eitaa logo
فرهنگستان اهل بیت علیهم السلام
264 دنبال‌کننده
11.9هزار عکس
5.1هزار ویدیو
294 فایل
تفسیر ن_______________ور هرروزیک آیه ازقرآن کریم باصدای دلنشین حاج آقاقرائتی تفسیرمیگردد. بزرگواران مارادرنشرمطالب و مفاهیم قرآنی یاری کنید. کپی مطالب آزاداست. ازقرآن واهل بیت ع امدادبجوییم @Yazahrayeatharادمین eitaa.com/joinchat/523173890Ca1c4896e78
مشاهده در ایتا
دانلود
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─ سوره 7. اعراف آيه 177, 178 آيه سَآءَ مَثَلاً الْقَوْمُ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايتِنَا وَأَنفُسَهُمْ كَانُواْ يَظْلِمُونَ مَن يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِى وَمَن يُضْلِلْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْخَسِرُونَ ترجمه چه بد مَثَلى دارند كسانى كه آیات ما را تكذیب كردند. و(لى) آنان تنها به خودشان ستم مى كردند. هركه را خدا هدایت كند، تنها اوست هدایت یافته، و هر كه را گمراه كند، پس آنان همان زیانكارانند. ─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️شاید دلیل اینكه در مورد هدایت یافتگان كلمهى مفرد «مهتد» به كار رفته و در مورد گمراهان به صورت جمع آمده «خاسرون»، آن باشد كه راه هدایت یافتگان یكى است و با هم متّحدند، امّا منحرفان، متفرّقند و راهشان متعدّد است. 🔱جان گرگان و سگان هر یك جداست متّحد جانهاى شیران خداست گرچه هدایت و گمراهى به دست خداست، ولى جنبه ى اجبار ندارد و بى دلیل و بى حساب نیست. 💞خداوند حكیم و رحیم است و تا انسان زمینه را به دست خویش فراهم نسازد، مشمول لطف یا قهر الهى نمى شود. ─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📨 1-🔹 عاقبتِ زشتى در انتظار تكذیب كنندگان است. «ساء مثلاً» 2-🌼 تكذیب آیات الهى، ظلم به خویش است، نه خداوند. «أنفسهم كانوا یظلمون» مقدّمداشتن «انفسهم» بر «یظلمون»، نشانهى انحصار است. 3-🔹 هدایت به دست خداوند است و اگر لطف او نباشد، علم به تنهایى سبب نجات و هدایت نمى شود. «من یهد اللّه» 4-🌼 هدایت یافتگان از هر گونه زیان و خسران دور هستند، زیرا ضلالت سرچشمهى خسارت است. «مَن یضلل اللّه فاولئك هم الخاسرون» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 ‌شفاعت نبی اکرم(ص) اختصاص به قیامت ندارد. شفاعت، در دنیا هم جاری است. ✔️ استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «مقام شفاعتِ نبی اکرم (ص) يک مقام جاری و ساری است؛ يعنی از اول تا آخر عالم، اين مقام شفاعت وجود دارد و يک امر دائمی است و اختصاص به زمانی خاص ندارد، به طوری که در زمان‌های دیگر نباشد؛ همچنین اختصاص به فرد خاصی هم ندارد، به‌گونه‌ای که فرد دیگری را شامل نشود. اين‌طور نيست که شفاعت، فقط در خروجی کار باشد، و آنجا که همه، کارهايشان را انجام می‌دهند، نيازی به شفاعت نباشد و وقتی کارها گره می‌خورد و مثلاً در آخرت درهای بهشت بسته می‌‌شود، فقط با شفاعت، درها باز شود! اين‌طور نيست. بلکه سيرِ مستمرِ مخلوقات، با شفاعت حضرت است. شفاعت، يک امر جاری است و در هر لحظه، می‌توان شفاعت بهتری را نصيب خود کرد. ایشان از ابتدا دستگيری کرده‌اند و اکنون هم دستگيری می‌کنند. ما نباید شفاعت را به این صورت تفسیر کنیم که مثلاً ما همۀ کارهای خود را انجام می‌دهیم و فقط زمان جمع‌بندی و نمره دادن، حضرت شفاعت می‌کند! شفاعت از ابتدا هست، مثل معلّمی که از روز اوّل از شاگرد دستگيری می‌کند، نه آن روزی که شاگرد امتحان داده و مثلاً نیم‌نمره کم آورده است و معلّم با کم و زیاد کردن در برگۀ او نمره‌اش را تمام کند! معنای شفاعت اين نيست. 👈 شفاعت يک حقيقت جاری توسط نبی اکرم (ص) است که همۀ بندگان خدا از انسان تا مَلک و غیر آنها در همۀ احوال و افعال، به اين شفاعت محتاج هستند. پس فقط اهل گناه به اين شفاعت محتاج نیستند بلکه همه مخلوقات، در درجات خود محتاج شفاعت هستند.» ۹۲/۱۰/۷
#روابط_همسران ✍هرچه مهربان تر =به خدا نزدیک تر ❣روابط بدنی؛ مانند دست دادن،بوسیدن،در آغوش کشیدن، درتامین سلامت روح اهل خانه،معجزه میکند! تکبر وحیای بیجا؛ در مهرورزی ممنوع❌
1_1449673.mp3
3.01M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 حجة الاسلام قرائتي ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🕊ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 179 آيه🔻 ⤵️وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ ءَاذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَآ أُوْلَئِكَ كَالْأَنْعَمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِكَ هُمُ الْغَفِلُونَ ترجمه🔻 ⤵️و همانا بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفریدیم، (كه سرانجامشان به آنجا مى كشد، چرا كه) آنان دلهایى دارند كه با آن حقّ را درك نمى كنند و چشمانى دارند كه با آن نمى بینند و گوشهایى دارند كه با آن نمى شنوند، آنان همچون چهارپایان، بلكه گمراهترند، آنان همان غافلانند. ─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️«ذَرَأ» از «ذَرْء»، در اصل به معناى پراكنده ساختن و انتشار است و در اینجا به معناى خلق، آفرینش و اظهار نمودن است. 🎑سؤال: قرآن، در این آیه، آفرینش بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ مى داند و در آیه اى دیگر خلقت جنّ و انس را براى عبادت مى شمارد، «و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون»، كدام یك صحیح است؟ 🌙پاسخ: هدف اصلى آفرینش، خداپرستى و عبودیّت است، ولى نتیجه ى كار بسیارى از انسانها در اثر عصیان، طغیان و پایدارى در كفر و لجاجت، دوزخ است، گویا كه در اصل براى جهنّم خلق شده اند. 🎑حرف «لام» در «لجهنّم»، براى بیان عاقبت است، نه هدف. مانند نجّار كه هدف اصلى اش در فراهم نمودن چوب، ساختن در وپنجرههاى زیبا از آن چوبها مى باشد، ولى كار به سوزاندن چوبهاى بى فایده در بخارى مى انجامد كه آن هدف تبعى است. 🌙این مطلب، شبیه این جمله ى حضرت على علیه السلام است كه مى فرماید: خداوند فرشتهاى دارد كه هر روز با صداى بلند مى گوید: «لِدوا للموت و اجمعوا للفناء و ابنوا للخراب» بزایید براى مرگ و بسازید براى خرابى، یعنى پایان تولّد، مرگ، پایان ثروتاندوزى، فنا و پایان ساختمان، خرابى است. 🎑آرى، انسانهایى كه هویّت انسانى خود را از دست داده اند، جایگاهى جز آتش براى آنان نمى باشد، «ان تحسب انّ اكثرهم یسمعون او یعقلون ان هم الاّ كالانعام بل اضلّ سبیلاً» چنانكه خود آنان نیز اعتراف مى كنند كه اگر دستورات الهى را شنیده بودند و تعقّل مى كردند، دیگر در جهنّم جاى نداشتند. 🌙«قالوا لو كنّا نسمع او نعقل ما كنّا فى اصحاب السعیر»انسان در داشتن چشم، گوش و زبان، شبیه حیوان است، ولى كیفیّت و هدف بهرهبردارى انسان از نعمتها باید بهتر و بیشتر باشد، وگرنه همچون حیوان بلكه پستتر از آن است. 🎑انسان باید علاوه بر ظاهر، ملكوت را ببیند و علاوه بر سر و صداهاى ظاهرى، زمزمههاى باطنى و معنوى را بشنود. 🌙آدمى زاده طرفه معجونى است از فرشته سرشته، و زحیوان گر رود سوى این، شود به از این ور رود سوى آن، شود پس از آن از امام صادق علیه السلام پرسیدند: چرا خداوند تمام بندگانش را مطیع و موحّد نیافرید؟ 🎑حضرت فرمودند: اگر چنین مى شد، دیگر ثواب و عقاب معنا نداشت، زیرا آنان مجبور بودند و اختیارى نداشتند، امّا خداوند انسان را مختار آفرید و علاوه بر عقل و فطرت، با تعالیم پیامبران و كتب آسمانى مسیر هدایت او را روشن نمود و او را به طاعت فرمان داد و از نافرمانى نهى كرد، تا فرمانبرداران از عاصیان مشخّص شوند. 🌙گرچه تمام اسباب طاعت و عصیان را خداوند آفریده، امّا به چیزى امر یا نهى نكرده مگر آنكه انسان مى تواند ضد آن را نیز انجام دهد و مجبور نباشد. 🎑آرى، تكلیف پذیرى تنها ارزش و وجه امتیاز انسان از دیگر موجودات است. ─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📨 1-🌱 فرجام بسیارى از انسانها و جنّیان، دوزخ است. «ذرأنا...» 2-🌿 جنّ هم مثل انسان، تكلیف و اختیار، كیفر و پاداش دارد. «من الجنّ و الانس» 3-🌱 ملاك انسانیّت، فهم پذیرش معارف و تكالیف دینى است، وگرنه انسان مانند حیوانات است. «اولئك كالانعام» 4-🌿 كسى كه با وجود توانایى از نعمتهاى الهى بهرهى صحیح نبرد، بدتر از موجودى است كه اساساً فاقد آنهاست. «بل هم اضلّ» 5 -🌱 انسانهاى غافل و بى بصیرت، (در بى تفاوتى، شكم پرستى، شهوتپرستى، استثمار شدن و محرومیّت از لذّت معرفت) مانند چهارپایان مى باشند. «اولئك كالانعام» 6-🌿 غافلان، از حیوانات هم بدترند. «بل هم أضلّ اولئك هم الغافلون» 7-🌱 انسانهاى بى بصیرت، از هدف، خدا، خود، امكانات، آخرت، ذریّه، آیات الهى، قانون خدا، الطاف گذشته و گناهان خویش غافلند. «اولئك هم الغافلون» 8 -🌿 دوزخى شدن بسیارى از انسانها، به خاطر بهرهنبردن از نعمتهاى الهى در مسیر هدایت و كمال است. زیرا با داشتن چشم، گوش و دل، خود را به غفلت زده اند. «اولئك هم الغافلون» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
سلام و عرض ادب و احترام صبحتون بخیر و نیکی و شادکامی التماس دعا
‌🌹✨امیر المومنین (ع) : 🍃 خلوت را با ياد خدا پُر كن و نعمت ها را با شكر خدا همراه ساز 📚 ‌شرح غررالحكم/ج 2/ص601 ‌
1_657565.mp3
1.09M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 حجة الاسلام قرائتي
─┅─═ঊঈঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 180 آيه🔻 ⤵️وَلِلَّهِ الْأَسْمَآءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُواْ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِى أَسْمَئِهِ سَيُجْزَوْنَ مَاكَانُواْ يَعْمَلُونَ ترجمه🔻 ⤵️و نیكوترین نامها براى خداوند است، پس خداوند را با آنها بخوانید. و كسانى را كه در اسمهاى خدا به كژى و مجادله میل دارند (و به جنگ و ستیزه مى پردازند و صفات خدا را بر غیر او مى نهند) رهاكنید. آنان به زودى به كیفر آنچه مى كردند، خواهند رسید. ─┅─═ঊঈঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️گرچه همهى نامها و صفات الهى نیكوست و خداوند همهى كمالات را دارد كه قابل احصا و شماره نیست، امّا در روایات، بر 99 اسم تكیه شده، كه در كتب اهلسنّت مانند صحیح مسلم، بخارى، ترمذى نیز آمده است. و هر كس خدا را با آنها بخواند، دعایش مستجاب مى شود. 🍎 و هر كس آنها را شماره كند، اهل بهشت است. البتّه منظور تنها شمردن لفظى و با حركات لب نیست، بلكه توجّه و الهام گرفتن از این صفات و اتّصال به آنهاست. ♥️این 99 اسم، عبارتند از: ♥️ «اللّه، اله، الواحد، الاحد، الصّمد، الاوّل، الآخر، السّمیع، البصیر، القدیر، القاهر، العلىّ، الاعلى، الباقى، البدیع، البارّ، الاكرم، الظاهر، الباطن، الحىّ، الحكیم، العلیم، الحلیم، الحفیظ، الحقّ، الحسیب، الحمید، الحفىّ، الربّ، الرّحمن، الرّحیم، الذّارء، الرّازق، الرّقیب، الرؤوف، الرّائى، السّلام، المؤمن، المهیمن، العزیز، الجبّار، المتكبّر، السیّد، السُبّوح، الشهید، الصادق، الصانع، الطاهر، العدل، العفو، الغفور، الغنىّ، الغیاث، الفاطر، الفرد، الفتّاح، الفالق، القدیم، الملك، القدّوس، القوىّ، القریب، القیّوم، القابض، الباسط، قاضى الحاجات، المجید، المولى، المنّان، المحیط، المبین، المقیت، المصوّر، الكریم، الكبیر، الكافى، كاشف الضرّ، الوتر، النور، الوهّاب، الناصر، الواسع، الودود، الهادى، الوفىّ، الوكیل، الوارث، البرّ، الباعث، التوّاب، الجلیل، الجواد، الخبیر، الخالق، خیر النّاصرین، الدیّان، الشكور، العظیم، اللطیف، الشافى». ♥️ 💦 در قرآن، اسامى خدا تا 145 نام آمده و عدد 99 در روایات، یا براى این است كه برخى نامها قابل ادغام و تطبیق بر بعض دیگر است، یا مراد این است كه این نامها در قرآن نیز هست، نه اینكه فقط این تعداد باشد. 🍏در بعضى آیات، مضمون این نامها وجود دارد. مثلاً «صادق»، به عنوان نام خدا در قرآن نیست، ولى آیه ى «و من أصدق من اللّه قیلاً» یعنى چه كسى راستگوتر از خداست؟ آمده است. 💦در برخى روایات و دعاها مانند دعاى جوشن كبیر، نامهاى دیگرى هم براى خدا بیان شده است، البتّه بعضى از اسماى حسناى الهى، آثار و بركات و امتیازات خاصّى دارد. فخررازى مى گوید: همهى صفات خداوند، به دو چیز بر مى گردد: ➰ ⚠️بى نیازى او ⚠️و نیاز دیگران بهاو. 💦امام صادق علیه السلام فرمود: به خدا سوگند، اسماى حسنى ماییم. یعنى صفات الهى در ما منعكس شده است و ما راه شناخت واقعى خداییم. 🍏طبق این احادیث، جملهى «ذروا الّذین یلحدون»، به ما مى گوید كه به ملحدین فضائل اهلبیت علیهم السلام تكیه و اعتنا نكنید. 