هدایت شده از جبهه (حق و باطل)
🔺بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره اعدام معترضان حوادث اخیر
باسمه تعالی
«زنهار كه خونى را به ناحق بريزى؛ زيرا هيچ چيز به اندازه خونريزى ناروا خشم و انتقام الهى را نزديك نمیكند و بدفرجام نيست و نعمت را زائل نمیكند» (نهج البلاغه، نامه ۵۳).
اجرای حکم اعدام یکی از معترضان، آن هم در شرایطی که اقتضا میکند حکومت با شنیدن صدای اعتراض مردم در راه آرامکردن اوضاع گام بردارد، بخش عظیمی از جامعه بهویژه فرهیختگان و دلسوزان کشور را شگفتزده و وجدان عمومی را جریحهدارتر کرد. بیتردید در شرایطی که بهدلیل فقر، تورم، فلاکت و ناکارآمدی در اداره کشور، اکثریت مردم از حکومت ناراضی و نسبت به آن اعتراض دارند، صدور و اجرای حکم اعدام، آتش اعتراضات را شعلهورتر خواهد کرد.
صرف نظر از اشکالات فقهی و حقوقی که در روند دادرسی، صدور و اجرای ناگهانی این حکم وجود داشته است، اساساً اعدام راهکاری درست برای تأمین امنیت و کاستن از التهاب نیست؛ زیرا این کار به خشم و کینه جامعه میافزاید و ناآگاهی از فضای افکار عمومی جامعه و بیتوجهی مسئولان امر به مصالح کشور را نشان میدهد. افزون بر این مشکل اصلی این است که روند قضائی این محاکمات نتوانسته است افکار عمومی را قانع کند.
محاربه، که برای برخورد با معترضان به آن استناد میشود، عبارت است از بیرونکشیدن سلاح بهمنظور ترساندن مردم و جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به این که قصد ترساندن، احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از «کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها بهنحوی که موجب ناامنی در محیط گردد.» بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور، در برابر خشونت ماموارن مقاومت و از خود دفاع میکنند، را نمیتوان محارب دانست.
اعتراض به حاکمان و مقاومت در برابر برنامهها و روندهایی که ناعادلانه بهنظر میرسد، از حقوق غیرقابل تردید شهروندان است که در آیات قرآن نیز بر آن تاکید شده است. خداوند میفرماید: «لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ» (نساء: ۱۴۸). «خداوند بانگ برداشتن به بدزبانى را دوست ندارد، مگر از كسى كه به او ستم شده باشد». اين آيه به مظلوم اجازه دادخواهى و فرياد مىدهد. در آیه ۴۱ سوره شوری نیز مىفرمايد: «وَلَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولئِكَ ما عَلَيْهِمْ مِنْ سَبِيلٍ». «و هركس پس از ستمدیدن، يارى جويد و انتقام گيرد، راه نكوهشى بر او نيست».
در چارچوب فقه و قانون مجازات اسلامی محاربه تنها در جایی است که فرد با قصد ایجاد خوف در جامعه دست به اقدام مسلحانه بزند. بنابراین اگر فرد معترض از سلاح سرد مانند چاقو استفاده و بدون خوف و با اراده اقرار کرده باشد، در صورتی که عمل او نه برای ترساندن مردم، بلکه از روی خشم و عصبانیت یا حتی درگیری با مأموران مسلح باشد، نمیتوان او را محارب دانست، و دست کم اطلاق محارب به وی جای شبهه دارد. وانگهی اگر كسی سلاح بكشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنيت نشود، یا به قصد دفاع شخصی از سلاح استفاده کند محارب محسوب نمیشود.
افزون بر این در مورد اعدام اخیر چند ایراد دیگر نیز وارد است: نخست این که در این اقدام کسی کشته نشده و تنها در حد ایجاد جرح بوده است. دوم این که قصد اخافه (ترساندن) ثابت نشده است. سوم این که حتی با فرض صدق عنوان محاربه، تناسب میان جرم و مجازات رعایت نشده است؛ در حالی که در قرآن و در قانون چند مرتبه برای مجازات محارب تعیین شده، که یکی از آنها تبعید است، تا بتوان به تناسب، مجرم را به مجازات خفیفتر محکوم کرد. در نهایت این که در صدور احکام و اجرای مجازاتها لازم است بازتاب آن در نزد وجدان و افکار عمومی مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا به تعبیر امام علی(ع) «إنَّما يُستَدَلُّ عَلَى الصّالِحينَ بِما يُجري اللّه ُ لَهُم عَلى ألسُنِ عِبادِهِ» (نهج البلاغه، نامه ۵۳). نباید غفلت کرد که اگر جامعه حکمی را عادلانه نداند نهتنها با چنین احکامی مرعوب و متنبه نمیشود؛ بلکه چهبسا خشم و کینه توسعه یابد، شرایط پیچیدهتر شود و بازدارندگی مجازات بهطور کلی از بین برود.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در راستای انجام وظیفه و مسئولیت دینی، انسانی و اجتماعی خود، مخالفت شدید خود را با اعدام معترضان اعلام میکند و استناد به عنوانهایی مانند محاربه در برخورد با آنان را مایه خشم بیشتر مردم و بیاحترامی به دین و ارزشهای دینی میداند. همچنین از مسئولان نهاد قضایی میخواهد با إحساس مسئولیت در پیشگاه خداوند و مردم نهایت احتیاط و ملاطفت را در برخورد با معترضان در پیش بگیرند و زمینه آزادی آنان را فراهم آورند.
هدایت شده از هم قدم تا ظهور
29.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در بین برنامه های چند ماه گذشته جهان آرا، این میان برنامه بازتاب بسیار زیادی در بین مخاطبان داشت و در فضای مجازی نیز واکنش های فراوانی را منجر شد. (کلیپ حاوی صحنه های دلخراش است).
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
✍🏻 هم قدم تا ظهور
🆔 @valiasr114
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تفاوت دو نگاه در مورد علاقه به مردم
۱.حمید فرخ نژاد (سلبریتی نما)
۲.فرمانده کل سپاه پاسداران سردار سلامی
🎥این فیلم را با دقت نگاه کنید.
▪️یک اشکال نسل جدید این است که درباره دوره قبل از انقلاب نه کتاب میخواند نه اطلاعات درست و حسابی دارد و تمام دایره اطلاعاتش از دوره پهلوی ۴ تا عکس اینستاگرامی است و فکر میکند آن زمان همه چیز گل و بلبل بوده.
▪️در حالیکه ده ها فیلم اینچنینی وجود دارد که نشان میدهد شاه در حالی که روزی تا ۶ میلیون بشکه نفت میفروخت و هیچ تحریمی هم علیه ایران وجود نداشت و رسما نوکر امریکا در منطقه غرب آسیا بود، حتی نتوانسته بود به اوضاع تهران که پایتخت کشور بود رسیدگی کند چه رسد به شهرستانها و روستاهای دورافتاده.
▪️در این فیلم محله خزانه تهران قبل از انقلاب را میبینید که در هر اتاقی تا ۱۵ بچه زندگی میکردند و برای گرمکردن خودشان مجبور بودند سگها را بغل کنند.
▪️حتی در این محلۀ پایتخت، آب لولهکشی هم وجود نداشت و زنان ظرف و لباسهایشان را در جوی آب میشستند.
▪️جمهوری اسلامی هرچقدر هم اشکال داشته باشد، در ساختن زیرساختهای کشور و تبدیل ویرانه قبل از ۵۷ به کشوری که امروز حتی با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست؛ چنان موفقیتی دارد که هیچ فرد منصف و آگاه به تاریخ نمیتواند آن را رد کند. کشوری که از قبل انقلاب تا امروز علیرغم سه برابر شدن جمعیتش، درآمد نفتی اش کمتر شده ولی به لحاظ پیشرفتی که کرده قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.
26.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پروژه کشتهسازی اینبار با لیوان آبآلبالو در مشهد!
شناسایی و دستگیری عوامل اغتشاشات در دانشگاه فردوسی مشهد توسط سازمان اطلاعات سپاه
هدایت شده از @mohbanyamchi
🚨 کرونا جمع شد میدونید چرا؟ چون همه مسئولین، مغازه دارها، مامورین مترو و اتوبوس و... میگفتن لطفاً بدون ماسک وارد نشوید.
⭕️ چرا در مغازه های وپاساژ ها و متروها و بانک و... نمی ایستید بگید👇👇👇
لطفا بدون #حجاب وارد نشوید؟!
#انتشار_حداکثری_با_شما
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
معرفی کتاب تفسیر انسان به انسان(نظریه جدید پیرامون معرفت شناسی انسان) اثر ارزشمند آیت الله العظمی جوادی آملی:
این اثر وزین با یک مقدمه، سه بخش و نُه فصل موضوعات آتی را در اختیار قرآنپژوهان قرار میدهد: امكان و اهمیت انسانشناسی، بررسی راهها و روشهای شناخت، ماهیت انسان، هویت قرآنی انسان، تفسیر انسان متشابه به انسان محكم، ثمرات تفسیر انسان به انسان و... . خدای ازلی عنوان آسمانی «خلیفة الله» را به انسان عطا كرده، در حالی كه فرشتگان در شناخت او عاجز و ملائک در آفرینش وی مضطرباند. وجود انسانی را میتوان با شیوههای مختلف مورد مطالعه قرار داد؛ روشهای وحیانی، شهودی، عرفانی، نقلی و عقلی. قرآن كریم، ذات انسانی و اوصاف و افعال انسان را با توجه به تمام ابعاد او تبیین كرده و چیزی از بیان حقیقت انسانی فروگذار نكرده است؛ لیكن خود انسان خویش را چگونه تفسیر میكند، آیا قدرت تفسیر خویش را دارد؟ و... .
🔴 چه كنيم تا از مرگ نترسيم؟
✍استاد قرائتی: اگر بيم مرگ به خاطر كمى توشه راه و ايمان و عمل صالح است، بايد خودمان رابا توشه تقوا مجهز نماييم.
همان گونه كه قرآن كريم سفارش مى فرمايد:
وتَزوّدوا فَانّ خَيرَ الزّادِ التَّقوى
توشه برداريد كه بدون شك بهترين
توشه هاى راه شمـا تـقـوا مى باشد.
اگر به خاطر تخلّفات و گناهان بسيارى است كه مرتكب شده ايم، بايد ضمن توبه و جبران آن، بدانيم كه خداوند ارحم الرّاحمين است و رحمت او بر غضبش پيشى دارد.
پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله فرمود:
اگر مى دانستيد كه چقدر لطف و رحمت خداوند بزرگ است، بر آن تكيه واعتماد مى كرديد و هرگز به خود ترس راه نمى داديد.
آرى، اساس ترس ما از مردن، همان ضعف عملكرد و تخلّفات زياد ماست كه آن هم با توبه و كارهاى خوب و اميد صادقانه، قابل جبران است.
هدایت شده از جبهه (حق و باطل)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا