eitaa logo
احکام آنلاین✔️
24.1هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
7 فایل
تبلیغات👇 @tabligh810 انتقاد،پیشنهاد👇 @mahmode110 احکام 👇 @rezaiimoghadam66 مشاور خانواده 👇 @mrrm1395 کانال زیر نظر خیریه حضرت زینب (س)میباشد
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پیامبر خدا :دزدترینِ مردم کسی است که از نماز خود می‌دزدد؛ نماز چنین کسی، همانند یک جامه کهنه، مُچاله میگردد و به چهره او زده می‌شود 📙میزان الحکمه ج۶ص۳۲۴ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ احکام آنلاین📚 ╭┅─────────┅╮ @ahkam_online110 ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از احکام آنلاین✔️
136.1K
⭕️ سوال سلام آقا ببخشید، چرا هیچ زنی پیامبر یا امام نشده مگر همه‌ی انسان‌ها برابر نیستند؟ 🔰 پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم 💢 پیامبری و امامت مسؤولیت اجتماعی است که مستلزم اختلاط و درگیری و حشر و نشر با انواع انسان‌ها است و این، با آن عفّت و حجب و حیای زن‌ها سازگار نیست. 📌بنابراین این مسئولیت به هیچ زنی داده نشده. اما آیا زن‌ها می‌توانند در مقام انسانیت به جایی برسند که حتی مَردها هم نرسیدند؟ بله، حضرت زهرا سلام الله علیها مقامش از مقام پیامبران غیر از پدرش بالاتر است. 💠 امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر خداوند امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام را خلق نمی‌کرد. فاطمۂ زهرا سلام الله علیها کفوی نمی‌داشت. «مِنْ آدَمَ وَ مَنْ دُونَهُ» بنابراین زن می‌تواند به آن مقام انسانی برسد و از این حیث با مَردها فرقی نمی‌کند. ولی این مسئولیت اجتماعی را، به خاطر مشکلاتی که دارد، از روی دوشش برداشته‌اند. 🎙 استاد محمدی شاهرودی ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ احکام آنلاین📚 ╭┅─────────┅╮ @ahkam_online110 ╰┅─────────┅╯
سلام خدمت همه عزیزان قرار است که در روز ولادت خانم حضرت زینب(س) هزار پرس غذا بین نیازمندان توزیع کنیم هزینه هر پرس غذا 30هزار تومان😍 است به عشق عمه جان امام زمان عج در حد توان ولو به 30هزار(هزینه یه پرس) هم شده در این امر خیر کمکمون کنید🌱 شماره کارت جهت کمک شما عزیزان 6273817010138661 بنام خیریه حضرت زینب (س)👆 کربلا آنلاین🎙 ╭┅─────────┅╮ 🆔 @Karbala_online ╰┅─────────┅╯
❓رفتن بدون حجاب به حياط خونه، بالکن و پشت پنجره‌ای كه از ساختمون‌هاى بلند اطراف دیده می‌شه، چه حكمى داره؟ 📚 همه مراجع، به‌جز سیستانی: 📝 اگه احتمال بدین كه مرد نامحرم شما رو مى‌بينه، بنابر احتياط واجب، بايد حجابتون رو رعایت کنین. 📚 آيت‌الله سيستانى: 📝 اگه احتمال بدین كه مرد نامحرم شما رو مى‌بينه، بهتره (مستحبه) که حجابتون رو رعایت کنین. ⭕️ نکته: حکم بالا مربوط به جاییه که احتمال می‌دین مرد نامحرم شما رو ببینه؛ اما اگه 1️⃣ می‌دونین كه مرد نامحرم داره نگاه می‌کنه؛ 2️⃣ یا یقین دارین که اگه بی‌حجاب توی حیاط و بالکن رفتین، حتماً نامحرم شما رو می‌بینه. ✅ در این صورت، به فتواى همه مراجع، بايد حجابتون رو رعایت کنین. ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ احکام آنلاین📚 ╭┅─────────┅╮ @ahkam_online110 ╰┅─────────┅╯
📚 آیا عکس گرفتن بدون پوشش اشکال دارد ☝️ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ احکام آنلاین📚 ╭┅─────────┅╮ @ahkam_online110 ╰┅─────────┅╯
💬آیا موقع ركوع، حتماً بايد دست‌ها روى زانو باشه يا اگه بالاتر از زانو هم باشه، اشكال نداره؟ 🔹 همه مراجع (به‌جز مکارم): موقع رکوع، واجبه به‌اندازه‌ای خم بشیم که سر همه انگشت‌ها (حتی شست) به زانوها برسه و رسیدن کف دست به زانوها مستحبه. 🔹 آيت‌الله مكارم: موقع رکوع، واجبه به‌اندازه‌ای خم بشیم که کف دست به زانوها برسه. ⭕️ نکته: وقتی به‌اندازه لازم خم شدیم، گذاشتن کف دست‌ها بر زانوها: 🔹آیات عظام خامنه‌ای و مکارم: بنابر احتیاط واجب، لازمه. 🔹آیت‌الله سیستانی، وحید، زنجانی و نوری: لازم نيست. ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی این‌که توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم. 📚 امام، بهجت، تبريزى، فاضل، صافى، نورى، مکارم و سیستانی، توضیح‌المسائل مراجع، م۱۰۲۲و ۱۰۲۳ و ۱۰۲۴؛ وحيد، رساله، م۱۰۳۱ و ۱۰۳۲؛ اسلام کوئست. =صَــــدَقِہ جاریِہ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ احکام آنلاین📚 ╭┅─────────┅╮ @ahkam_online110 ╰┅─────────┅╯
✳️ سلام دادن به امام حسین در نماز ⁉️ آیا سلام دادن به امام حسین (علیه السلام) در قنوت نماز اشکال دارد؟در صورتی که شخصی در نمازهای گذشته این کار را کرده باشد چه حکمی دارد؟ ✅ به طور کلی خطاب به غیر خداوند در نماز، موجب باطل شدن نماز می شود، اما نمازهای گذشته ـ که حکم را نمی دانسته و احتمال خلاف آن را نمی‌داده ـ صحیح است، ولی بنا بر احتیاط واجب باید سجده سهو انجام دهد. =صَــــدَقِہ جاریِہ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ احکام آنلاین📚 ╭┅─────────┅╮ @ahkam_online110 ╰┅─────────┅╯
سوال ارسالی از مخاطب عزیز ❓سلام خواستم بپرسم که حکم خوردن گوشت لب با دندان چیست؟ ⁉️و اما جواب ✔️در روایت آمده است: سَأَلْتُهُ عَنِ اللَّحْمِ يَكُونُ فِي الْأَسْنَانِ فَقَالَ أَمَّا مَا كَانَ فِي مُقَدَّمِ‌ الْفَمِ‌ فَكُلْهُ وَ أَمَّا مَا كَانَ فِي الْأَضْرَاسِ فَاطْرَحْهُ‌ 🔹از امام صادق(ع) در مورد گوشتی که در دندان ها باقی می‌ماند سوال کردم فرمود آنچه در جلوی دهان باقی مانده است بخور و آنچه در دندان های آسیاب وجود دارد دور بریز 🛑در روایت دیگر آمده است: أَمَّا مَا يَكُونُ عَلَى اللِّثَةِ فَكُلْهُ‌ وَ ازْدَرِدْهُ‌ وَ مَا كَانَ فِي الْأَسْنَانِ فَارْمِ بِه‌ یعنی آنچه در لثه است بخور و آنچه لای دندان ها است دور بریز 🗯به نظر می‌رسد که ملاک فاسد بودن غذای داخل دهان باشد. اگر تازه غذا خورده شده است و غذاها فاسد نشده است خوردن آن اشکال ندارد ولی اگر مدتی گذشته است، غذای لای دندان فاسد شده است و باید دور ریخته بشود =صَــــدَقِہ جاریِہ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ احکام آنلاین📚 ╭┅─────────┅╮ @ahkam_online110 ╰┅─────────┅╯
احکام آنلاین✔️
#پرسش_پاسخ سوال ارسالی از مخاطب عزیز ❓سلام خواستم بپرسم که حکم خوردن گوشت لب با دندان چیست؟ ⁉
ببخشید منظور سوالتون رو الان متوجه شدم و جوابش در زیر آمده است آیات عظام امام ، خامنه ای و اکثر مراجع: پوست مختصری که از بدن انسان جدا می شود مانند پوست لب و جاهای دیگر اگر موقع افتادن آنها رسیده اگر چه آن را بکنند پاک است، ولی اگر موقع کندن آنها نرسیده و آن را بکنند، بنابر احتیاط واجب باید از آن اجتناب کنند. اما موضع پوست ها چنانچه خون بیاید باید تطهیر شود و اگر خون نیاید شستن آن لازم نیست. آیت الله مکارم: پوستهایی که از لب و سر و جاهای دیگر بدن انسان جدا می شود پاک است ، امّا اگر آن را با فشار جدا کنند احتیاط واجب اجتناب است . آیت الله سیستانی: اگر پوستهای مختصر لب و جاهای دیگر بدن را بکنند چنانچه روح نداشته باشد و به آسانی کنده شود پاک است
احکام آنلاین✔️
ببخشید منظور سوالتون رو الان متوجه شدم و جوابش در زیر آمده است آیات عظام امام ، خامنه ای و اکثر مر
منظور از با فشار کندن این است که موقع کندن دردی احساس کنی که در این صورت اون پوست کنده شده نجس هست چون روح داشته و کنده شده اما اگر موقع کنده شدن درد نداشته باشه در این صورت روح نداره و نجس نیست
1_1320947669.mp3
738.4K
⭕️ سوال ❓روایاتی داریم که فکر گناه، تا زمانی که منجر به عمل نشود، گناه نیست. آیا این روایت شامل تمام گناهان میشود؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 📎 ‎┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ احکام آنلاین📚 ╭┅─────────┅╮ @ahkam_online110 ╰┅─────────┅╯
سوال ارسالی از مخاطب عزیز ❓ببخشید انگشتر در انگشت شست به چه نشانه ای هست؟؟ ⁉️انگشتر در انگشت شست در بسیاری از فرهنگ ها نماد سخاوت، ثروت و اراده است به همین دلیل حلقه‌هایی که ظاهر بزرگتر و با شکوه تری دارد برای این انگشت‌ها طراحی می شوند افرادی که تمایل دارند انگشتر را در انگشت شست قرار دهند، عموما افرادی بلند پرواز هستند علاوه براین، یک باور قدیمی هم می گوید که خانم هایی که دوست دارند؛ انگشتر را در انگشت شست دست چپ خود قرار دهند بیشتر خصلت مردانه و معمولا لجباز و بدخلق هستند 🔹معنی انگشتر در انگشت شست از نظر اسلام 🛑اگر انگشتر فقط در انگشت شست باشد و سایر انگشت ها خالی باشد در اسلام به این کار نهی شده است، اما در صورتی که انگشت کناری یا انگشت کوچک هم انگشتر داشته باشند در این شرایط اشکالی ندارد =صَــــدَقِہ جاریِہ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ احکام آنلاین📚 ╭┅─────────┅╮ @ahkam_online110 ╰┅─────────┅╯
احکام آنلاین✔️
سلام خدمت همه عزیزان قرار است که در روز ولادت خانم حضرت زینب(س) هزار پرس غذا بین نیازمندان توزیع ک
به لطف خدا و کمک شما عزیزان تا الان ۱۵ میلیون تومان جمع آوری شده جهت تهیه غذایی گرم و توزیع آن در بین نیازمندان در شب ولادت حضرت زینب سلام الله علیها.. ان شالله قراره هزار پرس غذا طبخ بشه هزینه هر پرس ۳۰ هزار تومان.. منت بزارید در حد توان کمکمون کنید.. اجرتون با مادر سادات ۶۲۷۳۸۱۷۰۱۰۱۳۸۶۶۱ گروه جهادی حضرت زینب (س) شماره کارت بنام 👆👆
👇 🔴✅استفتاء از مراجع عظام درباره های وضو ✍آیت الله ✅ كسى كه غسل جنابت كرده، نبايد براى نماز وضو بگيرد، ولى با غسلهاى ديگر نمى‏شود نماز خواند و بايد وضو هم گرفت. ✍آیت الله ❓آیا انجام غسل چه واجب و چه مستحبی کفایت از وضو می کند؟ ✅تمام غسلهاى واجب و همچنين غسلهاى مستحبّى كه با دليل معتبر ثابت شده (مثل غسل جمعه، غسل احرام، غسل شبهاى قدر و مانند آن) كفايت از وضو مى كند و وضو بعد از غسل جنابت بدعت و حرام است، البته احتياط مستحب آن است كه در غير غسل جنابت وضو بگيرند. ✍آیت الله ❓آیا با غسل های مستحبی می توان نماز خواند؟ و چه غسلهایی هستند که استحباب آنها ثابت شده است؟ ✅غسلهای مستحب که کفایت از وضو میکنندعبارت‌اند از : غسل جمعه غسل شب ۱ و ۱۷ و ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ و ۲۴ ماه رمضان غسل روز عید فطر و عید قربان غسل روز ۸ و ۹ ذی حجه غسل مس میتی که غسلش داده اند غسل احرام غسل دخول حرم مکه و دخول مکه غسل زیارت خانه کعبه و دخول کعبه غسل برای نحر و ذبح غسل برای حلق غسل داخل شدن حرم مدینه منوره و داخل شدن مدینه منوره غسل وداع قبر مطهّر پیغمبر صلی ‏الله علیه ‏و ‏آله غسل برای مباهله با خصم غسل برای استخاره غسل برای استسقاء 〰〰〰〰〰🦋〰〰〰〰 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ احکام آنلاین📚 ╭┅─────────┅╮ @ahkam_online110 ╰┅─────────┅╯
