💬 سوال: آیا برپایی نماز جماعت توسط کارمندان در ساعات رسمی کار جایز است؟ و بر فرض عدم جواز، اگر ملتزم شوند که بعد از پایان ساعات رسمی، آن مقدار وقتی را که به نماز خواندن اختصاص دادهاند جبران کنند، آیا در این صورت، اقامه نماز در ساعات رسمی کار برای آنان جایز است؟
✅ پاسخ: با توجه به اهميّت خاص نمازهای يوميه و تأکيد زيادی که بر اقامه نماز در اول وقت شده است و با توجه به فضيلت نماز جماعت، مناسب است کارمندان روشی را اتخاذ کنند که بتوانند در خلال ساعات کار اداری نماز واجب را بهطور جماعت در اول وقت و در کمترين زمان بخوانند، ولی بايد بهگونه ای مقدمات اين کار را فراهم کنند که نماز جماعت در اول وقت بهانه و وسيله ای برای به تأخيرانداختن کارهای مراجعهکنندگان نشود. [1]
🔹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله): دوست داشتنى ترين كارها نزد خداوند نماز اول وقت، سپس نيكى به پدر و مادر و سپس جهاد در راه خداست. [2]
🔶 نکته: اگر در ادارات ۲۰ دقیقه زمان برای برپایی نماز قرار دهیم و نماز را در اول وقت و درکوتاهترین زمان اقامه کنیم تا حق اربابرجوع ضایع نشود نه تنها برکت کارها بیشتر خواهد شد بلکه اربابرجوع نیز برای دیدن مسئولان به سمت نمازخانه رفته و با دیدن نماز جماعت باشکوه ترغیب به شرکت در نماز میشود که این نماز جماعت که مدیر، کارمندان و ارباب رجوع در آن شرکت میکنند سبب صمیمانهتر شدن رابطهها و از بین رفتن دیوارهای بین مدیران و مردم خواهد شد.
-----------------
پی نوشت:
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام کار در موسسات دولتی.
[2]. نهج الفصاحه، ح 70.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: در بعضی از مراکز تعلیم و تربیت مشاهده می شود که معلّم یا مدیری که کارمند یکی از بخش های اداری است، با موافقت مسئول اداری مستقیم خود در ساعات رسمی کارش مبادرت به تدریس در مدارس دیگر می کند و علاوه برحقوق ماهانه خود، اجرت این تدریس را هم دریافت می کند، آیا این کار و گرفتن اجرت در برابر آن جایز است؟
✅ پاسخ: موافقت مسئول مستقيم کارمند با تدريس او در اثناء ساعات رسمی کارش، تابع حدود اختيارات قانونی فرد مسئول است، ولی با اين فرض که کارمند دولت در برابر ساعات رسمی کارش هر ماه حقوق دريافت می کند، حق ندارد در برابر تدريس در مدارس ديگر در همان ساعات رسمی کارش حقوق ديگری دريافت نمايد. [1]
🔹 حدیث: امام رضا (علیه السلام): کسی که به مال حلال اندک، راضی باشد، مخارجش سبک می شود، خانواده اش برخوردار می گردند، خداوند او را به درد و درمان دنیا بینا می کند و او را سالم و بی گناه از دنیا به دارالسّلام بهشت بیرون می برد. [2]
🔶 نکته: کارکنان سازمان های دولتی باید به سازمان و شغل خود وفادار باشند و در حالی که دارای پست و شغل سازمانی هستند نمی توانند هم زمان در سازمان دولتی دیگر (یا حتی همان سازمان) عهده دار شغل یا پست دیگری شوند. همچنین خیانت کردن به اعتماد سازمان از طریق سوء استفاده از موقعیت سازمانی یا اموال و امکانات دولتی نیز مجاز نمی باشد.
-----------------
پی نوشت:
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام کار در موسسات دولتی.
[2]. مسند الامام الرضا علیه السلام، ج 1، ص 269
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 #تیمم_در_تنگی_وقت!
✅ در تنگی وقت اگر برای وضو یا برای غسل اقدام کنم، نمازم دیر میشود و باید نماز را خارج از وقت قضا کنم، وظیفهام چیست؟
✍ آیات امام خمینی، سیستانی، وحید و نوری:
هرگاه وقت به قدری تنگ باشد که اگر وضو بگیرد یا غسل کند، تمام نماز یا مقداری از آن بعد از وقت خوانده میشود، باید تیمم کند. (وحید:
مگر این که وقت وضو یا غسل به اندازه تیمّم باشد که در این صورت باید وضو بگیرد یا غسل کند.)
✍ آیت الله خامنهای:
اگر کسی در تنگی وقت، خوف آن را داشته باشد که در صورت غسل کردن یا وضو گرفتن، همه یا قسمتی از نمازش در خارج وقت واقع شود باید تیمم کند و نماز بخواند.
✍ آیت الله مکارم:
در تنگی وقت که اگر بخواهد وضو بگیرد یا غسل کند همه نماز یا مقداری از آن خارج از وقت واقع میشود باید تیمّم کند.
✍ آیت الله بهجت (ره):
هرگاه وقت به قدری تنگ باشد که اگر وضو بگیرد یا غسل کند، تمام نماز بعد از وقت خوانده میشود، باید تیمم کند. و در صورتی که اگر وضو بگیرد یک رکعت از نماز را در وقت می خواند و بقیه را خارج وقت، ولی اگر تیمم کند تمام نماز را در وقت می خواند، میتواند بنا بر اظهر هرکدام را خواست انجام دهد ولی احتیاط مستحب در تیمم و خواندن تمام نماز در وقت است. و اگر با تیمّم هم تمام نماز را نمیتواند در وقت بخواند باید بنا بر احوط بلکه اقرب وضو بگیرد و یک رکعت نماز را در وقت با وضو بخواند.
📚 منابع:
توضیح المسائل مراجع: امام م۶۷۸، سیستانی م۶۶۷، مکارم م۶۳۲، وحید م۶۸۵، نوری م۶۷۹، بهجت م۱۳۵ و سایت رسمی leader .ir.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال پوست دباغی شده
#حیوانات_حرام_گوشت مثل گرگ ,سگ, گربه و امثال اینها چه حکمی دارد واستفاده تزئینی از آنها جایز است یا خیر؟
1. چنانچه حیوانات حرام گوشت درنده همانند شیر، پلنگ، گرگ و روباه و شغال به طریقه شرعی ذبح شده باشد، گوشت و پوست آن پاک می باشد، لذا اگر پوست آن را بپوشد، و یا آن را فرش نماید اشکال ندارد، دست و یا بدن مرطوب با آن اصابت کند نجس نمی شود، ولی نمی تواند با آن نماز بخواند، زیرا از شرایط لباس نماز گزار آن است لباس او از حیوان حرام گوشت نباشد، حتی اگر مویی از آن همراه او باشد نمازش باطل است.
البته سگ و خوک و همین طور حیوانات غیر درنده مانند فیل و میمون و خرس و حشراتي كه خون جهنده دارند مثل موش و سوسمار، حتی اگر به طریقه شرعی ذبح شوند، پاک نمی شوند، و لذا اگر دست مرطوب و یا بدن مرطوب به پوست آنها اصابت کند نجس می شود، اما حشراتي كه خون جهنده ندارد مانند مار حتي اگر بميرد پاك است.(1)
2. استفاده تزیینی از پوست حیوانات حرام گوشت مطلقا اشکال ندارد.(2)
#احکام
🔻پی نوشت:👇
🔻1. امام خمینی، تحریر الوسیلة، ج2، ص133، کتاب الصید و الذباحة، مسأله 13. ص144، کتاب الصید و الذباحة، مسأله 23، 24. توضیح المسائل، مسأله 824، 2587، 2588، 2589.
🔻2. سوال از دفتر آیت الله خامنه ای (شماره تلفن: 7746666-0251).
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❇️ حق الماره ✳️
✅ سوال : وقتی شخصی از كنار درختی یا باغی میگذرد میتواند از میوه و محصول آن باغ استفاده كند یا خیر؟
🔴 حق الماره و رهگذر در رابطه با خوردن میوه جات سه گونه است :
1⃣- نسبت به میوه هایی که در خیابان و راه های عمومی است که مانعی ندارد.مگر خلاف قانون و مقررات باشد
2⃣- استفاده از میوه های باغات مردم با شرائطی حلال است :
◀️ الف: به طوری اتفاقی از کنار انها عبور کنید نه با قصد خوردن.
◀️ ب: منجر به افساد نگردد بدین معنا که شاخه ی درخت و شاخه گیاه را نشکند.
◀️ ج: به خوردن بسنده کند و چیزی از محصول را با خود نبرد.
◀️ د: باغ و زراعت فاقد دیوار و در باشد.
◀️ ه:علم یا ظن به ناخشنودی صاحب باغ نداشته باشد.
3⃣ - مواردی که شرائط فوق را ندارد حرام است .
✴️ دو نکته درباره درختان میوه
1⃣- از میوه شاخه ی درخت همسایه بدون اجازه نمی تواند استفاده نمود.
2⃣ - طلب حلالیت از مردم بخاطر چیدن یا خوردن میوه هایشان لازم است.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🤔 #صرف_وام_در_غیر_مورد_آن!
❓ کسی از بانک وامی را با عنوانی گرفته ولی صرف خرید ماشین کرده، حکم خرید این ماشین چیست و استفاده از این ماشین برای دیگران چه حکمی دارد؟
✍ آیت الله خامنهای:
اگر وام را در غير موردی که با بانک قرارداد بسته هزينه کرده باشد حکم غصب را دارد و بايد در اولين فرصت وام را تسويه کند. در صورتی که ثمن در معامله ماشین، کلی بوده - که معمولا کلی است - او مالک ماشین است و استفاده از ماشین برای او و استفاده دیگران با اجازه او اشکال ندارد.
✍ آیت الله مکارم:
صرف مبلغ وام برخلاف آنچه در قرارداد بر آن توافق شده جايز نيست. و چنانچه تخلف شود وام مذکور صحيح نيست، و مبلغ اضافه که مي پردازد حکم ربا دارد.. اما چنانچه خلاف قرارداد عمل نموده جدا توبه نماید ولی فعلا وظیفه ای ندارد.
✍ آیت الله فاضل:
وام باید در همان موردی که برای آن وام گرفته شده استفاده شود و مصرف کردن وام در مورد دیگر حرام است، اگر وام طبق قانون شرعی از بانک، برای خرید ماشین گرفته شود، و بارعایت قانون شرعی، ماشین خریده است حلال است و اشکال ندارد اما اگر وام برای خرید ماشین نبوده و با آن ماشین خریده است در صورتی که بانک راضی باشد معامله صحیح است و استفاده از ماشین هم حلال است لیکن سودی که به بانک می دهد، ربا و حرام است.
📚 منابع:
استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنهای، ش: 521654. مکارم، ش: 9312180043. فاضل، ش: 9303949.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👨👱♀حکم محرمیت بچه های مرد و زنی که ازدواج مجدد کردند👱♀👨
🚦سوال: آیا بچه های ربیبه به ناپدری محرم میشود؟ بعبارتی: اگر مردی زنی که یه دختر دارد را به عنوان همسری بگیرید و و دخترِ آن زن بچه داشته باشد یا بچه های بعدی اش، آیا به آن مرد محرم اند؟
پاسخ:
✅اگر مرد، زنى را عقد كند و با او نزديكى نمايد، دختر و نوه دخترى و پسرى آن زن هر چه پائين روند، چه در وقت عقد باشند يا بعداً به دنيا بيايند، به آن مرد محرم مى شوند. بنابر این دختران دختر آن زن و دختران پسر آن زن اگر داشته باشد هرچند از شوهر قبلی باشد و هر مقداری که پایین برود ( مثل نوه های آن دختر) برمردی که با آن زن ازدواج کرده و نزدیکی نموده است، محرم می شوند.
البته با عروس هاي زن از شوهر سابق محرم نيست❗️
-------
استفتا از سایت مراجع عظام💻
#احکام_محرمیت
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👨👨👧👧👨👦👦صیغه خواهر و برادری و محرمیت اقوام👨👧👧👨👨👧👦
🔗 سوال: آیا در اسلام صیغه خواهر و برادری وجود دارد؟
پاسخ:
1️⃣در اسلام صیغه «خواهر و برادری» بین دو نامحرم وجود ندارد و دختر و پسر (زن و مرد) نامحرم تنها با یکی از راه های شرعی به یکدیگر محرم می شوند.
2️⃣ پسر خاله، پسر عمو، پسر دایی، پسر عمه، برادر شوهر، شوهر خواهر، نامزدی که هنوز صیغه محرمیت با او خوانده نشده، پزشک و استاد فرقی با سایر نامحرمان ندارند [1] و زن باید در برابر آنان پوشش واجب شرعی را رعایت کند. [2]
—------------------—
پی نوشت:
[1]. در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطه خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست.
[2]. امام، بهجت، خامنه ای، سبحانی، سیستانی، صافی و مکارم: استفتا.
»> برگرفته از کتاب «احکام پوشش بانوان»، موسسه اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 42.
#احکام_محرمیت
#احکام_بانوان
➖➖➖➖➖
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰امتناع زن دارای فرزند 6 ساله از درخواست شوهر برای بارداری مجدد ⁉️
✅ پاسخ:
✍ مقام معظم رهبری:
در فرض سؤال ممانعت از بارداری جایز نیست. [1]
✍ آیت الله مکارم:
براي جلوگيري از انعقاد نطفه، استفاده از هر وسيله مشروعي که بيضرر باشد و باعث نقص مرد يا زن نشود (يعني مرد يا زن براي هميشه از قابليت توليد مثل ساقط نگردد) ذاتا مجاز است، ولي در حال حاضر کنترل جمعيت جايز نيست، مگر اينکه واقعا ضرورتي وجود داشته باشد. [2]
✍ آیت الله سیستانی:
جايز است كه زن از داروهاى پيشگيرى از حاملگى به شرط آنكه به او زيان مهمى نزند، استفاده كند حتى اگر شوهر راضى نباشد، مگر اينكه با حقى از حقوق شرعى او منافات داشته باشد و همچنین جايز است كه زن از دستگاه پيشگيرى از حاملگى و مانند آن اگر ضرر مهمى به او نزند استفاده كند لكن در صورتى كه گذاشتن دستگاه متوقف بر نگاه كردن به جايى است كه نظر به آن حرام است و يا لمس قسمتى از بدن كه لمس آن جايز نيست، باشد، جايز نيست كسى غير از شوهر اين كار را انجام دهد مگر در صورت ضرورت، مانند اينكه بچه دار شدن براى او ضرر داشته باشد يا مسلتزم حرجى باشد كه معمولاً تحمل نمىشود با فرض اين كه راه ديگرى براى منع حمل نباشد يا اگر باشد باز هم مستلزم ضرر يا حرج باشد . اين در صورتى است كه معلوم نباشد دستگاه نطفه را پس از انعقادش تلف مىكند و گر نه بنابر ـاحتياط واجب ـ بايد در هر حال، ترک شود . [3]
✍ آیت الله فاضل:
اگر همسر شما بچه می خواهد و دختر شما شش ساله شده است، قبول کنید و از داشتن بچه بعدی همسر را محروم نکنید، داشتن بچه و بزرگ کردن آن و تربیت صحیح آن ثواب زیادی دارد. پیامبر اسلام فرمود: ازدواج کنید و زیاد بچه به دنیا بیاورید (و در تربیت صحیح و دینی و مذهبی آنها تلاش کنید) که من در قیامت به آنها افتخار می کنم. [4]
__
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: e3c3c4e5a2f91a358c84d8c4a623312e.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9512130043.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 521773.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501555.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#احکام_زناشویی
#امتناع_بارداری
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🤔 #اقدام_به_بارداری_بدون_اطلاع_شوهر!
❓ آیا اقدام پنهانی زن به بارداری از شوهرش بدون اطلاع او، اشکال دارد؟
✍ آیت الله خامنهای:
فی نفسه اشکال ندارد.
✍ آیت الله مکارم:
اشکالی ندارد هر چند بهتر است جهت جلوگیری از بروز اختلافات، با تفاهم یکدیگر اقدام نمایند.
✍ آیت الله سیستانی:
خیر (اشکال ندارد)، جایز نیست مرد همسرش را بر استفاده از موانع بارداری مجبور کند.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
خیر (اشکال ندارد).
✍ آیت الله فاضل:
اگر زن به طور پنهانی و بدون هماهنگی با شوهر باردار شود اشکال ندارد.
📚 منابع:
استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنهای، ش: adpCZdkgG0. مکارم، ش: 9601300044. سیستانی، ش: 600267. شبیری، ش: 45400. فاضل، ش: 9600384.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din