هدایت شده از احکام آنلاین✔️
💠 تقدیم نماز قضا بر ادا
💬 سوال:
اگر کسی نماز قضا به عهده دارد، آیا می تواند ابتدا نماز واجب یومیه را به جماعت بخواند و پس از آن نماز قضا را بخواند؟
✅ پاسخ:
بنابر احتیاط واجب نماز قضای همان روز مقدم است. البته در احتیاط واجب می توان با رعایت الاعلم فالاعلم به مرجع دیگری رجوع نمود.
🔹 مسئله: کسی که نماز قضا به عهده دارد، میتواند نمازی که اکنون بر او واجب شده را بخواند؛ ولی احتیاط واجب آن است که اگر فقط یک نماز است ابتدا نماز قضا را به جا آورد؛ به خصوص اگر نماز قضا مربوط به همان روز باشد.
📚 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای / شماره استفتاء 6z2m652
#احکام
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
احکام آنلاین📚
╭┅────────┅╮
@ahkam_onlinee
╰┅────────┅╯
💠عزاداری دهه محسنیه
💬سوال: نظر حضرت عالی در مورد برگزاری مراسم ایّام محسنیّه چیست؟
✅ جواب
#مقام_معظم_رهبری: هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعا حرام اکید است.
🔹 آیت الله #مکارم شیرازی: توسل به ذیل عنایت معصومین (علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبی است، ولی بهتر این است که برنامه های جدیدی که در میان شیعه سابقه نداشته است ترتیب داده نشود تا برنامه های موجود کم رنگ نگردد.
🔹 آیت الله العظمی #شبیری زنجانی: افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. از آنجا که جامعه نمی تواند نسبت به همه عزاداری های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی می آورد.
همین طور پشت سر هم دهه درست کردن،توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها را به وجود می آورد.افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد.
📚پینوشت:
سامانه جامع استفتائات مقام معظم رهبری
💠عزاداری دهه محسنیه
💬سوال: نظر حضرت عالی در مورد برگزاری مراسم ایّام محسنیّه چیست؟
✅ جواب
#مقام_معظم_رهبری: هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعا حرام اکید است.
🔹 آیت الله #مکارم شیرازی: توسل به ذیل عنایت معصومین (علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبی است، ولی بهتر این است که برنامه های جدیدی که در میان شیعه سابقه نداشته است ترتیب داده نشود تا برنامه های موجود کم رنگ نگردد.
🔹 آیت الله العظمی #شبیری زنجانی: افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. از آنجا که جامعه نمی تواند نسبت به همه عزاداری های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی می آورد.
همین طور پشت سر هم دهه درست کردن،توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها را به وجود می آورد.افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد.
📚پینوشت:
سامانه جامع استفتائات مقام معظم رهبری
@ahkam_tv3
🍀
📚 قرض دادن به شرط قرض گرفتن متقابل
#پرسش
❓️اگر شخصی به دیگری قرض دهد ولی شرط کند که به شرطی بهت قرض می دهم که بعداً تو هم باید به اندازه همین مبلغ به من قرض دهی آیا این کار و این قرض اشکال دارد؟
#پاسخ
✅ اگر دریافت قرض الحسنه به شرط دریافت قرض باشد ربا و حرام است اما اگر قرض به شرط قرض نباشد، هر چند می دانید به شما قرض خواهند داد، اشکال ندارد.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای.
#احکام_معاملات
#احکام_قرض
#قرض_ربوی
#ربا
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
احکام آنلاین📚
╭┅────────┅╮
@ahkam_onlinee
╰┅────────┅╯
@ahkam_tv3
💠دو نكته درباره حزن
💬1. گرچه حزن به تنهايى پسنديده نيست، اما حزنى كه انسان را متوجه آخرت ومسئوليتهاى شرعىكند مطلوب است همچون موارد زير:
👈- شركت در مراسم تشييع جنازه.
پيامبر اكرم (ص) فرمود: صَلِّ عَلَى الْجَنَائِزِ لَعَلَّ ذَلِكَ أَنْ يَحْزُنَك (1)
در نماز ميت شركت كن شايد محزون شوى. (2)
👈- حزن در غيبت و فراق امام زمان (عج)
👈- حزن در برابر خطاها و گناهان.
👈- حزن در عزاى اهل بيت عليهم السلام.
امام صادق عليه السلام فرمود: نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِيح (3)
نفس آنكه اندوه ما دارد و براى ستم بر ما غمگين است ثواب تسبيح گفتن دارد.
🔸2. حزن نمودهايى دارد همچون:
لباس مشكى پوشيدن، برپايى و شركت در مجالس عزا و ... .
📚پینوشت:
1. مجموعه ورام، ج 1، ص 288.
2. عروة الوثقى، ج 1، باب تشييع جنازه.
3. بحارالانوار ج 72، ص 83
#احکام
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
احکام آنلاین📚
╭┅────────┅╮
@ahkam_onlinee
╰┅────────┅╯
@ahkam_tv3
💬از خودش هم که بپرسی چرا انگشترش را زمان قنوت می چرخاند،دقیقاً نمیداند و میگوید لابد مستحب است
✅ اما این کار «نه مستحب است و نه واجب؛بلکه وجاهت چنین عملی شرعاً ثابت نیست.»
📚منبع:اجوبة الاستفتائات، استفتائات جدید مسائل متفرقه نماز
#احکام
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
احکام آنلاین📚
╭┅────────┅╮
@ahkam_onlinee
╰┅────────┅╯
هدایت شده از احکام به زبان ساده/ احکامیار
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽
🍃🍂🌺🍃
🌺
#ذکر_تجافی
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
❗️بعضی از مردم که دیر به نماز جماعت میرسن، موقع تشهدخوندن امام نیمخیز میشینن، اما هیچی نمیگن.
🚫 درحالیکه...
✍️ طبق نظر آیات عظام رهبری، مکارم، سیستانی، وحید و نوری: تشهدخوندن همراه امام در این حالت، نهتنها اشکال نداره، بلکه مستحب هم هست.
✍️ طبق نظر آیتالله شبیری، این کار در نماز جماعت واجبه و اگه میخوایم ثواب نماز جماعت رو ببریم، باید همراه امام تشهد رو بخونیم.
🔺 سیستانی، جامع، ج۱، م۱۹۵۰؛ رهبری، رساله نماز و روزه، م۷۴۶؛ مکارم، استفتائات؛ نوری، استفتائات، ج۲، س۱۹۶؛ وحید، رساله، م۱۴۴۷؛ زنجانی، استفتائات، ج۱، م2314.
⬅️ احکام به زبان خیلی ساده/عضو شوید
·—————··𑁍··—————·
https://eitaa.com/joinchat/1924136962Cb1c8fdf901 ·—————··𑁍··—————·
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
ـ🌺🌿🌼🌿🌺🌿🌼
ـ🌼🌿🌺🌿🌼﷽
ـ🌺🌿🌼
ـ🌼 #راه_رفتن_روی_قبر
❗️بعضی از مردم فکر میکنن که راهرفتن روی قبر مؤمنین اشکال نداره.
📛 درحالیکه این درست نیست.
📚 طبق نظر مشهور مراجع شیعه، این کار مکروهه و بهتره انجام نشه، مگر اینکه ضرورتی وجود داشته باشه.
⭕️ نکته: اگه روی قبر آیات قرآن نوشته شده یا راهرفتن روی قبر بیاحترامی باشه، این کار حرامه و نباید انجام بشه.
🔺 عروةالوثقی، مکروهات دفن.
