باطل کردن روزه قبل از رسیدن به حد ترخص
پرسش: اگر روزه دار قصد مسافرت داشته باشد و قبل از رسيدن به حد ترخص عمدأ روزه خود را باطل کند آيا بايد کفاره بدهد؟
پاسخ: خويي، بهجت، سيستاني، تبريزي، وحيد، مکارم، صافي، نوري: پرداخت کفاره واجب نيست.
امام،خامنه اي،فاضل: بنابراحتياط واجب بايد کفاره بدهد.
شبيري: اگر از شب در فکر سفر باشد چنانچه پيش از ظهر مسافرت کند پيش از رسيدن به حد ترخص جايز نيست روزه را باطل کند ولي اگر روزه را باطل کند بعد به سفر برود کفاره ندارد.
حادث شدن عذر بعد از بطلان روزه
پرسش: اگر عمداً روزه خود را باطل كند و بعد عذري قهري مانند حيض يا نفاس يا مرض براي او پيدا شود آيا كفاره دارد؟(1)
پاسخ: امام، تبريزي، فاضل، مكارم، شبيري، نوري: كفّاره بر او واجب نيست.
سيستاني: كفاره بر او واجب نيست مگر عذر قهري به دست مكلف و خصوصا براي فرار از كفاره باشد كه به احتياط واجب كفاره بايد بدهد.
خوئي، گلپايگاني، صافي، وحيد، بهجت: بنا بر احتياط كفّاره بر او واجب ميشود.
توانایی پرداخت کفاره بعد از ناتوانی
پرسش: كسي كه در انجام كفاره عمد ماه رمضان عاجز بوده و بدل آنرا بجا آورده اگر بعدا توانايي پيدا كند وظيفهاش چيست؟
پاسخ: خامنهاي، مكارم: واجب نيست بعداً كه قدرت پيدا كرد كفّاره را بدهد.
امام: واجب نيست بعداً كه قدرت پيدا كرد كفّاره را بدهد مگر آنكه فقط استغفار كرده باشد كه بنابر احتياط واجب هر وقت بتواند بايد كفّاره را بدهد.
خويي، تبريزي، وحيد، سيستاني، فاضل، نوري، بهجت، شبيري: بنابر احتياط واجب هر وقت بتواند، كفّاره را بدهد و اگر مقداري داده آنرا تكميل كند.
ناتوانی در پرداخت کفاره
پرسش: كسي كه توانايي پرداخت كفاره عمد ماه رمضان را ندارد، تكليفش چيست؟(1)
پاسخ: امام، نوري: هر چند مد كه ميتواند به فقرا طعام بدهد و اگر نتواند بايد استغفار كند.
خامنه اي: هر چند مد كه ميتواند به فقرا طعام بدهد و به احتياط واجب استغفار هم بكند و اگر نتواند فقط استغفار كند.
فاضل: مخير است 18 روز پي در پي روزه بگيرد يا به تعدادي كه ميتواند به فقير صدقه بدهد و اگر نتوانست هر مقدار از اين دو را كه ميتواند انجام دهد و استغفار نمايد.
مكارم: به مقداري كه ميتواند به فقير صدقه بدهد اگر نتوانست بايد 18 روز پي در پي روزه بگيرد و اگر نتوانست هر چند روز كه ميتواند روزه بگيرد و اگر نتوانست استغفار نمايد.
صافي: به احتياط واجب بايد به مقداري كه ميتواند به فقير صدقه بدهد و استغفار كند و اگر نميتواند صدقه دهد فقط استغفار كند.
شبيري، وحيد، خوئي، تبريزي: بنا بر احتياط واجب استغفار نمايد و به هر تعداد فقير كه ميتواند غذا بدهد.
سيستاني: به هر تعداد فقير كه ميتواند غذا بدهد و اگر نميتواند استغفار نمايد.
بهجت: به احتياط واجب بايد 18روز متوالي روزه بگيرد يا به هر تعداد فقير كه ميتواند يك مد غذا بدهد و اگر نتوانست به احتياط واجب هر مقدار كه توانست روزه بگيرد يا به هر تعداد فقير كه توانست يك مد غذا بدهد و اگر نتوانست يكي از دو كار را بكند و اگر نتوانست استغفار كند.
دادن گوشت، لوبیا، ماکارونی و ... برای کفاره
پرسش: آيا براي كفّارة روزه ميتوان خوراكي ديگري غير از گندم، جو و ... كه عنوان طعام داشته باشد مانند گوشت، لوبيا، ماكاراني و غيره پرداخت نمود؟(1)
پاسخ: خويي، تبريزي، وحيد، بهجت: هر چيزي كه مصداق طعام باشد، كفايت ميكند.
امام، سيستاني، صافي: هر چيزي كه در بين اكثر مردم مصداق طعام باشد، كفايت ميكند.
شبيري: لوبيا اگر غذايي است كه با پيمانه خريد و فروش ميشود كفايت ميكند اما امثال گوشت و ماكاراني كه با پيمانه خريد و فروش ميشوند كفايت نميكند.
پرداخت کفاره زن
پرسش: آيا پرداخت كفاره شيردهي و بارداري زن بر عهده شوهراست؟
پاسخ: امام، خويي، تبريزي، بهجت، وحيد، سيستاني، فاضل، مكارم، صافي، نوري، خامنه اي: كفاره زن بر عهده خودش ميباشد.
شبيري: كفاره اي كه بخاطر عذر از روزه، بر زن واجب شده بنابر احتياط بر عهده همسرش است.
قضا و کفاره ترک روزه به جهت بیماری مستمر تا رمضان آینده
پرسش: اگر شخصي به واسطه مرض روزه ماه رمضان را نگيرد و مريضي وي تا رمضان سال بعد استمرار يابد وظيفه ي او چيست؟
پاسخ: امام ،خويي، بهجت، خامنه اي، تبريزي ،صافي ،سيستاني، وحيد، مکارم، نوري: قضاي روزه بر او واجب نيست و بايد براي هر روز يک مد غذا (750 گرم) به فقير فديه بدهد.
شبيري: قضا بر او واجب نيست براي هر روز يک مد غذا(900گرم) به فقير فديه دهد.
شرایط فقیر برای دریافت کفاره روزه
پرسش: فقير براي دريافت کفاره روزه بايد چه شرايطي داشته باشد؟
پاسخ: خويي،تبريزي،وحيد: بنابراحتياط واجب شيعه باشد و واجب النفقه نباشد.
امام: واجب النفقه فرد نباشد، متظاهر به فسق نباشد(کسي که گناه خود را آشکارا انجام ميدهد) ،مسلمان وبنابراحتياط واجب شيعه باشد (دادن کفاره به مردم مستضعف اهل سنت(به علت عدم دسترسي به معارف شيعه از اهل سنت است) که ناصبي نيستند اشکال ندارد).
بهجت: مسلمان باشد و واجب النفقه نباشد.
فاضل : بنابراحتياط واجب شيعه باشد ،واجب النفقه نباشد.
سيستاني: بنابراحتياط واجب شيعه باشد،واجب النفقه نباشد،بنابراحتياط واجب به کسي که متظاهر به فسق است ندهند.
صافي: بنابراحتياط واجب شيعه باشد،واجب النفقه نباشد، بنابراحتياط واجب به کسي که متظاهر به فسق است ندهند ، بنابراحتياط واجب کفاره غير سيد را به سيد نمي توان داد.
شخصی که جاهل به جنابت بوده و متوجه نشده
پرسش: حكم روزه شخصي كه جاهل به جنابت بوده و در طول روز متوجه شده چيست؟
پاسخ: همه مراجع: روزه اش صحيح است.
پرداخت کفاره روزه زن توسط شوهر بدون اطلاع او
پرسش: اگر شوهر بدون اطلاع همسرش از اموال خودش ، کفارات ماه رمضان او را بپردازد آيا ازگردن زن برداشته مي شود؟
پاسخ: خامنه اي: بدون اخذ وکالت از او، پرداخت کفاره به نحو مذکور کافي نيست.
مکارم: کافي نيست بايد با اطلاع و اجازه او باشد.
زنجاني: کفاره اي که به خاطر عذر از روزه بر زن واجب شده ، بنا بر احتياط واجب بر عهده همسرش است.
سيستاني: بنا بر احتياط ساقط نمي شود.
کفاره در صورت عدم امساک
پرسش: فرموده ايد که اگرکسي بدون تحقيق مشغول خوردن سحري شود و بعد بفهمد که صبح شده است بايد اين روز را قضاکند وليکن اين روز را بايد تأدبا امساک داشته باشد حال اگر کسي اين امساک را رعايت نکند آيا بايد کفاره بدهد؟
پاسخ: خامنه اي: کفاره ندارد.
مکارم: کفاره ندارد.
زنجاني: بله کفاره دارد.
فوری بودن پرداخت کفاره
پرسش: آيا پرداخت كفاره فوري مي باشد؟
پاسخ: همه مراجع: بجاآوردن كفاره واجب فوري نيست اما نبايد درانجام آن كوتاهي صورت بگيرد.
دادن کفاره به سادات
پرسش: آيا ميتوان به سادات كفاره داد؟
پاسخ: فاضل، مكارم: بنا بر احتياط واجب غير سيد نميتواند به سيد كفاره بدهد.
صافي: بنابر احتياط واجب به جايي که احتياج کامل و اضطرار سادات هست، اکتفاء شود.
امام، خوئي، بهجت، تبريزي، سيستاني، وحيد، نوري، شبيري، خامنه اي: پرداخت كفاره به سادات اشكال ندارد؛ ولي بهتر است، به سيد ندهد.
قصد قربت در پرداخت زکات فطره
پرسش: آيا پرداخت زكات فطره نياز به قصد قربت دارد؟(1)
پاسخ: همه مراجع: انسان بايد زكات فطره را به قصد قربت يعني براي اطاعت و انجام فرمان خداوند عالم بدهد و موقعي كه آن را مي دهد، نيّت دادن فطره نمايد.
@ahkamrooze
مقدار زکات فطره
پرسش: مقدار زكات فطره چه اندازه مي باشد؟
پاسخ: همه مراجع: مقدار زكات فطره براي هر نفر تقريبا سه كيلو گرم(شبيري: حدود سه و نيم كيلو گرم) ميباشد.
@ahkamrooze
مصرف زکات فطره
پرسش: زكات فطره را در چه مواردي ميتوان مصرف كرد؟
پاسخ: صافي، گلپايگاني، مكارم، وحيد، سيستاني، سبحاني: فطريه را بنا بر احتياط واجب بايد فقط به فقراي شيعه داد.
امام، خويي، بهجت، فاضل، شبيري، نوري: اگر فطريه را به يكي از موارد مصرف زكات برسانند كافي است بنابر اين مصرف زكات فطره در ساخت مسجد يا مدرسه و امثال آن اشكال ندارد هر چند احتياط مستحب آن است كه آن را فقط به فقراي شيعه بدهند.
@ahkamrooze
معنای فقیر و مسکین
پرسش: به چه کسي فقير و مسکين ميگويند؟
پاسخ: فقير کسي است که مخارج سال خود و خانوادهاش را ندارد و نميتواند تأمين کند و مسکين کسي است که از فقير هم زندگياش سختتر ميگذرد.
@ahkamrooze
کارت به کارت کردن فطریه
پرسش: آيا مي شود زکات فطره را در شب عيد فطر و يا در روز عيد فطر ، کارت به کارت کرد و آيا صرف کارت به کارت کردن کافي در تحقق زکات مي باشد؟
پاسخ: خامنه اي: اگر با اين کار ، تحويل فقير شود، کافي است.
زنجاني : اگر زکات فطره کنار گذاشته باشد بايد به وکالت از فقير زکات فطره را قبض کند و سپس به جاي آن به حسابش واريز کند و اگر کنار نگذاشته جايز است به حساب فقير واريز کند و در هر صورت بايد وقت اداي زکات فطره –که در رساله آمده است –را رعايت کند.
سيستاني: مادامي که فقير آن را برداشت نکرده ، اداء فطره از زکات محسوب نمي شود.
مکارم: در روز عيد قبل از نماز اشکال ندارد.
@ahkamrooze
وجوب قرض کردن غیر فقیر برای پرداخت فطریه
پرسش: شخصي شب عيد فطر فقير نمي باشد وليکن پولي جهت دادن فطريه ندارد البته، برنج وگندم نيز ندارد که پرداخت کند. آيا واجب است که براي پرداخت فطريه، پول قرض کند؟
پاسخ: خامنه اي: اگر امکان قرض کردن برايش هست، قرض کند.
زنجاني: اگر قرض کردن يا فروش اموال يا راه ديگري باشد که برايش حرج نداشته باشد و حيثيتش هم خدشه دار نشود بايد زکات فطره را بدهد.
مکارم: به چنين کسي دادن فطريه واجب نيست.
بهجت: اگر غير از آنچه خرج مي کند ، با قرض کردن بتواند زکات فطريه را بدهد به طوري که نظم امور او بهم نخورد و موجب اجحاف نباشد بنا بر احتياط واجب بايد زکات فطره را بدهد.
@ahkamrooze
فطریه همسر موقت و همسر ناشزه و زن مطلقه در طلاق رجعی
پرسش: آيا فطريه همسر موقت و همسر ناشزه و زن مطلقه در طلاق رجعي بر عهده شوهر است؟
پاسخ: همه مراجع: اگر نانخور شوهر باشد دادن فطريه اش بر شوهر واجب است.
@ahkamrooze
فطریه بیهوش
پرسش: آيا بر شخصي كه هنگام غروب شب عيد بيهوش باشد دادن فطريه واجب است؟
پاسخ: خويي، تبريزي، وحيد، صافي: بنا بر احتياط واجب پرداخت فطريه واجب است.
مكارم: واجب است كه فطريه را پرداخت كند.
امام، بهجت، فاضل، شبيري، نوري، سيستاني: واجب نيست.
@ahkamrooze
فطریه فرزندی که بعد از غروب متولد شده
پرسش: آيا فطريه فرزندي كه بعد از غروب متولد شده واجب است؟
پاسخ: همه مراجع: پرداخت فطريه براي اين بچه واجب نيست. اما اگر قبل از غروب متولد شده زكات فطره اش واجب است.
@ahkamrooze
زمان پرداخت زکات فطره
پرسش: زمان پرداخت زكات فطره چه موقع مي باشد؟
پاسخ: الف: كسي كه نماز عيد ميخواند:
مكارم، شبيري: بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد.
امام، خامنه اي، خويي، وحيد، سيستاني، فاضل، نوري، بهجت، صافي: بنابر احتياط واجب بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد.
ب: كسي كه نماز عيد نميخواند:
شبيري: بايد در روز عيد فطر، زكات فطره را بدهد.
امام، خامنه اي، خويي، تبريزي، وحيد، سيستاني، مكارم، فاضل، نوري، بهجت، صافي: ميتواند دادن فطريه را تا ظهر تأخير بيندازد.
@ahkamrooze
زکات فطره زن شوهردار در صورت تأمین هزینه های خود
پرسش: زکات فطره زني که واجب النفقه شوهر است، اما هزينههايش را خودش تأمين ميکند، بر عهده کيست؟
پاسخ: همه مراجع : درصورتيکه فقير نباشد بايد فطره خود را بدهد.
@ahkamrooze
عدم پرداخت زکات فطره در زمان وجوب
پرسش: اگركسي در زمان وجوب، فطريه را ندهد يا كنار نگذارد، تكليفش چيست؟
پاسخ: امام، فاضل، سيستاني، مكارم، نوري، وحيد: معصيت كرده اما به احتياط واجب بايد بعداً بدون اين كه نيّت ادا و قضا كند، فطره را بدهد.
صافي: معصيت كرده اما بايد بعداً بدون اين كه نيّت ادا و قضا كند، فطره را بدهد.
بهجت: معصيت كرده و به احتياط مستحب ميتواند بعداً قضا كند.
شبيري، خوئي: گناه كرده و به احتياط مستحب ميتواند بعدا بدون نيت ادا و قضا فطره را بدهد.
@ahkamrooze
فطریه میهمانی (با ورود بعد از غروب)
پرسش: آيا فطريه ميهماني كه بعداز غروب وارد مي شود برعهده صاحبخانه است؟
پاسخ: سيستاني، تبريزي، خوئي: اگر نانخور ميزبان محسوب شود و حداقل يك شب بماند بنا بر احتياط واجب فطريه اش بر ميزبان واجب است.
امام، بهجت، فاضل، وحيد، مكارم، صافي، شبيري، نوري: بر عهده خود ميهمان است.