💦در روایت دیگرى امام رضا علیه السلام فرمودند: ما اهلبیت علیهم السلام اسماى حسناى خدا هستیم كه عمل هیچ كس بدون معرفت ما قبول نمى شود. «نحن واللّه الاسماء الحسنى الّذى لایقبل اللّه من احد عملاً الاّ بمعرفتنا» 🍏عبارت «الاسماء الحسنى»، چهار بار در قرآن آمده است. اسماى حُسنى سه مصداق دارد: صفات الهى، نامهاى الهى و اولیاى الهى. 💦امام رضا علیه السلام فرمود: هرگاه به شما مشكلات و سختى روى آورد، به وسیلهى ما از خداوند كمك بخواهید و سپس فرمود: «وللّه الاسماء الحسنى فادعوه بها» 🍏طبق روایات، هر كه اسم اعظم خداوند را بداند، دعایش مستجاب است و مى تواند در طبیعت، تصرّف كند. چنانكه بلعم باعورا (كه در آیه 175 از او یاد شد) اسم اعظم الهى را مى دانسته است. 💦امّا اینكه اسم اعظم چیست؟ بعضى گفته اند: یكى از نامهاى الهى است كه بر ما پوشیده است. بعضى گویند: 🍏اسم اعظم، در حقیقت لفظ و نام نیست، بلكه كمال و صفتى از خداوند است كه هر كس بتواند پرتوى از آن را در وجود خویش پدید آورد، قدرت روحى او به حدّى مى رسد كه مى تواند در طبیعت تصرّف كند، وگرنه چنان نیست كه یك فرد، با فراگرفتن لفظ و گفتن كلمه اى بتواند مستجاب الدّعوه شود و مثلا در جهان اثر بگذارد. 💦امام رضا علیه السلام فرمود: «انّ الخالق لا یوصف الاّ بما وصف به نفسه» آفریدگار، جز به آنچه خود توصیف كرده، وصف نمى شود. 🍏یعنى نمى توان از پیش خود بر خدا نام نهاد. مثلاً او را عفیف و شجاع و امثال آن نامید. 💦اسم، نمایانگر مسمّى است، ذات خداوند مقدّس است، نام او هم باید مقدّس باشد. بنابراین هم ذات خدا را باید منزّه شمرد، «سبحانه عمّا یشركون»و هم نام او را تنزیه كرد. ادامه...👇
ادامه..👇به علت طولانی بودن متن ایتا دوقسمت کرده 🍏«سبّح اسم ربّك الاعلى» لذا قرار دادنِ نام دیگران در ردیف نام خدا جایز نیست و نمى توان گفت: به نام خدا و خلق. 💦شهید مطهرى مى گوید: نامهاى خداوند جنبه علامت ندارند، بلكه نمایانگر صفت و حقیقتى از حقایق ذات مقدّس او مى باشند. 🍏امام صادق علیه السلام ذیل این آیه فرمود: غیر خدا را با اسمهاى الهى نام ننهید و آنگاه به مناسبت جمله «یلحدون فى اسمائه» فرمود: 💦 «یضعونها فى غیر مواضعها» آنان نامهاى الهى را در غیر مورد آن بكار مى برند و با این كار، مشرك مى شوند و به همین دلیل خداوند فرمود: و ما یؤمن اكثرهم باللّه و هم مشركون» ایمان اكثر مردم با شرك همراه است. ─┅─═ঊঈঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📨 1-🔲 كلمهى «اللّه»، محور همهى اسماى الهى است. «وللّه الاسماء الحسنى» (كلمهى «اللّه»، دربردارندهى تمام صفات الهى است) 2-🔷 تمام خصال نیكو، براى خداست، دیگران براى رسیدن به «حُسنى» باید سراغ او بروند. «للّه الاسماء الحسنى» 3-🔲 دعوت و دعا باید به زیبایىها و خوبىها باشد. «الحسنى فادعوه بها» 4-🔷 اسماى الهى نشانه هاى اوست، مىتوان از نشانه به او رسید. «للّه الاسماء الحسنى فادعوه بها» 5 -🔲 ایمان به اینكه خداوند تمام كمالات را دارد و از همهى عیبها دور است، انسان را به دعا و ستایش وامىدارد. «فادعوه بها» 6-🔷 داروى غفلت، یاد خداست. در آیهى قبل خواندیم: «هم الغافلون» در این آیه مى خوانیم: «فادعوه بها» 7-🔲 اسلام، به نام نیكو و دورى از انحراف در نامگذارى توجّه دارد. «الاسماء الحسنى... یلحدون فى أسمائه» 8 -🔷 نسبت به ملحدان و منحرفان، عكس العمل نشان دهیم. «ذروا الّذین یلحدون» 9-🔲 راه حقّ، فطرى است و انحراف از آن، بر خلاف مسیر فطرت است. (یاد خداوند به وصفى كه سزاوار او نیست، انحراف و خارج شدن از حقّ و اعتدال است.) «الّذین یُلحِدون» («الحاد»، به معناى انحراف است) 10-🔷 هم نام و صفات خدا را به دیگرى نسبت دادن الحاد است، هم نام دیگران را به خدا نسبت دادن. «یُلحدون فى أسمائه» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
1_1449785.mp3
2.15M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 حجة الاسلام قرائتي ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 181 آيه🔻 ⤵️وَمِمَّنْ خَلَقْنَآ أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ ترجمه🔻 ⤵️و از كسانى كه آفریدهایم، گروهى (دیگران را) به حقّ هدایت مى كنند و به آن حكم مى كنند. ─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ نکته ها⚡️📨 🏡در روایات آمده است مراد از این آیه اهلبیت پیامبر علیهم السلام و شیعیان آنان مى باشند. 🌳در روایت دیگرى پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: مراد گروهى از امّت من هستند كه تمام احكام، دستورات، عطاها و دادوستدهاى آنان برپایهى حقّ استوار باشد. 🏡حضرت على علیه السلام ضمن اشاره به گروههاى مختلفى كه در امّت اسلامى پیدا خواهند شد، فرمودند: تنها گروهى كه اهل نجاتند، شیعیان اهلبیت علیهم السلام مى باشند. ─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📨 1-♻️ همهى مردم، زمینهى پذیرش هدایت و عدالت را در خود بارور نكردهاند، بلكه تنها گروهى چنین مىباشند. «و ممّن خلقنا امّة» 2-🍊 هدایتگرى با روشها و وسائل باطل و یا به سوى باطل، ممنوع است. «یهدون بالحقّ» 3-♻️ هدایت، حكومت و قضاوت، باید در مسیر «حقّ» باشد. «یهدون بالحقّ و به یعدلون» 4-🍊 كسانى ارزش بیشترى دارند كه علاوه بر هدایت پذیرى، در فكر ایجاد نظام حقّ نیز باشند. آرى، تنها شناخت و عمل شخصى كافى نیست، نشر حقّ نیز مهم است. («به یعدلون»، یعنى «به یحكمون»). 5 -♻️ جامعه به گروهى هدایتگر و داورِ به حقّ، نیازمند است. (كلّ آیه) 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
بزرگواران سلام و عرض ادب و احترام خوش آمدید 💐 عیدتون مبارکباد🌺 در این کانال ادامه ی تفسیر آیه به آیه قران کریم خدمتتون ارائه میشه التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 حجة الاسلام قرائتي ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 182, 183 آيه🔻 ⤵️وَالَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ ⤵️وَ أُمْلِى لَهُمْ إِنَّ كَيْدِى مَتِينٌ ترجمه🔻 ⤵️و كسانى كه آیات ما را تكذیب كردند، به تدریج، آنان را از جایى كه ندانند، گرفتار خواهیم كرد. ⤵️و به آنان مهلت مى دهم (تا پیمانه پر شود،) همانا تدبیر من محكم و استوار است (و هیچ كس را قدرت فرار از آن نیست). ─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻 ⤵️«استدراج» كه یكى از سنّتهاى الهى نسبت به مكذّبین و مُترفین است، از «درجة» به معناى درهم پیچیدن تدریجى است. 🌾این سنّت در آیه 44 سورهى قلم هم آمده است. حضرت على علیه السلام فرمود: آنان كه در رفاه و آسایش زندگى مى كنند، به فكر خطر استدراج باشند، مبادا نعمتها وسیلهى خواب و غفلت آنان شود. 🍀همچنین فرمودند: كسى كه در مواهب و امكانات بسیار زندگى كند و آن را مجازات استدراجى نداند، از نشانه هاى خطر غافل مانده است. 🌾آرى، خداوند مهلت مى دهد، امّا اهمال نمىكند. چنانكه بزرگان گفتهاند: «انّ اللّه یمهل و لایهمل» 🍀حضرت على علیه السلام فرمود: هنگامى كه خداوند اراده خیرى براى بندهاى نماید، به هنگام انجام گناه او را گوشمالى مى دهد تا توبه نماید، ولى هنگامى كه بر اثر اعمالش، بدى و شرى مقدّر شود، هنگام گناه نعمتى به او مى بخشد تا توبه و استغفار را فراموش كند و به گناه ادامه دهد كه در واقع نوعى عذاب مخفیانه و به تدریج است. چنانكه خداوند مى فرماید: «سنستدرجهم من حیث لایعلمون». 🌾كید الهى و مهلت و طول عمر دادن به عنوان «استدراج»، بارها در آیات قرآن آمده است، مثل این آیات: «لا تحسبنّ الّذین كفروا انّما نُملى لهم خیرٌ لانفسهم انّما نُملى لهم لیزدادوا اثماً» 🍀 كفّار گمان نكنند كه مهلتى كه به آنان مى دهیم، خیر آنهاست بلكه ما از این جهت به آنان مهلت مى دهیم تا بر گناهانشان بیافزایند، «فذرهم فى غمرتهم حتّى حین» ، پس ایشان را در غفلتشان واگذار. و نیز آیات: 196 سورهى آلعمران، 44 سورهى انعام، 55 سورهى توبه و 55 و 56 سوره ى مؤمنون. 🌾گاهى نعمتهاى الهى، پردهپوشىهاى خداوند و ستایشهاى مردمى، همه و همه، از وسائل غرور و سرگرمى و به نحوى استدراج است. 🍀حضرت على علیه السلام فرمود: تحریفگران توجیهكار كه هر روز مطیع طاغوتى هستند، مشمول قانون استدراج مى باشند. 🌾امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند، دوستان خود را با تلخى ها هشدار مىدهد و نااهلان را در رفاه، رها مى كند. ─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📨 1-💠 تكذیب آیات روشن الهى، به سقوط تدریجى وهلاكت مخفى مى انجامد. «و الّذین كذّبوا بآیاتنا سنسستدرجهم من حیث لا یعلمون» (چوب خدا، صدا ندارد) 2-🏜 مهلت دادن به مردم، از سنّتهاى خداست، تا هر كس در راهى كه برگزیده، به نتیجه برسد و درها به روى همه باز باشد، هم فرصت طغیان داشته باشند، هم مجال توبه و جبران. «سنستدرجهم» 3-💠 غالباً سقوط انسان، پلّه پله و آرام آرام است. «سنستدرجهم من حیث لا یعلمون» 4-🏜 عمر و زندگى، به دست خداست و گنهكار را از قدرت خدا گریزى نیست. «و اُملى لهم» 5 -💠 خداوند فرصت توبه و جبران را به كافران مى دهد، ولى آنان لایق نیستند. «و اُملى لهم» 6-🏜 همیشه نعمتها نشانهى لطف خدا نیست، گاهى زمینهاى براى قهر ناگهانى خداوند است. «اُملى - كیدى» 7-💠 مرفّهان غافل، با تدبیر خدا طرفند. «اُملى لهم انّ كیدى» (همان گونه كه كید، عملى پنهانى است، استدراج نیز عذابى مخفیانه مى باشد) 8 -🏜 خطر غرور و غفلت تا حدّى است كه خداوند با سه تعبیر پیاپى آن را مطرح كرده است. «سنستدرجهم - اُملى لهم - كیدى» 9-💠 طرح و تدبیر الهى، شكست ناپذیر است. «انّ كیدى متین» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