🌠 اینها بدون حساب به جهنم می روند ...
🌠 قَالَ اَلْإِمَامُ اَلرَّحْمَة سَيِّدُ اَلْمُرْسَلِين رَسُولُ اَللهِ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ : سِتَّةٌ یَدْخُلُونَ النَّارَ قَبْلَ الْحِسَابِ بِسِتَّةٍ قِیلَ مَنْ هُمْ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ الْأُمَرَاءُ بِالْجَوْرِ وَ الْعَرَبُ بِالْعَصَبِیَّةِ وَ الدَّهَاقِینَ بِالْکِبْرِ وَ التُّجَّارُ بِالْخِیَانَةِ وَ أَهْلُ الرَّسَاتِیقِ بِالْجَهَالَةِ وَ الْعُلَمَاءُ بِالْحَسَدِ.
🌠 امامِ رحمت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : شش تن به سزای شش چیز ، بی حساب به دوزخ روند ، گفته شد یا رسول الله آنها کیانند؟ فرمود: امراء به ستم کردن، عرب به تعصب، کدخدایان به تکبر ، تاجران برای خیانت ، روستاییان برای نادانی و عالمان برای حسد.
🌠جامع الأخبار ج ۱، ص ۱۴۰
🌠تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام) ج ۱، ص ۱۲۷
🌠منیة المرید في أدب المفید و المستفید ج ۱، ص ۳۲۴
🌠بحار الأنوار ج ۷۳، ص ۱۵۶
😳☠
☠💎امیرالمومنین عليه السلام فرمودند:
أ لَستُم في مَساكِنِ مَن كانَ قَبلَكُم أطوَلَ أعماراً ، و أبقى آثاراً ، و أبعَدَ آمالاً ، و أعَدَّ عديداً ، و أكثَفَ (أكثَرَ) جُنوداً ؟! تَعَبَّـدُوا للدنيا أيَّ تَعبُّدٍ ، و آثَرُوها أيَّ إيثارٍ ، ثُمّ ظَعَنُوا عنها بغَيرِ زادٍ مُبلِّغٍ و لا ظَهرٍ قاطِعٍ .
آيا شما در جاى پيشينيان خود نيستيد كه عمرهايشان از شما درازتر بود و آثارشان پاينده تر و آرزوهايشان بيشتر و شمارشان فراوانتر و سپاهشان انبوهتر؟ دنيا را پرستيدند، آن هم چه پرستيدنى و آن را برگزيدند چه برگزيدنى! اما از اين دنيا بى هيچ توشه اى و بى هيچ مركبى كه آنها را به سر منزل مقصود رساند، كوچيدند.
📖نهج البلاغة، الخطبة ۱۱۱.
هدایت شده از عبدالحسین جواهر کلام
💚 #نشانه_عقل
حضرت امام علی بن موسی الرضا المرتضی علیه السلام در حدیثی گهربار ده خصلت و نشانه کامل بودن عقل را بیان فرمودهاند :
لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَكُونَ فيهِ عَشْرُ خِصال:
أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. يَسْتَكْثِرُ قَليلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ، وَ يَسْتَقِلُّ كَثيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ. لا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَيْهِ، وَ لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. أَلْفَقْرُ فِي اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنى. وَ الذُّلُّ في اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ في عَدُوِّهِ. وَ الْخُمُولُ أَشْهى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ.
ثُمَّ قالَ عليه السلام: أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قيلَ لَهُ: ما هِي؟
قالَ عليه السلام: لا يَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَيْرٌ مِنِّي وَ أَتْقى».
ترجمه
عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد:
1ـ از او اميد خير باشد
2ـ مردم از بدى او در امان باشند
3ـ خير اندك ديگرى را بسيار شمارد
4ـ خير بسيار خود را اندك شمارد
5ـ هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود
6ـ در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود
7ـ فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد
8ـ خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد
9ـ گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد .
سپس فرمود: دهمین و چيست دهمین؟ به او گفته شد: چيست؟
فرمود: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است.
📘 تحف العقول ، صفحه 443 .
💚 @jawaher_kalam
🌺5⃣حدثنا أبو محمد عن عمران بن موسي عن موسي بن جعفر عن علي بن أسباط عن محمد بن الفضيل عن أبي حمزة الثمالي عن أبي جعفر علیه السلام قال قرأت عليه آية الخمس فقال ما كان لله فهو لرسوله و ما كان لرسوله فهو لنا ثم قال لقد يسر الله علي المؤمنين أنه رزقهم خمسة دراهم وجعلوا لربهم واحدا وأكلوا أربعة حلالا ثم قال هذا من حديثنا صعب مستصعب لايعمل به و لايصبر عليه إلاممتحن قلبه للإيمان
..ابوحمزه ثمالی می گوید: خدمت امام باقر علیه السلام آیه خمس را تلاوت کردم، فرمودند: آنچه برای خداست، برای رسول اوست (به رسول خدا تعلق دارد)، و آنچه از آن رسول اوست از آن ماست. پس فرمودند: خداوند بر مؤمنین آسان گرفته که فرموده اگر به شما پنج درهم روزی کردم، یک درهم آن مال پروردگار شماست و چهار درهم دیگر را بخورید که برای شما حلال است.
آنگاه فرمودند: این هم از همان احادیث صعب و مشکل ماست، زیرا به آن عمل نمی کند و بر آن استقامت نمی ورزد، مگر مؤمنی که خدا قلبش را به ایمان آزموده باشد.
📚 بصائرالدرجات ج 1 باب 12 ص 77 ح 5📚🌺
#نقد_فلسفه_و_تصوف
#نقد_تصوف
#نقد_مدعی_یمانی
#خواب
#خواب_دیدن
✔️ کشف ، شهود و مکاشفه و خواب!
یکی از مهمترین عوامل انحراف مردم و جذب آنها بسوی فرقهها ضالّ و گمراه ، اعم از صوفیه و غیر صوفیه ، در تمام ادوار تاریخ، گرایش به کشف و شهود و رها کردن حکم عقل فطری و برهان منطقی است.
درحالیکه قرآن مجید با اعلی صوت خود، ندای «قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقين» سر داده و ملاک حقانیت و صداقت را «برهان عقلی» معرفی میکند و در آیات فراوان، به لغزش اکثر انسانها در این وادی اشاره کرده :«اکثرهم لا یعقلون» و نه تنها عاقبت شوم پشت کردن به حکم عقل را شقاوت اُخروی و جهنم دانسته، بلکه آنها را پستتر از حیوان خطاب میکند: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها ... أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُون».
لازم به تذکر است که منظور از عقل گرائی و عمل به حکم عقل، هیچگاه #عقل_فلسفی نیست ، بلکه منظور عقل فطری میباشد که حکم آن برای تمام انسانها در تمام مکانها یکسان میباشد.
اغلب مردمی که به وادی انحراف فرقهها کشیده میشوند با استدلال به اینکه من فلان شخص را در خواب دارای مقامات عظیم یافتم و یا اینکه در عالم مکاشفه، استاد یا قطب یا شیخ طریقت خود را در کنار امامان مشاهده کردم یا اینکه فلان فرقه تصوف را در عالم کشف و شهود حق و صادق یافتم، ... به پیروی تامّ و بیچون و چرا از این اشخاص روی میآورند.
سؤالی مهم که باید پاسخ دهیم:
آیا مکاشفه و خواب حجّت است؟ یعنی از نظر دین مبین اسلام ، صرف اینکه شخصی را در عالم مکاشفه، دارای منزلت و مقام ببینیم، پیروی از او جایز میشود؟
اگر در خواب یا بیداری به ما الهام شود که از فلان شخص تبیعت کنیم یا فلان کار را انجام دهیم، از نظر شرعی مجاز به عمل کردن به آن کار هستیم؟
جواب: ❌خیر❌
هیچکدام از علمای صالحِ امامیّه کشف ، شهود و خواب را حجّت [شرعی و عقلی] ندانستهاند.
✅ مذهب حقه تشیع امامیّه ، تنها مکتب عقل گرای دنیا میباشد. شیعیان، اصول دین خود را تعبدی و تقلیدی نمیدانند و تمام اصول پنج گانه دین خویش را با حکم عقل فطری ثابت کرده سپس به لوازم آن ملتزم میشوند.
برای همین است که در مهمترین کتاب روائی شیعه ، یعنی کتاب شریف کافی، #کتاب_العقل ، مقدم بر #کتاب_التوحید شده است ؛ امامان شیعه، حکم #عقل_فطری را در کنار حکم پیامبران قرار داده و میفرمایند:
«إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ (علیهم السلام) وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُولُ»
خداوند در برابر مردم دو حجّت دارد: یکی #حجت_ظاهری که رسولان و انبیاء (ع) و امامان (ع) هستند و یکی #حجت_باطنی که عقل میبایشد.
منبع:
کافی: جلد ۱ ، صفحه ۱۶.
✅ مذهب تشیع امامیّه ، یگانه عامل سعادت دنیوی و اُخروی را پیروی از حکم عقل دانسته و او را مخاطب امر و نهی خداوند معرفی میکند:
قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ:
بوسیلۀ عقل است که خدا عبادت شده و بهشت بدست میآید.
منبع:
۲- بحارالانوار: جلد ۱ ، صفحه ۱۳۷ [تصویر ضمیمه].
هشدار:
جریانِ شومِ نوظهور یمانی در کنار تصوف ، مسیحیت، بهائیت ، سلفیه و ... از جمله مکاتب عقل گریز است ، چرا که هیچگاه پشتوانه عقلی برای آموزههای خود نداشته است ، لذاست که بزرگترین مدعی مهدویت عصر حاضر ، یعنی احمدالحسن ملعون ، خواب و استخاره را راه اخذ عقیده معرفی میکند!
🌴🌴🌴🌴🌴