eitaa logo
حاج آقا مسئلةٌ
804 دنبال‌کننده
565 عکس
91 ویدیو
23 فایل
لطفاً در جهت نشر #احکام الهی کانال احکام شرعی را به دوستان و آشنایان خود معرفی نمائید و مطالب کانال احکام را منتشر فرمائید. جهت طرح سؤال و ارتباط با ادمین و کارشناس احکام شرعی با آی دی زیر تماس بگیرید: @Davoud_Norouzi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 حکم تهیه غذا برای مسلمانی که روزه نمی‌گیرد: ⭕️ سؤال: حکم شرعی کسی که برای مسلمانی که روزه نمی‌گیرد غذا و نوشیدنی تهیه می‌کند چیست؟ ✅ جواب: اگر روزه بر آن شخص واجب نیست یا شرعاً معذور از روزه گرفتن است (مثل اینکه توانایی روزه گرفتن را نداشته باشد)، اشکالی ندارد، ولی در صورتی که معذور نیست و روزه گرفتن بر او واجب باشد، از باب یاری نرساندن بر گناه، باید از این کار خودداری کند و در صورت امکان با زبانی نرم وی را نهی از منکر نماید. 💠 @AHKAME
🔺 اگر روزه‌دار بعد از ظهر مسافرت نماید: ✅ مسأله ۱۷۲۱: اگر روزه‌دار بعد از ظهر مسافرت نماید، باید روزه خود را تمام کند و اگر پیش از ظهر مسافرت کند، وقتی به برسد یعنی به جایی برسد که دیوار شهر را نبیند و صدای اذان آن را نشنود، باید روزه خود را باطل کند و اگر پیش از آن روزه را باطل کند بنا بر احتیاط، کفاره نیز بر او واجب است. 📚 رساله عملیه امام خمینی ره 💠 @AHKAME
🔺 مسافر بعد از اذان ظهر برسد: ⭕️ پرسش: آیا مسافری که بعد از اذان ظهر به وطن رسیده است می‌تواند روزه بگیرد؟ ✅ پاسخ: روزه‌اش باطل است. 📚 دفتر حضرت آیةالله مکارم شیرازی 💠 @AHKAME
🔺 اگر شخصی بخواهد قبل از زوال به محل اقامتش برسد: ⭕️ سؤال: اگر شخصی بخواهد قبل از زوال به محل اقامتش برسد، ولی در راه به خاطر پیشامد حادثه‌ای نتواند در زمان معین به مقصد برسد، آیا روزه او اشکال دارد و آیا کفاره بر او واجب است یا فقط قضای روزه آن روز را باید به جا آورد؟ ✅ جواب: روزه‌اش در سفر صحیح نیست و بر او فقط قضای روزه آن روزی که پیش از ظهر به محل اقامتش نرسیده، واجب است و کفاره‌ای هم ندارد. 📚 استفتائات آیةالله العظمی خامنه‌ای 💠 @AHKAME
⭕️ سؤال: تزریق چه آمپول‌های روزه را باطل می‌کند؟ 💠 @AHKAME
⭕ سؤال: حکم پرداخت مظالم به سیل زدگان چیست؟ 💠 @AHKAME
حکم بیدار کردن برای نماز صبح 💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: آیا بیدار کردن اعضای خانواده به خصوص بچه‌ها و همسر برای نماز صبح بر ما واجب است؟ ✅ جواب مراجع عظام: 📝 آیةاللّه خامنه‌ای: اگر به نحوی باشد که بیدار نکردن آنان موجب سبک شمردن نماز باشد‌ لازم است. 📝 آیةاللّه مکارم شیرازی: واجب نیست مگر اینکه آنها عادت به ترک نماز صبح کنند و آن را سبک بشمارند، در این صورت واجب است به نحو مطلوبی آنها را بیدار کنند. 📝 آیةاللّه فاضل لنکرانی: اگر خود آن ها مراقب نماز هستند و بعضی وقت ها بیدار نشوند بیدار کردن آن ها واجب نیست، لیکن اگر خودشان مراقب نیستند از باب امر به معروف و نهی از منکر باید آن ها را برای نماز بیدار کنید. 