✅ حکم #قیام (ایستاده بودن) در نماز
اقسام قیام واجب :
🔻۱- #رکن
الف) قیام هنگام تکبیرة الاحرام، نیت کردن.
ب) قیام هنگام رفتن به رکوع (متصل به رکوع).
🔻۲- #غیر رکن
الف) قیام هنگام قرائت حمد و سوره.
ب) قیام بعد از رکوع،(وقتی از رکوع برخاستیم باید یک لحظه کاملا بایستیم بدون حرکت)
✳️ کسی که قادر است نماز را ایستاده بخواند و عذری ندارد باید از شروع نماز تا رفتن به رکوع، در حال ایستاده باشد، و نیز واجب است پس از رکوع و پیش از رفتن به سجده بایستد. ترک قیام عمداً در این حالات، موجب باطل شدن نماز است.
✳️ ایستاده بودن در حال #تکبیرةالاحرام و نیز پس از اتمام #قرائت و پیش از رفتن به رکوع، رکن است یعنی اگر سهواً و از روی فراموشی هم آن را ترک کند نماز باطل میشود.
توجه:👇👇
🔺اگر رکوع را فراموش کند و بعد از حمد و سوره بنشیند و در این هنگام یادش بیاید که رکوع نکرده، باید برخیزد و بایستد و از حال ایستاده به رکوع برود، پس اگر بدون برخاستن و ایستادن از همان حال نشسته خود را به حالت خمیدگی رکوع برساند نمازش باطل است.
🔹منبع :👇
رهبری https://b2n.ir/49445
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ واجبات قیام
✳️ نمازگزار در حال #قیام باید بدن را حرکت ندهد و به طرفی به طور آشکار خم نشود و به جایی تکیه نکند، مگر این که از روی ناچاری یا سهو و فراموشی باشد.
✳️ الف : موقعی که انسان در نماز بخواهد کمی جلو یا عقب برود یا بدن را کمی به طرف راست و چپ حرکت دهد، باید ذکری را که به خواندن آن مشغول است در حال این حرکت، قطع کند.
✳️ ب : کسی که در حال نماز قادر بر ایستادن نیست، باید نشسته نماز بخواند ولی اگر میتواند به چیزی تکیه دهد و بایستد وظیفهی او نماز ایستاده است.
✳️ ج : کسی که نشسته نماز میخواند، اگر بعد از خواندن حمد و سوره بتواند بایستد و رکوع را به جا آورد باید بایستد و از حال ایستاده به رکوع برود.
✳️ د : کسی که که خوابیده نماز میخواند اگر بدون حرج و زحمت بتواند دربین نماز بنشیند یا بایستد، باید هر مقداری را که میتواند نشسته یا ایستاده بخواند. همچنین کسی که نشسته نماز میخواند باید هر مقدار که بدون حرج و زحمت برای او ممکن است ایستاده نماز بخواند.
🔻اگر در اول وقت، قادر بر نماز ایستاده نبود و یقین داشت که ناتوانی او از نماز ایستاده، تا آخر وقت ادامه خواهد یافت، ولی قبل از آخر وقت توانست ایستاده نماز بخواند باید نماز را به طور ایستاده اعاده کند.
🔹منبع : #رهبری : https://b2n.ir/49445
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ تیمم با چه چیزهائی صحیح است و با چه چیزهائی جایز نیست .
✳️ #تیمم بر روی #خاک، #سنگ، #ریگ، #کلوخ، به نظر همه مراجع صحیح است .
🔻 فقط روی سنگ و ریگ و کلوخ را آقای #زنجانی در حال اختیار کافی نمی داند.
✳️ تیمم روی #سرامیک و #کاشی و #ظرفها و #کوزه های لعابی را هم اگر از طرف غیر لعاب آن که خاک است انجام شود طبق نظر همه صحیح است
✳️ #تیمم روی #آجر و #سفال،
امام، #رهبری، #سیستانی، #وحید، #فاضل، #شبیری، صحیح می دانند.
🔻#صافی و #نوری، مطلقا جایز نمی دانند.
🔻#بهجت، در حال #اختیار صحیح نیست، در حال #اضطرار میان تیمم با آجر وسفال ومانند غبار باید جمع کند )یعنی یکبار با آجر وسفال و دوباره با مانند غبار تیمم کند.
🔻#مکارم، بنابر احتیاط واجب تیمم با آجر وسفال چه در حال اختیار چه اضطرار صحیح نیست.
🔻#خوئی، #تبریزی، در صورت اختیار بنابر احتیاط واجب صحیح نیست، اما در حال اضطرار صحیح است.
✳️ تیمم روی #سیمان (بتون) و #موزائیک،
#امام، #رهبری، #سیستانی، #بهجه، #تبریزی، تیمم صحیح است.
🔻#مکارم، #صافی، #اراکی، #گلپایگانی، تیمم روی آنها باطل است.
✳️ تیمم روی #گچ و #سنگ_گچ،
الف ) مطلقا تیمم روی آنها صحیح است.
#رهبری، #سیستانی، #وحید،
ب ) بنابر احتیاط واجب جایز نیست .
#مکارم، #فاضل،
ج ) بنابر احتیاط واجب در حالت اختیار جایز نیست، اما در حالت اضطرار اشکال ندارد.
#امام، #صافی، #اراکی،#گلپایگانی،
🔹منابع : 👇👇
مکارم https://b2n.ir/61831
سیستانی https://b2n.ir/67817
رهبری https://b2n.ir/65028
امام https://b2n.ir/98917
بهجت https://b2n.ir/34913
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم #تجافی در تشهد.
✳️ سوال : اگر کسی در رکعت چهارم نماز چهار رکعتی به امام اقتدا کرد، هنگامی که امام #تشهد و سلام را میخواند آیا باید تا پایان نماز امام جماعت به صورت تجافی بنشیند یا این که میتوان قبل از خواندن تشهد از طرف امام بلند شده و رکعت دوم را شروع کند؟
🔻در تشهد رکعت دوم امام وظیفه ماموم چیست اگر یک رکعت دیر اقتدا کرده بود؟
✳️ #رهبری در رکعت آخر #تجافی لازم نیست، گرچه موافق احتیاط است.
🔻در تشهد رکعت دوم امام ذکر و تسبیح لازم نیست؛ ولی احوط آن است که تجافی کند و اگر نکرد جماعتش یا نمازش باطل نمی شود.
✳️ #مکارم : كسى كه يك ركعت از امام عقب مانده، وقتى امام تشهّد را مى خواند احتياط واجب آن است كه زانوها را از زمين بلند كند و انگشتان دست و سينه پا را بر زمين بگذارد و بنابراحتیاط مستحب همراه او تشهّد بخواند، يا ذكر بگويد
🔻و اگر در تشهّد آخر است بنابر احتیاط واجب صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و ادامه دهد.
✳️ #سیستانی : اگر مأموم در ركعت دومِ امام اقتدا كند، لازم نیست حمد و سوره را بخواند؛ ولی مستحب است قنوت و تشهّد را با امام بخواند و احتیاط واجب آن است كه موقعِ نشستن برای تشهّد، به صورت تجافی بنشیند (یعنی انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را از زمین کمی بلند كند) - هرچند نخواهد در حال تجافی تشهّد را بخواند.
منابع :👇👇
سیستانی https://b2n.ir/30632
مکارم https://b2n.ir/51635
رهبر https://b2n.ir/06896
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم #جلسه_استراحت بعد از سجده دوم
✳️ #امام :در سجده چیزهاى دیگرى لازم است که در رکن بودنش دخالتى ندارند: ... و از آن جمله: سر را از سجده اول بردارد و به طور معتدل و آرام بنشیند.
🔻و بعد از سر برداشتن از #سجده دوم، قبل از آنکه بایستد با آرامش بدن بنشیند و این نشستن را جلسه استراحت مى گویند و احتیاط لازم آن است که آن را ترک نکند.
✳️ #رهبری : میان دو سجده در حالی که بدنش آرام است، بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ».
🔻در رکعت اول و نیز در رکعت سوم نمازهای چهار رکعتی، بنابر احتیاط واجب باید بعد از سجدهی دوم بنشیند و سپس برای رکعت بعد برخیزد.
✳️ #مکارم : بعد از سجده اول باید بنشیند تا بدن ارام گیرد سپس به سجده رود.
🔻بعد از سجده دوم در جایى که تشهد واجب نیست بهتر است لحظه اى بنشیند سپس براى رکعت بعد برخیزد.
✳️ #سیستانی : بعد از تمام شدن ذكر سجده اول، واجب است راست بنشیند تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رود.
🔻در ركعت اول و ركعت سومی كه تشهّد ندارد، مثل ركعت سوم نماز ظهر و عصر و عشا، احتیاط واجب آن است كه بعد از سجده دوم، قدری بی حركت بنشیند و بعد برخیزد كه آن را جلسه استراحت مینامند.
🔹منابع : 👇👇
رهبری https://b2n.ir/85178
امام https://b2n.ir/06390
مکارم https://b2n.ir/72126
سیستانی https://b2n.ir/64602
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
download.jfif
6.7K
✅ تیمم بر چه چیزهایی صحیح یا باطل است.
✳️ #رهبری : تیمّم بر هر آنچه از زمین محسوب شود مانند #سنگ_گچ و سنگ #آهک، صحیح است. و بعید نیست، تیمّم بر گچ و آهک #پخته و #آجر و امثال آنها هم صحیح باشد.
🔻احتیاط آن است که در صورت امکان، پیشانى و پشت دستها پاک باشند و اگر فردى نتواند محل تیمّم را تطهیر کند، بدون آن تیمّم نماید؛ هرچند بعید نیست که طهارت در هر صورت شرط نباشد.
🔻اگر چیزهایى مثل خاک، گچ، سنگ که تیمّم بر آنها صحیح است، به #دیوار چسبیده باشند، تیمّم بر آنها صحیح است . در صحّت تیمّم، بودن آنها بر روى زمین شرط نیست.
——————————————————
خلاصه : طبق نظر مقام معظم رهبری تیمم بر تمام موارد بالا صحیح است، ضمن اینکه لازم نیست موضع تیمم پاک باشد .
🔹منبع : 👇👇
رهبری dhttps://b2n.ir/65028
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ کیفیت #مسح سر در وضو
✳️ سوال : شخصی بخاطر ریزش مو از #کلاه_گیس استفاده میکند که برداشتن آن به دلیل اینکه از چسب خاصی استفاده شده هزینه زیادی برایش دارد که به مشقت میافتد وظیفه او به هنگام غسل و وضو چیست ؟
✳️ مقام معظم #رهبری : #موى_مصنوعى اگر به نحو کلاه گیس باشد، واجب است براى غسل آن را بردارد، ولى اگر موى مصنوعى بر پوست سرکاشته شده باشد و برداشتن آن از جلوى سر باعث #عسر و حرجى شود که عادتاً قابل تحمل نیست، غسل با آن مجزى است.
✳️ سؤال: شخصى روى سرش موى مصنوعى مى گذارد، و در صورتى که نگذارد دچار مشکل مى گردد، آیا مسح بر آن موها جایز است؟
✳️ آیت الله #مکارم : هرگاه نتواند آب را به پوست سر برساند، بر همان موها مسح مى کند. و احتیاط آن است که تیمّم هم بکند
🔻اما کیفیت مسح سر با وجود کلاه گیس، کسی که از خدمات ترمیم مو استفاده کرده بدین صورت که یک #کلاه_گیس که قسمت جلویی (بالایی) سر را پوشش می دهد، با نوعی چسب جراحی به سرش چسبانده و ثابت می باشد
می تواند روی همان کلاه گیس در پیش سر مسح کنید.
🔻البته استفاده از کلاه گیس تنها در موارد ضرورت مجاز است و در غیر این صورت باید بر سر #مسح شود.
🔹منابع : 👇👇
رهبر https://b2n.ir/81504
مکارم https://b2n.ir/63703
❤️
✅ حکم #پوشش_کلاه گیس
✳️ سوال : آیا خانمی که #کلاه گیس استفاده می کند باید آن را از نامحرم بپوشد؟
✳️ #امام (ره) به #احتیاط واجب کلاه گیس را بپوشاند.
✳️ #مکارم : جزء #زینت است و ظاهر وجوب پوشاندن آن از نامحرم است.
✳️ #تبریزی و #صافی : باید در مقابل نامحرم بپوشاند.
✳️ #وحید، و #سیستانی : #کلاه گیس را باید بپوشاند و نگاه نامحرم وقتی روی سر خانم است جایز نیست
----‐--------‐‐-------‐-----‐------‐-----
🔻خلاصه : مرجعی نداریم صریح بگوید نگاه نامحرم به کلاه گیس اشکال ندارد
❌ناگفته نماند چند پست جلوتر نظر رهبر انقلاب و مکارم را آوردیم که( به موی جدا شده زن می توان نگاه کرد چون موضوع عوض شده) اما اشتباه نشود بر خلاف آن مساله، اینجا #موی جدا شده دوباره روی سر زن دیگری مورد استفاده قرار گرفته در واقع عضوی از اعضاء او حساب می شود.
🔹منابع :
وحید، ... http://yon.ir/MkYWM
سیستانی https://b2n.ir/01305
رهبری https://b2n.ir/00767
مکارم https://b2n.ir/47407
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ شک به #اقتدا کردن در بین نماز جماعت
✳️ سوال : اگر در بین نماز #جماعت شک کند که آیا نماز را که شروع کردم اقتدا کردم یا نه؟
✳️ جواب : مقام معظم #رهبری، #صافی، #تبریزی، #فاضل، #گلپایگانی، #نوری همدانی، می فرمایند دو حالت دارد
۱- اگر در موقعیتی است که وظیفه ماموم است ( مثلا دارد حمد و سوره را گوش می دهد ) باید نماز را به جماعت بخواند و تمام کند.
۲- اما اگر در #موقعیتی است که وظیفه امام وماموم هردو است ( مثلا در حال رکوع است ) باید #نمازش را فرادی بخواند.
✳️ آقای #مکارم، #سیستانی، #وحید خراسانی، می فرمایند : اگر در موقعیتی است که #وظیفه_امام است نماز را به جماعت بخواند والا فرادی بخواند.
🔻تفاوت این دو فتوا اینست که گروه دوم مراجع همین که در موقعیت امام باشی را برای جماعت کافی می دانند بر خلاف گروه اول که علاوه برآن گوش کردن به #حمد وسوره را هم لازم می دانستند تازه باز اگر در مقام ماموم نبود.
🔹منبع : https://b2n.ir/02317
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام اربعین سالار شهیدان به شما جویندگان احکام الهی،
✳️ از این به بعد بخاطر درخواست بعضی عزیزان احکام بانوان هم در کانال گذاشته خواهد شد.
✳️ همانطور که بیشتر مسائلی که تا به حال مطرح شده جواب سوالات عزیزانی بوده که یا حضوری یا تلفنی و پیامکی و یا از طریق کانالهای ایتا و سروش ...از ما پرسیده بودند.
🍃 هدف ما رسیدن سریع و بدون اتلاف وقت به جواب مسائل شرعی است که برای شما معمولا اتفاق می افتد و مبتلا به هستید.
و من الله التوفیق
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ کلّ #خونهائی که از بدن زن خارج می شود.
✳️ پنج نوع خون کلّا از بدن زن خارج می گردد.
1) #خون_زخم ؛ مثل دیگر زخمهای بدن .
2) #خون_بکارت ؛ که هنگام زائل شدن بکارت از بدن او خارج میگردد.
3) #خون_حیض ؛ غالبا در هر ماه چند روز از بدن زن خارج می گردد، که در این حالت به آن زن #حائض می گویند.
4) #خون_نفاس ؛ که با خروج اولین جزء #بچه از شکم زن از بدن او خارج می گردد.
5) #خون_استحاضه ؛ که سه نوع است
الف : #قلیله 》خون کم
ب : #متوسطه》نه زیاد نه کم
ج : #کثیره :》خون زیاد
✳️ توضیحات 👇👇👇
🔻خونی که به علت زخم و جراحتی از بدن زن خارج می گردد نه غسل دارد نه وضو، لذا فقط باید آن محل را برای نماز با شستن پاک کند. مثل خون بکارت.
✳️ خون حیض خونی است که
۱- غالبا گرم است،
۲- رنگ آن سیاه یا قرمز است،
۳- با فشار همراه با سوزش وگاهی درد خارج می گردد.
✳️ خون استحاضه خونی است که از رحم خارج می گردد نه حیض است نه نفاس و نه خون زخم، که👇
۱ - بیشتر اوقات زرد رنگ
۲ - زرد و رقیق
۳- بدون فشار و سوزش خارج می گردد.
🍃 زن را در این حالت #مستحاضه گویند. اقسام سه گانه آنرا در پست های بعدی مفصّل توضیح داده خواهد شد.
🔹منبع : https://b2n.ir/51571
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ #شرائط_حیض
۱) #بلوغ ؛ دختر باید بالغ شده باشد.
۲) #یائسه نبودن ؛ زن نباید اگر غیر سیده است از پنجاه سال به بالا باشد، اگر سیده است نباید از شصت سال قمری بیشتر باشد.
۳) خون #کمتر_از_سه روز نباشد و از #ده_روز بیشتر نباشد.
۴) خون آمدن #مستمر باشد ؛ یعنی قطع و وصل نشود.
🔻آقای #زنجانی استمرار را لازم نمی داند،
🔻#گلپایگانی، و #صافی هم قائلند اگر بعد از دو روز پاک شد بین تروک حایض و اعمال مستحاضه جمع کند.
۵) خون از بدن او خارج شود.
🔻البته طبق نظر بعضی مراجع ابتدای حیض باید خون بیرون بیاید اما در ادامه لازم نیست بیرون آمدن آن .
✳️ توضیحات : 👇👇
در مورد زمان یائسگی پنجاه سال قمری یعنی چهل و هشت سال و شش ماه شمسی، و شصت سال قمری یعنی پنجاه وهشت سال و هفتادو هفت روز و دوازده ساعت است.
🛑 خونی که دختر قبل از نه سالگی میبیند حیض نیست وخونیکه بعد از یائسگی می بیند فتاوای مختلف است در پست بعدی ذکر خواهد شد.
🔹منبع :https://b2n.ir/51571
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ گفتن تکبیره الاحرام قبل از امام جماعت
✳️ سوالی پیش آمده بود برای بنده خدایی، برای شما هم ممکنه پیش آمده باشه، می گفت تو مسجد داشتیم آماده می شدیم نماز جماعت بخوانیم صف که بسته شد صدای تکبیره الاحرام شنیدم من هم نیت کردم و تکبیر گفتم بعد متوجه شدم امام جماعت تازه داره تکبیر میگه فهمیدم من صدای شخص دیگری را با امام جماعت اشتباه گرفتم و خلاصه پیش از امام نیت کرده ام، وظیفه ام رو نمیدونستم چیه؟!
✳️ جواب سوال ایشان را مراجع اینگونه ذکر کرده اند
✳️ حضرات : امام (ره)، صافی، فاضل، گلپایگانی، بهجت، تبریزی، نوری، ومقام معظم رهبری می فرمایند : اگر اراده کرده نماز را با #جماعت بخواند نیت را به نماز مستحبی برگرداند سپس
۱- یا #نماز مستحبی را همانجا بشکند و با جماعت دوباره نیت کند
۲- یا نماز مستحبی را سریع بخواند وخود را به #نماز جماعت برساند.
✳️ اما آیت الله مکارم، وسیستانی می فرمایند اگر میخواهی به جماعت برسی در صورتی می توانی #نیت نماز مستحبی کنی که دو رکعت آنرا بخوانی والا گناه می کنی.
🔻نکته : فقط در دو جا می توان نیت نماز واجب را تبدیل به مستحب کرد یک مورد همینجاست 🍃مورد دوم هنگام شروع شدن نماز جمعه است.
🔹منبع : توضیح المسائل مراجع احکام نماز جماعت http://yon.ir/ygNZs
🔹بهجت http://yon.ir/sDxhQ
سیستانی https://b2n.ir/30632
امام https://b2n.ir/31949
رهبری https://b2n.ir/60313
❤️ @ahkamerouz احکام روز
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم خونهایی که خانم ها بعد از یائسگی می بینند.
✳️ سوال : اگر خانمی #بعد_از_یائسگی خونی دید که نشانه های حیض را داشت حکم آن چیست ؟
✳️ 1) نظر #امام، #گلپایگانی، #فاضل، #اراکی، #صافی، #سبحانی،#زنجانی، استحاضه است.
✳️ نظر #رهبری، #بهجت، #خوئی، #تبریزی، #وحید، چه سادات چه غیر سادات از پنجاه سال تا شصت سال بنابر احتیاط واجب جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه کند. و بعد از شصت سالگی استحاضه است.
✳️ نظر #سیستانی، خونی که زنان بعد از یائسگی میبینند، حیض نیست، خواه نشانههای حیض را داشته باشد یا نداشته باشد و سن یائسگی در زنان، شصت سال قمری است و خونی را که زنان پس از تمام شدن شصت سال قمری میبینند، حکم حیض را ندارد
🔻و زن در فاصله پنجاه تا شصت سالگی چه قُرَشیه باشد چه غیر قرشیه، حیض میبیند و زنهایی که قرشیه نیستند، در این فاصله در مواردی که قبل از این سن، حیض به حساب میآمد، باید کارهایی که بر حائض حرام است را ترک کنند و احتیاط مستحب است وظایف مستحاضه را نیز انجام دهند.
✳️ به نظر #مکارم بعد از پنجاه سال یائسه است اما اگر تا آخر عمرش هم خونی ببیند که علامت حیض را داشته باشد حیض است چه سادات چه غیر سادات.
✳️ نظر #نوری همدانی اگر خانم از سادات نیست این خون استحاضه است اگر از سادات است و بین پنجاه و شصت سالگی خون دیدن احتیاطا بین حیض و استحاضه جمع کنند.
🔹منبع : https://b2n.ir/51571
سیستانی https://b2n.ir/24812
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم زودتر گفتن #تکبیره_الاحرام و سلام قبل از امام.
✳️ #سیستانی : در صحّت جماعت شرط است كه مأموم #تكبیرة_الاحرام نماز را قبل از امام جماعت نگوید. همچنین نباید تكبیرة الاحرام را قبل از امام به پایان برساند، بلكه احتیاط مستحب آن است كه تا تكبیر امام تمام نشده تكبیر نگوید.
🔻اگر مأموم #سهواً پیش از امام سلام دهد، نمازش به جماعت صحیح است و لازم نیست دوباره با امام سلام بدهد، بلكه اگر #عمداً هم پیش از امام سلام دهد، اشكال ندارد و نمازش به جماعت #صحیح است.
✳️ #رهبری : اگر ماموم پيش از امام عمدا هم سلام دهد نمازش صحيح است.
🔻اگر ماموم غير از تكبيرة الاحرام و سلام چيزهاى ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشكال ندارد ولى اگر آنها را بشنود يا بداند امام چه وقت مىگويد،احتياط مستحب آن است كه پيش از امام نگويد.
✳️ #امام : ماموم نباید تکبیرة الاحرام را پیش از امام بگوید بلکه احتیاط واجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده تکبیر نگوید.
🔻اگر ماموم پیش از امام عمداً هم #سلام دهد نمازش صحیح است.
واگر ماموم غیر از تکبیرة الاحرام و سلام چیزهای دیگر نماز را پیش از امام بگوید اشکال ندارد. ولی اگر آنها را بشنود، یا بداند امام چه وقت می گوید، احتیاط مستحب آن است که پیش از امام نگوید
🔹منابع :
امام : https://b2n.ir/31949
سیستانی https://b2n.ir/30632
رهبری https://b2n.ir/60313
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ شرائط امام جماعت
✳️ #سیستانی ؛ یازده شرط برای امام جماعت ذکر کرده اند.
۱) بالغ باشد.
۲) عاقل باشد.
۳) حلال زاده باشد.
۴) شیعه دوازده امامی باشد.
۵) عادل باشد.
۶) قرائتش صحیح باشد.
۷) ماموم اگر مرد است امام هم مرد باشد.
۸) بنابر احتیاط واجب حد شرعی به او نخورده باشد.
۹) ماموم اگر ایستاده نماز می خواند امام هم ایستاده بخواند.
۱۰) قبله امام و ماموم یکی باشد.
۱۱) نماز امام در نزد ماموم صحیح باشد، یعنی اعمال امام نزد ماموم اگر مجتهد است صحیح باشد یا نزد مرجع ماموم اگر خود ماموم مجتهد نیست صحیح باشد.
🔻اقتدا به امام جماعت غیر عادل و نیز کسی که معلوم نیست عادل است یا نه، صحیح نیست و عدالت این است كه فرد واجبات را انجام دهد و کارهای حرام را ترک كند و نشانه آن حسن ظاهر در گفتار و رفتار و اعمال است به شرط آنکه انسان اطّلاع از خلاف آن نداشته باشد.
✳️ #مکارم ؛ امام جماعت باید «بالغ» و «عاقل» و «عادل» و «حلال زاده» و «شیعه دوازده امامى» باشد و قرائت را صحیح بخواند و اگر مأموم مرد است امام هم باید مرد باشد، ولى امامت زن براى زن مانعى ندارد و هر انسانى حلال زاده است خواه مسلمان یا غیر مسلمان، مگر این که خلاف آن ثابت شود.
🔻«عدالت» یک حالت خداترسى باطنى است که انسان را از انجام گناه کبیره و تکرار گناه صغیره باز مى دارد و همین اندازه که با کسى معاشرت داشته باشیم و گناهى از او نبینیم نشانه وجود عدالت است و این را حسن ظاهر که حاکى از ملکه باطن است مى گویند.
🔹منابع ؛ 👇👇
مکارم https://b2n.ir/55146
سیستانی https://b2n.ir/30632
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ راه تشخیص #شروع_عادت_ماهانه
✳️ نظر #امام، #رهبری، #بهجت،بعد از اینکه بار اول خون خارج شد روزهای بعد
بنابر احتیاط واجب همینکه خون داخل رحم پیدا شود حیض صورت گرفته گرچه خارج نشود.
✳️ #تبریزی، #صافی، #فاضل، #گلپایگانی، #وحید، #زنجانی، #سیستانی، بعد از خروج بار اول خون، روزهای بعد زمانی که خون از رحم خارج شود حیض محقق می شود وخون داخل رحم کافی نیست.
✳️ #مکارم، #نوری، در روزهای بعد از خروج خون در مرتبه اول ، همین اندازه که خون داخل رحم یا پائین تر از رحم پیدا شود گرچه خارج نشود حیض محقق شده.
✳️ نکته : طبق نظر مشهور برای ابتدای حیض خارج کردن خون هم کافی است تا حیض محقق شود حتما لازم نیست خود خون بیرون بیاید.
🔻فرق نظر گروه اول مراجع و گروه سوم این است که یکی فتواست دیگری احتیاط واجب.
🔹منبع ؛https://b2n.ir/79960
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ انواع #وطن
✳️ سوال ؛ ما چند نوع وطن داریم ؟ که انسان در آنجا نمازش تمام و روزه اش صحیح است ؟
✳️ پاسخ ؛ شش نوع وطن داریم.
1) #وطن_اصلی ؛ جائیکه انسان در آنجا متولد می شود و وطن والدین اوست و او در آنجا مدتی زندگی و رشد و نمو کند حداقل به مدت یکی دو سال.
2) #وطن_اتخاذی ؛ جائی است که انسان برای وطن دوم انتخاب می کند به شرط آنکه قصد همیشگی زندگی کردن در آنجا را داشته باشد یا مدت طولانی (سی یا چهل سال ) قصد زندگی در آنجا را داشته باشد
🔻انسان می تواند دو وطن اتخاذی داشته باشد به شرط آنکه سالی نود روز در هر کدام زندگی داشته باشد.
3) #وطن_حکمی ؛ جائی است که انسان به مدت یکسال کامل آنجا زندگی کند و آنجا وطن او نیست بلکه حکم وطن را برای او دارد و نماز او در آنجا تمام و روزه اش صحیح است البته بعد از مستقر شدن او در آنجا، مثل دانشجویان و معلمین البته اینها 9 ماه هستند باید یکسال کامل باشند. یا قصد زندگی برای هفت یا هشت سال را داشته باشد مثل طلابی که برای تحصیل علم به مدت نامعلوم به شهر مقدس قم می آیند.
4) #وطن_قهری ؛ جائی است که انسان مدت طولانی بدون قصد همیشه ماندن زندگی کند که قهرا به او مقیم بگویند.مثلا چهل سال.
5_) #وطن_شرعی ؛ جائی است که انسان در آنجا ملک و املاک بخرد و مدت مثلا شش ماهی زندگی کند بعد از آنجا برود ولی خانه و املاکش باقی باشند. (مقام معظم #رهبری این مورد را قبول ندارند)
🔹منبع ؛ 👇👇
مکارم https://b2n.ir/32670
رهبری https://b2n.ir/06120
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ چند #استفتاء از دفتر مقام معظم #رهبری.
✳️ سوال ؛ می خواهم دستگاه #خودپردازی را در منزل یا مغازه نصب کنم بانک گفته هر چه تراکنش بیشتر داشته باشی پول بیشتری به شما میدهیم آیا پولی که می گیریم حلال است؟
✳️ کسیکه برای درک ثواب جماعت در #تشهد رکعت آخر اقتدا کرد و نشست
۱) آیا باید تشهد بخواند یا نه؟
۲) آیا به حالت #تجافی باید بنشیند یا نه؟
۳) وآیا هنگام بلند شدن ذکر #بحول_الله را باید بگوید یا نه؟
✳️ اگر بعضی از ساکنین #مجتمع راضی به اقامه #نماز جماعت در محوطه مجتمع نباشند آیا می توان اقامه جماعت کرد یا نه؟
🔹منبع ؛ استفتاء کتبی از دفتر 👇👇
🔻جواب این سوالات در پست پائین ملاحظه بفرمائید.👇👇👇👇👇👇
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم #پاکی_های_کم حیض که چند دقیقه ای و قبل از سه روز است.
✳️ سوال : خانم عادت ماهانه شده ولی قبل از سه روز چند مرحله پاکی چند دقیقه ای داشته حکم این پاکیها چیست، آیا حیض است، یا پاک است، و باید غسل کند، و عباداتش را انجام دهد؟
✳️ آیات عظام #امام (ره)، و مقام معظم #رهبری، می فرمایند ؛ تشخیص آن عرفی است اگر عرف آنرا حیض بداند حیض اگر پاک حساب کند پاکی است و هرکدام بود به وظیفه عمل کند.
✳️ آقایان #صافی، #مکارم، #فاضل، می فرمایند : تا پنج دقیقه ایراد ندارد و حیض است.
✳️ آیت الله #وحید؛ تشخیص آن عرفی است و تا ده دقیقه پاکی ایراد ندارد و همچنان حیض حساب می شود.
✳️ آقای #سیستانی : تا یکربع حتی نیم ساعت هم قطع شود ایرادی ندارد و حیض است.
🔻خلاصه ؛ غالب مراجع تشخیص را عرفی می دانند و تا چند دقیقه پاک بودن قبل از سه روز را مخلّ حیض نمی دانند مثل آقایان #بهجت، # خوئی، #تبریزی،
🔹منبع :👇👇👇
سیستانی https://b2n.ir/98806
فاضل https://b2n.ir/51567
مکارم https://b2n.ir/91354
وحید https://b2n.ir/22780
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم نگاه مرد به موی جدا شده زن نامحرم
✳️ سوال : آیا #موی مصنوعی یا کلاه گیسی که از موی زن نامحرمی درست شده را مرد نامحرم می تواند نگاه کند؟
✳️ امام خمینی (ره) احتیاط این است که #نامحرم حتی به موی جداشده از زن نگاه نکند.
✳️ خوئی (ره) نگاه به موی جداشده #زن نامحرم جایز نیست.
✳️ مقام معظم رهبری، مکارم، و مشهور مراجع نگاه به موی جدا شده از زن نامحرم را جایز میدانند حتی نگاه به دست و #پای جداشده او اشکال ندارد، چون موضوع عوض شده.
منبع : https://b2n.ir/17483
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم بازار یابی شبکه ای.
✳️ #مکارم ؛ :نظر حضرتعالی در مورد فعالیت های اقتصادی به صورت بازار یابی شبکه ای که با عناوین جدید و تغییراتی در روش اجرا، رایج گردیده و بعضا مدعی اخذ مجوزهای قانونی هستند، چیست؟
✳️ پاسخ : تنها در صورتي که بازاريابي به صورت شبکه اي و زير مجموعه اي نباشد و سود حاصله فقط به بازارياب اول تعلق گيرد اشکالي ندارد و غير آن جايز نيست. البته ممکن است در طرح هاي جديد، بعضي از اشکالات اين کار برطرف شده باشد ولي هنوز اشکال اصلي که استفاده بازارياب هاي بالواسطه مي باشد و نوعي اکل مال به باطل است وجود دارد.
✳️ سوال ؛ همانگونه که مستحضر هستید آیین نامه ای توسط وزارت صنایع، جهت فعالیت شرکتهای بازاریابی شبکه ای تنظیم شده است، خواهشمند است نظر فقهی مقام معظم رهبری(مدظلّه العالی) را در مورد این آیین نامه و فعالیت طبق آن اعلام فرمایید.
✳️ جواب مقام معظم #رهبری چنانچه فعالیت اقتصادی مذکور بر طبق آیین نامه ای باشد که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است، فی نفسه اشکال ندارد
✳️ حضرت آقای #سیستانی (مد ظله) اینگونه معاملات را اجازه و تصحیح نمی فرمایند.
✳️ آیت الله #نوری_همدانی: بازاریابی شبکه ای جایز نیست.
✳️ آیت الله #وحید خراسانی: بازار یابی شبکهای بنابر احتیاط واجب صحیح نیست و در این احتیاط واجب نمیتوانید به کسی دیگر رجوع نمائید.
✳️ آیت الله #صافی : به طور کلّی دادن پول در مقابل دلالی فردی که مشتری را به صورت مستقیم معرفی میکند تحت عنوان جعاله اشکال ندارد اّما چنانچه اینگونه پرداخت حّق دلالی به صورت هرمی باشد به این صورت که در هنگام معّرفی مشتری توسط نفرات بعدی به نفرات اول هم مبلغی بدهند٬ محّل اشکال و اکل مال به باطل است.
✳️ آیت الله #زنجانی:
#بازاریابی_شبکه ای تنها در صورت وجود همه شرائط ذیل جائز است:
1) معامله در آن واقعی و واجد شرائط صحت باشد.
2) سود در مقابل کار حلال مثل معرفی مشتری – هر چند با واسطه – پرداخت شود.
3) تمام مراجع قانونی آن را مجاز بدانند و در عمل هم شرکت، قوانین را رعایت کند.
4.) فاقد هرگونه مفسده اقتصادی باشد لذا بازاریابی شبکه ای اگر شبیه معاملات شرکت های هرمی مانند گلدکوئیست باشد اشکال دارد. با توجه به توضیحات فوق، شاید مورد کمی از شرکت های این چنینی پیدا شود که ضوابط فوق در مورد آنها موجود باشد لذا توصیه اکید می شود، حتی در فرض جواز هم از چنین معاملاتی اجتناب شود بنا بر این، احتیاط در ترک است.
🔹منبع ؛ https://b2n.ir/56204
رهبری ؛ https://b2n.ir/80294
رهبری ؛ https://b2n.ir/17638
همه : https://b2n.ir/45067
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین