eitaa logo
احکام و احادیث مهم‼️
41 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
373 ویدیو
25 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از آیت الله محسن فقیهی
🔻پیام حضرت آیت الله محسن فقیهی به مناسبت روز جهانی مسجد : 🔹آخر مردادماه مصادف است با سالروز به آتش کشیده‌شدن مسجد الاقصی قبله اول مسلمانان جهان، توسط رژیم غاصب صهیونیستی؛ که این روز به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران از سوی سازمان کنفرانس اسلامی، با عنوان «روز جهانی مسجد» ثبت شده است. ‌🔹بدین مناسبت، حضرت آیت الله حاج شیخ محسن فقیهی دام ظله از اساتید برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم و عضو محترم جامعه مدرسین، در پیامی، مسئولان امر را به محورقراردادن مساجد به عنوان پایگاه‌های اجتماعی اسلام جهت پیشرفت نظام مقدّس اسلامی در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... فراخوانده و ائمه محترم جماعات را به تقویت اخوّت و برادری ایمانی، ارتباط وثیق با مردم به ویژه جوانان و یاری آنها در حل مشکلاتشان، کارهای نو و ابتکاری در تبلیغ دین و گرایش جوانان به مساجد توصیه کردند. متن پیام معظم له به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم قال الله تبارک و تعالی: «إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللهِ مَنْ آمَنَ بِاللهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقَامَ الصَّلَاةَ وَ آتَی الزَّكَاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلَّا اللهَ» (توبه:۱۸) با یادآوری جنایت فراموش‌نشدنی تجاوز اشغالگران صهیونیستی به مسجد الاقصی و به آتش‌کشیدن قبله اوّل مسلمانان جهان، و ضرورت همگرایی مسلمانان و آزادی‌خواهان دنیا در ریشه‌کن کردن این غدّه سرطانی از جهان بشریت؛ این روز را که به نام «روز جهانی مسجد» نامگذاری شده مغتنم شمرده و نکاتی پیرامون اهمیت جایگاه مسجد در اسلام و وظایف همگان نسبت به این مکان مقدّس عرض خواهم کرد: مطابق آیات شریفه قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام، «مسجد» محوری‌ترین و اساسی‌ترین پایگاه اسلام است که هم‌زمان با طلوع خورشید جهان‌تاب دین مبین اسلام, مورد تأکید وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله قرار گرفت و همواره در طول زمان از آغاز بعثت تا عصر ائمه علیهم السلام، محوریت آن محفوظ و پر رنگ ماند. نکته شایان ذکر این است که این محوریت، نه تنها در جنبه عبادت؛ بلکه در همه ابعاد مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اسلام، ظاهر و آشکار بود. الحمدلله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد رونقی تازه یافت و دوباره به عنوان پایگاه‌های اجتماعی اسلام مطرح گردید و منشأ تحوّلات و پیشرفت‌های چشمگیری شد. امّا اکنون پس از گذشت بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی و آن محوریتی که برای مساجد ایجاد شده بود، علیرغم برنامه‌های بسیار خوبی که صورت می‌گیرد، آن پیشرفت و تحوّلی که مورد انتظار دین و بزرگان آن است محقق نشده و بسیاری از مساجد ما معمور و آباد نیست؛ رهبر معظم انقلاب هم در بیانات اخیر خود به این موضوع اشاره کرده و فرمودند: «آباد کردن مساجد، زنده‌نگه داشتن مساجد، یکی از کارهای واجب است. البتّه ما در سطح کشور نسبت به جمعیّت، مسجد که کم داریم، امّا همانی هم که داریم، بعضی‌هایش یا شاید بسیاری‌اش، معمور نیست، آباد نیست. حدّاکثر وقت نماز باز می‌کنند، نماز آنجا خوانده می‌شود، بعد درِ مسجد بسته می‌شود! این[طور] نمی‌شود. مسجد بایستی محلّ رفت ‌و آمد دائمی مردم باشد.» این هشدار مهمّی برای دست‌اندرکاران و مسئولان نهادهای فرهنگی و هم‌چنین ائمه محترم جماعات است که چرا پس از گذشت چهل و اندی سال، هنوز مساجد ما به مساجد طراز اسلامی تبدیل نشده و محوریت و مرکزیتی که مورد نظر اسلام بوده، محقّق نشده است؟! باید مسئولان امر به خود بیایند؛ این هشدارها را جدّی بگیرند و مساجد کشور را به مراکز و پایگاه‌های فعّال اجتماعی و فرهنگی اسلام تبدیل نمایند تا شاهد تحوّل و تحقق همه جانبه آرمان‌های اسلام در کشور باشیم. از ائمّه محترم جماعات هم که رُکن رکین برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در مساجد هستند تقاضا دارم در تبلیغ دین و جهت گرایش جوانان عزیز به مساجد، طرح‌های نو و ابتکاری پیاده نمایند؛ با مردم به ویژه جوانان ارتباط وثیق داشته باشند و در حلّ مشکلات آنان بکوشند؛ اخوّت و برادری ایمانی را در مردم تقویت کنند، و مسئولان را برای ارتباط با مردم و پاسخگویی به آنها و حلّ مشکلاتشان، به مساجد فرابخوانند. امید است خداوند متعال همگان را به وظایف شرعیه خود آشنا و موفّق بدارد و همه ما را از آبادکنندگان مساجد قرار دهد؛ والسلام علی عبادالله الصالحین. محسن فقیهی قم المقدسة مرداد ۱۴۰۲ ش 🆔 @mohsenfaghihi
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عیب جویی و بیان عیب دیگران از رفتارهای ناشایست می باشد که به شدت بر سطح ارتعاشات مثبت درونی ما اثر منفی خواهد گذاشت، وقتی ما از کسی عیب جویی می‌کنیم این انرژی منفی را در طول روز با خودمان به همراه داریم و نمی‌توانیم به درستی فکر کنیم و افکار روشنی داشته باشیم و این مسئله ممکن است ناخوداگاه مسائل مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار دهد💯 🌐WebSite: Raze4Fasl.com 🆔Channel: @Raaze4Fasl
هدایت شده از 🌺مسعود صادقی ازندریانی🌺
"سجده كردن براى غير خداوند متعال حرام است و بعضى از مردم عوام كه در مقابل قبر امامان علیهم‌السلام پيشانى را بر زمين مى‏گذارند اگر به‌قصد سجده براى امام علیه‌السلام باشد فعل حرام است و اگر براى شكر خدا باشد اشكالى ندارد، ولى اگر در نظر بينندگان چنين نشان دهد كه سجده براى امام علیه‌السلام است يا بهانه به دست دشمنان دهد اشكال دارد." https://makarem.ir/ahkam/fa/category/index/110175/%d8%a7%d8%ad%da%a9%d8%a7%d9%85-%d9%88%db%8c%da%98%d9%87-%d9%be%db%8c%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%b1%d9%88%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b9%db%8c%d9%86#:~:text=%D8%B3%D8%AC%D8%AF%D9%87%20%D9%83%D8%B1%D8%AF%D9%86%20%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%89,%D8%AF%D9%87%D8%AF%20%D8%A7%D8%B4%D9%83%D8%A7%D9%84%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF.
هدایت شده از زمزم احکام
🔰 نگاه‏هاى حرام‏ 🔸1. نگاه به عورت زن ديگر حرام است. 🔸2. نگاه زن به بدن زن ديگر اگر با قصد لذّت باشد حرام است. 🔸3. نگاه به بچه‏هاى نامحرم با قصد حرام است؛ چه مميّز باشد و چه غير مميّز. 🔸4. نگاه به صورت و دست‏هاى مرد نامحرم با قصد لذّت حرام است. 🔸5. نگاه به بدن نامحرم حرام است چه با قصد لذت و چه بدون قصد و لذا نگاه كردن خانم‏ها به بدن جوانان نامحرم در حال و يا به بازو و آرنج آنان حرام است. (1) 🔸6. نگاه كردن عكس به قصد لذّت حرام است. خواه عكس مرد باشد يا زن؛ محرم باشد يا نامحرم، عكس انسان باشد يا غير آن. (2) 🔸7. زن‏ها مى‏توانند به عكس مردان نگاه كنند، مشروط به آن كه به قصد لذت و ريبه نباشد، خواه مرد را بشناسند و يا نشناسند، خواه مرد محرم باشد يا نامحرم. (3) 🔸8. نگاه كردن به هر چيز يا هر كس به قصد لذت يا با خوف فساد، حرام است (به استثناى همسر) خواه نگاه به زن باشد يا به مرد؛ به حيوان باشد يا جماد؛ به عكس باشد يا فيلم؛ مجسّمه باشد يا هر چيز ديگر. (4) --------------- 📚 پی نوشت: 1. توضيح المسائل، م 2443، تحريرالوسيله، ج 2، ص 217، م 192. 2. احكام بانوان، ص 71. 3. استفتائات اختصاصى بانوان، ص 49. 4. توضيح‏المسائل، مسائل متفرقه. ---------------  زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam‌
هدایت شده از درس اخلاق