📝 آیةاللّه سیستانی: بیدار کردن فرزندان تحت تربیت واجب است. 📝 آیةاللّه شبیری زنجانی: اگر خواب ماندن شخص باعث می‌شود به این امر عادت کند یا به جهتی دیگر بیدار کردن او احسان به وی به حساب آید مانند اینکه خواب ماندن وی بدون عذر باشد، بیدار کردن اشکال ندارد، حتی اگر اذیت شود. _ ولی اگر خواب ماندن به صورت اتفاقی باشد و جهت راجحی نیز برای بیدار کردن نباشد، بیدار نمودن وی اگر مستلزم ایذا شود جایز نیست. _ نسبت به بیدار کردن کسانی که بالغ نشده‌اند در صورتی که تربیت وی متوقف بر این کار باشد حتی اگر اذیت شوند بیدار کردن آن ها اشکال ندارد. 📚 استفتاء‌ از سایت مراجع عظام 💠 @AHKAME
💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: آیا در هنگام روزه می‌توان غسل جنابت کرد؟ ✅ جواب: شخصی که در ماه رمضان جنب می شود، دو حالت دارد: یا قبل از اذان صبح جنب شده و یا بعد از اذان صبح و در طول روز جنب می شود (البته جنابت در حال روزه نباید به وسیله جماع و استمناء باشد، بلکه، مثلاً در خواب، منی از او خارج شده باشد). 🚿 غسل جنابت قبل از اذان صبح: حضرت امام خمینی (ره): اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند، یا اگر وظیفه او تیمم است عمداً تیمم ننماید، روزهاش باطل است. [1] و اگر در روزه واجبى که وقتش معیّن است (مانند روزه نذر) تا اذان صبح غسل نکند و تیمم هم ننماید، روزهاش صحیح است. [2] پس، اگر در ماه رمضان قبل از اذان صبح جنابت حاصل شود، باید غسل جنابت نماید. 🚿 غسل جنابت بعد از اذان صبح و در طول روز: حضرت امام خمینی (ره): اگر روزه دار در روز محتلم شود، (یعنی، در خواب از او منی خارج شود)، واجب نیست فوراً غسل کند؛ [۳] اما برای خواندن نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشاء واجب است غسل جنابت نماید. و هر گاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده، اگر چه بداند پیش از اذان محتلم شده، روزه او صحیح است. [۴] پس، در هنگام روزه در طول روز می توان غسل جنابت کرد. 📚 پی‌نوشت: [۱] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج1، ص ۹۰۸ – ۹۰۹، م ۱۶۱۹: آیةالله مکارم: «...، بنا بر احتیاط واجب روزهاش باطل است ولى اگر توانایى بر غسل ندارد یا وقت تنگ است تیمم نماید، اما اگر از روى عمد نباشد روزهاش صحیح است » فاضل:« کسى که بخواهد روزه ماه مبارک رمضان یا قضاى آن را بگیرد نباید تا اذان صبح عمداً در حال جنابت باقى بماند. بنابراین اگر عمداً غسل نکند و در تنگى وقت تیمم نیز نکند روزهاش باطل است. بقاى عمدى بر جنابت در روزههاى دیگر چه واجب باشد یا مستحب ضررى براى روزه ندارد » گلپایگانى، صافى: «اگر در ماه رمضان تا اذان صبح غسل نکند و تیمم هم ننماید ولى از روى عمد نباشد مثل آن که دیگرى نگذارد غسل و تیمم کند روزهاش صحیح است». [۲] همان، ص ۹۰۹، م ۱۶۲۰: خوئى، تبریزى: «اگر در روزه غیر ماه رمضان و قضاى آن از روزههاى واجبى که مثل روزه ماه رمضان وقت آن معیّن است جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند أظهر این است که روزهاش صحیح است». [۳] همان، ص ۹۱۵، م ۱۶۳۲: فاضل: «گر چه احتیاط مستحب آن است که فوراً غسل کند»؛ مکارم: «هر گاه روزه دار در روز محتلم شود بهتر است فوراً غسل کند اما اگر نکند براى روزهاش اشکالى ندارد». [۴] همان، م ۱۶۳۳: مکارم:«روزهاش صحیح است، خواه بداند پیش از اذان محتلم شده یا بعد از آن، و یا شک داشته باشد» اولین کانال احکام شرعی و فقهی در تلگرام👇🏻 https://telegram.me/joinchat/AXTlTzvGZfmiVJX3cFkJyg
💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: حکم خجالت از غسل جنابت و تیمم بدل از غسل جنابت چیست؟ ✅ جواب: اگر کسی به دلیل خجالتی بودن نمی‌تواند غسل کند، نمی‌تواند در اول وقت تیمم کرده و نماز بخواند. ➕ چنین شخصی باید بدن خود را آب بکشد (قسمت‌هایی را که نجس شده است را بشوید) و صبر کند تا آخر وقت یعنی زمانی که فقط به اندازه تیمم و خواندن نماز (به صورت مختصر و اکتفاء به واجبات نماز) وقت داشته باشد و در آن موقع تیمم کرده و با تیمم نماز بخواند. ➕ ناگفته نماند که به خاطر این که عمداً نماز خود را به تأ خیر انداخته و فرصت غسل کردن را از خود سلب کرده است، مرتکب کار حرامی شده و معصیت کرده است. ولی نماز او صحیح است اگر چه احتیاط مستحب آن است که قضاى آن نماز را بخواند. 📚 مراجع عظام تقلید Iکانال احکام شرعی و فقهی https://telegram.me/joinchat/AXTlTzvGZfmiVJX3cFkJyg
⚠️ به هیچ کس شک نکن: 📗 : ﺷﺒﻲ "ﺳﻠﻄﺎﻥ محمود" ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺩﻟﺘﻨﮕﯽ می‌کرﺩ ﻭ نمی‌توﺍﻧﺴﺖ ﺑﺨﻮﺍﺑﺪ؛ به ﺭييس ﻣﺤﺎﻓﻈﺎﻧﺶ ﮔﻔﺖ: ﺑﯿﺎ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻧﺎﺷﻨﺎﺱ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺑﺮﻭﯾﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺣﺎﻝ ﻣﻠﺖ ﺧﺒﺮ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ. ▪️ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﮔﺸﺖ ﻭ ﮔﺬﺍﺭ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﮐﺮﺩﻧﺪ: ﻣﺮﺩﯼ ﺭﻭﯼ ﺯﻣﯿﻦ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﮐﻨﺎﺭﺵ ﺭﺩ می‌شوند ﻭ ﺍﻋﺘﻨﺎﯾﯽ به ﺍﻭ نمی‌کنند ﻭﻗﺘﯽ ﻧﺰﺩﯾﮑﺘﺮ ﺷﺪﻧﺪ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﮐﺮﺩﻧﺪ، "ﻣﺮﺩ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ" ﻓﻮﺕ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﺪﺗﯽ ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺍﻭ می‌گذرﺩ. ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﯽ ﺍﻋﺘﻨﺎ ﺍﺯ ﮐﻨﺎﺭ ﺟﺴﺪ ﺭﺩ می‌شدند ﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪ: ﭼﺮﺍ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻓﺮﺩ ﻧﻤﯽﮐﻨﯿﺪ؟ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩﻧﺪ: ﺍﻭ ﻓﺮﺩﯼ ﻓﺎﺳﺪ و "ﺩﺍﯾﻢ ﺍﻟﺨﻤﺮ" ﺑﻮﺩ! ▫️ ﺳﻠﻄﺎﻥ محمود ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﻫﻤﺮﺍﻫﺶ ﺟﻨﺎﺯﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﺮﺩ ﺑﺮﺩﻩ ﻭ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﻫﻤﺴﺮﺵ ﺩﺍﺩند. 🔸 ﻫﻤﺴﺮﺵ ﺑﺎ ﺩﯾﺪﻥ ﺟﻨﺎﺯﻩ ﮔﺮﯾﻪ ﻭ ﺷﯿﻮﻥ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﮐﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺧﺪﺍ ﺭﺣﻤﺘﺖ ﮐﻨﺪ ﺍﯼ ﻭﻟﯽ ﺧﺪﺍ! ﺗﻮ ﺍﺯ ﺻﺎﻟﺤﯿﻦ ﻭ ﻧﯿﮑﻮﮐﺎﺭﺍﻥ ﺑﻮﺩﯼ!! .... ﻣﻦ ﺷﻬﺎﺩﺕ می‌دهم ﮐﻪ ﺗﻮ "ﻭﻟﯽ ﺍﻟﻠﻪ" ﻭ ﺍﺯ "ﺻﺎﻟﺤﯿﻦ" ﻫﺴﺘﯽ! 👑 "ﺳﻠﻄﺎﻥ" ﺑﺎ ﺗﻌﺠﺐ ﮔﻔﺖ: ﭼﻄﻮﺭ می‌گوئی ﮐﻪ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﭼﻨﯿﻦ ﻭ ﭼﻨﺎﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩﺍﺵ می‌گویند؟!! ﺯﻥ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ: ﺑﻠﻪ، ﻣﻦ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﭼﻨﯿﻦ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻭ ﻭﺍﮐﻨﺸﯽ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻡ ﻭ ﺍﺯﻗﻀﺎﻭﺕ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺘﻌﺠﺐ ﻧﯿﺴﺘﻢ. 🍷 گفت: ﺷﻮﻫﺮﻡ ﻫﺮ ﺷﺐ ﺑﻪ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﻣﺸﺮﻭﺏ ﻓﺮﻭﺷﯽ می‌رفت ﻭ ﻫﺮ ﭼﻘﺪﺭ می‌توانست ﻣﺸﺮﻭﺏ می‌خرید ﻭ می‌آورد ﺧﺎﻧﻪ ﻭ ﺩﺭﻭﻥ ﺩﺳﺘﺸﻮﯾﯽ ﻣﯽﺭﯾﺨﺖ ﻭ می‌گفت: ﺍﻟﺤﻤﺪ ﻟﻠﻪ ﺍﻣﺸﺐ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺍﺯ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺷﺪﻥ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ ﻣﺭﺩﻡ ﮐﻤﺘﺮ ﺷﺪ! 🔞 ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻨﺰﻝ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ "ﺯﻧﺎﻥ ﻓﺎﺣﺸﻪ ﻭ ﺑﺪﻧﺎﻡ" می‌رفت ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﭘﻮﻝ می‌داد ﻭ می‌گفت: ﺍﯾﻦ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺍﻣﺸﺒﺖ! ﺩﺭﺏ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺻﺒﺢ ﺑﺒﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﮐﺴﯽ ﭘﺬﯾﺮﺍﯾﯽ ﻧﮑﻦ!! 🔆 ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻝ ﺑﺮﻣﯿﮕﺸﺖ ﻭ می‌گفت: ﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠﻪ ﺍﻣﺸﺐ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺍﺭﺗﮑﺎﺏ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺷﺪﻥ ﻭ ﺑﻪ ﻓﺴﺎﺩ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﺷﺪﻥ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﺷﺪ!! ﻣﻦ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻼﻣﺖ می‌کردم ﻭ می‌گفتم: ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩﺍﺕ ﺟﻮﺭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻓﮑﺮ می‌کنند ﻭﺟﻨﺎﺯﻩﺍﺕ ﺭﻭﯼ ﺯﻣﯿﻦ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻣﺎﻧﺪ ﻭ ﮐﺴﯽ "ﻏﺴﻞ" ﻭ "ﮐﻔﻨﺖ" ﻫﻢ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ. 