eitaa logo
معارف یار تبلیغ
954 دنبال‌کننده
66 عکس
33 ویدیو
33 فایل
این کانال با هدف بالابردن سطح معرفتی مبلغین توسط کارشناسان پاسخگویی به سوالات دینی تاسیس شده است و زیر نظر حجت الاسلام سیدعباس دیانت فعالیت میکند. امیدواریم بتوانیم کمک‌کار مبلغین در امر مهم ترویج احکام و معارف اسلام عزیز باشیم. آیدی مدیر: @sadianat
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 💢احکام خمس ⁉️آیا انسان می تواند برای هر درآمدی، یک سال خمسی مستقل قرار دهد؟ ⭕️افراد شاغل ❣یک شغله [1] حضرت امام،آیات خامنه ای،سیستانی،مکارم👈 افراد شاغلی که فقط یک شغل دارند نمی توانند برای هر منفعت و سود کسبشان سال جداگانه ای در نظر بگیرند. ❣چند شغله[2] حضرت امام،آیت الله خامنه ای👈افرادی که چند شغل متفاوت داشته باشند که حساب دخل و خرج هر کدام از هم جدا باشد، می توانند برای هر شغل سال جداگانه ای قرار دهند. آیت الله سیستانی👈فرد شاغل، چند نوع کسب متفاوت داشته باشد - مانند کارمندی، تجارت، کشاورزی - که حساب دخل و خرج آنها از هم جدا می باشد، در صورتی که درآمد حاصل از هر رشته، مقدار قابل توجّهی باشد، می تواند برای هر رشتۀ کسبی، سال جداگانه ای قرار دهد؛ امّا اگر فرد از رشتۀ کارمندی - مثلا درآمد قابل توجّهی داشته باشد، ولی درآمد وی از رشتۀ تجارت یا کشاورزی اندک باشد، نمی تواند برای درآمد حاصل از تجارت یا کشاورزی سال جداگانه قرار دهد و درآمد حاصل از آن، با همان سال خمسی رشتۀ کارمندی لحاظ می­ شود. آیت الله مکارم👈 باید همۀ منافع را یکجا حساب کنند. ⭕️افراد غیر شاغل آیت الله خامنه ای و مکارم👈افراد غیرشاغل یعنی افرادی که یا درآمدهای غیر کسبی دارند مثل اینکه هدیه می گیرند یا از کمکهای دولت و یامردم استفاده می کنند و یا اینکه درآمدهایی اتفاقی دارند مثل خانم خانه داری که گاهی اوقات خیاطی می کند و اجرت دریافت می کند که اینگونه افراد نمی توانند چند سال خمسی داشته باشند و تمام درآمدها یک سال خمسی دارد. آیت الله سیستانی 👈 می توانند برای هر درآمد خود، یک سال مستقل قرار دهند. 📚[1] توضیح المسائل مراجع، ج2 ،م1765؛ سیدعلی سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1،م 2298 [2] توضیح المسائل مراجع، م1773؛ سیدعلی خامنه ای، استفتای خصوصی 519013 ؛ سیدعلی سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2 ،م565 و 566؛؛ ناصر مکارم شیرازی، توضیح المسائل، م1495؛ [3]سیدعلی خامنه ای، استفتای خصوصی 34623/4/89 ، ناصر مکارم شیرازی،استفتای خصوصی58030؛ سیدعلی سیستانی،رساله جامع، ج1،م2301. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartablig
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 💢حق اولویت در نماز ◼️◾️▪️صلی الله علیک یا اباعبدالله ♣️♣️ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَینِ حَرَارَهً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَدا» «برای شهادت امام حسین علیه السلام در دل‌های مؤمنان شراره‌ای است که هیچ‌گاه خاموش نشود.» ( جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص556) ♠️ قیام امام حسین علیه السلام از جمله بزرگ‌ترین حوادث تاریخ اسلام است. به گونه‌ای که پس از گذشت قرن‌ها، هنوز مردم یاد این واقعه را زنده می‌دارند و برای آن حضرت عزاداری می کنند. چرایی قیام حضرت و اهداف این واقعه جزء نکاتی است که لازم است در کنار عزاداری ها به آن پرداخته و توجه شود. کنار گذاشته شدن دین و احیای سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از جمله اهداف قیام امام حسین علیه السلام، به شمار می آید. در روز عاشورا نماز به عنوان ستون دین در بحبوحه جنگ و گرما و تیرباران دشمن، اقامه شد. تاکید بر اقامه نماز از طرفی و توجه به احکام نماز؛اهمیت ویژه ای دارد. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🔲جا گرفتن با مهر و سجاده در مساجد ⁉️در برخی از مساجد می بینیم برخی افراد با گذاردن مهر یا تسبیح برای خود جا می گیرند، آیا به این مقدار حق اولویت برایشان ایجاد می کند؟ حضرت امام👈ظاهر آن است که رحل گذاشتن به عنوان مقدمه برای نشستن ـ مانند خود‏‎ ‎‏نشستن ـ مفید اولویت است؛ لیکن در صورتی که گذاشتن رحل مانند پهن کردن سجّاده و‏‎ ‎‏نظیر آن، از چیزهایی باشد که به قدر مکان نماز یا بیشتر مکان نماز را بگیرد، نه آن که مانند‏‎ ‎‏گذاشتن مهر یا تسبیح یا مسواک و مانند آن ها باشد.‏ آیت الله سیستانی👈 گذاشتن علامت و نشانه در مسجد جهت نشستن و سایر انواع استفاده - طوری که سبقت گرفتن بر مکان صدق نماید - حقّ اولویّت برای صاحب آن ایجاد می‌کند و فرد دیگر نمی‌تواند آن را کنار زده و خود از مکان استفاده نماید. شایان ذکر است، در صدق این علامت و نشانه، هر شیئی که معلوم باشد به جهت جا گرفتن برای نماز گذاشته شده - مانند پهن کردن سجّاده یا گذاشتن تسبیح یا مُهر یا کتاب یا یک دستمال - کافی است. آیت الله مکارم 👈گذاردن مهر کفایت نمی کند. 🔲حکم جا گرفتن برای دیگری ⁉️برخی از مومنین با گذاردن مهر یا سجاده برای دوستانشان در صف اول جا می گیرند؛ آیا این عمل برای آنها حق اولویت ایجاد می کند؟ آیت الله سیستانی 👈قرار دادن علامت و نشانه برای فرد دیگر، در صورتی که به درخواست و طلب او باشد، موجب ثابت شدن حقّ برای فردی که طلب نموده، می‌شود و چنانچه بدون درخواست او بوده، موجب ثابت شدن حقّ نمی­ شود. آیت الله مکارم👈این کار اشکالی ندارد ولی در صورتی که نماز جماعت برپا شود و آن شخص قبل از رکوع رکعت اول نیاید حق او ساقط می شود. 📚تحریرالوسیله، کتاب المشترکات، م17، توضیح المسائل جامع، ج1، م1180،سایت آیت الله مکارم،https://old.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44576&mid=267258 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔰 احکام منبر 🔰 💢احکام دفاع ✨خداوند متعال در قرآن کریم در وصف مؤمنان واقعی،در کنار ایمان و دیگر صفات خوب مؤمنین می فرماید: ✨وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ✨مؤمنان واقعی کسانی هستند که با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کرده اند. (سوره حجرات، آیه 15) چند نکته کوتاه درباره احکام دفاع در اسلام،قابل توجه است: 🇮🇷اگر دشمنی که از او بر اساس اسلام و اجتماع مسلمین ترس باشد، بلاد‏‎ ‎‏مسلمین و یا مرزهای آن را مورد هجوم قرار دهد، بر مسلمان ها واجب است که از آن به‏‎ ‎‏هر وسیله ای که ممکن است با بذل مال و جان، دفاع نمایند.‏ ‏‏🇮🇷این دفاع، مشروط به حضور امام ‏‏علیه السلام‏‏ و اذن او و اذن نایب خاص یا عام او‏‎ ‎‏نیست، پس بر هر مکلفی بدون هیچ قید و شرطی واجب است به هر وسیله ای که باشد،‏‎ ‎‏دفاع نماید.‏ ‏‏🇮🇷اگر بر قلمرو اسلام از استیلای سیاسی و اقتصادی که منجر به اسارت سیاسی‏‎ ‎‏و اقتصادی مسلمین و موهون شدن اسلام و مسلمین و ضعیف شدن آن ها می شود، ترس‏‎ ‎‏باشد، با وسیله های مشابه و مقاومت های منفی، دفاع واجب است؛ مانند نخریدن کالاهای‏‎ ‎‏آنان و ترک استفاده از آن، و ترک رابطه و معامله با آنان به طور مطلق.‏ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ‏ 🔻با توجه به مسائلی که بیان شد، دفاع از اسلام فقط با بذل جان در جبهه نبرد و جنگ نیست بلکه گاهی این دفاع با بذل مال است، گاهی تحریم کالاهای دشمن و نخریدن خودش نوعی کمک به جبهه مسلمین است. 🔻در شرایط فعلی جهاد تبیین و حفظ وحدت و دامن نزدن به شبهات و شایعه پراکنی ها خصوصا در فضای مجازی، دفاع و تقویت اسلام محسوب می شود؛ در کنار توجه به این موارد حفظ جایگاه مرجعیت و دفاع از ولی فقیه نیز اهمیت ویژه ای دارد. 🔻به طوری که پس از مطرح شدن تهدیداتی از سوی رئیس جمهور آمریکا و سردمداران رژیم صهیونی بر علیه رهبر معظم انقلاب اسلامی و مرجعیت شیعه، حضرت آیت الله نوری همدانی و آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتائی، با تصریح بر این که اهانت به مقام مرجعیت شیعه و شخص امام خامنه ای دامت برکاته اهانت به کل اسلام تلقی می شود، تاکید کردندکه هرگونه تعرض و تهدید به ایشان از سوی شخص و یا دولت حکم محارب را دارد. 📚امام خمینی،تحریرالوسیله،ج1،کتاب امر به معروف و نهی از منکر،فصل دفاع، م 1،2،4 آیت الله مکارم، استفتاء،شماره655803،تاریخ04/4/8 آیت الله نوری همدانی، استفتاء،شماره24657،تاریخ04/4/8 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔳احکام منبر🔳 💢احکام نذر ⁉️در ایام محرم و سوگواری اهل بیت (علیهم السلام) افراد نذورات زیادی می کنند،سوالی که مطرح می شود این است که نذر شرعی چه شرایطی دارد ؟ 🟤 یکی از مهمترین شرایط نذر شرعی این است که صیغه نذر خوانده شود : امام خمینی،آیات خامنه ای ،سیستانی و مکارم 👈در نذر بایدصیغه تلفظ شود و خوانده شود و عمل به نذری که صیغه شرعی آن جاری نشده است شرعا واجب نیست.۱ 🔻صیغه نذر امام خمینی،آیات خامنه ای،سیستانی، مکارم👈 صیغه نذر عبارت است از «للّه علیّ أن افعل کذا...» و می‌تواند ترجمه آن را بگوید که عبارت است از « براى خدا بر من است كه فلان کار را انجام بدهم». مثلا بگوید «برای خدا برعهده ی من است که اگر فلان حاجتم برآورده شد، روز عاشوراء مجلس روضه برپا کنم.» یا بگوید چنانچه مریض من خوب شود برای خدا بر من است که صد هزار تومان به فقیر بدهم.۲ ⁉️مواردی که صیغه نذر محسوب نمی شود و یا بین مراجع تفاوت نظر وجود دارد: ❇️ اگر بگوید خدایا نذر می كنم ...۳ امام خمینی،آیت الله خامنه ای 👈 صیغه شرعی جاری نشده است. آیت الله سیستانی👈صحیح بودن چنین نذری محلّ اشکال است و مراعات مقتضای احتیاط در این مورد ترک نشود یعنی بنابر احتیاط واجب طبق نظر عمل شود. آیت الله مکارم👈عمل به آن واجب است. ❇️اگر فقط بگوید نذر كردم ...(بدون اینکه اسم خدا را ببرد)۴ آیات خامنه ای،سیستانی👈 با صرف عبارت "نذر مى کنم"، نذر شرعی محقق نمى شود. آیت الله مکارم👈 به نظر ما کلمه نذر به خودی خود قید الله را در بردارد و عرفا زمانی که کسی می گوید من نذر می کنم فلان کار را بکنم خودش یک نوع نیت قربت را درضمن دارد. 🟢 نکته... نکته🔻 🔺 اگر در دل چیزی بگذراند،یعنی فقط صرف نیت باشد، چیزی بر او واجب نشده است. 🔺اگر صیغه شرعی نذر با رعایت شرایط معتبر در آن منعقد شود، باید مطابق با همان عمل شود و نمی تواند عمدا با آن مخالفت کند و یا آن را تغییر دهد و یا کم و زیاد کند. 🔺طبق نظر آیت الله مکارم به هر طریقی نذر را بر زبان جاری کند ولو اینکه بگوید «خدایا حاجتم برآورد شود فلان عمل را انجام می دهم», همین نذر است اما طبق نظر بقیه مراجع باید لفظها و بیانهای مختلف، بررسی شود. 📚۱-توضیح المسائل مراجع م ،2461 رساله آموزشی مقام معظم رهبری، ج،2 درس،66 توضیح المسائل سیستانی، مساله،2658 توضیح المسائل مکارم، مساله2274 ۲_سایت لیدر، احکام نذورات و خیرات، س 188،منهاج الصالحین ،ج3،م704،سایت معظم له،صیغه، شرط صحت نذر،https://makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/25204 ۳_استفتائات، حضرت امام، ج،2 ص،457 قسم و عهد و نذر، سوال،8 استفتاء خصوصی،امام خامنه ای، شماره ،1148522 رساله جامع، سیستانی، ج،2 مساله،1184،سایت مکارم https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=28865&mid=266322 ۴_ امام خامنه ای، سایت ادمین، سواالت سامانه جامع نذر، قسم و عهد سوال شماره ،1127250 تاریخ: 05/05/1399؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل م2658؛ آیت الله مکارم، پیک احکام 5،م11 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔳احکام منبر🔳 💢حکم لباس مشکی امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: ✨مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِه‏ ... . ✨هر کس که خداوند خیر او را بخواهد، در دلش محبت امام حسین علیه السلام و محبت زیارت امام حسین علیه السلام را قرار می دهد. (کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142) 🖤پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری و سوگواری ⁉️آیا پوشیدن لباس سیاه در ایام سوگواری و سالروز شهادت معصومین علیهم السلام کراهت دارد؟1 آیت الله خامنه ای👈پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است. آیت الله سیستانی👈سیاه پوشیدن از مصادیق عرفی عزاداری بر حضرت أباعبدالله الحسین علیه السلام و سایر ائمه هدی علیهم السلام می باشد که امری مستحب بوده و به آن ترغیب اکید شده است. آیت الله مکارم👈پوشیدن لباس مشکى در ایام عزاداری، مصداق تعظیم شعائر است، لذا از نظر شارع رجحان پیدا می کند. 🖤کراهت نماز با لباس سیاه در ایام عزاداری ⁉️با توجه به کراهت پوشیدن لباس سیاه در هنگام نماز، و از طرفی استحباب پوشیدن لباس عزا در ایام عزاداری، نماز خواندن با لباس سیاه در ایام عزاداری چه حکمی دارد؟2 آیت الله خامنه ای 👈پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه ولو در نماز اشکالی ندارد و موجب ثواب است. آیت الله سیستانی 👈جمعی از فقهاء چند مورد را در لباس نمازگزار مکروه دانسته اند که از جمله آنها پوشیدن لباس سیاه است البته عبا، چادر،عمامه سادات و موردی که تعظیم شعائر محسوب میشود مثل عزاداری امام حسین علیه السلام استثناء میشود. آیت الله مکارم 👈ترک چند چیز در لباس نمازگزار به امید ثواب مطلوب است از جمله پوشیدن لباس سیاه مگر در مورد تعظیم شعائر، چادر، عبا و عمامه سادات. 📚1.سایت لیدر https://www.leader.ir/fa/content/23433/%D9%BE%D9%88%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D9%85%D8%B4%DA%A9%DB%8C# سیستانی، استفتاء کتبی موجود در هیئت علمی اداره پاسخگویی حرم مطهر.مکارم، استفتائات سایت، احکام عزاداری، لباس مشکی، ص56 ،س67 2.مام خامنه ای، استفتاء از سایت، شماره 811145؛ سیستانی،توضیح المسائل جامع، ج1 ،م1021؛ مکارم،توضیح المسائل مراجع، ج1،ص478 ،م8 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartablig
﷽ 🔳احکام منبر🔳 🔷 زینت و وجوب پوشش آن در مقابل نامحرم ✍روز حمله به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم به دست رضاخان، روز عفاف و حجاب نام گرفته است ضمن گرامی داشت این روز، نکاتی راجع به مساله پوشش و حجاب بیان می گردد.  یکی از واجبات شرعی، پوشش زینت از نامحرم است. هر زینت و آرایشی که در عرف زینت حساب شود از نامحرم باید پوشانده شود. اما زینت چیست؟ و کدام زینت باید از نامحرم پوشانده شود؟ 🔻1-توضیحی در مورد زینت 👈زینت به آرایش‌هایی گفته می‌شود که جزء بدن شخص به شمار نمی‌رود، (مانند انواع زیور، طلا و جواهر) و همچنین به آرایش‌هایی گفته می‌شود که به بدن شخص متصل بوده و گویی جزئی از اوست؛ (مانند سرمه و رنگ مو) علاوه بر این، خود زیبایی‌های طبیعی بدن (اندام و زیبایی‌های بدن) نیز زینت شمرده می‌شود. [بنابراین می‌توان گفت] هر چیزی که عرفا زینت محسوب شود؛ بانوان باید آن را در برابر مرد نامحرم بپوشانند. البته صورت و دست‌ها تا مچ، به شرطی که همراه با زینت و آرایشی نباشند؛ از این حکم مستثنی می‌باشند.[1] 🔻2-مصادیق عرفی زینت   ❣آرایش صورت مثل ابروی تاتو شده و یا ابروی رنگ شده، سرمۀ چشم، رژ لب و ... در فرضی که نزد عرف زینت حساب شوند؛ از مصادیق زینت به حساب آمده و باید از نامحرم پوشانده شوند.[2] البته مواردی مثل رژ لب قطعا زینت محسوب می‌گردند. ❣کاشت ناخن و مژه مصنوعی زینت و آرایش است و باید از نامحرم پوشیده شود.[3]  ❣ موهای اکستنشن شده و یا کلاه‌گیس که زن روی موهای خود قرار داده با توجّه به این که عرفاً زینت محسوب می‌شود؛ در جایی که در معرض دید نامحرم است، کفایت از حجاب نمی‌کند و بنابراحتیاط واجب باید از نامحرم پوشانده شود.[4] ❣کاشت نگین و پرسینگ بینی و لب و ابرو زینت است و باید از نامحرم پوشانده شود.[5] 👀 تذکر: 🪴تشخیص زینت بر عهده عرف است و معیار هر آن چیزی است که عرفاً زینت محسوب گردد. [6] 🪴شاید پوشش بعضی از مصادیق ذکر شده در بالا طبق نظر یک مرجع دیگر لازم نباشد؛ دقت شود که متن مبتنی بر نظر آیت‌الله خامنه‌ای است و مطابق با احتیاط. 🪴غیر از عنوان "زینت" که احکامی را در پی دارد و در نکات قبل به آن اشاره شد؛ عناوین دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند محدودیت شرعی را به همراه داشته باشد. به عنوان نمونه لباسی که زینت نیست؛ اما پوشش کافی را برای اعضای بدن زن ایجاد نمی‌کند؛ لباسی که تنگ و چسبان است و باعث تحریک می‌گردد و ... با اینکه چه بسا از لباس‌های زینتی نیز محسوب نگردند؛‌ در بحث پوشش کافی نیستند و زن با پوشیدن آن‌ها جلوی نامحرم مرتکب حرام و گناه می‌گردد. بنابراین "زینت" بودن تنها معیار حرمت نیست و نازک و بدن نمابودن و تنگ و چسبان بودن لباس نیز باید دقت شود.[7] نکته مهمّ دیگر آنکه بعضی از این عناوین اختصاصی به زنان ندارد و مردان نیز باید رعایت کنند. 📚 [1] سایت لیدر، احکام صنفی، احکام آرایشگران، سوال 90 موجود در: https://www.leader.ir/fa/book/155?sn=22868 [2] سوالات سامانۀ جامع، احکام نگاه، پوشش و معاشرت، سوال: 1375629 [3] سوالات سامانۀ جامع، احکام نگاه، پوشش و معاشرت، سوال: 1375629 [4] سوالات سامانه جامع، احکام نگاه، پوشش و معاشرت، سوال: 1339841 [5] سایت لیدر،احکام صنفی،احکام آرایشگران، سوال 90 [6] سایت لیدر، احکام صنفی، احکام آرایشگران، سوال 90 موجود در: https://www.leader.ir/fa/book/155?sn=22868 [7] توضیح المسائل جامع، ج4، احکام حجاب و پوشش، مسئلۀ 31 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔳احکام منبر🔳 💢فاقد الطّهورين ⁉️ گاهی اوقات ممکن است انسان در شرایطی قرار بگیرد که نه آبی در دسترس دارد و نه چیزی که تیمم بر آن صحیح است، در چنین مواقعی برای نماز چه وظیفه ای دارد؟ آیا در این صورت نماز ساقط می شود؟ حضرت امام 👈گر انسان نتواند براى نماز وضو بگيرد و تيمّم هم ممكن نباشد نماز ساقط است، ولى احتياط مستحب آن است كه نماز را در وقت بدون طهارت بخواند و بنا بر احتياط واجب قضاى آن را نيز به‌جا آورد. (حضرت امام) آیت الله خامنه ای👈بنابر احتياط بايد نماز را در وقت، بدون وضو و تيمم بخواند؛ و سپس با وضو يا تيمم (به حسب وظیفه) قضا کند. آیت الله سیستانی👈نماز در وقت از ایشان ساقط می‌شود و واجب است قضای آن را انجام دهد، هرچند احتیاط مستحب آن است كه چنین فردی نماز را بدون تیمّم در وقت بخواند، ولی واجب است بعداً قضای آن را بجا آورد. آیت الله مکارم👈هرگاه چيزهايى كه تیمم بر آن صحیح است پيدا نشود، بايد برگرد و غبارى كه روى لباس و مانند آن است تيمّم كند و چنانچه غبار پيدا نشود بايد بر گِل تيمّم كند و اگر گل هم پيدا نشود احتياط واجب آن است كه نماز را بدون تيمّم بخواند و بعداً قضاى آن را نيز به جا آورد و چنين كسى را «فاقد الطّهورين» نامند. 📚تحريرالوسيله، ج1،القول فيما يتيمّم به، ص97، م7؛ امام خامنه ای، جزوه ارسالی دی ماه 1400، م50؛ آیت الله سیستانی توضیح المسائل جامع، م832؛ آیت الله مکارم، سایت معظم له: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=40549&mid=252309 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartablig
﷽ 🔳احکام منبر🔳 💢تصرف در مال متعلق خمس ⁉️اگر بدانیم به مالی خمس تعلق گرفته است و مالکش خمس آن را نداده؛ آیا حق استفاده از آن را داریم؟ مثل پدری که خمس اموالش را نمی دهد آیا همسر و فرزندان می توانند از اموال او استفاده کنند ؟ 👈 امام خمینی : انسان نمی تواند در مالی که یقین دارد خمسش را نداده اند تصرّف کند. 👈آیت الله خامنه ای : می تواند مصرف کند. 👈 آیت الله سیستانی: فردی که عمدا خمس نمی دهد یا خمس بعضی از اموالش را نپرداخته است، چنانچه مالش را به ملک شیعه دوازده امامی در آورد، مثل آنکه مالش را از طریق یکی از راههای صحیح شرعی مانند فروختن یا هدیه دادن یا اداء دین یا... به وی منتقل نماید،آن مال به ملکیّت آن شیعه در می آید و برای او حلال است و نیازی هم به پرداخت خمس توسّط او نیست هرچند یقین داشته باشد که خمس به این اموال تعلّق گرفته است و مالک آن، خمس این اموال را نپرداخته است. شایان ذکر است،حکم مذکور در مورد شیعۀ دوازده امامی که خمس مالش را به جهت ندانستن حکم - چه جاهل قاصر باشد و چه جاهل مقصّر - نپرداخته یا به فتوای مرجع تقلیدش آن مال خمس نداشته، نیز جاری می­ شود. ولی این حکم، نسبت به فردی که از روی غفلت خمس مالش را نپرداخته، محلّ اشکال است و مراعات مقتضای احتیاط ترک نشود. 👈 آیت الله مکارم: اگر یقین دارید ما به شما اجازه مى دهیم تصرّف کنید و معادل خمس آن را که تصرّف کرده اید به سادات نیازمندى بپردازید و اگر تمکّن ندارید بر ذمّه بگیرید و هر موقع که توانستید، بپردازید. 📚توضیح المسائل مراجع،ج2، م 1795؛اجوبه الاستفتائات،سوال 939 و 931 و 932 ؛توضیح المسائل جامع، ج2،مسأله729؛سایت آیت الله مکارم، م 30 https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44816&mid=255657 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔳احکام منبر🔳 ✨حضرت صادق علیه السلام در روایتی نورانی در اهمیت پیاده روی جهت زیارت سید الشهداء می فرمایند: مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَیِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَة. ✨کسى که پیاده به زیارت قبر حضرت سید الشهدا علیه السّلام برود خداوند متعال به هر قدمى که بر مى‏دارد هزار حسنه برایش ثبت و هزار گناه از وى محو مى‏فرماید و هزار درجه مرتبه‏ اش را بالا مى‏برد. (کامل الزیارات، باب چهل و نه النص، ص: 133) ✍ یکی از امور پسندیده و با فضیلت شرکت در پیاده روی اربعین است اما لازم است در این خصوص، احکام و مسائل مرتبط با آن نیز رعایت شود. ⁉️بسیاری از بانوان تمایل دارند در این سفر نورانی حضور پیدا کنند اما ممکن است همسرشان بنا به دلایلی نتوانند همراهی کنند، سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا بانوان برای چنین سفری نیاز به اذن و اجازه همسر دارند یا خیر؟ آیا فرزندان هم نیاز به اجازه والدین دارند ؟ 🖤🖤مسافرت زن بدون اذن شوهر 🔹زنی که عقد دائم است، چنانچه بدون اذن شوهر از منزل خارج شود و سفری برود که بر او واجب نباشد:۱ امام خمینی و آیت الله سیستانی👈سفر وی سفر گناه محسوب میشود و باید نمازش را کامل بخواند. آیت الله مکارم👈 بنا بر احتیاط واجب، نمازش را کامل بخواند. 🖤🖤 حکم سفر فرزند بدون اجازه والدین امام خمینی ،آیات خامنه ای،سیستانی، مکارم👈 سفر فرزند بی اجازۀ والدین باعث نمی شود کامل خواندن نماز بر او واجب شود.۲ 🖤🖤حکم سفر فرزند با نهی والدین 🔹اگر سفر بر فرزند واجب نباشد و این سفر باعث اذیت و آزار ایشان باشد:۳ امام خمینی👈 باید نماز را کامل بخواند؛ هرچند او را از این سفر نهی نکرده باشند. آیت الله خامنه ای👈 اگر سفر موجب اذیت ایشان گردد، سفر معصیت محسوب شده و حکم سفر حرام را دارد. آیت الله سیستانی👈اگر علت اذیت شدن آنان دلسوزی شان برای فرزند باشد، حرام است و فرزند باید در آن سفر، نماز را کامل بخواند هرچند نهی نکرده باشند. آیت الله مکارم👈 باید نماز را کامل بخواند. 📚۱-سیدمحمدحسن بنی هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج،1 نماز مسافر، شرط پنجم، قبل از م1295؛ سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، العروۀ الوثقی، فصل فی صلاةالمسافر، الشرط الخامس، قبل از م27 ۲-همان ۳-همان؛ امام خامنه ای،استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 890215 تاریخ استفتاء: 16/04/1397 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽ 🔳احکام منبر🔳 ✨از حضرت رضا علیه السلام روایت شده است که فرمودند: ✨مَنْ تَذَکَّرَ مُصَابَنَا فَبَکَى وَ أَبْکَى لَمْ تَبْکِ عَیْنُهُ یَوْمَ تَبْکِی الْعُیُونُ. ✨ هر که مصائب ما را یادآور شود و گریه کند یا دیگری را بگریاند، روزی که همه گریان باشند او نخواهد گریست. (وسائل الشیعه، ج 14 ، ص: 502) ✍در ماه صفر و دهه پایانی این ماه قرار داریم؛ ایام حزن و اندوه آل الله است. به همین مناسبت چند نکته درباره آداب و احکام عزاداری بیان می شود: 🏴 عزاداری معصومین علیهم السلام باید به کیفیتی برگزار شود که مناسب شأن آن حضرات باشد و از انجام حرکات یا اعمالی که مناسب شأن عزاداری معصومین علیهم السلام نیست یا برگزاری مجلس به صورتی که باعث وهن و سبک شمردن مذهب شیعه می‌شود،باید پرهیز شود.1 🏴لازم است دقت شود که هیچ مراسم و برنامه ای نمی تواند آزار و اذیت کردن دیگران را توجیه کند و رعایت حق الناس قطعا اولویت دارد و باید از هر عملی که باعث اذیت دیگران می شود پرهیز شود.2 🏴 کار کردن در ایام عزاداری اهل بیت علیهم السلام مانع ندارد و حرام نیست لکن شايسته است شخص به عزاداری اشتغال داشته باشد، بستن و تعطیلی مراکز تجاری نمادی از مشارکت در مصیبت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است.3 🏴 اگر بعضی واجبات از مکلف بخاطر شرکت در عزاداری فوت شود مثلا نماز صبح قضا شود یا نماز ترک شود، ترک نماز و فوت آن به بهانه شرکت در عزاداری جایز نیست ولی شرکت در عزاداری که مزاحم نماز نباشد از مستحبات موکد است و باید برنامه ها را طوری تنظیم شود که نماز صبح به خطر نیفتد.4 📚1.اجوبه الاستفتائات س 1460، سایت مکارم اسفتائات احکام عزاداری 2.اجوبه الاستفتائات،احکام عزادری،س 1448 3.خامنه ای،استفتاء از سایت،شماره 673300،سیستانی، استفتاء کتبی 4.خامنه ای،اجوبه الاستفتائات،احکام عزاداری،س 1445،مکارم احکام عزاداری،مجالس و دسته جات عزاداری،س 22 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh