eitaa logo
احکام به زبان ساده/ احکام‌یار
21.6هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.8هزار ویدیو
48 فایل
✅️ پاسخ‌گوی احکام @p_ahkamyar ✔️وسواس بانوان @F_Gh14 @Tatabai63 🔴 ادمین تبلیغات @Mahjabin313 🌠استوری‌های احکام یار😍 @story_yar ✅ ختم و روزه استیجاری: @yasss313 احکام یار همه جا هست: http://Zil.ink/ahkam_yar
مشاهده در ایتا
دانلود
ـ🍃🌸🍃🌸 ـ🌸🍃🌸 ﷽ ـ🍃🌸 ـ🌸 ❓ مسئله 538: آيا مداد چشم و ريمل برای وضو اشکال ایجاد می‌کنه؟ 📚 همه مراجع: اگر بيرون چشم کشیده شده باشه و جِرم هم داشته باشه، باید برای وضو برطرف بشه؛ ولى برطرف کردن اون مقدارى كه داخل چشمه، لازم نيست. 🔺 نورى، توضيح ‏المسائل، م243؛ وحيد، توضيح ‏المسائل، م248؛ دفتر: خامنه‌‏اى. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده 🌸 🍃🌸 @shia_ahkam 🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نظر جالب پروفسور الکساندر دوگین درباره اربعین: 🔹 شاهد شکل‌گیری مقدمات ظهور منجی شیعیان، امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، با توجه به اتفاقات دنیا هستیم. 🆔 @shia_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ـ🦋🌀🦋🌀🦋🌀 ـ🦋🌀🦋🌀 ـ🌀🦋🌀 ـ🦋🌀 🔸متن: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ(۱) وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ(۲) وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ(۳) لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ(۴) أَيَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ(۵) 🔸 ترجمه: نمی‌ خواهم قسم بخورم به شهر مکه(۱) حالا که تو ساکن آنی!(۲) و به پدر این شهر و فرزندش، ابراهیم و اسماعیل!(۳) که زندگیِ انسان بی ‌دین را به سختی ‌ها گره زده‌ایم!(۴) آیا خیال می ‌کند احدی نمی ‌تواند بر او غلبه کند؟!(۵) ♦ سوره بلد، ترجمه علی ملکی 🦋🌀 🌀🦋🌀@shia_ahkam 🦋🌀🦋🌀 🌀🦋🌀🦋🌀🦋🌀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ منشأ فسادهای فرهنگی امروز از کجاست؟! 👌 صحبت‌های شیخ حسین انصاریان در مورد بلایی که بر سر زنان ایرانی آورده‌اند... 🎞@BisimchiMedia 🆔 @shia_ahkam
ـ🦋🌀🦋🌀🦋🌀 ـ🦋🌀🦋🌀 ـ🌀🦋🌀 ـ🦋🌀 🔸متن: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَقُولُ أَهْلَكْتُ مَالًا لُبَدًا(۶) أَيَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ(۷) أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ(۸) وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ(۹) وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ(۱۰) فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ(۱۱) 🔸 ترجمه: آیا (انسان بی دین) خیال می ‌کند احدی نمی ‌تواند بر او غلبه کند؟!(۵) با کمی کمک مالی می‌گوید: «مال زیادی در راه خدا تلف کرده‌ام!»(۶) خیال می‌کند کسی او را نمی‌بیند؟!(۷) مگر دو چشم بینا به او نداده‌ایم؟!(۸) و زبانی گویا و دو لب زیبا؟!(۹) مگر راه خوب و بد را جلوی پایش نگذاشته‌ایم؟!(۱۰) پس چرا برای عبور از گردنۀ سخت، تلاش نمی‌کند؟!(۱۱) ♦ سوره بلد آیات ۶ تا ۱۱، ترجمه علی ملکی 🦋🌀 🌀🦋🌀@shia_ahkam 🦋🌀🦋🌀 🌀🦋🌀🦋🌀🦋🌀
ـ🍃🍂🍃🍂 ـ🍂🍃🍂 ﷽ ـ🍃🍂 ـ🍂 ❓ مسئله 453: حاج آقا، اگه طلا و جواهرات و زيورآلات خانم‌ها در معرض ديد نامحرم باشه، چه حكمى داره؟ 📚 آيات عظام امام، بهجت، صافى، خامنه‌اى، فاضل و وحيد: حرومه دخترم؛ خدای حکیم و مهربون از این کار نهی کرده و بايد از ديد مرد نامحرم پوشونده بشن. 🔺 امام، تعليقات على‏ العروة، (الستر)، م‏1 و استفتائات، ج‏3، (احكام حجاب)، س36؛ خامنه‌اى، استفتاء، س543؛ فاضل، توضيح‏ المسائل، م‏796 و جامع‏ المسائل، ج‏1، 1707؛ دفتر: صافى، بهجت و وحيد. 📚 آيات عظام مكارم و نورى: پوشوندن زيورآلات پنهانى، مثل دستبند، النگو و گردن‏‌بند از ديد نامحرم واجبه؛ ولى پوشوندن حلقه ازدواج و انگشتر واجب نيست. 🔺 مكارم، استفتائات، ج‏1، س‏801 و توضيح‏ المسائل، م‏729؛ نورى، استفتائات، ج‏2، س‏669 و ج‏1، س‏542. 📚 آيت‌اللَّه تبريزى: پوشوندن زيورآلات پنهانى، مثل دستبند، النگو و گردن‏‌بند از ديد نامحرم واجبه؛ ولى پوشوندن انگشترى كه پيش خانم‌های بزرگ سال يا كمى پايين‌تر متعارف و عادیه، واجب نيست. 🔺 تبريزى، صراط النجاة، ج‏1، س‏882-884. 📚 آيت‌اللَّه سيستانى: پوشوندن گردن‌‏بند از ديد نامحرم واجبه؛ ولى پوشوندن النگو، دستبند، حلقه ازدواج و انگشتر واجب نيست. 🔺 سيستانى، تعليقات على‏ العروة، (الستر)، م‏1. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده 🍃 🍂🍃@shia_ahkam 🍃🍂🍃 🍂🍃🍂🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ـ🦋🌀🦋🌀🦋🌀 ـ🦋🌀🦋🌀 ـ🌀🦋🌀 ـ🦋🌀 🔸متن: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ(۱۲) فَكُّ رَقَبَةٍ(۱۳) أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ(۱۴) يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ(۱۵) أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ(۱۶) 🔸 ترجمه: پس چرا [انسان بی دین] برای عبور از گردنۀ سخت، تلاش نمی‌کند؟!(۱۱) چه می‌دانی آن گردنۀ سخت چیست؟!(۱۲) آزادکردنِ برده‌ای(۱۳) یا غذادادن در دوران قحطی و سختی(۱۴) به یتیمی خویشاوند(۱۵) یا فقیری زمین‌گیر.(۱۶) ♦ سوره بلد آیات ۱۲ تا ۱۶، ترجمه علی ملکی 🦋🌀 🌀🦋🌀@shia_ahkam 🦋🌀🦋🌀 🌀🦋🌀🦋🌀🦋🌀
ـ🔆🔅🔆🔅 ـ🔅🔆🔅 ﷽ ـ🔆🔅 ـ🔅 ❓ مسئله 526: دست زدن به ترجمه قرآن هم بدون وضو اشکال داره؟ 📚 آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، نوری، مکارم، وحید: 📝 نه جانم، لمس ترجمه قرآن به هر زبانى كه باشه، اشكال نداره. 🔺 احكام وضو، غسل و تيمم، سيد مجتبی حسينی. ⭕️ نکته: اگه در ترجمه قرآن، خود كلمات قرآن يا اسم خدا به هر زبانى باشه، نبايد بدون وضو به اون كلمات دست زد. در مورد اسم خدا به زبان‌های دیگه، بعضى از مراجع احتياط واجب و بعضی هم احتياط مستحب دارن. ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده 🔅 🔆🔅 @shia_ahkam 🔅🔆🔅 🔆🔅🔆🔅
👑 مریم هاشمی 🥇 بانوی وشو کار ایرانی که مدال طلا رو تقدیم به رهبر انقلاب کرد
(دوره کامل احکام) ⭕️ حد نصاب گوسفند❓❓ ✍️ تعداد گوسفندهایی که داریم به چند تا برسه باید زکاتش رو بدیم؟ 💢 توضیحات در فایل صوتی پایین👇 🌺 @shia_ahkam
4_5872872322737637217.mp3
86.6K
(دوره کامل احکام) ⭕️ حد نصاب گوسفند❓❓ ✍️ تعداد گوسفندهایی که داریم به چند تا برسه باید زکاتش رو بدیم؟ 💢 توضیحات در نمودار بالا 👆 🌺 @shia_ahkam
💢 💢 📌مستند روح‌الله زم 👈از شبکه دوم سیما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(دوره کامل احکام) ⭕️ حد نصاب شتر❓❓ ✍️ تعداد شترهایی که داریم به چند تا برسه باید زکاتش رو بدیم؟ 💢 توضیحات در فایل صوتی پایین👇 🌺 @shia_ahkam
4_5877375922365007415.mp3
32.6K
(دوره کامل احکام) ⭕️ حد نصاب شتر❓❓ ✍️ تعداد شترهایی که داریم به چند تا برسه باید زکاتش رو بدیم؟ 💢 توضیحات در نمودار بالا 👆 🌺 @shia_ahkam
ـ🦋🌀🦋🌀🦋🌀 ـ🦋🌀🦋🌀 ـ🌀🦋🌀 ـ🦋🌀 🔸متن: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ(۱۷) أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ(۱۸) وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا هُمْ أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ(۱۹) عَلَيْهِمْ نَارٌ مُؤْصَدَةٌ(۲۰) 🔸 ترجمه: پس چرا [انسان بی دین] برای عبور از گردنۀ سخت، تلاش نمی‌کند؟!(۱۱) چه می‌ دانی آن گردنۀ سخت چیست؟!(۱۲) آزاد کردنِ برده‌ای(۱۳) یا غذا دادن در دوران قحطی و سختی(۱۴) به یتیمی خویشاوند(۱۵) یا فقیری زمین‌گیر.(۱۶) علاوه بر عبور از آن گردنه، جزو کسانی باشد که ایمان آورده‌اند و همدیگر را به صبر و مهربانی سفارش کرده‌اند.(۱۷) چنین افرادی اهل سعادت و خوشبختی ‌اند.(۱۸) اما کسانی که آیه ‌های ما را باور ندارند، اهل شقاوت و بدبختی ‌اند(۱۹) و با آتشی شعله‌ ور در محاصره ‌اند!(۲۰) ♦ سوره بلد آیات ۱۷ تا آخر، ترجمه علی ملکی 🦋🌀 🌀🦋🌀@shia_ahkam 🦋🌀🦋🌀 🌀🦋🌀🦋🌀🦋🌀
ـ🍃🍂🍃🍂 ـ🍂🍃🍂 ﷽ ـ🍃🍂 ـ🍂 ❓ آيا ساعت هم جزء زيورآلات حساب می‌شه و خانم‌ها بايد اون رو از نامحرم بپوشونن؟ 📚 آيات عظام امام خمينى، خامنه‌‏اى، فاضل، مكارم و وحيد: ✍️ والا راستش بستگی به عُرف شهر و منطقه‌تون داره؛ اگه عرفاً زينت محسوب می‌شه، باید اون رو از نامحرم بپوشونن. 🔺 آيت‌اللّه فاضل، جامع ‏المسائل، ج1، س‏1707؛ آيت‌اللّه خامنه‏‌اى، استفتاء، س562؛ دفتر آيت‌اللّه مكارم و امام خمينى. ↩️ نکته: اگه توی عُرف، یه مدل ساعت زینت باشه و یه مدل دیگه زینت نباشه، اون ساعتی رو که زینت هست، باید از نامحرم پوشوند. 📚 آيت‌اللّه سيستانى و آيت‌اللّه نورى: نه دخترم، پوشوندن ساعت از نامحرم واجب نيست. 🔺 آيت‌اللّه سيستانى، التعليقات على‏ العروة، (الستر)، م‏1؛ دفتر آيت‌اللّه نورى. 📚 آيات عظام بهجت، تبريزى و صافى: بله دختر گلم، خانم‌ها باید ساعتشون رو هم از نامحرم بپوشونن. 🔺 آيت‌اللّه تبريزى، صراط النجاة، ج‏1، س‏882 و 886 و ج‏5، س‏1253؛ دفتر آيات عظام بهجت، صافى و وحيد. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده 🍃 🍂🍃 @shia_ahkam 🍃🍂🍃 🍂🍃🍂🍃
(دوره کامل احکام) ⭕️ وقت واجب شدن زکات❓❓ ✍️ زکات گندم و جو و ... از کی واجب می شن؟ از وقتی می کاریم یا از وقتی برداشت می کنیم؟ 💢 توضیحات در فایل صوتی پایین👇 🌺 @shia_ahkam
5d5e93885a5cc38cea801459_-9115060067648234300.mp3
10.28M
غریب کوچه‌ها شدن با من💔 غریب کربلا شدن با تو💦 دیدن مادر روی خاک با من شهید سر جدا شدن با تو 💦 تو نبودی و دیدم روی خاکه یه مادر💔 ای غریب مدینه💔💦 ای غریب مدینه💦 علیه السلام💚✋ 🏴
🔆💠🔅💠﷽💠 💠🔅💠🔅 🔅💠🔅 💠 👌 توی کاروان پیاده‌روی اربعین بودم؛ تنها چیزی که توی اون شلوغی باعث می‌شد کاروان رو گم‌ نکنم و عقب نیفتم، توجه به پرچم و عَلَم پیشروی کاروان بود. 🔻 یه دفعه، یه لحظه رفتم توی یه موکب تا یه چیزی بخورم، یهو دیدم کلّی از کاروان جاموندم! 👈 یاد این شعر افتادم: رفتم که خار از پا کشم محمل ز چشمم دور شد یک لحظه من غافل شدم صد سال راهم دور شد! 📙 نکته اخلاقی: 🔺 در استفادۀ از دنیا باید به ضروریات اکتفا کرد؛ هربار توجه بیش از حد ضرورت به دنیا و زرق‌وبرق‌های اون، باعث می‌شه کُلّی از قافله عقب بمونیم! 🔅 @shia_ahkam 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪▪▪▪▪▪ 🔸متن: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَالْفَجْرِ(۱) وَلَيَالٍ عَشْرٍ(۲) وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ(۳) وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ(۴) هَلْ فِي ذَٰلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ(۵) أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ(۶) 🔸 ترجمه: به سپیدۀ صبح قسم!(۱) به شب‌ های ده‌گانه قسم!(۲) به زوج و فرد قسم!(۳) و به پایان شب قسم(۴) در این ‌همه قسم، قسمِ قانع‌ کننده‌ برای آدم عاقل که هست؟!(۵) مگر ندیدی خدا چه کرد با قوم عاد؟!(۶) 👌 نکته: ۱.منظور آیه اول همه صبح ها یاصبح روز عید قربان هست ۲.منظور آیه دوم شب های دهه اول ذی الحجه هست ۳.آیه سوم منظور روز ترویه(هشتم ذی الحجه) و روز عرفه (روز نهم ذی الحجه) ♦ سوره فجر آیات ۱ تا ۶، ترجمه علی ملکی @shia_ahkam ▪شهادت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم و امام حسن علیه السلام تسلیت▪ ▪▪▪▪▪▪
⚠️توجه⚠️ ⚠️توجه⚠️ 👓 در پی مطالبات عمومی در مورد یک فرع فقهی: متن کامل بیانات (جلسۀ آخر درس) آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در مورد بازاریابی شبکه‌ای: 📋 بحث دربارۀ شبکه‌های بازاریابی یا بازاریابی شبکه‌ای به اتمام رسید. اکنون جمع‌بندی نهایی دراین‌باره را که در 8 نکته خلاصه و جمع‌بندی شده است، بیان می‌کنیم: 🔹 نکتۀ اول: اساس تمام بازاریابی‌های شبکه‌ای و هرمی یکی است و همه آنها روی هرم دور می زند. همگی از خاصیت اعداد تصاعدی و اشکال هرمی استفاده می‌کنند و اگر تفاوتی وجود دارد، در مسائل حاشیه‌ای و غیرمربوط به ماهیت آنهاست. 🔹 نکتۀ دوم: مشتری‌های این بازار غالباً کالا را براساس نیاز خود خریداری نمی‌کنند؛ بلکه برای این است که در صف بازاریاب‌ها قرار گیرند و سودهای کلان ببرند. در واقع، همه فروشنده‌اند، نه خریدار. 🔹 نکتۀ سوم: این بازاریابی‌ها هزاران@هزار نیروی جوان را از کارهای تولیدی و حتی تحصیل به بیراهه می‌کشاند و به واسطۀ حقیر و مصرف‌گرایی تبدیل می‌کند. 🔹 نکتۀ چهارم: منابع آماری معروف خارجی و داخلی نشان می‌دهد که تنها عدد کمی از آنها سود کلانی می‌برند و اکثریت قاطع که گاه تا 99% پیش می‌رود، محروم‌ها و ناکام‌ها هستند. 🔹 نکتۀ پنجم: این کار قطعاً مصداق «أکل مال به باطل» است و توجیهاتی که برای آن مطرح می‌کنند، واقعیت ندارد و شبیه توجیهات و حیله‌های رباخواران است. بعضی آن را شبیه نوعی بخت‌آزمایی و قمار می­‌دانند؛ ولی ما می‌گوییم قماری است که چند قمارباز حرفه‌ای در برابر عدۀ کثیری قمارباز ناشی قرار دارند. آنهایی که در رأس هرم هستند، مثل قماربازهای حرفه‌ای‌اند و آنهایی که در انتهای هرم هستند، همچون قماربازهای ناشی. 🔹 نکتۀ ششم: اگر دلیلی بر حرمت آن نباشد، جز اینکه سبب ضرر و زیان گروه زیادی می­‌شود، کافی است و حکومت اسلامی باید جلوی آن را بگیرد. 🔹 نکتۀ هفتم: جالب اینکه به تصدیق محققان، اداره‌کنندگان بازاریابی شبکه‌ای، غالباً همان هرمی‌ها و گلدکوئیستی‌ها هستند. 🔹 نکتۀ هشتم: متأسفانه اخیراً اطلاعات نادرستی به شورای محترم نگهبان داده‌اند و فتوا بر جواز گرفته‌اند؛ وزارت صنایع و معادن هم به آن دامن می‌زند، به دلایلی که روشن است و مخفی نیست. منبع: 🌎 http://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=4&lid=0&mid=401708&catid=30452
🔶 بررسی فقهی بازاریابی شبکه ای 🔹 حجت‌الاسلام جوادی عبادی، مدیر عامل مؤسسه فقه اقتصادی طیبات قم که در زمینۀ فقه معاملات جدید فعالیت می‌کند با بیان اینکه در مورد بازاریابی شبکه‌ای، واقعیت این است که موضوع‌شناسی بسیار مهم است، اظهار کرد: ما در قم در زمینه بازاریابی شبکه‌ای دوره‌های آموزشی داریم که ده جلسه است و فقط پنج جلسه‌اش به موضوع‌شناسی اختصاص یافته است. رئیس مؤسسه‌های بادران گستر و بیز هم در مؤسسه ما حضور یافتند و وقتی شرایط شش‌گانه FTC را برایشان توضیح دادیم، فهمیدند که ما بیش از خودشان می‌فهمیم! 🔹سازمان تجارت فدرال آمریکا برای کنترل شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای این شرایط شش‌گانه را مطرح کرده است؛ چرا که این شرکت‌ها در مظانّ اتهام به هرمی بودن هستند. شرکت‌های هرمی به لحاظ حقوقی و اقتصادی در همه دنیا محکوم هستند، نه فقط در کشور ما. هر شرکتی هم که شبیه به شرکت‌های هرمی باشد نیز در مظانّ اتهام است. 🔶 نظر فقه و مراجع در مورد بازاریابی شبکه‌ای 🔹اگر از بنده به عنوان یک کارشناس بپرسید که نظرتان در مورد شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای چیست؟ بنده خواهم گفت که پس از تحقیقاتی که انجام دادم و پس از شنیدن سخنان بزرگان این عرصه، به این نتیجه رسیدم که هیچ کدام از شرکت‌های موجود، شرایط فعالیت یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای سالم را ندارند. 🔹برای بررسی یک معامله، باید ببینیم که آیا این معامله در حقیقت یک معامله است یا اینکه ترکیبی از معاملات است. اگر ترکیبی از معاملات بود، باید آن معاملات را جدا از هم و یک‌به‌یک بررسی کنیم و ببینیم که آیا این معاملات صحیح هستند یا خیر. 🔹بازاریابی شبکه‌ای، از چند معامله تشکیل شده است؛ اول فروش کالا از طرف شرکت به اعضا، دوم، فروش کالا توسط اعضا به مصرف‌کننده نهایی و سوم، دریافت پورسانت توسط سرشاخه‌ها از شرکت بابت خریدهای زیرمجموعه‌ها. اگر از منظری دیگر به بازاریابی شبکه‌ای بنگریم، هر یک از اعضای این شرکت‌ها، دو کار انجام می‌دهند؛ ۱ـ خرید مقدار ثابتی از کالاهای شرکت؛ چرا که اگر این خرید را انجام ندهند، نمی‌توانند بابت خرید زیرمجموعه‌هایشان از شرکت پورسانت دریافت کنند ۲ـ آماده کردن زیرمجموعه‌ها برای خرید کالاهای شرکت. 🔶 اشکالات فقهی 🔹ایراداتی که به بازاریابی شبکه‌ای وارد است و سؤال اینجاست که آیا این الزام وجود دارد که شخص بازاریاب، کالایی را که خریداری کرده است حتما بفروشد یا خیر؟ پاسخ اینکه واقعا برای شرکت فرقی نمی‌کند که بازاریاب کالا را بفروشد یا نفروشد. 🔹به لحاظ شرعی، بیع صورت گرفته بین بازاریاب و شرکت هیچ مشکلی ندارد. در این میان ممکن است بازاریاب دچار ضرر شده باشد که در این صورت بازاریاب حق فسخ دارد. در مرحله بعد، بازاریاب می‌تواند کالای خریداری‌شده را خودش مصرف کند یا اینکه آن را بفروشد. اگر خودش مصرف کند، هیچ مشکل شرعی ندارد. اما اگر آن را به شخص دیگری بفروشد و در این معامله، شخص خریدار دچار ضرر شود، برایش حق فسخ وجود دارد. اگر خریدار از حق فسخش استفاده کند اما شخص بازاریاب این فسخ را نپذیرد، درآمدی که از طریق این معامله کسب کرده، حرام است. 🔶 نظر مراجع 🔹در بحث فقهی بازاریابی شبکه‌ای یک بخش آن به خرید برمی‌گردد و یک بخش هم به پورسانتی که‌ می‌گیرند، آیا در تعریف کالایی که فروخته‌ می‌شود مباحث واقعی گفته‌ می‌شود؟ چند درصد تعریف‌‌هایی که از کالاها‌ می‌شود واقعی است؟ در پاسخ باید گفت بسیار دروغ گفته‌ می‌شود. ویژگی‌‌هایی که در مورد کالا گفته‌ می‌شود واقعی نیست؛ لذا اجرتی که در مورد پورسانت‌ می‌گیرد از منظر شرعی ایراد دارد. 🔶 آیا درآمدی که از شبکه سازی به دست‌ می‌آید حلال است یا خیر؟ پورسانتی که بازاریاب نسبت به سطح بیستم دریافت‌ می‌کند بابت چیست؟ دو فرض برای آن وجود دارد؛ یا بابت کاری که انجام می‌دهد و یا هبه از طرف شرکت به بازاریاب. برخی‌ می‌گویند واقعا کار‌ می‌کنیم و آموزش‌ می‌دهیم و گرم نگه‌ می‌داریم. بنده هم‌ می‌گویم به اندازه‌ای که کار انجام‌ می‌دهند گرفتن اجرت ایرادی ندارد. 🔹 اما این سؤال مطرح است که نفر اول نسبت به بیستم کار‌ می‌کند تا پورسانتی که‌ می‌گیرد ایرادی نداشته باشد. نفر دوم چی؟ او هم‌ می‌گوید من بابت نفر بیستم کار‌ می‌کنم. نفر سوم و چهارم چطور؟ چند نفر به یک نفر. همه‌ می‌خواهند روی نفر بیستم کار کنند تا اجرتی که‌ می‌گیرند ایراد نداشته باشد. 🔹نفر اول بابت خرید نفر بیستم که پورسانت‌ می‌گیرد چه زحمتی می‌کشد؟ مگر چه اندازه محتوای اموزشی است که نوزده نفر‌ می‌خواهند به یک نفر تعلیم دهند تا اجرتی که‌ می‌خواهند بگیرند ایراد نداشته باشد؟ 🔹در بازاریابی شبکه‌ای مساله اکل مال به باطل مطرح است و مراجع تقلید به خاطر همین مساله اکل مال به باطل، در آمد بازاریابی شبکه‌ای را صحیح ندانستند. در مرحله بعد که بازاریاب در حال پرزنت شخص دیگری است، اگر در معرفی کالاهای شرکت دروغ بگوید و باعث