😇 ﺍﻣﺎ ﺍﻭ می‌گفت: ﻏﺼﻪ ﻧﺨﻮﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﯿﺖ ﻭ ﮐﻔﻦ ﻭ ﺩﻓﻦ ﻣﻦ، ﺳﻠﻄﺎﻥ ﻭ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀ ﻭ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺍﺳﻼﻡ ﺣﺎﺿﺮ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﺪ!!! 👑 ﺳﻠﻄﺎﻥ ﮐﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﺑﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻗﺴﻢ ﻣﻦ "ﺳﻠﻄﺎﻥ ﻭ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﮐﺸﻮﺭ" ﻫﺴﺘﻢ ﻭ ﻓﺮﺩﺍ ﺻﺒﺢ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﻏﺴﻞ ﻭ ﮐﻔﻨﺶ ﻣﯽﺁﯾﯿﻢ ... ⚰ ﺻﺒﺢ ﺭﻭﺯ ﺑﻌﺪ "ﺳﻠﻄﺎﻥ" ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ "ﻋﻠﻤﺎ" ﻭ "ﻣﺸﺎﯾﺦ" ﻭ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﻣﻤﻠﮑﺖ ﻭ ﺟﻤﻊ ﮐﺜﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮ ﺟﻨﺎﺯﻩ ﻧﻤﺎﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺩﻓﻦ ﮐﺮﺩﻧﺪ!!! ﺻــﺪ ﺳﺎﻝ ﺭﻩ ﻣﺴﺠـﺪ ﻭ ﻣﯿﺨـﺎﻧﻪ ﺑﮕﯿــﺮﯼ عمــرت ﺑﻪ ﻫـﺪﺭ ﺭﻓﺘـﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺳﺖ ﻧﮕﯿــﺮﯼ ﺑﺸـــﻨﻮ ﺍﺯ ﭘﯿــــﺮ ﺧــﺮﺍﺑﺎﺕ ﺗـﻮ ﺍﯾﻦ ﭘﻨـــﺪ: ﻫﺮ ﺩﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺩﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﯼ 💠 @AHKAME
🔺 احکام مربوط به پدر شوهر: 🔸 پدر شوهر یا پدر شوی، پدر مردی است که زن با او ازدواج کرده؛ ازدواج دائم باشد یا موقت (متعه) 📕 پدر شوهر در قرآن: قرآن از پدر شوهر در یک آیه به صورت صریح نام برده: «اَو ءاباءِ بُعولَتِهِنَّ» و در آیه‌ای دیگر هرچند به صراحت ذکر نشده؛ ولی مخاطب آیه پدر شوهر است: «حُرِّمَت عَلَیکُم... حَلئِلُ اَبنائِکُمُ» در این دو آیه پاره‌ای از احکام مربوط به پدر شوهر آمده است. ✅ احکام فقهی: ➕← حرمت ازدواج با همسر پسر: ازدواج پدر شوهر با همسر پسرش حرام است: «حُرِّمَت عَلَیکُم... و حَلئِلُ اَبنائِکُمُ الَّذینَ مِن اَصلـبِکُم». «حلائل» جمع «حلیله» است که به نظر برخی تنها زوجه را در بر می‌گیرد و شامل کنیز نمی‌شود؛ اما برخی دیگر آن را به معنای هر زنی دانسته‌اند که آمیزش با وی بر شخص حلال است، از این رو برآن‌اند که شامل کنیز متعلق به پسر هم می‌شود. در حرمت این ازدواج تفاوتی میان عقد دائم یا موقت و صحیح یا فاسد نیست و در همه این موارد همسر پسر بر پدر او حرام است؛ همچنین به نظر فقیهان شیعه و اهل سنت با وقوع عقد، زن بر پدر شوهر حرام ابدی می‌شود، هرچند آمیزش صورت نگرفته باشد. ➕← حرمت ازدواج شامل اجداد: حرمت ازدواج افزون بر پدر شوهر شامل اجداد وی نیز می‌شود، زیرا «اَبنائِکُم» در آیه فرزندان با واسطه و بیواسطه را شامل می‌گردد. قید «مِن اَصلـبِکُم» در آیه برای اخراج فرزند خوانده آمده است، بنابراین ازدواج شخص با همسر پسر خوانده خود جایز است، چنان که قرآن در آیه ۳۷ احزاب از ازدواج پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم با همسر زید بن حارثه، پسر خوانده خود یاد کرده است که این ازدواج برای باطل کردن سنت ناپسند جاهلی مبنی بر حرمت ازدواج با همسر پسر خوانده صورت گرفت: «فَلَمّا قَضی زَیدٌ مِنها وطَرًا زَوَّجنـکَها لِکَی لا یَکونَ عَلَی المُؤمِنینَ حَرَجٌ فی اَزوجِ اَدعیائِهِم اِذا قَضَوا مِنهُنَّ وطَرًا». برخی فقها همسر پسر رضاعی را نیز مصداق «حَلائِل اَبناءِکم» دانسته و ازدواج پدر شوهر را با او حرام دانسته‌اند و برخی دیگر این حکم را از روایات استفاده کرده‌اند. ➕← محرمیت پدر شوهر با همسر فرزند: پدر شوهر از محارم همسر فرزند است، از این رو وی می‌تواند زینت خود را در برابر پدر شوهر آشکار کند: «و لایُبدینَ زینَتَهُنَّ اِلاّ لِبُعولَتِهِنَّ اَو ءابائِهِنَّ اَو ءاباءِ بُعولَتِهِنَّ». مراد از زینت در این آیه به نظر فقها زینتهای باطن و مواضع آن است؛ اما در این مورد اقوال گوناگون دیگری نیز مطرح است. حکم محرمیت میان اجداد شوهر و همسران و نوادگان آنان نیز برقرار است؛ همچنین از آیه ۳۱ نور استفاده می‌شود که نگاه کردن پدر شوهر به زینتهای همسر فرزندش جایز است؛ اما درباره محدوده نگاه جایز و حرام آرای گوناگونی وجود دارد؛ فقیهان امامیه و بیشتر فقیهان اهل سنت برآن‌اند که به جز عورت نگاه کردن به تمام بدن زنان محرم بدون ریبه جایز است؛ اما برخی از فقیهان اهل سنت گفته‌اند که پدر شوهر یا محارم دیگر به جز صورت و دستها و پستان در حال شیر دادن نمی‌توانند به جاهای دیگر بدن محارم نگاه کنند. 📚 فهرست منابع: احکام القرآن، ابن عربی؛ احکام القرآن، جصاص؛ بدائع الصنائع فی ترتیب الشرائع؛ التبیان فی تفسیر القرآن؛ تذکرة الفقهاء؛ تفسیر التحریر و التنویر؛ التفسیر الکبیر؛ جامع البیان عن تاویل آی القرآن؛ الجامع لاحکام القرآن، قرطبی؛ الحدائق الناضرة فی احکام العترة الطاهره؛ زبدة البیان فی براهین احکام القرآن؛ العروة الوثقی؛ فرهنگ فارسی؛ فقه القرآن؛ کشف اللثام عن قواعد الاحکام؛ لغت نامه؛ المبدع شرح المقنع؛ المبسوط؛ مجمع البیان فی تفسیرالقرآن؛ المجموع فی شرح المهذب؛ مختلف الشیعة فی احکام الشریعه؛ المغنی والشرح الکبیر؛ نهایة المرام فی شرح مختصر شرائع الاسلام 💠 @AHKAME
🔺 حکم محرمیت عروس و پدر شوهر بعد از طلاق یا وفات شوهر: ⭕ سؤال: آيا پس از فوت شوهر يا پس از طلاق، رابطه محرميّت بين عروس و پدر شوهر باقى مى‌ماند يا خير؟ ✅ جواب: محرميّت ابدى است و پس از فوت شوهر يا پس از طلاق باقى است. 📚 استفتائات آیت الله العظمی خامنه‌ای 💠 @AHKAME