eitaa logo
مدرسه اهل بیت علیهم‌السلام
152 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
508 ویدیو
13 فایل
نَحن نَرْفَع رَأيَة الْوِلَايَة و الْبَرائَة ✍🏻 ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای تاریک و آشفته‌ی مجازی را روشن نمائیم. .
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺چهارتن از علماء ارشد به قاطر امام‌رضا علیه‌السلام آويزان شدند! ✍️عجلونی از علمای بزرگ می‌نويسد: هنگامی كه حضرت رضا[علیه السلام] سوار بر قاطر وارد نیشابور شد، علماء برای استقبال از ایشان خارج شدند و «يحیی بن يحیی» و «ابن راهوَيْه» و «احمد بن حرب» و «محمد بن رافع» به افسار قاطر حضرت رضا[علیه السلام] آويزان شدند! 📜منبع: كشف الخفاء ومزيل الالباس، ج۱، ص۳۶ 👥شرح حال این چهار عالم : 👤«يحيى بن يحيى» : پیشوای در علم حديث است. با تقوا و ورع و مورد اعتماد است. از بزرگان زمان خودش است. ابن راهوَيْه درباره او میگوید: در حالی مرد که «امام دنیا» بود! 📜منبع: الاعلام، ج۸، ص۱۷۶ 👤«ابن راهْوَيْه» : عالم خراسان در عصر خودش بود. یکی از بزرگترین حافظان حدیث بود. امام احمدبن حنبل و بخاری و مسلم و ترمذی و نَسائی و غير اینها از او احادیث خود را گرفته اند. خطيب بغدادی درباره او گفته: او جامع حديث و فقه و حفظ و صداقت و ورع و زهد بود. 📜منبع: الاعلام، ج۱، ص۲۹۲ 👤«احمد بن حرب» : يحيى بن يحيى درباره او گفته: اگر او از اَبدال و اَوتاد نیست، پس من نمیدانم اَبدال و اَوتاد چه کسانی هستند؟ 📜منبع: شذرات الذهب، ج۳، ص۱۵۷ 👤«محمد بن رافع» : شخصی زاهد و از محدثین مورد اعتماد است. شيخ عصر خود در خراسان بود. بخاری ۱۷ حديث و مسلم ۳۶۲ حديث را از او نقل کرده اند. 📜منبع: الاعلام، ج۶، ص۱۲۴ j๑ïท🌱↷ 『 @ahle_velaa 』«کانال اَهل «وِلاء
🔺امامت، از شروط توحید است! 💠امام علی‌بن‌موسی الرضا علیهماالسلام، طبق منابع ، طی حدیث «سلسلة الذهب»، به مردم فرمودند: «خداوند متعال می‌فرمایند: کلمه توحید(لا إلٰه إلَّا اللهُ)، دژ مستحکم من است، هرکس در آن داخل شود، از عذاب من در امان است» ☝️در منابع شیعه، در ادامه روایت آمده است که امام علیه‌السلام فرمودند: «بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» : توحید، شروطی دارد و من از شروط آن هستم! 📜منبع: فيض القدير، ج۴، ص۴۸۹ _________________________________________ 🔺تبرک و طلب علمای بزرگ اهل‌تسنن به اِسناد حدیث «سلسله الذهب» ✍رافعی قزوینی از ابن ابی حاتم رازی(بزرگان متقدّم ) نقل میکند که گفت: «با پدرم در شام بودم و مردی را ديدم که بيماری صرع داشت اين سند را به ياد آوردم و گفتم اين را تجربه ميكنم، این سند را بر آن فرد قرائت کردم، مرد از جا بر خاست و لباسش را تکان داد و رفت(شفا گرفت)»! 📜منبع: التدوين، ج۳، ص۲۸۱-۲۸۲ _________________________________________ 🔺اگر اِسناد حدیث «سلسلة الذهب» بر ديوانه قرائت شود، عاقل میشود! ✍ابونعیم اصفهانی، از محدثان بزرگ درباره حدیث «سلسلة الذهب» می‌نویسد: «اين حدیث با اين اِسناد، كه از انسانهای پاک(ائمه اهل‌بیت علیهم‌السلام) به نقل از پدران پاکشان نقل شده است، ثابت و مشهور است؛ بعضی از علمای گذشته ما از محدثین، زمانی که این اسناد را روایت میکرد، میگفت: اگر اين اسناد بر ديوانه قرائت شود، عاقل میشود.» 📜منبع: حلية الأولياء، ج۳، ص۱۹۲
🔺اگر اِسناد حدیث «سلسلة الذهب» بر مجنون قرائت شود، دیوانگی‌اش سالم میشود! ✍یحیی بن حسین شجری، از علمای زیدی‌ مذهب، از احمدبن حنبل نقل میکند: «اگر این اسناد بر دیوانه قرائت شود، دیوانگی‌اش سالم میشود.» 📜منبع: ترتيب الأمالي، ج۱، ص j๑ïท🌱↷ 『@ahle_velaa』«کانال اَهل «وِلاء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓بمناسبت شهادت رسولخدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله، ۱۱ هـ.ق (۲۸ صفر) 🔥در چنین ایامی، پس از انتشار خبر شهادت رسولخدا، دشمنان شروع به دسیسه و توطئه بر علیه اهل‌بیت علیهم‌السلام کردند... 🩸شهادت رسولخدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله، بوسیله سمّی بود که در روز های آخر حیات ایشان، به زور، به او خورانده شد؛ بله دست دشمنان و منافقین به خون ایشان آغشته است! 👥بزرگان اهل تحقیق میگویند: «اگر هم سم آن زن یهودی در روز خیبر، دخیل در شهادت رسولخدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله باشد، آن دارویی که در روز های پایانی حیاتشان، به زور به ایشان خورانده شد نیز در شهادت سهم بسزایی داشت»! 🤚از امروز، هشتک را دنبال کنید j๑ïท🌱↷ 『@ahle_velaa』«کانال اَهل «وِلاء
۱/ 🗓در روز دوشنبه، ۲۸صفر سال ۱۱ هجری قمری، در مدینه چه اتفاقی افتاد؟ 🔹خبر شهادت رسولخدا صلى‌الله‌عليه‌وآله به سرعت در مدینه پخش شد و سپاهیان بی تحرکِ «اُسامه» که کمی از مدینه دور شده‌اند، توسط پیکی که روانه کرده است، خبر را میشنوند و از هم می‌پاشند! ⚠️ و ابوعبیده جرّاح به سرعت سپاه را ترک می کنند و به مدینه باز می‌گردند؛ او به مسجد پیامبر وارد می‌شود و پیوسته فریاد می‌کشد: 🔥«رسولخدا نمرده است! هرکس بگوید: «او مرده»، با این شمشیر او را می‌کشم»! ⚠️عثمان‌بن‌عَفّان نیز با او همصدا میشود.(۱) ⚠️تلاش حاضران برای ساکت کردن اینان به جایی نمی‌رسد؛ خبر وفات، با کمی تأخیر به سُنْح -جایی در ۸کیلومتری جنوب شرقی مدینه که منزل آنجاست- نیز می‌رسد. 🔸 مدتی بعد خود را به سرعت و با یک شتر(۲) -که از پیش آماده کرده اند- به مسجد النبی می‌رساند. روانداز پیامبر را کنار می‌زند و پس از اطمینان از وفات آن حضرت، برمی‌خیزد و می‌گوید: 🔥«هرکس محمد را می‌پرستید، بداند که او مرده است و هر کس خدا را می‌پرستید، پس بداند که خدا زنده است و نمی‌میرد.»(۳) 👆(لطفا در جملات او تأمل کنید!🤔) 🔹، در مسجد پیامبر در کناری نشسته است و حوادث را به دقت زیر نظر دارد! ⚠️«مَعن بْن عَدی» و «عُوَيم بْن ساعده» دو همراه قدیمی و ، در میان انصار و اهل مدینه، خبر گردهمایی انصار در سقیفه بنی‌‌ساعده را به می‌رسانند و او نیز را باخبر میسازد و این دو به همراه ابوعبیده جرّاح، راهی سقیفه بنی ساعده می‌شوند! 🔸این ، استراحتگاه کوچکی در محله «بنی ساعِدَه» است؛ جایی در شمال غربی مسجد که رسیدن به آن جا، کمتر از ۵ دقیقه زمان می‌برد. ⚠️ در راه، ابوعبیده جرّاح را نیز با خود همراه می‌سازد! 🔹در ، رقابت بر سر جانشینی پیامبر‌اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله بالا گرفته است؛ و سرانجام با توجه به اختلاف دیرینه دو قبیله «اُوس» و «خَزْرَج» و با کمک تهدیدات و بیعت با شتاب دو تن از هواداران باسابقه ، «بَشیر بْن سعد خَزْرَجی» و «اُسَیْد بْن حُضَیْر» و سپس تبعیت انصار از آن دو و آنگاه بیعت و ابوعبیده جرّاح، اوضاع کم کم به نفع آرام می‌شود.(۴) 🔥 از به سوی مسجد پیامبر خارج می‌شود؛ اطرافیان او، هرکس را که در راه می‌بینند، گرفته و نزد می آورند و دست او را جلو آورده و به عنوان بیعت به دست میزنند! 🔥همراهان به خصوص شخص ، برای این منظور، خشونت به خرج میدهند!(۵) ⚠️اولین فردی که در مسجد برای بیعت حاضر می شود، پیرمردی نورانی است که با پیشانی پینه بسته، ذکر گویان و گریه کنان بیعت خویش را اعلام می دارد!🤔 🔥امیرالمؤمنین علی‌ابن‌ابی‌طالب عليهماالسلام او را با این نام به جناب سلمان رضوان‌الله‌علیه معرفی می کنند: «او، ابلیــ👿ــس است.»(۶) ⚠️هنگام ظهر است؛ به عنوان خلیفه نماز می خواند و سخنران قبل از نماز، است! ⚠️این وقایع، همه در حالی است که امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب علیهماالسلام مشغول تغسیل و تدفین رسولخدا صلى‌الله‌عليه‌وآله است و تنها نزدیک ۴۰نفر برای نماز بر جنازه رسولخدا صلى‌الله‌عليه‌وآله حاضر می‌شوند.(۷) ⚠️ به همراه گروهی در مدینه می‌چرخد و فریاد می‌زند: 🔥«همانا با بیعت شده؛ پس برای بیعت بشتابید»! ⚠️قبیله «أسلَم» که با هماهنگی قبلی در بیرون مدینه اطراق کرده بودند، با لباسهایی هماهنگ و چوب دستی‌هایی بلند وارد مدینه می شوند تا همگان را برای بیعت به مسجد بفرستند و اگر کسی امتناع کرد، به سر و پیشانی او بزنند و حتی آنان دستور دارند که وارد خانه های اهل مدینه گشته و افراد را به اکراه برای بیعت ببرند؛ اندک کسانی که جرأت مخالفت دارند، با چوب و لگد استقبال می‌شوند و دهانشان را با خاک پر می‌کنند.(۸) 🔥 با دیدن قبیله «أسلم»، مطمئن شد که حکومت آنها ثابت خواهد شد.(۹) 📜منابع: (۱)- عثمانیه، ص۷۹ (۱)- إمتاع الأسماع، ج۱۴، ص۵۵۹ (۲)- الطبقات الکبری، ج۲، ص۲۰۷ (۳)- البدایة و النهایة، ج۵، ص۲۴۲ (۴)- شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابی‌الحدید، ج۶، ص۱۸ (۵)- الإحتجاج للطبرسی، ص۸۰ (۵)- بحارالأنوار، ج۲۸، ص۲۰۴ (۶)- الکافی، ج۸، ص۳۴۳ (۷)- بحارالأنوار، ج۲۲، ص۵۴۱ (۸)- شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابی‌الحدید، ج۶، ص۴۰ (۹)- شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابی‌الحدید، ج۱، ص۲۱۸ j๑ïท🌱↷ 『@ahle_velaa』«کانال اَهل «وِلاء
۲/ 🗓در روز سه شنبه ۲۹صفر سال ۱۱ هجری قمری، در مدینه چه اتفاقی افتاد؟ 🔹ساعاتی پیش از ظهر، ، و ابو عبیده جرّاح به مسجد وارد می‌شوند و با ورود آنان بلافاصله عثمان‌بن‌عفّان و قومش(بنی امیه) و عبدالرحمان بن عوف و قبیله اش(بنی زُهْره) که در مسجد بودند، برخاسته و با بیعت می‌کنند.(۱) 🔸اینک به غیر از قبیله‌ی «أسلَم» شمشیر زنان چند قبیله دیگر از جمله «بنی اُمیه» و «بنی زُهره» نیز در مدینه پرسه می‌زنند تا کودتای ، شکل کامل هراس و دلهره را برای اهل مدینه به نمایش بگذارد و متخلفان از بیعت، به عواقب کار خویش آگاهی پیدا کنند! ⚠️ آری! امروز، روز بیعت عمومی است؛مسلمانان که دیروز، تهدید و دیشب، تطمیع را تجربه کرده اند، دست خویش را با دست‌های خلیفه آشنا می‌کنند تا گوی سبقت را از یکدیگر بربایند! ⚠️در گوشه شرقی و چسبیده به مسجد، حجره ای قرار دارد که جنازه رسولخدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در آن جای گرفته است؛ این خانه، خاموش است. 🔥هنوز اهل و برخی از همسران پیامبر، وقتی را برای نماز خواندن بر جنازه رسولخدا صلى‌الله‌عليه‌وآله پیدا نکرده اند! با اینکه واجب است تمام اهل مدینه بر جنازه ایشان نماز بخوانند! 🔥گروهی از اطرافیان دستگاه خلافت، به جهت خوش خدمتی به خلیفه، در کنار منزل امیرالمؤمنین علی‌ابن‌ابی‌طالب عليهماالسلام، فریاد «بیعت کنید» و «از اجتماع مسلمانان دوری نگزینید» سر می‌دهند! ⚠️در این روز، سخن از تهدید نیز به میان می آید... ⚠️در انتهای شب در جلسه‌ای مشورتی، ، نظر و ابوعبیده جرّاح و مغیرة بن شُعبه را درباره ایجاد شکاف بین «بنی هاشم» خواستار میشود! 🔥مغیره، پیشنهاد تطمیع و مصالحه با عباس -عموی پیامبر- را مطرح میکند.(۲) 🔸این گروه چهار نفره، همان شب با مراجعه به منزل عباس‌بن عبدالمطلب، برای او و فرزندانش سهمی از خلافت را پیشکش می کنند اما پاسخ منفی عباس، این نقشه را به بن بست می‌کشاند! 😭جنازه پیامبر‌اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله هنوز بر روی زمین است... 🔹کسانی که قصد خداحافظی با پیامبر خویش را داشتند، دیروز برای خواندن نماز حاضر شده اند و امروز کمتر کسی به خانه حضرت صلی‌الله‌علیه‌وآله مراجعه می‌کند؛ این عده در گروههای ده تایی از یک در وارد خانه حضرت صلى‌الله‌عليه‌وآله شده و پس از فرستادن صلوات بر ایشان، از در دیگر خارج می‌شوند... 🔸امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب علیهماالسلام در بین این دسته های ده نفری، «آیه۵۶ سوره احزاب»(آیه صلوات) را تلاوت می‌کنند و مسلمانان با گفتن عباراتی مانند: «صلی الله عليكَ يا رسول الله»، با رسولخدا صلی‌الله‌علیه‌وآله وداع می‌کنند(۳) 🔹امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب علیهماالسلام چند بار برای سقیفه‌چی‌ها پیام می‌فرستند تا آنان برای نماز یا حداقل همین گونه صلوات، آماده شوند... ⚠️در انتهای این روز، و که در مسجد به گرفتن بیعت مشغول‌اند، اعلام می کنند که نمی‌تــ😳ــوانند برای نماز و حتی سلام اینچنین بر جنازه رسولخدا صلی‌الله‌علیه‌وآله که در خانه مجاور مسجد است، حاضر شوند! 🔸امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب علیهماالسلام به تدفین حضرت صلی‌الله‌علیه‌وآله مشغول می‌شوند و بدن پاک ایشان را در بامداد چهارشنبه(۴)، دو روز پس از شهادت، به خاک می‌سپارد..‌. ⚠️اطرافیان خلیفه و برخی همسران رسولخدا صلی‌الله‌علیه‌وآله( و حفصه) که هنوز بر جنازه آن حضرت نماز نخوانده اند، با شنیدن سروصدا از خانه رسولخدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله، متوجه می شوند که مراسم تدفین در حال اجراست... 🔹(دختر ابوبکر) که خانه او در گوشه جنوب غربی مسجد واقع است، می‌گوید: 🔥«به خدا قسم، نفهیدم پیامبر چه زمانی دفن شد تا اینکه صدای بیل‌ها را از حجره پیامبر شنیدم»!(۵) 📜منابع: (۱)- بحارالانوار، ج۲۸، ص۱۸۴ (۲)- در یکی از همین روزها، حزب حاکم، با پرداخت رشوه‌ای کلان به ابوسفیان لعنة‌الله‌علیه، حمایت بنی‌امیه را بدست می آورد. (۳)- بحار، ج۲۲، ص۵۲۴، ص۵۲۷، ص۵۳۹ (۴)- بحارالانوار، ج۲۲، ص۵۴۳ (۵)- أنساب الأشراف، ج۱، ص۵۶۱ (۵)- إمتاع الأسماع، ج۱۴، ص۵۸۴ j๑ïท🌱↷ 『@ahle_velaa』«کانال اَهل «وِلاء
🔺سرپیچی از فرامین رسولخدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله بعد از شهادت ایشان ✍علی بن محمد بصري بغدادی، مشهور به «ماوردی»، از علمای بزرگ نقل میکند که جبرئیل علیه‌السلام به رسولخدا فرمود: «يَا مُحَمَّدُ إِنَّ أُمَّتَكَ سَتُفْتَنُ بَعْدَكَ…»(۱) 💠آیت‌الله العظمی وحید خراسانی دام‌ظلّه: 🔹جبرئیل علیه‌السلام عرض کرد: ای پیغمبر، به زودی امّتت بعد از تو دچار فتنه می‌شوند! 🔸«سین» در اینجا از نظر ادبیات زبان عرب، برای تقریب زمانی است؛ یعنی نشان می‌دهد که این امّت به زودی دچار فتنه خواهند شد. باید بحث شود که این فتنه‌ای که به پا شد چه فتنه‌ای بود. 🔹فرمود: «إِنَّ أُمَّتَكَ سَتُفْتَنُ بَعْدَكَ»؛ این عبارت با سوره‌ی «عنکبوت» معنا می‌شود؛ آنجا که می‌فرماید: ﴿أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُون﴾(عنکبوت/۲) آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم، رها مى‌شوند و مورد آزمايش قرار نمى‌گيرند؟! 🔸قرار است این آزمایش بعد از پیغمبر برای این امّت به وجود بیاید؛ آن فتنه چه بود؟ 🔥این فتنه، همان فتنه‌ی بپا شدن و غصب خلافت است؛ کاری کردند که وصی پیغمبرخدا و باب حکمت و علم رسول‌‌الله خانه‌نشین شد، کاری کردند که امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: «فَصَبَرْتُ‏ وَ فِي الْعَيْنِ قَذًى وَ فِي الْحَلْقِ شَجًا» : با خار در چشم و استخوان در گلو صبر کرد...(۲) 📜منابع: (۱)- اعلام النبوه، ص۱۳۷ (۲)- نهج‌البلاغه، خطبه‌ی۳ j๑ïท🌱↷ 『@ahle_velaa』«کانال اَهل «وِلاء
🔺توهین طبری، مورخ مشهور به ساحت مقدس امام علی‌بن‌موسی الرضا علیهماالسلام ✍ابوجعفر محمدبن جریر طبری سنّی‌مذهب، صاحب تاریخ و تفسیر مشهور، در تاریخ خود مینویسد: «علی‌بن‌موسی، انگور زیادی خورد و ناگهان مرد»! (نعوذ بالله) 📜منبع: تاريخ الطبری، ج۸، ص۵۶۸ ✍پ.ن: شهادتِ واضح و عیان را انکار کرده و بجای آن عبارت توهین آمیز جایگذاری میکنند، و از طرفی خود را محب عترت معرفی میکنند! قربون برم خدا را ... یک بام و دو هوا را یک بر بوم زمستون ... یک بر بوم تابستون j๑ïท🌱↷ 『@ahle_velaa』«کانال اَهل «وِلاء
۳/ 🔺عمر‌بن‌خطاب: «پیامبر نمرده است و هرکس چنین ادعایی بکند، منافق است و کشته خواهد شد»! 🔹در روزی که رسولخدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله به شهادت رسیدند، برای خریدن زمان و رسیدن به مدینه، فریاد میزد و مردم را تهدید می‌کرد که پیامبر نمرده است و هر کس چنین ادعایی بکند، منافق است و کشته خواهد شد! ✍ابن هشام، سیره‌ نویس معروف نقل میکند که: 🔸عمر‌بن‌خطاب گفت: «پیامبر نمرده و همانند موسای پیامبر به سوی پرودگارش رفته است و پس از ۴۰روز باز می‌گردد»! (السیرة النبویة، ج۴، ص۳۰۶) 💥☝️آیا می‌دانستید باور «موسای پیامبر به سوی پرودگارش رفته»، در اسلام وجود ندارد و این سخن با قرآن سازگار نیست و از تعالیم تورات یهودیان است؟! (تورات، سِفر خروج قسمت۲۴ و قسمت۳۲) این امر نشان می‌دهد تورات را به مراتب بیشتر از قرآن خوانده و باور دارد! j๑ïท🌱↷ 『@ahle_velaa』«کانال اَهل «وِلاء
مدرسه اهل بیت علیهم‌السلام
#سه_روز_بعد_از_شهادت_رسولخدا ۲/ 🗓در روز سه شنبه ۲۹صفر سال ۱۱ هجری قمری، در مدینه چه اتفاقی افتاد؟
🔺عملیات از پیش تعیین شده «قبیله بنی أسلَم» به نفع ابوبکر! ۴/ 🔹قبیله بنی أسلَم، عشیره ای بودند که هر ساله برای تهیه آذوقه به مدینه می آمدند. از طرفی هم بنی أسلَم دشمنی دیرینه با انصار داشتند. ✍شیخ مفید رضوان‌الله‌علیه می‌نویسد : 🔸«در آن زمان، صحرانشينانِ عرب برای خريد خوار و بار، به صورت قبيله‌ای، به شهر می‌آمدند؛ چون صحرا ناامن بود و اگر تعداد کمی از آنان می‌آمدند، بارشان را می‌گرفتند و خودشان را می‌کشتند. لذا افراد قبيله، همه با هم، براي خريد خواروبار حرکت می‌کردند. مردان قبيله أسلَم از صحرا به مدينه آمده بودند تا آذوقه تهيه کنند. 🔹در آن زمان که وارد مدينه شدند، بيعت با در انجام شده بود. و بقيه به آنان گفتند: بياييد کمک کنيد برای خليفه رسولخدا بيعت بگيريم، آن وقت ما هم خوار وبار رايگان به شما می‌دهيم. آنها خوشحال شدند و اول خودشان ريختند و بيعت کردند، و بعد دار و دسته شدند؛ دامن های عربی خود را به کمر زدند و کوچه های مدينه را پُر کردند. 🔸به هرجا می‌رسيدند، در بازار، کوچه، و..، هرکس را که می ديدند برای بيعت با می‌آوردند. بدين ترتيب، به کمک قبيله أسلَم خليفه شد.(۱) ✍طبری سنّی‌مذهب در تاریخ خود می‌نویسد: 🔹«وَ أَقبَلَت أَسلَمُ بِجَمَاعَتِهَا حَتَّی تَضَایَقَت بِهِم السَکَکُ فَبَایَعُوهُ! فَکَانَ عمرُ یَقُولُ: مَا هُوَ إِلَّا أَن رَأَیتُ أَسلَمَ فَأَیقَنَت بِالنَصرِ» : 🔸ترجمه: قبیله أسلَم همگی در مدینه گرد آمدند تا با بیعت کنند، آن قدر جمعیت زیاد بود که حتی بازارها نیز گنجایش ایشان را نداشت. در این هنگام می گفت: قبیله أسلَم را که دیدم یقین به پیروزی پیدا کردم.(۲) 🔹بدین ترتیب خلیفه شد و اکثریت مسلمانان با وی بیعت کردند، اما در این میان نیاز به شرعی کردن بیعت خود دارد که این مهم فقط با بیعت کردن امیرالمومنین علیه‌السلام و همراهان ایشان از قبیل سلمان و ابوذر و مقداد و عمار و زبیر و ابن عباس و... عملی می شود؛ پس باید برای بیعت امیرالمومنین علیه‌السلام را هم به مسجد فرامیخوانند. ✍ابن‌ابی‌الحدید درباره نقش قبیله أسلَم مینویسد: 🔸«قَد بُویِعَ أَبُوبَکرِِ فَلَم أَلبَث وَ إِذَاً أنَا بِأَبِی بَکرِِ قَد أَقبَلَ وَ مَعَهُ عُمَرُ وَ أَبُوعُبَیدَةِِ وَ جَمَاعَةُ مِن أَصحَابِ السَّقِیفَةِ وَ هُم مُحتَجِزُونَ بِالأَزَرِ الصَنعَانِیَّةِ لَایَمُرُّونَ بِأَحَدِِ إِلَّا خَبطَوَهِِ وَ قَدَّمُوهُ فَمَدُّوا یَدَهُ فَمَسَحُوهَا عَلَى یَدِ أَبِی بَکرِِ یُبَایِعُهُ شَاءَ ذَلِکَ» : 🔹ترجمه: پس از ، و و ابوعبیده جرّاح و گروهی چماق به دست را دیدم که ژست حمله و تهاجم بخود گرفته و به هر کس مى‌رسیدند، او را کتک مى‌زدند و به زور دست او را گرفته، بعنوان بیعت، چه بخواهد و چه نخواهد، بر روى دست مى‌کشیدند.(۳) 📜منابع: (۱)- الجمل للمفید ، ص۴۳ (۲)- تاریخ طبرى، ج۲، ص۴۵۸ (۳)- شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابی‌الحدید، ج۱، ص۲۱۹ j๑ïท🌱↷ 『@ahle_velaa』«کانال اَهل «وِلاء