eitaa logo
مدرسه اهل بیت علیهم‌السلام
152 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
508 ویدیو
13 فایل
نَحن نَرْفَع رَأيَة الْوِلَايَة و الْبَرائَة ✍🏻 ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای تاریک و آشفته‌ی مجازی را روشن نمائیم. .
مشاهده در ایتا
دانلود
💔حضرت علیا مخدّره، زینب‌کبری سلام‌الله‌علیها در مسجد مدینه رو به قبر رسولخدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله کردند و فرمودند: «اگر مسجد از نامحرم خالی بود، هر آینه بدنم را میگشودم (نمایان میکردم) تا ببینی از بس که تازیانه خورده‌ام، بدنم کبــ😭ـــود است!» 📜منبع: ریاض‌القدس، ج۲، ص۳۶۰ j๑ïท🌱↷ 『@ahle_beyt_110』کلیک کنید📲
🔺توسل عالم اهل‌تسنن به حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها و شعر سرایی او در منقبت اهل‌بیت علیهم‌السلام ✍شیخ مؤمن بن حسن شبلنجی شافعی در کتاب «نور الابصار» از قول شیخ عبدالرحمن أجهوری مینویسد: «شیخ عبدالرحمن أجهوری چنین گفته است: در سال ۱۱۷۰ برایم گرفتاری شدیدی از گرفتاری های زمانه حاصل شده بود. به مقام سیده زینب سلام‌الله‌علیها توجه و توسلی کردم و این قصیده را سرودم که به برکت آن قصیده و عرض ارادت سختی از من برداشته شد و آن قصیده این است: آل طه، ولایت شما بر ماست ...» 📜منبع: نور الابصار، ص ۲۰۳-۲۰۴ j๑ïท🌱↷ 『@ahle_beyt_110』کلیک کنید📲
🔺همه چیز از آن دوشنبه‌ای آب می خورد که سقیفه برپا شد! ◾️حضرت زینب‌کبری سلام‌الله‌علیها فرمودند: «بِأَبِی مَنْ أَضْحَى عَسْکَرُهُ فِی یَوْمِ الْإِثْنَیْنِ نَهْباً» : پدرم به فدای کسی که لشکرش در روز «دوشنبه» غارت شد. 📜منبع: اللهوف، ص۱۳۳ ❓قول مشهور بین مورخین شیعه و این است که عاشورای سال ۶۱ هجری در روز «جمعه» واقع شده است. پس چرا حضرت علیامخدّره زینب‌کبری سلام‌الله‌علیها به «دوشنبه» اشاره میکنند؟ ✍جواب: «دوشنبه»، روز شهادت رسولخدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و برپایی شورای منحوس سقیفه توسط منافقین است! همان روزی که تصمیم به غصب خلافت الهی و برپایی همه‌ مصیبت ها تا روز قیامت، گرفته شد! j๑ïท🌱↷ 『@ahle_beyt_110』کلیک کنید📲
🔺همه چیز از آن دوشنبه آغاز شد! 🔹وقتی که علیامخدّره زینب کبری سلام‌الله‌علیها در روز عاشورا به قتلگاه آمد و بدن بی سر حضرت ابی عبدالله علیه‌السلام را مشاهده کرد، با صوتی حزین فرمودند: «بِأَبِي مَنْ‏ أَضْحَى‏ عَسْكَرُهُ فِي يَوْمِ الْإِثْنَيْنِ نَهْباً!» : پدرم به فداى آن كسی که در روز دوشنبه لشكرش به تاراج رفت.(۱) 🔸نکته قابل توجه اینجاست که همه مورخان و ارباب مقاتل نوشته‌اند که عاشورا با روز جمعه مصادف بوده است.(۲) 🔹اما منظور از روز دوشنبه همانطور که امام‌رضا علیه‌السلام فرمودند: «... وَ یَوْمُ الْإِثْنَیْنِ یَوْمُ نَحْسٍ قَبَضَ اللهُ فِیهِ نَبِیَّهُ وَ مَا أُصِیبَ آلُ مُحَمَّدٍ إِلَّا فِی یَوْمِ الْإِثْنَیْنِ فَتَشَأَّمْنَا بِهِ وَ تَبَرَّكَ بِهِ عَدُوُّنَا وَ یَوْمُ عَاشُورَاءَ قُتِلَ الْحُسَیْن» : 🔸ترجمه: دوشنبه روز نحسى است كه خدا در آن روز پیامبر خود را قبض روح كرد. آل‌محمد علیهم‌السلام دچار مصیبت نشدند مگر در روز دوشنبه؛ لذا ما آن را شوم مى‌دانیم ولى دشمنان ما به آن تبرک می‌جویند و روز عاشورا روزی است که امام حسین علیه‌السلام به قتل رسید.(۳) 🔹، باعث ظلم به اهل‌بیت علیهم‌السلام و تمام بشریت شد! امام‌صادق علیه‌السلام خطاب به مفضل فرمودند: «لَا كَيَوْمِ مِحْنَتِنَا بِكَرْبَلَا وَ إِنْ كَانَ كَيَوْمِ السَّقِيفَةِ وَ إِحْرَاقِ الْبَابِ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ زَيْنَبَ وَ أُمِّ كُلْثُومٍ وَ فِضَّةَ وَ قَتْلِ مُحَسِّنٍ بِالرَّفْسَةِ لَأَعْظَمُ وَ أَمَرُّ لِأَنَّهُ أَصْلُ يَوْمِ الْفِرَاشِ» : 🔸ترجمه: هیچ روزی مانند روز مِحنت ما در کربلا نبود، هرچند روز سقیفه و غصب خلافت و سوزاندن در خانه امیرالمؤمنین علیه‌السلام و اهلش و کشته شدن محسن به خاطر لطمات وارده، محنتی بزرگ تر، دردناک تر و تلخ تر است. زیرا آن روز، روز بستر سازی برای واقعه عظیم کربلا بود.(۴) 📜منابع: (۱)- اللهوف ابن طاووس، ص۱۳۳ (۲)- مُنتهی الآمال محدّث قمی، ص۱۵۵ (۳)- الکافی، ج۴، ص۱۴۷ (۴)- هدایة الکبری للخُصیبی، ص۴۱۷ j๑ïท🌱↷ 『@ahle_beyt_110』کلیک کنید📲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اگر خطبه‌‎های حضرت زینب سلام‌الله‌علیها از بین نمی‌‎رفت، «نهج البلاغه» دیگری داشتیم 🔹️مرحوم آیت‌‎الله فاطمی نیا رضوان‌الله‌علیه با اشاره به اینکه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها دارای علم لَدُنّی بود می‌‎گفت: «اگر خطبه های حضرت زینب سلام‌الله‌علیها می‌‎ماند، ما دختر نهج البلاغه را داشتیم» j๑ïท🌱↷ 『@ahle_beyt_110』کلیک کنید📲
🗓۱۷ رجب، سالروز شهادت حضرت احمد‌بن موسی کاظم علیهماالسلام، معروف به «شاهچراغ» ❓قیام احمد بن موسی علیهماالسلام، موسوم به «شاهچراغ»؛ واقعیت یا افسانه؟ 🔹مزار احمد بن موسی علیهماالسلام، موسوم به «شاهچراغ»، از مشهورترین مزارات امامزادگان در ایران به شمار می‌آید. این مزار در دوره اتابک ابوبکر بن سعدبن زنگی(حکومت: ۶۲۷-۶۵۸ق)، به دنبال شناسایی پیکر سالمی که روی انگشترش نام «احمد بن موسی» حک شده بود و آن را متعلق به احمد بن موسی الکاظم علیهماالسلام تصوّر کردند، ساخته شد. 🔸منابع تاریخی کهن و دست اول، درباره سرنوشت و تاریخ و محل درگذشت احمد بن موسی علیهماالسلام، آگاهی قابل اعتنایی به دست نمی‌دهند. 🔹شماری از پژوهشگران معاصر، با استناد به خبری از ابونصر بخاری، مبنی بر اینکه احمد بن موسی مبرقع فرزند امام جواد علیه‌السلام از قم به شیراز مهاجرت کرد و آنجا درگذشت و مدفون شد؛ مزار «شاهچراغ» شیراز را متعلق به احمد بن موسی مبرقع دانسته‌اند. 🔹با این حال در شماری از منابع متأخر، گزارشی مفصل درباره قیام احمد بن موسی الکاظم علیهماالسلام به خونخواهی برادرش امام رضا علیه‌السلام و شهادت وی به دست حاکم شیراز سخن به میان آمده است. این گزارش به کلی فاقد اعتبار تاریخی است و در نبودِ اسناد و مدارک تاریخی معتبر برای دفن احمد بن موسی علیهماالسلام در شیراز، در قرون متأخر ساخته و پرداخته شده است. 🔸گفتنی است مرحوم سید محسن امین رضوان‌الله‌علیه، گزارش مشابهی را از «لب‌ّ الانساب» تألیف نیشابوری نقل کرده است که بر اساس آن، احمد بن موسی علیه‌السلام به همراه سه هزار تن از سادات علوی، به خونخواهی برادرش امام رضا علیه‌السلام قیام کرد؛ اما در اسفراین به شهادت رسید و همانجا به خاک سپرده شد. در حال حاضر نیز مزار دیگری برای احمد بن موسی علیه‌السلام در حوالی اسفراین وجود دارد. 🔹امروزه هیچ نسخه‌ای از کتاب «لب‌ّ الانساب» در دسترس نیست. گزارش فوق نیز از این جهت مورد تردید است که اگر چنین رخداد و قیامی با این ابعاد رخ داده بود، چرا در هیچ یک از منابع تاریخی معتبر دیگر نظیر «مقاتل الطالبیین» تألیف ابوالفرج اصفهانی بازتاب نیافته است؟ بر این اساس علمایی همچون سید محسن امین و شهید محراب قاضی طباطبایی رضوان‌الله‌علیهما، حکم به جعلی یا افسانه‌ای بودن این گزارش داده‌اند. 🔸چندی است بخش قابل توجهی از بافت تاریخی زیبا و ارزشمند شیراز، برای اجرای یکی از طرح‌های موسوم به «حرم تا حرم»، به طور ناجوانمردانه در معرض تخریب قرار گرفته است. ای کاش مسئولین و متولیان مذهبی ما، دانش و سواد خود را نسبت به اعتبار تاریخی زیارتگاه‌هایی که اجرای چنین طرح‌هایی را برای آنها تصمیم‌گیری می‌کنند، افزایش می‌دادند. ✍استاد احمد خامه‌یار j๑ïท🌱↷ 『@ahle_beyt_110』کلیک کنید📲
❤️کشور موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام ✍پ.ن: آنان که عاشق علی و فاطمه شدند مدیون خانواده موسی بن جعفرند ما عاشقیم عاشق زهرا و حیدریم ما شیعیان کشور موسی بن جعفریم j๑ïท🌱↷ 『@ahle_beyt_110』کلیک کنید📲
مدرسه اهل بیت علیهم‌السلام
#نمونه_اهل_ولاء ❤️کشور موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام ✍پ.ن: آنان که عاشق علی و فاطمه شدند مدیون خانواده
پ.ن: طبق اسناد معتبر و مورد اعتماد، مرقد و حرم مطهر احمد‌بن‌موسی کاظم علیهماالسلام معروف به «سید السادات»، در استان خوزستان، شمال شهرستان ولایی و شهید پرور ، واقع در منطقه «دشت لاله»، قرار دارد. 🤲بار الٰها، به حرمت و جاه این امامزاده عظیم الشأن و والامقام، ما را در ادای حق امام‌زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه، موفق و مؤید بدار... j๑ïท🌱↷ 『@ahle_beyt_110』کلیک کنید📲
🔺امامزاده مورد احترام مردم ولایتمدار شهرستان اندیمشک در استان خوزستان 🔹در شمال روستای مازو، شهرستان ، در محلی موسوم به دشت لاله، بقعه ای معروف به شاهزاده احمد علیه‌السلام وجود دارد که گنبد قدیمی آن، مربوط به معماری تیموری و اواخر عهد مغول می‌باشد. به اعتقاد مردم، این امامزاده، از فرزندان امام موسی‌ٰکاظم علیه‌السلام است و به «شاه چراغ» مشهور است. مردم این منطقه، این امامزاده را به نامهای «گگ احمد» و «سید احمد» نیز می نامند. 🔸خادمین این امامزاده، عمّامه قرمز بر سر دارند و معتقدند شاهزاده احمدبن موسیٰ‌ کاظم علیهماالسلام در زمان حیاتش هر موقع غضبناک میشدند، شال قرمز به سر و کمر می بست. 🔹کارل گونار فیلبرگ، انسان شناس و فرهنگ شناس اهل دانمارک، از این متولیان عمّامه سرخ نام می برد و می افزاید که شاهزاده احمدبن موسیٰ‌ کاظم علیهما‌السلام را مخصوصاً می شمارند. 🔸عمامه سرخ در ایران یا دست کم در استانهای غربی و مرکزی کشور، منحصر به فرد است و تنها متولیان شاهزاده احمدبن موسیٰ‌ کاظم علیهما‌السلام آن را بر سر می گذارند که مقدس ترین زیارتگاه در منطقه «بالاگریوه» است و مردم به زیارت او می روند و با خود نذری می برند یا اموالی را در آن، نذر می کنند. 🔹اگر بین طوایف و یا دو ایل، نزاع و درگیری در می‌گرفت، خدام امامزاده، عَلَم را به میان آنان می بردند و مردم به حرمت این علم و به احترام «شاه چراغ»، دست از جنگ و برادر کشی می کشیدند. j๑ïท🌱↷ 『@ahle_beyt_110』کلیک کنید📲
🔺احمدبن موسیٰ‌ کاظم علیهماالسلام، نور چشم امام هفتم علیه‌السلام ✍شیخ مفید رضوان‌الله‌علیه از اسماعیل، فرزند امام موسی بن جعفر علیهماالسلام نقل می‌کند که: 🔹«فكُنَّا في ذلك المكانِ، و كانَ مع أَحمد بن موسى عشرونَ من خَدَمِ أَبي وحَشَمِهِ، إِنْ قامَ أَحمدُ قاموا معه و إن جَلَسَ جَلَسُوا معه، ودأَبي بعد ذلك يَرْعاهُ بِبَصَرِهِ ما يَغْفُلُ عنه» : 🔸ترجمه: در سفری بیست نفر از خادمان پدرم با برادرم «احمد» بودند و او را احترام می‌کردند. هرگاه «احمد» برمی‌خاست و می‌نشست، آنان هم به احترامش بلند شده و می‌نشستند؛ پدرم همواره به «احمد» عنایت داشت و از وی غافل نمی‌گردید و چشم از او برنمی‌داشت. ✍همچنین نقل میکند که: 🔹«وَ كانَ أحمدُ بن موسى كريماً جليلاً وَرِعاً، و كانَ أَبو الحسن موسى يُحِبّه ويُقَدِّمه، وَ وَهَبَ له ضَيْعَتَه المعروفةَ بالْيَسيرةِ» : 🔸ترجمه: احمد بن موسی علیه‌السلام، فردی کریم النفس، جلیل القدر و پرهیزکار بود که پدرش او را دوست داشت و بر دیگر فرزندانش، مقدَّم می‌کرد. امام کاظم علیه‌السلام، مزرعه خویش را که به «یسیرة» معروف بود، به او بخشید و احمد بن موسی علیه‌السلام، هزار بنده را آزاد کرد.» 📜منبع: الإرشاد، ج۲، ص۲۴۴-۲۴۵ j๑ïท🌱↷ 『@ahle_beyt_110』کلیک کنید📲
🔺شخصیت علمی احمد بن موسی علیه‌السلام، فرزند امام هفتم علیه‌السلام ✍علامه مجلسی رضوان‌الله‌علیه نقل میکند که: 🔹«كانَ عليهِ مِنَ الجلالةِ وَ وُفورِ العبادةِ وَ نشرِ الشرائعِ و ظهور الكرامات . . . صَعِدَ المنبرَ وَ أنشأَ خطبةً فِی نهايةِ البلاغةِ وَ كمالِ الفصاحةِ» : 🔸ترجمه: احمد بن موسی علیه‌السلام، دارای جلالت و عبادات زیاد و اهل فقه و فهم و کرامات زیادی بود. برای معرفی امام‌رضا علیه‌السلام به عنوان امام هشتم، از منبر بالا رفت و خطبه‌ای را در نهایت بلاغت و فصاحت ایراد کرد. 📜منبع: بحارالانوار، ج۴۸، ص۳۰۸ j๑ïท🌱↷ 『@ahle_beyt_110』کلیک کنید📲