تفسیر سوره بقره جلسه بیست و سوم.mp3
11.8M
#تفسیر
⏪ آیت الله #جوادی_آملی
🌹سوره مبارک بقره
🌼 جلسه ٢٣
https://eitaa.com/ahlalquran
تفسیر سوره بقره جلسه 24.mp3
13.11M
#تفسیر
⏪ آیت الله #جوادی_آملی
🌹سوره مبارک بقره
🌼 جلسه ٢۴
https://eitaa.com/ahlalquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فضلیت روز دحو الارض از زبان آیتالله مجتهدی تهرانی
https://eitaa.com/ahlalquran
#نظرات_همراهان_کانال
باعرض سلام وخداقوت
وتشکرفراوان هم به خاطرکانال خوب وپرمحتواتون( توی کانالتون واقعااحساس قرآنی بودن میکنم،برخلاف تلگرام که حتی توکانالهای مذهبی اش هم دچارعذاب وجدان وناراحتی های شدیدی میشدم!)
وتشکرخیلی ویژه تربابت صوتهای انگیزشیتون برای حفظ،من سال پیش که گوش دادم تصمیم به حفظ گرفتم وده صفحه هم حفظ کردم.امااز زمانی که ازایتا اومدم بیرون(نزدیک یک سال)حفظ روکنارگذاشتم....
وحالادوباره بااون صوتها به شوق اومدم،وعزمم روجزم کردم .وتاصفحه هشتم قرآن رو مروری دوباره داشتم تایادم بیاد.....
https://eitaa.com/ahlalquran
q6.mp3
2.93M
#آموزش_تجوید
🌷 استاد موسوی بلده
🔶صفات اصلی
🔸صفت اصمات و اذلاق
https://eitaa.com/ahlalquran
#رهبر_قرآنی
🔰 اگر وضع آموزش و پرورش مطلوب باشد، آیندهای که آرزو داریم محقق میشود
🔻رهبر انقلاب:
🔹آن وضع مطلوبی که میخواهیم این است: آموزش و پرورش، تربیتکنندهی انسانهای دانا، توانا، خردورز، پارسا، پرهیزکار، پاکدامن، کارآمد، مبتکر، شجاع و اهلِ اقدام باشد؛ کسانی که از دشمن نترسند و اهل خوابزدگی و غفلت نباشند.
🔺اگر این شد، کشور به آنچه من آرزو کردم و وعده دادم میرسد؛ اینکه ۵۰ سال دیگر، هرکسی بخواهد مرزهای جدید علم را یاد بگیرد مجبور باشد فارسی یاد بگیرد. تربیت چنین جوانهایی پایهی اصلی ایران فرداست. ۹۸/۲/۱۱
https://eitaa.com/ahlalquran
#مهارت_های_معلمی
✅ نتایج تکالیف و امتحانات را زود اعلام کنید.
روانشناسان تربیتی معتقدند که شاگردان به کار خود ادامه نمی دهند مگر این که از نتایج مطلوب کار خود مطلع شوند.
🔺یادگیرنده می خواهد بداند طرز کارش چگونه است. شاید بسیاری از تکالیف و آزمون هایی که از شاگردان می خواهیم برای دانستن این نکته باشد.
🌾ما از شاگردان میخواهیم آماده باشند، مجهز باشند، این کار راتکمیل کنند و...
اما آیا آن ها از این که در بازگرداندن اوراق و آزمونهایشان تأخیر و مسامحه می کنیم، تکالیفشان را بررسی نمیکنیم یا بازخورد انجام تکالیفشان را با یک تشویق مناسب منعکس نمیکنیم به اندازه ما ناراحت نمیشوند؟!
✍اگر به طریقی رفتار نکنیم که شاگردان بفهمند به نظر ما تکالیف و آزمون هایی که تعیین میکنیم اهمیت دارند چگونه از آن ها انتظار خواهیم داشت که تکالیف را جدی بگیرند❓
📝 بازگرداندن به موقع کارهای شاگردان و تصحیح با دقت آن ها این پیام را به آنان میدهد که «این کار مهم است.»
https://eitaa.com/ahlalquran
#والدین_قرآنی
🌀برای بالا بردن هوش هیجانی کودکتان موقعیت سازی کنید. از او بپرسید «تو، چه کار می کردی اگر…؟»
شما می توانید هنگامی که در ماشین و پشت ترافیک هستید یا موقع پیاده روی، این بازی را با کودکان انجام دهید.
