#سجده #مانع_سجده
💠 @AHKAME
⭕️ #حاج_آقا_مسئلةٌ: اگر به صورتمان كرم سفید كننده یا پودر بزنیم آیا هنگام سجده كه #پیشانى باید به مهر بخورد اشكال ندارد؟
✅ آیةالله العظمی امام خامنهای : اگر #آرایش ایجاد شده مانع بین پیشانی و #مهر باشد، اشکال دارد و گرنه صرف چرب بودن مانع سجده کردن نمیشود.
➕ آیةالله العظمی مکارم شیرازی: اگر چربی به طوری نباشد که بصورت یک قشر روی پوست قرار گرفته باشد #سجده مانعی ندارد.
#احکام #احکام_سجده #احکام_آرایش
کانال احکام بروز شرعی در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
#احکام_نماز #سجده #حائل
💠 @AHKAME
⭕️ سؤال: گاهی موقع نماز #چادرم روی #مهر میافتد، آیا #نماز قبول است؟
✅ جواب:
➕ آیتالله العظمی خامنهای: اگر هنگام سجده متوجه وجود حائل نبوده، إعاده بر او واجب نیست.
✖️ در حین #نماز متوجه شدید: واجب است بدون این که سر خود را از زمین بلند کند، #پیشانی اش را حرکت دهد تا روى مهر قرار بگیرد.
➕ اگر بلند کردن #پیشانى از زمین براى سجده روى #مهر بر اثر جهل یا فراموشى بوده و این عمل را فقط در یکى از دو #سجده یک رکعت انجام میداده، نمازش صحیح است و إعاده واجب نیست.
📚 استفتاء از امام خامنهای
کانال احکام بروز شرعی در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
❌ شش باور نادرست در مورد #غسل_جنابت
💠 @AHKAME
❕ عدهای در مورد غسل جنابت باورهای غلطی دارند:
🚫۱. اگر در حین غسل دست به بدن نکشند غسل شان صحیح نیست.
🚫 ۲. باید رو به قبله غسل کرد.
🚫 ۳. باید بدن، قبل از غسل خشک باشد.
🚫 ۴. باید کارهای #غسل پی در پی باشد.
🚫 ۵. عوض کردن تمام لباسهایش حتی اگر نجس نشده باشد، در حالی که لباسی فقط باید عوض شود که نجس شده است.
🚫 ۶. اگر در روز ماه رمضان #محتلم شوند روزه آنها باطل است.
🔻 در حالی که تمام اینها باورهای غلطی است.
کانال احکام بروز رسانی در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
#احکام_غسل #دست_کشیدن
💠 @AHKAME
⭕️ #حاج_آقا_مسئلةٌ: آیا دست کشیدن و خشک بودن بدن، در غسل ترتیبی لازم است؟
✅ جواب: در غسل لازم است آب به پوست بدن برسد، پس اگر بدون دست مالیدن، آب به تمام بدن برسد نیازی به دست مالیدن نیست.
🔸 خیس بودن در غسل اشکالی ندارد ولی باید آب به نیت غسل بر روی اعضای غسل ریخته شود یعنی بعد از #استحمام آب را روی سر و گردن به نیت غسل بریزید بعد طرف راست بدن آنهم به نیت غسل و بعد طرف چپ بدن به نیت #غسل آب ریخته شود و شسته شود.
کانال احکام بروز شرعی در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
#احکام_غسل
💠 @AHKAME
✅ سه نکته در مورد غسل جنابت:
۱- غسل #جنابت برای کسی که #جنب شده، مستحب است ولی زمانی که وقت نماز برسد یا کاری که نیاز به غسل دارد بخواهد انجام بدهد ، این غسل میشود واجب
۲- کسی که #غسل جنابت کرده است ، نباید برای نماز ، وضو بگیرد.
۳- #غسل جنابت را میتوان به هر دو صورت انجام داد: ترتیبی – ارتماسی
📚 توضیح المسائل مراجع – مسئله ۳۵۷ - ۳۹۱- ۳۶٠
کانال احکام بروز شرعی در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
#ﺍﺣﮑﺎﻡ_ﻏﺴﻞ #غسل_جنابت
💠 @AHKAME
⚪️ ﺩﺭ ﺷﺮﯾﻌﺖ ﺍﺳﻼﻡ ﻏﺴﻞ ﺟﻨﺎﺑﺖ، ﺍﺯ ﻏﺴﻞﻫﺎﯼ ﻭﺍﺟﺒﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﻨﺐ ﺷﺪﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﻮﺩ.
🔶 ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺟﻨﺐ ﺷﺪﻥ
ﺑﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻭ ﭼﯿﺰ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺟﻨﺐ ﻣﯽﺷﻮﺩ:
🔸 ﺟﻤﺎﻉ (ﺁﻣﯿﺰﺵ):
ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺟﻤﺎﻉ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺧﺘﻨﻪﮔﺎﻩ ﻭ ﯾﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﺍﺧﻞ ﺷﻮﺩ، ﺩﺭ ﺯﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﺩﺭ ﻣﺮﺩ، ﺩﺭ ﻗُﺒﻞ (ﺟﻠﻮ) ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﺩﺭ ﺩُﺑﺮ (ﻋﻘﺐ)، ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﯾﺎ ﻧﺎﺑﺎﻟﻎ، ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﻣﻨﯽ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻧﯿﺎﯾﺪ، ﻫﺮ ﺩﻭ ﺟﻨﺐ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.
🔸 ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻥ ﻣﻨﯽ:
ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻥ ﻣﻨﯽ ﭼﻪ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺏ ﺑﺎﺷﺪ (ﺍﺣﺘﻼﻡ)، ﯾﺎ ﺑﯿﺪﺍﺭﯼ، ﮐﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﺯﯾﺎﺩ، ﺑﺎ ﺷﻬﻮﺕ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﺑﯽ ﺷﻬﻮﺕ، ﺑﺎﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﺑﯽ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﻘﯿﻦ ﺩﺍﺭﺩ ﺁﺑﯽ ﮐﻪ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻩ ﻣﻨﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﻣﺎ ﺭﻃﻮﺑﺖ ﯾﺎ ﺁﺑﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻣﯽﺁﯾﺪ، ﻭﻟﯽ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﺪ ﻣﻨﯽ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﺭﻃﻮﺑﺖ ﺩﯾﮕﺮ، ﺍﮔﺮ ﺍﯾﻦ ﺷﺨﺺ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺳﺎﻟﻢ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺁﻥ ﺁﺑﯽ ﮐﻪ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺳﻪ ﻋﻼﻣﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺣﮑﻢ ﺑﻪ ﻣﻨﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻥ ﺑﺸﻮﺩ (ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺷﮏ).
ﺑﺎ ﺷﻬﻮﺕ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ.
ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻥ ﺟﻬﻨﺪﮔﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻥ، ﺑﺪﻥ ﺳﺴﺖ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ.
◽️ ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺷﺨﺺ، ﻣﺮﺩﯼ ﻣﺮﯾﺾ ﻭ ﯾﺎ ﺯﻥ ﺑﺎﺷﺪ، ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺁﺏ ﺑﺎ ﺷﻬﻮﺕ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﺩﺭ ﺟﻨﺎﺑﺖ ﺍﻭ ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻋﻼﻣﺖ ﺩﯾﮕﺮ ﻻﺯﻡ ﻧﯿﺴﺖ، ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﯾﺾ - ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺯﻥ - ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﻏﺴﻞ، ﻭﺿﻮ ﻫﻢ ﺑﮕﯿﺮﺩ (ﺍﮔﺮ ﻗﺒﻼً ﻭﺿﻮ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ) ﻭ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﻠﯽ ﺍﮔﺮ ﺳﻪ ﻋﻼﻣﺖ ﺟﻤﻊ ﻧﺒﻮﺩ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﻏﺴﻞ، ﻭﺿﻮ ﻫﻢ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﺩ، ﺍﮔﺮ ﻗﺒﻼً #ﻭﺿﻮ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪﺍﺳﺖ ﻭ ﻭﻇﯿﻔﻪﺍﺵ ﻫﻢ ﻭﺿﻮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ، ﻣﻨﺘﻬﺎ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﮐﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﻏﺴﻞ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻭﺿﻮ ﻫﻢ ﺑﮕﯿﺮﺩ. ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻭﻝ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﻏﺴﻠﯽ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺑﺒﺮﺩ، ﺑﻌﺪ ﻭﺿﻮ ﺑﮕﯿﺮﺩ؛ ﭼﻮﻥ ﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻏﺴﻞ ﺟﻨﺎﺑﺖ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻭﺿﻮ ﮔﺮﻓﺖ.
🔘 ﺳﻮﺍﻝ: ﭼﺮﺍ ﺍﺳﻼﻡ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺟﻨﺐ ﺷﺪﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻮﯾﯿﻢ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﻛﻪ ﻓﻘﻂ ﻋﻀﻮ ﻣﻌﯿﻨﯽ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺁﯾﺎ ﻣﯿﺎﻥ ﺑﻮﻝ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻥ ﻣﻨﯽ ﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﯾﻜﯽ ﻓﻘﻂ ﻣﺤﻞ ﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺷﺴﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ؟
🔶 ﭘﺎﺳﺦ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻥ ﻣﻨﯽ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﯾﻚ ﻋﻤﻞ ﻣﻮﺿﻌﯽ ﻧﯿﺴﺖ (ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﻮﻝ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ ﺯﻭﺍﯾﺪ) ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻨﻜﻪ ﺍﺛﺮ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺪﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺳﻠﻮﻝﻫﺎﯼ ﺑﺪﻥ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺧﺮﻭﺝ ﺁﻥ ﺩﺭ ﯾﻚ ﺣﺎﻟﺖ ﺳﺴﺘﯽ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﻓﺮﻭ ﻣﯽﺭﻭﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺩ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺁﻥ ﺭﻭﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺟﺰﺍﺀ ﺑﺪﻥ ﺍﺳﺖ.
🔸 ﻃﺒﻖ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺩﺭ ﺑﺪﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﻭ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﻧﺒﺎﺗﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎﯼ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﻣﯽﻛﻨﺪ (ﺍﻋﺼﺎﺏ ﺳﻤﭙﺎﺗﯿﻚ) ﻭ (ﺍﻋﺼﺎﺏ ﭘﺎﺭﺍﺳﻤﭙﺎﺗﯿﻚ) ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺭﺷﺘﻪ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺑﺪﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩﻫﺎ ﻭ ﺟﻬﺎﺯﺍﺕ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﻭ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩﺍﻧﺪ.
ﻭﻇﯿﻔﻪ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﺳﻤﭙﺎﺗﯿﻚ (ﺗﻨﺪ ﻛﺮﺩﻥ) ﻭ ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻭﺍﺩﺍﺷﺘﻦ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻭﻇﯿﻔﻪ ﺍﻋﺼﺎﺏ (ﭘﺎﺭﺍﺳﻤﭙﺎﺗﯿﻚ) (ﻛﻨﺪ ﻛﺮﺩﻥ) ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﻧﺒﺎﺗﯽ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩﻫﺎﯼ ﺑﺪﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺘﻌﺎﺩﻝ ﻛﺎﺭ ﻣﯽﻛﻨﺪ.
ﮔﺎﻫﯽ ﺟﺮﯾﺎﻥﻫﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﺑﺪﻥ ﺭﺥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﯽﺯﻧﺪ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﯾﻦ ﺟﺮﯾﺎﻧﻬﺎ ﻣﺴﺄﻟﻪ (ﺍﺭﮔﺎﺳﻢ = ﺍﻭﺝ ﻟﺬّﺕ ﺟﻨﺴﯽ) ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﻣﻘﺎﺭﻥ ﺧﺮﻭﺝ ﻣﻨﯽ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ.
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﻗﻊ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﭘﺎﺭﺍﺳﻤﭙﺎﺗﯿﻚ ﺑﺮ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﺳﻤﭙﺎﺗﯿﻚ ﭘﯿﺸﯽ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻣﻨﻔﯽ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﯽﺧﻮﺭﺩ.
🔸 ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻧﯿﺰ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻣﻮﺭﯼ ﻛﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﺳﻤﭙﺎﺗﯿﻚ ﺭﺍ ﺑﻜﺎﺭ ﻭﺍﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺭﻓﺘﻪ ﺭﺍ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻛﻨﺪ ﺗﻤﺎﺱ ﺁﺏ ﺑﺎ ﺑﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﺎ ﻛﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ (ﺍﺭﮔﺎﺳﻢ) ﺭﻭﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻋﻀﺎﯼ ﺑﺪﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺤﺴﻮﺱ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺑﺪﻥ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﯽﺧﻮﺭﺩ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻣﯿﺰﺵ ﺟﻨﺴﯽ ﯾﺎ ﺧﺮﻭﺝ ﻣﻨﯽ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺪﻥ ﺑﺎ ﺁﺏ ﺷﺴﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﭘﺮﺗﻮ ﺍﺛﺮ ﺣﯿﺎﺕ ﺑﺨﺶ ﺁﻥ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﻛﺎﻣﻞ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺑﺪﻥ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﺩﺩ. (ﻭ ﺍﯾﻨﻜﻪ ﻣﯽﺑﯿﻨﯿﻢ ﺩﺭ ﺧﺒﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﯽ ﺑﻦ ﻣﻮﺳﯽ ﺍﻟﺮﺿﺎ ـ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼﻡ ـ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺍﻥ ﺍﻟﺠﻨﺎﺑﻪ ﺧﺎﺭﺟﻪ ﻣﻦ ﻛﻞ ﺟﺴﺪﻩ ﻓﻠﺬﻟﻚ ﻭﺟﺐ ﻋﻠﯿﻪ ﺗﻄﻬﯿﺮ ﺟﺴﺪﻩ ﻛﻠﻪ» «ﺟﻨﺎﺑﺖ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺪﻥ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻣﯽﺁﯾﺪ ﻭ ﻟﺬﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﺷﺴﺖ» (ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ ۱، ﺹ ۴۶۶) ﮔﻮﯾﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺳﺖ.)
🔸 ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻓﺎﯾﺪﻩ ﻏﺴﻞ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﻏﺴﻞ ﻛﺮﺩﻥ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﯾﻚ ﻧﻮﻉ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻧﯿﺰ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﺁﻥ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﮔﺮ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﻧﯿّﺖ ﻭ ﻗﺼﺪ ﻗﺮﺑﺖ ﺑﺸﻮﯾﯿﻢ ﻏﺴﻞ ﺻﺤﯿﺢ ﻧﯿﺴﺖ.
ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺧﺮﻭﺝ #ﻣﻨﯽ ﯾﺎ ﺁﻣﯿﺰﺵ ﺟﻨﺴﯽ ﻫﻢ ﺭﻭﺡ ﻣﺘﺄﺛﺮ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻢ ﺟﺴﻢ. ﺭﻭﺡ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺷﻬﻮﺍﺕ ﻣﺎﺩﯼ ﻛﺸﯿﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺟﺴﻢ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺳﺴﺘﯽ ﻭ ﺭﻛﻮﺩ.
ﻏﺴﻞ ﺟﻨﺎﺑﺖ ﻛﻪ ﻫﻢ ﺷﺴﺘﺸﻮﯼ ﺟﺴﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﯾﻨﻜﻪ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﻗﺮﺑﺖ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ ﺷﺴﺘﺸﻮﯼ ﺟﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﺍﺛﺮ ﺩﻭﮔﺎﻧﻪﺍﯼ ﺭﻭﯼ ﺟﺴﻢ ﻭ ﺭﻭﺡ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﺩ ﺗﺎ ﺭﻭﺡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ ﺳﻮﻕ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺟﺴﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﭘﺎﻛﯽ ﻭ ﻧﺸﺎﻁ ﻭ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ.
ادامه مطلب 👇👇👇👇
ادامه از مطلب بالا 👆👆👆👆
▫️ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻭﺟﻮﺏ ﻏﺴﻞ ﺟﻨﺎﺑﺖ ﯾﻚ ﺍﻟﺰﺍﻡ #ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺎﻙ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺑﺪﻥ ﻭ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﺳﺖ ﺯﯾﺮﺍ ﺑﺴﯿﺎﺭﻧﺪ ﻛﺴﺎﻧﯽ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺎﻓﺖ ﺧﻮﺩ ﻏﺎﻓﻞ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﻭﻟﯽ ﺍﯾﻦ ﺣﻜﻢ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﻣﯽﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻓﻮﺍﺻﻞ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺷﺴﺘﺸﻮ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﭘﺎﻙ ﻧﮕﺎﻫﺪﺍﺭﻧﺪ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻋﺼﺎﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﺴﯿﺎﺭﻧﺪ ﻛﺴﺎﻧﯽ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻋﻠﻞ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺍﺯ ﻧﻈﺎﻓﺖ ﻭ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺑﺪﻥ ﻏﺎﻓﻠﻨﺪ. (ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﯾﻦ ﺣﻜﻢ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﯾﻚ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻛﻠﯽ ﻭ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺍﺳﺖ ﺣﺘﯽ ﻛﺴﯽ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺗﺎﺯﻩ ﺑﺪﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺷﺴﺘﻪ، ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯽﺷﻮﺩ).
🔻 ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺟﻬﺎﺕ ﺳﻪ ﮔﺎﻧﻪ ﻓﻮﻕ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﯽﺳﺎﺯﺩ ﻛﻪ ﭼﺮﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺧﺮﻭﺝ ﻣﻨﯽ (ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺏ ﯾﺎ ﺑﯿﺪﺍﺭﯼ) ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ #ﺁﻣﯿﺰﺵ #ﺟﻨﺴﯽ (ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﻣﻨﯽ ﺧﺎﺭﺝ ﻧﺸﻮﺩ) ﻏﺴﻞ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﺷﺴﺖ.
🔷 ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻏﺴﻞ #ﺟﻨﺎﺑﺖ
ﻏﺴﻞ ﺟﻨﺎﺑﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ:
ﺍﻭﻝ: #ﺗﺮﺗﯿﺒﯽ
ﺩﻭﻡ: #ﺍﺭﺗﻤﺎﺳﯽ
🔹 ﺩﺭ #ﻏﺴﻞ_ﺍﺭﺗﻤﺎﺳﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺪﻥ ﭘﺎﮎ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﻏﺴﻞ ﺗﺮﺗﯿﺒﯽ ﭘﺎﮎ ﺑﻮﺩﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺪﻥ ﻻﺯﻡ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺪﻥ ﻧﺠﺲ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻗﺴﻤﺘﯽ ﺭﺍ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻏﺴﻞ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﻥ ﻗﺴﻤﺖ ﺁﺏ ﺑﮑﺸﺪ ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺳﺖ.
🔹 ﻏﺴﻞ ﺗﺮﺗﯿﺒﯽ
ﺩﺭ ﻏﺴﻞ #ﺗﺮﺗﯿﺒﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻧﯿﺖ ﻏﺴﻞ، ﻧﺨﺴﺖ ﺳﺮ ﻭ ﮔﺮﺩﻥ، ﻭ ﺳﭙﺲ ﻧﯿﻤﻪٔ ﺭﺍﺳﺖ ﺑﺪﻥ ﺍﺯ ﮔﺮﺩﻥ ﺗﺎ ﮐﻒ ﭘﺎ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻌﺪ ﻧﯿﻤﻪٔ ﭼﭗ ﺑﺪﻥ ﺍﺯ ﮔﺮﺩﻥ ﺗﺎ ﮐﻒ ﭘﺎ ﻭ ﺩﺳﺖ ﭼﭗ ﺭﺍ ﺑﺸﻮﯾﺪ.
🔹 ﻏﺴﻞ ﺍﺭﺗﻤﺎﺳﯽ
ﺩﺭ #ﻏﺴﻞ ﺍﺭﺗﻤﺎﺳﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺁﺏ ﺩﺭ ﯾﮏ ﻟﺤﻈﻪ، ﺗﻤﺎﻡ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﺑﮕﯿﺮﺩ. ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻧﯿﺖ ﻏﺴﻞ ﺍﺭﺗﻤﺎﺳﯽ ﺩﺭ ﺁﺏ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﺳﺘﺨﺮ ﻓﺮﻭ ﺭﻭﺩ.
کانال احکام بروز شرعی در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
#احکام_غسل
⭕️ آیا غسل ارتماسی در استخر شنا در حالی که شخص مایو به تن دارد، صحیح است؟
💠 @AHKAME
پاسخ :
💠 آیت الله خامنه ای:
۱-در غسل ارتماسی باید تمام بدن را یک باره در آب فرو برد به طوری که آب به همه جای بدن برسد.
۲. در غسل ارتماسى اگر همه بدن زیر آب باشد و بعد از نیّت غسل، بدن را حرکت دهد غسل صحیح است.
بنابر این اگر مایو مانع رسیدن آب به بدن نباشد، غسل صحیح است، اما اگر مانع باشد باطل است.
📚 اجوبة الاستفتاءات، س ۱۹۱ و ۱۹۲ و استفتا از دفتر معظم له، باب طهارت، م ۸۴
🔸آیت الله سیستانی : غسل ارتماسى به دو نحو انجام مىگیرد:
🔹دفعى و تدریجى.
۱. در غسل ارتماسى #دفعى، باید در یک آن، آب تمام بدن را فرا بگیرد، ولى معتبر نیست که قبل از شروع در غسل تمام بدن بیرون آب باشد بلکه اگر مقدارى از آن بیرون باشد و به نیّت غسل در آب فرو رود کفایت مىکند.
۲. در #غسل_ارتماسى تدریجى باید بدن را به نیّت غسل تدریجاً با حفظ وحدت عرفى در آب فرو بَرَد و در این قسم لازم است که هر عضو قبل از غسل دادن آن بیرون آب باشد.
🔸آیت الله مکارم شیرازی: غسل ارتماسى آن است که بعد از نیّت، تمام بدن را یک دفعه یا به تدریج در آب فرو مىبرد، خواه در مثل حوض و استخر باشد و یا زیر آبشارى که آب آن یک مرتبه تمام بدن را فرا مىگیرد، امّا غسل ارتماسى زیر دوش معمولى ممکن نیست.
هر گاه مقدارى از بدن بیرون آب باشد و نیّت غسل ارتماسى کند و در آب فرو رود کافى است، امّا اگر تمام بدن زیر آب باشد و آن را تکان دهد مشکل است.
🔸آیت الله وحید خراسانی: غسل ارتماسی به فرو بردن تمام بدن در آب محقق می شود، و تحقق غسل ارتماسی در صورتی که قسمتی از بدن در آب باشد به فرو بردن باقی بدن مورد اشکال است، و بنابراحتیاط واجب به گونه ای باشد که عرفاً صدق کند که بدن را دفعةً در آب فرو برده است.
در غسل ارتماسی بنابراحتیاط باید هنگام فرو بردن اول جزء بدن در آب تا آخر جزء، نیّت غسل داشته باشد.
📚 توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ۱، ص ۲۱۹، مسأله ۳۶۷
💠 @AHKAME