💠 دستور نماز آیات
☀️ نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد.
☀️ دستور آن، این است که انسان بعد از نیّت، تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره بخواند، باز به رکوع رود تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوّم را هم مثل رکعت اوّل بهجا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.
☀️ در نماز آیات ممکن است انسان بعد از نیّت و تکبیر و خواندن حمد، آیههای یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند و به رکوع رود و سر بردارد و بدون اینکه حمد بخواند، قسمت دوم از همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همینطور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید، مثلاً به قصد سوره توحید، «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم» بگوید و به رکوع رود، بعد بایستد و بگوید: «قُلْ هُوَ اللّه اَحَدٌ» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید: «اَللّه الصَّمَدُ» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید: «لَمْ یلِدْ و لَمْ یوُلَدْ» و به رکوع برود و باز هم سر بردارد و بگوید: «وَ لَمْ یکنْ لَهُ کفُواً اَحَد» و بعد از آن به رکوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن، دو سجده کند و رکعت دوّم را هم مثل رکعت اوّل بهجا آورد و بعد از سجده دوّم تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.
⭐️ تذکر مهم: طبق نظر اکثر فقهای معاصر، میتوان «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم» را به عنوان یک آیه خواند و الباقی سوره را به چهار قسم تقسیم و نماز را ادا نمود. و بعضی مراجع میفرمایند:
باید بنا بر احتیاط، جمله تامّه باشد و از اوّل سوره شروع کند و به گفتن «بسم الله» اکتفا نکند و سپس به رکوع رود، مثلًا در سوره فلق اوّل «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ» بگوید و به رکوع رود بعد بایستد و بگوید «مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید «وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید «وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ» و برود به رکوع باز هم سر بردارد و بگوید «وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ»
☀️ اگر در یک رکعت از نماز آیات، پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در رکعت دیگر یک حمد بخواند و سوره را پنج قسمت کند، مانعی ندارد.
☀️ چیزهایی که در نماز یومیه واجب و مستحب است، در نماز آیات هم واجب و مستحب میباشد، ولی در نماز آیات مستحب است به جای اذان و اقامه سه مرتبه به قصد امید ثواب بگویند: «اَلصَّلاة»، و مستحب است نماز آیات را به جماعت بخوانند و در این صورت مثل نمازهای یومیه قرائتهای نماز را امام میخواند و مستحب است قرائت این نماز را، حتی در آفتابگرفتگی بلند بخوانند.
☀️ مستحب است بعد از رکوع پنجم و دهم بگوید: «سَمِعَ اللّه لِمَنْ حَمِدَه»، و نیز قبل از هر رکوع و بعد از آن تکبیر بگوید، ولی بعد از رکوع پنجم و دهم گفتن تکبیر مستحب نیست.
☀️ مستحب است پیش از رکوع دوم، چهارم، ششم، هشتم و دهم قنوت بخواند و اگر فقط یک قنوت پیش از رکوع دهم و یا دو قنوت پیش از رکوع پنجم و دهم بخواند کافی است.
☀️ اگر شک کند که در رکوع آخر رکعت اول است یا در رکوع اول رکعت دوم و فکرش به جایی نرسد، نماز باطل است، ولی اگر مثلاً شک کند که چهار رکوع کرده یا پنج رکوع، چنانچه هنوز به سجده نرفته باید رکوعی را که شک دارد بهجا آورده یا نه، بهجا آورد و اگر به سجده رفته به شک خود اعتنا نکند.
☀️ هر یک از رکوعهای نماز آیات رکن است که اگر عمداً یا اشتباهاً کم یا زیاد شود، نماز باطل است، و اگر در نماز آیات شک کند که چند رکعت خوانده و فکرش به جایی نرسد، نمازش باطل است.
▪️تذکر: برای اطلاعات و جزئیات بیشتر به رسالههای احکام مراجعه بفرمائید.
#نماز_آیات
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٦٥١ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: منتظر فرج باشيد، و از روح خدا مأ
💠#حديث ۳٦٥٢
بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: هر كه قادر نيست به ما صله (هديه) دهد، به دوستان نيك ما هديه دهد كه همان ثوابِ هديه دادن به ما برايش نوشته مىشود و هر كه قادر نيست به زيارت ما بيايد، به زيارت دوستان نيك ما برود كه همان ثوابِ زيارت ما برايش نوشته مىشود.
🔅 مَن لَم يَقدِر عَلى صِلَتِنا فَليَصِل صالِحي مَوالينا؛ يُكتَب لَهُ ثَوابُ صِلَتِنا، ومَن لَم يَقدِر عَلى زِيارَتِنا فَليَزُر صالِحي مَوالينا؛ يُكتَب لَهُ ثَوابُ زِيارَتِنا.
ثواب الاعمال، ص ١٢٤
@ahlevela_channel
🎋🌺🍃🎉🌺🍃
🌺🍃🎉🌺
🍃🌺
🎉
🌸 پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: مُداراةُ النَّاسِ نِصفُ الایمانِ وَ الرِّفقُ بِهِم نِصفُ العَیشِ: مدارا کردن با مردم نیمی از ایمان و به نرمی رفتار کردن با آنها نیمی از زندگی شایسته است.
🌸 امامان و دوستان واقعی آنها قدرت معاشرت و نشستن با همهی گروهها را دارند. در دنیا، هم با اهل طبیعت و جهنّم میتوانند بنشینند و هم با اهل بهشت و مؤمنانی که اهل آخرت و ثوابند، و هم در جوار قرب الهی با مقرّبین اُنس و معاشرت دارند. این از بزرگی و شرح صدر آنهاست که صفات حقتعالی در آنها تجلّی کرده است.
🌸 با پایینتر و ضعیفتر از خودت، چه از نظر مادّی و چه معنوی، بنشین و دست بر سرشان بکش تا خدا و خوبان خدا هم با تو بنشینند و دست لطف بر سرت بکشند.
🌱 عارف بالله حاج اسماعیل دولابی
📙 مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
yazid-ebne-moaviye-871222.mp3
1.36M
💎 چهاردهم ربیع الاوّل به درک واصل شدن یزید
▪️حمله سپاه یزید به مکه و تخریب و به آتش کشیدن کعبه با منجنیق - سوّم ربیع الاوّل سال ۶۴ ه.ق
۸۷/۱۲/۲۲
#مناسبات_ماه_ربیعالاول
@ahlevela_channel
💠 هفدهم ربیع الاوّل روز نزول بزرگترین رحمت الهی - بخش اوّل
🌸 میلاد پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم حادثۀ بسیار عظیمی است و هفدهم ربیع الاوّل روز نزول بزرگترین رحمت الهی است، چراکه روز تولّد بزرگترین آفریدۀ خداست؛ یعنی خدای متعال در تاریخ آفرینش، آفریدهای به عظمت رسول الله خلق نکرده و نخواهد کرد. بنابراین بزرگترین رحمت الهی در چنین روزی نازل شد.
🍃 هفدهم ربیع الاوّل روز میلاد محبوبترین عبدِ خداست و لذا نزد خدا محبوبترین روز شمرده میشود. همۀ برکاتی هم که ما از اسلام، ایمان و ولایت داریم، از رهگذر این مولود و میلاد به دست ما آمد. بنابراین جا دارد انسان در روز هفدهم ربیع الاوّل، روز این حادثۀ خجسته، شاکر این نعمت عظیم باشد.
🍃 از آنجا که شکر همواره باید متناسب با نعمت باشد؛ در برابر چنین نعمتی، یقیناً هیچکس توان ادای شکر متناسب را نخواهد داشت؛ نه به این اعتبار که مُعطیِ نعمت، خداست؛ چرا که آن در رابطه با همۀ نِعَم مطرح است و نه به این اعتبار که هر نعمت شکری میطلبد و خود شکر نعمت هم شکر جدیدی میطلبد؛ در نتیجه حقّ شکر قابل ادا شدن نیست.
🍃 علاوه بر اینها، به اعتبار عظمت این نعمت، که در تاریخ خلقت، اعظم نِعَم الهیه وجود مقدّس پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم است؛ هیچکس توانایی شکر این میلاد و مولود را ندارد.
🍃 منتها انسان باید در چنین روزی روحیۀ سپاسگزاری و تشکّر از خدای متعال را برای این عطیۀ بزرگ در سر حدّ توان داشته باشد؛ تا آنجا که میتواند، شاکر باشد و برای فراتر از آن حدّ در پیشگاه الهی اقرار به عجز و شرمندگی کند؛ که نمیتوانیم آنگونه که شایسته است آن شکر را ادا کنیم. تا آنجا که در توان است باید تلاش کرد؛ نه اینکه چون عاجزیم، هیچ تلاشی نکنیم.
🍃 در عبادات ظاهری اعتدال مورد تأکید است؛ یعنی انسان در اعمال ظاهریه زیاده روی نکند و اعمال را معتدل انجام دهد؛ ولی در عبادات قلبیه اینگونه نیست؛ در عبادات قلبیه هیچ حدّی وجود ندارد؛ هر چه بیشتر باشد، بهتر است.
🍃 عبادات قلبیه مانند معرفت، ذکر، یاد و توجّه به خدا، شکر و روح سپاسگزاری داشتن در پیشگاه الهی است. حکمی که در مورد عبادات قالبیه است، در مورد عبادات قلبیه وجود ندارد.
🍃 عبادات قالبیه باید در حدّ متعادل باشد و انسان افراط نکند؛ زیرا خسته و زده میشود و عمل او در اثر افراط در میزان عمل، بی روح و خالی از محتوا میشود؛ امّا در عبادات قلبیه اینگونه نیست؛ هرچه عمل بیشتر؛ بهتر.
🍃 لذا چون شکر هم از عبادات قلبیه است؛ تا آنجا که در توان انسان است، باید شاکر باشد؛ ولی در کنار آن هم به عجز از شکر نعمت میلاد پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم مُقّر باشد...
ادامه دارد....
《 استاد مهدی طیّب
《 ۸۷/۱۲/۲۲
#مناسبات_ماه_ربیعالاول
@ahlevela_channel
🎶 اطّلاعیه 📣
با سلام و احترام خدمت همراهان گرامی!
با توجه به اینکه بحمدالله پس از بیش از بیست سال، جلسات هفتگی اهل ولاء همچنان در محضر استاد مهدی طیّب برگزار میشود و با عنایت به اظهار تمایل و درخواست تعدادی از کاربران عزیز برای اطّلاع و استفاده از بیانات جدید استاد، بر آن شدیم که از این پس، به مدد حضرت حقّ، از فایل صوتی سخنان ایشان در جلسات هر هفته، قطعه یا قطعاتی را انتخاب و در همان هفته در کانال منتشر کنیم، تا از این رهگذر، هم حال و هوای معنوی جلسات اخیر به کاربران گرامی منتقل شود و هم از برخی از بیانات اخیر استاد مطّلع و منتفع گردند.
@ahlevela_channel
shadi-vaghei-shadi-vahi-14030626.mp3
24.83M
💠 شادی واقعی، شادی واهی 🎶
تبریک ایّام شادمانی ولادت پیامبراکرم صلّیالله علیه وآله وسلّم و هفتۀ وحدت، پس از دو ماه محرّم و صفر و روزهای نخستین ماه ربیعالاوّل
پیامبراکرم صلّیالله علیه وآله وسلّم ظهور حقیقت توحید در اَتَمِّ صُوَر و میلاد ایشان، ظهور وحدت و یگانگی است.
غم مقدّمۀ شادی است. اگر حقِّ غم بهدرستی ادا شود، پاداش آن، شادی است.
عَبد در ابتدا که در دوری و حجاب و غربت است، محزون است؛ امّا این حزنِ ناپایدار آنچه را که مانع و حجاب است، میسوزاند و وصال و پیوستن به حقیقت خویشتن محقّق میشود و زمان شادی فرا میرسد.
⚪️ دو نوع شادی داریم:
🔸 شادی واقعی
شادمانی عمیقی که خدا و اولیای خدا به آن دعوت کردهاند و همان بهشت باطنی و آفاقی و پایدار و همیشگی است؛ چرا که عامل آن یعنی فضل و رحمت خدا، پایدار و جاودان است.
🔸 شادی واهی
شادمانیهای اهل غفلت، شادیهای تخیّلی، زاییدۀ وهم و توهّم، شادیهای خیالی و دروغین و شادی به دانستهها و داشتههای دنیایِ ناپایدار است.
▫️شادی واقعی و رعایت آداب شادی...
🎤 استاد مهدی طیّب
۱۴۰۳/۰۶/۲۶
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٦٥٢ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: هر كه قادر نيست به ما صله (هديه) دهد، به دوس
💠#حديث ۳٦٥٣
بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: چون بلا بر بلا فزاید، (نشانۀ) رهایى از بلا باشد.
🔅 إِذَا أُضِيفَ الْبَلَاءُ إِلَى الْبَلَاءِ كَانَ مِنَ الْبَلَاءِ عَافِيَةٌ.
تحف العقول، ص ٣٥٧
@ahlevela_channel
🎋🌺🍃🎉🌺🍃
🌺🍃🎉🌺
🍃🌺
🎉
🌸 تمام انبیای سلف بالأخره در زندگی یک ترک اولی یا نقطهی ضعفی داشتند و تنها پیامبر ما و اهل بیت علیهم السّلام هستند که هیچ نقطهی ضعفی در زندگی نداشتهاند. حتّی یک جا ندارد که به دشمنانشان هم کلام بیجایی گفته باشند.
🌸 نجس و قذر بودن چیزی به خاطر آلودگیهای ظاهری و باطنی اشیاء است. ائمّهی اطهار علیهم السّلام به حکم آیهی تطهیر، طهارت مطلقه داشتهاند.
🌱 عارف بالله حاج اسماعیل دولابی
📙 مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
Tarke-Oula.mp3
2.47M
تمام انبیای سلف بالأخره در زندگی یک «ترک اولی» یا نقطهی ضعفی داشتند و تنها پیامبر ما و اهل بیت علیهم السّلام هستند که هیچ نقطهی ضعفی در زندگی نداشتهاند. حتّی یک جا ندارد که به دشمنانشان هم کلام بیجایی گفته باشند ....
۸۹/۷/۲۹
#شرح_مصباحالهدی
@ahlevela_channel
💠 هفدهم ربیع الاوّل روز نزول بزرگترین رحمت الهی - بخش دوّم
🍃 حقیقت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم برای مخلوق شناخته شدنی نیست و چون «شُکِرُ اِلنعَم دَِرِکُ اِلنعَمِ»، بنابراین چون درک حقیقت و منزلت رسول الله دسترسی پذیر نیست؛ شکر نعمت وجود پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم هم دسترسی پذیر نیست.
🍃 پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم علّت خلقت همۀ عالم هستی است. خدای متعال فرمود:
«لَولاكِِ لَِما خَِلَقتِِ اِلاَفلاکَِ»
اگر تو نبودی، عالم و عالمیان را نمیآفریدم.
🍃 پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم علّت ایجاد عالم وجود است؛ همۀ ملائکه، انبیاء و اولیاء از نور ایشان خلق شدهاند؛ همۀ ماسویالله به هدایت پیامبر مهتدی شدند و نور پیامبر بود که انبیاء، اولیاء، ائمّه و ملائکة الله را راهبری کرد.
🍃 در حدیثی که از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم نقل شده است، حضرت فرمودند: در آغاز خلقت ما پنج نورِ پاک (یعنی نور پیامبر اکرم، امیرالمؤمنین، فاطمۀ زهرا و حسنین علیهم السّلام) بودیم؛ خدا را تسبیح، تهلیل، تکبیر و تقدیس میکردیم و جز ما کسی نبود. سپس از نور وجود ما، نور شیعیان ما خلق شد. شیعیان ما از ما تکبیر، تقدیس، تهلیل، تحمید و تسبیح را آموختند. سپس از نور شیعیان ما ملائکة الله خلق شدند و ملائکة الله در عالم انوار از شیعیان ما تکبیر، تقدیس، تهلیل و تسبیح الهی را آموختند.
🍃 بنابراین در این عالم هر کس از ملائکة الله، اولیای خدا، انبیای عظام، مؤمنان، صالحان و برجستگان راه توحید ، به معرفت الله، ایمان، تقدیس، تسبیح، تحمید، تکبیر و تهلیل الهی راه پیدا کرده است، از برکت نور وجود پیامبرخاتم صلّی الله علیه و آله و سلّم است.
🍃 به تعبیر قرآن کریم پیامبر خاتم کسی است که شرط پیامبر شدن سایر انبیاء اقرار به نبوّت ایشان بود.
🍃 قرآن کریم به صراحت بیان میکند که ما در عالم ذر و میثاق، ابتدا از همۀ انبیاء بر اقرار به پیامبری پیامبر اکرم و ولایت اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السّلام پیمان گرفتیم؛ سپس منصب پیامبری را به انبیاء و رسل دادیم...
ادامه دارد....
《 استاد مهدی طیّب
《 ۸۷/۱۲/۲۲
#مناسبات_ماه_ربیعالاول
@ahlevela_channel