🏷 سوال های مختلف، به او کمک می کنند تا در مورد راه های مختلف واکنش نشان دهد و در موقعیت های مختلف، فکر کند.
بعد باهم سعی کنید بهترین و درست ترین راه را پیدا کنید.
برای مثال، از او بپرسید: «اگر دوستت، تو را به خاطر کاری که نکردی، سرزنش کند، چه کار می کنی؟»
https://eitaa.com/ahlalquran
Tartile Goran - Abdolbaset J26.mp3
7.83M
🌹 #ختم_قرآن
🌿 تلاوت #ترتیل #جزء_٢۶
🎙استاد عبدالباسط
https://eitaa.com/ahlalquran
#یک_آیه، یک درس
إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻳﺎﻥ ﻛﺎﺭﻱ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺍﺳﺖ ;
ﻣﮕﺮ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻖ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.
(عصر/٢و٣)
🔹🔸🔹
🍃شخصی به آیت الله بهاءالدینی گفت:
آقا جان ! .. دعا کنید من آدم شوم !
🌷 فرمودند : « با دعا کسی آدم نمی شود » شده است بدون ریختن چای خشک در آب جوش ، چایی بخوری ؟
شده است بدون مایه زدن به شیر ، پنیر درست شود ؟!
شده است بدون خوردن آب و غذا سیر شوی ؟!
شده است بدون الکتریسیته ، لامپ روشن شود ؟!
بدون علم و عمل صالح نیز آدم شدن ، محال است !!
https://eitaa.com/ahlalquran
#انگیزشی
#رهبر_قرآنی
رهبر معظم انقلاب :
🍃 . انسان با انس با قرآن، در درون رشد پیدا میکند. 🍃
«بحمدالله در جامعه ما، در کشور ما، نهضت انس با قرآن، نهضت خوبی شده است. این مسئله حفظ قرآن که ما قبلاً سفارش کردیم، بحمدالله دارد در میان جوانهای ما انتشار پیدا میکند؛ باید هم انتشار پیدا کند؛ باید هم با قرآن آشنا شویم، مأنوس شویم. وقتی قرآن را حفظ کردید، میتوانید معانی قرآن را درست بفهمید؛ انسان وقتی معنای قرآن را فهمید، میتواند در آن تدبر کند؛ وقتی تدبر کرد، میتواند به معارف عالی دست پیدا کند و رشد پیدا کند. انسان با انس با قرآن، در درون رشد پیدا میکند.
📝محفل انس با قرآن 1391/04/31
https://eitaa.com/ahlalquran
#صدای_مشاور
✔️مهارت تندخوانی، آری
❌عادت تندخوانی، خیر
این که حافظ به مهارتی دست یافته باشد که بتواند محفوظات خود را با سرعت دلخواه و حتی تند بخواند نشان از تسلط او بر محفوظاتش می باشد. این مهارت در بعضی موقعیت ها می تواند یاریگر حافظ باشد تا بتواند در مدت کوتاه حجم بیشتری از محفوظاتش را تلاوت کند.
⛔️ اما تندخوانی نباید به شیوه و روش همیشگی حفاظ تبدیل شود.
✅اصل بر ترتیل خوانی است و تلاوت باید همراه با تأنی و سرعت مناسب باشد.
✍ مشاور حفظ اهل القرآن
https://eitaa.com/ahlalquran
Tartile Goran - Abdolbaset J27.mp3
7.72M
🌹 #ختم_قرآن
🌿 تلاوت #ترتیل #جزء_٢٧
🎙استاد عبدالباسط
https://eitaa.com/ahlalquran
#آیه_گرافی
🔸🔶 و ابْتَغِ فيما آتاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصيبَکَ مِنَ الدُّنْيا وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْکَ وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدينَ
📎 ترجمه: و در آنچه خداوند به تو داده خانه آخرت را بطلب، و سهم خود را از( عمر و مال ) دنیا فراموش مکن( و تحصیل آخرت کن ) و( به دیگران ) نیکی کن همان گونه که خدا به تو نیکی کرده، و در روی زمین در جستجوی فساد مباش، زیرا خداوند فسادانگیزان را دوست ندارد.
(قصص/٧٧)
https://eitaa.com/ahlalquran
#مشاوره
#پرسش_١٨١
#کلاسداری_حفظ
سلام علیکم
خسته نباشید و تشکر از مطالب خوب و مفید کانال .
مربی کلاس حفظی هستم...
مشکل اینجاست که کلاس، کیفیت مطلوب رو نداره و وقتی تکالیف رو بررسی میکنم میبینم برخی مرورها رو کامل انجام نمیدن و بالطبع ضعیف یا متوسط جواب میدن . یا مقدار مباحثه تعیین شده رو انجام نمیدن. حفظ جدید رو هم اغلب با چندین غلط میخونن.
تکالیف تعیین شده به اینگونه است که
در بازه زمانی حدود ۱۲-۱۰ روز یک دور کل محفوظات مرور میشه . استماع چند صفحه از مرور و چند صفحه از ده درس دارن . مباحثه هر روز نصف مرور و نصف ده درس دارن که یک روز در میان که کلاس داریم یکبار مباحثه و حداقل دوبار خوانده شده باشه. و.... تا حد امکان سعی میکنم باید ها و نبایدهای کلاس حفظ رعایت بشه.
اما کلاس رضایت بخش نیست .وقتی جویا میشم بعضی ها میگن که زود خسته میشن،ذهنشون نمیکشه و نمیتونم خیلی بخونم . یکی میگه با اینکه هر جلسه مرورها رو انجام میدم باز برا دور بعد به سختی مرور میکنم و از یادم رفته و هر صفحه رو باید چند بار بخونم و دیگه وقت نمی کنم همه تکالیف رو انجام بدم(با اینکه بازه زمانی مرور اغلب ۱۰ روز هست) و به گفته خودشون اکثر اوقات در طول روز در حال خواندن قران هستن( باز بازدهی مطلوب رو ندارن)و مشکل کمبود وقت دارن. یا میگن قران رو میگیرم دستم در و دیوار رو نگاه میکنم و نمیخونم و.... .
البته از لزوم برنامه ریزی،استفاده از اوقات مرده،توسل و توکل،اهمیت حفظ متقن و... خیلی گفتم .
لطفا راهنمایی بفرمایید چطور میشه این مشکل رو حل کرد.
🌸🌾🌸🌾🌸
سلام و رحمت خدا بر شما مربی و خادم قرآن کریم.
الحمدلله طبق فرموده هایتان دلسوزانه و دقیق برای کلاس و شاگردانتان برنامه ریزی می کنید. توفیقاتتان روزافزون. 💐
✅ برنامه حضرتعالی در مرور و مباحثه و... برای کلاس، برنامه خوبی است
اما
کمیت به تنهایی ضامن تسلط حفاظ نیست.
برنامه به لحاظ کمی (میزان مرور روزانه، مباحثه، استماع و...) خوب و دقیق است اما این مهم است که شاگردان شما چنین برنامه ای را با چه کیفیت و به چه نحوی انجام میدهند.
🍁اشکال کار شاگردانتان را در نحوه انجام تکالیف جستجو و در مان کنید.
✍ اگر لا م است به صورت جزءی از شاگرد بپرسید که لحظه به لحظه بگو این مرور را به چه نحو و در چه شرایطی انجام دادی.
آنوقت است که ریشه های مشکل یکی یکی در بیان نحوه مرور شاگرد آشکار میشوند.
مثلا ممکن است
🔺مرور را انجام داده اما با قرآن باز!
🔺مرور را انجام داده اما در مکان یا زمان نامناسب!
🔺مرورهایش را فقط چشمی انجام میدهد.
🔺و...
✍ راهکارهای جزءی و کاملا عملی بدهید.
بیانکلیات، اهمیت تسلط بر محفوظات و... خوب ولازم است اما حتما باید برای شاگردمان روشن کنیم که : «چگونه»
🌸برای شاگردی که در حفظ جدیدش غلط دارد تنها نصیحت کافی نیست بلکه به صورت کاملا واضح بایدراهکار عملی دریافت کند که چطور به حفظ بدون غلط دست پیدا کند.
باید علت اشکالاتش مشخص شود و بعد متناسب با همان راهکار «عملی» دریافت کند.
مثلا:
🔺حفظ جدید را قبل از کلاس حداقل ۴بار به افراد مختلف تحویل بده
🔺٢،۴، ۶ و ١٢ ساعت بعد از انجام حفظ دوباره سراغ حفظ جدیدت برو و تلاوت و اشکالگیری کن.
🔺در زمان انجام حفظ جدید تعداد دفعاتی که هر قطعه رو تکرار میکنی بیشتر کن
🔺اگر ذهنت خسته میشود، حفظت را در دو شیفت انجام بده و بینش کمی استراحت کن.
🔺و...
✍ به صورت منظم هر جلسه یک بخش از اصول حفظ و مرور را تدریس کنید.
این کار اشکالات روشی شاگردان را به حداقل میرساند، حتی اشکالاتی که از دید شما و خود شاگرد مخفی مانده اند.
✍ برای تقویت انگیزه شاگردانتان برنامه های ویژه و خلاق داشته باشید که فرموده اند: «بدن از آنچه نسبت به آن انگیزه قوی دارد، احساس ضعف (وخستگی) نمیکند.»
✍ برای شاگردانی که هنگام مرور تمرکز کافی ندارند و به اطراف نگاه میکنند راهکارهای افزایش #تمرکز را معرفی کنید و به کار بگیرید.
چالش ها و رقابت های سالم کلاسی به راه بیندازید که این مشکلات را پوشش دهد.
مثلا:
🔺از شاگردان بخواهید زمانی را که برای تلاوت یک جزء صرف کرده اند با زمان سنج حساب کنند و بنویسند.
زمان های ثبت شده و منطقی بودن آن ها را بررسی کنید. (حداقل ٣٠ و حداکثر ٧۵ دقیقه برای یک جزء کافیست)
🔺در فضای مجازی گروه داشته باشید و درباره انجام تکالیف در آن صحبت کنید. مثلا هرکس ده درسش را خواند در گروه اعلام کند. حتی خودتان به شاگردان نشان دهید که برنامه منظم دارید و انجامش میدهید.
✍ این قانون را در کلاس داشته باشید که همه تکالیفی که شما اعلام میکنید باید انجام شود و اگر قرار است شاگردی بخشی را به صورت ویژه تقویت کند باید اول همه آن برنامه را یکبار به صورت معمول انجام دهد و بعد به صورت ویژه روی تقویت آن بخش مورد نظر وقت صرف کند.
✍ مشاور حفظ اهل القرآن
https://eitaa.com/ahlalquran
انگیزشی01.mp3
2.01M
#انگیزشی
+ چرا قرآن حفظ کنیم❓❓
- ظرف قدیمی و کهنه و بی ارزش تو خونه داری❓...
پاسخ استاد مهندسی رو گوش کن👆
http://eitaa.com/ahlalquran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 تلاوت #تحقیق زیبای استاد راغب مصطفی غلوش
📖 سوره مبارکه اعراف ، ۴۳-۴۲
https://eitaa.com/ahlalquran
#صوت_و_لحن
❓سؤال:
آیا تلاوت قرآن همان استفاده از نت های موسیقی است؟
✅ پاسخ:
موسیقی همان استفاده از فواصل منظم صوتی است تا صدایی که به گوش میرسد موجب تنفر صوتی نگردیده و خوشایند گردد.
♻️ دو چیز را اگر از موسیقی متداول در ترانه و غنا بگیریم ، دیگر چیزی از آن باقی نمیماند و آن همان «ساز و ریتم» است. در تلاوت ما از «ساز و ریتم» استفاده نمیکنیم.
⚜ لذا تلاوت با موسیقی عربی با آن گستردگی که در تواشیح و ترانههای عربی استفاده میشود متفاوت است. بلکه نوعی روایتگری با توجه به وزن آیات و معنای آنها میباشد.
فاصله نتها در این نوع موسیقی بیشتر و اجرای آن کندتر است.
برای تلاوت از هفت مقام اصلی استفاده میشود: صبا، نهاوند، عجم، بیات، سگاه، حجاز، رست☘
https://eitaa.com/ahlalquran