پرسش: ما شیطان داریم یا شیاطین و تفاوت آن با ابلیس چیست؟ آیا منظور از شیطان در قرآن همان معنای عام مدنظر است یا جنس خاصی مورد توجه است؟ 👇👇 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
پاسخ: بنا بر نظر برخی از صاحب نظران، «ابلیس» و «شیطان» اسم خاص نیست بلکه وصف است، یعنی موجود شروری است که از رحمت الهی مأیوس و از خیر به دور است. در «قاموس قرآن» آمده: مراد از «إِبلِیس‏» در قرآن، موجودی است زنده، با شعور، مکلّف، نامرئی، فریبکار و... که از امر خداوند سر پیچید و به آدم سجده نکرد، در نتیجه رانده شد و مستحق عذاب و لعن گردید. او در قرآن اکثرا به نام شیطان خوانده شده و فقط در یازده محلّ ابلیس به کار رفته است. در این که آیا این کلمه عَلَم شخص است و نام مخصوص اوست و یا صفت است و به واسطه یأس از رحمت خدا، به او ابلیس گفته شده، باید گفت اگر ثابت شود که اسم اصلی او «عزازیل» و کلمه «ابلیس» عربی است، صفت بودن آن بهتر به نظر می‌ رسد. مؤید این نظر، روایتی است که از حضرت رضا (علیه السلام) نقل شده که می ‌فرمایند: «نام او حارث بوده، ابلیس نامیده شد زیرا که از رحمت خدا مأیوس گردید.»(1) «شیطان» وصف است نه اسم خاص آن روح شریر، و به مناسبت دوری از خیر و از رحمت حق تعالی، وصف شیطان بر او اطلاق شده است.(2) بنابراین؛ به هر موجود شروری که مأیوس از رحمت خدا و دور از خیر باشد، اعم از این که از جنس انسان باشد یا جن، می‌توان به او «ابلیس» یا «شیطان» اطلاق کرد. پی نوشت ها: 1. ر.ک: قرشی، قاموس قرآن، ج 1، ص 226 و 227. 2. همان، ج 4، ص 33. ‎‎‌‌‎‎‎‌‌ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ احکام آنلاین📚 ╭┅─────────┅╮ @ahkam_online110 ╰┅─────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌برداشتن 😱 ❓مردی که و خرج منزل را نمیدهد،آیا میتواند مخفیانه و بدون اطلاع از جیبش پول بردارد؟ 💠 🍂🌺🍂🌺🍂🌺🍂 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ احکام آنلاین📚 ╭┅─────────┅╮ @ahkam_online110 ╰┅─────────┅╯
یک غسل کافی است! برخی مردم، معتقدند غسل‌های مختلف، اعم از واجب و مستحب را باید جداگانه انجام داد و اینگونه نیز غسل می‌نمایند؛ درحالیکه می‌توان به نیت همه غسل‌ها، یک غسل انجام داد. 💠 چند غسل واجب، یا واجب و مستحب را می‌توان با یک نیّت انجام داد، یعنى یک غسل کند به نیّت جنابت و حیض و مسّ میّت و غسل جمعه و مانند آن و از همه کفایت می‌کند.١ ١. سایت آيت الله مکارم ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ احکام آنلاین📚 ╭┅─────────┅╮ @ahkam_online110 ╰┅─────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام والمسلمین عالی 💠گله یک مادر بعد از مرگ از فرزند (کرامات شیخ رجبعلی خیاط) حجت الاسلام والمسلمین استاد ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ احکام آنلاین📚 ╭┅─────────┅╮ @ahkam_online110 ╰┅─────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیا ها دارند؟ 🔵آیا ها همه برای و ها همه برای مرد یکسان هستند و یا احکام متفاوتی دارند؟🤔 💠 🍂🌺🍂🌺🍂🌺🍂 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ احکام آنلاین📚 ╭┅─────────┅╮ @ahkam_online110 ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از کربلا آنلاین✔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐نام زینب خاک را زر می کند 🎊دخت حیدر کار حیدر می کند 💐نام زینب دلنشین و دلرباست 🎊دختر مشکل گشا مشکل گشاست 💐پیشاپیش میلاد 🎊حضرت زینب کبری 💐سلام الله علیها و 🎊روز پرستـار مبارک 🎉💐 =صَــــدَقِہ جاریِہ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ کربلا آنلاین🎙 ╭┅─────────┅╮ 🆔 @Karbala_online ╰┅─────────┅╯
💬 اذکار مستحبی در نماز 🔷 اذکار مستحبی در نماز 🔸 أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم؛ قبل از خواندن حمد فقط در رکعت اول 🔶 الحمدُ للهِ رَبِّ العالَمین؛ بعد از تمام شدن حمد 🔸 کذَلِکَ اللهُ ربّى؛ بعد از خواندن سوره اخلاص 🔶 أستَغفرُ اللهَ ربّى و أتوب إلیه؛ بین دو سجده و بعد از تسبیحات اربعه 🔸 بحَوْلِ اللَّه تَعالى‏ وَ قُوَّتِهِ اقُومُ وَ اقْعُدُ؛ در حال برخاستن برای رکعت بعدی 📚 آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای، ص 263 =صَــــدَقِہ جاریِہ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ احکام آنلاین📚 ╭┅─────────┅╮ @ahkam_online110 ╰┅─────────┅╯
چرا قرآن به تفسیر احتیاج دارد؟ هیچ شكی نیست كه قرآن كریم برای توده مردم نازل شده تا آنها را به سمت كمالات متعالی و قرب الی الله رهنمون باشد «وَ مَا هِىَ إِلَّا ذِكْرَى‏ لِلْبَشَرِ؛[مدثر/۳۱] و آن، جز تذكّری برای انسان‌ها نمی‌باشد» و از این رو آیات زیادی در قرآن انسان را به تدبّر و تعقّل در قرآن بدون هیچ قیدی كه آن را مختص به افراد خاص كند، فرامی‌خواند. مانند: «أَ فَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ أَمْ عَلىَ‏ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا؛[محمد/۲۴] آیا آنها در قرآن تدبر نمی‌كنند یا بر دلهاشان قفل نهاده شده است؟» 👇👇👇
دعوت و ترغیب همة انسان‌ها به تدبر در قرآن كریم و توبیخ آنها بر نیندیشیدن در آیات قرآنی، شاهد گویایی است بر فراگیر بودن فهم معارف آن[۱]. همه اقشار مردم در هر رتبه از فهم و درك و مراتب علمی و روحی كه باشند، می‌توانند از آن بهره ببرند. و نیز آیاتی كه قرآن را به «نور»، «كتاب مبین» (روشن و روشنگر)، «برهان» (نور سپید و درخشان) توصیف كرده و آن را برای پند گرفتن سهل و آسان معرفی كرده: «وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْءَانَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِر؛[قمر/۱۷] ما قرآن را برای تذكر آسان ساختیم، آیا كسی هست كه متذكر شود؟» همه اینها دلالت بر همگانی بودن فهم آن دارد. و لكن هر اندیشمند آگاه با اندك آشنایی با قرآن و معارف آن، به خوبی می‌داند كه علوم و معارف نهفته در آن دارای سطوح و مراتب مختلفی است. فهم سطحی از این معارف، برای عموم آسان و دلالت آیات بر آن، آشكار و بیّن است و هر كسی در صورتی كه به زبان عربی و یا با مطالعه ترجمه صحیح آن آشنا باشد، بدون نیاز به تفسیر می‌تواند، آن معارف را از قرآن فرا بگیرد. و خود را شاگرد قرآن بداند نه اینكه نظر خود را بر قرآن تحمیل كند بلكه با ذهنی پاك و ضمیری باصفا در معارف آن تدبّر نماید. به میزان دانش و استعداد خود، از هدایت و اندرز این كتاب نیز بهره‌مند خواهد شد. حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: «كسی با قرآن هم‌نشین نشد مگر آن‌كه بر او افزود یا از او كاست، در هدایت او افزود و از كور دلی و گمراهی‌اش كاست».[۲] حتی معارف بلند را نیز خداوند متعال به صورت مَثل یا داستان و یا با بیان ساده و همه كس فهم بیان كرده است تا عامه مردم به بهانه پیچیدگی و عمیق بودن معارف آن، خود را از آن محروم نبینند.[۳] فهمیدن بخش عمده‌ای از معارف بلند این كتاب عظیم كه در سطحی فراتر از فهم توده مردم است، و برای بسیاری از افراد، بدون تفسیر میسّر نیست. بنابراین انسان یا باید خود مقدمات لازم برای توانایی بر تفسیر را طی كند و دانش و شرایط لازم برای تفسیر را كسب نماید و به تفسیر آیات بپردازد، و یا از تفاسیر معتبر مفسّران مورد اعتماد بهره گیرد. افزون بر دو بخش یاد شده بخش دیگری از معارف این كتاب عظیم كه در مرتبه‌ای بالاتر قرار دارد با كمك تفسیر مفسران و یا تحصیل مقدمات تفسیر و كسب شرایط و دانش‌های لازم نیز، قابل دسترسی نیست و فهم آن ویژه راسخان درعلم (نبی اكرم و ائمة طاهرین ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ) است و تنها راه پی‌بردن به آن معارف بلند، رجوع به راسخان در علم، و تفسیری است كه از آنان نقل شده است. بنابراین معارف قرآن كریم از جهت ظهور و خفا، سهولت و صعوبتِ فهم آن ، در سه مرتبه قرار دارد: یك مرتبه از آن بی‌نیاز از تفسیر است و یك مرتبه از آن ویژه راسخان در علم است، و یک مرتبه آن با تفسیر به دست می آید. این دسته‌بندی، در روایات نیز مطرح شده است، در روایتی كه در كتاب احتجاج از قول امیرالمؤمنین (ع) آمده است،: «همانا خداوند متعال كلامش را بر سه قسم تقسیم كرد، قسمتی از آن را عالم و جاهل می‌شناسند و درك می‌كنند و قسمتی از آن را فقط افرادی كه دارای صفای ذهن و حس لطیف و دارای قدرت تمییز بین حق و باطل باشند و خداوند شرح صدر برای اسلام به آنان داد، آن قسم را درك می‌كنند، و قسم دیگر را به غیر از خداوند متعال و انبیای الهی و راسخون در علم، كس دیگر را توانایی در فهم آن نیست.»[۴] و در روایتی دیگر از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه فرمودند: كتاب خدا (قرآن) بر چهارگونه است: عبارات، اشارات، لطایف و حقایق. عبارت قرآن برای عامه مردم است، اشارات برای خواص، لطایف برای اولیا و حقایق برای انبیاست. بنابراین ما می‌توانیم از ترجمه قرآن، معانی و مطالب ابتدایی آن را درك كنیم ولی اگر بخواهیم، به معارف عمیق و بالاتر آن پی ببریم ناگزیر هستیم مانند هر رشته و فنی كه در آن مهارت نداریم به متخصص رجوع کنیم، و از تفاسیر بهره مند شویم و برداشت‌های ابتدایی خود را با نظرات آنها بسنجیم تا از اشتباه و تفسیر به رأی محفوظ بمانیم. [۱]. آیت الله جوادی آملی، تسنیم، (تفسیر قرآن كریم)، (قم، مركز نشر: اسراء، چاپ دوم، ۱۳۷۸)، ج ۱، ص ۳۶. [۲]. نهج البلاغه، خطبة ۱۷۶. [۳]. آیت الله جوادی آملی، تفسیر موضوعی قرآن كریم (قم، مركز نشر اسراء، چاپ دوم، ۱۳۷۸) ج ۱ (قرآن در قرآن)، ص ۴۳۱. [۴]. تفسیر نورالثقلین، ج ۱، ص ۳۱۳، حدیث ۱۸، به نقل از احتجاج طبرسی. ‎‎‌‌‎‎‎‌‌🍂🌺🍂🌺🍂🌺🍂 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ احکام آنلاین📚 ╭┅─────────┅╮ @ahkam_online110 ╰┅─────────┅╯