✨ ✅اثرات لقمه حرام در زندگی ! ✍حضرت رسول خدا (صلوات الله علیه و آله)فرمایند: نماز کسی که لقمه‌اش حرام است تا چهل روز قبول نمی شود و تا چهل روز دعایش مستجاب نمی گردد و هر مقدار از بدنش که با حرام پرورش یافته سزاوار آتش و سوختن است. حضرت امام صادق علیه السلام : هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. حضرت امام هادى علیه السلام: به راستى كه حرام، افزايش نمى ‏يابد و اگر افزايش يابد، بركتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه ‏اى به سوى آتش خواهد بود. حرام خواری و قساوت قلب ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند که اگر کسی حرام خورد قلبش سخت شده و در برابر حق، نرمش نخواهد داشت! این همان سخنی است که امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا به سپاه کوفه فرمود: چون شکمهای شما از حرام پر شده،کلام حق در شما اثر ندارد... 📚 الكافي (ط-الاسلامیه) ج ۵، ص ۱۲۵ ═══✼🍃🔳🍃✼══ ◾️کــانال درس اخلاق◾️ ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
🔹معرفی کتاب: تاریخ‌مندیِ گزاره‌هایِ فقهی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که ذهنِ فقیهان را به‌خود مشغول داشته است. تاریخ‌مندی چه نقشی در فرایند اجتهاد دارد؟ فقیهان چگونه گزاره‌های تاریخی را تشخیص می‌دهند؟ آیا گزاره‌های فقهی مطلق اند؟ گزاره‌های تاریخی در فقه با چه روشی شناخته می شوند؟ علامه حیدری در این کتاب، مفهومِ تاریخی‌بودن را با ارجاع به ظروف فکری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و عادات‌ و رسوم که بین مردم عصر نزول رواج داشته است، تبیین می‌کند و نتیجه می‌گیرد بسیاری از احکام و موضوعات فقهی تاریخ‌منداند‌. ایشان با ذکر این مقدمات، قاعده‌ی اشتراک را که به‌عنوان یکی از قواعد مشهور نزدِ عموم فقیهان به‌رسمیت شناخته شده است، به‌چالش می‌کشد و این ادعا را که احکام فقهی شاملِ همه‌‌ی مکلفان می‌شود، نقد می‌کند. با پذیرش نقدهای علامه حیدری، تحولی در فرایندِ اجتهاد پدید می‌آید. علامه حیدری به‌عنوان یک مرجعِ آشنا به زمان، از تاریخ‌مندیِ گزاره‌های فقهی تبیینی دقیق به‌دست می‌دهند و اسلام‌شناسان را به ضرورت اتخاذِ نگاه و منهج تاریخی واقف می‌سازند. 🔺این کتاب به زبان عربی می باشد. 🌐 لینک خریدhttps://eitaa.com/sayyedalhaydari
هدایت شده از حدیث نگار
◼️امام کاظم علیه السلام فرمودند: ◾️اِنَّ الْحَرامَ لايَنْمى وَاِنْ نَمى لايُبارَكُ لَهُ فِيهِ، وَما اَنْفَقَهُ لَمْ يُوجَرْ عَلَيْهِ وَما خَلَّفَهُ كانَ زادُهُ اِلَى النّارِ. ▪️مال حرام رشد نمى كند، و اگر هم افزايش يابد بركت ندارد، و آنچه را هم كه از حرام، انفاق كند، پاداش ندارد، و آنچه راهم كه باقى گذارد، ره‌توشه او به سوى آتش جهنّم است. 📚مسندالامام الكاظم عليه السلام ج 2 ص 379 📚 @HadithNegar
هدایت شده از گناه شناسی
پيامبر صلى الله عليه و آله: سِبَابُ الْمُؤْمِنِ فُسُوقٌ قِتَالُ الْمُؤْمِنِ كُفْرٌ أَكْلُ لَحْمِهِ مِنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حُرْمَةُ مَالِهِ كَحُرْمَةِ دَمِهِ. گفتن به است و کردن با او و خوردن گوشت او ( كردن از وى) خداست و حرمت مالش مثل حرمت خونش است. _ 📚من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 377 ، ح 5781 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• با کپی، فوروارد یا باز نشر این مطلب در ثواب تبلیغ دین و شریک باشید •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 🔅کانال گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 https://nidamat.com/318/
☄ پاسخ به شبهه قیچی کردن روایت "آذار" برای مخفی کردن مقامات ابوذر و مظلومیت اهل بیت علیهم السلام و تبدیل آن به تبریک ماه ربیع اول 🔹 علم غیب رسول خدا صلی الله علیه و اله به حوادث و جنایاتی که توسط عثمانیون در بغض نسبت به اهل بیت علیهم السلام انجام شد: ❓آیا کسیکه اول ماه ربیع اول را بشارت بدهد اهل بهشت است؟ در فضای مجازی روایتی قیچی شده به این معنی منتشر میشود اصل این روایت چیست؟ ✅ پاسخ: 1️⃣ در تمام پیام های که در فضای مجازی در اینباره ارسال میشود متن عربی حدیث قیچی شده فلذا معنا حدیث عوض شده است❗️ 2️⃣ رسول خدا صلی الله علیه و آله در این حدیث از ماه "آذار" که از ماه های رومی است صحبت میکند، نه ربیع الاول از ماه های قمری، چنانکه شیخ عباس قمی  قدس الله نفسه - نیز میفرمایند: این ماه معروف به نحو است، و عوام که به مبانی کلام اهل بیت علیهم السلام آشنا نیستند فکر میکنند و معتقد شدند (آذار) همان (صفر) است، در حالی که آذار از ماههای (رومی) است، و صفر از ماههای قمری است❗️ 3️⃣ سوال رسول خدا صلی الله علیه و آله از ماه آذار برای بشارت دادن ابوذر به بهشت است که در راه ولایت امیرالمومنین علیه السلام با سقیفه و سپس معاویه و اتباع او از بنی امیه و سپس با عثمان خلیفه اموی به مبارزه پرداخت، و سپس رسول خدا صلی الله علیه واله از تبعید ابوذر توسط عثمان به بیانهای ربذه خبر میدهد، که در آخر در همان بیایان به تنهای قبض روح شد و به تنهای دفن شد، فلذ این حدیث درباره معرفی ابوذر - قدس الله نفسه - و مقامات اوست، نه تبریک گفتن ماه ربیع اول❗️ 🔸 بررسی روایت: 📃 ابن عباس میگوید: روزى نبى خدا صلّى اللَّه علیه و آله در مسجد قبا نشسته بودند و جمعى از صحابه نزد حضرت بودند پس حضرت فرمودند: أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ عَلَیْکُمُ السَّاعَةَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّة: ✋ اوّلین کسى که وارد مسجد شود اهل بهشت است❗️ فَلَمَّا سَمِعُوا ذَلِکَ قَامَ نَفَرٌ مِنْهُمْ فَخَرَجُوا وَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ یُحِبُّ أَنْ یَعُودَ لِیَکُونَ هُوَ أَوَّلَ دَاخِلٍ فَیَسْتَوْجِبَ الْجَنَّةَ: پس صحابه با شنیدن این کلام برخاستند و بیرون رفتند و سعی داشتند زودتر از دیگرى به مسجد برگردد تا اوّلین نفر محسوب شوند و بدین ترتیب بهشتی شوند! پس پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله که از نییت این افرد مطلع بودند به بقیه صحابه فرمودند: سَیَدْخُلُ عَلَیْکُمْ جَمَاعَةٌ یَسْتَبِقُونَ فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ فَعَادَ الْقَوْمُ وَ دَخَلُوا وَ مَعَهُمْ أَبُو ذَرٍّ رَحِمَهُ اللَّهُ: به زودى جماعتى بر من وارد مى ‏شوند که هر یک بر دیگرى پیشى مى ‏گیرد، اما آنکه بمن بشارت بدهد که ما از ماه آذار خارج شده ایم او اهل بهشت است، پس اولین نفری که از میان صحابه وارد مسجد ابو ذر - رحمة اللَّه علیه - بود، پس رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمودند: در چه ماهى از ماههاى رومى هستیم؟! ابوذر عرض کرد: ای رسول خدا، ما از ماه آذار خارج شدیم! پس حضرت فرمودند: من خود این مطلب را مى ‏دانستم - و مطلع بودم که تو این سوال مرا جواب میدهی که ما از ماه آذار خارج شده ایم - منتهى این قضیه را اینگونه بیان کردم تا صحابه بدانند که اهل بهشتی! سپس حضرت فرمودند: کَیْفَ لَا تَکُونُ کَذَلِکَ وَ أَنْتَ الْمَطْرُودُ مِنْ حَرَمِی بَعْدِی لِمَحَبَّتِکَ لِأَهْلِ بَیْتِی فَتَعِیشُ وَحْدَکَ وَ تَمُوتُ وَحْدَکَ وَ یَسْعَدُ بِکَ قَوْمٌ یَتَوَلَّوْنَ تَجْهِیزَکَ وَ دَفْنَکَ أُولَئِکَ رُفَقَائِی فِی الْجَنَّةِ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُون و چطور تو اهل بهشت نباشی وقتی بعد از من تو را به جرم محبّت اهل بیتم از حرم من تبعید میکنند، پس در بیابان - ربذه - تنها زندگى میکنی، و تنها هم میمیری، و جماعتى به واسطه تو سعادتمند میشوند همان کسانى هستند که در تجهیز و غسل و کفن تو شرکت میکنند، و آنها دوستانم در بهشتی هستند که خدا به متّقین وعده داده است! 📗 معنی الاخبار -  الصدوق - الصفحه ۲۰۴. 👌 سبب تعجیل ظهور باش حتی برای ثانیه ای زودتر. . . . .