فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز قدس 1400 کاری از گروه رسانه پایگاه اهل بیت(ع)
44.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روز قدس 1400 کاری از گروه رسانه پایگاه اهل بیت(ع) با کیفیت
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت امام علي (ع) در نهج البلاغه:
حكمت147
*****************
(علمى، اخلاقى، اعتقادى)
(كميل بن زياد مى گويد: امام دست مرا گرفت، و به سوى قبرستان كوفه برد، آنگاه آه پردردى كشيد و فرمود) اى كميل بن زياد! اين قلبها بسان ظرفهايى هستند، كه بهترين آنها، فراگيرترين آنهاست، پس آنچه را مى گويم نگاهدار:
1- اقسام مردم (مردم شناسى) «1»
مردم سه دسته اند، دانشمند الهى، و آموزنده اى بر راه رستگارى، و پشّه هاى دست خوش باد و طوفان و هميشه سرگردان، كه به دنبال هر سر و صدايى مى روند، و با وزش هر بادى حركت مى كنند، نه از روشنايى دانش نور گرفتند، و نه به پناهگاه استوارى پناه گرفتند .
2- ارزشهاى والاى دانش
اى كميل: دانش بهتر از مال است، زيرا علم، نگهبان تو است، و مال را تو بايد نگهبان باشى؛ مال با بخشش كاستى پذيرد امّا علم با بخشش فزونى گيرد، و مقام و شخصيّتى كه با مال به دست آمده با نابودى مال، نابود مى گردد.
اى كميل بن زياد! شناخت علم راستين (علم الهى) آيينى است كه با آن پاداش داده مى شود، و انسان در دوران زندگى با آن خدا را اطاعت مى كند، و پس از مرگ، نام نيكو به يادگار گذارد. دانش فرمانروا، و مال فرمانبر است .
3- ارزش دانشمندان
اى كميل! ثروت اندوزان بى تقوا مرده گرچه به ظاهر زنده اند، امّا دانشمندان، تا دنيا برقرار است زنده اند، بدنهايشان گرچه در زمين پنهان امّا ياد آنان در دلها هميشه زنده است .
4- اقسام دانش پژوهان
بدان كه در اينجا (اشاره به سينه مبارك كرد) دانش فراوانى انباشته است، اى كاش كسانى را مى يافتم كه مى توانستند آن را بياموزند؟ آرى تيز هوشانى مى يابم امّا مورد اعتماد
نمى باشند، دين را وسيله دنيا قرار داده، و با نعمتهاى خدا بر بندگان، و با برهانهاى الهى بر دوستان خدا فخر مى فروشند. يا گروهى كه تسليم حاملان حق مى باشند امّا ژرف انديشى لازم را در شناخت حقيقت ندارند، كه با اوّلين شبهه اى، شك و ترديد در دلشان ريشه مى زند؛ پس نه آنها، و نه اينها، سزاوار آموختن دانشهاى فراوان من نمى باشند .يا فرد ديگرى كه سخت در پى لذّت بوده، و اختيار خود را به شهوت داده است، يا آن كه در ثروت اندوزى حرص مى ورزد، هيچ كدام از آنان نمى توانند از دين پاسدارى كنند، و بيشتر به چهارپايان چرنده شباهت دارند، و چنين است كه دانش با مرگ دارندگان دانش مى ميرد .
______________________________
(1) اشاره به علم: اتنولوژىETHNOLOGY )قوم شناسى، مردم شناسى) كه به شناخت قبائل گوناگون با روانشناسى حاكم بر آنان مى پردازد.
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت امام علي (ع) در نهج البلاغه:
حكمت150
*****************
ضدّ ارزشها و هشدارها
(اخلاقى، اجتماعى، سياسى)
و درود خدا بر او، فرمود: (مردى از امام در خواست اندرز كرد.) از كسانى مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهاى دراز به تأخير مى اندازد، در دنيا چونان زاهدان، سخن مى گويد، اما در رفتار همانند دنيا پرستان است، اگر «1» نعمتها به او برسد سير نمى شود، و در محروميّت قناعت ندارد، از آنچه به او رسيد شكر گزار نيست، و از آنچه مانده زياده طلب است. ديگران را پرهيز مى دهد اما خود پروا ندارد؛ به فرمانبردارى امر مى كند اما خود فرمان نمى برد، نيكوكاران را دوست دارد، اما رفتارشان را ندارد؛ گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكى از گناهكاران است، و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمى دارد، اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت پافشارى دارد ، اگر بيمار شود پشيمان مى شود، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانى هاست؛ در سلامت مغرور و در گرفتارى نا اميد است؛ اگر مصيبتى به او رسد به زارى خدا را مى خواند. اگر به گشايش دست يافت مغرورانه از خدا روى بر مى گرداند، نفس به نيروى گمان ناروا، بر او چيرگى دارد، و او با قدرت يقين بر نفس چيره نمى گردد .
براى ديگران كه گناهى كمتر از او دارند نگران، و بيش از آنچه كه عمل كرده اميدوار است. اگر بى نياز گردد مست و مغرور شود، و اگر تهيدست گردد، مأيوس و سست شود . چون كار كند در آن كوتاهى ورزد، و چون چيزى خواهد زياده روى نمايد، چون در برابر شهوت قرار گيرد گناه را بر گزيده، توبه را به تأخير انداز، و چون رنجى به او رسد از راه ملت اسلام دورى گزيند ، عبرت آموزى را طرح مى كند امّا خود عبرت نمى گيرد؛ در پند دادن مبالغه مى كند امّا خود پند پذير نمى باشد. سخن بسيار مى گويد، امّا كردار خوب او اندك است! براى دنياى زودگذر تلاش و رقابت دارد امّا براى آخرت جاويدان آسان مى گذرد؛ سود را زيان، و زيان را سود مى پندار؛ از مرگ هراسناك است امّا فرصت را از دست مى دهد ؛ گناه ديگرى را بزرگ مى شمارد، امّا گناهان بزرگ خود را كوچك مى پندارد، طاعت ديگران را كوچك و طاعت خود را بزرگ مى داند؛ مردم را سرزنش مى كند، امّا خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه بر خورد مى كند ؛ خوشگذرانى با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارد، به نفع خود بر زيان ديگران حكم مى كند امّا هرگز به نفع ديگران بر زيان خود حكم نخواهد كرد، ديگران را هدايت امّا خود را گمراه مى كند، ديگران از او اطاعت مى كنند، و او مخالفت مى ورزد، حق خود را به تمام مى گيرد امّا حق ديگران را به كمال نمى دهد، از غير خدا
مى ترسد، امّا از پروردگار خود نمى ترسد!
مى گويم: (اگر در نهج البلاغه جز اين حكمت وجود نداشت، همين يك حكمت براى اندرز دادن كافى بود اين سخن، حكمتى رسا، و عامل بينايى انسان آگاه، و عبرت آموز صاحب انديشه است)
نهج البلاغة / ترجمه دشتى، ص: 665
🇮🇷🌸
🍀
🔰 محوریابی سخنرانی رهبر معظم انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس
✅ بخش دوم
🍃🌻🍃
🔻 برجسته سازی ابعاد پیشرفت گروه های مقاومت منطقه در زمینه نظامی به عنوان مصداقی بر زنده وجاری بوده مقاومت در راه آرمان آزادی قدس شریف
🔹 تاکید بر وظیفه تمامی کشورهای اسلامی برای آزادی قدس با محوریت ملت فلسطین به عنوان راس اصلی مقابله با رژیم صهیونیستی
🔸 برجسته سازی نقش وحدت داخلی در بین گروه های مقاومت فلسطین وعدم اعتماد به وعده های دشمنان
🔹 تاکید بر راهبرد به هم پیوستگی در بین گروه های مقاومت فلسطینی چه در اردوگاه های مناطق اشغالی و چه در نوار غزه
🔸 بازنمایی تجربه های شکست رژیم صهیونیستی به عنوان مصادیق بارز افول قدرت نظامی وسیاسی این رژیم
🔹 بازنمایی قدرت نظامی گروه های مقاومت و خودآگاهی جوانان مسلمان در مناطق مختلف جهان به طور خاص مناطق فلسطینی به عنوان نشانه های اصلی پیروزی حتمی فلسطینیان بر رژیم جعلی صهیونیسیتی
#روشنگری
#ثامن
#روز_قدس
@samenqom313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رائفی پور | یا ما بازی یا بازی خراب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نفوذ در کمین آیت الله رئیسی و راز دعوای زرگری روحانی با نمکی!| پورآقایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان روشنگرانه حسن عباسی درمورد چگونگی فروپاشی شوروی بدست امریکا - روشنگری
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت امام علي (ع) در نهج البلاغه:
حكمت224
*****************
برخى از ارزشهاى اخلاقى
(اخلاقى، اجتماعى)
و درود خدا بر او، فرمود: با سكوت بسيار، وقار انسان بيشتر شود ،
و با انصاف بودن، دوستان را فراوان كند ،
و با بخشش، قدر و منزلت انسان بالا رود ،
و با فروتنى، نعمت كامل شود،
و با پرداخت هزينه ها، بزرگى و سرورى ثابت گردد ،
و روش عادلانه، مخالفان را درهم شكند ،
و با شكيبايى در برابر بى خرد، ياران انسان زياد گردند .
نهج البلاغة / ترجمه دشتى، ص: 679
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت امام علي (ع) در نهج البلاغه:
حكمت228
*****************
ارزشها و ضدّ ارزشها
(اخلاقى، اجتماعى)
و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه از دنيا اندوهناك مى باشد، از قضاء الهى خشمناك است ، و
آن كس كه از مصيبت وارد شده شِكوه كند از خدا شكايت كرده ، و كسى كه نزد توانگرى رفته
و به خاطر سرمايه اش برابر او فروتنى كند، دو سوّم دين خود را از دست داده است ؛ و آن
كس كه قرآن بخواند و وارد آتش جهنّم شود حتما از كسانى است كه آيات الهى را بازيچه
قرار داده است ، و آن كس كه قلب او با دنيا پرستى پيوند خورد، همواره جانش گرفتار سه
مشكل است، اندوهى رها نشدنى، حرصى جدا نشدنى، و آرزويى نايافتنى .