eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
798 دنبال‌کننده
303 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 احکام محرم ... ❓پرسش: اگر شركت در عزادارى توأم با گناه باشد (مثل نگاه به نامحرم يا خودنمايى)، چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: چنان چه با گناه باشد، حرام است. (1) ❓پرسش: گاهى برخى از دسته‏ها كه وارد مسجد مى‏شوند، با كفش وارد مى‏شوند، كه نوعى بى احترامى به مسجد محسوب مى‏شود، لطفاً بفرمائيد كه اين مسئله چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: اگر موجب هتك شود اشكال دارد. (2) ❓پرسش: بالا و پايين پريدن در هنگام سينه زنى چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: شايسته است مؤمنان از هر كارى كه مناسب مجالس عزادارى حضرت سيد الشهداء عليه السلام نمى‏باشد خودارى كنند و حركات مذكور اگر موجب وهن مراسم عزادارى نشود اشكال ندارد. (3) ❓پرسش: از ساختمان حسينيه صداى قرائت قرآن و مجالس حسينى بسيار بلند پخش مى‏شود به طورى كه منجر به سلب آسايش همسايگان مى‏شود، اين عمل چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: اگر چه اقامه مراسم و شعائر دينى در زمانهاى مناسب در حسينيه از بهترين كارها و از مستحبات مؤكّد مى‏باشد. ولى واجب است برگزار كنندگان مراسم و عزاداران تا حد امكان از اذيّت و ايجاد مزاحمت براى همسايگان بپرهيزند، هر چند با كم كردن صداى بلندگو و تغيير جهت آن به طرف داخل حسينيه باشد. (4) ❓پرسش: نظر شريف حضرت عالى نسبت به ادامه حركت دسته‏هاى عزادارى در شبهاى محرم تا نصف شب همراه با استفاده از طبل و نى چيست؟ ✅ پاسخ: به راه انداختن دسته‏هاى عزادارى براى سيد الشهداء و اصحاب او و شركت در امثال اين مراسم امر بسيار پسنديده و مطلوبى است ولى بايد از عملى كه باعث اذيت ديگران مى‏شود پرهيز كرد. (5) -------------- 1. استفتائات بهجت، ج 4، س 6392. 2. هزار و يك مسئله فقهى، نورى، ج 2، ص 40. 3. پاسخ به پرسشهاى برگزيده، ج 13، ص 333، نهاد رهبرى در دانشگاهها. 4. هزار و يك مسئله فقهى نورى همدانى، ج 2، ص 4؛ اجوبة الاستفتائات، ج 2 ص 129، ص 361. 5. اجوبة الاستفتائات آية اللَّه خامنه‏اى، ج 2، ص 130، س 362. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 16 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
... ❓پرسش: اگر بعضى از واجبات از مكلف به سبب شركت در مجالس عزادارى فوت شود مثلًا نماز صبح قضا شود آيا بهتر نيست بعد از اين در مجالس عزا شركت نكند؟ ✅ پاسخ: نماز واجب مقدم بر فضيلت شركت در عزادارى است و ترك نماز به بهانه شركت در عزادارى جايز نيست ولى شركت در عزادارى مستحب است. (1) ❓پرسش: در مورد زنجيرزنى كه منجر به سياه شدن يا مجروح شدن بدن مى‏شود، نظر شما چيست؟ ✅ امام خمينى رحمه الله: مانعى ندارد، مگر اينكه موجب ضرر فاحش بر بدن شود. (2) ❓پرسش: سينه زدن با تيغ و يا زنجيرزدن با زنجيرى كه داراى چاقو و يا تيغ مى‏باشد و منجر به زخمى شدن بدن و جارى شدن خون مى‏شود چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: كيفيت عزادارى بايد چنان باشد كه بهانه‏اى به دست دشمنان اسلام ندهد و موجب سوء استفاده از آن نشود. (3) ❓پرسش: نظر مبارك را در رابطه با كيفيت مطلوب عزادارى سالار شهيدان عليه السلام بيان فرماييد. ✅ پاسخ: بهترين شيوه عزادارى، تشكيل مجالس با شكوه و ذكر اهداف مقدس امام حسين عليه السلام و تاريخچه كربلا و تحليل فرازهاى آن و مراسم سوگوارى و همچنين تشكيل دستجات عزادارى با شكوه، توأم با شعارهاى بيدار كننده و سازنده و پخش جزوه‏ها و پوسترهاى حساب شده و پرمحتوا و استفاده از پلاكاردها و شعارهاى جالب و جذاب و روشن كننده اهداف عزادارى حضرت سيدالشهداء عليه السلام و مانند آن است. (4) -------------- 1. اجوبة الاستفتائات آية اللَّه خامنه‏اى، ج 2، ص 128. 2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 580، س 34. 3. استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 158، س 57؛ استفتائات امام خمينى قدس سره، ج 3، س 37 و 34؛ اجوبة الاستفتائات، ج 1، ص 1441. 4. استفتائات جديد مكارم، ج 1، س 575. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 18 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 عزادارى بانوان‏ ❓پرسش: آيا جايز است زنان با حفظ حجاب و پوشيدن لباس خاصى كه بدن آنان را بپوشاند در دسته‏هاى سينه زنى و زنجيرزنى شركت كنند؟ ✅ پاسخ: شركت زنان در دسته‏هاى سينه‏زنى و زنجيرزنى شايسته نيست. (1) ❓پرسش: در مجالس زنانه، زنان مداحى و سخنرانى مى‏كنند و صداى آنها به گوش مردان رهگذر مى‏رسد آيا اين عمل جايز است؟ ✅ پاسخ: شنيدن صداى ايشان اگر در معرض ريبه و لذّت نباشد حرام نيست. (2) ❓پرسش: سينه زدن زنان با حفظ حجاب چه صورتى دارد؟ ✅ پاسخ: اشكال ندارد. (3) ❓پرسش: آرايش براى خانمها در ماه محرم و صفر يا شهادت و وفات معصومين عليهم السلام چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: حرام نيست ولى سزاوار است در ايّام شهادت رعايت احترام را بنمايند. (4) ❓پرسش: مرسوم است كه خانمها در دو ماه عزادارى سرور و سالار شهيدان ماه محرم و صفر، صورت خود را اصلاح نمى‏كنند، آيا اين كار شرعاً ايراد دارد؟ ✅ پاسخ: اين كار اشكالى ندارد اصلاح كردن هم مانعى ندارد. البته سزاوار است در روزهاى عزا از اين كار پرهيز شود. (5) ❓پرسش: آيا خواندن زن در مجالس عزادارى با علم او به اينكه مردان نامحرم صداى او را مى‏شوند. جايز است؟ ✅ پاسخ: اگر مفسده داشته باشد بايد از آن اجتناب شود. (6) ❓پرسش: آيا برپا كردن مجلس عزادارى و يا جشن و مهمانى گرفتن بدون اذن شوهر و بى رضايت او جايز است؟ ✅ پاسخ: بدون اذن شوهر جايز نيست مگر احراز رضايت شود. (7) ❓پرسش: حركت زنان با وضع نامناسب به دنبال هيأت‏هاى عزادارى كه موجب بروز گناهان و آلودگى‏هايى مى‏شود، چه صورتى دارد؟ براى عزادارى بانوان چه روشى را توصيه مى‏فرماييد؟ ✅ پاسخ: عزادارى خامس آل عبا عليه السلام و ساير معصومين عليهم السلام از بهترين زمينه‏هاى قرب به خداست و مردان و زنان بايد طورى رفتار كنند كه آميخته با خلاف شرع نشود. (8) --------------- 1. اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 369؛ س 1454. 2. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 2182، ص 625؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، س 1681؛ اجوبة الاستفتائات، خامنه‏اى، س 1145. 3. استفتائات بهجت، ج 4، س 6388. 4. احكام بانوان، مكارم، ص 246، س 894 و 895. 5. همان، ص 246. 6. اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 132، س 373. 7. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 625، س 2118؛ هزار و يك مسأله، نورى همدانى، ج 2، ص 180. 8. استفتائات مكارم، ج 3، س 504. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 21 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 تذكراتى پيرامون عزادارى‏ 🔻1. بر سر در هيئت‏هايتان پرچم خلوص بزنيد تظاهر و ريا را به دستجات و هيئتها و حسينيه‏ها راه ندهيد. 🔻2. قداست عزادارى را با ساز و آواز و موسيقى نشكنيد. 🔻3. نهضت امام حسين عليه السلام براى مبارزه با منكر بود منكرات را از زندگى‏هايتان دور كنيد، با چشمى كه بر امام حسين گريسته‏ايد به نامحرم‏ نگاه نكنيد، با دستى كه بر سينه زده‏ايد خلاف نكنيد، با زبانى كه يا حسين گفته‏ايد غيبت نكنيد دروغ نگوييد، پايى را كه به مجالس عزا گشوده‏ايد به مجالس حرام نگشائيد. 🔻4. ارتباط خود را از اين مجالس قطع نكنيد. 🔻5. پايه دين بر نماز استوار است و در نهضت عاشورا نماز جايگاه مهمّى دارد. در انجام فريضه نماز كوتاهى نكنيد. عزادارى مستحب است مبادا براى شركت در عزادارى نماز واجب قضا شود. 🔻6. احسان و خيرات مستحب است مبادا احسانتان آلوده به اسراف و تبذير شود. 🔻7. شركت دادن فرزندان در عزاى امام حسين عليه السلام، بسيار مناسب است امّا رها كردن و نظارت نداشتن بر حركات و رفت و آمدهاى آنان در ايام و شبهاى عزا خطر آفرين است. 🔻8. شنيدن و ديدن عزادارى از راديو و تلويزيون مفيد است امّا حضور در مجالس حسينى نقش ديگرى داشته و سفارش شده است. 🔻9. كمك كردن به مجلس عزادارى امام حسين مستحب است اما اداء حقوق مردم و خمس آل محمد واجب است. 🔻10. بايد عزادارى‏ها از هرگونه رقابت منفى و حسّ برترى‏جويى به دور باشند. و يكديگر را تخريب نكنند. 🔻11. مهمترين حكمت مجالس عزادارى امام حسين عليه السلام آشنايى با مكتب و آرمان اوست بايد بگونه‏اى برنامه‏هاى عزادارى تنظيم شود كه عزاداران بتوانند با ارزشهاى عاشورايى انس پيدا كنند. 🔻12. تماشاى عزادارى، عزادارى محسوب نمى‏شود، بنابراين افرادى كه در پياده روها و حاشيه خيابانها توقف مى‏كنند مناسب است به جمع دسته‏هاى عزادارى بپيوندند تا جزء عزادارن محسوب شوند. 🔻13. مناسب است افراد كامل و با تجربه در هيئت‏هاى عزادارى جوانان شركت كنند تا مشوّق آنان باشند و نيز آداب صحيح عزادارى را به آنان بياموزند. 🔻14. ادب را در مجالس امام حسين رعايت نمائيد. 🔻15. به نظافت و بهداشت مجالس امام حسين بيشتر توجه نمائيد. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 21 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام علامت‏ 🖌 مقصود از علامت آهن بزرگى است كه در جلوى هيئت‏ها و دسته‏هاى عزادارى حسينى به عنوان نوعى شعار حمل مى‏شود و بالاى آن صفحه‏هاى فنر قابل انعطافى وجود دارد كه مزيّن به پر و جواهرات و مجسّمه و غير آنهاست. (1) 🖌 علامت از ابزار و وسايل عزادارى امام حسين عليه السلام است كه در هيئت‏ها و دسته‏هاى مذهبى به كار گرفته مى‏شود. 🖌 اين ابزار پس از ارتباط ايران با اروپايى‏ها در عصر قاجار از آيين‏هاى مذهبى مسيحيّت اقتباس شده است. اين ابزار نماد و مظهرى است كه گاهى عزاداران را از محتوا و اصل عزادارى و اقامه شعائر دين باز مى‏دارند. (2) ❓پرسش: بسيارى از تكايا در ايام عزاداريهاى مذهبى، اقدام به حمل «علاماتى» مى‏كنند كه به قيمت گزافى خريده شده و حمل آن نيز موجب اشكال است اين وسائل از نظر شرعى چه حكمى دارند؟ ✅ پاسخ: اشكال ندارد. (3) ❓پرسش: حكم علمهايى كه در مراسم عزادارى امام حسين عليه السلام از آنها استفاده مى‏شود و بعضى داراى نقش و نگارهايى نيز هستند چيست؟ ✅ پاسخ: استفاده از آنها جايز است. (4) ❓پرسش: آيا جايز است پارچه‏هايى را كه در ايام محرم بر روى علم مى‏بندند به فروش برسانند و پول آن را در عزادارى و تعمير حسينيه مصرف كنند؟ ✅ پاسخ: اگر در مراسم عزادارى محل حاجت نباشد و زايد بر متعارف باشد مى‏توانند بفروشند و به مصارف عزادارى و احتياجات حسينيه‏ها برسانند. (5) ❓پرسش: استفاده از علم در مراسم عزادارى سيدالشهداء يا قرار دادن آن در مجلس عزا يا حمل آن در دسته عزادارى چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: فى نفسه اشكال ندارد ولى نبايد اين امور جزء دين شمرده شوند. (6) --------------- 1. اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 128. 2. فرهنگ عاشورا، جواد محدثى. 3. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 28، س 72؛ جامع المسائل فاضل، ج 1 س 207؛ استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 579. 4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 623. س 2173. 5. همان، س 2179. 6. اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 128، س 358. احكام مناسبت ها، ص: 23 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 احكام تعزيه و شبيه خوانى‏ 🖌 مسأله: و شبيه خوانى اگر مشتمل بر حرام نباشد و موجب مذهب نشود اشكال ندارد ولى بهتر است به جاى آن، مجالس ‏خوانى برپا كنند. (1) 🖌 مسأله: اگر تعزيه و شبيه خوانى موجب حرمت به ساحت مقدس بزرگان دين شود بايد اجتناب شود. (2) ❓پرسش: آيا تعزيه و شبيه خوانى در مراسم عزادارى جايز است؟ ✅ پاسخ: اگر مشتمل بر حرام نباشد و موجب وهن مذهب نشود مانعى ندارد. (3) 👈 اگر تعزيه خوانى مشتمل بر استعمال آلات نباشد و و نخوانند و مرد زن را نپوشد اشكال ندارد. (4) ❓پرسش: آيا تشبّه به اهل بيت عليهم السلام در نمايش و تعزيه و غير آن جايز است؟ ✅ پاسخ: در صورتى كه مستلزم اهانت نباشد مانعى ندارد. (5) ❓پرسش: شبيه‏سازى در نمايش‏ها، همچون تعزيه كه فردى نقش يكى از ائمه عليهم السلام را بازى مى‏كند چه صورت دارد؟ ✅ پاسخ: با مراعات احترام آنان جايز است. (6) -------------- 1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 28، س 71 و ج 3، س 44، س 47، س 33؛ جامع المسائل صافى، ج 1، ص 599؛ اجوبة الاستفتائات، س 1440. 2. اجوبة المسائل، علوى گرگانى، ص 365. 3. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 2165. 4. مجمع المسائل گلپايگانى، ج 1، ص 559، س 77. 5. جامع المسائل فاضل، ج 1 س 2166؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 132. 6. احكام خانواده، عبدالرحيم، موگهى، طبق فتواى امام، ص 336. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 25 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 احكام استفاده از لباس سياه‏ 🖌 رنگ سياه از جهات گوناگون، آثار و خواص مختلف دارد و به اعتبار هريك از اين خواص، فرد يا گروهى مخصوص براى منظور ويژه خويش از آن بهره مى‏گيرند. 1⃣ رنگ سياه از جهتى رنگ است، يعنى رنگ تيره سبب استتار و اختفا مى‏گردد و گاه براى چنين امرى به كار گرفته مى‏شود. 2⃣ رنگ سياه از جهت ديگر، رنگ و تشخص است و از اين رو، لباس رسمى شخصيت‏ها نوعاً سياه يا سرمه‏اى سير است، و در نقل‏هاى تاريخى موارد فراوانى را مى‏توان يافت كه براى نشان دادن هيبت و تشخص فرد، گروه، حكومت يا مسأله‏اى از اين رنگ استفاده مى‏شده است. 3⃣ يكى ديگر از خواص و آثار رنگ سياه، آن است كه اين رنگ به صورت طبيعى، رنگى ‏آور و دلگير و مناسب عزا و ماتم است. از همين رو، بسيارى از مردم جهان، از اين رنگ به عنوان اظهار غم و اندوه از مرگ دوستان و عزيزان خود سود مى‏جويند. 👈 اما بايد توجه داشت كه انتخاب رنگ سياه در ايام سوگوارى (علاوه بر نكته فوق) علتى نيز دارد و آن عبارت است از اين حقيقت كه: كسى كه در ماتم عزيزان خويش، جامه سياه مى‏پوشد و در و ديوار را سياهپوش مى‏كند، با اين عمل مى‏خواهد بگويد و بفهماند كه: «تو مايه روشنى چشم من و در حكم فروغ ديدگان من بودى و دفن پيكر تو در دل خاك بسان افول ماه و خورشيد در چاه مغرب، حيات و زندگى را در چشمم تيره و تار ساخته و زمين و زمان را در سياهى و ظلمت فرو برده است.» (1) ⬅️ چنان كه حضرت زهرا عليها السلام در روز هشتم رحلت حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم بر سر قبر آن حضرت رفت و فرياد برآورد: يا ابتاه انقطعت بك الدنيا بانوارها و زوت زهرتها و كانت بِبَهجتك زاهرة فقد اسودَّ نهارها، فصار يحكى حنادسها رَطبها و يابسها ... و الأسى لازمنا ... . (2) اى پدر! تو رفتى و با رفتن تو، دنيا روشنى‏هاى خويش را از ما برگرفت و نعمت و خوشى‏اش را از ما دريغ كرد. جهان، به حسن و جمال تو، روشن و درخشان بود (ولى اكنون با رفتن تو) روز روشن آن سياه گشته و تر و خشكش حكايت از شبهاى بس تاريك دارد ... و حزن و اندوه، همواره ملازم ماست ... ✅ بنابراين، سياه‏پوشى به دليل رمز و رازى كه در اين رنگ نهفته است، به عنوان يك رسم طبيعى و سنت منطقى نشان و اندوه دارد و پيروان اهل‏بيت عليهم السلام در ايام عزادارى، لباس سياه بر تن مى‏كنند؛ زيرا لباس سياه، نشانه و به ساحت آنان، اعلام از سرور آزادگان، در جبهه حق و باطل و اظهار شدن آفاق حيات معنوى است. 🖌 وقتى كه امام حسين عليه السلام و يارانش به شهادت رسيدند. بنى هاشم لباس سياه پوشيدند. (3) 🔻حاجى نورى در جلد سوم مستدرك رواياتى نقل كرده مبنى بر عدم كراهت لباس سياه در عزاى امام حسين عليه السلام. 🔻آيت الله العظمى مرعشى نجفى‏ در وصيتنامه خود فرموده‏اند: سفارش مى‏كنم لباس سياهى را كه در ماه محرم و صفر مى‏پوشيدم جهت حزن و اندوه در مصيبت‏هاى آل رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم با من دفن شود. (4) 🔻علامه ممقانى: پوشيدن لباس سياه در عزاى اهل بيت عليهم السلام كراهت ندارد بلكه پوشيدن لباس سياه در عزاى مؤمن (شيعه دوازده امامى) هم به خاطر احترام او كراهت ندارد. (5) ❓پرسش: آيا پوشيدن لباس سياه در عزادارى امام حسين عليه السلام جايز است و آيا رجحان دارد؟ ✅ پاسخ: پوشيدن لباس سياه در عزاى امام حسين عليه السلام و ديگر ائمه عليهم السلام چون از مصاديق است، واجد رجحان شرعى مى‏باشد و بزرگانى چون مرحوم آيت اللَّه بروجردى در روز عاشورا از سياه استفاده مى‏كردند. (6) ✅ آيت اللَّه صافى و نورى همدانى: پوشيدن لباس سياه به عنوان اعلان حزن و اندوه در مصيبت امام حسين عليه السلام و ائمه عليهم السلام رجحان دارد. (7) ❓پرسش: آيا نماز خواندن با لباس سياه بر عزاداران امام حسين عليه السلام مكروه است؟ ✅ پاسخ: چون لباس سياه علامت عزاداران سيدالشهداء است و عزادارى آن حضرت كمال رجحان را دارد لذا نماز خواندن با آن نيز مكروه نمى‏باشد. (8) ------------- 1. پرسشهاى دانشجويى، ويژه محرم، ص 179. 2. بحارالانوار، ج 43، ص 174- 180. 3. وسائل الشيعه، ج 2، ص 890؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 620. 4. سياه‏پوشى در سوگ ائمه نور، ص 220. 5. همان. 6. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 621، س 2170؛ سياه پوشى در سوگ ائمه ص 215؛ هزار و يك مسأله نورى، ج 2، ص 180 س 602. 7. جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 130، س 159؛ و هزار و يك مسئله نورى، ج 2، ص 180، س 602؛ جامع المسائل، فاضل، ج 2، ص 620، س 2171. 8. جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 130، س 159؛ جامعه المسائل فاضل، ج 2، ص 620، س 2171. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 26 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari