📕
🚩 شب ششم محرم :
▪️روضه خوانی امام خامنه ای ؛
قضیه به میدان رفتن «قاسمبنالحسن» صحنه بسیار عجیبى است. #قاسمبنالحسن علیهالصّلاه والسّلام یکى از جوانان کم سالِ دستگاهِ امام حسین است. نوجوانى است که «لم یبلغ الحلم»؛ هنوز به حدّ بلوغ و تکلیف نرسیده بوده است. در شب عاشورا، وقتى که امام حسین علیهالسّلام فرمود که این حادثه اتّفاق خواهد افتاد و همه کشته خواهند شد و گفت شما بروید و اصحاب قبول نکردند که بروند، این نوجوان سیزده، چهاردهساله عرض کرد: «عمو جان! آیا من هم در میدان به شهادت خواهم رسید؟» امام حسین خواست که این نوجوان را آزمایش کند – به تعبیر ما – فرمود: «عزیزم! کشتهشدن در ذائقه تو چگونه است؟» گفت: «احلى من العسل»؛ از #عسل شیرینتر است.
ببینید؛ این، آن جهت گیرىِ ارزشى در #خاندان_پیامبر است. تربیتشدههاى اهل بیت اینگونهاند.
این نوجوان از کودکى در آغوش امام حسین بزرگ شده است؛ یعنى تقریباً سه، چهار ساله بوده که پدرش از دنیا رفته و امام حسین تقریباً این نوجوان را بزرگ کرده است؛ مربّى به #تربیتِ امام حسین است. حالا روز عاشورا که شد، این نوجوان پیش عمو آمد. در این #مقتل اینگونه ذکر مىکند: «قال الرّاوى: و خرج غلام» 1
آنجا راویانى بودند که ماجراها را مىنوشتند و ثبت مىکردند. چند نفرند که قضایا از قول آنها نقل مىشود. از قول یکى از آنها نقل مىکند و مىگوید: «همینطور که نگاه مىکردیم، ناگهان دیدیم از طرف خیمههاى ابىعبداللَّه، پسر نوجوانى بیرون آمد: «کانّ وجهه شقّه قمر»؛ چهرهاش مثل پاره ماه مىدرخشید. «فجعل یقاتل»؛ آمد و مشغول جنگیدن شد.»
این را هم بدانید که #جزئیات_حادثه_کربلا هم ثبت شده است؛ چه کسى کدام ضربه را زد، چه کسى اوّل زد، چه کسى فلان چیز را دزدید؛ همه اینها ذکر شده است. آن کسى که مثلاً قطیفه حضرت را دزدید و به غارت برد، بعداً به او مىگفتند: «سرق القطیفه»! بنابراین، جزئیات ثبت شده و معلوم است؛ یعنى خاندان پیامبر و دوستانشان نگذاشتند که این حادثه در #تاریخ گم شود.
«فضربه ابن فضیل العضدى على رأسه فطلقه»؛ ضربه، فرق این جوان را شکافت. «فوقع الغلام لوجهه»؛ پسرک با صورت روى زمین افتاد. «وصاح یا عمّاه»؛ فریادش بلند شد که #عموجان. «فجل الحسین علیهالسّلام کما یجل الصقر». به این خصوصیات و زیباییهاى تعبیر دقّت کنید! صقر، یعنى بازِ شکارى. مىگوید حسین علیهالسّلام مثل بازِ شکارى، خودش را بالاى سر این نوجوان رساند. «ثمّ شدّ شدّه لیث اغضب». شدّ، به معناى حمله کردن است. مىگوید مثل شیر خشمگین حمله کرد. «فضرب ابنفضیل بالسیف»؛ اوّل که آن قاتل را با یک شمشیر زد و به زمین انداخت. عدّهاى آمدند تا این قاتل را نجات دهند؛ اما حضرت به همه آنها حمله کرد.
جنگ عظیمى در همان دور و برِ بدن «قاسمبنالحسن»، به راه افتاد. آمدند جنگیدند؛ اما حضرت آنها را پس زد.
تمام محوطه را گرد و غبار میدان فراگرفت. راوى مىگوید: «وانجلت الغبر»؛ بعد از لحظاتى گرد و غبار فرو نشست. این منظره را که تصویر مىکند، قلب انسان را خیلى مىسوزاند: «فرأیت الحسین علیهالسّلام»: من نگاه کردم، حسینبن على علیهالسّلام را در آنجا دیدم. «قائماً على رأس الغلام»؛ امام حسین بالاى سر این نوجوان ایستاده است و دارد با حسرت به او نگاه مىکند. «و هو یبحث برجلیه»؛ آن نوجوان هم با پاهایش زمین را مىشکافد؛ یعنى در حال جان دادن است و پا را تکان مىدهد. «والحسین علیهالسّلام یقول: بُعداً لقوم قتلوک»؛ کسانى که تو را به قتل رساندند، از رحمت خدا دور باشند.
این یک منظره، که منظره بسیار عجیبى است و نشاندهنده عاطفه و عشق امام حسین به این نوجوان است، و درعینحال فداکارى او و فرستادن این نوجوان به میدان جنگ و #عظمت_روحى این جوان و جفاى آن مردمى که با این نوجوان هم اینگونه رفتار کردند.
🔸1- لهوف، ابنطاووس، ترجمه سید احمد زنجانى، (با نام آهى سوزان بر مزار شهیدان)، ص ۱۱۵
#شب_ششم_محرم
هدایت شده از فرهنگستان اهل بیت علیهم السلام
4_5931416558092943881.mp3
7.1M
🕋🏴
👌#روضه_حضرت_قاسم_بن_الحسن
با صداي شهيد حاج شيخ احمد ضيافتے كافے
هدایت شده از فرهنگستان اهل بیت علیهم السلام
🏴
✅ رسول الله (ص)
بار خدايا! #حسن و #حسین را دوست بدار و دوستداران آن دو را نيز دوست بدار.
بحار الأنوار : 43 / 281 / 48
[WWW.FOTROS.IR]Nohe-HazratGhasem[09].mp3
8.96M
🕋🏴
🏴یا قاسم ابن الحسن!
یا ابن المجتبی!
ادرکنا!
🌹کرب و بلا صفین مولام حسین
🌹من حسنی هستم آقام حسین
🌹بعد پدر بوده بابام حسین
😔 شبتون حسینی🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋🏴
📖 #تلاوات_مجلسي📖
تلاوتی بسیار زیبا از چهار قاری مشهور🌹
هدایت شده از فرهنگستان اهل بیت علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋🏴
اَلسلامُ علی الحُسین
وعلی علی بن الحُسین
وَعلی اُولادالحسین
وعَلی اصحاب الحسین
🌹🏴
هدایت شده از فرهنگستان اهل بیت علیهم السلام
🕋🏴
حضرت قاسم علیه السلام🍀
از ازل در جام ِ جانش داشت عشقِ لم یزل
قاسم بن المجتبی، فرمان پذیرِ بی بدل
متن بازوبند او تفسیری از ایمان و عشق
شد رجزهایِ گوهربارش خودِ خیرالعمل
در مرامش حفظِ ناموس ارجحیّت داشت و
شد برای اهل عالم، غیرتش ضرب المثل
سمبلِ از جان گذشتن بود و با اذن عمو
گفت بسم الله را و شد هماوردش اجل
با غضب ابرو گره میکرد و میچرخاند چشم
مثلِ بابایش حسن در صحنۂ جنگ جمل
سیزده ساله ست اما در مسیرِ رزم او
سخت جان دادند؛ بی تیر و سپر شیرانِ یَل
یکّه می تازید و افتادند فوراً یک به یک
آن حرامی های باقی مانده از لات و هُبل
بسکه با شیرینیِ طعم شهادت شد عجین
از لبِ شمشیر او میریخت در میدان، عسل
بد نظر خورد و تنش شد نیزه باران و نماند؛
محض ِ لبهای عمو یک جایِ سالم لااقل
رفت اما کاشکی می ماند تا جای پدر
چشم هایِ عمه زینب را بگیرد رویِ تل!
✋
✍مرضیه عاطفی
فرهنگستان اهل بیت علیهم السلام
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_ 70 ٧٠ #سوره_توبه حجة الاسل
🌅
👌بزرگواران سلام
برای جستجوی تفسیرآیات ریپلی هارودنبال کنید.یا مثل👇سرچ کنید🙏
👈سوره.......آیه....👉
💐 تفسیرسوره مبارکه توبه آیه 70👆
1_19311461.mp3
2.17M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_ 71 ٧۱
#سوره_توبه حجة الاسلام قرائتي
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ💖ঊঈ═─┅─
⏪سوره 9. توبه آيه 71
آيه🔻
⤵️وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أَوْلِئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
ترجمه🔻
⤵️مردان وزنان با ایمان، یار ویاور واولیاى یكدیگرند، به معروف (خوبىها) فرمان مىدهند و از منكرات و بدىها (منكرات) نهى مىكنند، نماز بر پاى داشته، زكات مىپردازند و از خداوند و پیامبرش پیروى مىكنند.
🌲بزودى خداوند آنان را مشمول رحمت خویش قرار خواهد داد. همانا خداوند، تواناى غالب و حكیم است.
─┅─═ঊঈ💖ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️آیهى 67، دربارهى منافقان تعبیرِ «بعضهم من بعض» را آورده بود، امّا این آیه دربارهى مؤمنان مىفرماید:
💮«بعضهم اولیاء بعض»، شاید اختلاف تعبیر به خاطر آن است كه بر خلاف مؤمنان، وحدت عمیق و پیوند ولایت در میان منافقان نیست و هنگام بروز منافع شخصى، وفادار نیستند و وحدتشان ظاهرى و صورى است، به قول قرآن: «تحسبهم جمیعاً وقلوبهم شتّى»آنان را متّحد مىپندارى در حالى كه دلهایشان پراكنده است.
💮چون امر به معروف ونهى از منكر، عامل برپایى واجبات دیگر است، از اینرو در آیه، قبل از نماز و زكات آمده است.
─┅─═ঊঈ💖ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡📫
1-🌴 زن و مرد هردو، در اصلاح جامعه تأثیر گذارند. «المؤمنون والمؤمنات»
2-🍁 مؤمنان در جامعهى اسلامى، نسبت به یكدیگر از طرف خداوند، حقّ ولایت و نظارت همراه با محبّت دارند و بىتفاوت نیستند.«بعضهم اولیاء بعض»
3-🌴 امر به معروف ونهى از منكر كه بر همهى مردان وزنان با ایمان واجب است، برخاسته از حقّ ولایت بر یكدیگر است. «بعضهم اولیاء بعض یأمرون... وینهون»
4-🍁 امر به معروف و نهى از منكر باید از موضع قدرت باشد نه ضعف. «یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنكر»
5 -🌴 امر ونهى، در سایهى محبّت وولایت قابل اجراست. «بعضهم اولیاء، یأمرون...»
6-🍁 توجّه به زندگى محرومان و تأمین اجتماعى فقرا، در كنار مسائل عبادى دیگر است. «یُقیمون، یُؤتون الزكوة و یُطیعون اللّه...»
7-🌴 ایمان در اصلاح فرد و جامعه، نقش به سزایى دارد. «المؤمنون و المؤمنات... یأمرون، یَنهون، یُقیمون الصلوة و یؤتون الزكوة و یطیعون اللّه»
8 -🍁 امر به معروف ونهى از منكر، اقامهى نماز، پرداخت زكات واطاعت از خدا و رسول، وظیفه و عملكرد دائمى مؤمنان است. «یَأمرون، یَنهون، یُقیمون، یُؤتون، یُطیعون» (فعل مضارع رمز استمرار است)
9-🌴 كسانى كه دیگران را به كارهاى خوب دعوت مىكنند، باید خود نیز اهل عمل باشند. «یأمرون، یقیمون الصلوة و یؤتون الزكوة و یطیعون»
10-🍁 اطاعت از خدا و رسول باید با میل و رغبت باشد. «یُطیعون اللّه و رسوله» (اطاعت در لغت به معناى پیروى با میل است)
11-🌴 هم اطاعت از خدا در برنامههاى عبادى لازم است و هم اطاعت از رسول در برنامههاى حكومتى. «یطیعون اللَّه ورسوله»
12-🍁 اعمال انسان، زمینهساز رحمت الهى است. «یَأمرون، یَنهون، یُقیمون، یُؤتون، یُطیعون، سیرحمهم اللّه»
13-🌴 زن ومرد در دریافت رحمت الهى یكسان مىباشند. «المؤمنون والمؤمنات... سیرحمهم اللّه»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
.