پوشاندن پا در مقابل نامحرم
بعضی از بانوان، گمان میکنند پیدا بودن پا در مقابل نامحرم اشکالی ندارد؛ لذا بدون جوراب در مقابل نامحرم حاضر میشوند؛ در حالی که از نظر تمام مراجع، پوشاندن تمام پا برای زنان، در مقابل نامحرم واجب است؛ همانطور که پوشاندن موی سر برای آنها در برابر نامحرم واجب است.
تنها مورد استثناءِ پوشش برای بانوان در برابر نامحرم، وجه و کفین (صورت و دستها تا مچ) می باشد؛ (البته به شرط اینکه آرایش و زیوری که جلب توجه کند و چشمگیر باشد نداشته باشند.)
⚠️نکته مهم:
پوشیدن جوراب هاى نازک، در صورتى که پا در آن پیدا باشد، براى بانوان جایز نيست.
‼️ آیت الله مکارم، پوشاندن کف و روی پا در مقابل نامحرم را بنابراحتیاط واجب، لازم میدانند.
📚منابع:
سایت امام خمینی (ره)
سایت آیت الله مکارم
سایت آیت الله سیستانی
سایت مقام معظم رهبری
🔸 «برداشت های نادرست از احکام» 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نماز خواندن پشت به ضریح معصومین (ع)
برخی افراد، هنگام نمازخواندن در حرم معصومین (ع)، جلوتر از قبر امام (ع) و پشت به ضریح، به نماز میایستند؛ در حالی که بعضی مراجع این کار را جایز ندانستهاند و برخی، این عمل را موجب بطلان نماز می دانند.
✅نظر مراجع:
🔹آیت الله خامنه ای: نمازگزار باید در هنگام نماز جلوتر از قبر پیغمبر(ص) و امام(ع) نایستد.
🔸آیت الله مکارم : شايسته است انسان رعايت ادب کند و جلوتر از قبر پيغمبر(صلى الله عليه وآله) و امام(عليه السلام)، نماز نخواند و در صورتى که نماز خواندن هتک و بى احترامى باشد حرام است و نماز هم اشکال دارد، در غير اين صورت نماز باطل نيست.
🔹آیت الله بهجت: اگر بىاحترامى باشد، جايز نيست و در صورتى که بىادبى نسبت به آنها نباشد بنابر اظهر مکروه است، ولى احتياط مستحب آن است که به طور کلى از اين کار مخصوصا از جلوتر ايستادن اجتناب شود.
🔸آیت الله سیستانی: پشت کردن به قبر پیامبر(صلی الله علیه وآله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) در صورتیکه بیاحترامی و هتک حرمت به آنان محسوب شود، در نماز و غیر نماز حرام است و امّا چنانچه به دلیل فاصله زیاد یا وجود مانع مثل دیوار هتک و توهین محسوب نشود، اشکال ندارد؛ البتّه فاصله شدن صندوق شریف و پارچهای که روی آن انداختهاند یا ضریح مطهّر، برای برطرف شدن بی ادبی، کافی نیست؛ ولی در هر دو حال اگر قصد قربت حاصل شود، نماز صحیح است.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
شیوه صحیح نذر شرعی
مردم (به ویژه در ایام سوگواری اهل بیت علیهم السلام)، نذرهای زیادی می کنند، ولی بسیاری از آنها نذر شرعی نیست!!
✅ برای انعقاد نذر شرعی لازم است که شرایط ذیل مراعات شود:
۱. صیغۀ نذر (به زبان عربی یا ترجمۀ آن) را به زبان جاری کند، مثلا بگوید «برای خدا بر عهدۀ من است که اگر فلان حاجتم برآورده شد، روز عاشورا، مجلس روضه برپا کنم.»
۲. چیزی را که نذر می کند انجام دهد یا ترک کند، باید از جهتی رجحان (برتری) داشته باشد، پس چنانچه بجا آوردن و ترک آن مساوی باشد، نذر صحیح نیست.
۳. کاری را نذر کند که انجام آن برایش ممکن باشد.
۴. نذر کننده باید مکلف و عاقل باشد و با اختیار نذر کند.
۵. در صورت حضور شوهر، نذر زن (گرچه در اموال خود) بنا بر احتياط واجب باید با اجازه او باشد.
📚 منبع: ( @leader_ahkam )
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
تجسس در حریم خصوصی دیگران
بعضی از افراد، به صفحه تلفن همراه کسی که در کنارشان نشسته نگاه میکنند و یا گوشی همسر و فرزندان خود را چک می کنند با این تصور که این کار اشکالی ندارد؛ در حالی که تلفن همراه نیز جزء حریم خصوصی افراد بوده و تجسس در حریم خصوصی دیگران، -چه حقیقی و چه مجازی- جایز نیست!
🔎پرسش: تجسس در حریم خصوصی دیگران چه حکمی دارد؟ آیا در این قبیل موارد، فرقی بین فضای حقیقی و مجازی وجود دارد؟
📌پاسخ: تجسس در امور شخصی و خصوصی دیگران چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی جایز نیست.
📚 منبع: ( www.leader.ir )
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
🔻به اطلاع همراهان گرامی می رساند برگزاری کلاس حفظ قرآن کریم ویژه خواهران، زیر نظر استاد خانم، بصورت تلفنی، فراهم شده است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به آیدی زیر مراجعه فرمائید 👇
@Montazeer3130
سگ زینتی
برخی از افراد بین سگهای ولگرد در نجاست با سگهای زینتی و تربیت شده، تفاوت قائلند؛ در حالی که سگ نجس العین است، یعنی تمام بدنش نجس است و با شستن هم پاک نمی شود و تفاوتی هم بین سگ زینتی و غیر زینتی، سگ کوچک و بزرگ، سگ جیبی و مینیاتوری، سگ تربیت شده و... نیست.
🔹 استفتاء از دفتر آیت الله العظمی سیستانی
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
قبول امانت
بعضی از مردم، بهدلیل رودربایستی با طرف مقابل، بدون اینکه توانایی نگهداری از آن را داشته باشند، امانتی را قبول میکنند؛ در حالی که اگر انسان توانایی نگهداری از امانت را نداشته باشد، نباید آن را قبول کند!
✅ نظر مراجع
🔸حضرت امام (ره): كسى كه نمىتواند امانت را نگهدارى نمايد، بنابراحتياط واجب بايد قبول نكند؛ ولى اگر صاحب مال در نگهدارى آن عاجزتر باشد و كسى هم كه بهتر حفظ كند نباشد اين احتياط، واجب نيست.
🔹آیت الله مکارم:كسى كه توانايى نگهدارى امانت را ندارد، نبايد آن را قبول كند؛ ولى اگر صاحب مال در نگهدارى آن عاجزتر باشد و كسى هم كه بهتر حفظ كند وجود نداشته باشد، قبول كردن آن مانعى ندارد.
🔸آیت الله سیستانی: کسی که نمیتواند امانت را نگهداری نماید، در صورتی که امانتگذار ملتفت حال او نباشد، باید قبول نکند، و اگر قبول کرد و تلف شد، ضامن است.
📚منابع: رساله مراجع ، ج۲،ص۴۳۳، مسأله ۲۳۳۰ و سایت مراجع
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
بردن بچهها به میهمانی
برخی از مردم هنگام رفتن به میهمانی، فرزندان یا همراهان دیگری را بدون دعوت با خود میبرند؛ در صورتی که میزبان فقط ایشان را دعوت نموده است! و چه بسا ممکن است این کار سبب کدورت نیز گردد.
💠 بردن افراد دعوت نشده به میهمانی در صورت یقین به رضایت میزبان، جایز است و در صورت شک یا یقین به عدم رضایت میزبان، جایز نیست.١
١. استفتائات آیت الله مکارم
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797