·—————··𑁍··—————·
🌺🌿🌼🌿🌺🌿🌼🌿🌺🌿
@ahkam_tv3
آیا راهرفتن و یا نشستن روی قبرها در روایات مورد نکوهش قرار گرفته است؟
پرسش
آیا در روایات راه رفتن بر روی قبر مورد نکوهش قرار گرفته است؟
پاسخ اجمالی
در مورد راهرفتن و نشستن بر روی قبور دو دسته روایت وجود دارد:
در برخی روایات نقلشده در منابع اهل سنت از نشستن روی قبر منع شده است:
الف) رسول خدا(ص) فرمود: هرگاه یکی از شما بر آتشی بنشیند تا لباسش بسوزد و آن آتش به پوست او نیز برسد، بهتر از آن است که بر روی قبری بنشیند.[1]
ب) همچنین از حضرتشان نقل شده است: اگر بر زغال روشن یا بر لبهی تیز شمشیر راه بروم و یا اینکه کفشهایم را به پاهایم بدوزم، بهتر از آن است که روی قبر مسلمانى راه بروم و زشتی قضای حاجت در میان قبور مانند زشتی قضای حاجت در وسط بازار است.[2]
با این وجود در برخی از روایات شیعی آمده است که گام برداشتن افراد باایمان بر روی قبرها - اگر حالتی توهینآمیز نداشته باشد - نوعی رحمت را برای مردگان به دنبال خواهد آورد:
امام کاظم(ع) فرمود: «وقتی وارد قبرستان شدید، بر روی قبرها گام بگذارید، هر کسی از مردگان که مؤمن باشد از برکت آن قدم مؤمن راحتی مییابد و هر کسی که منافق باشد، از آن گامنهادن درد و رنج میبیند».[3]
در هرحال نباید به گونهای بر روی قبرها گام برداشت که توهین به مردگان به شمار آید.
[1]. قشیری نیشابوری، مسلم بن حجاج، المسند الصحیح المختصر بنقل العدل عن العدل إلی رسول الله(ص)(صحیح مسلم)، محقق، عبدالباقی، محمد فؤاد، ج 2، ص 667، بیروت، دارالاحیاء التراث العربی، بیتا.
[2]. ابن ماجه قزوینی، محمد بن یزید، سنن ابن ماجه، محقق، محمد فؤاد عبد الباقی، ج 1، ص 499، دار إحیاء الکتب العربیة، فیصل عیسی البابی الحلبی، بیتا.
[3]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 180، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق.
@ahkam_tv3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موقع نماز غذا نخور !
#احکام
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
احکام آنلاین📚
╭┅────────┅╮
@ahkam_onlinee
╰┅────────┅╯
هدایت شده از احکام آنلاین✔️
💠«عدم صدق وصیت بر نارضایتی شخص از کاری »
💬آیا راضی نبودن شخصی به انجام کاری دلیل بر وصیت است؟ مثلاً بگوید راضی نیستم فلانی مرا غسل دهد.
🔹 آیت الله العظمی مکارم شیرازی:راضی نبودن به معنای وصیت نیست.
#احکام
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
احکام آنلاین📚
╭┅────────┅╮
@ahkam_onlinee
╰┅────────┅╯
هدایت شده از احکام کاربردی
💬کسانی که #پرستاری بیماران را بر عهده دارند باید به چند نکته توجه داشته باشند:
1️⃣➖ چنانچه پرستار شک کند لباس یا بدنش نجس شده بنا می گذارد که لباس و بدنش پاک است و جستجو هم لازم نیست مگر آنکه یقین کند نجس شده که در این صورت باید لباس یا بدن را آب بکشد.
2️⃣➖ گرچه پرستاری شغل شریف و پرزحمتی است ولی جای بقیه وظایف شرعیه را نمی گیرد. مثل: پوشش بدن از نامحرم و نماز و روزه و بقیه تکالیف شرعیه . بنابراین پرستاران عزیز باید به بقیه واجبات شرعیه خود نیز توجه داشته باشند.
3️⃣➖ لمس بدن نامحرم حرام است. مقصود از لمس، برخورد بدن زن و مرد است ولی برخورد از روی پارچه اشکال ندارد. البته در صورت ضرورت ، لمس اشکال ندارد. مثل: اینکه مرد مصدومی را آورده اند و پرستاران زن هستند یا برعکس و رسیدگی به بیمار متوقف بر دست زدن به اوست. (۱)
4️⃣➖ چنانچه بیمار در حال احتضار و جان کندن است، پرستار یا هر کسی که در آنجا حضور دارد موظف است او را رو به قبله نماید به طوری که کف پاهای محتضر به طرف قبله باشد.
📚(۱) الفقه علی المذاهب الخمسه،ج۱ ،ص۸۹.
🍃🌹🍃
https://eitaa.com/ahkam31
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید