eitaa logo
حاج آقا مسئلةٌ
797 دنبال‌کننده
555 عکس
83 ویدیو
21 فایل
لطفاً در جهت نشر #احکام الهی کانال احکام شرعی را به دوستان و آشنایان خود معرفی نمائید و مطالب کانال احکام را منتشر فرمائید. جهت طرح سؤال و ارتباط با ادمین و کارشناس احکام شرعی با آی دی زیر تماس بگیرید: @Davoud_Norouzi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: نماز مسافر در حرم امام حسین (علیه‌السلام) در چه محدوده مخیر بین قصر و اتمام است؟ ✅ جواب: تمام روضه شريفه داخل حرم را كه از طرف بالای سر و پايين پا منتهی به پنجره‌ها و درها و رواق می‌شود از طرف پشت سر تا مسجد امتداد دارد، شامل می‌شود. 📚 سایت رسمی امام خامنه‌ای Iکانال احکام شرعی👇 http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: آیا نماز در کربلا مثل نماز در مکه به صورت کامل خوانده می‌شود؟ ✅ جواب: در ارتباط با تمام و یا شکسته بودن نماز در حرم امام حسین علیه السلام باید گفت: مسافر می‌تواند در مسجد الحرام و مسجد پیغمبر صل اللّه علیه و آله و سلم و مسجد کوفه نمازش را تمام بخواند. 🔸 ولى اگر بخواهد در جایى که اول جزء این مساجد نبوده و بعد به این مساجد اضافه شده نماز بخواند، احتیاط مستحب آن است که شکسته بخواند اگر چه اقوى، صحت تمام است. 🔸 و نیز مسافر می‌تواند در حرم و رواق حضرت سید الشهداء علیه السلام بلکه در مسجد متصل به حرم نماز را تمام بخواند. [۱] 🔶 البته دو نکته یادآوری می‌شود: ۱. کامل یا شکسته خواندن نماز در این چهار مکان اختیاری است و مسافر می‌تواند هر کدام را انتخاب کند. ۲. این حکم مخصوص حرم امام حسین علیه السلام است و نه تمام شهر کربلا. [۲] 📎 برخی از مراجع مانند حضرات آیات خامنه‌ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی، تخییر بین نماز قصر و اتمام را در تمام دو شهر مکه و مدینه جایز می‌دانند. 📚 پی‌نوشت: [۱] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج۱، ص ۷۲۸، م ۱۳۵۶ [۲] ر.ک: توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج۱، ص ۷۲۸، ذیل م ۱۳۵۶ اولین کانال احکام شرعی در ایتا http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: در اماکن تخییر، نماز را شکسته بخوانیم یا کامل؟ — در اماکنی که بین شکسته و کامل خواندن نماز مخیّرند، آیا بهتر است که مکلّف نمازش را شکسته بخواند یا کامل؟ ✅ جواب: تمام خواندن، افضل است. 📚 أجوبةالإستفتائات آیةاللّه العظمی امام خامنه‌ای، اماکن تخییر، مسئله ۱۵۹ Iاحکام شرعی و فقهی👇 http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
⭕️ سؤال: حکم نماز در کربلای معلی از نظر شکسته یا کامل خواندن چیست؟ Iکانال احکام شرعی👇 http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
⭕️ سؤال: آیا رقص زن در عروسی اشکال دارد؟ Iکانال احکام شرعی👇 http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME 🔻 کف زدن در مسجد: ⭕️ سؤال: دست زدن (کف زدن) در مسجد، در جشن نیمه شعبان به طور متعارف چه حکمی دارد.؟ ✅ جواب: به طور کلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشن‌های أعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد. ⚠️ ولی بهتر است فضای مجالس دینی به خصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه‌ها و نمازخانه‌ها برگزار می‌شود، به ذکر صلوات و تکبیر معطر گردد، تا انسان به ثواب آن‌ها برسد. 📚 منبع: leader.ir Iکانال احکام شرعی👇 http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
☑️ حقیقت توبه، پشیمانی از گناه است، نباید گناهکار از رحمت خداوند نا امید شود. 💠 @AHKAME
💐🙏 سلام علیکم و رحمةالله گروه و کانال احکام شرعی را از تلگرام به اینجا منتقل کردم، از شما درخواست داریم عضو بشوید و مطلب را در بین گروه‌ها و دوستان منتشر فرمائید: 🔗 لینک احکام شرعی در : http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36 🔗 لینک احکام شرعی حاج آقا مسئلةٌ در ایتا: http://eitaa.com/joinchat/559284228G113df7388e
💕💍 دستور خواندن عقد موقت 💠 @AHKAME ✅ بعد از تعیین مدت و مهر دستور زیر را انجام بدهند، چون در عقد موقت مدت و مهر قبل از اجرای صیغه باید معلوم بشود. 💕💍 روش اول: اگر خود زن و مرد بخواهند صيغه عقد موقت را بخوانند، بعد از آن كه مدت و مهر را معين كردند، چنانچه زن بگويد: _ «زَوَّجْتُكَ نَفْسِى فی المدة المعلومة عَلَى المَهْرِ المَعْلُومِ» _ بعد بدون فاصله مرد بگويد: «قَبِلْتُ التزويجَ فی المدةِ المعلومةِ على المهرِ المعلومِ»، صحيح است. 💕💍 روش دوم: اگر ديگرى را وكيل كنند و اول وكيل زن به وكيل مرد بگويد: «مَتَّعْتُ مُوَكِّلَتِى مُوَكّلَكَ فی المدة المعلومة عَلَى المَهْرِ المَعْلُومِ» پس بدون فاصله وكيل مرد بگويد: «قَبِلْتُ ذلك لِمُوَكِّلِى» صحيح مى باشد. اولین کانال احکام شرعی در ایتا http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME 🔺 چند نکته درمورد حق الناس ⭕️ سؤال: ﮐﺎﺭﻣﻨﺪ ﺍﺩﺍﺭﻩ‌ﺍﯼ ﻫﺴﺘﻢ ﻭ ﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺭﺋﯿﺲ ﺍﺩﺍﺭﻩ، ﺩﺭ ﮔﺰﺍﺭﺵ‌ﻫﺎ ﺍﻋﺪﺍﺩﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﺟﺎﺑﺠﺎ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻢ. ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﭼﻪ ﺣﮑﻤﯽ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﺁﯾﺎ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﮔﯿﺮﻡ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ؟ ✅ پاسخ: ﺣﻘﻮﻕ ﺩﺭﯾﺎﻓﺘﯽ ﺷﻤﺎ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺣﻼﻝ ﺍﺳﺖ. ➖ ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﮐﺎﺭﻣﺰﺩ ﯾﺎ ﭘﺎﺩﺍﺷﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺧﻼﻑ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﯽ‌ﮔﯿﺮﯾﺪ، ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ. ✅ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﻋﻈﺎﻡ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ سؤال، ﭼﻨﯿﻦ ﺍﺳﺖ: ➕ ﺣﻀﺮﺕ ﺁﯾﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻌﻈﻤﯽ ﺳﯿﺴﺘﺎﻧﯽ (ﻣﺪ ﻇﻠﻪ ﺍﻟﻌﺎﻟﯽ): ﺩﺭﻭﻍ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﭘﻮﻝ ﺩﺭ ﻗﺒﺎﻝ ﺁﻥ ﻧﯿﺰ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ. ➕ ﺣﻀﺮﺕ ﺁﯾﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻌﻈﻤﯽ ﺷﺒﯿﺮﯼ ﺯﻧﺠﺎﻧﯽ(ﻣﺪ ﻇﻠﻪ ﺍﻟﻌﺎﻟﯽ): ﻧﻮﺷﺘﻦ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻏﯿﺮ ﻭﺍﻗﻊ ﻫﻢ ﺩﺭﻭﻍ ﻭ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺣﺮﺍﻡ ﻣﯽ‌ﮔﯿﺮﺩ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ. ➕ ﺣﻀﺮﺕ ﺁﯾﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻌﻈﻤﯽ ﺧﺎﻣﻨﻪ‌ﺍﯼ (ﻣﺪ ﻇﻠﻪ ﺍﻟﻌﺎﻟﯽ): ﺍﮔﺮ ﺩﺭﻭﻍ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﺷﺪﻩ ﻭ ﯾﺎ ﺧﻼﻑ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ﺑﺎﺷﺪ، ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻣﺠﺮﺩ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺳﻮﺍﻝ ﻣﺮﻗﻮﻡ ﺷﺪﻩ ﻣﻮﺟﺐ ﺣﺮﻣﺖ ﺣﻘﻮﻕ ﺩﺭﯾﺎﻓﺘﯽ ﻧﻤﯽ‌ﺷﻮﺩ. ➕ ﺣﻀﺮﺕ ﺁﯾﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻌﻈﻤﯽ ﻧﻮﺭﯼ ﻫﻤﺪﺍﻧﯽ(ﻣﺪ ﻇﻠﻪ ﺍﻟﻌﺎﻟﯽ): ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ. ➕ ﺣﻀﺮﺕ ﺁﯾﺔﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻌﻈﻤﯽ ﻣﮑﺎﺭﻡ ﺷﯿﺮﺍﺯﯼ (ﻣﺪ ﻇﻠﻪ ﺍﻟﻌﺎﻟﯽ): ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﻃﺒﻖ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ﻋﻤﻞ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﻤﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ‌ﮔﯿﺮﺩ ﺣﻘﻮﻗﺘﺎﻥ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ. ⭕️ سؤال: ﻣﺪﺗﯽ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﯾﻚ ﻧﻬﺎﺩ ﺍﻧﻘﻼﺑﯽ ﻣﺴﺌﻮﻝ ﻗﺴﻤﺘﯽ ﻫﺴﺘﻢ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﻛﺎﺭﻡ ﺩﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎﯼ ﮔﺮﺍﻥ ﻗﯿﻤﺘﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻟﺤﺎﻅ ﺍﻣﻨﯿﺘﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﺮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﺎﺭﻫﺎﯼ ﺍﺩﺍﺭﯼ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻢ ﺁﯾﺎ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎﯼ ﺷﺨﺼﯽ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ؟ ✅ ﺟﻮﺍﺏ: ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻛﺎﺭﻫﺎﯼ ﺷﺨﺼﯽ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﻣﻮﺟﺐ ﺿﻤﺎﻥ ﺍﺟﺮﺓ ﺍﻟﻤﺜﻞ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ، ﺑﻠﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﻛﻪ ﺧﻼﻓﺖ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﺷﻜﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ. 📚 (ﺍﺳﺘﻔﺘﺎﺋﺎﺕ ﻣﻘﺎﻡ ﻣﻌﻈﻢ ﺭﻫﺒﺮﯼ، ﺱ ۱۹۶۵) ﻭ (ﺟﺎﻣﻊ ﺍﻟﻤﺴﺎﺋﻞ ﺁﯾﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﺎﺿﻞ ﻟﻨﮑﺮﺍﻧﯽ ﺭﻩ، ﺝ ۱، ﺱ ۹۲۲) ⭕️ سؤال: ﺍﮔﺮ ﻛﺴﯽ ﻣﺎﻟﯽ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﺨﺼﯽ ﻏﺼﺐ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﺁﯾﺎ ﺣﺘﻤﺎً ﺑﺎﯾﺪ ﺣﻀﻮﺭ ﻭﯼ ﺑﺮﻭﺩ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻛﻨﺪ ﺑﻌﺪ ﻣﺎﻝ ﺭﺍ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺩﻫﺪ ﯾﺎ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺨﻔﯿﺎﻧﻪ ﻫﻢ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﯾﻦ ﻣﺎﻝ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺷﺨﺺ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ؟ ✅ ﺟﻮﺍﺏ: ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻛﺮﺩﻥ ﺧﻮﺩ ﻻﺯﻡ ﻧﯿﺴﺖ ﺍﮔﺮ ﻣﺎﻝ ﻏﺼﺒﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﺎﺣﺒﺶ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﺷﺨﺼﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺫﻣﻪ ﺍﻭ ﺑﺮﯼ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﻧﯿﺰ ﺗﻮﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﺍﻧﺸﺎء ﺍﻟﻠﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﻋﻔﻮ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ. 📚 (ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﻤﺴﺎﺋﻞ ﺁﯾﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﮔﻠﭙﺎﯾﮕﺎﻧﯽ (ﺭﻩ)، ﺝ ۲، ﺹ ۱۰۹) ⭕️ سؤال: ﻭﻗﺘﯽ ﺷﺨﺼﯽ ﺍﺯ ﻛﻨﺎﺭ ﺩﺭﺧﺘﯽ ﯾﺎ ﺑﺎﻏﯽ ﻣﯽ‌ﮔﺬﺭﺩ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﻣﯿﻮﻩ ﻭ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺁﻥ ﺑﺎﻍ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﺪ؟ ✅ ﺟﻮﺍﺏ: ﺟﺎﯾﺰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺴﺎﻓﺮ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻋﺒﻮﺭ ﺍﺯ ﻛﻨﺎﺭ ﺑﺎﻏﻬﺎ ﺑﺎ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﭼﻨﺪ ﺷﺮﻁ ﺍﺯ ﻣﯿﻮﻩ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻗﺪﺭ ﺣﺎﺟﺖ ﺑﺨﻮﺭﺩ: ۱) ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻣﯿﻮﻩ ﻧﯿﺎﻣﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ. ۲ ) ﻣﻮﺟﺐ ﻓﺴﺎﺩ ﻧﮕﺮﺩﺩ. ۳) ﭼﯿﺰﯼ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﯿﻮﻩ ﺑﺎﻍ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺣﻤﻞ ﻧﻜﻨﺪ. ﻭ ﺍﺣﺘﯿﺎﻁ ﺁﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﯾﻘﯿﻦ ﺑﻪ ﻋﺪﻡ ﺭﺿﺎﯾﺖ ﻣﺎﻟﻚ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﻛﻨﺪ. 📚 (ﺍﺳﺘﻔﺘﺎﺋﺎﺕ ﺟﺪﯾﺪ ﺁﯾﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﮑﺎﺭﻡ ﺷﯿﺮﺍﺯﯼ ﺩﺍﻡ ﻇﻠﻪ، ﺝ۱، ﺱ ۱۵۷۸) ⭕️ سؤﺍﻝ: ﺍﮔﺮ ﻛﺴﯽ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﺳﻬﻞ ﺍﻧﮕﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﺷﺨﺼﯽ ﺿﺮﺭ ﻭ ﺯﯾﺎﻧﯽ ﻭﺍﺭﺩ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺩﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﺷﺨﺺ ﺑﺮﺍﯼ ﻃﻠﺐ ﺣﻼﻟﯿﺖ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﻜﻠﯿﻔﺶ ﭼﯿﺴﺖ؟ ✅ ﺟﻮﺍﺏ: ﺍﮔﺮ ﺿﺮﺭ ﻭ ﺯﯾﺎﻥ ﻣﺎﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﻭ ﯾﺎ ﺑﻪ ﻧﺤﻮﯼ ﻃﻠﺐ ﺣﻼﻟﯿﺖ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻃﺮﻑ ﺭﺍ ﻧﻤﯽ‌ﺷﻨﺎﺳﺪ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺍﻭ ﺑﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﺠﺘﻬﺪ ﺟﺎﻣﻊ ﺍﻟﺸﺮﺍﯾﻂ ﺑﻪ ﻓﻘﯿﺮ ﺻﺪﻗﻪ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﻫﻢ ﺗﻮﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﺪ. 🔸 ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺿﺮﺭ ﻭ ﺯﯾﺎﻥ ﻏﯿﺮ ﻣﺎﺩﯼ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺜﻼً ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﻏﯿﺒﺖ ﯾﺎ ﺗﻬﻤﺖ ﺁﺑﺮﻭﯼ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺭﯾﺨﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﻮﺀ ﻇﻦ ﺁﻥ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﺨﺺ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺑﺮ ﻃﺮﻑ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻭ ﯾﺎ ﺗﻜﺬﯾﺐ ﮔﻔﺘﻪ‌ﻫﺎﯼ ﻗﺒﻠﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﻓﻊ ﻣﺸﻜﻠﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ➕ ﺍﮔﺮ ﺍﯾﻦ ﺟﻬﺖ ﻫﻢ ﻣﻤﻜﻦ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻃﻠﺐ ﻣﻐﻔﺮﺕ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﻧﯿﺰ ﺗﻮﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﺍﻧﺸﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﻋﻔﻮ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ. 📚 (ﺟﺎﻣﻊ ﺍﻟﻤﺴﺎﺋﻞ ﺁﯾﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﺎﺿﻞ ﻟﻨﮑﺮﺍﻧﯽ ﺭﻩ، ﺝ ۲، ﺱ ۱۲۰۰ ﻭ ۱۲۰۱) کانال احکام شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: آیا در پایان وقت شرعی نیمه شب، نماز عشا قضا می‌‌شود؟ ✅ جواب: واجب است نماز عشا را تا قبل از نیمه شب شرعی بخوانند و بعد از آن به قصد قربت بجا آورده و نیت ادا و قضا نکنند. 📚 استفتاء از آیت الله العظمی خامنه‌ای کانال احکام شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ سوال: حکم تکبیره الاحرام در نماز چیست؟ ✅ همه مراجع: اولین جزء نماز «الله اکبر» است که آن را «تکبیره الاحرام» می گویند. — تکبیره الاحرام از ارکان نماز محسوب می‌شود و گفتن آن در اول هر نماز واجب است و ترک آن، خواه از روی عمد باشد یا اشتباه، نماز را باطل می کند. — تکرار کردن تکبیره الاحرام با همان نیت قبلی نیز موجب باطل شدن نماز می‌شود و فرقی نیست میان این که زیاده گویی عمدی باشد و یا اشتباهی. [1] ✒️ آیات عظام سیستانی و مکارم: اگر اضافه کردن تکبیره الاحرام و تکرار آن عمدی باشد، موجب باطل شدن نماز می شود. [2] توجه: مستحب است نمازگزار در هنگام تکبیره الاحرام و دیگر تکبیرهای نماز، دست ها را تا مقابل گوش ها بالا ببرد. — منظور از بالا آوردن این نیست که دست ها را کنار گوش نهاده، بعد تکبیر بگوید؛ بلکه وقتی دست‌ها را به سمت گوش بالا می‌برد، تکبیر را شروع می‌کند و وقتی به کنار گوش می‌رسد، تکبیر پایان می یابد. مستحب است هنگام بالا آوردن دست‌ها تا مقابل گوش، انگشتان دست بسته باشد و کف دست رو به قبله قرار گیرد. 📚 پی‌نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 948 — امام، تحریرالوسیله، ج1، القول فی تکبیره الاحرام [2]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، قبل از م 582 و المسائل المنتخبه، تکبیره الاحرام، ص 125 کانال احکام شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36