طبقه سوم ساختمان قرار دارند، بايد بخشى از طبقه دوم را تخريب كرد كه اين كار موجب مرگ چند نفر مىشود كه در طبقه اول گرفتار شدهاند. وظيفه چيست؟
✅ پاسخ: كشتن مسلمانى براى نجات افراد بيشتر ازمسلمانان حرام است. (1)
❓پرسش: آيا چشم پوشى از حيات بعضى از مصدومين يا عدم امدادرسانى به آنان كه به منظور از بين بردن بيمارىهاى مهلك و مسرى و پيشگيرى از تلف شدن جمع زيادى از مردم آن منطقه صورت مىگيرد، جايز است يا نه؟ و بر عهده چه كسى مىباشد؟
✅ پاسخ: در صورت علم يا اطمينان به سرايت بيمارى مهلك، ترك امداد مصدومان جايز است و ديه بر مأمور امدادرسانى نيست. (2)
❓پرسش: در صورتى كه امدادگر احتمال قوى بدهد در حين نجات مصدوم، به بيمارى سختى مبتلا يا مصدوم مىشود و يا كشته مىگردد، آيا اقدام به امداد و نجات در چنين امورى واجب است؟
✅ پاسخ: در چنين مواردى اقدام به نجات واجب نيست. (3)
-----------------
1. استفتائات آيةالله جوادى آملى، ص 215.
2. همان.
3. جزوه استفتائات، دفتر آية الله مكارم، س 136.
📚 احكام حوادث طبيعى، ص: 64
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
• قتل از روی ترحم (#اتانازی)
🖌 مسأله ۷۵۱. اگر #مسلمانی از بیماری غیرقابل تحمل رنج میبرد یا #ناتوانی جسمی یا #افسردگی روحی در فشار است یا #متحمل درد شدید بوده یا در #شرف_مرگ واحتضار یا در حال #کما قرار دارد، جهت رهایی و نجات وی از وضعیت فعلی و راحت کردن او #نمی توان از روی ترحم اقدام به قتل وی، هرچند به صورت آسان و بدون درد نمود. [۱]
📌 این کار حرام است و از #گناهان_بزرگ محسوب میشود، 👈هرچند با درخواست خود بیمار صورت گیرد؛ مثلا از پزشک یا پرستار بخواهد که به زندگی وی خاتمه دهد و عمل مذکور- حسب مورد - موجب #قصاص یا #دیه میگردد.
❗️شایان ذکر است، در حکم مذکور فرقی بین روشهای آن نیست؛ مانند #تزریق داروی کشنده، دادن داروی #مسکن با دوز بالا که موجب کاهش هوشیاری و تسریع در مرگ میشود، توقف روند درمان بیمار با #قطع سرم و تغذیه وریدی، #قطع دستگاه اکسیژن، جلوگیری از دیالیز
----------
[۱]: این عمل در پزشکی «اتانازی» نامیده میشود که به معنای قتل از روی ترځم، کشتن بدون درد، کشتن مشفقانه، مرگ راحت و آرام بخش میباشد.
📚 توضیح المسایل جامع مطابق با فتاوی حضرت ایت الله العظمی #سیستانی ج ۴، ص ۳۱۷
#استفتائات
❓پرسش: در صورتى كه امر بين نماز آيات و نجات جان مصدومين يا نماز و دفن اموات داير گردد، شرعاً كدام يك بر ديگرى مقدم است؟
✅ پاسخ: نجات جان مصدومين مقدم است ولى در همان حال اگر نماز قضا مىشود نمازش را بخواند. (1)
❓پرسش: آيا جايز است هنگام اضطرار براى خواندن نماز، از آب منزل حادثه ديدگان براى وضو يا غسل استفاده كرد؟
✅ پاسخ: اگر رضايت آنان معلوم نيست جايز نيست و در صورت عدم دسترسى به آب، وظيفه تيمّم است. (2)
❓پرسش: هر گاه لباس امدادگر در محلّ حادثه كاملًا خونى باشد و امكان تطهير آن نيز وجود نداشته باشد آيا مىتواند از لباسهايى كه در منزل زلزله زدگان وجود دارد بى اذن استفاده كند؟
✅ پاسخ: جايز نيست. (3)
❓پرسش: اگر به واسطه پاشيدن خون بيمار در دو جاى بدن يا لباس لكّه خون هر كدام به اندازه حدوداً يك درهم باشد آيا نماز خواندن اشكال دارد؟
✅ پاسخ: اگر مجموعاً بيش از سكه است نماز صحيح نيست.
----------------
1. امداد الهى، جواد عليرضايى، ص 210 .
2. امداد الهى، جواد عليرضايى، ص 242.
3. همان، ص 220
📚 احكام حوادث طبيعى، ص: 65
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari