🔰 بدبينى
🖌 بدبينى يكى از گناهان كبيره است كه سرچشمه بسيارى از ناكامىها، نااميدىها و گناهان است. (1)
🖌 قرآن كريم مىفرمايد: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ (2)
اى كسانىكه ايمان آوردهايد! از بسيارى ازگمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است.
🖌 مىتوان گفت يكى از عوامل حوادث ناگوار، سوءظنهاى بيجا است كه بى گناهان را هدفگيرى كرده است.
🖌 سوءظن داراى چند قسم است و هر يك حكم خاص خود را دارد:
🔸1. شخصى به مسلمانى سوءظن دارد و بر مبناى اين سوء ظن ترتيب اثر مىدهد و آن را در رفتار و يا گفتار خود آشكار مىكند. اين قسم از سوء ظن قطعا حرام است و مورد اتفاق فقها است.
🔸2. نسبت به مسلمانى، گمان بدى به ذهن انسان خطور كند (بدون اختيار و ناخودآگاه) و خود شخص از اين حالت ناراحت بوده و ابداً اين گمان بد را در رفتار و گفتار خود نشان ندهد بلكه در صدد رفع آن برآيد.
👈اين قسم از سوءظن قطعاً حرام #نيست چون چنين حالت و خطورى براى ذهن، غيراختيارى است و نهى كردن از امر غيراختيارى قبيح است. (3)
🔸3. انسان نسبت به مسلمانى گمان بدى ببرد و به اين امر عقيده داشته باشد. همچنين بدون يقين حكم به بدى او كند و از اين حالت ناراحت هم نباشد اما اين حالت را در رفتار و گفتار خود بروز #ندهد و تنها قلبا از او متنفّر باشد.
👈اين قسم از سوءظن مورد بحث است برخى از علما مانند شهيد ثانى و مرحوم مجلسى (ره) اينقسم را حرام مىدانند. (4)
---------------
1. فرهنگ فقه، ج 4، ص 547.
2. حجرات/ 12.
3. الميزان، ذيل آيه 12، سوره حجرات.
4. مرآة العقول، ج 11، ص 16.
📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج4 ؛ ص110
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احترام مقطعى و هميشگى
🖌 رعايت ادب در مناسبتهاى #عزاى معصومين عليهم السلام بسيار مناسب و زيباست.
👈 اين آداب دو گونه است:
🔹1. برخى #مقطعى است مانند بهتأخير انداختن مجالس عقد و عروسى، تعطيلى كسب و كار در روزهاى شهادت، حال حزن داشتن، لباس سياه بر تن كردن و ...
🔹 2. برخى از احترامها #هميشگى است و نمىتوان بعد از مناسبت، آنها را رعايت ننمود، مانند نماز، حجاب، استفاده نكردن از سى دىهاى مبتذل، نرفتن به مجالس گناه و ... .
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج2 ؛ ص170
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام فورى
🔸 1. #نجس كردن خط و ورق #قرآن حرام است، و اگر نجس شود بايد فوراً آن را آب كشيد. (1)
🔸2. اگر بعد از معامله عيب مال را بفهمد و فوراً معامله را به هم نزند، ديگر حق به هم زدن معامله را ندارد. (2)
🔸3. اگر طلبكار طلب خود را مطالبه كند، چنانچه #بدهكار بتواند بدهى خود را بدهد، بايد فوراً آن را بپردازد و اگر تأخير بيندازد گناهكار است.
🔸4. اگر در زمينى كه #غصب كرده زراعت كند، يا درخت بنشاند، زراعت و درخت و ميوه آن مال خود او است و چنانچه صاحب زمين راضى نباشد كه زراعت و درخت در زمين بماند، كسى كه غصب كرده بايد فوراً زراعت يا درخت خود را اگرچه ضرر نمايد از زمين بكند. (3)
🔸5. كسى كه نشانههاى #مرگ را در خود مىبيند، اگر خمس و زكات و مظالم بدهكار است بايد فوراً بدهد و اگر نمىتواند چنانچه از خودش مال دارد، يا احتمال مىدهد كسى آنها را ادا نمايد، بايد وصيت كند و همچنين است اگر حج بر او واجب باشد. (4)
🔸6. كسانى كه خانه يا دكان يا غير آنها را از صاحبانش #اجاره مىكنند، مدت اجاره كه به سر رسيد حرام است بدون اذن صاحب محل در آنجا اقامت كنند، و بايد محل را فوراً با عدم رضايت صاحبش تخليه كنند، و اگر نكنند غاصب و ضامن محل كار، و ضامن مثل مال الاجاره آن هستند. (5)
🔸7. اگر فراموش كند كه #روزه است و سر را در آب فرو برد، بايد فوراً سر را بيرون آورد، و چنانچه بيرون نياورد، روزهاش باطل مىشود. (6)
🔸8. #مستحاضه قليله بعد از وضو و مستحاضه كثيره و متوسطه بعد از غسل و وضو بايد فوراً مشغول نماز شود، ولى گفتن اذان و اقامه و خواندن دعاهاى قبل از نماز اشكال ندارد و در نماز هم مىتواند كارهاى مستحب مثل قنوت و غير آن را بجا آورد. (7)
🔸9. كسى كه مسافر است اگر تا مغرب به اندازه خواندن سه ركعت نماز #وقت دارد، بايد نماز ظهر و عصر را بخواند، و اگر كمتر وقت دارد، بايد فقط عصر را بخواند و بعداً نماز ظهر را قضا كند. و اگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشا را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط عشا را بخواند و بعداً مغرب را بدون نيت ادا و قضا بجا آورد و چنانچه بعد از خواندن عشا، معلوم شود كه به مقدار يك ركعت يا بيشتر به نصف شب مانده است بايد فوراً نماز مغرب را به نيت ادا به جا آورد. (8)
🔸10. اگر وقت نماز وسعت دارد و #طلبكار هم طلب خود را مطالبه كند در صورتىكه ممكن است بايد اول قرض خود را بدهد، بعد نماز بخواند. (9)
🔸11. اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او #غصبى است و در بين نماز بفهمد، چنانچه چيز ديگرى عورت او را پوشانده است بايد فوراً لباس غصبى را بيرون آورد، و نمازش صحيح است. (10)
🔸12. نجس كردن زمين و سقف و بام و طرف داخل ديوار #مسجد حرام است و هركس بفهمد كه نجس شده است بايد فوراً نجاست آن را برطرف كند. و احتياط واجب آن است كه طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نكنند. (11)
🔸13. در هريك از چهار سوره و النجم، علق، فصلت و سجده يك آيه سجده است، اگر انسان بخواند يا گوش دهد، بعد از تمام شدن آن آيه، بايد فوراً #سجده كند و اگر فراموش كرد، هروقت يادش آمد بايد سجده نمايد. (12)
------------------
1. توضيح المسائل مراجع، م 135.
2. همان، م 2132.
3. همان، م 2556.
4. توضيح المسائل مراجع، م 2701.
5. همان، م 2846.
6. همان، م 1615.
7. همان، م 413.
8. توضيح المسائل مراجع، ص 105.
9. همان، ص 106.
10. همان، م 818.
11. همان، م 900.
12. توضيح المسائل مراجع، م 1093.
📚 احكام معيارى ؛ ص127
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احکام فوری
ادامه ...
♦️14. انسان بايد جواب #سلام را چه در نماز يا در غير نماز فوراً بگويد، و اگر عمداً يا از روى فراموشى جواب سلام را به قدرى طول دهد كه اگر جواب بگويد جواب آن سلام حساب نشود، چنانچه در نماز باشد نبايد جواب بدهد و اگر در نماز نباشد، جواب دادن واجب نيست.
♦️15. اگر در شماره #ركعتهاى نماز چهار ركعتى شك كند، بايد فوراً فكر نمايد پس اگر يقين يا گمان به يك طرف شك پيدا كرد، همان طرف را بگيرد و نماز را تمام كند. (1)
♦️16. وقتى يكى از #شكهاى صحيح براى انسان پيش آيد، بايد فوراً فكر كند. (2)
♦️17. كسى كه نماز #احتياط بر او واجب است بعد از سلام نماز بايد فوراً نيت نماز احتياط كند و تكبير بگويد و حمد را بخواند و به ركوع رود و دو سجده نمايد. (3)
♦️18. براى سجده #سهو، بعد از نماز بايد فوراً نيت سجده كند و پيشانى را بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد و بگويد بسم اللَّه و باللَّه السلام عليك ايها النبى و رحمة اله و بركاته بعد بنشيند و دوباره سجده رود و ذكرى را كه گفته شد بخواند و بنشيند و پس از تشهد بگويد السلام عليكم و رحمة اللَّه و بركاته. (4)
♦️19. اگر سجده سهو را بعد از سلام نماز عمداً بجا نياورد، معصيت كرده و واجب است هرچه زودتر آن را انجام دهد و چنانچه سهواً بجا نياورده، هر وقت يادش آمد بايد فوراً انجام دهد و لازم نيست نماز را دوباره بخواند. (5)
♦️20. اگر بعد از سلام نماز يادش بيايد كه يك ركعت يا بيشتر از آخر نماز را نخوانده، و اگر كارى كه عمدى و سهوى آن نماز را باطل مىكند انجام نداده بايد فوراً مقدارى را كه فراموش كرده بجا آورد. (6)
♦️21. موقعى كه زلزله وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ و مانند اينها اتفاق مىافتد، انسان بايد فوراً نماز #آيات را بخواند و اگر نخواند معصيت كرده و تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت بخواند ادا است.
♦️22. اگر #موى زن در بين نماز بيرون مانده باشد و در بين نماز متوجه شود بايد فوراً بپوشاند.
♦️23. كسى كه شك دارد اگر غسل كند #وقت نماز تمام مىشود بايد تيمم كند. (7)
----------------
1. همان، م 1199.
2. همان، م 1202.
3. همان، م 1215.
4. توضيح المسائل مراجع، م 1250.
5. همان، م 1246.
6. همان، م 1269.
7. همان، م 680.
📚 احكام معيارى، ص: 130
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
احكام ماه محرم
🔰 1. احكام عزادارى
🖌 امام خمينى رحمه الله: عزادارى براى سيدالشهداء از افضل قربات و مايه تقويت روح ايمان و شهامت اسلامى و ايثار و فداكارى و شجاعت در مسلمين است. (1)
🖌 عزادارى و اظهار حزن و اندوه براى اهلبيت عليهم السلام به ويژه امام حسين عليه السلام به خصوص در روز عاشورا و نيز گريهكردن براى آن حضرت استحباب دارد. و جزع و بىتابى در مصيبت آن حضرت استثنا شده است. (2)
❓پرسش: زنجيرزنى به بدن آن گونه كه برخى از شيعيان مىزنند چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اگر به نحو متعارف و به گونهاى باشد كه از نظر عرف از مظاهر حزن و اندوه در عزادارى محسوب شود اشكال ندارد. (3)
❓پرسش: برهنه شدن مردان در حال سينه زدن و زنجير زدن در منظر زنان چگونه است؟
✅ پاسخ: بر زنان لازم است از نظر خوددارى كنند. (4)
مكارم: احتياط واجب آن است كه مردان از اين كار خوددارى كنند. (5)
بهجت: بنا بر احتياط واجب بايد بدن خود را از نامحرم بپوشاند. (6)
❓پرسش: آيا ريا كردن در شعائر و عزادارى امام حسين عليه السلام جايز است؟
✅ پاسخ: ريا در هر عبادتى حرام محسوب مىشود ولى تظاهر به عزادارى امام حسين عليه السلام و تعظيم شعائر دين به قصد قربت جايز بلكه مستحب است. (7)
مثل اين كه پرداختن صدقه آشكار قربة الى الله براى تشويق ديگران مستحب است.
------------------
1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 28، س 71.
2. فرهنگ فقه، ج 3، ص 305 به نقل از التنقيح، ج 9، ص 235.
3. اجوبة الاستفتائات، آيةالله خامنهاى، س 1463.
4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 619، س 2162.
5. استفتائات مكارم، ج 2، ص 376.
6. توضيحالمسائل بهجت، م 1937.
7. استفتائات جديد، مكارم، ج 1، ص 504، س 1638.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 15
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احکام محرم
#ادامه...
❓پرسش: اگر شركت در عزادارى توأم با گناه باشد (مثل نگاه به نامحرم يا خودنمايى)، چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: چنان چه با گناه باشد، حرام است. (1)
❓پرسش: گاهى برخى از دستهها كه وارد مسجد مىشوند، با كفش وارد مىشوند، كه نوعى بى احترامى به مسجد محسوب مىشود، لطفاً بفرمائيد كه اين مسئله چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اگر موجب هتك شود اشكال دارد. (2)
❓پرسش: بالا و پايين پريدن در هنگام سينه زنى چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: شايسته است مؤمنان از هر كارى كه مناسب مجالس عزادارى حضرت سيد الشهداء عليه السلام نمىباشد خودارى كنند و حركات مذكور اگر موجب وهن مراسم عزادارى نشود اشكال ندارد. (3)
❓پرسش: از ساختمان حسينيه صداى قرائت قرآن و مجالس حسينى بسيار بلند پخش مىشود به طورى كه منجر به سلب آسايش همسايگان مىشود، اين عمل چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اگر چه اقامه مراسم و شعائر دينى در زمانهاى مناسب در حسينيه از بهترين كارها و از مستحبات مؤكّد مىباشد. ولى واجب است برگزار كنندگان مراسم و عزاداران تا حد امكان از اذيّت و ايجاد مزاحمت براى همسايگان بپرهيزند، هر چند با كم كردن صداى بلندگو و تغيير جهت آن به طرف داخل حسينيه باشد. (4)
❓پرسش: نظر شريف حضرت عالى نسبت به ادامه حركت دستههاى عزادارى در شبهاى محرم تا نصف شب همراه با استفاده از طبل و نى چيست؟
✅ پاسخ: به راه انداختن دستههاى عزادارى براى سيد الشهداء و اصحاب او و شركت در امثال اين مراسم امر بسيار پسنديده و مطلوبى است ولى بايد از عملى كه باعث اذيت ديگران مىشود پرهيز كرد. (5)
--------------
1. استفتائات بهجت، ج 4، س 6392.
2. هزار و يك مسئله فقهى، نورى، ج 2، ص 40.
3. پاسخ به پرسشهاى برگزيده، ج 13، ص 333، نهاد رهبرى در دانشگاهها.
4. هزار و يك مسئله فقهى نورى همدانى، ج 2، ص 4؛ اجوبة الاستفتائات، ج 2 ص 129، ص 361.
5. اجوبة الاستفتائات آية اللَّه خامنهاى، ج 2، ص 130، س 362.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 16
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#ادامه...
❓پرسش: اگر بعضى از واجبات از مكلف به سبب شركت در مجالس عزادارى فوت شود مثلًا نماز صبح قضا شود آيا بهتر نيست بعد از اين در مجالس عزا شركت نكند؟
✅ پاسخ: نماز واجب مقدم بر فضيلت شركت در عزادارى است و ترك نماز به بهانه شركت در عزادارى جايز نيست ولى شركت در عزادارى مستحب است. (1)
❓پرسش: در مورد زنجيرزنى كه منجر به سياه شدن يا مجروح شدن بدن مىشود، نظر شما چيست؟
✅ امام خمينى رحمه الله: مانعى ندارد، مگر اينكه موجب ضرر فاحش بر بدن شود. (2)
❓پرسش: سينه زدن با تيغ و يا زنجيرزدن با زنجيرى كه داراى چاقو و يا تيغ مىباشد و منجر به زخمى شدن بدن و جارى شدن خون مىشود چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: كيفيت عزادارى بايد چنان باشد كه بهانهاى به دست دشمنان اسلام ندهد و موجب سوء استفاده از آن نشود. (3)
❓پرسش: نظر مبارك را در رابطه با كيفيت مطلوب عزادارى سالار شهيدان عليه السلام بيان فرماييد.
✅ پاسخ: بهترين شيوه عزادارى، تشكيل مجالس با شكوه و ذكر اهداف مقدس امام حسين عليه السلام و تاريخچه كربلا و تحليل فرازهاى آن و مراسم سوگوارى و همچنين تشكيل دستجات عزادارى با شكوه، توأم با شعارهاى بيدار كننده و سازنده و پخش جزوهها و پوسترهاى حساب شده و پرمحتوا و استفاده از پلاكاردها و شعارهاى جالب و جذاب و روشن كننده اهداف عزادارى حضرت سيدالشهداء عليه السلام و مانند آن است. (4)
--------------
1. اجوبة الاستفتائات آية اللَّه خامنهاى، ج 2، ص 128.
2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 580، س 34.
3. استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 158، س 57؛ استفتائات امام خمينى قدس سره، ج 3، س 37 و 34؛ اجوبة الاستفتائات، ج 1، ص 1441.
4. استفتائات جديد مكارم، ج 1، س 575.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 18
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 عزادارى بانوان
❓پرسش: آيا جايز است زنان با حفظ حجاب و پوشيدن لباس خاصى كه بدن آنان را بپوشاند در دستههاى سينه زنى و زنجيرزنى شركت كنند؟
✅ پاسخ: شركت زنان در دستههاى سينهزنى و زنجيرزنى شايسته نيست. (1)
❓پرسش: در مجالس زنانه، زنان مداحى و سخنرانى مىكنند و صداى آنها به گوش مردان رهگذر مىرسد آيا اين عمل جايز است؟
✅ پاسخ: شنيدن صداى ايشان اگر در معرض ريبه و لذّت نباشد حرام نيست. (2)
❓پرسش: سينه زدن زنان با حفظ حجاب چه صورتى دارد؟
✅ پاسخ: اشكال ندارد. (3)
❓پرسش: آرايش براى خانمها در ماه محرم و صفر يا شهادت و وفات معصومين عليهم السلام چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: حرام نيست ولى سزاوار است در ايّام شهادت رعايت احترام را بنمايند. (4)
❓پرسش: مرسوم است كه خانمها در دو ماه عزادارى سرور و سالار شهيدان ماه محرم و صفر، صورت خود را اصلاح نمىكنند، آيا اين كار شرعاً ايراد دارد؟
✅ پاسخ: اين كار اشكالى ندارد اصلاح كردن هم مانعى ندارد. البته سزاوار است در روزهاى عزا از اين كار پرهيز شود. (5)
❓پرسش: آيا خواندن زن در مجالس عزادارى با علم او به اينكه مردان نامحرم صداى او را مىشوند. جايز است؟
✅ پاسخ: اگر مفسده داشته باشد بايد از آن اجتناب شود. (6)
❓پرسش: آيا برپا كردن مجلس عزادارى و يا جشن و مهمانى گرفتن بدون اذن شوهر و بى رضايت او جايز است؟
✅ پاسخ: بدون اذن شوهر جايز نيست مگر احراز رضايت شود. (7)
❓پرسش: حركت زنان با وضع نامناسب به دنبال هيأتهاى عزادارى كه موجب بروز گناهان و آلودگىهايى مىشود، چه صورتى دارد؟ براى عزادارى بانوان چه روشى را توصيه مىفرماييد؟
✅ پاسخ: عزادارى خامس آل عبا عليه السلام و ساير معصومين عليهم السلام از بهترين زمينههاى قرب به خداست و مردان و زنان بايد طورى رفتار كنند كه آميخته با خلاف شرع نشود. (8)
---------------
1. اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 369؛ س 1454.
2. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 2182، ص 625؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، س 1681؛ اجوبة الاستفتائات، خامنهاى، س 1145.
3. استفتائات بهجت، ج 4، س 6388.
4. احكام بانوان، مكارم، ص 246، س 894 و 895.
5. همان، ص 246.
6. اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 132، س 373.
7. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 625، س 2118؛ هزار و يك مسأله، نورى همدانى، ج 2، ص 180.
8. استفتائات مكارم، ج 3، س 504.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 21
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 تذكراتى پيرامون عزادارى
🔻1. بر سر در هيئتهايتان پرچم خلوص بزنيد تظاهر و ريا را به دستجات و هيئتها و حسينيهها راه ندهيد.
🔻2. قداست عزادارى را با ساز و آواز و موسيقى نشكنيد.
🔻3. نهضت امام حسين عليه السلام براى مبارزه با منكر بود منكرات را از زندگىهايتان دور كنيد، با چشمى كه بر امام حسين گريستهايد به نامحرم نگاه نكنيد، با دستى كه بر سينه زدهايد خلاف نكنيد، با زبانى كه يا حسين گفتهايد غيبت نكنيد دروغ نگوييد، پايى را كه به مجالس عزا گشودهايد به مجالس حرام نگشائيد.
🔻4. ارتباط خود را از اين مجالس قطع نكنيد.
🔻5. پايه دين بر نماز استوار است و در نهضت عاشورا نماز جايگاه مهمّى دارد. در انجام فريضه نماز كوتاهى نكنيد. عزادارى مستحب است مبادا براى شركت در عزادارى نماز واجب قضا شود.
🔻6. احسان و خيرات مستحب است مبادا احسانتان آلوده به اسراف و تبذير شود.
🔻7. شركت دادن فرزندان در عزاى امام حسين عليه السلام، بسيار مناسب است امّا رها كردن و نظارت نداشتن بر حركات و رفت و آمدهاى آنان در ايام و شبهاى عزا خطر آفرين است.
🔻8. شنيدن و ديدن عزادارى از راديو و تلويزيون مفيد است امّا حضور در مجالس حسينى نقش ديگرى داشته و سفارش شده است.
🔻9. كمك كردن به مجلس عزادارى امام حسين مستحب است اما اداء حقوق مردم و خمس آل محمد واجب است.
🔻10. بايد عزادارىها از هرگونه رقابت منفى و حسّ برترىجويى به دور باشند. و يكديگر را تخريب نكنند.
🔻11. مهمترين حكمت مجالس عزادارى امام حسين عليه السلام آشنايى با مكتب و آرمان اوست بايد بگونهاى برنامههاى عزادارى تنظيم شود كه عزاداران بتوانند با ارزشهاى عاشورايى انس پيدا كنند.
🔻12. تماشاى عزادارى، عزادارى محسوب نمىشود، بنابراين افرادى كه در پياده روها و حاشيه خيابانها توقف مىكنند مناسب است به جمع دستههاى عزادارى بپيوندند تا جزء عزادارن محسوب شوند.
🔻13. مناسب است افراد كامل و با تجربه در هيئتهاى عزادارى جوانان شركت كنند تا مشوّق آنان باشند و نيز آداب صحيح عزادارى را به آنان بياموزند.
🔻14. ادب را در مجالس امام حسين رعايت نمائيد.
🔻15. به نظافت و بهداشت مجالس امام حسين بيشتر توجه نمائيد.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 21
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari