هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
💠 حضرت زهرا(س)فرمودند:
✨ روزه داری که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکند، روزه اش به چه کار خواهد آمد؟!
📚بحار الانوار،ج93،ص295.
#احادیث 👇
https://eitaa.com/ahadith
هدایت شده از پست های جمعه اندیشه
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
#دعاى_روز_پنجم_ماه_مبارك_رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَكَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِكَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِكَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین.🙏🙏
خدایا قرار بده مرا در این روز از آمرزش جویان و قرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت و قرار بده مرا در این روز از دوستان نزدیكت به مهربانى خودت اى مهربانترین مهربانان🙏🙏
🌸
🍃🌸
🌸🍃🌸
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از پست های جمعه اندیشه
4_339707418915111993.mp3
4.04M
ترتیل #جزء_پنجم قرآن با حجم پائین
ثواب سی جزء را هدیه بدهیم به روح علما و شهدا و تمام اموات بنده حقیر و شما بزرگواران 🌸🍃
@karbbala_ir
https://eitaa.com/ahkam_din
التماس دعا
💬 سوال:
🔰اگر روزه دار در ماه مبارک رمضان در بين روز از نيت روزه برگردد اما بلافاصله پشيمان شود و تا قبل از ظهر دوباره نيت كند آيا روزه اش صحيح است؟
✅ پاسخ:
💠 الف: #در_روزه_واجب_معين_مانند_ماه_رمضان (۱)
✍ امام، فاضل، خوئي، تبريزي، وحيد، خامنه اي، مكارم، شبيري، نوري، صافي:
روزه اش باطل است و بايد تا مغرب از انجام مبطلات خودداري كند و بعدا قضاي روزه را بگيرد.
✍ آیت الله بهجت، سيستاني:
بنا بر احتياط واجب روزه باطل است و بايد روزه ان روز را تمام كند و بعدا قضاي آن را هم بجا آورد.
💠ب: #روزه_واجب_غير_معين(۲)
✍ آیت الله خامنه اي، خوئي، بهجت، تبريزي، سيستاني، وحيد، مكارم، صافي، نوري:
اگر نيت روزه را قطع كند چنانچه قبل از ظهر دوباره نيت روزه كند روزه اش صحيح است درغير اين صورت باطل مي شود.
✍ آیت الله شبيري:
در روزه قضاي رمضان اگر تا قبل غروب نيت روزه كند روزه اش صحيح است ولي در روزه هاي واجب غير معين ديگر نمي تواند به ان روزه اكتفا نمايد.
💠 ج: #روزه_مستحب (۳)
✍ امام، خامنه اي، خوئي، تبريزي، فاضل، وحيد، صافي، شبيري، نوري:
اگر تا اذان مغرب دوباره نيت كند روزه اش صحيح است:
✍آیتالله بهجت ومكارم:
اگر تا غروب دوباره نيت روزه نمايد روزه اش صحيح است.
✍ آیت الله سيستاني:
اگر تا غروب دوباره نيت روزه نمايد روزه اش صحيح است و در فاصله بين غروب ومغرب به احتياط واجب روزه اش صحيح نيست.
____________
📚پی نوشت:
۱- خامنه اي: اجوبه الاستفتائات، س ۷۵۸؛ توضيح المسائل ۱۶ مرجع، م ۱۵۷۰.
۲- خامنه اي: رساله آموزشي، ج ۱، ص ۲۴۲؛ توضيح المسائل ۱۶ مرجع، م ۱۵۷۱
۳- خامنه اي: رساله آموزشي، ج ۱، ص ۲۴۰؛ توضيح المسائل ۱۶ مرجع، م ۱۵۷۱
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔴مواردی که مسافر حق افطار ندارد🔻
❌ هنوز از وطن خارج نشده است.
❌ هنوز به حد ترخص نرسیده است.
❌ بعد از ظهر مسافرت کرده است.
❌ مسافری که تا وقت ظهر به وطنش رسیده و هنوز افطار نکرده است.
مسافری که نمازش را کامل می خواند مثل:🔻
🔸 کثیر السفر.
🔸 سفر معصیت.
🔸 در سفر قصد ده روز کرده باشد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💠حکم روزه با احتمال ضرر و بیماری💠
💬 سوال:
اگر روزه باعث شود بیماری دیرتر بهبود یابد، تکلیف چیست؟
✍ همه مراجع:
روزه حرام است. [1]
---------------------------
💬سوال(2):
🔰 اگر بیمار با اعتقاد به این که روزه برایش ضرر دارد، روزه بگیرد، حکمش چیست؟
✍ همه مراجع:
اگر روزه بگیرد، صحیح نیست و باید پس از ماه رمضان در هنگام سلامت آن را قضا کند. [2]
---------------------------
📚 منبع:
[1]. امام، تحریرالوسیله، ج 1، القول فی شرایط صحه الصوم و وجوبه، ص 534، م 1؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 2، (شرایط صحه الصوم)، م 6؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 1029 و العروه الوثقی مع تعلیقه، ج 2(شرایط صحه الصوم)، قبل از م 1، السادس؛ صفی، هدایه العباد، ج 1، کتاب الصوم، م 1351.
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1743 و 1745؛ امام، تحریر الوسیله، ج 1، القول فی شرایط صحه الصوم و وجوبه، ص 534، م 1؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 2، (شرایط صحه الصوم)، قبل از م 1، السادس؛ بهجت، استفتائات، ج 2، با استفاده از س 2891؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 751، 753 و 755؛ سبحانی، توضیح المسائل،م 1652 و 1654؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1،م 1031 و العروه الوثقی مع تعلیقه، ج 2، قبل از م 1، السادس؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، کتاب الصوم، م 1351؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 3، با استفاده از س 302.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال:
🔰حکم تزریق آمپول در حال روزه ماه رمضان چیست؟
✅پاسخ:
✍آیات عظام امام، بهجت و سبحانی:
اگر آمپول جنبه غذایی و تقویتی دارد، بنابر احتیاط واجب، باید از تزریق آن خودداری کرد، ولی اگر جنبه دارویی دارد یا عضو را بی حس می کند و یا درد را کاهش می دهد، تزریق آن اشکالی ندارد. [1]
✍مقام معظم رهبری:
احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپول های مغذی یا مقوی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و انواع سرم ها خودداری کند؛ لکن آمپول های دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپول هایی که برای بی حس کردن به کار می رود، مانعی ندارد. [2]
✍آیات عظام سیستانی و صافی:
به طور کلی تزریق آمپول روزه را باطل نمی کند (خواه جنبه غذایی و تقویتی داشته باشد، یا جنبه دارویی و مانند آن). [3]
✍آیت الله مکارم:
تمام انواع آمپول های دارویی یا تقویتی که به صورت عضلانی تزریق می شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه دار اشکالی ندارد؛ ولی تزریق آمپول ها و سرم هایی که در رگ تزریق می شوند، روزه را باطل می کند. [4]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚منبع:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1576؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 2869؛ سبحانی، توضیح المسائل،م 1494 و احکام جوانان، م 294.
[2]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 767 و استفتا.
[3]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، قبل از م 999؛ صافی، جامع الاحکام، ج1، س 473.
[4]. مکارم، توضیح المسائل، م 1339.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
#دعای_روز_ششم_ماه_مبارک_رمضان 🌸🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِیتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبینَ...
#ترجمه
خدایا در این روز مرا به نفس سرکشم, وامگذار تا پی طغیان و نارضایتی تو روم و مرا با تازیانه خشم و غضبت ادب مکن، مرا از موجبات ناخرسندیت, بر کنار بدار، به حق مهربانی و نعمت نوازیت، ای نهایت آرزوی مشتاقان
#شرح_مختصر 👇
https://eitaa.com/ahadith/82
🌸
🍃🌸
🌸🍃🌸
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از پست های جمعه اندیشه
4_339707418915111994.mp3
4.06M
⏯ ترتیل #جزء_ششم قرآن کریم
📕 (از صفحه ۱۰۲، آیه ۱۴۸ سوره نساء)
🌺 ثواب سی جزء را هدیه بدهیم به روح علما و شهدا و تمام اموات بنده حقیر و شما بزرگواران 🌸🍃
@karbbala_ir
https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال:
استفاده از شیاف داروی در هنگام روزه موجب بطلان روزه میشود ؟
✅پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
استفاده از آن داروها به روزه ضرر نمی رساند. استعمال شيافهايى كه براى معالجه است اشكال ندارد و موجب بطلان روزه نمىشود.
✍ آيت الله سيستانى:
اشكال ندارد و موجب بطلان روزه نمىشود.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
استعمال شیاف و بو کردن گیاهان معطر برای روزه دار مکروه است
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
تنقيه (اماله كردن) با مايعات روزه را باطل مى كند هر چند براى معالجه بيمارى و از روى ناچارى باشد، ولى استعمال شيافها براى معالجه اشكال ندارد و احتياط واجب آن است كه از استعمال شيافهايى كه براى تغذيه است خوددارى شود.
✅ نکته : اماله كردن كه مبطل روزه است آنست كه دواى روان يا آب مثلاً از طريق مقعد داخل شكم شود
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
✍ حکم استمنای عمدی در حال روزه
📝 نظرات مراجع به تفکیک:
( که ایا فقط #کفاره دارد یا #کفاره_جمع در تصویر)👆
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 کسی که مسافرت رفته و قرار است در محل اقامتش ده روز بماند اما در طی این ده روز بعضی روزهایش را قرار است به مناطق اطراف برود 🏕 که کمتر از حد مسافت راه است حکم نماز ایشان در محل اقامت چیست؟
✅ پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای: پس از قصد اقامت ده روز و خواندن يك نماز چهار ركعتى 4⃣ رفت و آمد تا كمتر از مسافت شرعى ( يعنى چهل و پنج كيلومتر، هرچند به صورت رفت و برگشت، آنهم اگر مسير رفت آن از 5 .22 کیلومتر كمتر نباشد) اشكال ندارد
◀️ لكن اگر از ابتدا تصميم به رفت و آمد بيش از حدّ ترخّص باشد خروج تا كمتر از مسافت شرعى به ميزان 6 يا 7 ساعت در مجموع ده روز به قصد اقامت لطمه نمىزند.✅
✍ آیت الله مکارم :
1⃣ فاصله دو محل، 3 الي 4 کيلومتر باشد: نماز و روزه در هر دو محل، تمام است.
2⃣ فاصله دومحل، بين 4 تا کمتر از 21.5 کيلومتر است: الف) اگر روزي يکي دو ساعت برود و برگردد نماز و روزه تمام است، حتي اگر از ابتدا، اين گونه قصد کند. ب) اگر بيشتر از يکي دو ساعت برود: چنانچه از ابتدا چنين تصميمي داشته، نماز شکسته است و روزه نيز نمي تواند بگيرد ولي اگر از ابتدا چنين تصميمي نداشت و بعد از گذشتن ده روز يا بعد از خواندن يک نماز چهار رکعتي قصد کرد به اين فاصله برود و به محل اقامه خود بازگردد، نماز و روزه تمام است.
3⃣ فاصله بيشتر از 21.5 کيلومتر است:
قصد ده روز به هم می خورد.
✍ آیت الله سیستانی:
اگر نیت این باشد که چند ساعت باشد نماز تمام است
✍ آیت الله وحید:
مسافرى كه مى خواهد ده روز در محلّى بماند ، اگر از اوّل قصد داشته باشد كه در بين ده روز به اطراف آن جا ـ كه به قدر حدّ ترخّص تا كمتر از چهار فرسخ دور باشد ـ برود ، در صورتى كه مدّت رفتوآمدش به اندازه اى باشد كه در نظر عرف با اقامت ده روز او در آن محلّ منافات نداشته باشد ـ مانند يك يا دو ساعت ـ بايد نماز را تمام بخواند ، و اگر مدّت بيشتر از اين باشد ، در صورتى كه تمام روز يا شب باشد نمازش شكسته است ، و در غير اين صورت بنابر احتياط واجب نماز را هم تمام و هم شكسته بخواند.
✍ آیت الله شبیری:
اگر محل اقامت را خوابگاهش قرار داده مانعی ندارد
✍ آیت الله فاضل:
اگر مسافر قصد ماندن ده روز در یک شهر را داشته باشد چنانچه بخواهد در اطراف شهر به مقداری که به مسافت شرعی نرسد و کمتر از مسافت شرعی برود چنانچه تا شب به محل اقامتش برگردد نمازش تمام است و نمازهایی که کامل خوانده شده صحیح است.
--------------
💻 استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_روزه
#احکام_نماز_مسافر
#احکام_قصد_اقامت_سفر_گردش_در_اطراف
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال:
🔰 کسی که #معذور است ایا می تواند در مقابل دیگران چیزی بخورد و #روزه_خواری کند⁉️
✅ پاسخ :
✍ آیت الله خامنه ای:
در صورتي که روزه خواري صدق نکند اشکالي ندارد.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
روزه خواری حتی برای افراد معذور در ملا عام قطعا جایز نیست.
✍ آیت الله سیستانی:
اگر هتك ماه مبارك باشد جايز نيست.
✍ آیت الله وحید:
از این کار در ملأ عام اجتناب نماید.
✍ آیت الله شبیری:
انجام کاری که بی احترامی به ماه رمضان یا معرضیت سوء استفاده دیگران نسبت به روزه خواری شود جایز نیست بنابراین در نوع موارد روزه خواری علنی جایز نیست.
✍ آیت الله فاضل:
کسی که معذور از روزه گرفتن است باید از خوردن روزه به صورت علنی نزد دیگران خودداری کند و اگر روزه خواری هرچند با عذر شرعی باشد در مقابل دیگران ایجاد مفسده کند حرام و گناه است.
___________
📚 منبع: استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
💎 امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
✨ روزه ماه رمضان سپر نجات از عذاب الهی است.
📚نهج البلاغه،خطبه110.
#احادیث 👇
https://eitaa.com/ahadith
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
#دعای_روز_هفتم_ماه_مبارک_رمضان
🌺 بسم الله الرحمن الرحیم🌺
اللهمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِكْرَكَ بِدوامِهِ بتوفیقِكَ یا هادیَ المُضِلّین...
خدایا 🙏
یارى كن مرا در این روز بر روزه گرفتن و عبـادت و بركنارم دار در آن از بیهودگى و گناهان و روزیم كن در آن یادت را براى همیشه به توفیق خودت اى راهنماى گمراهان...
#شرح_مختصر
https://eitaa.com/ahadith/96
🌸
🍃🌸
🌸🍃🌸
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از پست های جمعه اندیشه
4_339707418915111995.mp3
4.3M
⏯ ترتیل #جزء_هفتم قرآن کریم
📕(از صفحه 121، آیه 82سوره مائده)
🌺 ثواب سی جزء را هدیه کنیم به روح علما و شهدا و تمام اموات بنده حقیر و شما بزرگواران 🌸🍃
@karbbala_ir
https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال:
آیا نگاه به نامحرم روزه را باطل می کند؟
✅پاسخ:
✍همه مراجع:
نگاه حرام، روزه را باطل نمی کند ولی از ثواب و ارزش آن می کاهد.
___________
📚 استفتائات مراجع عظام تقلید
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
#احکام_روزه
💬سوال:
آیا فرو بردن خلط روزه را باطل می کند؟
✅ پاسخ:
✍ همه مراجع (به جز آیات عظام سیستانی و بهجت):
فرو بردن خلط (چنانچه به فضای دهان نیامده باشد) اشکالی ندارد, ولی اگر به فضای دهان برسد احتیاط واجب ان است که فرو نبرد.
✍ آیت الله بهجت:
فرو بردن خلط (اگر در حال غیر روزه امری عادی باشد و به فضای دهان نیز نیامده باشد) اشکال ندارد, ولی اگر به فضای دهان برسد احتیاط واجب آن است که فرو نبرد.
✍ آیت الله سیستانی :
فرو بردن خلط (چنانچه به فضای دهان نیامده باشد) اشکال ندارد, ولی اگر به فضای دهان برسد احتیاط مستحب آن است که فرو نبرد.
🔷تبصره : مرز فضای دهان و حلق, مخرج حرف (خ) می باشد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🍲 #حکم_افطار_با_شروع_اذان 🍲
💬 آیا با شروع اذان مغرب افطار جایز است⁉
✅ پاسخ:
✍ اگر یقین حاصل شود که وقت داخل شده، اشکال ندارد و اگر شک یا گمان دارد، افطار جایز نیست.
----------------------
📚 منبع:
توضیح المسائل ده مرجع، با استفاده از م 742 و 1693؛
#احکام_روزه
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
#نماز_شب_هشتم_ماه_ضیافت
✨ دو ركعت: در هر ركعت سوره حمد و ده مرتبه سوره توحيد و پس از سلام نماز، هزار مرتبه بگويد: سبحان اللّه.
#احادیث 👇
https://eitaa.com/ahadith