🔰 حق والدين
💡پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: رضا الرَّبِ فِى رضا الوالِدَينِ (1)
خشنودى خداوند، در خشنودى پدر و مادر است.
💡حضرت موسى عليه السلام به خداوند عرض كرد: پروردگارا فلان دوست من كه شهيد شد، جايگاهش كجاست؟ خداوند فرمود: در آتش است. حضرت موسى عرض كرد: آيا وعده نفرمودى كه جايگاه شهدا بهشت است؟ خداوند فرمود: آرى چنين است ولكن آن شخص گرفتار عقوق والدين بود و من هيچ عملى را با بودن عقوق نمىپذيرم. (2)
❓پرسش: اينجانب پدرى دارم كه خوش اخلاق نيست و در حق خانواده خود ظلم روا مىدارد. اگر جوابش را در حضور ديگران بدهم كه كار نادرست و ناشايست انجام دادهام و اگر تنها با پدرم صحبت نمايم حرفم را قبول نمىكند، چه كنم؟
✅ پاسخ: حفظ احترام والدين و مراعات ادب در صحبت با آنان لازم است و در موارد لزوم امر به معروف و نهى از منكر اگر مأيوس از تأثير باشيد، تكليف ساقط است. (3)
❓پرسش: آيا اطاعت از پدر در ترك مستحب، يا انجام مكروه، واجب است؟
✅ پاسخ: اگر مخالفت با آن، موجب ايذاء وى گردد، واجب الاطاعه است. (4)
❓پرسش: عاقّ والدين به چه معناست؟
✅ پاسخ: هر كارى كه موجب اذيّت والدين گردد، به معناى عاقّ والدين است.
مگر در مواردى كه تكليف واجب يا حرامى باشد، و به انسان دستور مخالفت با آن را بدهند. (5)
❓پرسش: مقام مادر بالاتر است يا پدر؟ در مقام تعارض بين اطاعت امر پدر و مادر، كدام را ترجيح مىدهيم؟
✅ پاسخ: مقام هر دو والاست، و تا مىتوانيد در ميان آن دو جمع كنيد. و در صورتى كه امكان نداشته باشد، بر حسب اهميّت موارد بايد عمل گردد و آنچه مهمتر است، مقدّم شود. (6)
----------------
1. مستدرك وسايل الشيعه، ج 2، ص 627
2. مستدرك، ج 27 ص 630؛ ان موسى بن عمران قال يا رب اين صديقى فلان الشهيد؟ قال الله تعالى فى النار. قال أليس قد وعدت الشهيد الجنة؟ قال: بلى و لكن كان مصراً على عقوق الوالدين
3. استفتائات امام، ج 1، ص 483، س 20
4. استفتائات جديد مكارم، ج 3، س 1571
5. همان، س 1572
6. استفتائات جديد، مكارم، ج 3، س 1573
📚 احكام حق الناس ؛ ص107
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 خوددارى از نماز بر جنازه #بدهكار
🖌 جنازه مردى را آوردند تا رسولخدا صلى الله عليه و آله و سلم بر آن نماز بخواند. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به اصحاب فرمود: آيا دوست شما بدهى دارد؟ گفتند: بلى! حضرت فرمود: شما بر او نماز بخوانيد، ولى من نمىخوانم، يكى از بستگان او گفت: يا رسول الله! من ضامن مىشوم كه بدهى او را بپردازم.
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: آيا به نحو تمام و كمال خواهى پرداخت؟
گفت: بلى، به نحو تمام و كمال.
در اين موقع پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بر آن جنازه نماز خواندند. (1)
🔻بدهىهاى ميت
🔸1. با مرگ مديون، بدهى مدت دار او نقد مىشود و پرداخت آن بر ورثه واجب است. (2)
💡ابوبصير از امام صادق عليه السلام روايت مىكند كه فرمود: اذا مَاتَ الرَّجُل حلّ مالَهُ وَ مَا عَلَيهِ مِنَ الدَّينِ (3)
وقتى شخصى بميرد، ديون و مطالبات او نقد مىشود.
🔸2. بدهىهاى ميت را بايد از اصل تركه او پرداخت. (4)
🔸3. بدهىهاى ميت شامل مهريه، قرض، اجرت، نذر، خمس و ... است.
--------------
1. مستدرك الوسائل، ج 13، ص 404؛ ترجمه فروع كافى، ج 5، ص 218؛ وسائل الشيعه، ج 13، ص 151؛ هل على صاحبكم من دين؟ قالوا نعم.
2. فرهنگ فقه، ج 3، ص 680.
3. تهذيب الاحكام، ج 6، ص 190.
4. فرهنگ فقه، ج 3، ص 683.
📚 احكام داستانى ؛ ص101
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰كوچك شمردن احكام الهى
🖌 مردى خدمت امام باقر عليه السلام رسيد و عرض كرد: در ظرف روغنى، #موش مرده افتاده است. آيا مىتوانم آن روغن را بخورم؟ حضرت فرمود: نخور! آن مرد گفت: موش كمتر از غذاى من است. چرا بايد به خاطر يك موش #كوچك يك ظرف روغن را دور بريزم؟ حضرت فرمود:
انَّكَ لَم تَستَخِفَّ بِالفَأرَةِ وَ انَّما استَخفَفتَ بِدينِك (1)
تو موش را كم حساب نكردهاى بلكه #دين را سبك شمردهاى.
🔻استخفاف به دين يكى از گناهان بزرگ، كوچك شمردن اوامر و نواهى الهى است كه به آن #استخفاف و #بى_اعتنايى به دين نيز گفته مىشود و آن اقسامى دارد:
🔹1. واجبى از واجبات را ضدارزش بداند، نظير كسىكه حجاب اسلامى را ضد ارزش بداند يا نماز و مانند آن را بى ارزش بداند.
🔹2. به واجبى از واجبات يا حرامى از محرمات در عمل اهميت ندهد، همچون كسىكه بدون عذر موجهى نماز را ترك كند يا زنى كه در ميان مردم موى سرش را نمىپوشاند و يا با زينت و آرايش درميان مردم ظاهر مىشود.
🔹3. تبليغ عليه واجبى از واجبات يا حرامى از محرمات، همچون تبليغ عليه حجاب، نماز، روزه و ....
🔹4. كسى كه گناه صغيرهاى نظير نگاه شهوت آلود به نامحرم را سبك بشمارد و يا واجبى از واجبات را سبك بشمارد، گناهش، كبيره مىشود.
🔹5. كسى كه به گناهكار به خاطر گناهش احترام كند يا به نيكوكار به خاطر كار نيكش بى اعتنايى كند گناه كرده است. (2)
-------------
1. مشارق الشموس، ج 1، ص 310
2. توضيح المسائل مظاهرى، ص 442.
📚احكام داستانى ؛ ص125
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 كودكان و حق الناس
🖌 يكى از وظايف والدين نسبت به فرزندان آشنا ساختن آنان با #حق_الناس است. در اين زمينه چهار نكته مطرح مىشود:
🔻1. اطفالىكه قبل ازبلوغ، مال مردم را تلف كردهاند، والدين آنها ضامن هستند و بعد از بلوغ، خود آنان.
🔻2. اگر فرزندان بىاجازهديگران از اموالشان استفاده نمودند، در اولين فرصت والدين بايد جبران نمايند تا آنان بدانند كارشان صحيح نبوده است.
🔻3. اگر كودك مالى را از ديگرى برداشته، بايد اگر مال موجود است به او برگردانده شود يا از صاحب حق حلاليت طلبيده شود.
🔻4. در دعواها و بازىهاى كودكانه كه منجر به آسيب به ديگرى مىشود، كودك #ضامن است و اگر امكان دسترسى به مقدار ديه نباشد، بايد با اجازه حاكم شرع رد مظالم پرداخت شود.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج1 ؛ ص141
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 پنج نكته درباره عفاف بانوان در حوزه نماز
🔸1. اگر زن بخواهد در جايى كه نامحرم او را مىبيند، وضو بگيرد، اگر مكانش منحصر نباشد، گناه محسوب مىشود. (1)
🔸2. در نماز، مكروه است زنها هم رديف يا جلوتر از مردان بايستند و طبق نظر برخى از مراجع، همچون سيستانى، مكارم و فاضل، نمازشان #باطل است مگر اين كه مانع و پردهاى بينشان باشد و يا حدود 5 متر فاصله داشته باشند. (2)
🔸3. در نماز، زنان بايد با پوشش كامل نماز بخوانند، چه در برابر محرمان يا نامحرمان.
🔸4. زن مىتواند بدون جوراب نماز بخواند و پوشاندن تا مچ پا مستحب است، ولى براى مردان چنين استحبابى نيست. (3)
🔸5. در نمازهاى جهرى در صورتى كه نامحرم صداى زن را مىشنود نبايد با صداى بلند نماز بخواند. (4)
🖌 مجموعه مسائل فوق نشانگر اهميت عفاف است.
------------------
1. عروة الوثقى، ج 1، شرايط الوضو، م 30.
2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 886- 888؛ عروة الوثقى، ج 1، مكان المصلى.
3. عروة الوثقى، ج 1، فيما يستحب من اللباس.
4. توضيح المسائل مراجع، م 992 و 994.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج1 ؛ ص189
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 برداشتهاى غلط از احكام
🔸1. شكى نيست كه احكام الهى آسان است، ولى فرق است بين #سهل بودن و #سهل_انگارى كردن.
برخى از مردم به تصور اين كه دين آسان است در احكام الهى سهل انگارى مىكنند.
- اگر كسى در ماه رمضان به واسطه عذرى روزه نگيرد و بعد از رمضان عذر او برطرف شود و تا رمضان آينده عمداً قضاى روزه را نگيرد، بايد روزه را قضا كند و براى هر روز يك مد گندم يا جو و مانند اينها را به عنوان كفاره تأخير به فقير بدهد. (1)
🔸2. برخى از مردم كه به ضوابط شرعى آشنايى ندارند، تصور مىكنند مذهبىها سختگيرى مىكنند در حالى كه دليلى بر عملكرد خود ندارند.
🔸3. فراوانى گناه موجب حلال بودن آن نيست، اگر با گناه برخورد نشد، دليل حلال بودن آن نيست.
برخى از مردم تصور مىكنند رسم بودن و سنتهاى اجتماعى دليل بر حلال بودن است، در حالى كه چنين نيست.
🔸4. بسيارى از مردم به هنگام بيمارى نماز نمىخوانند، به ويژه در بيمارستانها؛ و اگر بخوانند به شرايط لازم آن توجه ندارند. مثلًا اگر مىتوانند ايستاده نماز بخوانند، به بهانه بيمارى، نشسته نماز مىخوانند و اگر مىتوانند نماز نشسته بخوانند، خوابيده نماز مىخوانند. و يا جهت قبله را رعايت نمىكنند و يا به وظايف خود در وضو يا تيمم يا جبيره آشنا نيستند.
-------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 1705.
📚 احكام آسان ؛ ص37
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 صله رحم با افراد غير مذهبى
❓سؤال: آيا انسان مىتواند از نظر شرعى با خويشاوندانى كه بىتقوا و بىنمازند از قبيل پدر و مادر، خواهر و غيره قطع رحم نمايد؟
✅ پاسخ: قطع رحم جايز نيست ولى آنها را با مراعات موازين، امر به معروف و نهى از منكر نمايد. (1)
❓سؤال: فرزند پدرى هستم كه هيچ گونه اعتقادى به خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله ندارد و نماز نمىخواند تكليف اين جانب چيست؟
✅ پاسخ: از قطع رحم اجتناب كنيد و حتىالمقدور در هدايت او كوشش كنيد. (2)
❓سؤال: بعضى از بستگان من توجه به نماز و روزه و ساير واجبات ندارند و موعظه و نصيحت هم در آنها اثر نمىكند اكنون صله رحم با آنها چه صورت دارد؟
✅ پاسخ: اگر ترك صله رحم موجب دورى آنان از معصيت مىشود، ترك كنيد و اگر با معاشرت و نصيحت احتمال جلوگيرى از معصيت مىدهيد صله رحم كنيد تا آنان را وادار به اطاعت خداوند كنيد. (3)
❓سؤال: آيا قطع رابطه از ارحامى كه تجاهر به گناهان مىكنند جايز است؟
✅ پاسخ: اگر قطع مراوده موجب تنبّه آنها باشد لازم است قطع مراوده شود. (4)
❓سؤال: صله رحم و رفت و آمد با كسانى كه بىبندوبارند چگونه است؟ آيا در چنين شرايطى بايد به كلى قطع رابطه نمود يا سالى يك مرتبه معاشرت لازم است؟
✅ پاسخ: صله رحم منحصر به رفت و آمد نيست؛ مىتوانيد از طريق مكاتبه، احسان و ... صله كنيد و تا ممكن است از موعظه و نصيحت خوددارى نكنيد كه بزرگترين صله و احسان در حق آنان باز داشتن آنان از گناه و معصيت است. (5)
❓سؤال: رفت و آمد و هم غذا شدن با افرادى كه شراب خوار و بىنماز هستند و به پاكى و نجسى اهميّت نمىدهند چه صورت دارد؟
✅ پاسخ: چنانچه منكر ضرورى دين نباشند محكوم به اسلام و پاك هستند، ولى بهتر اين است كه با چنين افرادى معاشرت نشود مگر اين كه اميد به هدايت آنها و امكان ارشاد و امر به معروف و نهى از منكر باشد. (6)
❓سؤال: رفت و آمد با اقوامى كه مقيّد به دستورات اسلامى نيستند؛ مثلًا با پوشش نامناسب در برابر ما ظاهر مىشوند، با توجه به واجب بودن صله رحم وظيفه چيست؟
✅ پاسخ: اگر اين رفت و آمد مايه نهى از منكر شود مانعى ندارد، در غير اين صورت ترك كنيد. (7)
❓سؤال: رفت و آمد در منازل كسانى كه نماز نمىخوانند چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: رفت و آمد به منظور امر به معروف و ارشاد اشكال ندارد بلكه خوب است. (8)
------------------
1. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 243، س 942.
2. استفتائات امام خمينى، ج 1، ص 489، س 21.
3. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 243، س 940.
4. همان، س 941، ص 243.
5. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 243، س 939 و 1772؛ استفتائات تبريزى، س 2185.
6. جامع المسائل، فاضل، ج 2، ص 363، س 956.
7. استفتائات مكارم، ج 1، ص 527، س 1734.
8. جامع الاحكام صافى، ج 2، س 1478.
📚 احكام آموزشى دختران ؛ ص205
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 كمترين حد صله رحم
❓سؤال: كمترين حد صله رحم چقدر است؟
✅ پاسخ: كمترين مرتبه صله رحم سلام و احوالپرسى و دلجويى كردن از آنهاست. (1)
🔸 على عليه السلام فرمود: صِلُوا ارْحامكم ولَو بَالتّسليم
صله ارحام كنيد ولو با سلام كردن. (2)
❓سؤال: حداقل صله رحم و قطع رحم چه قدر است؟
✅ پاسخ: حداقل صله رحم آن است كه در عرف گفته شود فلان كس با خويشاوندانش ارتباط دارد و اگر طورى رفتار كند كه بگويند قطع رابطه كرده، قطع رحم محسوب مىشود و بستگان در اين رابطه با هم متفاوتند. (3)
------------
1. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1772.
2. سفينة البحار، ج 2( ماده رحم).
3. استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 546، س 1787.
📚 احكام آموزشى دختران ؛ ص207
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 حقوق همسايه
♦️ از وظايف همسايهها #رسيدگى و احسان به يكديگر است به طورى كه اگر يكى از آنها نياز به وسيلهاى پيدا كرد؛ از اثاث منزل تا وسايل ديگر بايد در اختيارش گذاشت.
🔹 همسايه نبايد در امور داخلى همسايه دخالت كند و اگر نياز به مشاوره پيدا كرد بايد بهترين راه را در اختيارش گذاشت.
♦️ هر گونه تصرّف در ملك همسايه بدون اذن او جايز نيست. (1)
❓سؤال: اگر شاخه درخت ميوه خانهاى به طرف خانه همسايه برود، آيا همسايه مىتواند از ميوهاش استفاده كند؟
✅ پاسخ: استفاده از ميوه آن منوط به اجازه صاحب درخت است. (2)
🔹 لازم است انسان جلو منكرات همسايه را بگيرد.
💡امام صادق عليه السلام فرمود: مَنْ كانَ له جارٌ يَعْمَلُ بِالَمعاصى فلَم يَنْهَهُ فَهُوَ شَريكُه (3)
كسى كه همسايهاى دارد كه مرتكب معاصى مىشود، اگر او را نهى نكند، در جرم و گناه او #شريك خواهد بود.
---------------
1. مجمع المسائل گلپايگانى، ج 1، ص 550، س 39.
2. جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 246، س 1883.
3. الحكم الزاهره، ص 183.
📚 احكام آموزشى دختران ؛ ص209
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari