"بِدْعَت بهمعنای این است که پس از پیامبر اسلام(ص) چیزی در دین وارد شود که از آن نهی شده یا درباره آن روایتی وجود ندارد و ذیل هیچیک از احکام کلی دین قرار نمیگیرد. بدعت در مقابل سُنّت قرار دارد؛ سُنّت آن آموزههایی است که در قرآن و روایات پیامبر و معصومان بیان شده است. در روایات، بدعت از مصادیق کفر و شرک معرفی شده است و همه فقیهان شیعه و سنی، بدعت را حرام میدانند."
https://fa.wikishia.net/view/%D8%A8%D8%AF%D8%B9%D8%AA#:~:text=%D8%A8%D9%90%D8%AF%D9%92%D8%B9%D9%8E%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C%20%D8%A7%DB%8C%D9%86,%D8%B1%D8%A7%20%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%85%20%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF.
هدایت شده از آیت الله محسن فقیهی
🔻پیام حضرت آیت الله محسن فقیهی به مناسبت روز جهانی مسجد :
🔹آخر مردادماه مصادف است با سالروز به آتش کشیدهشدن مسجد الاقصی قبله اول مسلمانان جهان، توسط رژیم غاصب صهیونیستی؛ که این روز به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران از سوی سازمان کنفرانس اسلامی، با عنوان «روز جهانی مسجد» ثبت شده است.
🔹بدین مناسبت، حضرت آیت الله حاج شیخ محسن فقیهی دام ظله از اساتید برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم و عضو محترم جامعه مدرسین، در پیامی، مسئولان امر را به محورقراردادن مساجد به عنوان پایگاههای اجتماعی اسلام جهت پیشرفت نظام مقدّس اسلامی در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... فراخوانده و ائمه محترم جماعات را به تقویت اخوّت و برادری ایمانی، ارتباط وثیق با مردم به ویژه جوانان و یاری آنها در حل مشکلاتشان، کارهای نو و ابتکاری در تبلیغ دین و گرایش جوانان به مساجد توصیه کردند. متن پیام معظم له به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله تبارک و تعالی: «إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللهِ مَنْ آمَنَ بِاللهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقَامَ الصَّلَاةَ وَ آتَی الزَّكَاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلَّا اللهَ» (توبه:۱۸)
با یادآوری جنایت فراموشنشدنی تجاوز اشغالگران صهیونیستی به مسجد الاقصی و به آتشکشیدن قبله اوّل مسلمانان جهان، و ضرورت همگرایی مسلمانان و آزادیخواهان دنیا در ریشهکن کردن این غدّه سرطانی از جهان بشریت؛ این روز را که به نام «روز جهانی مسجد» نامگذاری شده مغتنم شمرده و نکاتی پیرامون اهمیت جایگاه مسجد در اسلام و وظایف همگان نسبت به این مکان مقدّس عرض خواهم کرد:
مطابق آیات شریفه قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام، «مسجد» محوریترین و اساسیترین پایگاه اسلام است که همزمان با طلوع خورشید جهانتاب دین مبین اسلام, مورد تأکید وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله قرار گرفت و همواره در طول زمان از آغاز بعثت تا عصر ائمه علیهم السلام، محوریت آن محفوظ و پر رنگ ماند. نکته شایان ذکر این است که این محوریت، نه تنها در جنبه عبادت؛ بلکه در همه ابعاد مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اسلام، ظاهر و آشکار بود.
الحمدلله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد رونقی تازه یافت و دوباره به عنوان پایگاههای اجتماعی اسلام مطرح گردید و منشأ تحوّلات و پیشرفتهای چشمگیری شد.
امّا اکنون پس از گذشت بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی و آن محوریتی که برای مساجد ایجاد شده بود، علیرغم برنامههای بسیار خوبی که صورت میگیرد، آن پیشرفت و تحوّلی که مورد انتظار دین و بزرگان آن است محقق نشده و بسیاری از مساجد ما معمور و آباد نیست؛ رهبر معظم انقلاب هم در بیانات اخیر خود به این موضوع اشاره کرده و فرمودند: «آباد کردن مساجد، زندهنگه داشتن مساجد، یکی از کارهای واجب است. البتّه ما در سطح کشور نسبت به جمعیّت، مسجد که کم داریم، امّا همانی هم که داریم، بعضیهایش یا شاید بسیاریاش، معمور نیست، آباد نیست. حدّاکثر وقت نماز باز میکنند، نماز آنجا خوانده میشود، بعد درِ مسجد بسته میشود! این[طور] نمیشود. مسجد بایستی محلّ رفت و آمد دائمی مردم باشد.»
این هشدار مهمّی برای دستاندرکاران و مسئولان نهادهای فرهنگی و همچنین ائمه محترم جماعات است که چرا پس از گذشت چهل و اندی سال، هنوز مساجد ما به مساجد طراز اسلامی تبدیل نشده و محوریت و مرکزیتی که مورد نظر اسلام بوده، محقّق نشده است؟!
باید مسئولان امر به خود بیایند؛ این هشدارها را جدّی بگیرند و مساجد کشور را به مراکز و پایگاههای فعّال اجتماعی و فرهنگی اسلام تبدیل نمایند تا شاهد تحوّل و تحقق همه جانبه آرمانهای اسلام در کشور باشیم.
از ائمّه محترم جماعات هم که رُکن رکین برنامههای فرهنگی و اجتماعی در مساجد هستند تقاضا دارم در تبلیغ دین و جهت گرایش جوانان عزیز به مساجد، طرحهای نو و ابتکاری پیاده نمایند؛ با مردم به ویژه جوانان ارتباط وثیق داشته باشند و در حلّ مشکلات آنان بکوشند؛ اخوّت و برادری ایمانی را در مردم تقویت کنند، و مسئولان را برای ارتباط با مردم و پاسخگویی به آنها و حلّ مشکلاتشان، به مساجد فرابخوانند.
امید است خداوند متعال همگان را به وظایف شرعیه خود آشنا و موفّق بدارد و همه ما را از آبادکنندگان مساجد قرار دهد؛ والسلام علی عبادالله الصالحین.
محسن فقیهی
قم المقدسة
مرداد ۱۴۰۲ ش
🆔 @mohsenfaghihi
هدایت شده از محمد افلاکی انرژی مثبت
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عیب جویی و بیان عیب دیگران از رفتارهای ناشایست می باشد که به شدت بر سطح ارتعاشات مثبت درونی ما اثر منفی خواهد گذاشت، وقتی ما از کسی عیب جویی میکنیم این انرژی منفی را در طول روز با خودمان به همراه داریم و نمیتوانیم به درستی فکر کنیم و افکار روشنی داشته باشیم و این مسئله ممکن است ناخوداگاه مسائل مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار دهد💯
🌐WebSite: Raze4Fasl.com
🆔Channel: @Raaze4Fasl
"سجده كردن براى غير خداوند متعال حرام است و بعضى از مردم عوام كه در مقابل قبر امامان علیهمالسلام پيشانى را بر زمين مىگذارند اگر بهقصد سجده براى امام علیهالسلام باشد فعل حرام است و اگر براى شكر خدا باشد اشكالى ندارد، ولى اگر در نظر بينندگان چنين نشان دهد كه سجده براى امام علیهالسلام است يا بهانه به دست دشمنان دهد اشكال دارد."
https://makarem.ir/ahkam/fa/category/index/110175/%d8%a7%d8%ad%da%a9%d8%a7%d9%85-%d9%88%db%8c%da%98%d9%87-%d9%be%db%8c%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%b1%d9%88%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b9%db%8c%d9%86#:~:text=%D8%B3%D8%AC%D8%AF%D9%87%20%D9%83%D8%B1%D8%AF%D9%86%20%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%89,%D8%AF%D9%87%D8%AF%20%D8%A7%D8%B4%D9%83%D8%A7%D9%84%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF.
هدایت شده از زمزم احکام
🔰 نگاههاى حرام
🔸1. نگاه #زن به عورت زن ديگر حرام است.
🔸2. نگاه زن به بدن زن ديگر اگر با قصد لذّت باشد حرام است.
🔸3. نگاه به بچههاى نامحرم با قصد حرام است؛ چه مميّز باشد و چه غير مميّز.
🔸4. نگاه به صورت و دستهاى مرد نامحرم با قصد لذّت حرام است.
🔸5. نگاه به بدن نامحرم حرام است چه با قصد لذت و چه بدون قصد
و لذا نگاه كردن خانمها به بدن جوانان نامحرم در حال #ورزش و يا به بازو و آرنج آنان حرام است. (1)
🔸6. نگاه كردن عكس به قصد لذّت حرام است. خواه عكس مرد باشد يا زن؛ محرم باشد يا نامحرم، عكس انسان باشد يا غير آن. (2)
🔸7. زنها مىتوانند به عكس مردان نگاه كنند، مشروط به آن كه به قصد لذت و ريبه نباشد، خواه مرد را بشناسند و يا نشناسند، خواه مرد محرم باشد يا نامحرم. (3)
🔸8. نگاه كردن به هر چيز يا هر كس به قصد لذت يا با خوف فساد، حرام است (به استثناى همسر) خواه نگاه به زن باشد يا به مرد؛ به حيوان باشد يا جماد؛ به عكس باشد يا فيلم؛ مجسّمه باشد يا هر چيز ديگر. (4)
#نگاههای_حرام
---------------
📚 پی نوشت:
1. توضيح المسائل، م 2443، تحريرالوسيله، ج 2، ص 217، م 192.
2. احكام بانوان، ص 71.
3. استفتائات اختصاصى بانوان، ص 49.
4. توضيحالمسائل، مسائل متفرقه.
---------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
هدایت شده از درس اخلاق
✨
✅اثرات لقمه حرام در زندگی !
✍حضرت رسول خدا (صلوات الله علیه و آله)فرمایند:
نماز کسی که لقمهاش حرام است تا چهل روز قبول نمی شود و تا چهل روز دعایش مستجاب نمی گردد و هر مقدار از بدنش که با حرام پرورش یافته سزاوار آتش و سوختن است.
حضرت امام صادق علیه السلام :
هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد.
حضرت امام هادى علیه السلام:
به راستى كه حرام، افزايش نمى يابد و اگر افزايش يابد، بركتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه اى به سوى آتش خواهد بود.
حرام خواری و قساوت قلب ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند که اگر کسی حرام خورد قلبش سخت شده و در برابر حق، نرمش نخواهد داشت! این همان سخنی است که امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا به سپاه کوفه فرمود: چون شکمهای شما از حرام پر شده،کلام حق در شما اثر ندارد...
📚 الكافي (ط-الاسلامیه) ج ۵، ص ۱۲۵
#لقمه_حرام
═══✼🍃🔳🍃✼══
◾️کــانال درس اخلاق◾️
✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
هدایت شده از علامه سید کمال حیدری
🔹معرفی کتاب:
تاریخمندیِ گزارههایِ فقهی یکی از مهمترین موضوعاتی است که ذهنِ فقیهان را بهخود مشغول داشته است.
تاریخمندی چه نقشی در فرایند اجتهاد دارد؟
فقیهان چگونه گزارههای تاریخی را تشخیص میدهند؟
آیا گزارههای فقهی مطلق اند؟
گزارههای تاریخی در فقه با چه روشی شناخته می شوند؟
علامه حیدری در این کتاب، مفهومِ تاریخیبودن را با ارجاع به ظروف فکری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و عادات و رسوم که بین مردم عصر نزول رواج داشته است، تبیین میکند و نتیجه میگیرد بسیاری از احکام و موضوعات فقهی تاریخمنداند. ایشان با ذکر این مقدمات، قاعدهی اشتراک را که بهعنوان یکی از قواعد مشهور نزدِ عموم فقیهان بهرسمیت شناخته شده است، بهچالش میکشد و این ادعا را که احکام فقهی شاملِ همهی مکلفان میشود، نقد میکند.
با پذیرش نقدهای علامه حیدری، تحولی در فرایندِ اجتهاد پدید میآید. علامه حیدری بهعنوان یک مرجعِ آشنا به زمان، از تاریخمندیِ گزارههای فقهی تبیینی دقیق بهدست میدهند و اسلامشناسان را به ضرورت اتخاذِ نگاه و منهج تاریخی واقف میسازند.
🔺این کتاب به زبان عربی می باشد.
🌐 لینک خرید
✅ https://eitaa.com/sayyedalhaydari
هدایت شده از حدیث نگار
◼️امام کاظم علیه السلام فرمودند:
◾️اِنَّ الْحَرامَ لايَنْمى وَاِنْ نَمى لايُبارَكُ لَهُ فِيهِ، وَما اَنْفَقَهُ لَمْ يُوجَرْ عَلَيْهِ وَما خَلَّفَهُ كانَ زادُهُ اِلَى النّارِ.
▪️مال حرام رشد نمى كند، و اگر هم افزايش يابد بركت ندارد، و آنچه را هم كه از حرام، انفاق كند، پاداش ندارد، و آنچه راهم كه باقى گذارد، رهتوشه او به سوى آتش جهنّم است.
📚مسندالامام الكاظم عليه السلام ج 2 ص 379
#درآمد_حرام
#برکت
📚 @HadithNegar
هدایت شده از گناه شناسی
پيامبر صلى الله عليه و آله:
سِبَابُ الْمُؤْمِنِ فُسُوقٌ قِتَالُ الْمُؤْمِنِ كُفْرٌ أَكْلُ لَحْمِهِ مِنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حُرْمَةُ مَالِهِ كَحُرْمَةِ دَمِهِ.
#ناسزا گفتن به #مؤمن #فسق است و #جنگ کردن با او #كفر و خوردن گوشت او ( #غيبت كردن از وى) #معصيت خداست و حرمت مالش مثل حرمت خونش است.
_
📚من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 377 ، ح 5781
#بی_شرف #فحاشی #دشنام
#فحش #ناسزا #اغتشاش #اغتشاشگران
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
با کپی، فوروارد یا باز نشر این مطلب در ثواب تبلیغ دین و #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر شریک باشید
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🔅کانال گناه شناسے 🔅
🆔 @nidamat
🌐 https://nidamat.com/318/